NOWE PRAWO z 30 sierpnia 11 (nr 167).pdf
(
1311 KB
)
Pobierz
041_nowe prawo_01.qxd
przepisy
prenumerata
nr 167 (3053)
30 sierpnia 2011
Podatek zapłacimy w sklepie
| D2
Z nowych rozwiązań skorzystają wszyscy
podatnicy, zarówno firmy, jak i osoby prywatne
Łatwiej o odszkodowanie
| D4
Pacjent pokrzywdzony błędami lekarskimi
nie będzie musiał kierować sprawy do sądu
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Otrzymujący świadczenie
n
Pracownik
odpowie za zły przetarg ..........................
|D2
będzie kontrolowany
n
Firmy złożą deklarację
do końca stycznia ....................................
|D2
n
Od 2012 r. każdy może złożyć
wniosek o interpretację ogólną ..............
|D2
POMOC GMINY
Dziecko zajmujące się dwojgiem niepełnosprawnych rodziców
będzie mogło otrzymać świadczenie pielęgnacyjne. Gmina będzie miała prawo
sprawdzenia, czy otrzymujący pieniądze faktycznie sprawuje osobistą opiekę
n
Starosta powoła
organizatora pieczy zastępczej ..............
|D3
ma już prawo do świadczenia
na inną osobę w rodzinie lub
poza rodziną. Podobnie będzie,
gdy już jeden z członków rodzi-
ny otrzymuje świadczenie na
osobę w rodzinie lub poza nią.
Utrata świadczeń
Ponadto gmina będzie mogła
przeprowadzić wywiad spraw-
dzający z osobą otrzymującą
świadczenie. Stanie się tak, je-
żeli samorząd będzie miał wąt-
wiście sprawuje osobistą opie-
kę lub czy nie podjął pracy. Je-
żeli okaże się, że przesłanki do-
tyczące jego przyznania nie są
spełnione, gmina wyda decy-
zję o utracie prawa do świad-
czeń, będzie też mogła żądać
zwrotu świadczeń nienależnie
pobranych. Dodatkowe wywia-
dy mają zapobiegać fikcyjne-
mu pobieraniu świadczenia.
Przepisy nie precyzują jednak,
jak często wywiad z opieku-
przysługiwała np. dziecku,
które zajmuje się dwojgiem
niepełnosprawnych rodziców,
wobec których orzeczono
znaczny stopień niepełno-
sprawności, lub wnukom.
Gmina nie przyzna jednak
świadczenia, jeżeli będzie
o nie występował małżonek
na współmałżonka.
Zmiany precyzujące i porząd-
kujące zasady przyznawania
świadczenia pielęgnacyjnego
n
Niepełnosprawni mają szansę
na pracę w urzędzie ................................
|D3
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Osoba, na której ciąży obowią-
zek alimentacyjny, rezygnująca
z pracy, aby opiekować się nie-
pełnosprawnym członkiem ro-
dziny, nie będzie mogła otrzy-
mywać świadczenia pielęgnacyj-
nego z tego tytułu, jeżeli sama
legitymuje się orzeczeniem
o znacznym stopniu niepełno-
sprawności. Utrata prawa tych
osób do ubiegania się o świad-
czenia wynika z przyjętej wła-
śnie nowelizacji ustawy z 28 li-
stopada 2003 r. o świadczeniach
rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2006 r.
nr 139, poz. 992 z późn. zm.).
Ograniczenie to nie dotyczy jed-
nak rodziców lub opiekunów
niepełnosprawnego dziecka.
Decyzja negatywna
Nowe przepisy przewidują
też inne, do tej pory nieprzewi-
dziane sytuacje, w których
świadczenie nie będzie przez
gminę przyznane. Nie będzie
przysługiwać, jeżeli osoba
sprawująca opiekę otrzymu-
je rentę rodzinną z tytułu
śmierci małżonka, przyznaną
w przypadku zbiegu prawa do
renty rodzinnej i innego świad-
czenia emerytalno-rentowego.
Dodatkowo gmina wyda decy-
zję negatywną, jeżeli opiekun
n
Pokrzywdzony
pod większą ochroną ..............................
|D4
UWAGA!
książka niezbędna
w każdej fi rmie
Jeżeli okaże się, że
przesłanki przyznania
świadczenia nie są spełnione, gmina wyda decyzję
o utracie prawa do niego. Będzie też mogła żądać
zwrotu nienależnie pobranych świadczeń
ponad
300
stron porad,
jak uniknąć błędów
w rozliczeniach
bonusów z fi skusem i ZUS
pliwości co do okoliczności, od
których zależy przyznanie
świadczenia. Obecnie wywiad
może być przeprowadzany je-
dynie przed wydaniem decyzji
o jego przyznaniu. W związku
z tym, że świadczenie jest przy-
znawane na okres ważności
orzeczenia o niepełnospraw-
ności, opiekun niepełnospraw-
nego może otrzymywać wspar-
cie kilka lat. Gmina nie mogła
więc dotychczas zweryfikować
np. tego, czy opiekun rzeczy-
nem ma być przeprowadzany,
będzie więc to zależało od de-
cyzji gminy.
Pomoc także dla dziecka
Nowelizacja przyznaje nato-
miast prawo do świadczenia
pielęgnacyjnego w sytuacji,
gdy osoba wymagająca opieki
pozostaje w związku małżeń-
skim, a jej współmałżonek ma
orzeczenie o znacznym stop-
niu niepełnosprawności. To
oznacza, że pomoc będzie
zaczną obowiązywać 14 dni
od ogłoszenia ustawy w Dzien-
niku Ustaw, z wyjątkiem prze-
pisu odnoszącego się do prze-
prowadzania wywiadów. Ta
możliwość zacznie obowiązy-
wać od 1 stycznia 2012 r.
Nowelizacja czeka na podpis
prezydenta.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 pkt 6 i 7 ustawy
z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy
o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy
o pomocy osobom uprawnionym do ali-
mentów.
Zamówienia
:
tel. 801 626 666, (22) 761 30 30
e-mail: bok@infor.pl
Promocyjna cena
dla prenumeratorów DGP 69 zł
+ koszt wysyłki 7,50 zł
OBYWATEL Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne
Kierowca dowie się o utracie ważności polisy
Zniknie ryzyko podwójnego
ubezpieczenia samochodu.
Kupujący pojazd będzie mógł
wypowiedzieć jedną z umów
ubezpieczenia OC.
Nabywca używanego samo-
chodu nie będzie związany
30-dniowym terminem na
wypowiedzenie umowy
ubezpieczenia OC, które
przejdzie na niego wraz z au-
tem. Wynika to z nowelizacji
ustawy o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpie-
czeniowym Funduszu Gwa-
rancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunika-
cyjnych, która została przyję-
ta przez Sejm. Nowela czeka
teraz na podpis prezydenta,
a nowe zasady, które wprowa-
dza, zaczną obowiązywać od
1 stycznia 2012 roku.
Zgodnie z nowelą na osobę,
która kupi używane auto,
przejdą prawa i obowiązki
poprzedniego posiadacza wy-
nikające z umowy obowiąz-
kowego ubezpieczenia ko-
munikacyjnego. Tak samo
jest dziś. Z tym, że nabywca
będzie mógł ją wypowiedzieć
i ulegnie ona rozwiązaniu
z dniem jej wypowiedzenia.
Pismo od ubezpieczyciela
Firmy ubezpieczeniowe bę-
dą musiały informować wła-
ścicieli pojazdów o tym, że
kończy się im okres polisy
OC. Taką informację kierow-
cy będą otrzymywać nie póź-
niej niż na 14 dni przed koń-
cem okresu ubezpieczenia.
W zawiadomieniu ubezpie-
czyciel będzie musiał podać
wysokość składki w przypad-
ku przedłużenia umowy. Na
tym piśmie znajdzie się też po-
uczenie, że wysokość poda-
nej składki może ulec zmia-
nie, jeżeli wyjdą na jaw oko-
liczności mające wpływ na
jej wysokość – np. okaże się,
że w międzyczasie kierowca
spowodował stłuczkę. Firma
ubezpieczeniowa musi też
powiadomić klienta o możli-
wości wypowiedzenia do-
tychczasowej umowy oraz
o skutkach zarówno jej wypo-
wiedzenia, jak i niewypowie-
dzenia. Nowe przepisy okre-
ślają też, że takie powiado-
mienie klient będzie mógł
otrzymać nie tylko na piśmie,
ale i drogą e-mailową. Takie
rozwiązanie zostanie zasto-
sowane, jeżeli w momencie
Podstawą naliczania kar za brak umowy obo-
wiązkowego ubezpieczenia będzie minimalne
wynagrodzenie za pracę (obecnie 1386 zł). Właściciel samo-
chodu osobowego, który nie wykupi OC, zostanie ukarany
przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny kwotą stano-
wiącą dwukrotność minimalnej płacy, czyli zapłaci 2772 zł
płaty składki ubezpieczenio-
wej za okres, przez który po-
nosił odpowiedzialność. To
oznacza, że jeżeli klient do-
piero po 10 dniach zorientu-
je się, że ma dwie polisy i do-
piero wtedy wypowie jedną
umowę, to za ten okres bę-
dzie musiał zapłacić.
Jeżeli okaże się, że przez po-
myłkę zawarto dwie umowy
ubezpieczenia na jeden po-
jazd w tym samym zakładzie
ubezpieczeń, firma będzie
mogła pobierać składkę tylko
z jednej umowy.
lukasz.kuligowski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 pkt 15 i 18 usta-
wy z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubez-
pieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym
i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komuni-
kacyjnych oraz niektórych innych ustaw.
podpisywania umowy zazna-
czy, że chce otrzymywać
w ten sposób informacje czy
pisma.
Wypowiedzenie umowy
Zgodnie z nowelą, jeżeli
właściciel podpisze umowę
ubezpieczenia z nową firmą,
a nie wypowie ubezpiecze-
nia dotychczasowemu ubez-
pieczycielowi, to będzie mógł
zrezygnować z tej umowy,
którą miał do tej pory. W ten
sposób uniknie płacenia za
dwie polisy OC jednocześnie.
Wypowiedzenie będzie mu-
siało być pisemne. Z tym że
w przypadku wysłania wy-
powiedzenia listownie za
chwilę jego złożenia uważa się
dzień, w którym wysłano je
na poczcie.
Nowe przepisy określają, że
w sytuacji, gdy właściciel au-
ta będzie wypowiadał jedną
z dwóch umów OC, to zakład
ubezpieczeń może żądać za-
NOWE PRAWO
PROMOCJA
Ważne!
D
2
przepisy
PODATKI
DGP
| 30 sierpnia 2011 |
nr 167 (3053)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
KARY
Odpowiedzialność
Pracownik odpowie
za zły przetarg
ROZLICZENIA
Sposób uiszczenia należności budżetowych
Podatek zapłacimy w kasie sklepu
Nowe przepisy o usługach płatniczych wprowadzają do Ordynacji podatkowej możliwość zapłaty podatku w okienku kasowym
instytucji płatniczej oraz w biurze usług płatniczych
Pracownik jednostki sekto-
ra finansów publicznych,
który ma za zadanie przy-
gotowanie zamówienia pu-
blicznego, może ponieść od-
powiedzialność za narusze-
nie dyscypliny finansów
publicznych.
Nowelizacja ustawy o od-
powiedzialności za naru-
szenie dyscypliny finan-
sów publicznych, którą
przyjął już Sejm (zajmie się
nią teraz Senat), przewi-
duje odpowiedzialność
pracowników jednostek
sektora finansów publicz-
nych. Nie zawsze jednak
pracownik będzie odpo-
wiadał za naruszenie dys-
cypliny finansowej. Wy-
konywanie obowiązków
w jednostce musi mu zo-
stać powierzone odrębną
ustawą lub na jej podsta-
wie. Ustawą taką może być
np. prawo zamówień pu-
blicznych. W efekcie pra-
cownik, któremu zostanie
powierzone zadanie przy-
gotowania przetargu i któ-
ry popełni błąd, będzie
podlegał odpowiedzialno-
ści za naruszenie dyscypli-
ny finansów publicznych.
Nie poniesie on jednak
odpowiedzialności, jeśli
nie dojdzie do udzielenia
zamówienia, a więc np.
gdy jednostka wycofa się
z przetargu albo nie zgło-
si się żaden wykonawca.
Ustawa o odpowiedzial-
ności za naruszenie dys-
cypliny przewiduje, że ob-
winiony może zostać uka-
rany karą: upomnienia,
nagany, pieniężną, a także
zakazem pełnienia funkcji
związanych z dysponowa-
niem środkami publiczny-
mi.
Zgodnie z nowym brzmie-
niem art. 31 ust. 2 usta-
wy karę pieniężną wymie-
rza się w wysokości od
0,25 do trzykrotności mie-
sięcznego wynagrodzenia
osoby odpowiedzialnej
za naruszenie dyscypli-
ny finansów publicznych
– obliczonego jak wyna-
grodzenie za czas urlo-
pu wypoczynkowego –
należnego w roku, w któ-
rym doszło do tego naru-
szenia.
Nowelizacja wprowadza
jednak procedury, które
pozwalają uniknąć ka-
ry. Jeśli bowiem kwota
uszczuplenia finansów
publicznych nie przekro-
czy kwoty przeciętnego
wynagrodzenia miesięcz-
nego w gospodarce narodo-
wej w roku poprzednim
(w 2010 r. było to 3224,98
zł), to pracownik nie ponie-
sie odpowiedzialności.
W dalszym ciągu (tak jak
obecnie) komisja może
również odstąpić od wy-
mierzenia kary.
lukasz.zalewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 26 ust. 3
ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpo-
wiedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r.
nr 14, poz. 114 z późn. zm.) w brzmie-
niu nadanym ustawą z 19 sierpnia
2011 r. o zmianie ustawy o odpowiedzial-
ności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych. Przekazana do Senatu.
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Już wkrótce znacznie
zwiększy się liczba placó-
wek, w których podatnicy
będą mogli regulować swo-
je należności względem fi-
skusa. Dziś podatek można
zapłacić w urzędzie skarbo-
wym, banku, spółdzielczej
kasie oszczędnościowo-kre-
dytowej oraz na poczcie. Ka-
talog ten zostanie rozszerzo-
ny o instytucje płatnicze oraz
biura usług płatniczych.
Podatek będzie mógł być
zapłacony za pośrednic-
twem instytucji płatniczej –
zarówno w formie gotówko-
wej, jak i przelewu z ra-
chunku płatniczego. Będzie
również możliwość zapłaty
podatku za pośrednictwem
biura usług płatniczych, ale
tylko w formie gotówkowej.
Taką nowość w art. 60 Or-
dynacji podatkowej wpro-
wadza ustawa o usługach
płatniczych z 19 sierpnia
2011 r., która czeka na pod-
pis prezydenta. Nowe roz-
wiązania wejdą w życie po
upływie 30 dni od dnia ogło-
szenia w Dzienniku Ustaw.
Dla podatników istotne
jest, czym w praktyce będą
te nowe instytucje upraw-
nione do przyjmowania za-
płaty. Instytucje płatnicze
czy biura usług płatniczych
to podmioty, które funkcjo-
nują już na rynku i można
w nich uregulować m.in. ra-
chunki za czynsz i media. Są
to okienka kasowe (np. sa-
modzielny punkt przyjmu-
jący wpłaty albo hipermar-
ket, w którego kasie istnie-
je możliwość regulowania
płatności). Nowa ustawa
o usługach płatniczych, do-
stosowując nasze przepisy
do regulacji unijnych, regu-
luje zasady prowadzenia ta-
kiej działalności. Oznacza
to, że istniejące dziś pod-
mioty będą musiały się do-
stosować do tych nowych
wymogów. Ich oferta zosta-
nie też rozszerzona m.in.
o przyjmowanie zobowią-
zań podatkowych.
Z nowych rozwiązań sko-
rzystają wszyscy podatnicy,
zarówno firmy, jak i osoby
prywatne. Przy czym trzeba
pamiętać, że zapłata podat-
ków przez podatników pro-
wadzących działalność go-
spodarczą i zobowiązanych
do prowadzenia księgi ra-
chunkowej lub podatkowej
księgi przychodów i rozcho-
dów następuje wyłącznie
w formie polecenia przelewu.
Zasada ta nie ulegnie zmia-
nie, więc firmy nie będą ko-
rzystać z usług biur usług
płatniczych, które będą mo-
gły przyjmować wyłącznie
wpłaty gotówkowe. Wyjąt-
kiem są mikroprzedsiębior-
cy, którzy mogą uiszczać po-
datki również w gotówce.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 156 ustawy z 19
sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
Przekazana do podpisu prezydenta.
INFORMACJE
Obowiązki związane z rozliczeniem podatku od nieruchomości
Firmy złożą deklarację do końca stycznia
Przedsiębiorcy, którzy są
właścicielami gruntów, bu-
dynków lub budowli, będą
składać deklaracje na poda-
tek od nieruchomości do 31
stycznia.
Druga ustawa deregulacyj-
na, którą ostatnio przyjął
Sejm (trafiła do Senatu),
wprowadza zmiany m.in.
w ustawie o podatkach
i opłatach lokalnych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 95, poz.
613 z późn. zm.). Zmiany
dotyczą przepisu nakłada-
jącego na przedsiębiorców
będących właścicielami nie-
ruchomości obowiązek
składania deklaracji na po-
datek od nieruchomości.
Obecnie firmy mają czas na
wypełnienie tego obowiąz-
ku do 15 stycznia roku po-
datkowego. Nowe przepisy
wydłużą ten termin do 31
stycznia. Na zmianie mają
skorzystać przede wszyst-
kim przedsiębiorcy, którzy
mają nieruchomości na te-
renie kilku gmin, gdyż bę-
dą mieć więcej czasu na
wypełnienie obowiązków.
Muszą oni składać w każ-
dej gminie inną deklarację,
na odmiennym formularzu,
uchwalonym przez radę
gminy. Niestety obowiązek
składania wielu deklaracji
na różnych formularzach
nie został zmieniony. Ozna-
cza to, że firmy mające nie-
ruchomości w wielu gmi-
nach i miastach nadal bę-
dą musiały szukać formu-
larzy właściwych dla danej
gminy.
Nowelizacja ustawy o po-
datkach i opłatach lokal-
nych przewiduje również
wydłużenie terminu zapła-
ty pierwszej raty podatku
od nieruchomości. Zgodnie
z nowym brzmieniem art.
6 ust. 9 pkt 3 ustawy o po-
datkach i opłatach lokal-
nych firmy będą miały obo-
wiązek wpłacać obliczony
w deklaracji podatek od nie-
ruchomości – bez wezwa-
nia – na rachunek właściwej
gminy, w ratach proporcjo-
nalnych do czasu trwania
obowiązku podatkowego,
w terminie do 15. dnia każ-
dego miesiąca, a za styczeń
do 31 stycznia. Obecnie fir-
my muszą płacić podatek
do 15. dnia każdego miesią-
ca, bez wyjątku.
Przypomnijmy, że firmy
nie muszą czekać na decy-
zję wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta ustalają-
cą wysokość podatku od
nieruchomości. Po zadekla-
rowaniu wysokości podat-
ku mają obowiązek uiścić
ratę w wysokości zgodnej
z deklaracją.
Dodajmy również, że zgod-
nie z nowelizacją, w przy-
padku gdy obowiązek po-
datkowy (np. nabycie nie-
ruchomości) nastąpi po 31
stycznia, podatek trzeba bę-
dzie zapłacić ratalnie, w ter-
minie 14 dni od nabycia.
lukasz.zalewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 6 ust. 9 ustawy
z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opła-
tach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 95,
poz. 613 z późn. zm.) w brzmieniu nada-
nym w art. 3 ustawy z 19 sierpnia 2011 r.
o redukcji niektórych obowiązków
obywateli i przedsiębiorców. Przekazana
do Senatu.
Odpowiedzialne za przygotowanie
przetargu będą też osoby zatrudnione
w podmiocie zewnętrznym, któremu jednostka
publiczna zleci prace przygotowawcze do udzielenia
zamówienia
PODATNIK
Uprawnienia ministra finansów do wykładni prawa podatkowego
Od 2012 r. każdy może złożyć wniosek o interpretację ogólną
Każdy podatnik będzie mógł
występować do ministra fi-
nansów o wydanie interpreta-
cji ogólnej. Będzie musiał tyl-
ko właściwie uzasadnić swój
wniosek.
Takie zmiany w Ordynacji
podatkowej przewiduje pro-
jekt drugiej ustawy deregu-
lacyjnej. Wynika z niego, że
minister finansów będzie
dążył do zapewnienia jed-
nolitego stosowania przepi-
sów prawa przez organy po-
datkowe oraz organy kon-
troli skarbowej, dokonując
w szczególności ich inter-
pretacji (interpretacje ogól-
ne), z urzędu lub na wnio-
sek zainteresowanego, przy
uwzględnieniu orzecznic-
twa sądów oraz Trybunału
Konstytucyjnego lub Euro-
pejskiego Trybunału Spra-
wiedliwości (Trybunału
Sprawiedliwości UE).
Dziś minister finansów też
wydaje interpretacje ogól-
ne. Jednak robi to, podejmu-
jąc suwerenną decyzję
w tym zakresie. Dziś żadna
organizacja, stowarzysze-
nie, fundacja czy obywatel
nie może poprosić o wyda-
nie takiego dokumentu. Na-
wet jeśli – zdaniem podat-
nika – istnieją ku temu ar-
gumenty, np. rozbieżne
interpretacje podatkowe czy
wyroki sądów administra-
cyjnych.
Od 1 stycznia 2012 r. ma
się to zmienić. Wtedy bo-
wiem mają zacząć obowią-
zywać znowelizowane prze-
pisy Ordynacji podatkowej
dotyczące interpretacji.
Wniosek z uzasadnieniem
Jeśli zmienione regulacje
w zakresie interpretacji
ogólnych wejdą w życie,
wniosek o wydanie takiego
dokumentu będzie musiał
zawierać uzasadnienie ko-
nieczności wydania inter-
pretacji ogólnej, w szczegól-
ności:
n
przedstawienie zagadnie-
nia oraz wskazanie prze-
pisów prawa podatkowe-
go wymagających wyda-
nia interpretacji ogólnej;
n
wskazanie istnienia nie-
jednolitego stosowania
przepisów prawa podat-
kowego przez organy po-
datkowe oraz organy kon-
troli skarbowej w takich
samych stanach faktycz-
nych i prawnych.
Minister finansów nie wy-
da interpretacji ogólnej, jeże-
li w dniu złożenia wniosku
w zakresie spraw nim obję-
tych toczyć się będzie postę-
powanie podatkowe lub po-
stępowanie kontrolne orga-
nu kontroli skarbowej albo
na decyzję lub postanowie-
nie wniesiono odwołanie
lub zażalenie.
Ponadto jeżeli wniosek
o wydanie interpretacji ogól-
nej nie będzie spełniał wymo-
gów określonych przepisa-
mi prawa, minister finansów
pozostawi wniosek bez roz-
patrzenia. W sprawie pozo-
stawienia wniosku o wyda-
nie interpretacji ogólnej bez
rozpatrzenia minister wyda
wych. Taki pomysł Mini-
sterstwo Finansów oceniało
negatywnie. Według MF in-
terpretacje ogólne mają po-
móc podległym ministrowi
finansów organom w prawi-
dłowym stosowaniu przepi-
sów prawa podatkowego.
Tymczasem interpretacje in-
dywidualne kierowane są
do konkretnych wniosko-
dawców i mają na celu uła-
twienie wykonywania ich
obowiązków wynikających
z przepisów. Resort wyja-
śniał, że różnice pomiędzy
instytucją interpretacji ogól-
nych oraz indywidualnych
przekreślają możliwość
wprowadzenia procedury
wydawania interpretacji
ogólnych, analogicznej do
procedury interpretacji indy-
widualnych, na wniosek or-
ganizacji o reprezentatyw-
nym charakterze.
Ponadto resort finansów na
etapie prac parlamentar-
nych sygnalizował, że ogra-
niczenie prawa do wniosko-
wania o interpretacje ogólne
tylko do określonych grup
podatników może naruszać
zasady konstytucyjne.
W związku z tym w ra-
mach kompromisu wypra-
cowano rozwiązanie po-
zwalające na występowa-
nie o interpretacje ogólne
wszystkim podatnikom.
Mimo nadal pojawiających
się wątpliwości, m.in. w za-
kresie sprawdzania osób
składających wniosek, czy
nie toczy się przeciwko nim
w danej sprawie postępo-
wanie podatkowe lub kon-
trola.
Nowelą Ordynacji podat-
kowej w pakiecie zmian
drugiej ustawy deregulacyj-
nej będzie się teraz zajmo-
wał Senat.
23
interpretacje ogólne
zostały wydane przez
ministra finansów
od 1 stycznia 2008 r.
postanowienie, na które po-
datnik będzie mógł złożyć
zażalenie.
Trudna nowela
Pierwszy pomysł, który
pojawił się w zakresie zmian
dotyczących interpretacji
ogólnych, zakładał, że o ta-
kie dokumenty będą mogły
się ubiegać reprezentatyw-
ne organizacje pracodaw-
ców czy związków zawodo-
ewa.matyszewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 9 ustawy z 19
sierpnia 2011 r. o redukcji niektórych
obowiązków obywateli i przedsiębior-
ców. Przekazana do Senatu.
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Opłaty za korzystanie z przystanków autobusowych nie mogą być zawyżone
Środa
31 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
ŚRODKI PUBLICZNE
PŁATNOŚCI
PROCEDURY
Ważne!
PROCEDURY
DGP
| 30 sierpnia 2011 |
nr 167 (3053)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
przepisy
D
3
ZABEZPIECZENIE SPOŁECZNE
Pomoc dla dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej
Starosta powoła organizatora pieczy zastępczej
Poszukiwaniem kandydatów na rodziców zastępczych i ich przygotowaniem do pełnienia tej funkcji zajmie się wyznaczony przez starostę organizator rodzinnej pieczy zastępczej. Jego
zadaniem będzie też udzielanie poradnictwa prawnego i psychologicznego oraz wspieranie działających rodzin. Dokona też okresowej oceny sytuacji przebywających w nich dzieci
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Jedną z nowych instytucji,
które mają wspierać rozwój
rodzicielstwa zastępczego,
jest organizator rodzinnej
pieczy zastępczej. Będzie on
działał na szczeblu samo-
rządu powiatowego, a jego
wyznaczenie należy do za-
dań starosty. Starosta nie
musi powoływać w tym ce-
lu odrębnej jednostki orga-
nizacyjnej. Może, pełnienie
tej roli, zlecić organizacji po-
zarządowej lub powiatowe-
mu centrum pomocy rodzi-
nie. W tym drugim przypad-
ku w centrum musi być
utworzony specjalny zespół
ds. pieczy zastępczej. Na
wyznaczenie takiego orga-
nizatora starostowie mają
czas do końca roku, bo no-
we regulacje w tym zakresie
zaczną obowiązywać od
1 stycznia 2012 r.
Szkolenia dla kandydatów
Jednym z podstawowych
zadań organizatora pieczy
jest poszukiwanie kandyda-
tów do pełnienia funkcji ro-
dziny zastępczej (zawodo-
wej lub niezawodowej) oraz
prowadzenia rodzinnego
domu dziecka. Dla takich
osób organizator prowadzi
szkolenia oraz dokona ich
kwalifikacji. Będzie ona po-
legać na wydaniu zaświad-
czenia potwierdzającego
ukończenie kursu, opinii
o spełnianiu warunków do
bycia rodziną zastępczą
oraz oceny predyspozycji
oraz motywacji danej osoby
do bycia np. rodzicem za-
stępczym.
Rola organizatora nie koń-
czy się jednak na znalezie-
niu nowych rodzin zastęp-
czych dla dzieci. Przepisy
przewidują wiele działań,
które powinien on podej-
mować w stosunku do
funkcjonujących w jego po-
wiecie takich rodzin i ro-
dzinnych domów dziecka.
Organizator ma zapewnić
im szkolenia podnoszące
ich kwalifikacje, wsparcie,
w szczególności w ramach
grup wsparcia i rodzin po-
mocowych lub pomoc wo-
lontariuszy. Kolejnym jego
ważnym zadaniem jest pro-
wadzenie poradnictwa i te-
rapii, która ma przeciw-
działać zjawisku wypalenia
zawodowego rodzica, oraz
zapewnianie pomocy psy-
chologiczno-pedagogicznej.
Większość zadań dotyczą-
cych poradnictwa i wspar-
cia należy do obowiązków
zatrudnianych przez orga-
nizatora specjalnych pra-
cowników – koordynato-
rów rodzinnej pieczy za-
stępczej.
Organizator musi też za-
pewnić opiekę dzieciom,
w sytuacji gdy rodzina za-
stępcza lub osoba prowa-
dząca rodzinną placówkę
nie może okresowo sprawo-
wać opieki, np. z powodów
zdrowotnych, losowych
lub zaplanowanego wypo-
czynku.
Ocena sytuacji dziecka
Organizator pieczy zastęp-
czej ma też obowiązek oce-
niania sytuacji podopiecz-
nego umieszczonego w ro-
dzinie zastępczej lub
rodzinnym domu dziecka
oraz osób pełniących te
funkcje. Ocena sytuacji ma-
łoletniego powinna być
przeprowadzana nie rza-
dziej niż raz na trzy miesią-
Organizator co najmniej raz na sześć miesięcy
ma obowiązek informować sąd o sytuacji oso-
bistej podopiecznego umieszczonego w rodzinie zastępczej
lub rodzinnym domu dziecka oraz sytuacji jego rodziny bio-
logicznej
dziną zastępczą lub prowa-
dzącym rodzinny dom
dziecka, psychologiem, pe-
dagogiem, asystentem ro-
dziny, przedstawicielem
ośrodka adopcyjnego oraz
koordynatorem rodzinnej
pieczy zastępczej. Ma ono
służyć m.in. ustaleniu aktu-
alnej sytuacji dziecka, stanu
jego zdrowia, analizy stoso-
wanych metod pracy z nim
oraz zasadności dalszego
pobytu małoletniego w pie-
czy zastępczej.
Natomiast osoby sprawują-
ce opiekę mają być ocenia-
ne po raz pierwszy nie póź-
niej niż przed upływem ro-
ku od umieszczenia u nich
pierwszego dziecka, następ-
nie po roku, a potem nie rza-
dziej niż raz na trzy lata.
W przypadku gdy pierwsza
ocena będzie negatywna,
kolejna jest dokonywana po
pół roku. Jeżeli ponownie
nie będzie ona pozytywna,
organizator skieruje do sądu
wniosek o uchylenie posta-
nowienia o umieszczeniu
dziecka w rodzinie zastęp-
czej lub rodzinnym domu
dziecka.
Ponadto zadaniem orga-
nizatora jest współpraca
ze środowiskiem lokalnym
i jego instytucjami.
W szczególności: z powia-
towym centrum pomocy
rodzinie, ośrodkiem pomo-
cy społecznej, sądami, in-
stytucjami oświatowymi
i leczniczymi oraz organi-
zacjami społecznymi. Or-
ganizator ma przedstawiać
też staroście i radzie po-
wiatu coroczne sprawozda-
nie z efektów swojej pracy.
Natomiast w przypadku
dzieci z uregulowaną sytu-
acją prawną ma obowiązek
zgłoszenia ich do ośrod-
ków adopcyjnych w celu
poszukiwania dla nich ro-
dzin przysposabiających.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 43 – 47, 76, 128
– 134 i 241 ustawy z 9 czerwca 2011 r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy
zastępczej (Dz.U. nr 149, poz. 887).
Obowiązki organizatora pieczy zastępczej
Na terenie
jednego po-
wiatu może działać wię-
cej niż jeden organizator
pieczy zastępczej
W ramach przygotowania rodziny na przyjęcie dziecka organizator:
n
Nie później niż siedem dni przed przybyciem podopiecznego:
– przekazuje szczegółowe informacje o jego sytuacji rodzinnej i ro-
dzeństwie,
– zapewnia kontakt z dzieckiem przed umieszczeniem go w tej ro-
dzinie.
n
Nie później niż w dniu poprzedzającym przyjęcie dziecka:
– przekazuje m.in. akt urodzenia dziecka, dokumentację szkolną
i o stanie zdrowia,
– przedstawia plan pracy z rodziną biologiczną małoletniego przeka-
zany przez asystenta rodziny.
ce, jeżeli dziecko nie ma
skończonych trzech lat,
oraz nie rzadziej niż raz na
pół roku, jeżeli w rodzinnej
opiece zastępczej przebywa
starsze dziecko. Takie
sprawdzenie będzie doko-
nywane w konsultacji z: ro-
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Zmiany w zasadach rekrutacji na stanowiska urzędnicze
Niepełnosprawni mają szansę na pracę w urzędzie
Osoba z orzeczoną niepełnosprawnością zostanie zatrudniona w urzędzie, jeżeli znajdzie się w piątce najlepszych kandydatów. Jeśli poszukujący pracy będzie chciał skorzystać z tych
preferencyjnych warunków, już na etapie naboru na wolne stanowiska musi przedstawić dokument potwierdzający ograniczenie sprawności
Artur Radwan
artur.radwan@infor.pl
W urzędach, w których
wskaźnik zatrudnionych
osób niepełnosprawnych jest
niższy niż 6 proc., zmienią się
zasady zatrudniania. Przy na-
borach w pierwszej kolejno-
ści szansę na pracę będą mie-
li kandydaci z orzeczonym
stopniem niepełnosprawno-
ści. Jeśli ten wskaźnik będzie
już osiągnięty, kwalifikacja bę-
dzie się odbywać według do-
tychczasowych rozwiązań.
Preferencje w służbie
W służbie cywilnej pracę
mogą znaleźć wszyscy kan-
dydaci, którzy spełniają wy-
magania formalne określone
w ustawie o służbie cywilnej
i te wskazane w ogłoszeniu
dyrektora generalnego.
Zanim jednak do zatrudnie-
nia dojdzie, dyrektor urzędu
musi przeprowadzić nabór
na wolne stanowisko. Obec-
nie ma on obowiązek upo-
wszechnić informacje o wol-
nych stanowiskach pracy
przez umieszczenie ogłosze-
nia o naborze w miejscu po-
wszechnie dostępnym w sie-
dzibie urzędu, w biuletynie
informacji publicznej tej jed-
nostki oraz w biuletynie in-
formacji publicznej w kan-
celarii premiera. W ogłosze-
niu powinny zostać podane
informacje o:
n
nazwie i adresie urzędu,
n
rodzaju stanowiska pracy,
n
wymaganiach związanych
ze stanowiskiem pracy,
n
zakresem wykonywanych
na tym stanowisku zadań,
n
wymaganych dokumen-
tach,
n
terminie i miejscu ich skła-
dania.
Więcej informacji
Po wejściu w życie omawia-
nej nowelizacji przepisów do-
tyczących preferencji w za-
trudnianiu niepełnospraw-
nych dyrektor generalny
będzie musiał także zamie-
ścić w nim między innymi
informację o warunkach pra-
cy na danym stanowisku. Ma
to pomóc osobom niepełno-
sprawnym ocenić, czy opisa-
ną prace będą w stanie wyko-
nywać. Dodatkowo w ogło-
szeniu trzeba będzie podać,
czy w urzędzie, który je za-
mieszcza, wskaźnik zatrud-
nienia niepełnosprawnych
wynosi co najmniej 6 proc.
Także ta informacja, jeśli znaj-
dzie się w ogłoszeniu, będzie
bardzo ważna dla osoby nie-
pełnosprawnej. Od tego, czy
ten wskaźnik jest osiągnię-
ty, zależy stosowanie przez
urząd preferencyjnych zasad
zatrudniania osób niepełno-
sprawnych.
Trzeba pamiętać, że niepeł-
nosprawni kandydaci, któ-
rzy chcą skorzystać z prefe-
rencji, mogą to zrobić wy-
łącznie, jeśli wraz ze
składanymi w urzędzie doku-
mentami dołączą też kopię
dokumentu potwierdzające-
go ich niepełnosprawność.
Nowelizacja ustawy o służ-
bie cywilnej doprecyzowały
też pojęcie wymagań nie-
zbędnych i dodatkowych.
Z tymi pierwszymi mamy do
czynienia wtedy, gdy bez
nich bezwarunkowo nie jest
możliwe podjęcie pracy na
danym stanowisku. Z kolei
o wymaganiach dodatko-
wych można mówić, dopie-
ro gdy ich posiadanie pozwa-
la na optymalne wykonywa-
nie zadań.
Wyniki naboru
Obecnie imiona i nazwiska
kandydatów, którzy spełnia-
ją wymagania formalne oraz
wynik kwalifikacji, są poda-
wane do publicznej wiado-
mości w zakresie objętym
wymaganiami określonymi
w ogłoszeniu o naborze. Po
zmianach w trakcie postępo-
wania kwalifikacyjnego spe-
cjalnie powołany zespół bę-
dzie wyłaniał nie więcej niż
pięciu najlepszych kandyda-
tów, spełniających w naj-
większym stopniu wymaga-
nia niezbędne. Jeżeli w urzę-
dzie w poprzednim miesiącu
przed zamieszczeniem ogło-
szenia wskaźnik liczby
urzędników niepełnospraw-
nych był poniżej 6 proc. –
pierwszeństwo z tej piątki
w zatrudnieniu zyskają oso-
by z ograniczoną sprawno-
ścią. Także przy sporządza-
niu protokołu z przeprowa-
dzonego naboru trzeba
wskazać do pięciu najlep-
szych kandydatów i uwzględ-
nić wśród nich osobę niepeł-
nosprawną, jeśli znalazła się
w tej grupie. Nie zawsze jed-
nak musi to być pięciu najlep-
szych kandydatów. Może też
być ich mniej. Z przepisu wy-
nika, że ma ich być nie wię-
cej niż pięciu.
Podtrzymano też zasadę, że
jeśli w ciągu trzech miesię-
cy osoba niepełnosprawna
zrezygnuje z zatrudnienia, to
kolejna osoba, która była wy-
łoniona w naborze, może zo-
stać zatrudniona bez ko-
nieczności przeprowadzania
konkursu.
Wyjątki od zasady
Podobne rozwiązania wpro-
wadzono wobec niepełno-
Procedura przeprowadzania naboru w samorządach
n
Konkurs ma być otwarty i kon-
kurencyjny,
n
ogłoszenie o wolnym stanowi-
sku ma być zamieszczone
w Biuletynie Informacji Pu-
blicznej i na tablicy informa-
cyjnej urzędu,
n
kierownik urzędu musi podać
informację o warunkach pracy
na stanowisku,
n
w ogłoszeniu musi być podany
wskaźnik procentowy osób
niepełnosprawnych zatrudnio-
nych w urzędzie,
n
termin składania dokumentów
nie może być krótszy niż 10
dni,
n
protokół z naboru musi zawie-
rać m.in. uzasadnienie doko-
nanego wyboru,
n
wynik naboru musi być udo-
stępniony w Biuletynie i na ta-
blicy informacyjnej urzędu
przez trzy miesiące.
sprawnych kandydatów
ubiegających się o wyższe
stanowiska w służbie cywil-
nej. Jednakże w tym przypad-
ku wyłaniane są maksymal-
nie dwie osoby, a nie pięć,
jak w przypadku pozostałych
stanowisk w służbie cywilnej.
Mechanizm ten ma też zasto-
sowanie do pracowników sa-
morządowych. Tam jednak
przy obsadzaniu stanowisk
kierowniczych osoby niepeł-
nosprawne nie korzystają
z żadnych preferencji.
Ponadto dowolność w za-
kresie sposobu zatrudniania
pozostawiono kierownikom
jednostek, które działają na
podstawie przepisów ustawy
z 16 września 1982 r. o pra-
cownikach urzędów pań-
stwowych (t.j. Dz.U. z 2001 r.
nr 86, poz. 953 z poźn. zm.).
Wprowadzona tam zasada
wskazuje jedynie, że jeśli
wskaźnik zatrudnienia nie-
pełnosprawnych w takich
urzędach jest niższy niż
6 proc., to w pierwszej kolej-
ności powinny być stosowa-
ne preferencje dla tej grupy.
Natomiast szczegółowy spo-
sób realizowania tych zadań
powinien określić kierownik
urzędu. Najczęściej będzie to
miało formę wytycznych lub
zarządzenia.
Nowelizacja ustawy o służ-
bie cywilnej ma wejść w ży-
cie po 60 dniach od ogłosze-
nia w Dzienniku Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 – 3 ustawy z 19
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o służbie
cywilnej i niektórych innych ustaw. (ocze-
kuje na podpis prezydenta).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Terminy przedawnienia roszczeń pracodawcy wobec pracownika
Czwartek
1 września 2011 r.
NOWE PRAWO
SAMORZĄDY
Ważne!
Ważne!
OBYWATEL
D
4
przepisy
PRAWO
DGP
| 30 sierpnia 2011 |
nr 167 (3053)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
WIĘZIENIA
Bezpieczeństwo
Pokrzywdzony pod
większą ochroną
PROCEDURY
Nowy tryb dochodzenia rekompensat od szpitali
Pacjent szybciej dostanie
odszkodowanie za błąd lekarza
Dyrektor więzienia otrzyma
imię, nazwisko i adres po-
krzywdzonego, na który bę-
dzie musiał przesyłać infor-
macje o wyjściu na wolność lub
ucieczce sprawcy przestęp-
stwa.
Do Senatu trafiła uchwalo-
na 18 sierpnia nowelizacja
kodeksu karnego wykonaw-
czego, która ma zreformo-
wać polski system peniten-
cjarny. Przewiduje ona
usprawnienie procedur są-
dowych, zmniejszenie kosz-
tów postępowań, skrócenie
czasu ich trwania, a także
zwiększenie efektywności
oddziaływania kar.
Nowelizacja znosi zasadę
zaskarżalności wszystkich
postanowień w postępowa-
niu wykonawczym i wpro-
wadza możliwość zaskar-
żania tylko orzeczeń naj-
bardziej istotnych dla
skazanego, jak np. tych
związanych z pozbawie-
niem wolności. Nowe regu-
lacje prawne znoszą też
możliwość odraczania wy-
konania kary grzywny oraz
rozkładania jej na raty.
Nowelizacja z jednej stro-
ny ogranicza uprawnienia
osób skazanych prawomoc-
nymi wyrokami sądów kar-
nych, a z drugiej wprowadza
nowe środki, które mają słu-
żyć zwiększeniu bezpie-
czeństwa pokrzywdzonych.
Przede wszystkim doprecy-
zowano przepisy dotyczące
informowania takich osób
o każdorazowym opuszcze-
niu zakładu karnego przez
skazanego.
Zgodnie z dzisiejszymi roz-
wiązaniami na wniosek po-
krzywdzonego sędzia lub
dyrektor więzienia zawiada-
mia go niezwłocznie o wy-
puszczeniu skazanego z za-
kładu karnego po odbyciu
kary. Procedura informacyj-
na dotyczy także ucieczki
przestępcy z więzienia albo
otrzymania przez niego
przepustki, czasowego ze-
zwolenia na opuszczenie za-
kładu karnego, przerwy
w wykonaniu kary albo wa-
runkowego zwolnienia.
O prawie do złożenia wnio-
sku musi dzisiaj pouczyć
ofiarę przestępstwa sąd, gdy
kieruje orzeczenie do wyko-
nania. W wypadku zwolnie-
nia z zakładu karnego po od-
byciu kary skazanego za nie-
które przestępstwa seksu-
alne dodatkowo musi być
o tym zawiadamiana policja.
Nowelizacja rozszerza ka-
tegorie skazanych podda-
wanych szczególnemu mo-
nitoringowi ze strony po-
licji. Będzie ona musiała
być informowana również
o przypadkach opuszczenia
więzienia przez sprawców
przestępstw popełnionych
w zorganizowanej grupie al-
bo związku mających na ce-
lu popełnienie przestępstwa
oraz skazanych odbywają-
cych karę pozbawienia wol-
ności orzeczoną za przestęp-
stwo umyślne w wymiarze
nie niższym niż 3 lata.
W praktyce zdarza się czę-
sto, że wobec skazanego wy-
konuje się kolejno kilka kar
pozbawienia wolności. Wte-
dy może się zdarzyć, że po-
krzywdzony będzie infor-
mowany o losach swojego
oprawcy jedynie przez okres
odsiadywania kary za zwią-
zane z nim przestępstwo
i nie dowie się, kiedy tak na-
prawdę wyjdzie on na wol-
ność. Zgodnie z nowymi
przepisami zawiadomienia
będą wysyłane się przez ca-
ły okres trwania pozbawie-
nia wolności.
adam.makosz@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 ustawy z 18
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Ko-
deks karny wykonawczy oraz niektórych
innych ustaw.
Osoby pokrzywdzone błędami lekarskimi nie będą musiały od razu kierować sprawy do sądu. Zamiast tego będą mogły
zwrócić się do komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych, która przyspieszy rozwiązanie sporu ze szpitalem i wypłatę
odszkodowania
Zmiany wprowadza nowe-
lizacja ustawy o prawach pa-
cjenta, która wejdzie w życie
1 stycznia 2012 r. Przewidu-
je ona nowy sposób docho-
dzenia roszczeń w sprawach
medycznych, niejako alterna-
tywny wobec procedury są-
dowej. Postępowania takie
będą toczyć się przed spe-
cjalnymi komisjami ds. orze-
kania o zdarzeniach medycz-
nych.
Nowy tryb wprowadzono
dlatego, że postępowania są-
dowe wywołane prawdziwy-
mi albo rzekomymi błędami
lekarskimi trwają latami.
Tymczasem poszkodowani
często nie mogą sobie po-
zwolić na tak długie proce-
sy, bo pieniędzy za doznany
na zdrowiu uszczerbek po-
trzebują niezwłocznie. Za-
pewne to właśnie zadecy-
dowało, że ustawodawca
dość wysoko postawił po-
przeczkę podmiotom udzie-
lającym świadczeń medycz-
nych. Zlekceważenie sporu
przed komisją może się oka-
zać kosztowne dlatego, że
oddając inicjatywę drugiej
stronie, przedsiębiorca pro-
wadzący szpital albo jego
ubezpieczyciel ryzykują, iż
będą musieli zapłacić do-
kładnie tyle, ile zażąda od
nich niezadowolony prze-
ciwnik.
Błędy lekarskie
Jak zatem wyglądać ma pro-
cedura? Wszystko zaczyna
się od tzw. zdarzenia me-
dycznego, czyli – upraszcza-
jąc – błędu lekarskiego, któ-
ry doprowadził do zakaże-
nia, uszkodzenia ciała lub
rozstroju zdrowia pacjenta
albo jego śmierci. Pacjent
(a w tym ostatnim przypad-
ku jego spadkobiercy) ma
wówczas do wyboru: wsz-
czynać sprawę sądową albo
uruchomić tryb komisyjny.
Decydując się na ten drugi
wariant, wcale nie musi od-
cinać się od pierwszego. Po-
stępowanie przed komisją
może skończyć się niczym.
Wtedy sprawę wciąż wolno
będzie skierować do sądu.
Co ważne, wnioskodawca
może też zrezygnować z pro-
cedury komisyjnej w jej to-
ku. Droga sądowa wykluczo-
na będzie tylko wtedy, gdy
wnioskodawca uzyska przed
komisją orzeczenie o zdarze-
niu medycznym i zgodzi się
na odszkodowanie i zadość-
uczynienie zaproponowane
mu przez drugą stronę. Inny-
mi słowy, jeśli odszkodowa-
nie przyjmie przed komisją,
to nie wolno mu potem do-
magać się kolejnego przed
sądem.
Potrzebny wniosek
Postępowanie przed komi-
sją wszczyna się wskutek
złożenia tzw. wniosku
o ustalenie zdarzenia me-
dycznego. Ustawa daje na to,
co do zasady, rok od dnia,
w którym wnioskodawca do-
wiedział się o zakażeniu,
uszkodzeniu ciała lub roz-
stroju zdrowia albo w któ-
rym pacjent zmarł. W żad-
nym wypadku jednak nie
można przekroczyć terminu
3 lat od dnia, w którym na-
stąpiło samo zdarzenie me-
dyczne.
Wnioskodawca określa
m.in. kwotę, jakiej się doma-
ga. Jego pismo trafia następ-
nie do właściwej wojewódz-
kiej komisji ds. orzekania
o zdarzeniach medycznych.
Jeśli jest ono formalnie po-
prawne i należycie opłaco-
ne, komisja przekazuje je
podmiotowi prowadzącemu
szpital, z którego działalno-
ścią wiąże się wniosek, a tak-
że jego ubezpieczycielowi.
Ci w ciągu 30 dni powinni
przekazać komisji swoje sta-
nowisko. Tu po raz pierwszy
dają o sobie znać przepisy
mające na celu wymuszenie
poszanowania orzeczeń ko-
misyjnych. Otóż nieprzed-
stawienie stanowiska jest
równoznaczne z akceptacją
wniosku w zakresie dotyczą-
cym okoliczności w nim
wskazanych oraz propono-
Rolą komisji ds. orzekania o zdarzeniach me-
dycznych będzie orzekanie, czy lekarz popełnił
błąd i czy pacjent został na skutek tego poszkodowany. Bę-
dzie także pośredniczyć między poszkodowanym pacjen-
tem a ubezpieczycielem czy szpitalem
wanej wysokości odszko-
dowania i zadośćuczynie-
nia. Lepiej zatem o stano-
wisku pamiętać. Po jego
otrzymaniu komisja zawia-
damia wnioskodawcę, szpi-
tal i ubezpieczyciela o termi-
nie swojego posiedzenia,
a potem orzeka o zdarzeniu
medycznym albo o jego bra-
ku. Wszystko powinno się
zakończyć w ciągu czterech
miesięcy od dnia złożenia
wniosku.
Można się odwołać
Nowe przepisy przewidują
procedurę odwoławaczą. Za-
równo od orzeczenia o braku
zdarzenia medycznego, jak
i od orzeczenia o zdarzeniu
medycznym, którym służy
wniosek o ponowne rozpa-
trzenie sprawy. Na jego wnie-
sienie jest 14 dni od doręcze-
nia orzeczenia wraz z uzasad-
nieniem. Z kolei komisja
powinna zdążyć z ponow-
nym rozpatrzeniem sprawy
w ciągu 30 dni od otrzymania
stosownego pisma. To jednak
nie koniec. Jeśli któraś ze stron
dopatrzyła się nieprawidło-
wości w samym postępowa-
niu komisji, może jeszcze
spróbować skargi o stwierdze-
nie niezgodności z prawem
orzeczenia wydanego przez
to gremium.
Czas zapłaty
Gdy nie ma się już od cze-
go odwołać, a zapadło orze-
czenie o zdarzeniu medycz-
nym, ubezpieczyciel albo
szpital powinien przedsta-
wić propozycję odszkodowa-
nia lub zadośćuczynienia.
Ustawa nie określa jej mini-
malnej wysokości, zakreśla
tylko pułap górny. Precyzu-
je za to termin. Na przedsta-
wienie propozycji daje 30
dni od otrzymania od komi-
sji zawiadomienia o bezsku-
tecznym upływie terminu do
wniesienia wniosku o po-
nowne rozpatrzenie sprawy
(a jeśli został on wniesiony
– od otrzymania orzeczenia
wydanego w wyniku ponow-
nego rozpatrzenia sprawy).
Jeżeli tego nie zrobi, będzie
musiał zapłacić tyle, ile za-
żądano we wniosku wszczy-
nającym postępowanie
przed komisją.
Po przedstawieniu propozy-
cji przez ubezpieczyciela
przychodzi kolej na wnio-
skodawcę. Ma on siedem dni
na jej przyjęcie. Jeżeli zgo-
dzi się na przedstawione wa-
runki, będzie musiał zrzec
się dalszych roszczeń zwią-
zanych z następstwami zda-
rzenia medycznego, o które
chodzi, ujawnionymi do
dnia złożenia wniosku. Cho-
dzi właśnie o to, żeby nie wy-
stępować potem do sądu z ja-
kimiś uzupełniającymi czy
nawet z tymi samymi rosz-
czeniami.
Wysokość wypłaty opiera
się na ustaleniach samych
stron. System bazuje na za-
łożeniu, że jeśli ubezpieczy-
ciel zaproponuje jakąś kwo-
tę, a wnioskodawca ją przyj-
mie, to przekazanie środków
nastąpi dobrowolnie i spraw-
nie. Gdy będzie inaczej,
przed wnioskodawcą otwie-
ra się szeroko droga egzeku-
cji komorniczej.
PAWEŁ WRZEŚNIEWSKI
adwokat
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 – 5 ustawy
z 28 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pa-
cjenta oraz ustawy o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Fun-
duszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.
nr 113, poz. 660).
Co zmieni się w postępowaniu karnym wykonawczym
n
zniesienie zasady zaskarżalności wszystkich postanowień
i udziału stron we wszystkich posiedzeniach,
n
odwrócenie zasady dotyczącej wykonalności postanowień
w postępowaniu wykonawczym,
n
ograniczenie przesłanek materialnych udzielania warunkowe-
go zwolnienia,
n
rezygnacja z odraczania wykonania kary grzywny lub rozłoże-
nia na raty.
PROMOCJA
Biblioteka Gazety Prawnej
Prezent dla prenumeratorów
Samochód w fi rmie
Zaloguj się na:
www.gazetaprawna.pl/biblioteka_gp
i
pobierz bezpłatnie
wydanie w formacie PDF
Możesz zamówić tę publikację także w wersji papierowej, zaznaczając to w formularzu na stronie internetowej.
Książkę prześlemy pocztą na podany adres. Wyłącznie prenumeratorzy „Dziennika Gazety Prawnej” otrzymują publikacje bezpłatnie,
dlatego możemy poprosić o przesłanie potwierdzenia opłacenia prenumeraty (kopii faktury).
Dodatkowe informacje: www.gazetaprawna.pl/prenumerata
Biuro Obsługi Klienta: 22 761 30 30, 801 626 666
NOWE PRAWO
URZĄD
OBYWATEL
Ważne!
Dodatkowe inform
Biuro Obsługi Klien
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 30 sierpnia 11 (nr 167).pdf
(1349 KB)
NOWE PRAWO z 30 sierpnia 11 (nr 167).pdf
(1311 KB)
TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 30 sierpnia 11 (nr 167).pdf
(1451 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin