GAZETA PRAWNA z 27 września 11 (nr 187).pdf

(1732 KB) Pobierz
701741560 UNPDF
Sejm: aż 557 projektów ustaw trafi po wyborach do kosza | B10
Wtorek 27 września 2011 | nr 187 (3073)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tydzień praw studenta | B14 – 15
Jak ubiegać się o stypendium
W jaki sposób rozliczyć je podatkowo
Świadczenia emerytalne | B8
Rząd zapowiada włączenie mundurowych
do powszechnego systemu ubezpieczeń
Jutro
Jak doprowadzić
do ugody między
małżonkami
DZIŚ W GP
PONADTO
n Pracodawca nie musi
ponownie przyjmować chorego
pracownika | B9
n Bezrobotny nie podważy
decyzji urzędu pracy o zwrot
utraconych świadczeń | B9
n Matki korzystają z abolicji | B9
Używane podręczniki
PODATKI
VAT od udziałów zwiększy
koszty spółki
NSA uznał, że wynagrodzenie
rzeczowe za umorzenie udziałów
podlega VAT | B4
PONADTO
n Banki w Słowenii będą płaciły
0,1 proc. podatku od sumy
aktywów banku | B5
n Do piątku rolnicy powinni
złożyć wniosek o zwrot akcyzy
za olej napędowy | B5
n Komornik sądowy nie musi
mieć kasy fiskalnej do ewidencji
pobieranych opłat | B5
też można reklamować
PRAWO CYWILNE Rzecz używana przeznaczona do sprzedaży musi być właściwej
jakości i nadawać się do użytku. Inaczej można ją reklamować u sprzedającego
PRAWO
Państwo zapłaci poczcie
za głosowanie listowne
Niepełnosprawni bez opłat mogą
przesyłać karty do głosowania
do komisji wyborczych | B12
PONADTO
n Nie w każdym przetargu
będzie wymagany komplet
dokumentów | B11
n Samorządy: uchwała nie może
wejść w życie na terenie gminy
z dniem podjęcia | B12
n Wybudowanie kanalizacji jest
obowiązkiem gminy i mieszkańcy
nie mogą za to płacić | B13
Małgorzata Kryszkiewicz
malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl
Zasada ta dotyczy wszyst-
kich rzeczy używanych,
a więc także podręczników.
Sąd Apelacyjny w Katowi-
cach uznał bowiem, że prze-
pisy kodeksu cywilnego mó-
wiące o rękojmi za wady fi-
zyczne rzeczy odnoszą się
także do sprzedaży rzeczy
używanych. Obowiązkiem
sprzedawcy jest wydanie rze-
czy nadającej się do użytku.
Ponadto sędziowie uznali, że
sprzedawca ponosi odpowie-
dzialność za wady fizyczne
rzeczy używanej również
wtedy, gdy ujawnione uster-
ki były usuwalne i nadawały
się do naprawy. Artykuł 556
par. 1 kodeksu cywilnego, na
podstawie którego sąd w Ka-
czytać, to możemy zareklamo-
wać towar, a sprzedawca ma
obowiązek przyjąć od nas tę
reklamację – wyjaśnia To-
masz Lustyk.
Te same zasady dotyczą
sprzedaży na odległość np.
na portalach aukcyjnych, czy
w sklepach internetowych.
– Jeżeli osoba sprzedająca
nie zamieściła w ogłoszeniu
informacji o tym, że np. uży-
wany podręcznik nie ma
okładki, to kupujący może
na tej podstawie go reklamo-
wać – wyjaśnia Tomasz Lu-
styk. Co więcej, jeżeli sprze-
dający prowadzi działalność
gospodarczą (np. antykwa-
riat), to konsument ma pra-
wo w ciągu 10 dni, bez po-
dania przyczyny, odstąpić od
umowy i zwrócić zakupiony
towar.
PRACA
Coraz wyższe nakazy
zapłaty dla firm
Inspektorzy pracy wystawiają
pracodawcom nakazy wypłaty
zaległych wynagrodzeń | B9
ORZECZENIE NSA o nieujawnionych dochodach
Fiskus ma prawo żądać
dowodów sprzed 5 lat
W postępowaniu w zakresie
nieujawnionych źródeł przy-
chodów podatnika nie chro-
ni pięcioletni okres przedaw-
nienia zobowiązań podatko-
wych.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny podważył tezy kon-
trowersyjnego wyroku sądu
administracyjnego w Bia-
łymstoku w zakresie opo-
datkowania nieujawnio-
nych źródeł przychodów, od
których pobiera się 75-proc.
podatek.
Białostocki sąd w wyroku
z 16 grudnia 2009 roku
(sygn. I SA/Bk 498/09)
uznał, że organy podatko-
we nie mogą żądać od
podatników dokumentów
sprzed ponad pięciu lat.
W ocenie NSA teza ta jest
nieprawidłowa.
Sędzia Naczelnego Sądu
Administracyjnego Stefan
Babiarz podkreślił, że stano-
wisko sądu pierwszej in-
stancji, według którego
można pokrywać wydatki
lub zgromadzone mienie
przychodami czy dochoda-
mi objętymi przedawnie-
niem (powyżej 5 lat wstecz),
jest wadliwe.
W rozpatrywanej sprawie
organ podatkowy wszczął
postępowanie podatkowe
w zakresie zobowiązania
w PIT za 2002 r. Jednak
zgodnie z rozstrzygnięciem
NSA nie zostanie ono obję-
te przedawnieniem.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny uwzględnił jednak
część wyroku sądu w Bia-
łymstoku.
Prawidłowy jest bowiem
pogląd, że dopóki w roku
podatkowym dana kwota
wynikająca z nieujawnio-
nych źródeł przychodów
nie stanie się wydatkiem
ani nie stanie się zgroma-
dzonym mieniem podatni-
ka, to nie może ona stano-
wić elementu podstawy
opodatkowania.
Chodzi o to, że w trakcie
prowadzonego postępowa-
nia wobec podatnika urzęd-
nicy nie wyjaśnili, czy kwo-
ta w walucie obcej zgroma-
dzona przez podatnika,
która na początku roku po-
datkowego i na jego koniec
pozostawała w takiej samej
wysokości, nie była przed-
miotem obrotu na rynku.
Organy podatkowe mają
obowiązek sprawdzić, czy
kwota ta przyczyniła się do
kształtowania wydatków
lub zgromadzenia mienia,
czy też nie. Wyrok jest pra-
womocny.
SYGN. AKT II FSK 1138/10
przemyslaw.molik@infor.pl
towicach wydał wyrok, mó-
wi, że sprzedawca jest odpo-
wiedzialny względem kupu-
jącego, jeżeli sprzedana rzecz
ma wadę zmniejszającą jej
wartość lub użyteczność. Tak
samo jest w sytuacji, gdy za-
kupiony towar nie ma wła-
ściwości, o których istnieniu
zapewniał sprzedający.
– Kupujący ma jednak obo-
wiązek sprawdzić, w jakim
stanie jest rzecz, którą zamie-
rza nabyć – zaznacza Tomasz
Lustyk, adwokat prowadzą-
cy własną kancelarię.
Kiedy uzna, że wady towa-
ru uniemożliwiają korzysta-
nie z niego, powinien po
prostu zrezygnować z jego
zakupu.
– Jeżeli jednak wrócimy do
domu i okaże się, że np. druk
wyblakł i nie da się książki
n
PORADNIK
„DGP”
10 sposobów na podwyższenie
wysokości emerytury
ZABEZPIECZENIE SPOŁECZNE Zasady ubiegania się o dofinansowanie do legalnej opiekunki
Zgłoszenie niani do ZUS ma być prostsze
PROJEKT
Ministerstwo Gospodarki chce
uprościć procedurę zgłasza-
nia opiekunek do ubezpieczeń
społecznych oraz zwolnienie ro-
dziców z obowiązku wystawia-
nia im druków RMUA.
Jedną z propozycji, którą
rozważa resort gospodarki
w ramach przygotowywanej
właśnie kolejnej ustawy
ograniczającej bariery dla
obywateli i przedsiębiorców
(tzw. trzecia ustawa deregu-
lacyjna), jest uproszczenie
procedury związanej z fi-
nansowaniem przez budżet
składek za legalną nianię.
Przepisy, które zaczną obo-
wiązywać już 1 październi-
ka, przewidują, że składki
na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne od wysokości
minimalnej płacy zostaną
opłacone przez ZUS.
dek. Jeszcze więcej biuro-
kracji będzie go czekać, je-
żeli niania będzie zarabiać
więcej niż minimalną pen-
sję lub będzie objęta dobro-
wolnym ubezpieczeniem
chorobowym. Pracownicy
ZUS w oddziałach będą
udzielać rodzicom pomocy
w wypełnianiu formalności,
jednak zdaniem ekspertów
konieczność przechodzenia
biurokratycznej procedury
może zniechęcać do legal-
nego zatrudniania niani.
– Rodzice mogą się czuć za-
gubieni w liczbie druków i in-
formacji, które będą musieli
podać, istnieje więc zagroże-
nie, że na skorzystanie z no-
wych przepisów zdecyduje
się niewielka część z nich –
mówi Grzegorz Byszewski,
ekspert Pracodawców RP.
Dodaje, że dobrym rozwią-
zaniem byłoby wprowadze-
nie minimalnej liczby for-
mularzy i maksymalne ich
uproszczenie.
To niejedyna propozycja
uproszczeń związanych
z zatrudnianiem opiekunek,
bo resort gospodarki chce też
zwolnić rodziców z obo-
wiązku wystawiania nia-
niom druku ZUS RMUA.
Na razie jednak nie wiado-
mo, na czym dokładnie bę-
dą polegały uproszczenia.
Zajmie się nimi dopiero no-
wy parlament.
michalina.topolewska@infor.pl
100 tys.
szacunkowo tyle opieku-
nek do dzieci obecnie
pracuje nielegalnie
Jednak w tym celu rodzic
musi zgłosić nianię do ubez-
pieczeń i wypełnić związa-
ne z tym dokumenty, a na-
stępnie złożyć formularze
rozliczeniowe z wyliczony-
mi kwotami należnych skła-
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n 5 PAŹDZIERNIKA termin zapłaty składek na ubezpieczenia spo-
łeczne, ubezpieczenie zdrowotne i fundusze pozaubezpiecze-
niowe (Fundusz Pracy i FGŚP) przez jednostki budżetowe, za-
kłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze
US
n 28 WRZEŚNIA termin złożenia deklaracji
WZP-1M oraz (WZS-1M) i wpłaty zysku od
przedsiębiorstw państwowych oraz jedno-
osobowych spółek Skarbu Państwa
n 30 WRZEŚNIA termin złożenia deklaracji
VAT-11 oraz wpłaty podatku od we-
wnątrzwspólnotowej dostawy nowe-
go środka transportu
ZUS
701741560.046.png 701741560.047.png 701741560.048.png 701741560.049.png 701741560.001.png 701741560.002.png 701741560.003.png 701741560.004.png 701741560.005.png 701741560.006.png 701741560.007.png 701741560.008.png 701741560.009.png 701741560.010.png 701741560.011.png 701741560.012.png 701741560.013.png 701741560.014.png 701741560.015.png 701741560.016.png 701741560.017.png 701741560.018.png
 
B 2
PORADNIK „DGP”
GP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
10 sposobów na podwyższ
Emeryt może się ubiegać o podwyższenie swojego świadczenia. Zyska nie tylko wtedy, gdy pracował po nabyciu
uprawnień emerytalnych, ale także wówczas, gdy dostarczy do ZUS nowe dokumenty potwierdzające staż lub zarobki.
Na więcej pieniędzy może też czasami liczyć w razie przejścia z renty na emeryturę lub uzyskania nowej emerytury
Poszukaj dokumentów
potwierdzających staż pracy
lub osiągane zarobki
PRZYKŁAD
wymiaru czasu pracy. Ozna-
cza to, że np. osoba zatrud-
niona przez 6 miesięcy w da-
nym roku może liczyć na
przyjęcie do podstawy wy-
miaru emerytury minimal-
nej płacy wyłącznie za te
miesiące. Z kolei jeśli pra-
cownik był zatrudniony na
pół etatu, ZUS może przyjąć
tylko połowę minimalnego
wynagrodzenia obowiązują-
cego w okresie, gdy był on
zatrudniony.
Wniosek o przeliczenie
emerytury z zastosowaniem
minimalnych zamiast zero-
wych wynagrodzeń należy
złożyć jak najszybciej. ZUS
dokonuje bowiem przelicze-
nia od miesiąca zgłoszenia
wniosku.
Przeliczenie podstawy wymiaru
świadczenia
Osoby urodzone przed
1 stycznia 1949 r., a także nie-
którzy urodzeni w latach
1949 – 1968 mają prawo do
tzw. starej emerytury. Jej wy-
sokość zależy m.in. od dłu-
gości stażu ubezpieczenio-
wego. Na ten staż składają się
udowodnione okresy skład-
kowe (np. zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę)
i nieskładkowe (np. pobiera-
nia zasiłków chorobowych).
ZUS uwzględnia okresy nie-
składkowe w wymiarze nie
wyższym niż 1/3 okresów
składkowych.
Występując o emeryturę,
należy dostarczyć do ZUS
wszelkie dokumenty po-
twierdzające przebyty staż:
świadectwa pracy, zaświad-
czenia, legitymacje ubezpie-
czeniowe. Może się jednak
zdarzyć, że ubiegający się
o emeryturę nie jest w stanie
złożyć w ZUS dokumentacji
potwierdzającej wszystkie
okresy składkowe i nieskład-
kowe, np. z powodu ich
zagubienia. Jeśli znajdzie
brakujące dokumenty już
po nabyciu uprawnień, mo-
że przedłożyć je w ZUS,
zgłaszając wniosek o doli-
czenie okresów składko-
wych i nieskładkowych. Po-
winien to zrobić jak najszyb-
ciej. ZUS ustala bowiem na
nowo wysokość emerytury –
z uwzględnieniem dolicza-
nych okresów – od miesiąca
zgłoszenia wniosku w tej
sprawie.
Warto wnioskować o doli-
czenie każdego, nawet naj-
krótszego okresu. Wpraw-
dzie przy ustalaniu stażu
w celu obliczenia emerytu-
ry ZUS uwzględnia tylko
pełne lata i miesiące, ale
emeryt mógł wcześniej udo-
wodnić pojedyncze dni, któ-
re nie zostały doliczone.
Uwzględnienie kolejnych
może sprawić, że uzbiera się
cały miesiąc. Wówczas ZUS
doliczy ten miesiąc do sta-
żu wpływającego na wyso-
kość świadczenia.
Mając nowe dokumenty po-
twierdzające staż nie-
uwzględniony wcześniej
przy ustalaniu emerytury,
ZUS dokonuje odpowiednie-
go jej przeliczenia. W tym ce-
lu dodaje do dotychczasowej
kwoty świadczenia:
n po 1,3 proc. podstawy wy-
miaru (jest ona obliczana
na podstawie uzyskanych
zarobków) ustalonej w wy-
niku waloryzacji – za każ-
dy rok okresów składko-
wych,
n po 0,7 proc. podstawy wy-
miaru ustalonej w wyniku
waloryzacji – za każdy rok
okresów nieskładkowych.
Może się zdarzyć, że obli-
czając świadczenie, ZUS
musiał ograniczyć okresy
nieskładkowe do 1/3 skład-
kowych. W takiej sytuacji,
gdy osoba uprawniona
wnioskuje o doliczenie no-
wych okresów składko-
wych, automatycznie
zwiększa się wymiar okre-
sów nieskładkowych. ZUS
dokonuje wówczas z urzę-
du doliczenia nieuwzględ-
nionego wcześniej okresu
nieskładkowego.
Wysokość starej emerytury
uzależniona jest w znacznym
stopniu od tego, jak wysoka
jest podstawa jej wymiaru.
Ustalając ją, ZUS uwzględ-
nia zarobki występującego
o emeryturę z wybranych lat
kalendarzowych przypada-
jących przed rokiem ustale-
nia prawa do świadczenia.
Zwykle jest to 10 kolejnych
lat z ostatniego 20-lecia lub
20 lat dowolnie wybranych
z całego okresu ubezpiecze-
nia. ZUS porównuje wskaza-
ne zarobki z poszczególnych
lat do przeciętnych płac
z tych lat i wylicza wskaźnik
wysokości podstawy wymia-
ru świadczenia. Im jest on
wyższy, tym wyższa jest eme-
rytura.
Marek P. ma ustalone prawo do emerytury od 1 stycz-
nia 2010 r. ZUS ustalił podstawę wymiaru tego świad-
czenia, uwzględniając wynagrodzenia z lat 2000–2009
według wskaźnika 110,30 proc. Marek P. uzyskiwał ko-
rzystniejsze zarobki w latach 90., ale nie mógł ich po-
twierdzić przy ubieganiu się o emeryturę. Dokumenta-
cję potwierdzającą te wynagrodzenia odnalazł dopiero
w 2011 r. Zgłosił więc wniosek o przeliczenie podstawy
wymiaru świadczenia z uwzględnieniem zarobków z lat
1991 – 2000, dołączając kopię dokumentacji potwier-
dzoną przez archiwum. Wskazane wynagrodzenia są
z ostatniego 20-lecia przed przyznaniem emerytury.
Wyliczony na ich podstawie wskaźnik wysokości pod-
stawy wymiaru świadczenia wyniósł 121,30 proc.
W związku z tym ZUS przychylił się do wniosku upraw-
nionego i dokonał przeliczenia emerytury.
PRZYKŁAD
Uwzględnienie wynagrodzenia
minimalnego zamiast zerowego
Barbara J. w 2007 r. przeszła na wcześniejszą emeryturę.
ZUS obliczył podstawę wymiaru świadczenia z 20 dowol-
nie wybranych lat, w tym m.in. z 1987 r. Taki wariant był dla
Barbary J. najkorzystniejszy, choć nie mogła udowodnić
wysokości zarobków osiąganych w 1987 r. (była zatrudnio-
na w tym roku od 16 kwietnia do 31 grudnia na pół etatu).
ZUS obliczając wysokość świadczenia, przyjął, że osiągała
ona wówczas przychód zerowy. W lipcu 2011 r. Barbara J.
rozwiązała stosunek pracy i zgłosiła wniosek o podjęcie
wypłaty emerytury zawieszonej z powodu osiągania zbyt
wysokich przychodów. Jednocześnie wystąpiła o przeli-
czenie tego świadczenia z uwzględnieniem minimalnego
wynagrodzenia za 1987 r. ZUS przychylił się do tego wnio-
sku, uwzględniając połowę najniższej płacy obowiązującej
w miesiącach maj-grudzień 1987 r. [(7000 zł x 8) x 1/2 =
28 000 zł) oraz za 15 dni kwietnia 1987 r. {[(7000 zł: 30) x
15] x 1/2 = 1749,98 zł}. W związku z tym minimalne wyna-
grodzenie przyjęte do ustalenia podstawy wymiaru eme-
rytury za 1987 r. wyniosło 29 749,98 zł (28 000 zł +
1749,98 zł).
Osoba występująca o starą
emeryturę powinna więc
wskazać do obliczenia tego
świadczenia najkorzystniejsze
zarobki, jakie uzyskiwała
w czasie swojej kariery za-
wodowej. Może mieć jednak
kłopot z udokumentowa-
niem niektórych z nich.
Trudno jej będzie zdobyć za-
świadczenie ZUS Rp-7 lub
dokumenty płacowe, bo wie-
le zakładów pracy zostało zli-
kwidowanych. Gdy jednak
to się uda, nawet po przyzna-
niu emerytury może donieść
odpowiednią dokumentację
do ZUS i zgłosić wniosek
o ponowne ustalenie wyso-
kości świadczenia od dotych-
czasowej kwoty bazowej. Bę-
dzie to możliwe, gdy nowy
wskaźnik wysokości podsta-
wy wymiaru emerytury bę-
dzie wyższy od wyliczonego
poprzednio.
Osoba, która dotarła do do-
kumentacji płacowej z lat
przypadających przed przy-
znaniem emerytury, powin-
na przedłożyć w ZUS odpo-
wiednie jej wypisy lub kse-
rokopie poświadczone przez
podmiot przechowujący tę
dokumentację (np. archi-
wum). Jeśli odnalazła zagu-
bione zaświadczenie Rp-7
lub legitymację ubezpiecze-
niową, również powinna do-
starczyć ten dokument do
jednostki wypłacającej eme-
ryturę. ZUS może w tej sytu-
acji ustalić na nowo podsta-
wę wymiaru świadczenia,
z uwzględnieniem zarobków
potwierdzonych tymi doku-
mentami, według trzech wa-
riantów, tj. z:
n tej samej liczby kolejnych
lat kalendarzowych i z te-
go samego okresu co po-
przednio,
n kolejnych 10 lat kalenda-
rzowych wybranych
z ostatnich 20 lat kalenda-
rzowych poprzedzających
bezpośrednio rok, w któ-
rym osoba uprawniona
zgłosiła wniosek o przyzna-
nie emerytury albo o po-
nowne ustalenie podstawy
jej wymiaru,
n 20 lat kalendarzowych wy-
branych z całego okresu
ubezpieczenia, przypada-
jących przed rokiem zgło-
szenia wniosku o ponow-
ne ustalenie podstawy wy-
miaru świadczenia.
3
Sprawdź złożone
zaświadczenia
o zarobkach
ZUS oblicza podstawę wy-
miaru emerytury, uwzględ-
niając zarobki osiągane we
wskazanych do jej ustalenia
latach. Występujący o eme-
ryturę musi dostarczyć do
ZUS odpowiednie dokumen-
ty potwierdzające ich wypła-
tę w poszczególnych latach.
Najczęściej są to zaświadcze-
nia o zatrudnieniu i wyna-
grodzeniu wystawione przez
płatnika składek na formula-
rzu ZUS Rp-7. Zdarza się, że
wystawiając ten dokument,
pracodawca omyłkowo nie
uwzględnił jakiegoś składni-
ka wynagrodzenia. Poza tym
już po jego wystawieniu
mógł on wypłacić pracowni-
kowi nagrodę czy premię za
okres objęty tym dokumen-
tem. W związku z tym, że
przy ustalaniu podstawy wy-
miaru emerytury poszczegól-
ne składniki przychodu zali-
cza się do tego okresu, za któ-
re zostały wypłacone, mogą
one zostać uwzględnione
w podstawie wymiaru
świadczenia nawet wtedy,
gdy ich wypłata nastąpiła
w późniejszym okresie.
W obu przedstawionych sy-
tuacjach emeryt może zgło-
sić wniosek o doliczenie
składnika wynagrodzenia
i przeliczenie wysokości
świadczenia. Musi w tym ce-
lu przedłożyć nowe zaświad-
czenie ZUS Rp-7 wystawio-
ne przez pracodawcę. ZUS
ustali na nowo emeryturę
z uwzględnieniem dotych-
czasowej kwoty bazowej.
Świadczenie na pewno bę-
dzie jednak nieco wyższe niż
ustalone poprzednio.
2
Wystąp o przeliczenie
tzw. pustych okresów
od najniższej pensji
PRZYKŁAD
Skutki doliczenia nowych okresów
składkowych i nieskładkowych
Niekiedy osoby występują-
ce o emeryturę musiały
wskazać do ustalenia pod-
stawy jej wymiaru lata,
w których wprawdzie pozo-
stawały w stosunku pracy,
podlegały ubezpieczeniu
społecznemu, uzyskiwały
wynagrodzenia, ale nie mo-
gły przedstawić dokumen-
tów poświadczających ich
wysokość, np. z powodu li-
kwidacji pracodawcy. Wów-
czas ZUS, obliczając świad-
czenie, przyjmował za te la-
ta przychód zerowy.
Teraz emeryt może wystą-
pić do ZUS o uwzględnienie,
że w tych latach osiągał wy-
nagrodzenie minimalne,
a nie zerowe. ZUS przyjmu-
je kwotę minimalnego wyna-
grodzenia za lata, za które
pracownik nie może udo-
wodnić zarobków proporcjo-
nalnie do okresu podlegania
w tym czasie ubezpieczeniu
z tytułu stosunku pracy oraz
PRZYKŁAD
Janusz G. w marcu 2011 r. nabył prawo do emerytury.
Podstawa wymiaru tego świadczenia wyniosła 3150,60
zł. Ubezpieczony udowodnił 24 lata składkowe oraz 9 lat
nieskładkowych. Przy ustalaniu wysokości świadczenia
ZUS uwzględnił mu, oprócz okresów składkowych, 8 lat
nieskładkowych (1/3 z 24). Nie zaliczył 3-letniego okresu
zatrudnienia w jednym z nieistniejących już zakładów
pracy ze względu na brak dokumentów potwierdzają-
cych wykonywanie pracy. W sierpniu 2011 r. emeryt do-
tarł do dokumentacji osobowo-płacowej byłego praco-
dawcy i od razu zgłosił wniosek o doliczenie 3 lat skład-
kowych. ZUS przychylił się do tego wniosku, doliczając
jednocześnie jeden rok nieskładkowy, który wcześniej
pominął ze względu na ograniczenie do 1/3 okresów
składkowych. Obliczenia dokonał w następujący sposób:
n 1,3 proc. x 3 x 3150,60 zł = 122,87 zł,
n 0,7 proc. x 1 x 3150,60 zł = 22,05 zł.
ZUS doliczył więc do dotychczasowej wysokości emery-
tury 144,92 zł (122,87 zł + 22,05 zł).
Dodanie do przychodu pominiętego
składnika wynagrodzenia
Marek J. w marcu 2011 roku przeszedł na emeryturę usta-
loną według starych zasad. ZUS obliczył podstawę wymia-
ru świadczenia z lat 2001 – 2010, uwzględniając zaświad-
czenie płatnika składek wystawione za ten okres. W maju
2011 roku pracodawca wypłacił mu zaległą nagrodę za
ostatni kwartał 2010 roku. Emeryt jeszcze w tym samym
miesiącu zgłosił wniosek o doliczenie nieuwzględnionego
wcześniej składnika wynagrodzenia. W tym celu przedsta-
wił zaświadczenie pracodawcy potwierdzające wypłatę
nagrody za ostatni kwartał 2010 roku. ZUS jeszcze raz
ustalił podstawę wymiaru emerytury (doliczając do
uwzględnionego wcześniej przychodu za 2010 rok kwotę
tej nagrody) i od tak ustalonej podstawy podwyższył eme-
ryturę począwszy od miesiąca zgłoszenia wniosku,
tj. od maja 2011 roku.
Przepisy są łaskawe dla osób, które w czasie
pozostawania w zatrudnieniu faktycznie nie
pracowały, bo pobierały wynagrodzenie za czas niezdolno-
ści do pracy, zasiłek chorobowy, macierzyński, opiekuńczy
lub świadczenie rehabilitacyjne. ZUS przyjmuje, że w okre-
sie otrzymywania tych świadczeń pracownik osiągał mini-
malną płacę
1
Ważne!
701741560.019.png
GP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PORADNIK „DGP”
B 3
enie wysokości emerytury
Praca po nabyciu upraw-
nień emerytalnych jest ko-
rzystna z dwóch powodów.
Przede wszystkim emeryt
osiąga dodatkowe przycho-
dy (w przypadku osób prze-
bywających na wcześniej-
szych emeryturach są one li-
mitowane), a także ma szansę
na wyższe świadczenie
w przyszłości.
Taka praca (jeśli w czasie jej
wykonywania były opłacane
składki) może zwiększyć staż
ubezpieczeniowy uwzględ-
niany przy ustaleniu wysoko-
ści świadczenia. Zatem oso-
ba, która pracuje po przyzna-
niu emerytury, może złożyć
wniosek o doliczenie no-
wych okresów składkowych
lub nieskładkowych przeby-
tych po ustaleniu upraw-
nień. ZUS uwzględni taki
wniosek, jeśli zostanie on
zgłoszony po zakończeniu
kwartału kalendarzowego,
a więc nie wcześniej niż
w styczniu, kwietniu, lipcu
i październiku danego roku.
Jedynie w przypadku, gdy
ubezpieczenie już ustało,
wniosek o doliczenie okre-
sów może być zgłoszony
w każdym czasie.
Pracujący na emeryturze
może wystąpić o przeliczenie
podstawy wymiaru świad-
czenia z uwzględnieniem za-
robków uzyskanych przynaj-
mniej w części po przyzna-
niu emerytury oraz nowej
kwoty bazowej, obowiązują-
cej w dniu zgłoszenia wnio-
sku o ponowne ustalenie wy-
sokości świadczenia. ZUS
Dorabiaj do przyznanego
przez ZUS świadczenia
emerytalnego
cy po przyznaniu dotych-
czasowej emerytury. Zysk
z ponownego obliczenia
wynika w takim przypadku
z ustalenia części socjalnej
emerytury od kwoty bazowej
obowiązującej w dacie przy-
znania tego świadczenia.
Pozostałą część emerytury
uzależnioną od podstawy
wymiaru i przebytych okre-
sów ustala się od dotych-
czasowej kwoty bazowej,
a następnie waloryzuje.
8
Wybierz najkorzystniejszy
wariant obliczenia emerytury
przyznanej po rencie
uwzględnia wtedy wynagro-
dzenia:
n z 10 kolejnych lat kalenda-
rzowych wybranych z ostat-
niego 20-lecia przypadające-
go przed rokiem złożenia
wniosku o ponowne ustale-
nie wysokości świadczenia
lub
n z 20 dowolnych lat z okre-
su ubezpieczenia sprzed
roku złożenia wniosku.
Emeryt może liczyć na prze-
liczenie podstawy wymiaru
świadczenia z uwzględnie-
niem nowej kwoty bazowej
na ogół tylko wtedy, gdy za-
robki, które uzyskał po przy-
znaniu świadczenia, były
wyższe (w stosunku do prze-
ciętnej płacy) od tych, które
przy dokonywaniu tego prze-
liczenia wypadną z podsta-
wy wymiaru. Przepisy wy-
magają bowiem, aby nowy
wskaźnik wysokości podsta-
wy wymiaru świadczenia był
wyższy od obliczonego po-
przednio. Od tej zasady są
jednak wyjątki. Nie wymaga
się wyższego wskaźnika wte-
dy, gdy emeryt od dnia usta-
lenia uprawnień do dnia zgło-
szenia wniosku o przelicze-
nie podstawy wymiaru miał
nieprzerwanie zawieszone
świadczenie. Wyższy wskaź-
nik nie jest też konieczny, gdy
emeryt wskaże do ponowne-
go ustalenia podstawy wy-
miaru emerytury zarobki
osiągnięte w całości po jej
przyznaniu, a nowy wskaźnik
wysokości podstawy wymia-
ru świadczenia wyniesie co
najmniej 130 proc.
Osoby uprawnione do ren-
ty z tytułu niezdolności do
pracy po osiągnięciu po-
wszechnego wieku emerytal-
nego przechodzą na emery-
turę. Gdy ukończą ten wiek,
a nie zgłoszą wniosku o to
świadczenie, ZUS da im
emeryturę z urzędu.
Można zyskać na przejściu
z renty na starą emeryturę,
szczególnie, gdy po przyzna-
niu tego pierwszego świadcze-
nia uprawniony pozostawał
w zatrudnieniu. W tej sytu-
acji może wskazać do ustale-
nia wysokości emerytury
również nowe zarobki i li-
czyć na to, że całe świadcze-
nie zostanie ustalone od no-
wej kwoty bazowej. Taka sy-
tuacja ma miejsce również
wtedy, gdy wprawdzie renci-
sta nie pracował po przyzna-
niu świadczenia, ale zarobki
przyjęte do obliczenia podsta-
wy jego wymiaru mogą też
być uwzględnione do obli-
czenia podstawy wymiaru
emerytury. Rencista może też
wskazać do ustalenia emery-
tury podstawę wymiaru ren-
ty. Jeśli po przyznaniu tego
świadczenia pracował co naj-
mniej 30 miesięcy, ZUS ob-
liczy cześć socjalną emery-
tury od nowej kwoty bazo-
wej. Wariantów jest więc
dużo. Wybór jednego z nich
należy do rencisty przecho-
dzącego na emeryturę. Może
on jednak również poprosić
ZUS o wybór najkorzystniej-
szego dla siebie rozwiązania.
Z kolei dla rencisty uro-
dzonego po 1948 r. korzyst-
ne może być przejście na no-
wą emeryturę, zwłaszcza
gdy ma on wysoki kapitał
początkowy.
PRZYKŁAD
Skutki podjęcia pracy w czasie
pobierania wcześniejszej emerytury
Tomasz K. był od 2006 roku uprawniony do wcze-
śniejszej emerytury z tytułu zatrudnienia w szczegól-
nych warunkach. Po przyznaniu tego świadczenia
pracował przez 3,5 roku. W czerwcu 2011 r. ukończył
65 lat i złożył wniosek o przyznanie emerytury z tytu-
łu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego.
ZUS ustalił wysokość nowego świadczenia, przyjmu-
jąc zwaloryzowaną podstawę wymiaru poprzedniej
emerytury. Natomiast część socjalna nowej emerytu-
ry została obliczona od nowej kwoty bazowej, obowią-
zującej od 1 marca 2011 r., tj. 2822,66 zł. Emerytura
wyliczona w ten sposób okazała się wyższa od po-
przedniej i ZUS podjął jej wypłatę.
6
Pracuj na nowej emeryturze
i wystąp o doliczenie
składek do kapitału
9
Wystąp do ZUS o ponowne
obliczenie kapitału
początkowego
Zupełnie inne zasady prze-
liczenia świadczenia przewi-
dziane zostały dla osób, któ-
re nabywają uprawnienia do
tzw. nowej emerytury. Jej wy-
sokość zależy od kapitału po-
czątkowego (ustalonego za
okres do 31 grudnia 1998 r.)
oraz kwoty składek na ubez-
pieczenie emerytalne zgro-
madzonych od 1 stycznia
1999 r.
Osoby uprawnione do no-
wej emerytury, które po dniu
jej przyznania podjęły zatrud-
nienie i podlegały ubezpie-
czeniom, mogą się ubiegać
o uwzględnienie w wysokości
świadczenia składek zewi-
dencjonowanych na wła-
snym koncie w ZUS (od mie-
siąca, od którego została pod-
jęta jego wypłata, do miesiąca
poprzedzającego miesiąc
zgłoszenia wniosku o ponow-
ne jego ustalenie). Pierwszy
wniosek o doliczenie nowych
składek emerytalnych można
zgłosić po upływie roku kalen-
darzowego, w którym ZUS
przyznał emeryturę, a każdy
następny – po zakończeniu
roku kalendarzowego, w któ-
rym nastąpiło poprzednie
ustalenie wysokości świad-
czenia. Takie ograniczenie nie
dotyczy emeryta, który nie
podlega już ubezpieczeniom
– może on zgłosić wniosek
w każdym czasie.
W celu przeliczenia emery-
tury ZUS dzieli nowe skład-
ki emerytalne przez średnie
dalsze trwanie życia obowią-
zujące dla wieku wniosko-
dawcy w dniu złożenia wnio-
sku o ponowne ustalenie wy-
sokości świadczenia.
Kapitał początkowy jest bar-
dzo istotnym składnikiem
nowej emerytury. Po zmia-
nie ustawy o emeryturach
i rentach z FUS obowiązują-
cej od 23 września 2011 r.
ZUS obliczy go nawet z okre-
su krótszego niż 6 miesięcy
i 1 dzień. Osoby, którym ZUS
wcześniej odmówił oblicze-
nia kapitału z powodu krót-
kiego stażu, mogą jeszcze raz
zgłosić wniosek o jego usta-
lenie.
Natomiast mający już usta-
lony kapitał początkowy mo-
gą w każdym czasie ubiegać
się o jego przeliczenie. Prze-
liczenie to może nastąpić
m.in. poprzez:
n doliczenie nieuwzględnio-
nych wcześniej okresów
składkowych i nieskładko-
wych przebytych do 31
grudnia 1998 r.,
n przeliczenie podstawy wy-
miaru kapitału początko-
wego (np. z 10 kolejnych lat
zamiast ze wskazanych
wcześniej 20 lat dowolnie
wybranych lat z całego
okresu ubezpieczenia),
n uwzględnienie minimalne-
go wynagrodzenia za okre-
sy pozostawania w stosun-
ku pracy, za które przyjęte
były dotychczas zarobki ze-
rowe.
Nowelizacja ustawy o
emeryturach i rentach z
FUS wprowadziła również
możliwość ustalenia pod-
stawy wymiaru kapitału po-
czątkowego z 10 kolejnych
lat kalendarzowych z całe-
go okresu przypadającego
do 31 grudnia 1998 r.
Osoby, którym ZUS ustalił
kapitał z zastosowaniem do-
tychczasowych zasad, mogą
również zgłosić wniosek o je-
go przeliczenie, gdy najko-
rzystniejsze dla nich 10 lat
nie mieści się w wymaganym
dotychczas okresie przypa-
dającym na lata 1980 – 1998.
PRZYKŁAD
Obliczenie podstawy od zarobków
pracującego emeryta
Jan G. przeszedł na wcześniejszą emeryturę w 2009
roku. ZUS ustalił podstawę wymiaru świadczenia z lat
1999 – 2008. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru
z tych lat wyniósł 125,50 proc. ZUS zawiesił od razu
wypłatę emerytury, gdyż ubezpieczony zadeklarował
osiąganie zarobków przekraczających 130 proc. prze-
ciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Jan G. z koń-
cem czerwca 2011 roku rozwiązał stosunek pracy, a na-
stępnie zgłosił wniosek o podjęcie wypłaty świadczenia
oraz o ponowne jego obliczenie z uwzględnieniem za-
robków uzyskanych w latach 2001 – 2010, a więc czę-
ściowo przypadających po przyznaniu emerytury.
Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru ustalony
z tych lat wyniósł 124,50 proc., a więc okazał się mini-
malnie niższy od poprzednio obliczonego. Mimo to
ZUS przeliczył świadczenie z zastosowaniem nowej
kwoty bazowej obowiązującej od 1 marca 2011 r. Eme-
rytura była bowiem zawieszona przez cały okres przy-
padający od dnia jej przyznania do dnia zgłoszenia
wniosku o przeliczenie.
7
Złóż wniosek o emeryturę
mimo prawa do renty
wypadkowej
Osoby uprawnione do ren-
ty z tytułu wypadku przy pra-
cy lub choroby zawodowej
albo z tytułu wypadku w dro-
dze do pracy lub z pracy, któ-
ry miał miejsce przed 1 stycz-
nia 2003 r., mogą oprócz ren-
ty pobierać emeryturę. Nie
mogą jednak otrzymywać
pełnych świadczeń, tylko
emeryturę powiększoną
o połowę renty albo rentę po-
większoną o połowę emery-
tury. Należy jednak zazna-
czyć, że możliwość pobiera-
nia półtorakrotnego świad-
czenia nie dotyczy osób
osiągających jakikolwiek
przychód z działalności zarob-
kowej powodującej zawie-
szenie albo zmniejszenie
świadczeń. Takie osoby mo-
gą pobierać tylko jedno z wy-
mienionych świadczeń.
10
Przepracuj 30 miesięcy,
jeśli od 1 października
ZUS zawiesi ci emeryturę
Dorabiający emeryci, któ-
rzy przeszli na to świadcze-
nie bez rozwiązywania sto-
sunku pracy, muszą wybrać
pomiędzy kontynuowaniem
zatrudnienia a pobieraniem
świadczenia. Jeśli do końca
września nie zwolnią się
z pracy, ZUS zawiesi im wy-
płatę emerytury od 1 paź-
dziernika. Na takim zawie-
szeniu mogą jednak w przy-
szłości zyskać.
Osoby, którym ZUS zawie-
si od 1 października 2011 r.
emeryturę z powodu konty-
nuowania stosunku pracy, po
przepracowaniu 30 miesięcy
i ustaniu ubezpieczenia będą
mogły złożyć wniosek o po-
nowne obliczenie jej wyso-
kości. Stara emerytura będzie
mogła być ponownie obliczo-
na przy zastosowaniu nowej
kwoty bazowej, a emerytura
ustalana według nowych za-
sad – przy uwzględnieniu no-
wego średniego dalszego
trwania życia.
5
PRZYKŁAD
Ubiegaj się o drugą
emeryturę i wybierz tę,
która będzie wyższa
Osoba uprawniona do wcze-
śniejszej emerytury może się
ubiegać o emeryturę z tytułu
ukończenia powszechnego
wieku emerytalnego (60 lat
dla kobiet i 65 lat dla męż-
czyzn). Może ona także wystą-
pić do ZUS o przyznanie in-
nej wcześniejszej emerytury
(na innej podstawie prawnej).
Wypłata emerytury i połowy renty
z tytułu wypadku
W razie przyznania drugiego
świadczenia ZUS wypłaca
jedno z nich – korzystniejsze
lub wybrane przez osobę
uprawnioną.
Nowo przyznane świad-
czenie może być wyższe od
poprzedniego szczególnie
wtedy, gdy emeryt pracował
przez co najmniej 30 miesię-
Janina G. jest od marca 2008 roku uprawniona do renty
z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypad-
kiem przy pracy. W sierpniu 2011 roku ukończyła 60 lat
i wystąpiła z wnioskiem o emeryturę. ZUS przyznał jej
to świadczenie. Ponieważ ubezpieczona nie przystąpiła
do OFE, nie przysługuje jej emerytura z II filaru. Emery-
tura z I filaru okazała się wyższa od renty wypadkowej,
w związku z czym uprawniona zdecydowała, że chce
pobierać pełną emeryturę powiększoną o połowę renty
wypadkowej. Będzie to możliwe, jeśli nie podejmie ona
działalności zarobkowej, np. na podstawie umowy
o pracę, zlecenia albo prowadzenia własnej firmy.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 15, 21, 26, 53, 108 oraz 110 – 114
ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emerytu-
rach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 153,
poz. 1227 z późn. zm.).
Art. 26 ustawy z 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wy-
padków przy pracy i chorób zawodowych
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322
z późn. zm.).
MAREK OPOLSKI
701741560.020.png 701741560.021.png
B 4
PODATKI
GP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
VAT od udziałów
Księgowanie praw do emisji
Komitet Standardów Ra-
chunkowości rozpoczął
wstępną dyskusję na temat
potrzeby nowelizacji sta-
nowiska w sprawie księgo-
wego ujęcia praw (upraw-
nień) do emisji zanieczysz-
czeń do powietrza.
Potrzeba nowelizacji wią-
że się z dostosowaniem
stanowiska do uregulowań
zawartych w nowej ustawie
z 28 kwietnia 2011 r. o sys-
temie handlu uprawnie-
niami do emisji gazów cie-
plarnianych. Omawiano
m.in. problematykę sposo-
bu prezentacji w bilansie
praw do emisji (przyzna-
nych i nabytych) przezna-
czonych na potrzeby wła-
sne jednostki oraz prze-
znaczonych do sprzedaży,
zagadnienia dotyczące po-
czątkowej i bilansowej wy-
ceny uprawnień oraz nad
kwestie amortyzacji i utra-
ty wartości tych praw. AR
podnosi koszt firm
n NSA uznał, że wynagrodzenie rzeczowe za umorzenie udziałów podlega VAT
n Jest to zwrot w orzecznictwie, bo dotychczas sądy orzekały z korzyścią dla spółek
n Naliczanie VAT od transakcji umorzenia udziałów zwiększy wpływy fiskusa
Urzędnicy przeprowadzą szkolenie
Naczelnik Urzędu Skar-
bowego w Żaganiu zapra-
sza dzisiaj o godz. 10 do sa-
li konferencyjnej Żagań-
skiej Agencji Rozwoju
Lokalnego przy ul. Jana
Pawła II 15 na szkolenie
z zakresu rejestracji dzia-
łalności gospodarczej, form
opodatkowania podatkiem
dochodowym i obowiąz-
ków w VAT. Szkolenie or-
ganizowane jest we współ-
pracy z Żagańską Agencją
Rozwoju Lokalnego. EM
WIĘCEJ
www.iskarb.pl
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Wyrok Naczelnego Sądu Ad-
ministracyjnego z 1 września
2011 r. (sygn. akt I FSK
1212/10, prawomocny) jest
zgodny ze stanowiskiem fisku-
sa. Potwierdza, że wynagro-
dzenie za umorzenie udziałów
w spółce kapitałowej w posta-
ci niepieniężnej powinno być
opodatkowane VAT.
Jest to jednak pierwsze takie
orzeczenie NSA w tej kwestii.
Do tej pory sprawy te były na
wokandzie sądów wojewódz-
kich, które nie zgadzały się
z poglądem organów podatko-
wych. W ocenie sądów pierw-
szej instancji, jeśli spółka
wypłaca wspólnikowi wyna-
grodzenie za umorzenie
udziałów w postaci rzeczo-
wej, tj. wydaje wspólnikowi
część swojego majątku, to nie
jest to dostawa towarów i nie
występuje tu VAT. To pozwa-
lało sądzić, że wykształciła się
korzystna dla podatników li-
nia orzecznicza. Jednak NSA
orzekł inaczej i przyznał rację
fiskusowi.
To bardzo ważny wyrok dla
spółek kapitałowych, których
w Polsce jest blisko 270 tys.
Wynagrodzenie w postaci
rzeczowej stanowi z jednej
strony alternatywę dla kredy-
tu bankowego, z którego moż-
na by sfinansować (zamiast
pożyczonej gotówki) umorze-
nie, a z drugiej pozwala zacho-
wać kontrolę nad majątkiem
w kręgu udziałowców.
Zmiana stanowiska
Jeszcze do 2009 r. organy
podatkowe przy operacji
umorzenia udziałów w spół-
kach nie nakazywały nali-
czania VAT. Takie interpre-
tacje wydał m.in. dyrektor
Izby Skarbowej w Warsza-
wie (24 czerwca 2009 r., nr
IPPP1-443-479/09-2/MP) czy
dyrektor IS w Poznaniu (21
grudnia 2009 r., nr LPP1/
443-1246/09-4/BP).
Jak mówi Filip Siwek, do-
radca podatkowy w Kancela-
rii Prawnej Skoczyński Wa-
chowiak Strykowski, na tej
podstawie wydawało się
oczywiste, że VAT nie wystę-
puje, bo nie ma dostawy. Za-
pobiegliwi przedsiębiorcy mi-
mo wszystko występowali
o interpretacje, aby to potwier-
dzić. Ku ich zaskoczeniu or-
gany uznały jednak, że VAT
ma być. W ten sposób sprawy
trafiły do sądów pierwszej in-
stancji, które zaczęły uchylać
niekorzystne interpretacje fi-
skusa.
Przykładowo taką interpre-
tację wydał dyrektor Izby
Skarbowej w Poznaniu (8 paź-
dziernika 2010 r., nr ILPP1/
443-766/10-2/NS).
– Teraz po wyroku NSA na-
stąpił zwrot i stanowisko or-
Andrzej Nikończyk, do-
radca podatkowy w Kance-
larii Kolibski Nikończyk Dec
i Partnerzy, zgadza się jednak
z wyrokiem NSA.
Według niego, jeśli spółka,
wydając wspólnikowi mają-
tek, działa jako podatnik VAT,
to dochodzi do dostawy to-
warów poprzez przeniesienie
prawa do rozporządzania,
która jest czynnością opodat-
kowaną. Natomiast gdyby
to była spółka nieprowadzą-
ca działalności gospodarczej
w rozumieniu VAT, to kupu-
jąc, nie miałaby prawa do od-
liczenia, a dokonując dostawy,
nie byłaby z tego tytułu podat-
nikiem.
Problem polega jednak na
tym, że przypisanie spółce
cech podatnika VAT przy wy-
daniu majątku ma miejsce
praktycznie we wszystkich
spółkach kapitałowych.
Możliwe zwolnienie
W niektórych sytuacjach
spółki mogą jednak uniknąć
zapłaty podatku, kiedy w za-
mian za umorzone udziały
wspólnik otrzymuje nieru-
chomość.
– Jeśli przedmiotem dostawy
jest na przykład budynek po
dwóch latach od zasiedlenia,
to taka dostawa byłaby zwol-
niona z VAT – mówi Andrzej
Nikończyk.
Filip Siwek dodaje rów-
nież, że zwolnienie przysłu-
giwałoby w przypadku do-
stawy gruntów niezabudo-
wanych. VAT nie nalicza się
bowiem od dostawy terenów
niezabudowanych innych
niż tereny budowlane oraz
przeznaczone pod zabudo-
wę albo gdy obiekty nie by-
ły modernizowane w okre-
sie pięciu lat.
Jeśli jednak spółki nie będą
mogły skorzystać ze zwolnie-
nia, to nie będą miały pienię-
dzy na umorzenie udziałów.
– Przykładowo, jeżeli spół-
ka przekaże nieruchomości
o wartości 10 mln zł, to mu-
siałaby automatycznie dys-
ponować 2,3 mln zł na od-
prowadzenie VAT. W nor-
malnej transakcji gotów-
kowej pieniądze byłyby od
nabywcy, ale w tej sytuacji
tego nie ma – zauważa Filip
Siwek.
Co więcej, teza o objęciu VAT
wynagrodzenia rzeczowego
za udziały, może przełożyć się
również na wypłatę dywiden-
dy w formie rzeczowej. Nie-
wykluczone, że zwiększą się
koszty dywidend wypłaca-
nych na przełomie roku. Do-
tychczas korzystne dla spó-
łek stanowisko potwierdzały
sądy administracyjne. Spra-
wy te czekają jednak na roz-
poznanie przez NSA. n
Urząd szkoli bezrobotnych
Naczelnik Urzędu Skar-
bowego w Krasnymsta-
wie zaprasza osoby, któ-
re chcą rozpocząć działal-
ność gospodarczą na
szkolenie.
Spotkanie odbędzie się
29 września o godz. 10
w siedzibie powiatowe-
go urzędu pracy. Szkole-
nie jest kolejnym spotka-
niem, które odbędzie się
w związku zawartym po-
rozumieniem z dyrekto-
rem Powiatowego Urzę-
du Pracy w Krasnymsta-
wie.
EM
WIĘCEJ
www.is.lublin.pl
Celnicy organizują spotkanie
ganów może okazać się ak-
ceptowane także przez sądy
wojewódzkie – dodaje Filip
Siwek.
Dostawa towarów
Problem związany jest
z tym, że przepisy podatkowe
wprost nie określają, że np.
wydanie nieruchomości za
umorzenie udziałów jest od-
płatną dostawą towarów. Ta-
kie też stanowisko przyjęła
spółka, w sprawie której
orzekł NSA.
W tej sprawie w zamian za
umorzenie udziałów miały
zostać przekazane udziałow-
cowi m.in. grunty, budynki
i ich wyposażenie. We wnio-
sku o interpretację podatkową
spółka stwierdziła, że jeśli
bezspornie przyjmuje się, że
czynność umorzenia udzia-
łów w zamian za gotówkę nie
podlega VAT, to również ana-
logicznie umorzenie w za-
mian za wynagrodzenie rze-
czowe jest nieopodatkowane.
Z tym nie zgodził się minister
finansów. Przyznał wpraw-
dzie, że umorzenie udziałów
za wynagrodzeniem nie pod-
lega VAT, ale przekazanie
wspólnikowi (udziałowcowi)
– wynagrodzenia za umorzo-
ne udziały w postaci składni-
ków majątkowych już jest
opodatkowane. Wynika to
z tego, że skutkiem takiej ope-
racji jest przeniesienie prawa
do rozporządzania towarami
przez spółkę na rzecz wspól-
nika. A według przepisów
ustawy o VAT dostawa towa-
ru oznacza wszelkiego rodza-
ju rozporządzanie towarem
(nie tylko sprzedaż, lecz tak-
że przeniesienie własności).
WSA w Poznaniu w wyro-
ku z 25 maja 2010 r. (sygn. akt
I SA PO/272/10, nieprawo-
mocny) nie zgodził się z tą in-
terpretacją, uchylił ją i przy-
znał rację spółce. W ocenie
sądu stanowisko organów
w tej samej interpretacji po-
datkowej jest wewnętrznie
sprzeczne. Jeśli przepisy ko-
deksu spółek handlowych,
które regulują operację umo-
rzenia udziałów, nie przesą-
dzają, w jakiej formie wyna-
grodzenie powinno być wypła-
cone wspólnikowi (a możliwa
jest wypłata w formie rzeczo-
wej), to nie można w ramach
nabycia udziałów w celu ich
umorzenia rozróżniać po-
szczególnych składników wy-
nagrodzenia.
Ponadto nie można uznać, że
wynagrodzeniem za przeno-
szony majątek będą udziały
w spółce, które będą umorzo-
ne (unicestwione). Taka teza
przenosi się również na kon-
sekwencje w podatku docho-
dowym (CIT). Wbrew stano-
wisku fiskusa wydanie nieru-
chomości w ramach operacji
umorzenia udziałów nie pro-
wadzi do powstania przycho-
du podlegającego opodatko-
waniu. To korzystne stanowi-
sko dla spółek potwierdzają
również inne wyroki sądów
wojewódzkich (np. WSA
w Łodzi z 3 grudnia 2010 r.,
sygn. akt I SA/Łd 935/10, nie-
prawomocny, WSA w Pozna-
niu z 17 marca 2011 r., sygn.
akt I SA/Po 101/11, nieprawo-
mocny).
Obejście prawa
NSA przyznał jednak rację
fiskusowi i uchylił wyrok po-
znańskiego sądu. Podkreślił,
że jeśli taka operacja nie mia-
łaby podlegać VAT, to mogło-
by dochodzić do obejścia pra-
wa, w postaci tworzenia fik-
cyjnych spółek tylko po to,
aby pewne składniki mająt-
kowe zmieniły właściciela
bez opodatkowania.
Teoretycznie można byłoby
więc założyć spółkę, nakupo-
wać na nią towarów, odliczyć
VAT, a następnie wydać te to-
wary do majątku prywatnego
już bez VAT.
W Urzędzie Celnym
w Białej Podlaskiej przy ul.
Północnej 19 odbędzie się
28 września o godz.10.00
spotkanie z przedsiębior-
cami.
Na spotkaniu zostaną omó-
wione propozycje tematów,
które zostały wcześ-
niej zgłoszone na adres
e-mail: uc.bialapodlaska
@bpd.mofnet.gov.pl. Ko-
lejne spotkania odbędą się
w każdy ostatnią środę
miesiąca 26.10, 30.11,
28.12.
PB
WIĘCEJ
www.bialapodlaska.
uc.gov.pl
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Prześlemy kolejne e-deklaracje
Ministerstwo Finansów
przedstawiło projekt rozpo-
rządzenia zmieniającego
rozporządzenie w sprawie
określenia rodzajów dekla-
racji, które mogą być skła-
dane za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.
Zmiana polega na roz-
szerzeniu wykazu deklara-
cji, które mogą być składa-
ne w formie elektronicznej.
Jest ona spowodowana
wprowadzeniem od 1 paź-
dziernika 2011 r., w ra-
mach Systemu Rozliczeń
Celno-Podatkowych i Fi-
nansowo-Księgowych
(System ZEFIR), możliwo-
ści przesyłania za pomo-
cą środków komunikacji
elektronicznej deklaracji
dla podatku akcyzowego
oraz deklaracji dla podat-
ku od gier.
ŁZ
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Niemcy podpisały nową umowę
Minister finansów Nie-
miec Wolfgang Schaeuble
i jego turecki odpowiednik
Mehmet Simsek podpisali
nową umowę dwustronną
mającą na celu unikanie
podwójnego opodatkowa-
nia w zakresie podatków
od dochodu. Opiera się ona
na standardach międzyna-
rodowych określonych
w modelowej konwencji
Organizacji Współpracy
Gospodarczej i Rozwoju
(OECD).
Nowa umowa o unika-
niu podwójnego opodat-
kowania ma wejść w życie
z mocą wsteczną od
1 stycznia 2011 r. w na-
stępstwie wymiany odpo-
wiednich dokumentów
ratyfikacyjnych.
Zastąpi ona istniejące
porozumienie między obu
krajami z 1985 roku. Umo-
wa przewiduje obniżenie
stawek podatku pobrane-
go u źródła od dywidend
i odsetek, a także wprowa-
dza ograniczone prawo do
opodatkowania świad-
czeń emerytalnych w kra-
ju pochodzenia.
PISALIŚMY O TYM | nr 171/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
EM
Spółka zapłaci VAT od udziałów
701741560.022.png 701741560.023.png 701741560.024.png 701741560.025.png 701741560.026.png 701741560.027.png 701741560.028.png 701741560.029.png 701741560.030.png 701741560.031.png 701741560.032.png 701741560.033.png 701741560.034.png 701741560.035.png 701741560.036.png
GP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 5
PROCEDURY Preferencje podatkowe dla producentów rolnych
Wniosek o zwrot tylko do piątku
RACHUNKOWOŚĆ Obowiązki ewidencyjne podmiotów gospodarczych
Nowe sprawozdania instytucji
płatniczych będzie łatwiej analizować
Rolnicy mogą odzyskać
część podatku akcyzowego
zawartego w cenie zakupio-
nego oleju napędowego wy-
korzystywanego w prowa-
dzonej działalności.
Rolnicy, którzy w produk-
cji rolnej wykorzystują olej
napędowy oznaczony ko-
dem CN 2710 19 41 do 2710
19 49, mają prawo do zwro-
tu podatku akcyzowego za-
wartego w cenie paliwa.
Aby uzyskać zwrot, produ-
cent rolny musi złożyć
wniosek do właściwego ze
względu na miejsce położe-
nia gruntów wójta lub bur-
mistrza od 1 do 30 września
2011 r. Rolnicy, których
wniosek zostanie pozytyw-
nie rozpatrzony, otrzymają
zwrot w okresie od 1 listo-
pada do 30 listopada 2011 r.
– Rolnik powinien pamię-
tać o tym, żeby właściwe
wypełnić formularz. We
wniosku oprócz danych
identyfikacyjnych, takich
jak imię, nazwisko, miejsce
zamieszkania, numeru PE-
SEL albo numer dowodu
osobistego, należy podać
oświadczenie o powierzch-
ni użytków rolnych wyko-
rzystywanych do produk-
cji rolnej na obszarze danej
gminy – tłumaczy Jan Czer-
bo potwierdzone przez upo-
ważnionego przez wójta, bur-
mistrza (prezydenta miasta)
pracownika urzędu gminy
lub miasta za zgodność z ory-
ginałem ich kopie, stanowią-
ce dowód zakupu oleju napę-
dowego w okresie sześciu
miesięcy poprzedzających
miesiąc złożenia wniosku.
Nie można zapomnieć tak-
że o podaniu numeru banko-
wego, jeżeli zwrot ma nastą-
pić w formie przelewu. Kwo-
tę zwrotu ustala się jako
iloczyn ilości zakupionego
oleju napędowego, wynika-
jącej z faktur VAT, i stawki
85 gr na 1 litr oleju. Warto
pamiętać też, że w danym ro-
ku obowiązuje limit zwro-
tu podatku akcyzowego.
W 2011 r. rolnik może otrzy-
mać maksymalnie 73,10 zł
za każdy hektar użytków rol-
nych.
PROJEKT
Kwartalne sprawozdania fi-
nansowe instytucji płatniczej
obejmują informację o udzie-
lonych w danym kwartale kre-
dytach płatniczych.
Kwartalne i dodatkowe
roczne sprawozdania finanso-
we, a także statystyczne kra-
jowe instytucje płatnicze bę-
dą sporządzać na gotowych
formularzach. Wprowadze-
nie takiego obowiązku zakła-
da projekt rozporządzenia
w sprawie kwartalnych i do-
datkowych rocznych spra-
wozdań finansowych i staty-
stycznych krajowej instytu-
cji płatniczej. Wzory tych
formularzy będą stanowiły
załączniki do rozporządze-
nia. Przypomnijmy, że krajo-
wą instytucją płatniczą jest
osoba prawna, która uzyska-
ła zezwolenie Komisji Nadzo-
ru Finansowego na prowa-
dzenie działalności w charak-
terze instytucji płatniczej.
Łukasz Dajnowicz, ekspert
z Urzędu Komisji Nadzoru
Finansowego, wyjaśnia, że
formularze ułatwią sporzą-
dzanie sprawozdań, ich po-
równywalność i analizę.
Formularze pozwalają ze-
standaryzować przekazywa-
ne informacje i zautomaty-
zować zasilanie baz danych
– obniżają koszty działania
przedsiębiorców i admini-
stracji.
Nowe przepisy mają wejść
w życie z razem z ustawą
z 19 sierpnia 2011 r. o usłu-
gach płatniczych (Dz.U. nr
199, poz. 1175), która zosta-
ła opublikowana 23 wrze-
śnia. Ma to natomiast nastą-
pić po upływie 30 dni od
dnia ogłoszenia ustawy, tj.
24 października 2011 r. Od
tego dnia wejdą też w życie
znowelizowane przepisy
ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa, któ-
re pozwalają na regulowa-
nie zobowiązań podatko-
wych za pośrednictwem
tych instytucji.
agnieszka.pokojska@infor.pl
Rolnik, który
otrzymał
nienależnie lub w nad-
miernej wysokości zwrot
podatku, jest obowiązany
do jego zwrotu wraz z od-
setkami liczonymi jak dla
zaległości podatkowych
wiński, starszy konsultant
w kancelarii Domański Za-
krzewski Palinka.
Producent rolny powinien
załączyć też faktury VAT al-
PISALIŚMY O TYM | nr 178/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Rynek należy do 3 firm audytorskich
paulina.bak@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 84/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak rolnik odwoła się od decyzji o zwrot akcyzy
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o zwolnieniach z podatku
Pieniądze dla producenta energii bez CIT
INTERPELACJA MF o ewidencji obrotu w postępowaniu egzekucyjnym
Komornik nie musi mieć kasy
Zwolniona z podatku rekom-
pensata za rozwiązanie umów
na dostawę prądu dotyczy
wszystkich wydatków ponie-
sionych na produkcję energii
cieplnej.
NSA rozstrzygnął sprawę
opodatkowania zasad po-
krywania kosztów powsta-
łych u wytwórców energii
w związku z przedtermino-
wym rozwiązaniem umów
sprzedaży mocy i energii
elektrycznej.
W tym zakresie elektrocie-
płownia wystąpiła o inter-
pretację podatkową. Zacią-
gnęła bowiem kredyt na bu-
dowę nowego zakładu
produkcyjnego. Zabezpie-
czeniem dla kredytu były
właśnie długoterminowe
kontrakty na dostawę ener-
gii elektrycznej. Po rozwiąza-
niu tych kontraktów spółka
zaczęła otrzymywać środki
na tzw. pokrycie kosztów
osieroconych. Spytała mini-
stra finansów, jakie kategorie
środków trwałych i wartości
niematerialnych i prawnych
powinna uwzględniać przy
kalkulacji wartości limitu
zwolnienia z CIT kosztów
osieroconych oraz przy alo-
kacji otrzymywanych re-
kompensat do poszczegól-
nych składników majątku.
Minister finansów stwier-
dził, że dla celów określenia
tych kosztów nie powinny
być brane pod uwagę te środ-
ki trwałe i wartości niemate-
rialne i prawne, które nie są
bezpośrednio związane z wy-
twarzaniem energii elektrycz-
nej, lecz służą funkcjonowa-
niu podatnika (np. budynki
biurowe, programy kompu-
terowe służące celom admi-
nistracyjno-biurowym itp.).
Sprawa trafiła do sądu, któ-
ry przyznał rację fiskusowi.
Dopiero skarga do NSA
przyniosła wyrok korzystny
dla spółki.
Sędzia Stefan Babiarz pod-
kreślił, że przepisy w żaden
sposób nie rozróżniają poję-
cia majątku związanego bez-
pośrednio ani też pośrednio
związanego z wytwarzaniem
energii elektrycznej. Tym sa-
mym nakłady inwestycyjne,
jakie poniosła spółka, zali-
czają się do kosztów osiero-
conych, ponieważ są wyko-
rzystywane ściśle do pro-
dukcji energii elektrycznej.
Wyrok jest prawomocny.
SYGN. AKT II FSK 550/10.
przemyslaw.molik@infor.pl
Opłaty za czynności egzeku-
cyjne pobierane przez komor-
ników sądowych nie muszą
być ewidencjonowane za po-
mocą kasy rejestrującej.
Takiego wyjaśnienia udzie-
liło Ministerstwo Finansów
w odpowiedzi na interpela-
cję poselską (nr 24081/11). Do
tej pory kwestia ta budziła
kontrowersje. Zdaniem Kra-
jowej Rady Komorniczej ko-
mornik nie musi stosować
kasy fiskalnej, inkasując
opłaty za czynności egzeku-
cyjne. Innego zdania były
niektóre urzędy skarbowe.
Resort finansów wyjaśnił, że
zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy
z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 177, poz. 1054) nie
uznaje się za podatników or-
ganów władzy publicznej oraz
urzędów obsługujących te or-
gany w zakresie realizowanych
zadań nałożonych odrębnymi
przepisami, dla realizacji któ-
rych zostały powołane. Ko-
mornik sądowy jest natomiast
funkcjonariuszem publicz-
nym działającym przy sądzie
rejonowym, wykonującym
czynności egzekucyjne w spra-
wach cywilnych oraz inne
czynności przekazane na pod-
stawie odrębnych ustaw.
W opinii resortu finansów ko-
mornicy sądowi w zakresie,
w jakim stosując środki przy-
musu zastrzeżone dla władzy
publicznej, wykonują władz-
two publiczne wynikające
z funkcji organu egzekucyj-
nego, są uznawani na organy
władzy publicznej. Oznacza
to, że w zakresie opłat egze-
kucyjnych pobieranych na
wyżej wymienione czynno-
ści objęci są art. 15 ust. 6 usta-
wy o VAT wyłączającym ich
w tym zakresie z obowiązków
podatnika VAT.
Ponieważ zgodnie z art. 111
ustawy o VAT obowiązek
prowadzenia ewidencji za
pomocą kas fiskalnych do-
tyczy podatników VAT, to
przy poobieraniu przez ko-
morników opłat (wynagro-
dzeń) za czynności związa-
ne z wykonywaniem władz-
twa publicznego nie są oni
objęci obowiązkiem prowa-
dzenia ewidencji przy zasto-
sowaniu kas. Natomiast
czynności wykonywane
przez komorników sądo-
wych w pozostałym zakre-
sie podlegają opodatkowa-
niu VAT według zasad ogól-
nych. Kwestie te zostały
wyjaśnione w interpretacji
ministra finansów z 30 lipca
2004 r. (nr PP10-812-802/
04/MR/1556PP).
Resort poinformował jed-
nocześnie, że przepisy nie
nakładają na komornika
działającego zgodnie z art. 18
ustawy o VAT jako płatnika
VAT, obowiązków w zakresie
ewidencjonowania na kasie
obrotu i kwot podatku należ-
nego od dostawy dokonywa-
nej w trybie egzekucji.
magdalena.majkowska@infor.pl
PROMOCJA
PODATKI
e ee- Poradnik
Poradnik
Budujesz dom?
PISALIŚMY O TYM | nr 124/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Czy komornik odpowie za brak wpłaty w VAT
Słowenia pobiera podatek bankowy
Milena Kaniewska-Środecka | doradca podatkowy w zespole
instytucji finansowych Deloitte
e- Poradnik
Podatki Podatki Podatki Podatki
Jak odzyskać VAT
od zakupionych materiałów
budowlanych
Jak odzyskać VAT
od zakupionych
materiałów budowlanych
Na Słowenii został wpro-
wadzony podatek banko-
wy. Na czym on polega?
Podatek bankowy, który obo-
wiązuje od sierpnia tego roku,
ma na celu wesprzeć gospo-
darkę Słowenii przez zachęce-
nie banków do przyjęcia pro-
aktywnego podejścia do
udzielania kredytów podmio-
tom z sektora niefinansowego.
Z drugiej strony ma umożli-
wić takim podmiotom dostęp
do finansowania niezbędne-
go do rozwoju. Banki będą
obciążone podatkiem w wy-
sokości 0,1 proc. sumy akty-
wów banku, chyba że bank
rozszerzy portfel kredytów
dla podmiotów niefinanso-
wych i przedsiębiorców.
Podatek bankowy ma zastoso-
wanie do banków krajowych,
banków z Unii Europejskiej,
które świadczą w Słowenii
usługi bankowe i finansowe
w sposób bezpośredni lub za
pomocą oddziału oraz banków
z krajów trzecich, które świad-
czą usługi bankowe i finanso-
we przez oddział na Słowenii.
Czy przewidziano jakieś
zwolnienia z podatku?
Zwolnienia związane są
z głównym celem, dla które-
go zdecydowano się na
wprowadzenie tego podat-
ku, czyli rozszerzenie portfe-
la kredytowego dla sektora
niefinansowego i przedsię-
biorców. Przykładowo banki
będą mogły skorzystać ze
zwolnienia z opodatkowa-
nia, jeśli łączna kwota kre-
dytów udzielonych podmio-
tom niefinansowym oraz
przedsiębiorcom w roku po-
datkowym przekracza kwo-
tę kredytów z poprzedniego
roku, a różnica wynosi co
najmniej 5 proc. wartości
łącznej kwoty aktywów ban-
ku z poprzedniego roku po-
datkowego.
W jaki sposób będzie usta-
lana wysokość podatku?
Podstawę opodatkowania
stanowi łączna wartość akty-
wów obliczona jako średnia
wartość na ostatni dzień każ-
dego miesiąca w roku podat-
kowym. Ponadto dla banków
z Unii Europejskiej, które pro-
wadzą działalność bankową
na Słowenii bezpośrednio,
a nie przez oddział, podsta-
wa opodatkowania będzie
ustalana na podstawie war-
tości łącznych aktywów
z uwzględnieniem wielkości
biznesu prowadzonego
na Słowenii.
Jak odliczyć VAT od materiałów
zakupionych w 2011 r.
Kto może się ubiegać o zwrot
Ile można odzyskać
Jak ustalić limit zwrotu indywidualnie,
a jak z małżonkiem
Jak sporządzić wniosek
Jak długo trzeba czekać na zwrot
Co grozi za wyłudzenie zwrotu
Wykaz materiałów opodatkowanych VAT
obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.
Jak odliczyć VAT od materiałów
zakupionych w 2011 r.
Kto może się ubiegać o zwrot
Jak ustalić limit zwrotu indywidualnie,
a jak z małżonkiem
Jak sporządzić wniosek
Co grozi za wyłudzenie zwrotu
Wykaz materiałów opodatkowanych VAT
obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.
gazetaprawna .pl
Cena: 14,90 zł
Wejdź na www.e-book.gazetaprawna.pl
lub zamów telefonicznie: 22 761 30 30 lub 801 626 666
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
Ważne!
e
Jak odzyskać VAT
od zakupionych materiałów
budowlanych
701741560.037.png 701741560.038.png 701741560.039.png 701741560.040.png 701741560.041.png 701741560.042.png 701741560.043.png 701741560.044.png 701741560.045.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin