NOWE PRAWO z 20 września 11 (nr 182).pdf
(
507 KB
)
Pobierz
041_nowe prawo_01.qxd
nowe prawo
PRZEPISY I PRAKTYKA
prenumerata
Podatki
| D2
Minister finansów, wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego,
musi dokonać wykładni nie tylko przepisów podatkowych, ale również
innych, od których zależy ich zastosowanie
Budownictwo
| D7
Klienci dewelopera, który
zbankrutował, sami będą mogli
dokończyć budowę
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Surowe kary za handel
n
przepisy
Główni księgowi i kierownicy częściej
karani za niedopełnienie obowiązków........
|D2
Organy podatkowe są związane
prawomocnym wyrokiem ............................
|D2
Zapis windykacyjny
zostanie opodatkowany................................
|D3
Związek zapłaci VAT
od honorariów twórców ................................
|D3
Metryka sprawy
będzie jawna dla strony ................................
|D3
3 proc. za sprowadzenie
taśm odblaskowych ......................................
|D3
Klasyfikacja budżetowa
zostanie zmieniona........................................
|D3
Pracownik socjalny
i funkcjonariusz policji muszą wypełnić
nowy druk niebieskiej karty..........................
|D5
Osoby karane
nie mają prawa do nagrody..........................
|D5
Renciści socjalni
więcej dorobią ............
|D5
Małe firmy otrzymają
bezwrotne
pożyczki na usunięcie szkód ........................
|D7
zwierzętami na targu
ZWIERZĘTA DOMOWE
będzie można trzymać na uwięzi najwyżej przez 12 godzin
w ciągu doby. Długość łańcucha lub linki ma wynosić co najmniej 3 metry
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Wraz z początkiem przyszłe-
go roku właściciele zwierząt do-
mowych będą musieli dostoso-
wać się do zmian w prawie, któ-
re w zdecydowany sposób
polepszą sytuację ich pupili.
Uchwalona 18 sierpnia nowe-
lizacja ustawy o ochronie zwie-
rząt została redakcyjnie popra-
wiona przez Senat. Ma ona na
celu zagwarantowanie im bar-
dziej humanitarnego traktowa-
nia zwierząt oraz odpowiednich
warunków ich rozwoju i byto-
wania. Do respektowania no-
wych zasad mają skłonić wła-
ścicieli surowe sankcje karne.
Posiadacze psów muszą pogo-
dzić się z tym, że nie będą mo-
gli trzymać już swoich czworo-
nogów przez cały czas na
łańcuchu. Obecnie jest to do-
zwolone, pod warunkiem że
uwieź, na której jest trzymane
zwierzę, nie powoduje u niego
urazów ani cierpień oraz za-
pewnia mu możliwość niezbęd-
nego ruchu. Nowe przepisy
wprowadzają w tym zakresie
zdecydowane zmiany. Zabra-
niają trzymania zwierząt domo-
wych na uwięzi w sposób stały
dłużej niż 12 godzin w ciągu
doby. Niezależnie od czasu
ograniczenia wolności zwierzę-
cia w dalszym ciągu uwięź nie
będzie mogła powodować
uszkodzenia ciała lub cierpień
oraz będzie musiała gwaranto-
wać możliwość niezbędnego
ruchu. Co ważne, ustawa wska-
zuje wprost, że długość łańcu-
cha czy linki nie będzie mogła
być krótsza niż trzy metry.
Łamanie nowych zakazów bę-
dzie wykroczeniem karanym
aresztem lub grzywną. Sąd bę-
dzie mógł także orzec odebra-
nie zwierzęcia właścicielowi,
a także zobowiązać go do zapła-
ty nawiązki na cel związany
z ochroną zwierząt. Jej maksy-
malną wysokość ustalono na
1 tys. zł.
Identyczna odpowiedzialność
będzie groziła także hodowcom
i giełd ze sprzedażą zwierząt do-
mowych. Przy czym karze bę-
dą podlegać nie tylko sprzedaw-
cy, ale i nabywcy. Natomiast
w przypadku kotów i psów
sprzedaż będzie mogła się od-
bywać tylko w miejscach ich
chowu lub hodowli (nie będzie
to dotyczyło jedynie schronisk).
Senatorowie wprowadzili też
zakaz rozmnażania psów i ko-
tów w celach handlowych.
Ograniczenie to nie będzie ty-
czyło się jedynie zwierząt zare-
jestrowanych w ogólnokrajo-
wych organizacjach społecz-
nych, których statutowym
celem jest działalność związa-
Nowe przepisy nakładają na
wszystkich obywateli, nieza-
leżnie od tego, czy lubią zwie-
rzęta, dodatkowy obowiązek.
Każdy, kto napotka porzucone-
go psa lub kota, w szczególno-
ści pozostawionego na uwięzi,
będzie musiał powiadomić
o tym najbliższe schronisko dla
zwierząt, straż gminną lub po-
licję. Jednak z uwagi na to, że
za niedopełnienie nowego obo-
wiązku nie grozi żadna odpo-
wiedzialność prawna, należy
traktować go raczej w katego-
riach moralnych.
Kary natomiast nie unikną
właściciele psów, które swo-
n
praktyka
Czy warto wstrzymać się z wnioskiem
o zwrot wydatków na budowę domu ........
|D4
Kiedy wyroby
korzystają ze zwolnienia ..
|D4
Czy można amortyzować
uszkodzony budynek ....................................
|D4
Na co ma wpływ
data wpisana na zgłoszeniu ........................
|D4
W jakim momencie należy
rozliczyć wydatki na części zamienne ......
|D4
Kto odpowiada
za naruszenie czci podwładnego ................
|D6
Czy trzeba sprawdzić
realność gróźb pracownika ..........................
|D6
Kiedy emerytowi
przysługuje prawo do pomocy....................
|D6
Jakie są skutki
odwołania zarządu ........
|D6
Kiedy urlop
nie chroni przed zwolnieniem ......................
|D8
Czy pojazdy GOPR
są uprzywilejowane na drodze ....................
|D8
Czy właściciel
może kwestionować postanowienie ..........
|D8
Czy można finansować
szkolenia sprzedawców ................................
|D8
Osobie znęcającej się nad zwierzęciem
będzie
grozić grzywna, kara ograniczenia wolności
lub kara pozbawienia wolności do lat 2
zwierząt domowych (czyli
wszystkich tradycyjnie przeby-
wających wraz z człowiekiem
w jego domu lub innym odpo-
wiednim pomieszczeniu, utrzy-
mywanych przez człowieka
w charakterze towarzysza),
którzy zdecydują się handlo-
wać nimi w niegodziwych wa-
runkach. Nowelizacja ustawy
wprowadza zakaz sprzedaży
zwierząt domowych na targowi-
skach, targach i giełdach oraz
prowadzenia targowisk, targów
na z hodowlą rasowych psów
i kotów. Jak podkreśla ustawo-
dawca, intencją wprowadzenia
takich zapisów jest ograniczenie
działalności tzw. pseudoho-
dowli. Są to bardzo często fabry-
ki produkujące szczenięta przy-
pominające wyglądem najczę-
ściej psy ras cieszących się
aktualnie popytem. Pseudoho-
dowle i handel na targowiskach
generują ogromną bezdomność
zwierząt, a w rezultacie później-
sze wydatki samorządów.
bodnie biegają poza ogrodzo-
nym terenem prywatnym i nie
posiadają oznakowania umoż-
liwiającego identyfikację posia-
dacza zwierzęcia.
Nowelizacja trafiła ponownie
do sejmowych komisji w celu
rozpatrzenia poprawek wnie-
sionych przez Senat. Ma wejść
w życie 1 stycznia 2012 r.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 pkt 5 – 7 ustawy
z 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochro-
nie zwierząt oraz ustawy o utrzymaniu czy-
stości i porządku w gminach.
PRAWO PRACY Zasady korzystania z prawa do wypoczynku
Czy firma musi udzielić dwumiesięcznego urlopu
Czytelnik nie zamierza wykorzy-
stać części tegorocznego urlo-
pu wypoczynkowego. Chce go
połączyć z przyszłorocznym
i na prawie dwa miesiące wyje-
chać do USA. Czy możliwa jest
taka kumulacja dni wolnych?
Czy firma musi zgodzić się na
tak długą nieobecność pracow-
nika?
Skorzystanie z długotrwa-
łego urlopu w okresie waka-
cji będzie łatwiejsze od przy-
szłego roku. 1 stycznia 2012 r.
ma wejść w życie ustawa
o redukcji niektórych obo-
wiązków obywateli i przed-
siębiorców.
Zgodnie z nowymi przepi-
sami pracodawca będzie mu-
siał udzielić niewykorzysta-
nego w danym roku urlopu
wypoczynkowego do końca
września następnego roku,
a nie jak obecnie tylko do koń-
ca marca. Tak więc jeżeli czy-
telnik nie skorzystał w tym ro-
ku np. z 20 dni wolnego, to
w przyszłym mógłby skorzy-
stać z 46 dni wolnych do koń-
ca września (20 dni urlopu
zaległego i 26 dni urlopu za
2012 r., o ile taki wymiar mu
przysługuje).
Wydłużony okres wykorzy-
stania zaległego urlopu nie
oznacza jednak, że pracow-
nik zawsze będzie mógł li-
czyć na długotrwały wypo-
czynek w okresie wakacji.
Pracodawca ma obowiązek
udzielić pracownikowi urlo-
pu w roku kalendarzowym
(od 1 stycznia do 31 grud-
nia), w którym nabył on do
niego prawo. Wynika to z art.
152 kodeksu pracy. Wyjątko-
wo, jeśli zaplanowany do wy-
korzystania w danym roku
kalendarzowym urlop uległ
przesunięciu (np. z powodu
choroby pracownika lub
szczególnych potrzeb praco-
dawcy), firma powinna go
udzielić najpóźniej do końca
I kwartału następnego roku
kalendarzowego (od 2012 ro-
ku – do końca września).
Ponadto niezależnie od te-
go, kiedy jest wykorzystywa-
ny urlop, pracownik może je-
dynie złożyć wniosek (pro-
pozycję) terminu swojego
odpoczynku, natomiast osta-
teczną decyzję w tej sprawie
podejmuje pracodawca.
SN wskazał (wyrok z 5 grud-
nia 2000 r., I PKN 121/00,
OSNP 2002/15/353), że do
udzielania zaległego urlopu
mają zastosowanie ogólne re-
guły, w tym ta, zgodnie z któ-
rą wniosek pracownika jest
brany przez pracodawcę pod
uwagę, ale nie jest dla niego
wiążący. Pracodawca powi-
nien go uwzględnić, gdy urlop
we wnioskowanym czasie nie
koliduje z koniecznością za-
pewnienia normalnego toku
pracy zakładu. Z orzecznic-
twa SN wynika także, że pra-
codawca może wysłać pra-
cownika na zaległy urlop, na-
wet gdy ten nie wyraża na to
zgody (wyrok z 24 stycznia
2006 r., I PKN 124/05, OSNP
2006/23-24/354).
Czytelnik nie może więc bez
akceptacji szefa udać się na
urlop, nawet jeśli mu się on
należy. Tego typu postępowa-
nie mogłoby zostać potrakto-
wane jako nieusprawiedli-
wiona nieobecność w pracy,
co stanowi ciężkie naruszenie
obowiązków pracowniczych
uzasadniające rozwiązanie
stosunku pracy za wypowie-
dzeniem, a nawet w trybie
natychmiastowym z winy
pracownika. Potwierdził to
Sąd Najwyższy w wyroku
z 10 listopada 1998 r. (I PKN
364/98, OSNP 1999/24/788).
Jednocześnie zawiadomie-
nie pracodawcy o rozpoczę-
ciu zaległego urlopu nie
usprawiedliwia nieobecności
pracownika w firmie. Samo
naruszenie przez pracodaw-
cę obowiązku udzielania pra-
cownikowi zaległego urlopu
do końca marca następnego
roku kalendarzowego (końca
września po zmianie przepi-
sów) nie uprawnia pracowni-
ka do rozpoczęcia po tym ter-
minie urlopu bez zgody pra-
codawcy.
Ustawa o redukcji niektó-
rych obowiązków obywateli
i przedsiębiorców po rozpa-
trzeniu przez Sejm trafiła do
podpisu prezydenta.
lukasz.guza@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 ustawy z 19 lip-
ca 2011 r. o redukcji niektórych obowiąz-
ków obywateli i przedsiębiorców.
Art. 163, 164, 168 ustawy z 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r.
nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
nr 182 (3068)
20 września 2011
D
2
przepisy
PODATKI
DGP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Główni księgowi i kierownicy częściej karani za niedopełnienie obowiązków
Nowelizacja ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zwiększa zakres odpowiedzialności głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów
publicznych. Główny księgowy poniesie odpowiedzialność za nienależyte sprawdzenie operacji finansowych, a kierownik m.in. za niedopełnienie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Nowelizacja ustawy o od-
powiedzialności za narusze-
nie dyscypliny finansów
publicznych zwiększa listę
czynności powodujących
naruszenie dyscypliny
przez głównych księgowych
i kierowników jednostek.
Za ca odpowie księgowy
Zgodnie z obecnymi prze-
pisami księgowi bardzo
rzadko ponoszą kary za nie-
dopilnowanie finansów. Je-
śli dojdzie do naruszenia, to
karę ponosi kierownik, ja-
ko osoba odpowiedzialna
za całość gospodarki finan-
sowej danej jednostki. No-
welizacja ma zmienić tę sy-
tuację.
Zgodnie z nowym art. 18b
ustawy naruszeniem dyscy-
pliny finansów publicznych
będzie niedokonanie lub
nienależyte dokonanie
wstępnej kontroli zgodno-
ści operacji gospodarczej
lub finansowej z planem fi-
nansowym lub kompletno-
ści i rzetelności dokumentów
dotyczących takiej operacji,
jeżeli miało ono wpływ na:
n
dokonanie wydatku po-
wodującego przekrocze-
nie kwoty wydatków usta-
lonej w planie finanso-
wym jednostki sektora
finansów publicznych,
n
zaciągnięcie zobowiąza-
nia niemieszczącego się
w planie finansowym jed-
nostki sektora finansów
publicznych.
I choć nowy przepis doty-
czy głównych księgowych,
nie oznacza to jednak uwol-
nienia od odpowiedzialno-
ści kierownika jednostki. Je-
śli główny księgowy nie
sprawdzi, czy pieniądze na
dany wydatek zostały zapi-
sane w budżecie, odpowie-
dzialność może ponieść za-
równo on, jak i kierownik
jednostki.
Kierownik najważniejszy
Po zmianach w ustawie
nadal główny ciężar odpo-
wiedzialności będzie więc
spoczywał na kierowniku
jednostki. Zakres tej odpo-
wiedzialności zwiększy się
również o niewykonanie
lub nienależyte wykonanie
obowiązków w zakresie
kontroli zarządczej, jeśli
takie naruszenie doprowa-
dzi do negatywnych skut-
ków dla jednostki. Jak
wynika z art. 18c ustawy
o odpowiedzialności, cho-
dzi m.in. o: uszczuplenie
wpływów jednostki, Skar-
bu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego;
wydanie środków publicz-
nych z przekroczeniem
kwoty wydatków ustalonej
w budżecie; zaciągnięcie
zobowiązania bez upoważ-
nienia.
Jak wskazują autorzy nowe-
lizacji, nowym obszarem
odpowiedzialności kierow-
nika za zaniedbania lub nie-
wypełnienie obowiązków
w zakresie kontroli zarząd-
czej są przypadki, gdy za-
niedbania miały wpływ na:
n
dokonanie czynności
w zakresie gospodarki fi-
nansowej albo w postępo-
waniu o udzielenie zamó-
wienia publicznego lub
przygotowaniu postępo-
wania, albo też postępo-
waniu o udzielenie konce-
Nowe wymogi ustawy powinny skłonić kierow-
ników jednostek do ustalenia mechanizmów
kontroli zarządczej: napisania procedur wewnętrznych, usta-
lenia zakresów obowiązków i uprawnień dla pracowników
w brzmieniu nadanym no-
welizacją, komisja wymie-
rzając karę, uwzględni tak-
że stopień winy oraz cel ka-
ry. Przykładowo komisja
będzie mogła wymierzyć ka-
rę upomnienia, tylko wów-
czas gdy stopień szkodliwo-
ści nie będzie znaczny.
Nowelizacja precyzuje też,
jakie czynniki wpływają na
ocenę stopnia szkodliwości.
Są to waga naruszonych
obowiązków, sposób i oko-
liczności ich naruszenia,
a także skutki naruszenia.
Jeśli naruszenie będzie rodzi-
ło skutki finansowe, to obo-
wiązkiem komisji będzie
ocena, jak duże jest uszczu-
plenie finansów publicz-
nych oraz ile zapłacono kar,
opłat lub odsetek.
Ustawa czeka na podpis
prezydenta. Zacznie obo-
wiązywać po trzech miesią-
cach od ogłoszenia w Dzien-
niku Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 18b, 18c i 33
ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowie-
dzialności za naruszenie dyscypliny fi-
nansów publicznych w brzmieniu nada-
nym nowelizacją ustawy z 19 sierpnia
2011 r.
sji na roboty budowlane
lub usługi naruszające
dyscyplinę finansów pu-
blicznych, przez pracow-
ników lub inne osoby nie-
posiadające upoważnie-
nia do tych czynności,
n
działanie lub zaniechanie
jednostki skutkujące za-
płaceniem ze środków pu-
blicznych kary, grzywny
lub opłaty, stanowiącej
sankcję finansową zwią-
zaną z niedopełnieniem
obowiązków, do których
stosuje się przepisy o po-
stępowaniu egzekucyj-
nym w administracji.
Z nowych przepisów wy-
nika też, że jeśli pracownik
jednostki naruszy dyscypli-
nę, a kierownik tego nie za-
uważy z powodu braku na-
leżytej kontroli, to odpowie-
dzialność poniosą oboje. Te
wymogi ustawy powinny
skłonić kierowników jedno-
stek do ustalenia mechani-
zmów kontroli zarządczej.
Chodzi o napisanie proce-
dur wewnętrznych, ustale-
nie zakresów obowiązków
i uprawnień dla pracowni-
ków.
Szczególnie ważne z punk-
tu widzenia kierowników
będzie precyzyjne określenie
zakresu obowiązków pra-
cowników. W dalszym cią-
gu ma obowiązywać zasa-
da, zgodnie z którą pracow-
nik poniesie odpowie-
dzialność za niedopełnienie
obowiązków, tylko wtedy
gdy zostały mu one przeka-
zane na piśmie.
Mała szkoda
Komisje orzekające, tak
jak dotychczas, będą mu-
siały brać pod uwagę sto-
pień szkodliwości czynu
dla finansów publicznych.
Zgodnie z art. 33 ustawy
ORDYNACJA
Procedury wydawania interpretacji indywidualnych
Minister finansów musi wyjaśnić nie tylko przepisy podatkowe
Minister finansów, wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego, musi dokonać wykładni nie tylko przepisów podatkowych, ale również innych, od których zależy zastosowanie
przepisów podatkowych, np. przepisów kodeksu pracy i rozporządzeń wykonawczych
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Podatnicy występujący
o wydanie interpretacji in-
dywidualnej oczekują kon-
kretnej odpowiedzi ministra
finansów, nawet jeśli obo-
wiązek podatkowy zależy od
wykładni przepisów nie-
podatkowych. A minister
powinien jej udzielić, inter-
pretując na równi przepisy
podatkowe, jak i niepodat-
kowe – stwierdził Woje-
wódzki Sąd Administracyj-
ny w Gliwicach (sygn. akt
I SA/Gl 272/11).
Sąd wskazał, że z przepi-
sów art. 14 Ordynacji podat-
kowej (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr
8, poz. 60 z późn. zm.) wy-
nika, że interpretacja ma
wskazać podatnikowi skut-
ki prawno-podatkowe jego
działań lub podejmowanych
czynności w stanie faktycz-
nym przedstawionym we
wniosku o jej udzielenie,
w świetle obowiązujących
przepisów prawa podatko-
wego. Minister powinien
więc zająć jednoznaczne sta-
nowisko.
W omawianej sprawie pro-
blem polegał na tym, że pra-
widłowa klasyfikacja podat-
kowa wymagała zinterpre-
towania przepisów kodeksu
pracy oraz dwóch rozporzą-
dzeń ministra pracy i poli-
tyki społecznej z 19 grudnia
2002 r.: w sprawie wysoko-
ści oraz warunków ustala-
nia należności przysługują-
cej pracownikowi zatrud-
nionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfe-
ry budżetowej z tytułu podró-
ży służbowej na obszarze
kraju oraz w sprawie wyso-
kości oraz warunków usta-
lania należności przysługu-
jącej pracownikowi zatrud-
nionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfe-
ry budżetowej z tytułu podró-
ży służbowej poza granica-
mi kraju.
Strona skarżąca chciała się
dowiedzieć, jak powinna
rozliczyć diety, koszty po-
dróży i noclegu w związku
z planowaną działalnością
polegającą na świadczeniu
usług pomocy m.in. osobom
starszym. Działalność wy-
magała bowiem dojeżdżania
i przebywania poza miej-
scem zamieszkania, co wią-
załoby się z dodatkowymi
kosztami.
Minister finansów w inter-
pretacji odpowiedział jednak
warunkowo, uzależniając
skutki podatkowe od roz-
strzygnięć w zakresie prawa
pracy.
WSA w Gliwicach wskazał,
że interpretacja ministra fi-
nansów, w której minister
nie odniósł się do przepisów
prawa pracy, jest niepełna.
Niedokonanie kwalifikacji
okoliczności, celów, zadań
wynikających z podróży pra-
cownika jako podróży służ-
bowej w rozumieniu przepi-
sów prawa pracy, nie daje
podatnikowi pewności co do
skutków prawno-podatko-
wych podjęcia działalności
gospodarczej.
Co więcej, mimo że prawo
podatkowe jest autonomicz-
ną dziedziną prawa, to za-
wiera wiele odniesień,
w tym m.in. do prawa pracy.
Obowiązkiem ministra było
więc rozstrzygnąć również
kwestie dotyczące spraw
niepodatkowych, a które ma-
ją wpływ na obowiązki po-
datkowe.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 14a-o ustawy
z 29 sierpnia 2005 r. – Ordynacja podat-
kowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.).
WYKONYWANIE ORZECZEŃ
Skutki niezaskarżenia wyroku do sądu II instancji
Organy podatkowe są związane prawomocnym wyrokiem sądu
Jeśli wojewódzki sąd administracyjny wydał wyrok uchylający decyzję organu odwoławczego i organ ten nie zaskarżył wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego, to wyrok i jego uzasadnienie
są wiążące dla tego organu. Naczelnik urzędu skarbowego nie może więc orzec inaczej, niż wynika to z wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Organy podatkowe i odwo-
ławcze (np. samorządowe
kolegium odwoławcze,
SKO) nie mogą wydać do-
wolnej decyzji podatkowej,
jeśli w sprawie wypowie-
dział się już sąd, a jego wy-
rok stał się prawomocny.
O zasadzie tej przypomniał
ostatnio Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Gliwi-
cach (I SA/Gl 1309/10).
W sprawie chodziło o to, że
SKO nie uwzględniło wska-
zań wojewódzkiego sądu
administracyjnego zawar-
tych w uzasadnieniu pier-
wotnego wyroku, który stał
się prawomocny, ponieważ
nie został zaskarżony ani
przez organ, ani przez podat-
nika.
Jak wskazał WSA, zgodnie
z art. 170 prawa o postępo-
waniu przed sądami admi-
nistracyjnymi, orzeczenie
prawomocne wiąże nie tyl-
ko strony i sąd, który je wy-
dał, lecz również inne sądy
i organy państwowe,
a w przypadkach przewi-
dzianych w ustawie także
inne osoby. Oznacza to –
wyjaśnił sąd – że podmioty
wymienione w tym przepi-
sie (strony postępowania
oraz sąd, który wydał orze-
czenie oraz inne sądy i or-
gany państwowe) są związa-
ne prawomocnym orzecze-
niem.
Skoro więc samorządowe
kolegium odwoławcze nie
zaskarżyło wyroku, to – jak
orzekł sąd – związane było
poglądem prawnym zawar-
tym w prawomocnym wyro-
ku. Związanie to dotyczy
również składu orzekające-
go WSA ponownie rozpa-
trującego sprawę. To ozna-
cza, że sąd nie może roz-
strzygnąć sprawy meryto-
rycznie w sposób odmienny
niż wynika to z prawomoc-
nego orzeczenia. Wynika to
z art. 153 prawa o postępo-
waniu przed sądami admi-
nistracyjnymi. Zgodnie
z nim, ocena prawna i wska-
zania co do dalszego postę-
powania wyrażona w orze-
czeniu sądu wiąże w spra-
wie ten sąd oraz organ,
którego działania lub bez-
czynność były przedmiotem
zaskarżenia.
Jak wyjaśnił sąd, przepis
art. 153 ma charakter bez-
Orzeczenie sądu wywiera skutki wykracza-
jące poza zakres postępowania sądowo-
-administracyjnego, a jego oddziaływaniem objęte jest
również przyszłe postępowanie administracyjne w danej
sprawie
względnie obowiązujący.
A zatem ani organ admini-
stracji publicznej, ani sąd
administracyjny, orzekając
ponownie w tej samej spra-
wie, nie może pominąć oce-
ny prawnej wyrażonej
wcześniej w orzeczeniu,
gdyż ocena ta wiąże go
w sprawie. Związanie wyni-
kające z tego przepisu prze-
staje obowiązywać jedynie
w przypadku zmiany stanu
prawnego lub zmiany stanu
faktycznego.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 153, art. 170
ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sądami admini-
stracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153,
poz. 1270 z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Gminy i powiaty dostaną dotacje na inwestycje drogowe
Środa
21 września 2011 r.
URZĘDNICY
Ważne!
PODATNIK
URZĄD
Ważne!
DGP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
przepisy
D
3
SPADEK
Skutki nabycia majątku
Zapis windykacyjny zostanie opodatkowany
CŁO
Klasyfikacja towarów
3 proc. za import
taśm odblaskowych
Nabycie składnika majątku, np. domu lub samochodu, w drodze zapisu windykacyjnego będzie rodziło obowiązek podatkowy
w podatku od spadków i darowizn
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Zapis windykacyjny to no-
wa instytucja prawa spadko-
wego regulowana przepisa-
mi kodeksu cywilnego.
Zapis windykacyjny, tak jak
inne formy nabycia majątku
objęte przepisami ustawy
o podatku od spadków i da-
rowizn, będzie w pełni zwol-
niony z podatku, jeśli prze-
znaczony zostanie dla człon-
ka najbliższej rodziny, tj.
małżonka, zstępnych, wstęp-
nych, pasierba, rodzeństwa,
ojczyma lub macochy. Wa-
runkiem zwolnienia będzie
zawiadomienie urzędu skar-
bowego o nabyciu w termi-
nie 6 miesięcy od uprawo-
mocnienia się postanowie-
nia o stwierdzeniu nabycia
spadku (zarejestrowania ak-
tu poświadczenia dziedzi-
czenia).
W pozostałych wypadkach
zapis będzie polegał opodat-
kowaniu. Podatek płaci się
według skali podatkowej,
przy czym ustawa wyróżnia
trzy takie skale (w każdej po
3 stawki podatkowe) stosowa-
ne w zależności od osoby na-
bywcy. Stawki podatku wy-
noszą od 3 proc. (w przypad-
ku bliskiej rodziny) do aż 20
proc. w przypadku nabyw-
ców spoza rodziny.
Dla zapisu windykacyjnego
obowiązek podatkowy po-
wstanie z chwilą uprawo-
mocnienia się orzeczenia są-
du stwierdzającego nabycie
spadku (zarejestrowania aktu
poświadczenia dziedzicze-
nia). Od tego dnia będzie li-
czył się miesięczny termin na
złożenie zeznania podatko-
wego na druku SD-3. Obowią-
zek podatkowy przy zwykłym
zapisie powstaje natomiast
dopiero z chwilą jego wyko-
nania, co wynika z różnic
między oboma zapisami w za-
kresie momentu nabycia wła-
sności przedmiotu zapisu.
Przepisy ustawy o podatku
od spadków i darowizn zosta-
ły uzupełnione o zapis win-
dykacyjny także w pozosta-
łym zakresie. Dotyczy to po
pierwsze wyłączenia z opo-
Jakie są różnice między zapisami
Produkt złożony powinien
być zaklasyfikowany do kodu
zgodnie z materiałem skła-
dowym nadającym mu zasad-
niczy charakter.
Wysokość cła zależy od
kodu Nomenklatury Sca-
lonej. Każdemu produkto-
wi może zostać przypisany
tylko jeden właściwy kod.
Z powodu różnorodności
produktów dostępnych na
rynku klasyfikacja produk-
tów sprawia trudności za-
równo importerom, jak
i celnikom. Problem ten
dotyczy produktów inno-
wacyjnych i złożonych,
czyli składających się z kil-
ku składników. Aby uła-
twić klasyfikowanie to-
waru, organy UE wydają
dokumenty, w których za-
warte są wiążące wska-
zówki.
Zgodnie z rozporządze-
niem wykonawczym Komi-
sji nr 897/2011 taśmy od-
blaskowe przeznaczone do
umieszczania na odzieży
ochronnej i mundurach za
pomocą kleju aktywnego na
gorąco należy klasyfikować
do kodu CN 4008 21 90 i ob-
ciążyć 3-proc. cłem.
Produkty, które obejmuje
ten kod, muszą mieć gru-
bość od 140 do 155 mikro-
metrów i składać się z trzech
warstw: mikrokulek szkla-
nych z metalicznym lu-
strem, które są związane
z elastomerem poli; polie-
strowego kleju aktywujące-
go się na gorąco; taśmy od-
blaskowej zabezpieczonej
ochronną warstwą papieru
usuwaną przez użytkowni-
ka.
Jak wynika z nowych prze-
pisów, taśm odblaskowych
nie można zakwalifikować
do pozycji 7018 jako „kulki
szklane” z elastrometru.
Produktu nie można też
przyporządkować do pozy-
cji 3920 „arkusz termopla-
styczny”. Zdaniem Unii ta-
śmie odblaskowej zasadni-
czy charakter nadaje
elastrometr, tak więc nale-
ży ją zakwalifikować do po-
zycji 4008 jako „płytę, ar-
kusz, taśmę z gumy inną niż
ebonit”.
Komisja UE zdecydowała
się także rozstrzygnąć spra-
wę wód wzbogacanych
składnikami odżywczymi
wzbogacającymi dietę.
Zgodnie z rozporządze-
niem wykonawczym Komi-
sji UE nr 897/2011 napój
składający się z 46,5 proc.
z wody oraz fruktozy, oli-
fruktozy, konserwantów
z soku jabłkowego czy
z czarnej porzeczki, kwa-
su cytrynowego, drożdży,
L-karnityny, sorbioanu po-
tasu oraz koncentratu ma-
te należy zaklasyfikować
do kodu 2106 90 92.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Załącznik do roz-
porządzenia wykonawczego Komisji UE
nr 897/2011 oraz nr 896/2011 z 2 wrze-
śnia 2011 r. dotyczących klasyfikacji nie-
których towarów według Nomenklatury
Scalonej (Dz.Urz. nr l 231).
Zapis zwykły polega na tym, że
spadkodawca zobowiązuje w te-
stamencie spadkobiercę do
spełnienia określonego świad-
czenia majątkowego na rzecz
oznaczonej osoby.
Zapis windykacyjny, który będzie
można zamieścić wyłącznie w te-
stamencie notarialnym, umożliwi
przekazanie danej osobie kon-
kretnego składnika majątku
spadkodawcy, np. domu, samo-
chodu czy przedsiębiorstwa. Na-
bycie to nastąpi automatycznie
z chwilą otwarcia spadku, czyli
śmierci spadkodawcy.
datkowania nabycia w drodze
zapisu windykacyjnego praw
autorskich i praw pokrew-
nych, praw do projektów wy-
nalazczych, znaków towaro-
wych i wzorów zdobniczych
oraz wierzytelności wynika-
jących z nabycia tych praw.
Po drugie zwolnień szcze-
gólnych, w tym nabycia
przez rodzinę (jeśli nie ko-
rzysta z pełnego zwolnienia)
określonych w ustawie
przedmiotów m.in. przed-
miotów wyposażenia miesz-
kania, pościeli, odzieży, bie-
lizny oraz narzędzi pracy
przeznaczonych do użytku
w gospodarstwie domowym,
dzieł sztuki czy zabytków.
Przy nabyciu w drodze za-
pisu windykacyjnego domu
lub mieszkania będzie miała
również zastosowanie spe-
cjalna ulga regulowana w art.
16 ustawy o podatku od
spadków i darowizn. Dzięki
niej nabywcy, którzy nie dys-
ponują własnym lokalem
mieszkalnym lub przekażą
go na rzecz np. dzieci lub
Skarbu Państwa, mogą nie
płacić podatku od nabycia
nieruchomości, której po-
wierzchnia użytkowa nie
przekracza 110 mkw.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 5 ustawy z 18
marca 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks
cywilny oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. nr 85, poz. 458 z późn. zm.).
OPODATKOWANIE
Zarządzenie prawami autorskimi
Związek zapłaci VAT od honorariów twórców
Jeżeli związek zarządzający zbiorowo prawami autorskimi pobiera prowizję za przekazanie artystom czy twórcom ich wynagrodzenia
za utwory, które są wykorzystywane przez inne podmioty, wówczas jest zobowiązany do odprowadzenia podatku od towarów i usług
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Naczelny Sąd Administra-
cyjny rozstrzygnął ostatecz-
nie problem opodatkowania
VAT wypłaty wynagrodzeń
dla twórców i artystów przez
związek zarządzający zbio-
rowo ich prawami autorski-
mi z tytułu użytkowania tych
utworów na rynku przez in-
ne podmioty (np. radio).
W wyroku z 9 września
2011 r. ( I FSK 1215/10, pra-
womocny) sąd uznał, że jeśli
związek w ramach zarządu
prawami autorskimi potrąca
prowizje z kwot honorariów
przekazywanych przez pod-
mioty korzystające z tych
praw, świadczy odpłatną
usługę, która podlega opo-
datkowaniu VAT. Nieprawi-
dłowy jest przy tym pogląd
związku, że takie czynności
są zwolnione od podatku ja-
ko „usługa organizacji człon-
kowskich gdzie indziej nie-
sklasyfikowanych”.
Sąd uznał, że usługi świad-
czone przez organizacje
członkowskie gdzie indziej
niesklasyfikowane to ogół
czynności wykonywanych
na rzecz członków stowarzy-
szenia w zamian za otrzymy-
wane składki członkowskie.
Natomiast gdy za daną czyn-
ność pobierane jest wynagro-
dzenie, to wtedy istnieje bez-
pośredni związek między
otrzymywanym wynagro-
dzeniem a daną wzajemną
usługą i ten bezpośredni
związek powoduje, że da-
nych czynności nie można
uznać za czynności statuto-
we rozumiane jako ogół reali-
zowanych zadań.
Oznacza to, że przekazywa-
nie artystom czy twórcom
honorariów przez związek za
dododatkowym wynagro-
dzeniem, niepokrywanym ze
składek członkowskich, jest
formą działalności gospodar-
czej w rozumieniu ustawy
o VAT i tym samym podlega
opodatkowaniu. Obrotem
będzie wynagrodzenie uzyski-
wane z tytułu świadczonych
usług zbiorowego zarządu
prawami autorskimi. Wyna-
grodzenie to ma charakter
prowizji naliczanej przez
związek z kwot honorariów
przekazywanych przez pod-
mioty korzystające z praw
autorskich reprezentowa-
nym przez związek twórcom,
artystom i wykonawcom.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 5 ust. 1, art. 8
ust.1,art.15 ust.1i2ustawy z11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.
Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).
FINANSE
Wydatki na pomoc
Klasyfikacja budżetowa
zostanie zmieniona
Od 2012 roku niektóre do-
chody, wydatki publiczne
i przychody będą klasyfiko-
wane według zmienionych
przepisów wykonawczych.
W klasyfikacji budżeto-
wej zostanie utworzony
nowy rozdział „Pomoc za-
graniczna”, w którym trze-
ba będzie wykazać wydat-
ki związane m.in. z pomo-
cą humanitarną. Taką
zmianę wprowadzi rozpo-
rządzenie ministra finan-
sów z 29 sierpnia 2011 r.
zmieniające rozporządze-
nie w sprawie szczegółowej
klasyfikacji dochodów,
wydatków, przychodów
i rozchodów oraz środków
pochodzących ze źródeł
zagranicznych.
Nowe przepisy mają na
celu precyzyjną identyfika-
cję wydatków związanych
z pomocą zagraniczną, tj.
pomocą udzielaną przez
Polskę na rzecz innych
państw oraz instytucji, fun-
duszy, agend międzyna-
rodowych i pozostałych
podmiotów wspierających
rozwój społeczeństw in-
nych krajów, w tym wydat-
ków związanych z finan-
sowaniem Oficjalnej Po-
mocy Rozwojowej. Zostaną
też utworzone rozdziały
„Działalność badawczo-ro-
zwojowa” oraz „Władza
wdrażająca programy eu-
ropejskie”.
Nowe przepisy będą obo-
wiązywały od 1 stycznia
2012 r. z wyjątkiem par.
1 pkt 1 lit. l), który wcho-
dzi w życie 1 stycznia
2013 r.
Zgodnie z tym przepisem
w dziale „921 – Kultura
i ochrona dziedzictwa na-
rodowego” po rozdziale
„92124 Zarząd Rewalory-
zacji Zespołów Zabytko-
wych Miasta Krakowa” do-
daje się rozdział 92126
w brzmieniu: „92126 Cen-
trum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia”.
Ten przepis po raz pierwszy
zostanie zastosowany do
opracowania projektu usta-
wy budżetowej na 2013 rok.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Par. 1 i 3 rozporzą-
dzenia ministra finansów z 29 sierpnia
2011 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie szczegółowej klasyfikacji
dochodów, wydatków, przychodów
i rozchodów oraz środków pochodzą-
cych ze źródeł zagranicznych (Dz.U.
nr 185, poz. 1095).
PROCEDURY
Uprawnienia w trakcie postępowania podatkowego
Metryka sprawy będzie jawna dla strony
Podatnik, w stosunku do któ-
rego prowadzone będzie po-
stępowanie podatkowe, będzie
miał dostęp do metryki sprawy.
Obowiązkową część akt
sprawy podatkowej będzie
stanowiła tzw. metryka spra-
wy. Wskaże ona wszystkie
osoby uczestniczące w postę-
powaniu podatkowym. Okre-
śli też wszystkie podejmowa-
ne przez te osoby czynności
wraz z odpowiednim odesła-
niem do dokumentów.
Metryka będzie na bieżąco
aktualizowana. Takie rozwią-
zania wprowadza noweliza-
cja kodeksu postępowania
administracyjnego i Ordyna-
cji podatkowej, która została
już ogłoszona w Dzienniku
Ustaw. Ponieważ metryka bę-
dzie stanowić obowiązkową
część akt sprawy, to będzie
ona jawna dla strony. W kon-
sekwencji zasady dostępu do
akt sprawy będą miały auto-
matycznie zastosowanie do
metryki.
Udostępnianie akt sprawy
odbywa się wyłącznie na za-
sadach określonych w Ordy-
nacji podatkowej. Dostęp ta-
ki ma tylko strona postępowa-
nia, a więc przede wszystkim
podatnik, w stosunku do któ-
rego prowadzone jest dane
postępowanie. W ramach te-
go uprawnienia podatnik ma
nie tylko wgląd do akt, ale
również może sporządzać
z nich notatki, kopie lub od-
pisy. Prawo to przysługuje
również po zakończeniu po-
stępowania. Wszystkie te
czynności odbywają się jed-
nak w lokalu organu podat-
kowego i w obecności pra-
cownika tego organu. Akta
postępowania podatkowego
można także udostępnić peł-
nomocnikowi wyznaczone-
mu przez stronę. Musi on
dysponować pełnomocnic-
twem szczególnym do prze-
glądania akt sprawy lub
pełnomocnictwem ogólnym
do reprezentowania strony
w postępowaniu podatko-
wym.
Metryka będzie prowadzo-
na w formie pisemnej lub
elektronicznej w zależności
od tego, w jakiej formie pro-
wadzone będą akta, których
będzie częścią. Wzór i spo-
sób prowadzenia metryki
sprawy określi minister fi-
nansów w drodze rozporzą-
dzenia. Minister będzie mógł
wyłączyć obowiązek prowa-
dzenia metryki ze względu
na nieproporcjonalność na-
kładu środków koniecznych
do jej prowadzenia w stosun-
ku do prostego i powtarzalne-
go charakteru tych spraw.
Ustawa wprowadzająca me-
trykę sprawy podatkowej
wejdzie w życie po upływie
6 miesięcy od dnia ogłosze-
nia, tj. 7 marca 2012 r.
magdalena.majkowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 15 lipca
2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postę-
powania administracyjnego oraz ustawy
– Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 186,
poz. 1100).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Darowizna na rzecz bliskiej osoby wyłącza żądanie zapłaty renty planistycznej
Środa
21 września 2011 r.
PODATNIK
IMPORTER
ORGANIZACJE
JEDNOSTKI
OBYWATEL
D
4
praktyka
PODATKI
DGP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
VAT
Rekompensata kosztów nabycia materiałów budowlanych
Czy warto się wstrzymać z wnioskiem o zwrot wydatków na budowę domu
Podatnik, który buduje dom,
będzie składał w urzędzie
skarbowym już drugi wniosek
o zwrot części VAT na mate-
riały budowlane. Pierwszy
wniosek składał w roku ubie-
głym. Podanie zamierzał zło-
żyć jeszcze przed końcem
września. Czy to słuszna de-
cyzja, czy lepiej się w wstrzy-
mać i złożyć wniosek w ostat-
nim kwartale tego roku?
Ze składaniem wniosków
o zwrot warto poczekać do
1 października. Od tego dnia
będą obowiązywały nowe li-
mity zwrotu części VAT za-
wartego w cenie materiałów
budowlanych. Limity te uza-
leżnione są m.in. od ceny
1 mkw. powierzchni użyt-
kowej budynku mieszkalne-
go oddanego do użytkowa-
nia, którą za dany kwartał
ogłasza prezes Głównego
Urzędu Statystycznego.
Ostatnio ogłoszona została
cena za II kwartał tego ro-
ku i ma ona zastosowanie
do wniosków składanych
w ostatnim kwartale tego ro-
ku. Ponieważ cena ta jest
wyższa od poprzednio ogło-
szonej, limity zwrotu VAT
wzrosną. Dla porównania do
końca września obowiązują
limity 32 413,09 zł i 13
891,32 zł (odpowiednio dla
budowy i remontu), nato-
miast od października do
końca grudnia będzie moż-
na stosować limity w wyso-
kości 32 601 zł i 13 972 zł.
Różnica może się wydawać
niewielka, jednak w przy-
padku dużych wydatków
i wysokich kwot zwrotu mo-
że mieć znaczenie. Szcze-
gólnie w sytuacji gdy inwe-
stor składa kolejny już
wniosek. Musi on bowiem
pamiętać, że przy każdym
następnym wniosku trzeba
uwzględniać zwrot już
Limity zwrotu VAT na materiały budowlane
w IV kwartale 2011 r. wynoszą 32 601 zł dla in-
westycji wymagającej pozwolenia na budowę i 13 972 zł przy
remoncie
cją i składa kolejny już
wniosek o zwrot, to z pew-
nością może skorzystać na
wzroście limitów.
Warto również wskazać, że
dwa poprzednie ogłoszenia
prezesa GUS wykazywały
spadek cen 1 mkw. po-
wierzchni użytkowej bu-
dynku mieszkalnego, co
wiązało się ze zmniejsze-
niem limitów zwrotu.
magdalena.majkowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 29 sierp-
nia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym
niektórych wydatków związanych z bu-
downictwem mieszkaniowym (Dz.U.
nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).
otrzymany, a zatem po-
mniejszać przysługujący li-
mit o uzyskane już rekom-
pensaty.
Istotne jest, że limity zwro-
tu dotyczą okresów pięcio-
letnich liczonych od daty
złożenia pierwszego wnio-
sku. Jednak podlegają one
aktualizacji na dzień skła-
dania wniosku przez podat-
nika. Innymi słowy, limity
zwrotu ulegają podwyższe-
niu (lub obniżeniu) wraz ze
wzrostem (spadkiem) ceny
1 metra kwadratowego po-
wierzchni użytkowej bu-
dynku mieszkalnego przyj-
mowanej do obliczenia
kwoty zwrotu. Jeśli zatem
podatnik poniósł duże wy-
datki związane z inwesty-
IMPORT
Procedury celne
Na co ma wpływ data
wpisana na zgłoszeniu
AKCYZA
Wykorzystanie substancji zawierających skażony alkohol
Kiedy przeznaczenie wyroby decyduje o zwolnieniu
Podatnik kupił mieszaninę
o kodzie CN 3814 00 90, któ-
ra zawierała alkohol etylowy.
Preparat był zwolniony z ak-
cyzy ze względu na jego cał-
kowite skażenie. Płyn po do-
daniu do niego innych sub-
stancji podatnik będzie
sprzedawać zagranicznym
kontrahentom jako środek za-
pobiegający zamarzaniu o ko-
dzie CN 3820. Czy po zmianie
składu chemicznego sprzeda-
wany produkt będzie korzy-
stał ze zwolnienia z akcyzy?
Zgodnie z przepisami wy-
robami akcyzowymi są wy-
roby energetyczne, energia
energetyczne, napoje alkoho-
lowe oraz wyroby tytoniowe
określone w załączniku nr
1 do ustawy o podatku ak-
cyzowym. Jednak w załącz-
niku nr 1 ustawy o podatku
akcyzowym brak jest wyro-
bów o kodzie CN 3814 00 90
i CN 3820. Nie oznacza to
jednak, że za produkty kla-
syfikowane do tych kodów
nie należy płacić podatku
akcyzowego. Alkohol podle-
ga opodatkowaniu akcyzą
nawet wtedy, gdy stanowi
część innego produktu, któ-
ry co do zasady nie jest wy-
robem akcyzowym.
W pewnych okoliczno-
ściach alkohol etylowy mo-
że zostać jednak zwolniony
z podatku akcyzowego.
Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt
1ustawy o podatku akcyzo-
wym zwalnia się od opodat-
kowania alkohol etylowy
całkowicie skażony środka-
mi dopuszczonymi do ska-
żania alkoholu etylowego
wskazanymi przez dowolne
państwo członkowskie Unii
Europejskiej.
Podatnik, który kupił to-
war zawierający alkohol
etylowy całkowicie skażo-
ny i niepodlegający akcyzie,
może go przetwarzać w do-
wolny sposób, o ile jest to
zgodne z przepisami usta-
wy o podatku akcyzowym.
Oznacza to, że do zakupio-
nego płynu może dodawać
różne składniki wpływają-
ce na klasyfikację celną pro-
duktu, pod warunkiem że
znajdujący się w nim alko-
hol etylowy nie zostanie po-
zbawiony cech skażenia.
Natomiast jeżeli przedsię-
biorca odkazi alkohol, wów-
czas będzie musiał zapłacić
podatek akcyzowy. Przed-
miotem opodatkowania ak-
cyzą jest bowiem użycie wy-
robów akcyzowych obję-
tych zwolnieniem ze
względu na ich przeznacze-
nie, jeżeli ich użycie było
niezgodne z przeznacze-
niem uprawniających do
zwolnienia.
Podatnik importuje towary
do Polski. Część z nich od-
prawia w zwykłej procedurze
celnej, a część w procedu-
rze uproszczonej w miejscu.
Przedsiębiorca zauważył
ostatnio, że organy celne ina-
czej wyznaczają datę objęcia
towaru procedurą zwykłą,
a inaczej uproszczoną. Jakie
znaczenie ma data umiesz-
czona na zgłoszeniu celnym?
Każda osoba importująca
towary, które nie korzysta-
ją ze zwolnień celnych,
musi złożyć – w formie pa-
pierowej lub elektronicz-
nej – zgłoszenie w urzędzie
celnym. Organ celny,
przyjmując zgłoszenie cel-
ne, którym jest jednolity
dokument administracyj-
ny SAD, ma obowiązek na-
nieść na niego datę przyję-
cia wypełnionego formu-
larza.
Data umieszczona przez
celnika na zgłoszeniu wy-
znacza:
n
moment objęcia deklaro-
wanego towaru daną pro-
cedurą celną,
n
moment, w którym po-
wstaje dług celny – dla
potrzeb obliczenia wyso-
kości cła stosuje się staw-
kę celną obowiązującą
w dniu przyjęcia zgłosze-
nia celnego.
n
moment, od którego liczy
się terminy rządzące da-
na procedurą celną, czyli
od dnia przyjęcia doku-
mentu SAD, liczony jest
termin do zapłaty należ-
ności przywozowych.
Nie trzeba
składać
zgłoszenia celnego, gdy
importowane towary ko-
rzystają ze zwolnień
z należności celnych
Jednak nie zawsze data
przyjęcia zgłoszenia celne-
go jest decydująca dla da-
nej procedury celnej. Zgod-
nie z art. 76 ust. 3 wspól-
notowego kodeksu celnego
dla procedury uproszczonej
zwanej „odprawą celną
w miejscu” decydujące
znaczenie ma bowiem da-
ta dokonania wpisu do re-
jestru.
Przedsiębiorca stosujący
procedurę uproszczoną
w miejscu najpierw wpisu-
je importowane towary do
prowadzonego przez siebie
rejestru, a dopiero później
składa tzw. zgłoszenie uzu-
pełniające. I choć celnicy
także na tym dokumencie
wpisują datę jego przyjęcia,
to datą, którą należy
uwzględnić przy stosowa-
niu przepisów regulujących
zadeklarowaną przez po-
datnika procedurę, jest da-
ta dokonania wpisu do re-
jestru, a nie data przyjęcia
zgłoszenia.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 8 ustawy
z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzo-
wym (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 108,
poz. 626).
PIT
Rozliczenie kosztów środków trwałych
Czy można amortyzować uszkodzony budynek
Podatnik zakupił budynek,
który po przeprowadzeniu re-
montu zamierza wynająć
w ramach swojej firmy. Do
momentu zakończenia robót
część nieruchomości będzie
jednak wykorzystywana jako
magazyn do innego rodzaju
działalności. Kiedy przedsię-
biorca może rozpocząć amor-
tyzację budynku?
Jakakolwiek forma użytko-
wania budynku wbrew okre-
ślonym przepisami prawa
wymogom technicznym lub
formalnym nie może też sta-
nowić podstawy do jego
amortyzowania. Tego typu
stanowisko wojewódzkich
sądów administracyjnych
potwierdził Naczelny Sąd
Administracyjny w wyroku
z 20 lipca 2011 r. (sygn. akt
II FSK 246/10, prawomocny).
Tak więc przedsiębiorca
przede wszystkim powinien
sprawdzić, czy budynek jest
kompletny – posiada m.in.
wszystkie niezbędne insta-
lacje – i w pełni zdatny do
użytkowania. Jeżeli nie, to
nie może być amortyzowa-
ny, ani też służyć do prowa-
dzenia w nim jakiejkolwiek
działalności gospodarczej,
zarówno tej polegającej na
najmie pomieszczeń, jak
i magazynowaniu w nim
rzeczy należących do firmy
przedsiębiorcy.
Zgodnie z przepisami amortyzacji podlegają
budowle, budynki oraz lokale będące odręb-
ną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuż-
szym niż rok, nabyte lub wytworzone we własnym zakre-
sie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do
używania
Niekompletny budynek
należy wyremontować i do-
piero po zakończeniu prac,
a więc gdy nieruchomość
będzie w pełni zdatna do
użytkowania, można wpisać
ją do ewidencji, a następnie
rozpocząć amortyzację.
Warto dodać, że przed
zakończeniem remontu,
a więc przed wpisaniem bu-
dynku do ewidencji, wydat-
ki na spłatę odsetek od kre-
dytu, jak i wydatki na za-
kup materiałów budowla-
nych powiększą wartość
początkową budynku.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 22 ust. 1 pkt 1, art.
22a – 22o ustawy z 26 lipca 1991 r. o podat-
ku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.).
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 67 rozporzą-
dzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z 12
października 1992 r. ustanawiające
Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz.
WE L 302 z 19 października 1992 r.,
z późn. zm.).
CIT
Koszty uzyskania przychodów
W jakim momencie należy rozliczyć wydatki na części zamienne
Spółka kupuje części zamien-
ne do maszyn i urządzeń bę-
dących środkami trwałymi
w jej działalności. Czy takie wy-
datki należy rozliczyć jako
wydatki pośrednie, jeśli na-
byta część może pozostawać
w magazynie przez bardzo
długi okres lub jest kilkakrot-
nie instalowana, demontowa-
na i ponownie przekazywana
do magazynu ?
Jeżeli zakup części za-
miennych jest konieczny,
aby posiadane przez spół-
kę środki trwałe mogły bez-
awaryjnie funkcjonować
i aby spółka mogła uzyski-
wać przychody z działal-
ności gospodarczej, to wy-
datki na ich nabycie po-
winny być uwzględniane
w kosztach uzyskania
przychodu.
Tego typu wydatków nie
można jednak przypisać ani
do przychodów jednego
okresu rozliczeniowego (ro-
ku podatkowego), ani tym
bardziej do pojedynczego,
konkretnego przychodu ze
sprzedaży usługi, a zatem
należy uznać je za związa-
ne z przychodami spółki
w sposób pośredni. Tym-
czasem koszty uzyskania
przychodów inne niż kosz-
ty bezpośrednio związane
z przychodami są potrąca-
ne w dacie ich poniesienia.
Potwierdził to Naczelny
Sąd Administracyjny w wy-
roku z 20 lipca 2011 r.
(sygn. akt II FSK 414/10,
prawomocny).
Tym samym momentem
wyznaczającym poniesie-
nie kosztu jest dzień, na
który zaksięgowano faktu-
rę zakupu części zamien-
nych, niezależnie od daty
przyjęcia tych części na
magazyn.
Oznacza to, że prawidło-
wym dniem, na który ujęto
koszt w księgach rachunko-
wych na podstawie otrzy-
manej faktury (rachunku),
jest dzień, pod którym wid-
nieje w księgach rachunko-
wych dana operacja gospo-
darcza (w tym przypadku
zakup części zamiennych)
na podstawie dowodu księ-
gowego zewnętrznego (fak-
tury).
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 15 ust. 4d, 4e
ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397
z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Inspektor nadzoru budowlanego może nakazać rozbiórkę budynku
Środa
21 września 2011 r.
OBYWATEL
Ważne!
FIRMA
FIRMA
Ważne!
PODATNIK
Ważne!
PODATNIK
DGP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
przepisy
D
5
SAMORZĄD
Pomoc dla osób krzywdzonych przez członków rodziny
Pracownik socjalny i funkcjonariusz policji
muszą wypełnić nowy druk niebieskiej karty
PRACOWNICY
Wyróżnienia
Osoby karane nie mają
prawa do nagrody
Cztery różne formularze, w zależności od tego, na jakim etapie znajduje się stosowana przez zespół interdyscyplinarny procedura
niebieskiej karty, będą wypełniane przez jego członków. Wykażą one, jakie działania zostały podjęte wobec ofiar przemocy
w rodzinie oraz osób ją stosujących
Uczelnie mogą zgłaszać oso-
by, których praca naukowa
powinna być doceniona. Na-
grodzony naukowiec dostanie
nawet 62 tys. zł.
Od 1 października 2011 r.
na nowych zasadach będą
przydzielane nagrody za
wybitne osiągnięcia nauko-
we oraz za osiągnięcia
w opiece naukowej i dydak-
tycznej. Przyznaje się je za
oryginalny i znaczący
wkład w rozwój wybranej
dyscypliny badawczej oraz
za wyróżniającą aktywność
w dziedzinie kształcenia
kadr naukowych,np. za peł-
nienie funkcji promotora,
opiniodawcy innych prac
naukowych lub recenzenta.
Do wyróżnień za wybitne
osiągnięcia kandydatów
mogą zgłaszać: uczelnie,
wydziały, instytuty badaw-
cze, jednostki Polskiej Aka-
demii Nauk, wydziały lub
komisje Polskiej Akademii
Umiejętności oraz stowa-
rzyszenia naukowe i nauko-
wo-techniczne. Natomiast
pretendentów do nagród za
opiekę dydaktyczną wska-
zywać będą tylko uczelnie
i wydziały.
Zgłaszać można zarówno
naukowców, którzy mają
obywatelstwo polskie (na-
wet tych zatrudnionych na
zagranicznych uczelniach),
jak i cudzoziemców, którzy
w okresie pobytu w Polsce
wyróżniali się swoją pracą.
Nie mogą do nich być no-
minowane osoby karane
dyscyplinarnie za narusze-
nie praw autorskich, fałszo-
wanie wyników badań lub
inne oszustwo naukowe.
Wnioski można składać do
31 marca 2012 r. Do zgłosze-
nia należy dołączyć m.in.
opis osiągnięć naukowych
lub dydaktycznych.
Nagrody te są przyznawa-
ne raz w roku. W tym celu
minister nauki powołuje ze-
spół do spraw nagród, któ-
ry pełni swoją funkcję przez
trzy lata. Do jego zadań na-
leży ocena wniosków oraz
przedstawienie ministrowi
propozycji wybranych kan-
dydatów z uzasadnieniem.
Ostateczną decyzję podej-
mie minister.
Wyróżnienia będą przy-
znane do 31 grudnia 2012 r.
Nagrodzeni dostaną 62 tys.
zł za osiągnięcia naukowe
lub za opiekę dydaktyczną
– 42 tys. zł.
urszula.mirowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie
ministra nauki i szkolnictwa wyższego
z 18 sierpnia 2011 r. w sprawie nagród za
wybitne osiągnięcia naukowe oraz za
osiągnięcia w opiece naukowej i dydak-
tycznej (Dz.U. nr 191, poz. 1136). Wejdzie
w życie 1 października.
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Jednym z zadań gminne-
go zespołu interdyscypli-
narnego, który ma pomagać
ofiarom przemocy w rodzi-
nie, jest udzielanie jej
w oparciu o procedurę nie-
bieskiej karty. Ponieważ
zwiększył się też krąg osób,
które mogą ją stosować (do-
tychczas takie prawo mieli
go wzór jest określony w za-
łączniku nr 2). Jest to tzw.
pouczenie, która zawiera
informacje o tym jak i gdzie
szukać pomocy, jakie obo-
wiązki ma względem ofia-
ry przemocy policjant, jakie
działania może podjąć pro-
kurator i sąd.
Osoba, która wszczęła
procedurę niebieskiej kar-
ty, musi przekazać wypeł-
niony formularz A prze-
wodniczącemu zespołu in-
terdyscyplinarnego nie-
zwłocznie, nie później niż
w ciągu siedmiu dni od da-
ty jego wypełnienia. Dla
siebie powinna zachować
jego kopię.
Prace gminnego zespołu
Następnym krokiem jest
przekazanie przez prze-
wodniczącego zespołu te-
go formularza jego człon-
kom lub grupie roboczej
(powołuje ją zespół, aby za-
jęła się indywidualnym
przypadkiem stosowania
przemocy w rodzinie). Mu-
si to zrobić niezwłocznie,
nie później niż w ciągu
trzech dni.
Kolejnym etapem jest za-
proszenie krzywdzonej
osoby na posiedzenie ze-
społu lub grupy. Podczas
tego spotkania analizowana
jest sytuacja rodziny.
Wynik tej oceny powinien
znaleźć odzwierciedlenie
w formularzu C (5 stron). Je-
go wzór znajduje się w za-
łączniku nr 3 do rozporzą-
dzenia. Przewiduje on
opracowanie indywidual-
nego planu pomocy, który
potem może jednak ulegać
niezbędnym modyfika-
cjom. W tym formularzu
trzeba wskazać konkretne
działania, które będą podej-
mowane w celu zakończe-
nia występowania przemo-
cy w rodzinie.
Ponadto jeżeli po zdarze-
niu, które było podstawą
do uruchomienia procedu-
ry niebieskiej karty, doszło
do kolejnego aktu przemoc
względem tej osoby, zda-
rzenie to powinno być udo-
kumentowane w tym for-
mularzu C. Nie wypełnia
się wtedy drugiego formu-
larza A. Nieobecność oso-
by pokrzywdzonej na po-
siedzeniu nie wstrzymuje
Działania wobec sprawcy
Przedstawiciele zespołu inter-
dyscyplinarnego wobec osoby
podejrzanej o krzywdzenie
członków rodziny podejmują
działania, które mają służyć za-
przestaniu takich zachowań.
W tym celu:
n
wzywają ją na posiedze-
nie zespołu lub grupy robo-
czej
n
przekazują informacje o kon-
sekwencjach popełnianych
czynów
n
motywują do udziału w pro-
gramach oddziaływań korek-
cyjno-edukacyjnych
n
przeprowadzają rozmowę
pod kątem nadużywania al-
koholu, środków odurzają-
cych, substancji psychotro-
powych lub leków
n
kierują do gminnej komisji
rozwiązywania problemów al-
koholowych, jeżeli stosowa-
nie przemocy jest związane
z nadużywaniem alkoholu
Ważne!
Podejmowa-
nie inter-
wencji przez zespół inter-
dyscyplinarny w oparciu
o niebieską kartę nie wy-
maga zgody osoby do-
tkniętej domową prze-
mocą
Muszą być w nim zawarte
informacje o formie stoso-
wanej przemocy, rodzaje
uszkodzeń ciała, które ona
spowodowała. Zespół mu-
si też określić, z jaką często-
tliwością będzie dokony-
wana okresowa ocena sytu-
acji tej osoby.
Obowiązki policji
Rozporządzenie wymie-
nia też, jakie szczegółowe
zadania w ramach niebie-
skiej karty są podejmowa-
ne przez przedstawicieli
konkretnych instytucji. Na
przykład pracownik socjal-
ny udziela komplekso-
wych informacji o możli-
wości uzyskania pomocy,
cych stan bezpieczeń-
stwa poszkodowanej oso-
by w zależności od po-
trzeb określonych przez
zespół interdyscyplinar-
ny lub grupę roboczą.
Informacja o zaświadczeniu
Dodatkowe obowiązki na-
łożono również na przedsta-
wicieli służby zdrowia,
przy czym prawo do podej-
mowania procedury nie-
bieskiej karty mają osoby
wykonujące zawód me-
dyczny: lekarza, pielę-
gniarki, położnej lub ra-
townika medycznego. Każ-
dorazowo muszą oni
poinformować pokrzyw-
dzonych o możliwości uzy-
pracownik socjalny i poli-
cjant), zmiany wymagały
dotychczasowe przepisy
dotyczące jej wszczynania.
Potrzebne było też wpro-
wadzenie nowych wzorów
formularzy. Wszystkie te
zmiany uwzględnia czeka-
jące na publikację w Dzien-
niku Ustaw rozporządzenie
rady ministrów z 13 wrze-
śnia 2011 r. w sprawie pro-
cedury Niebieskiej Karty
oraz wzorów formularzy
niebieskiej karty. Zacznie
obowiązywać po 14 dniach
od tego terminu.
7 dni na zgłoszenie
Zgodnie z nowym rozpo-
rządzeniem rozpoczęcie
procedury niebieskiej kar-
ty następuje przez wypełnie-
nie formularza A zawarte-
go w załączniku nr 1. Pra-
wo do tego działania mają
przedstawiciele instytucji,
które wymienia art. 9d ust.
2 ustawy z 29 lipca 2005
roku o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie
(Dz.U. nr 180, poz. 1493
z późn. zm.). Są to:
n
jednostki organizacyjne
pomocy społecznej,
n
policja,
n
przedstawiciel oświaty,
np. szkoły, przedszkola,
n
gminna komisja rozwiązy-
wania problemów alko-
holowych,
n
organizacje pozarządo-
we,
n
służba zdrowia.
OBOWIĄZKI
Prawo do świadczeń
Renciści socjalni
więcej dorobią
Formularze niebieskiej karty mogą stanowić
dowód w sprawie podczas prowadzenia po-
stępowania przygotowawczego oraz postępowania sądo-
wego
a w szczególności psycho-
logicznej, prawnej, socjal-
nej i pedagogicznej oraz
o instytucjach i podmio-
tach, które świadczą specja-
listyczną pomoc na rzecz
osób dotkniętych przemo-
cą w rodzinie. W zależności
od potrzeb powinien też
umożliwić im schronienie
w specjalistycznej placów-
ce, np. specjalistycznym
ośrodku wsparcia dla ofiar
domowej przemocy.
Inny charakter mają dzia-
łania wykonywane przez
policjanta. Należy do nich
udzielenie pokrzywdzonej
osobie pierwszej pomocy
oraz zorganizowanie dostę-
pu do pomocy medycznej,
jeżeli wymaga tego jej stan
zdrowia. Ponadto jego obo-
wiązkiem jest:
n
przeprowadzenie, o ile to
możliwe, rozmowy z oso-
bą, wobec której istnieje
podejrzenie, że stosuje
przemoc, w szczególno-
ści o odpowiedzialności
karnej za znęcanie się
psychiczne lub fizyczne
nad osobą najbliższą
n
dokonanie na miejscu
zdarzenia, w przypad-
kach niecierpiących zwło-
ki czynności proceso-
wych, takich jak zabez-
pieczenie śladów i dowo-
dów przestępstwa
n
składanie systematycz-
nych wizyt sprawdzają-
skania bezpłatnego za-
świadczenia lekarskiego.
Dokument ten ma określać
przyczyny i rodzaj dozna-
nych uszkodzeń ciała. Po-
nadto jeżeli stan zdrowia
osoby dotkniętej domową
przemocą wymaga prze-
wiezienia jej do placówki
leczniczej, np. szpitala, for-
mularz A wypełnia jego
przedstawiciel.
Zakończenie pomocy
Zakończenie procedury
niebieskiej karty przewod-
niczący zespołu dokumen-
tuje w formie protokołu.
Powinien on zawierać da-
ne dotyczące osób, wobec
których była realizowana
procedura, datę jej rozpo-
częcia i zakończenia, opis
podjętych działań. Rozpo-
rządzenie określa też sytu-
acje, w jakich to następu-
je. Ma to miejsce, gdy usta-
ła przemoc w rodzinie i jest
uzasadnione przypuszcze-
nie o zaprzestaniu dalsze-
go jej stosowania, zrealizo-
wany został indywidualny
plan pomocy lub zapadło
rozstrzygnięcie o braku za-
sadności podejmowania
działań.
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie
rady ministrów z 13 września 2011 r.
w sprawie procedury Niebieskiej Karty
oraz wzorów formularzy Niebieskiej
Karty. Oczekuje na publikację w Dzien-
niku Ustaw.
Osoby niepełnosprawne ma-
jące prawo do renty socjal-
nej nadal będą musiały kon-
trolować wysokość swoich
przychodów. Przekroczenie
kwoty granicznej spowoduje
bowiem zawieszenie przez
ZUS wypłaty świadczenia.
Od stycznia 2012 roku
osoby otrzymujące rentę so-
cjalną będą mogły więcej
pracować. Po zmianie usta-
wy z 27 czerwca 2003 r.
o rencie socjalnej wypłata ta-
kiego świadczenia będzie
wstrzymywana dopiero
wówczas, jeśli osiągnięte
przychody przekroczą 70
proc. przeciętnego mie-
sięcznego wynagrodzenia
za kwartał kalendarzowy
ostatnio ogłoszony przez
prezesa GUS do celów eme-
rytalnych. Jeśli w styczniu
przyszłego roku, kiedy usta-
wa wejdzie w życie, nadal
obowiązywałaby średnia
krajowa taka jak obecnie (za
II kwartał), świadczenio-
biorca nie będzie mógł do-
robić więcej niż 2356,30 zł
miesięcznie.
Warto ponadto wiedzieć,
że na wysokość przychodu
mają wpływ zarobki z pra-
cy wykonywanej m.in. na
podstawie umowy o pracę,
umowy-zlecenia i umowy
agencyjnej oraz współpracy
przy wykonywaniu jednej
z tych umów, a także pracy
chałupniczej. Doliczane są
także należności z umowy
agencyjnej, a także o dzieło,
o ile zostały one zawarte
z obecnym pracodawcą.
Na zawieszenie wypłaty
mają wpływ też przychody
osiągane z tytułu wykonywa-
nia umowy-zlecenia przez
uczniów szkół ponadpod-
stawowych i studentów. Od
przychodów tych co praw-
da nie jest odprowadzana
składka na ubezpieczenia
społeczne, ale podlegają one
opodatkowaniu podatkiem
dochodowym. Ponadto na-
dal trzeba będzie się brać
pod uwagę także wpływy
z tytułu umowy najmu,
podnajmu, dzierżawy, pod-
dzierżawy lub innych
umów o podobnym charak-
terze.
Zarówno sami zaintereso-
wani, jak i ich opiekunowie
(opiekun prawny lub kura-
tor) muszą pamiętać, że
to na nich ciąży obowią-
zek powiadomienia ZUS
o przychodach mających
wpływ na kwotę powodu-
jącą zawieszenie prawa do
renty. Osoba uprawniona
lub jej opiekun muszą to
zrobić na piśmie.
bozena.wiktorowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 30 sierp-
nia 2011 r. o zmianie ustawy o rencie so-
cjalnej. Wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r.
Obecnie czeka na podpis prezydenta.
Spotkania zespołu z osobami, które są do-
tknięte przemocą w rodzinie, oraz jej spraw-
cami nie mogą być organizowane w tym samym miejscu
i czasie
Formularz A, którego druk
liczy 8 stron, składa się
z kilku elementów wyma-
gających wypełnienia, np.
danych adresowych oraz
szczegółowych pytań doty-
czących samego zdarzenia
przemocy. Przeprowadza-
jący rozmowę z osobą, któ-
ra jest krzywdzona, przeka-
zuje jej też formularz B (je-
prac zespołu lub grupy ro-
boczej.
Ponieważ zadaniem ze-
społu jest nie tylko poma-
ganie ofiarom przemocy,
ale też zapobieganie jej dal-
szym przypadkom poprzez
pracę z jej sprawcami, wy-
pełniany jest ostatni z for-
mularzy, oznaczony literą
D (wzór w załączniku nr 4).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Rozliczanie czasu pracy w podróży służbowej
Czwartek
22 września 2011 r.
OBYWATEL
UCZELNIA
ZUS
Ważne!
Ważne!
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 20 września 11 (nr 182).pdf
(1079 KB)
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 20 września 11 (nr 182).pdf
(4572 KB)
GAZETA PRAWNA z 20 września 11 (nr 182).pdf
(3021 KB)
NOWE PRAWO z 20 września 11 (nr 182).pdf
(507 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin