Zabawy w plenerze-maluszki do 3 lat.doc

(127 KB) Pobierz
Zabawy w plenerze

Zabawy w plenerze




Gdy pogoda sprzyja, jest ciepło, a słońce grzeje, na dworze możecie spędzić nawet kilka godzin, zabierając coś do przegryzienia. W wolne dni wybierzcie się do pobliskiego parku czy lasu całą rodziną.

Taki spacer to nie tylko sposób na dotlenienie organizmu. Twoja pociecha może także ćwiczyć i zdobywać wiele nowych umiejętności. Pełen wrażeń dzień w plenerze wcale nie jest trudno zorganizować. Zatem do dzieła!

1. Wyprawa po skarby (od 1,5 roku)

Jak się bawić: Poza domem jest mnóstwo skarbów. Weź koszyk i wyruszcie razem na ich poszukiwania. Gdy znajdziecie jakieś ciekawe drobiazgi, wkładajcie je do magicznego koszyka. Mogą to być kamyczki, gałązki drzewek, nasionka, szyszki, czy kwiatki. Podczas zbierania uważnie się im przyglądajcie, a Ty opowiadaj malcowi o Waszych znalezionych skarbach. Możesz nawet stworzyć opowieść, w której będą występować zebrane przez Was rzeczy w roli aktorów. W domu zróbcie z nich obrazek lub talizman chroniący np. przed złymi snami albo po prostu schowajcie je do pudełka.
Co to daje: rozwija wyobraźnię, poszerza słownictwo, uczy myślenia przyczynowo-skutkowego i zaznajamia z przyrodą.

2. Witanie się z trawką (od 1 roku)

Jak się bawić: Spacerując z dzieckiem po lesie, parku czy nawet najbliższej okolicy i mijając zwykłe rzeczy, pozdrawiaj je w imieniu malca. Zwracaj się do trawy, patyków, drzewek, mówiąc np.: „Dzień dobry, trawko! Mam na imię Kasia. Wybrałyśmy się z mamusią na spacer. Idziemy dalej. Do zobaczenia!”. Do każdej rzeczy czy zwierzątka możesz mówić w inny sposób. Postaraj się urozmaicić te „rozmowy”, modulując głos lub zmieniając mimikę. Maluchy to uwielbiają! Jeśli dziecko jest starsze i radzi sobie ze skomplikowanymi zdaniami, niech samo mówi w swoim imieniu.
Co to daje: uczy sprawności językowej i zachowań społecznych, rozwija wyobraźnię i oswaja z otaczającym światem.

 

 

3. Mały artysta i błoto (od 2 lat)

Jak się bawić: Do zabawy wykorzystajcie piasek, kurz lub nawet błoto. Pokaż malcowi, jak można na nich palcami rysować linie. Jeśli dziecko ma z tym kłopoty, delikatnie pokieruj jego rączką tak, aby wyszła kreska. Gdy się uda, pochwal je. Zacznijcie od prostych linii. Potem możecie przejść do rysowania krętych i skośnych, a także kółek. Taki malunek możecie później wykorzystać jako trasę do zabawy np. samochodzikami. Jeśli bawicie się w błocie, możecie zrobić odciski różnych rzeczy, np. swoich dłoni, kamyków, kółek samochodów – wszystkiego, co macie pod ręką. Maluchy uwielbiają bawić się w błocie, dlatego zabierz ze sobą nawilżane chusteczki i... kalosze!
Co to daje: ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, a także sprawność manualną

 

 

 

4. Kto pierwszy znajdzie (od 3 lat)

Jak się bawić: Podczas spacerów mijacie dużo ciekawych rzeczy. Możecie zagrać w „Kto pierwszy zobaczy”, np. czerwony samochód. Ten, kto spostrzeże dany przedmiot szybciej, pokazuje go i wymyśla następną kategorię. Wybierane rzeczy dziecko powinno umieć rozpoznawać. Jeśli macie możliwość, zapisujcie punkty. Zwycięzca zabawy w nagrodę może zdecydować np., co będzie na kolację.
Co to daje: ćwiczy spostrzegawczość i koncentrację uwagi, przygotowuje do gier społecznych.

 

 

5. Detektywi na tropie (od 3 lat)

Jak się bawić: Opowiedz dziecku bajkę, w której razem będziecie odnajdować zagubione lub schowane przez czarodzieja przedmioty. Mogą to być kamienie określonego kształtu i koloru, gałązki z trzema listkami czy pewien rodzaj patyków. Wszystko, co przyjdzie Ci do głowy, a będzie możliwe do znalezienia w okolicy. Zanim zaczniecie szukać konkretnej rzeczy, dokładnie wytłumacz dziecku, o co Ci chodzi. Jeśli uda Ci się stworzyć odpowiedni nastrój, maluch tak się zaangażuje, że wcale nie będzie chciał wracać do domu.
Co to daje: uczy spostrzegawczości, rozwija wyobraźnię i zdolność koncentracji.

6. Gdzie jest mama? (od 1,5 roku)

Jak się bawić: Wybierz miejsce, gdzie jest sporo krzaczków, drzew, ławek. Gdy Twój maluch nie będzie na Ciebie patrzył, schowaj mu się, ale tak, by częściowo Cię widział. Następnie zawołaj: „Schowałam się. Chodź i mnie poszukaj!”. Dziecko najpierw będzie musiało znaleźć kierunek, z którego dochodzi Twój głos, a potem zacznie szukać Cię wzrokiem. Możesz urozmaicać zabawę, np. wystawiając zza drzewa raz rękę, raz nogę. Dziecko będzie bardzo przejęte, gdy Cię znajdzie, więc nagródź je gorącym buziakiem.
Co to daje: uczy dopasowywania elementów do całości, przygotowuje do zabaw społecznych, rozwija orientację przestrzenną.

 

 

7. Hop na ziemię (od 2 lat)

Jak się bawić: Znajdź miejsce, z którego można zeskoczyć, np. pieniek, dużą cegłę czy w miarę kształtny kamień. Postaw na nim dziecko i złap je za obie ręce. Daj hasło: „Na miejsca, gotowi, hop!” i pomóż maluchowi zeskoczyć. Twoje ręce powinny być na wysokości jego barków, tak by dziecko lądowało o własnych siłach. Możecie skakać na zmianę lub do wspólnego skakania zaprosić tatę czy rodzeństwo. Dziecko z pewnością to pokocha.
Co to daje: uczy równowagi, koordynacji ruchów, zręczności.

8. Sposoby na chodzenie (od 2 lat)

Jak się bawić: Pokaż swojemu dziecku, jak różnie można chodzić: bokiem, do tyłu, podnosząc wysoko nogi, małymi lub dużymi krokami. Maszerujcie, spacerujcie na palcach lub ślizgajcie się. Raz szybko, a raz wolno. Możecie zabawić się też w naśladowanie sposobów, w jaki chodzą zwierzęta. Zachęcaj dziecko, by biegało, podskakując jak konik, lub skakało jak wróbelek. W trakcie zabawy mów do malucha w różny sposób, modulując głos, bądź naśladuj odgłosy wydawane przez zwierzęta, których krokiem właśnie chodzicie.
Co to daje: rozwija koordynację ruchową i ogólną sprawność fizyczną.

Marta Ramm, psycholog dziecięcy
rys.: Blanka Łątka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin