NOWE PRAWO z 10 sierpnia 11 (nr 154).pdf
(
417 KB
)
Pobierz
nowe prawo_praktyka_01.qxd
praktyka
prenumerata
nr 154 (3040)
10 sierpnia 2011
Jaką pomoc dostanie doktorant
| D3
Pracodawca na okres do 18 miesięcy może
przyznać stypendium doktorskie
Kto sprawdza sprzedaż alkoholu
| D4
Rada gminy nie może podjąć uchwały regulającej
kontrolę handlu wyrobami alkoholowymi
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Kto otrzyma pomoc na
n
Kiedy przedsiębiorca
nie odprowadzi podatku
za pocięty tytoń ........................................
|D2
doposażenie stanowiska
NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLA I SZKOŁY
mogą się starać o refundację kosztów
wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego
n
Czy otworzyć
księgi przy przekształceniu ....................
|D2
n
Jaka stawka akcyzy
za oleje opałowe ......................................
|D2
Leszek Jaworski
leszek.jaworski@infor.pl
Czytelniczka jest dyrektorem
prywatnej szkoły. Starosta mo-
że zrefundować podmiotowi
prowadzącemu działalność go-
spodarczą koszty wyposażenia
lub doposażenia stanowiska
pracy dla skierowanego bezro-
botnego w wysokości określo-
nej w umowie, nie wyższej
jednak niż sześciokrotność
wysokości przeciętnego wyna-
grodzenia.
– Czy niepubliczna szkoła też
może dostać taką pomoc – py-
ta pani Ewelina z wojewódz-
twa dolnośląskiego.
Możliwość refundacji nie-
publicznej szkole (przedszko-
lu) kosztów wyposażenia lub
doposażenia stanowiska pra-
cy dla skierowanego bezro-
botnego wprowadziło rozpo-
rządzenie ministra pracy i po-
lityki społecznej z 25 lipca
2011 r. Akt ten wszedł w ży-
cie 31 lipca.
Warunki pomocy
W rozporządzeniu przyjęto,
że refundacja udzielana niepu-
blicznym przedszkolom i nie-
publicznym szkołom będzie
stanowiła pomoc de minimis
w rozumieniu przepisów roz-
porządzenia Komisji (WE) nr
1998/2006 z 15 grudnia 2006 r.
w sprawie stosowania art. 87
i 88 traktatu do pomocy de mi-
nimis i będzie udzielana zgod-
nie z przepisami tego rozporzą-
dzenia. Jedynie w przypadku
gdy placówki te wystąpią o do-
finansowanie wyposażenia lub
doposażenia stanowisk pracy,
na których realizowane będą
zadania wynikające z ustawy
o systemie oświaty, tzn. w za-
kresie kształcenia, wychowania
i opieki, dofinansowanie będzie
traktowane jako wsparcie
z Funduszu Pracy i nie będzie
stanowiło pomocy de minimis.
Pomoc na tworzenie no-
wych miejsc pracy adresowa-
na jest do niepublicznych
przedszkoli i szkół, u których
nie było ostatnio redukcji za-
dotyczących pracowników,
nie mogą się ubiegać o refun-
dację.
Umowa ze starostą
Podstawą przyznania refun-
dacji kosztów wyposażenia lub
doposażenia stanowiska pracy
jest umowa zawarta ze staro-
stą. Podmioty, którym stworzo-
no możliwość ubiegania się
o pomoc, będą zobowiązane
w umowie do zatrudniania na
refundowanych stanowiskach
pracy skierowanych bezrobot-
Przedszkole lub szkoła
przedkładają staroście rozli-
czenie zawierające zestawie-
nie kwot wydatkowanych od
dnia zawarcia umowy o re-
fundację na poszczególne wy-
datki ujęte w specyfikacji.
Chodzi o środki związane
z wyposażeniem lub doposa-
żeniem stanowiska pracy,
w szczególności na zakup
środków trwałych, urządzeń,
maszyn, w tym środków nie-
zbędnych do zapewnienia
zgodności stanowiska pracy
n
Czy baza danych o uczniach
jest kosztem..............................................
|D2
n
Czy inspektor transportu
musi zapłacić PIT
od ekwiwalentu za mundur ....................
|D2
n
Kto może zostać
powołany na eksperta ............................
|D3
O odmowie lub uwzględnieniu
wniosku
o refundację starosta powiadamia przedszkole
lub szkołę w formie pisemnej w terminie 30 dni
od dnia złożenia kompletnego wniosku
n
Czy można wyłączyć
skutki przejęcia zakładu ..........................
|D3
n
Jakie czynności obejmuje
zakaz konkurencji ....................................
|D3
trudnienia. Dlatego też do-
precyzowano warunek, któ-
rego spełnienie jest niezbęd-
ne do otrzymania pomocy,
stanowiący o nierozwiązywa-
niu stosunku pracy z pra-
cownikiem w drodze wypo-
wiedzenia dokonanego przez
pracodawcę w okresie 6 mie-
sięcy przed dniem złożenia
wniosku. Przyjęto, że praco-
dawcy, którzy w tym okresie
zmniejszą wymiar czasu pra-
cy pracowników i rozwiążą
stosunek pracy z pracowni-
kiem w drodze wypowiedze-
nia dokonanego przez praco-
dawcę bądź na mocy porozu-
mienia stron z przyczyn nie-
nych przez okres co najmniej
24 miesięcy. Ponadto w celu
rozliczenia otrzymanych środ-
ków zostaną zobowiązani do
przedłożenia rozliczenia zawie-
rającego zestawienie wydatko-
wanych kwot na poszczególne
pozycje ujęte w specyfikacji,
poniesione od dnia zawarcia
umowy.
Na wniosek placówki oświa-
towej starosta może zgodzić się
na inne wydatki, niż określone
w specyfikacji, jeżeli stwierdzi
zasadność ich poniesienia.
Wprowadzenie tego rozwiąza-
nia pozwoli na efektywniejsze
wydatkowanie przez wniosko-
dawców przyznanych środków.
z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz wymaga-
niami ergonomii.
W trakcie trwania umowy
o refundację starosta może do-
konywać oceny prawidłowości
wykonania umowy, w szcze-
gólności poprzez weryfikację
spełnienia niezbędnych wa-
runków.
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie mini-
stra pracy i polityki społecznej z 25 lipca
2011 r. w sprawie dokonywania z Funduszu
Pracy refundacji kosztów wyposażenia
lub doposażenia stanowiska pracy dla skie-
rowanego bezrobotnego oraz przyznawa-
nia bezrobotnemu środków na podjęcie
działalności gospodarczej (Dz.U. nr 155,
poz. 922).
n
Kiedy nie jest wymagane
zezwolenie na pracę ................................
|D3
n
Kto kontroluje
sprzedaż alkoholu ....................................
|D4
n
Jak niepełnosprawnym
ułatwiono głosowanie ..............................
|D4
n
Jakie obowiązki ma
właściciel nieruchomości ........................
|D4
ZATRUDNIONY Ocena stanu zdrowia osoby pracującej na podstawie umowy cywilnoprawnej
Kiedy trzeba poddać się badaniom kontrolnym
Kierowca musi poddać się
badaniom lekarskim, jeśli ist-
nieją zastrzeżenia co do sta-
nu jego zdrowia.
Czytelnik zatrudniony
w spółce na podstawie cywil-
noprawnego kontraktu mene-
dżerskiego zasłabł podczas
kierowania samochodem
służbowym. Starosta skiero-
wał go na badania lekarskie.
– Czy muszę poddać się
takim badaniom, skoro nie
jestem pracownikiem – py-
ta pan Tomasz z Łodzi.
Tak. Czytelnik ma taki
obowiązek. Badaniu lekar-
skiemu przeprowadzane-
mu w celu stwierdzenia
istnienia lub braku prze-
ciwwskazań zdrowotnych
do kierowania pojazdem
podlegają m.in. osoby skie-
rowane na nie decyzją sta-
rosty w przypadkach nasu-
wających zastrzeżenia co
do stanu ich zdrowia. Obo-
wiązek poddania się takie-
mu badaniu wynika z pra-
wa o ruchu drogowym,
a nie z przepisów prawa
pracy i dotyczy także kie-
rowców niebędących pra-
cownikami.
Badania
lekarskie
przeprowadza się w wo-
jewódzkich ośrodkach
medycyny pracy
zdrowia osoby mającej
uprawnienia do kierowa-
nia pojazdem. Starosta mo-
że także skierować na ba-
danie osobę, co do której
powziął wiarygodną infor-
mację o zastrzeżeniach do-
tyczących stanu jej zdro-
wia mogących powodować
niezdolność do prowadze-
nia pojazdów.
Uprawniony lekarz oce-
nia u osoby badanej ogólny
stan zdrowia, a w szczegól-
ności stan układu krąże-
nia, układu oddechowego,
układu nerwowego, spraw-
ność narządu ruchu i stan
psychiczny. Jeżeli stwier-
dzi istotne odchylenia od
prawidłowego stanu zdro-
wia, zleca odpowiednie ba-
dania pomocnicze i kon-
sultacje specjalistyczne.
Od 29 czerwca 2011 r.
w rozporządzeniu dodano
przepis, zgodnie z którym
w przypadku osoby mają-
cej prawo jazdy kategorii
A, A1, B, B1, B+E, T, kie-
rującej pojazdem w ra-
mach obowiązków służbo-
wych, obligatoryjne jest
skierowanie w celu wyko-
nania konsultacji okuli-
stycznej oraz przeprowa-
dzenia badania oceniające-
go widzenie zmierzchowe
i zjawisko olśnienia.
ANNA PUSZKARSKA
radca prawny
PODSTAWA PRAWNA
Art. 122 ustawy
z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 108,
poz. 908 z późn. zm.).
Par. 1 rozporządzenia ministra zdrowia
z 15 kwietnia 2011 r. zmieniającego roz-
porządzenie w sprawie badań lekarskich
kierowców i osób ubiegających się
o uprawnienia do kierowania pojazdami
(Dz.U. nr 88, poz. 503).
Starosta może wydać decy-
zję o skierowaniu na bada-
nie lekarskie m.in. w przy-
padku otrzymania wniosku
od organu kontroli ruchu
drogowego o stwierdzonych
w trakcie wykonywania
czynności służbowych za-
strzeżeniach co do stanu
NOWE PRAWO
Ważne!
D
2
praktyka
PODATKI
DGP
| 10 sierpnia 2011 |
nr 154 (3040)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
AKCYZA
Produkcja ściółki dla zwierząt
Kiedy przedsiębiorca nie odprowadzi podatku za pocięty tytoń
Nie trzeba płacić akcyzy za
produkcję podściółki dla zwie-
rząt z liści tytoniu, jeżeli nie
będzie się ona nadawała do pa-
lenia bez dalszego przetwarza-
nia przemysłowego.
Podatnik ma zamiar produ-
kować ekologiczną podściół-
kę dla gołębi. Podściółka bę-
dzie się składać z natural-
nych liści tytoniu, które
przejdą proces fermentacji.
Następnie gotowa mieszanka
liści zostanie spryskana pre-
paratami przeciwgrzybiczny-
mi. Do części produktu, na
który składać się będą zarów-
no całe liście tytoniu, jak i po-
cięte, dodane zostaną lawen-
da i lukrecja. W końcowej fa-
zie produkcji podściółka zo-
stanie spakowana i będzie
sprzedawana hurtowo lub
detalicznie.
– Czy powinienem płacić
akcyzę – pyta pan Krzysztof
z Warszawy.
Aby ustalić, czy podściółka
podlega opodatkowaniu ak-
cyzą, należy przeanalizować
przepisy ustawy o podatku
akcyzowym. Zgodnie z nią
do wyrobów akcyzowych za-
liczają się wyroby energe-
tyczne, energia elektryczna,
napoje alkoholowe oraz wy-
roby tytoniowe określone
w załączniku nr 1 do usta-
wy akcyzowej. Dodatkowo
w poz. 42 załącznika nr 1 do
wyrobów tytoniowych zali-
czono papierosy, tytoń do pa-
lenia, cygara i cygaretki bez
względu na ich kod Nomen-
klatury Scalonej (CN).
Zgodnie z przepisami pa-
pierosy to nic innego jak ty-
toń zrolowany nadający się
do palenia w tej postaci albo
tytoń zrolowany, który przez
nieprzemysłową obróbkę jest
albo umieszczany w tubkach
z bibuły papierowej, albo owi-
nięty w nią. Natomiast by
określić, co jest cygarem lub
cygaretką, trzeba wziąć pod
uwagę właściwości produktu
oraz zwykłe oczekiwania kon-
sumentów. Cygaro lub cyga-
retka oznacza tytoń zrolowa-
ny o zewnętrznym owinięciu
z naturalnego tytoniu lub ty-
toń zrolowany z poszarpa-
nym, wymieszanym wkła-
dem owiniętym w liście tyto-
niu w naturalnym kolorze
cygara. Cygaro lub cygaretka
wraz z filtrem powinny wa-
żyć nie mniej niż 2,3 grama
i nie więcej niż 10 gramów.
Obwód tego produktu musi
wynosić przynajmniej jedną
trzecią długości, nie mniej niż
34 milimetry.
W przypadku naszego czy-
telnika najistotniejsza wyda-
je się jednak definicja tytoniu
do palenia. Zgodnie z nią za
tytoń do palenia uznaje się
bowiem nie tylko tytoń, któ-
ry został pocięty lub inaczej
podzielony, skręcony lub
sprasowany w postaci blo-
ków, nadający się do palenia
bez dalszego przetwarzania,
przemysłowego, ale także od-
pady tytoniowe będące liść-
mi tytoniu i produktami
ubocznymi uzyskanymi pod-
czas przetwarzania tytoniu
lub produkcji wyrobów tyto-
niowych, oddane do sprzeda-
ży detalicznej.
Produkowana przez podat-
nika podściółka nie jest jed-
nak wyrobem akcyzowym,
bo czytelnik produkowaną
podściółkę zamierza spryski-
wać substancjami bakterio-
bójczymi, co uczyni towar
niezdatnym do palenia bez
dalszego przetwarzania prze-
mysłowego. W dodatku spo-
sób rozdrabniania i dzielenia
liści na blend tytoniowy,
stripsy, tipsy oraz żyłę tyto-
niową również wpływa na
to, że tytoń nie nadaje się do
palenia.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 2, art. 98 ust. 1,
2 i 3 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 108,
poz. 626).
RACHUNKOWOŚĆ
Ewidencja
Czy otworzyć księgi
przy przekształceniu
PODATEK
Oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów
Jaka stawka akcyzy na oleje opałowe
Olej opałowy może być opodat-
kowany preferencyjną stawką,
także wtedy gdy sprzedawca
nie dostarcza go klientowi.
Podatnik sprzedaje oleje
opałowe przeznaczone na ce-
le grzewcze. Do tej pory za-
mówiony towar był dowożo-
ny w miejsce wskazane przez
klienta. Przedsiębiorca posta-
nowił jednak zrezygnować
z dowozu towaru klientowi.
– Czy nadal mogę stosować
preferencyjną stawkę podatku
– pyta pan Jerzy z Koszalina.
Ustawa o podatku akcyzo-
wym stanowi, że sprzedaw-
ca może opodatkować olej
opałowy preferencyjną staw-
ką wtedy, gdy uzyska od ku-
pującego oświadczenie o tym,
że nabywany towar zostanie
przeznaczony wyłącznie do
celów opałowych. Taki doku-
ment powinien zawierać:
n
imię, nazwisko, numer do-
wodu, NIP lub PESEL ku-
pującego,
n
informacje dotyczące ilo-
ści i rodzaju nabywanych
wyrobów,
n
informacje o urządzeniu
grzewczym wykorzystywa-
nym przez klienta – sprze-
dający powinien przede
wszystkim dopilnować, by
klient w oświadczeniu po-
dał dokładny adres, pod
którym znajdują się to
urządzenia.
Jeżeli sprzedawca nie otrzy-
ma oświadczenia od klienta,
wówczas powinien odmówić
sprzedaży oleju opałowego
albo opodatkować ten wyrób
według wyższej stawki.
Preferencyjna stawka opo-
datkowania oleju opałowego
nie ma także zastosowania,
gdy nabywca odmawia oka-
zania dokumentu tożsamo-
ści, dane zawarte w oświad-
czeniu są niekompletne lub
nieczytelne, albo podany
w oświadczeniu adres loka-
lizacji urządzenia grzewcze-
go jest inny adres, pod który
ma być dostarczony towar.
Natomiast ustawa akcyzowa
nic nie mówi o tym, co ma
zrobić sprzedawca, który nie
dostarcza towaru klientowi.
W przepisach czytamy tylko,
że w sytuacji gdy olej opało-
wy zużyje się do napędów sil-
ników spalinowych lub zosta-
nie on nieprawidłowo zabar-
wiony i oznaczony, wówczas
trzeba będzie go opodatkować
wyższą stawką akcyzy. Tak
więc przedsiębiorca sprzeda-
jący olej opałowy osobie fi-
zycznej, która nie prowadzi
działalności gospodarczej, nie
ma obowiązku transportować
towaru do miejsca, gdzie znaj-
dują się urządzenia grzewcze.
Nadal może stosować prefe-
rencyjna stawkę.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 89 ustawy
z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 108, poz. 626
z póżn. zm.).
Aby otworzyć księgi rachun-
kowe spółki kapitałowej,
która powstała z przekształ-
cenia osoby fizycznej, trze-
ba sporządzić wykaz skład-
ników aktywów i pasywów.
Osoba fizyczna prowa-
dząca podatkową księgę
przychodów i rozchodów
chce przekształcić się
w spółkę z ograniczoną od-
powiedzialnością.
– Czy konieczne jest
otwarcie ksiąg rachunko-
wych? Czy ma na to
wpływ limit przychodów
– pyta pan Czesław z War-
szawy.
Przedsiębiorca, który pro-
wadzi podatkową księgę
przychodów i rozchodów,
z dniem przekształcenia
musi zamknąć księgę przy-
chodów i rozchodów, a na-
stępnie otworzyć księgę ra-
chunkową spółki kapitało-
wej, przy czym nie ma tu
znaczenia limit obrotów.
Bowiem zgodnie z art. 2
ust. 1 pkt 1 ustawy o ra-
chunkowości spółki kapi-
tałowe mają obowiązek pro-
wadzenia pełnych ksiąg.
Z kolei podstawą ich otwar-
cia jest inwentarz, tj. wykaz
składników aktywów i pa-
sywów.
Zgodnie z art. 19 ust. 1
ustawy o rachunkowości
jednostki, które uprzednio
nie prowadziły ksiąg ra-
chunkowych w sposób
określony ustawą, muszą
potwierdzić posiadany
majątek inwentaryzacją.
W tym przypadku pozycje
sporządzonego inwentarza
powinny stanowić odpo-
wiedniki lub rozwinięcia
poszczególnych pozycji bi-
lansu otwarcia. Składniki
aktywów i pasywów wy-
cenia się w inwentarzu we-
dług zasad określonych
w rozdziale 4 ustawy o ra-
chunkowości.
Należy też pamiętać, że
podmioty prowadzące
księgi rachunkowe powin-
ny posiadać dokumentację
przyjętych zasad rachun-
kowości. Obejmuje ona:
zakładowy plan kont, wy-
kaz stosowanych ksiąg ra-
chunkowych, przyjęte me-
tody wyceny aktywów
i pasywów oraz ustalania
wyniku finansowego w za-
kresie, w jakim ustawa po-
zostawia jednostce prawo
wyboru.
Ponieważ obecnie księgo-
wość prowadzona jest
z nielicznymi wyjątkami
przy użyciu komputera,
konieczny jest też wykaz
zbiorów stanowiących
księgi rachunkowe na no-
śnikach czytelnych dla
komputera. W takiej sytu-
acji niezbędna jest doku-
mentacja systemu prze-
twarzania danych przy
użyciu komputera i jego
zmian.
PIT, CIT
Wydatki placówek oświatowych
Czy baza danych o uczniach jest kosztem
Podatnicy prowadzący prywat-
ne przedszkola czy szkoły mo-
gą zaliczyć do kosztów podat-
kowych wydatek na budowę
bazy danych o swoich wycho-
wankach.
Podatnik prowadzi prywat-
ne przedszkole.
– Czy może zaliczyć do
kosztów wydatki związane
z prowadzeniem bazy da-
nych dla systemu informacji
oświatowej zgodnie z obo-
wiązkami, jakie wynikają
z ustawy o systemie informa-
cji oświatowej – pyta Janusz
z Krakowa.
Tak. Zgodnie z ustawą
o systemie informacji oświa-
towej publiczne i niepublicz-
ne przedszkola, szkoły i pla-
cówki oraz inne jednostki
oświatowe przekazują dane
z prowadzonych przez sie-
bie baz danych oświatowych
odpowiedniej jednostce sa-
morządu terytorialnego albo
np. ministrowi ds. kultury –
w przypadku placówek arty-
stycznych.
Jest to więc obowiązek,
który wpisuje się w działal-
ność prowadzoną przez pla-
cówki oświatowe. W przy-
padku podmiotów prywat-
nych wydatek poniesiony
na utworzenie i administro-
wanie wewnętrznej bazy
danych (zakup i zaprojekto-
wanie systemu informa-
tycznego oraz jego później-
szą obsługę informatyczną)
pomniejszy przychód pry-
watnego przedszkola czy
szkoły.
Natomiast w przypadku
gdy przedszkole lub szkoła
są prowadzone przez stowa-
rzyszenie czy fundacje bę-
dące podatnikami CIT, taki
wydatek na bazę danych
również pomniejszy ich
przychód, ale w ostateczno-
ści obliczony według niego
roczny dochód i tak zostanie
zwolniony z podatku. Usta-
wa o CIT zwalnia bowiem
z podatku dochody takich
podatników, których celem
statutowym jest działalność
oświatowa, i jeśli dochód zo-
stanie przeznaczony na reali-
zację tych celów, to taka pla-
cówka nie zapłaci podatku
dochodowego.
Ustawa wejdzie w życie 30
kwietnia 2012 r. Do tego cza-
su obowiązuje dotychczaso-
wa ustawa z 19 lutego 2004 r.
o systemie informacji oświa-
towej (Dz.U. z 2004 r. nr 49,
poz. 463 z późn. zm.).
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 2, art. 33 ust.1
ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o systemie in-
formacji oświatowej (Dz.U. nr 139, poz.
814).
Art. 15 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15
lutego 1992 r. o podatku dochodowym od
osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 z późn. zm.).
Art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.).
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 25
marca 2011 r. o ograniczaniu barier
administracyjnych dla obywateli
i przedsiębiorców (Dz.U. nr 106,
poz. 622).
Ustawa z 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
PODATEK DOCHODOWY
Zwolnienia dla grup zawodowych
Czy inspektor transportu musi zapłacić PIT od ekwiwalentu za mundur
Podatnik nie zapłaci podatku
od ekwiwalentu pieniężnego
wypłaconego za służbowy
mundur, jeżeli podczas pracy
musi być ubrany w strój służ-
bowy.
Podatnik jest pracownikiem
Inspekcji Transportu Drogo-
wego. Przysługuje mu umun-
durowanie, jednak nie otrzy-
mał go z powodu długotrwa-
łej choroby.
– Czy od przyznanego, a na-
stępnie wypłaconego równo-
ważnika pieniężnego zapła-
cę podatek – pyta pan An-
drzej z Warszawy.
Inspektorzy wojewódzkich
inspektoratów transportu
drogowego kontrolując pojaz-
dy, muszą być umundurowa-
ni. Jeżeli pracownik ITD nie
otrzymał munduru, wówczas
przysługuje mu równoważ-
nik pieniężny.
Ekwiwalent jest zwolniony
z opodatkowania podatkiem
od osób fizycznych, jeżeli do
obowiązków pracownika na-
leży używanie służbowej
odzieży. Przy czym warto za-
uważyć, że od 30 lipca br.
zmieniły się zasady przyzna-
wania równoważnika. Zgod-
nie z nowymi przepisami nie
przysługuje on tym osobom,
które nie świadczyły pracy
przez co najmniej 30 dni (nie-
przerwanie), przy czym pod
uwagę nie bierze się urlopu
wypoczynkowego. Pracowni-
cy ITD, którzy zamiast mun-
duru otrzymają pieniądze,
przekazanej im kwoty nie mu-
szą wykazywać w deklaracji.
anna.rymaszewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Par. 1, par. 4 pkt 3
rozporządzenia ministra infrastruktury
z 8 lipca 2011 r. w sprawie wysokości i wa-
runków przyznawania w Inspekcji Trans-
portu Drogowego równoważnika pienięż-
nego w zamian za umundurowanie (Dz.U.
150, poz. 892),
Art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51,
poz. 307 z późn. zm.),
Art. 69 ust. 1 i 2 ustawy z 6 września
2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U.
z 2007 r. nr 125, poz. 874 z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Formy pomocy materialnej udzielanej uczniom przez samorząd terytorialny
Dziś
10 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
PRZEDSIĘBIORCA
SPÓŁKA
FIRMA
PODATNIK
PODATNIK
DGP
| 10 sierpnia 2011 |
nr 154 (3040)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
praktyka
D
3
KOMISJA
Awans zawodowy
Kto może zostać
powołany na eksperta
NOWE ZATRUDNIENIE
Działalność po ustaniu stosunku pracy
Jakie czynności obejmuje zakaz konkurencji
Zakaz konkurencji po ustaniu
stosunku pracy nie wyklucza
zatrudnienia na identycznym
stanowisku, jeśli nowy praco-
dawca nie jest konkurencją dla
poprzedniego.
Czytelnik zawarł z praco-
dawcą umowę o zakazie kon-
kurencji po ustaniu stosunku
pracy. Obecnie pracodawca
twierdzi, że zgodnie z tą umo-
wą czytelnik nie będzie mógł
wykonywać pracy u innego
pracodawcy przy nadzorze
identycznej linii produkcyj-
nej, ale wytwarzającej zupeł-
nie inne produkty.
– Czy zakaz konkurencji mo-
że być rozumiany tak szero-
ko – pyta pan Marek z Iławy.
Nie. Dotychczasowy praco-
dawca czytelnika nie ma ra-
cji. Najważniejsze i podsta-
wowe kryterium rozstrzyga-
jące o prowadzeniu (lub
nieprowadzeniu) działalno-
ści konkurencyjnej stanowi
przedmiot działalności przed-
siębiorstw: przedsiębiorstwa
pracodawcy (byłego praco-
dawcy) oraz przedsiębior-
stwa, w którym swoją aktyw-
ność zawodową realizuje pra-
cownik po ustaniu stosunku
pracy. Działalność konkuren-
cyjna występuje zasadniczo
wtedy, gdy oba te przedsię-
biorstwa zajmują się produk-
cją takich samych lub zbliżo-
nych (o charakterze substy-
tucyjnym) dóbr i usług.
Zakaz konkurencji określo-
ny w art. 101
1
par. 1 k.p. po-
lega na tym, że – w zakresie
określonym w odrębnej umo-
wie – pracownik nie może
prowadzić działalności kon-
kurencyjnej wobec praco-
dawcy ani też świadczyć pra-
cy w ramach stosunku pracy
lub na innej podstawie na
rzecz podmiotu prowadzące-
go taką działalność W myśl art.
101
2
par. 1 k.p. regulacja ta
znajduje odpowiednie zasto-
sowanie, gdy pracodawca
i pracownik mający dostęp do
szczególnie ważnych infor-
macji, których ujawnienie
mogłoby narazić pracodaw-
cę na szkodę, zawierają umo-
wę o zakazie konkurencji po
ustaniu stosunku pracy.
W świetle art. 101
1
par. 1 k.p.
zakazane jest:
n
prowadzenie działalności
konkurencyjnej, polegające
na podejmowaniu tej dzia-
łalności osobiście i na wła-
sny rachunek albo na po-
siadaniu konkretnego pa-
kietu udziałów lub akcji
w spółce kapitałowej, po-
zwalającego na wywieranie
realnego wpływu na funk-
cjonowanie spółki bądź też
na prowadzeniu przedsię-
biorstwa na cudzy rachu-
nek, występowanie w cha-
rakterze pełnomocnika lub
pośrednika osoby, do której
należy dane przedsiębior-
stwo,
n
świadczenie pracy w ra-
mach stosunku pracy lub na
innej podstawie (np. umów
cywilnoprawnych) na rzecz
podmiotu prowadzącego
działalność konkurencyjną
wobec pracodawcy.
Jeśli dany podmiot nie pro-
wadzi działalności konkuren-
cyjnej, a tylko posługuje się
tym samym parkiem maszy-
nowym, nie może być mowy
o naruszeniu zakazu konku-
rencji. Zakaz konkurencji nie
oznacza bowiem zakazu wy-
konywania tego samego ro-
dzaju aktywności zawodowej
jak u byłego pracodawcy,
związanej z wyuczonym za-
wodem, a jedynie wykorzysty-
wanie jej w procesie wytwa-
rzania takich dóbr i usług, któ-
re stanowią przedmiot
działalności tego pracodawcy
(por. wyrok SN z 4 listopada
2010 r., II PK 108/10, M.P.Pr.
2011/2/94).
W skład komisji kwalifikacyj-
nej na wyższy stopień awan-
su zawodowego nauczyciela
kilku języków obcych można
powołać jednego eksperta.
Czytelniczka jest nauczy-
cielką języków obcych (nie-
mieckiego i angielskiego)
w szkole podstawowej. Ku-
rator oświaty odmówił jej,
po rozpatrzeniu wniosku,
nadania stopnia nauczycie-
la dyplomowanego. Czytel-
niczka ma wątpliwości co
do prawidłowości powoła-
nia ekspertów w skład komi-
sji kwalifikacyjnej. Człon-
kiem komisji była bowiem
nauczycielka języka nie-
mieckiego.
– Czy w składzie komisji
powinien być nauczyciel,
który podobnie jak ja uczy
języka angielskiego i nie-
mieckiego – pyta pani Mar-
ta z Lublina.
Organ powołujący komi-
sję kwalifikacyjną lub ko-
misję egzaminacyjną dla
nauczyciela ubiegającego
się o stopień awansu zawo-
dowego musi zapewnić
udział eksperta, który na-
ucza tego samego przed-
miotu lub prowadzi ten
sam rodzaj zajęć co
nauczyciel występujący
z wnioskiem (par. 10 ust. 1
rozporządzenia ministra
edukacji narodowej i spor-
tu z 1 grudnia 2004 r.).
Naczelny Sąd Administra-
cyjny (NSA) w wyroku
z 1 lipca 2011 r. (I OSK
220/11) wyjaśnił, że przed-
mioty nauczane w poszcze-
gólnych rodzajach szkół
określane są w rozporządze-
niu ministra edukacji naro-
dowej z 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy progra-
mowej wychowania przed-
szkolnego oraz kształtowa-
nia ogólnego w poszczegól-
nych typach szkół (Dz.U.
z 2009 r. nr 4, poz. 17).
Z przepisów rozporządzenia
(załącznik nr 4) jednoznacz-
nie wynika, że przedmiotem
nauczanym w gimnazjach
i szkołach ponadgimnazjal-
nych jest język obcy nowo-
żytny. Cele kształcenia i tre-
ści nauczania są wspólne dla
wszystkich języków obcych.
Metodyka nauczania języka
obcego jest jedna. Zdaniem
NSA z tego powodu nie ma
potrzeby powoływać
w skład komisji nauczycie-
la uczącego języka angiel-
skiego.
RAFAŁ KRAWCZYK
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
PODSTAWA PRAWNA
Art. 101
2
par. 1 ustawy
z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j.
Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
Warunki przyznania stypendium
Na jakie wsparcie może liczyć doktorant
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Par. 10 ust. 1 rozpo-
rządzenia ministra edukacji narodowej
i sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie
uzyskiwania stopni awansu zawodowe-
go przez nauczycieli (Dz.U. nr 260,
poz. 2593 z późn. zm.).
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyj-
nego z 1 lipca 2011 r., I OSK 220/11,
www.orzeczenia.nsa.gov.pl.
Osoba przygotowująca prze-
wód doktorski będzie mogła
otrzymać od pracodawcy sty-
pendium doktorskie.
Czytelniczka jest doktorant-
ką. Odbywa ona studia dok-
toranckie w systemie niesta-
cjonarnym.
– Jakie warunki musi speł-
nić doktorant, by otrzymać
stypendium, i jaki podmiot
udziela tej pomocy – pyta pa-
ni Agnieszka z Olsztyna.
Od 1 października wchodzi
w życie rozporządzenie mi-
nistra nauki i szkolnictwa
wyższego z 19 lipca 2011 r.,
w którym określone zostały
warunki, które musi spełnić
doktorant, żeby otrzymać
stypendium. O pomoc tę we-
dług nowych zasad będą mo-
gły się ubiegać jedynie oso-
by przygotowujące pracę na-
ukową z wszczętym przewo-
dem doktorskim. Stypendia
będą mogły otrzymać pra-
cownicy uczelni, jednostek
naukowych lub każdej innej
instytucji (np. banku, sądu),
a także osoby niebędące pra-
cownikami. Wsparcie będzie
więc mogło być przyznane
przez pracodawcę doktoran-
ta, rektora uczelni lub jed-
nostki naukowej, na której
odbywa ona studia, oraz oso-
by prawne (np. fundacje, sto-
warzyszenia, jednostki samo-
rządu terytorialnego).
W celu otrzymania tej po-
mocy doktorant będzie mu-
siał złożyć wniosek zawiera-
jący jego dane osobowe wraz
z opisem dotychczasowego
dorobku naukowego. Do
wniosku dołącza się uchwa-
łę rady jednostki organizacyj-
nej o otwarciu przewodu
doktorskiego oraz opinię
opiekuna naukowego albo
promotora o zaawansowaniu
przygotowywanej rozprawy.
Szczegółową jego treść okre-
śli podmiot przyznający sty-
pendium. Przy ocenie podań
o wypłatę pomocy będą bra-
ne pod uwagę kryteria okre-
ślone w regulaminie przyzna-
wania stypendiów oraz do-
tychczasowe osiągnięcia
naukowe. Rozporządzenie
określa, że oprócz powyż-
szych kryteriów oceny istot-
ne będą jeszcze udział w sta-
żach naukowych krajowych
i zagranicznych oraz rodzaj
i liczba publikacji w czasopi-
smach. Stypendium doktor-
skie będzie przyznawane nie-
zależnie od świadczeń z fun-
duszu pomocy materialnej
dla doktorantów oraz stypen-
dium doktoranckiego. Wyso-
kość stypendium nie będzie
mogła być wyższa od mini-
malnej stawki wynagrodze-
nia zasadniczego asystenta
określonej w przepisach
o wynagradzaniu nauczycie-
li akademickich. Pomoc ta
Stypen-
dium doktorskie może
być przyznane na okres
nieprzekraczający 18
miesięcy
PRACODAWCA
Uprawnienia
Czy można wyłączyć
skutki przejęcia zakładu
będzie wypłacana z góry
w okresach miesięcznych na
podstawie zawartej umowy.
Rozporządzenie określa przy-
padki, kiedy stypendium bę-
dzie podlegało zwrotowi.
Chodzi o sytuację, gdy dok-
torant w ciągu 2 lat nie przy-
stąpi do obrony rozprawy
doktorskiej albo nie będzie
miał dostatecznych postę-
pów w pracy naukowej.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie mi-
nistra nauki i szkolnictwa wyższego z 19
lipca 2011 r. w sprawie warunków przyzna-
wania stypendiów osobom, którym wsz-
częto przewód doktorski (Dz.U. nr 160,
poz. 956).
Skutki przejęcia zakładu pra-
cy nie mogą być wyłączone ani
przez pracodawców, ani
przez strony umowy o pracę.
Spółka przejmuje restau-
rację prowadzoną przez
dotychczasowego właści-
ciela. W umowie sprzeda-
ży znalazło się zastrzeżenie,
że nabywca i zbywca wy-
łączają wobec pracowni-
ków skutki przejęcia zakła-
du wynikające z art. 23
1
kodeksu pracy w zakresie
odpowiedzialności nowe-
go nabywcy za dotychcza-
sowe zobowiązania praco-
dawcy. Spółka chce teraz,
aby taki zapis wprowadzić
jako aneks do umowy
o pracę każdego z pracow-
ników.
– Czy takie aneksy będą
zgodne z przepisami – pyta
pani Maria z Jasła.
Nie. Nie wywrą one skut-
ków prawnych. Przejście za-
kładu lub jego części na in-
nego pracodawcę, unormo-
wane w art. 23
1
k.p., oznacza
sytuację, gdy w wyniku róż-
nego rodzaju zdarzeń praw-
nych, a nawet faktycznych
zakład pracy (rozumiany ja-
ko zorganizowany zespół
środków materialnych i nie-
materialnych, służący reali-
zacji przez pracodawcę kon-
kretnej działalności i stano-
wiący dla związanych z nim
pracowników placówkę za-
trudnienia) bądź jego część
przechodzi z posiadania jed-
nego podmiotu (dotychcza-
sowego pracodawcy) w po-
siadanie kolejnego, który
wskutek tego staje się praco-
dawcą dla przejętych pra-
cowników. Konsekwencją
takiego transferu jest zmia-
na pracodawcy oraz wstą-
pienie nabywcy zakładu
w prawa i obowiązki zbyw-
cy, będącego do tej pory stro-
ną w stosunkach pracy z za-
łogą. Skutek ten następuje
w chwili przejęcia zakładu
automatycznie, z mocy pra-
wa, bez potrzeby dokonywa-
nia przez strony jakichkol-
wiek dodatkowych czynno-
ści, a zwłaszcza rozwią-
zywania wcześniejszych
i nawiązywania nowych sto-
sunków pracy. Z uwagi na
bezwzględnie obowiązujący
charakter unormowań art.
23
1
k.p. nie jest możliwe ich
wyłączenie w drodze poro-
zumienia pracownika z pra-
codawcą lub stron transferu
(por. wyrok SN z 19 paź-
dziernika 2010 r., II PK
91/10, Lex nr 687022).
RAFAŁ KRAWCZYK
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
PODSTAWA PRAWNA
Art. 23
1
ustawy z 26
czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U.
z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
ZATRUDNIENIE CUDZOZIEMCA
Treść oświadczenia
Kiedy nie jest wymagane zezwolenie na pracę
Określona została nowa treść
oświadczeń składanych do
urzędu pracy przez pracodaw-
ców chcących zatrudnić cu-
dzoziemca.
Czytelnik jest przedsiębior-
cą. Ma zamiar zatrudnić cu-
dzoziemca.
– Słyszałem, że zaszły zmia-
ny w przepisach dotyczą-
cych wykonywania pracy
przez cudzoziemców. Czego
one dotyczą – pyta pan An-
drzej z województwa podkar-
packiego.
28 lipca weszło w życie roz-
porządzenie ministra pracy
i polityki społecznej z 20 lip-
ca 2011 r. w sprawie przypad-
ków, w których powierzenie
wykonywania pracy cudzo-
ziemcowi na terytorium RP
jest dopuszczalne bez ko-
nieczności uzyskania zezwo-
lenia na pracę. Zastąpiło ono
rozporządzenie ministra pra-
cy i polityki społecznej z 30
sierpnia 2006 r. w sprawie wy-
konywania pracy przez cu-
dzoziemców bez konieczno-
ści uzyskania zezwolenia na
pracę. Główne zmiany doty-
czą rejestrowanych przez
powiatowe urzędy pracy
oświadczeń o zamiarze po-
wierzenia wykonywania pra-
cy cudzoziemcowi z Białoru-
si, Gruzji, Mołdowy, Rosji lub
Ukrainy. W nowym przepisie
określono wyraźnie, jakie do-
datkowe informacje dotyczą-
ce pracy cudzoziemca powin-
ny zostać zamieszczone
w oświadczeniu (np. nazwa za-
wodu, miejsce, data rozpoczę-
cia i okres wykonywania pra-
cy, wysokość proponowanego
wynagrodzenia). Ponadto po-
wierzający pracę zobowiąza-
ny jest oświadczać, iż zapo-
znał się z przepisami doty-
czącymi zatrudniania cudzo-
ziemców oraz że nie ma moż-
liwości zaspokojenia swoich
potrzeb kadrowych w oparciu
o lokalny rynek pracy.
Nowe przepisy uzależniają
możliwość pracy cudzoziem-
ca bez zezwolenia na pracę od
zawarcia umowy w formie pi-
semnej oraz doprecyzowuje,
że ograniczenie możliwości
wykonywania pracy do
6 miesięcy w ciągu kolejnych
12 miesięcy obowiązuje cu-
dzoziemca niezależnie od
liczby podmiotów powierza-
jących mu wykonanie pracy.
Zniesiono ponadto możli-
wość powierzania pracy na
okres powyżej 6 miesięcy, je-
żeli cudzoziemiec ma w tym
czasie zezwolenie na pobyt
na czas oznaczony w związ-
ku z wykonywaniem innej
pracy na terytorium RP. Przy-
jęto zasadę, że uproszczone
przepisy powinny dotyczyć
wyłącznie pracy tymczaso-
wej. Przepisy określające in-
ne przypadki, w których nie
jest wymagane zezwolenie na
pracę, pozostały w większo-
ści bez zmian.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie mi-
nistra pracy i polityki społecznej z 20 lipca
2011 r. w sprawie przypadków, w których
powierzenie wykonywania pracy cudzo-
ziemcowi na terytorium RP jest dopusz-
czalne bez konieczności uzyskania zezwo-
lenia na pracę (Dz.U. nr 155, poz. 919).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Procedury kontrolno-nadzorcze PIP
Czwartek
11 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
NAUCZYCIEL
PRACOWNIK
PRACOWNIK
Ważne!
PRACOWNIK
PRACODAWCA
D
4
praktyka
PRAWO
DGP
| 10 sierpnia 2011 |
nr 154 (3040)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
SAMORZĄD
Uchwały
Kto kontroluje
sprzedaż alkoholu
OBOWIĄZKI GMINY
Nowe uprawnienia
Jak niepełnosprawnym ułatwiono głosowanie
Jednym z udogodnień dla
niepełnosprawnych wybor-
ców jest możliwość kore-
spondencyjnego głosowa-
nia. Dla celów takiego gło-
sowania wójt wyznaczy co
najmniej jedną obwodową
komisję wyborczą w gminie.
Czytelnik jest osobą niepeł-
noprawną. Ma zamiar
wziąć udział w nadchodzą-
cych wyborach.
– Jakie ułatwienia przewi-
dziano dla niepełnospraw-
nych wyborców – pyta pan
Krystian z województwa
śląskiego.
Od 30 lipca obowiązuje
ustawa z 27 maja 2011 r.
o zmianie ustawy – Kodeks
wyborczy oraz ustawy –
Przepisy wprowadzające
ustawę – Kodeks wyborczy
(Dz.U. nr 147, poz. 881).
Zgodnie z nowelizacją
przez wyborcę niepełno-
sprawnego należy rozu-
mieć wyborcę o ograniczo-
nej sprawności fizycznej,
psychicznej, umysłowej
lub w zakresie zmysłów,
która utrudnia mu wzięcie
udziału w wyborach.
Prawo do informacji
Osoba niepełnosprawna
wpisana do rejestru wy-
borców będzie miała pra-
wo do uzyskiwania infor-
macji o:
n
właściwym dla siebie
okręgu wyborczym i ob-
wodzie głosowania;
n
lokalach obwodowych ko-
misji wyborczych znajdu-
jących się najbliżej miejsca
zamieszkania;
n
warunkach dopisania do
spisu wyborców w obwo-
dzie głosowania;
n
terminie wyborów oraz
godzinach głosowania;
n
komitetach wyborczych
biorących udział w wybo-
rach oraz zarejestrowa-
nych kandydatach i li-
stach kandydatów; wa-
runkach oraz formach
głosowania.
Dane powyższe będzie
jej musiał przekazać wójt
lub upoważniony przez
niego pracownik urzędu
gminy w godzinach pracy
urzędu, w tym telefonicz-
nie, lub w drukowanych
materiałach informacyj-
nych przesyłanych na
wniosek zainteresowane-
go, w tym w formie elektro-
nicznej.
Wyborca niepełnospraw-
ny o znacznym lub umiar-
kowanym stopniu niepeł-
nosprawności będzie mógł
zagłosować koresponden-
cyjnie. Dla celów takiego
głosowania wójt wyznaczy
co najmniej jedną obwo-
dową komisję wyborczą
Do 31 grudnia 2014 r. co najmniej 1/5 lokali
obwodowych komisji wyborczych na terenie
każdej gminy powinna być dostosowana do potrzeb wy-
borców niepełnosprawnych
Rada gminy nie może pod-
jąć uchwały regulującej kon-
trolę sprzedaży alkoholu.
Czytelnik prowadzi sklep
monopolowy. Rada gminy,
na której terenie znajduje się
ten sklep, podjęła uchwa-
łę w sprawie kontroli pod-
miotów gospodarczych
prowadzących sprzedaż
i podawanie napojów alko-
holowych. W jej treści
określono m.in. podmioty
podlegające kontroli, za-
kres kontroli, podmioty
upoważnione do jej prze-
prowadzenia, uprawnienia
kontrolujących, obowiązki
podmiotów kontrolowa-
nych.
– Moim zdaniem orga-
nem, który może regulo-
wać te kwestie, jest bur-
mistrz miasta. Czy mam ra-
cję – pyta pan Robert
z województwa podlaskie-
go.
Czytelnik ma rację, brak
jest bowiem regulacji
prawnych zawierających
upoważnienie do podjęcia
przez radę gminy uchwa-
ły w sprawie kontroli pod-
miotów gospodarczych
prowadzących sprzedaż
i podawanie napojów al-
koholowych. Przepis art.
4
1
ust. 2 ustawy z 26 paź-
dziernika 1982 r. o wycho-
waniu w trzeźwości i prze-
ciwdziałaniu alkoholizmo-
wi (dalej ustawa) zawiera
jedynie podstawę do
uchwalenia gminnego pro-
gramu profilaktyki i roz-
wiązywania problemów
alkoholowych, mającego
na celu prowadzenie dzia-
łań związanych z profilak-
tyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych
oraz integracji społecznej
osób uzależnionych od al-
koholu. Chodzi zatem
o zwiększanie dostępności
pomocy terapeutycznej
i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoho-
lu, udzielanie rodzinom,
w których występują pro-
blemy alkoholowe, po-
mocy psychospołecznej
i prawnej oraz wspomaga-
nie działalności instytucji,
stowarzyszeń i osób fizycz-
nych, służącej rozwiązy-
waniu problemów alkoho-
lowych.
Sposób uregulowania za-
gadnienia dotyczącego
zakwestionowanej części
uchwały zawiera art. 18
ust. 8 ustawy. Przepis ten
wskazuje podmioty wła-
ściwe do przeprowadzenia
kontroli przestrzegania za-
sad i warunków korzysta-
nia z zezwolenia na sprze-
daż napojów alkoholo-
wych przeznaczonych do
spożycia w miejscu lub po-
za miejscem sprzedaży.
Zgodnie z jego treścią or-
gan zezwalający (wójt, bur-
mistrz, prezydent miasta)
lub, na podstawie jego
upoważnienia, straż gmin-
na lub członkowie gmin-
nej komisji rozwiązywania
problemów alkoholowych
dokonują kontroli prze-
strzegania zasad i warun-
ków korzystania z zezwo-
lenia.
Wskazany przepis stano-
wi więc podstawę do dzia-
łania organu wykonaw-
czego gminy w zakresie
kontroli przestrzegania
zasad i warunków korzy-
stania z zezwolenia na
sprzedaż napojów alkoho-
lowych. Brak jest nato-
miast w art. 18 ust. 8 usta-
wy normy kompetencyj-
nej, upoważniającej organ
stanowiący gminy do
uchwalenia regulacji doty-
czących przeprowadzania
przez organ wykonawczy
kontroli, o której mowa
powyżej.
Wojewoda opolski w roz-
strzygnięciu nadzorczym
z 7 kwietnia 2011 r.
(NK.III.4131.1.53.2011.KK),
wydanym w identycznej
sytuacji jak przedstawiona
przez czytelnika, stwier-
dził, że działanie rady ja-
ko nieznajdujące prawne-
go umocowania powoduje
skutek w postaci stwier-
dzenia nieważności części
uchwały.
w gminie. O tym, że chce
oddać głos koresponden-
cyjnie, niepełnosprawny
wyborca będzie musiał po-
wiadomić wójta przynaj-
mniej na 21 dni przed wy-
borami – ustnie, pisemnie,
telefaksem lub w formie
elektronicznej.
Zgłoszenie będzie zawie-
rać: nazwisko i imię (imio-
na), imię ojca, datę urodze-
nia, numer ewidencyjny PE-
SEL, oświadczenie o wpisa-
niu wyborcy do rejestru wy-
borców, oznaczenie wybo-
rów, a także wskazanie ad-
resu stałego zamieszkania.
Nie później niż siedem dni
przed dniem wyborów wy-
borca niepełnosprawny do-
stanie z urzędu gminy pakiet
wyborczy. W jego skład wej-
dą m.in. koperta zwrotna,
karta lub karty do głosowa-
nia, instrukcja głosowania
korespondencyjnego oraz
nakładki na karty do głoso-
wania sporządzone w alfa-
becie Braille’a.
Wyborca głosujący kore-
spondencyjnie po wypeł-
nieniu karty do głosowania
włoży ją do koperty na kar-
tę do głosowania, którą za-
klei, a następnie kopertę tę
umieści w kopercie zwrot-
nej łącznie z podpisanym
oświadczeniem o osobi-
stym i tajnym oddaniu gło-
su na karcie do głosowania,
i prześle ją do właściwej ob-
wodowej komisji wybor-
czej.
Warunki techniczne lokali
Aby ułatwić niepełno-
sprawnym głosowanie, lokal
obwodowej komisji wybor-
czej musi spełniać odpo-
wiednie warunki technicz-
ne. Wymogi te zostały okre-
ślone w rozporządzeniu
ministra infrastruktury z 29
lipca 2011 r. w sprawie lo-
kali obwodowych komisji
wyborczych dostosowa-
nych do potrzeb wyborców
niepełnosprawnych (Dz.U.
nr 158, poz. 938).
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 27 maja
2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks wy-
borczy oraz ustawy – Przepisy wprowa-
dzające ustawę – Kodeks wyborczy
(Dz.U. nr 147, poz. 881).
ODPADY KOMUNALNE
Regulamin utrzymania czystości w gminie
Jakie obowiązki ma właściciel nieruchomości
Rada gminy może w regulami-
nie o zachowaniu czystości
i porządku uszczegółowić za-
kres obowiązku właściciela
nieruchomości dotyczący
urządzeń do gromadzenia
odpadów we właściwym sta-
nie sanitarnym.
Czytelnik jest właścicie-
lem nieruchomości. Rada
miasta podjęła uchwałę
w sprawie utrzymania czy-
stości i porządku na terenie
gminy. W zapisie regulami-
nu zobowiązano właścicie-
li budynków do cykliczne-
go (co kwartał i w okresie
letnim co dwa miesiące) de-
zynfekowania i mycia urzą-
dzeń do gromadzenia odpa-
dów.
– Czy rada gminy miała ta-
kie prawo – pyta pan Jan
z województwa świętokrzy-
skiego.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny w wyroku z 19 maja
2011 r. (II OSK 469/11)
uznał, że nałożenie na wła-
ścicieli nieruchomości obo-
wiązku dezynfekowania
i mycia w określonych od-
stępach czasu urządzeń do
gromadzenia odpadów nie
przekracza upoważnienia
ustawowego zawartego w art.
4 ust. 2 pkt 2 ustawy o utrzy-
maniu czystości i porządku
w gminach.
Powyższy przepis stanowi,
że rada gminy określa warun-
ki utrzymywania pojemno-
ści urządzeń przeznaczo-
nych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie
nieruchomości w odpo-
wiednim stanie sanitarnym.
Zdaniem Naczelnego Sądu
Administracyjnego nałoże-
nie na właścicieli nierucho-
mości obowiązku cyklicz-
nego mycia tych urządzeń
stanowi konieczne rozwi-
nięcie i konkretyzację obo-
wiązku ustawowego –
utrzymywania wskazanych
urządzeń w odpowiednim
stanie sanitarnym, który
w przeciwnym razie byłby
jedynie martwym zapisem.
Przepis art. 4 ust. 2 pkt 2
ustawy wyraźnie bowiem
stanowi, że regulamin okre-
śla szczegółowe zasady
utrzymania czystości i po-
rządku na terenie gminy,
co należy rozumieć jako
uszczegółowienie ogólnych
zapisów ustawowych za-
wartych w art. 4a upoważ-
niających gminę w poszcze-
gólnych zakresach do uregu-
lowania tych zasad.
Analogicznie NSA uznał,
że nie przekracza upoważ-
nienia ustawowego uszcze-
gółowienie w regulaminie
obowiązku właściciela nieru-
chomości w zakresie zacho-
wania czystości chodnika
poprzez jego sprzątanie po
ustaniu opadów w ciągu
dnia.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 4
1
ust. 2,
art. 18 ust. 8 ustawy z 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473
z późn. zm., dalej ustawa).
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody
opolskiego z 7 kwietnia 2011 r.,
NK.III.4131.1.53.2011.KK,
Lex nr 846018.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 4 ust. 2 pkt 2
ustawy z 13 września 1996 r. o utrzyma-
niu czystości i porządku w gminach
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008
z późn. zm.).
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyj-
nego z 19 maja 2011 r., II OSK 469/11,
www.orzeczenia.nsa.gov.pl.
PROMOCJA
prezent dla prenumeratorów
Kronika Prawa lipiec 2011.
Chronologiczny przegląd polskich i europejskich przepisów prawa
❚
Organ administracji publicznej nie może już żądać zaświadczenia potwierdzającego fakty lub stan prawny,
jeżeli może je ustalić na podstawie posiadanych ewidencji, rejestrów lub innych danych
Ponadto m.in.:
❚
Pracodawca musi dbać o dobre relacje między pracownikami
❚
Ustalono nowy wzór zgłoszenia
rejestracyjnego VAT-R
❚
Wojewodowie sprawdzą, jak samorządy pomagają ofi arom przemocy domowej
Zaloguj się na www.gazetaprawna.pl/kronikaprawa
pobierz bezpłatnie
wydanie w formacie PDF
Co miesiąc prenumeratorzy otrzymują kolejny tom KRONIKI PRAWA. Dotychczas ukazało się osiem zbiorów obejmujących zmiany w prawie
od listopada 2010 r. do lipca 2011 r. Kolejny tom, „KRONIKA PRAWA sierpień 2011”, będzie dostępny dla prenumeratorów na początku września 2011 r.
Dodatkowe informacje: www.gazetaprawna.pl/prenumerata, tel.: 22 761 30 30, 801 626 666
NOWE PRAWO
PRZEDSIĘBIORCA
WYBORCY
Ważne!
OBYWATEL
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 10 sierpnia 11 (nr 154).pdf
(3785 KB)
GAZETA PRAWNA z 10 sierpnia 11 (nr 154)(1).pdf
(2042 KB)
GAZETA PRAWNA z 10 sierpnia 11 (nr 154).pdf
(2042 KB)
NOWE PRAWO z 10 sierpnia 11 (nr 154).pdf
(417 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
DGP158.17.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin