NOWE PRAWO z 27 września 11 (nr 187).pdf

(1141 KB) Pobierz
041_nowe prawo_01.qxd
nowe prawo
PRZEPISY I PRAKTYKA
prenumerata
Odsetki od zaległych wpłat na PFRON | D3
Składki na PFRON należy ująć w kosztach miesiąca, którego
dotyczą. Odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat
zalicza się do kosztów finansowych
Dokumentacja studiów | D5
Do teczki absolwenta trzeba dołączyć: m.in. pracę
dyplomową, jej recenzję, protokół z egzaminu,
dyplom. Teczkę tę uczelnia trzyma przez 50 lat
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Klienci dewelopera
n przepisy
Spółka nie zapłaci akcyzy za energię ...... |D2
Można odstąpić od zasady ciągłości .... |D2
Wniosek o ukaranie
będzie miał prawo skierować
wyłącznie rzecznik dyscypliny .................... |D2
Zmieni się zakres
przedmiotu opłaty skarbowej ...................... |D2
Mniej papierowych dokumentów
trzeba będzie przechowywać w firmach .... |D4
Dodatkowe szkolenia
dla kandydatów do służby w rezerwie ...... |D4
Urzędnik poniesie karę
za przerwanie studiów .................................. |D5
Gmina przekaże dane
o miejscach w żłobkach................................ |D5
Jednoosobowy przedsiębiorca może
przekształcić się w spółkę handlową ............ |D7
Żeby wozić groźne ładunki,
trzeba ukończyć 21 lat .................................. |D7
Ratownik musi mieć
punkt obserwacyjny ...................................... |D7
Sąd tylko uchyli
decyzję urzędnika .......................................... |D7
z większą ochroną
PRZEDSIĘBIORCY BUDOWLANI będą musieli umożliwić klientom wgląd
w dokumentację techniczną i prawną planowanej inwestycji. Pokryją też połowę
kosztów notarialnych związanych z zawarciem umowy deweloperskiej
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Do podpisu prezydenta trafi-
ła uchwalona 16 września 2011
r. ustawa o ochronie praw na-
bywcy lokalu mieszkalnego
lub domu jednorodzinnego. To
pierwszy akt prawny, który re-
guluje wyczerpująco zasady
ochrony praw nabywców
mieszkań i domów od dewelo-
perów. Ustawa wprowadza
obowiązkowe środki ochrony
wpłat dokonywanych przez
klientów przedsiębiorców bu-
dowlanych (mieszkaniowe ra-
chunki powiernicze) oraz zasa-
dy postępowania ze środkami
nabywców w przypadku upa-
dłości dewelopera. Wprowa-
dza również wyraźne zasady
i tryb zawierania umów dewe-
loperskich, obowiązki przed-
kontraktowe dewelopera, a tak-
że reguluje prawa i obowiązki
stron takiego zobowiązania.
Wgląd w dokumenty
Podstawowym obowiązkiem
dewelopera przed zawarciem
umowy deweloperskiej będzie
sporządzenie prospektu infor-
macyjnego (jego wzór określa
załącznik do ustawy) dotyczą-
cego danego przedsięwzięcia
i nieodpłatne doręczenie go
wraz załącznikami każdemu
żądającemu tego klientowi.
Przedsiębiorca będzie musiał
informować też nabywcę
o wszelkiego rodzaju dokony-
wanych w nim zmianach
w czasie umożliwiającym za-
poznanie się z ich treścią przed
zawarciem umowy deweloper-
skiej.
Deweloper będzie zobowiąza-
ny przekazać nabywcy szcze-
gółowe informacje dotyczące
swojej sytuacji prawno-finan-
sowej oraz przedsięwzięcia de-
weloperskiego, w tym konkret-
nego, oferowanego do sprzeda-
ży lokalu mieszkalnego lub
domu jednorodzinnego, w zakre-
sie określonym w prospekcie
informacyjnym.
Osoba zainteresowana naby-
ciem lokalu będzie mogła zapo-
znać się z księgą wieczystą nie-
ruchomości oraz dokumentami
potwierdzającymi informacje
o przedsiębiorcy (kopią aktual-
nego odpisu z Krajowego Reje-
stru Sądowego lub aktualnym
zaświadczeniem o wpisie do
Centralnej Ewidencji i Informa-
cji o Działalności Gospodar-
czej). Będzie mogła też zajrzeć
do pozwolenia na budowę
i sprawozdań finansowych de-
welopera za ostatnie dwa lata.
W przypadku realizacji inwe-
stycji mieszkaniowej przez spół-
kę celową będzie mogła zapo-
znać się ze sprawozdaniem
spółki dominującej. Jawny bę-
dzie również projekt architekto-
niczno-budowlany.
Umowa z deweloperem
Nowa ustawa określa, jakie
elementy obowiązkowo będzie
musiała zawierać umowa za-
wierana pomiędzy dewelope-
rem a jego klientem (patrz ram-
ka). Zmiany w jej treści będą
wiązały nabywcę tylko wtedy,
gdy wyrazi on zgodę na włącze-
nie ich do treści umowy. Doku-
ment będzie stanowił podsta-
wę wpisu do księgi wieczystej
prowadzonej dla nieruchomo-
ści, na której będzie prowadzo-
ne przedsięwzięcie deweloper-
skie roszczeń o wybudowanie
budynku, wyodrębnienie loka-
lu mieszkalnego i przeniesienie
prawa własności tego lokalu
oraz praw niezbędnych do ko-
rzystania z lokalu na nabywcę.
W przypadku domów jednoro-
dzinnych będzie to m.in. rosz-
czenie o przeniesienie własno-
ści nieruchomości wraz z do-
mem jednorodzinnym lub
użytkowania wieczystego nieru-
chomości gruntowej i własno-
ści domu jednorodzinnego sta-
nowiącego odrębną nierucho-
mość.
Przygotowany przez przed-
siębiorcę harmonogram przed-
sięwzięcia będzie musiał okre-
ślać co najmniej cztery etapy
realizacji przedsięwzięcia de-
weloperskiego oraz procento-
wy, szacunkowy podział kosz-
tów poszczególnych etapów
w całkowitych kosztach inwe-
stycji. Koszt każdego z etapów
nie będzie mógł być wyższy niż
25 proc. i niższy niż 10 proc.
ogólnej kwoty kosztów inwe-
stycji, która wynika z harmono-
gramu.
Umowa deweloperska będzie
musiała zostać zawarta w for-
mie aktu notarialnego. Wyna-
grodzenie notariusza za wszyst-
kie czynności wykonywane
w związku z zawieraniem umo-
wy, w tym także za sporządze-
nie wypisów aktu notarialnego
oraz koszty sądowe w postępo-
waniu wieczystoksięgowym,
będą obciążać w równych czę-
ściach dewelopera i nabywcę.
Odbiór lokalu
Przeniesienie prawa własno-
ści będzie poprzedzone osobi-
stym odbiorem lokalu mieszkal-
nego lub domu jednorodzinne-
go przez nabywcę. Z odbioru
będzie sporządzany protokół, do
którego nabywca będzie mógł
zgłosić zauważone przez niego
wady. W takiej sytuacji dewe-
loper będzie musiał w terminie
14 dni od dnia podpisania
protokołu doręczyć nabywcy
oświadczenie o uznaniu wad
lub oświadczenie o odmowie
uznania wad oraz o przyczy-
nach jej odmowy. Na usunię-
cie uznanych wad przedsię-
biorca będzie miał następnie
30 dni, chyba że nie będzie to
możliwe w takim terminie mi-
mo dołożenia przez niego na-
leżytych starań. Wówczas bę-
dzie mógł wskazać odpowied-
ni, inny termin usunięcia wad
wraz z uzasadnieniem opóź-
nienia.
Ustawa zawiera zastrzeżenie,
że postanowienia umowy de-
weloperskiej mniej korzystne
dla nabywców aniżeli przepisy
ustawy będą nieważne, a w ich
miejsce będą stosowane odpo-
wiednie przepisy omawianej re-
gulacji. Ustawa wejdzie w życie
po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
PODSTAWA PRAWNA Art. 17 – 28 ustawy z 16
września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lo-
kalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
n praktyka
Czy odsetki i prowizje
od pożyczki na wykup akcji
są kosztem spółki .......................................... |D3
Czy wniosek o zrzeczenie się
można złożyć ustnie .................................... |D3
Od czego zależy
wysokość opłaty za egzamin ...................... |D3
Kiedy nie płaci się cła
za towary ponownie przywiezione
na obszar Unii ................................................ |D3
Czy należy zapłacić
za nadgodziny ................................................ |D6
Czy można zwolnić za brak badań ........ |D6
Czy sprzedaż akcji
może uzasadniać wypowiedzenie .............. |D6
Kiedy potrzebne jest
wypowiedzenie zmieniające ........................ |D6
Kiedy pracodawca
musi się zgodzić na dzień wolny ................ |D6
Kiedy można cofnąć
pozwolenie na broń ...................................... |D8
Czy doradcy odpowiedzą
za błąd przy przetargu .................................. |D8
Czy trzeba się godzić
na antydatowanie dokumentu .................... |D8
OBYWATEL Odpowiedzialność za prowadzenie handlu ulicznego
Czy można zostać ukaranym za sprzedaż grzybów
Jeszcze tej jesieni mają zostać
wprowadzone wysokie grzyw-
ny za handel na ulicach poza tar-
gowiskami. – Czy policja bę-
dzie karała również osoby, któ-
re sprzedają produkty rolne,
grzyby lub jagody.
Tak. Karę grzywny w wyso-
kości od 20 zł do 5 tys. zł za
taki czyn wprowadza uchwa-
lona 31 sierpnia nowelizacja
kodeksu wykroczeń. Doda-
ny do niego art. 60 w para-
grafie 1 przewiduje, że takiej
odpowiedzialności będzie
podlegać każda osoba, która
prowadzi sprzedaż na tere-
nie należącym do gminy lub
będącym w jej zarządzie po-
za miejscem do tego wyzna-
czonym przez urzędników.
Pierwotna wersja projektu,
który został skierowany do
czytania na pierwszym po-
siedzeniu Sejmu, zawierała
zapis, który przewidywał, że
grzywien nie będzie można
nakładać na osoby sprzeda-
jące grzyby, owoce leśne
i płody rolne poza admini-
stracyjną granicą miasta.
Wskutek tego odpowiedzial-
ności nie podlegałyby osoby
handlujące takimi towarami
poza targowiskiem na tra-
sach przelotowych czy na
chodnikach w większych
i mniejszych wsiach. Z roz-
wiązania tego zrezygnowano
w trakcie dalszych prac legi-
slacyjnych. Ustawodawca
postanowił, że i ten rodzaj
handlu powinien pozosta-
wać w zgodzie z normami
bezpieczeństwa na drogach,
normami sanitarnymi, pra-
wa pracy czy uczciwej kon-
kurencji. Dlatego też osoby
dorabiające w ten sposób po-
winny być traktowane na
równi z podmiotami prowa-
dzącymi działalność gospo-
darczą i innymi prowadzą-
cymi sprzedaż na targowi-
skach.
Wprowadzenie wyraźnych
sankcji za nielegalny handel
uliczny ma pomóc zaprowa-
dzić porządek na ulicach
miast i większych wsi.
Szczególne postulaty w tym
zakresie kierowali przedsta-
wiciele władz samorządo-
wych z miejscowości tury-
stycznych. Warto wspo-
mnieć, że osoby prowadzą-
ce handel w miejscach do te-
go nieprzeznaczonych mo-
gą dzisiaj odpowiadać m.in.
za nielegalne zajęcie pasa
drogowego, naruszenie prze-
pisów porządkowych wyda-
nych przez gminę albo nie-
zarejestrowanie działalności
gospodarczej.
Oprócz kary grzywny za
nielegalny handel uliczny
w kodeksie wykroczeń poja-
wi się przepis, który pozwo-
li na dodatkowe orzeczenie
przepadku towarów znalezio-
nych przy ukaranym i prze-
znaczonych do sprzedaży.
Konfiskata ma być możliwa
nawet w sytuacji, gdy zabez-
pieczone przedmioty nie
będą stanowiły własności
sprawcy.
Nowelizacja czeka na podpis
prezydenta. Ma wejść w życie
po upływie 30 dni od publi-
kacji w Dzienniku Ustaw.
adam.makosz@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 – 2 ustawy z 31
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks
wykroczeń.
nr 187 (3073) 27 września 2011
701741265.018.png 701741265.019.png
 
D 2
przepisy
PODATKI
DGP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATEK Obrót na giełdzie
Spółka nie zapłaci
akcyzy za energię
FINANSE PUBLICZNE Procedury postępowania przed komisjami orzekającymi
Wniosek o ukaranie będzie miał prawo
skierować wyłącznie rzecznik dyscypliny
Podmioty organizujące giełdy
towarowe, na których handluje
się energią elektryczną oraz
rozlicza sprzedaż i kupno ta-
kiej energii przez uczestników
giełdy, nie są nabywcami koń-
cowymii energii, a tym samym
nie muszą płacić akcyzy.
W przypadku energii elek-
trycznej przedmiotem opo-
datkowania akcyzą jest m.in.
nabycie wewnątrzwspólno-
towe energii elektrycznej
przez nabywcę końcowego
oraz sprzedaż energii elek-
trycznej nabywcy końcowe-
mu na terytorium Polski,
w tym przez podmiot niepo-
siadający koncesji na wy-
twarzanie, przesyłanie, dys-
trybucję lub obrót energią
elektryczną, który wyprodu-
kował tę energię.
Z kolei za nabywcę końco-
wego uznaje się podmiot
nabywający energię niepo-
siadający koncesji na wy-
twarzanie, przesyłanie, dys-
trybucję lub obrót energią
elektryczną w rozumieniu
przepisów ustawy – Prawo
energetyczne. Przy tym na-
bywcą końcowym nie są
podmioty organizujące ry-
nek obrotu energią, tj. spół-
ki prowadzące giełdę towa-
rową, nabywające energię
elektryczną z tytułu pełnie-
nia funkcji opisanej, towa-
rowe domy maklerskie i do-
my maklerskie, a także gieł-
dowa izba rozrachunkowa
lub Krajowy Depozyt Papie-
rów Wartościowych.
W tym zakresie definicja
nabywcy końcowego w usta-
wie akcyzowej została ostat-
nio zmieniona nowelizacją
ustaw – Prawo energetycz-
nego i o obrocie instrumen-
tami finansowymi.
Zgodnie z nowymi prze-
pisami nabywcą końco-
wym nie jest giełdowa izba
rozrachunkowa lub Krajowy
Depozyt Papierów Warto-
ściowych nabywające ener-
gię elektryczną, ale także
spółka, której KDPW prze-
kazał wykonywanie czyn-
ności związane z nabyciem
energii elektrycznej na gieł-
dach towarowych. Chodzi
o takie czynności jak:
n rozliczanie transakcji za-
wieranych na rynku regu-
lowanym,
n rozliczanie transakcji za-
wieranych w alternatyw-
nym systemie obrotu
w zakresie zdematerializo-
wanych papierów warto-
ściowych,
n prowadzenie systemu za-
bezpieczania płynności
rozliczeń, w tym systemu
gwarantowania rozliczeń
transakcji zawartych na
rynku regulowanym.
Ustawa, która 7 września
została podpisana przez
prezydenta, wejdzie w ży-
cie 30 dni po ogłoszeniu
w Dzienniku Ustaw.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 7 ustawy z 19
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Pra-
wo energetyczne oraz niektórych innych
ustaw.
Art. 2 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy z 6 grudnia
2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 108, poz. 626 z późn. zm.).
Po zmianie przepisów skarżyciel będzie miał 120 dni na zbadanie sprawy dotyczącej naruszenia dyscypliny i podjęcie decyzji,
czy wystąpić z wnioskiem o ukaranie przez komisję orzekającą. Nowelizacja ustawy o odpowiedzialności likwiduje też podział
na czynności sprawdzające i postępowanie wyjaśniające
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Nowelizacja ustawy o od-
powiedzialności za narusze-
nie dyscypliny finansów
publicznych przewiduje
zmiany w przepisach doty-
czących procedury postępo-
wania przez rzecznika dys-
cypliny oraz komisje orzeka-
jące.
Dwie instancje
Postępowanie w sprawach
o naruszenie dyscypliny fi-
nansów publicznych będzie
tak jak dotychczas dwuin-
stancyjne. Oznacza to, że
najpierw sprawę będzie ba-
dał rzecznik dyscypliny,
który skieruje wniosek
o ukaranie do komisji orze-
kającej I instancji, a odwo-
łania od orzeczeń tej komi-
sji będzie rozpatrywała
Główna Komisja Orzekająca.
Zmiany dotyczą też samej
procedury badania sprawy
przez rzecznika dyscypliny.
Obecnie bada on sprawę
najpierw w ramach czynno-
ści sprawdzających, a na-
stępnie w postępowaniu
wyjaśniającym. W sumie
ma 90 dni (30 dni – czynno-
ści sprawdzające, 60 dni –
postępowanie). Po zmia-
nach rzecznik będzie naj-
pierw podejmował czynno-
ści sprawdzające, a następ-
nie wydawał postanowienie
o wszczęciu postępowania
wyjaśniającego lub o odmo-
wie jego wszczęcia. Jeśli
zdecyduje o rozpoczęciu po-
stępowania, będzie miał aż
120 dni na zbadanie sprawy
i podjęcie decyzji, co z nią
zrobić: umorzyć lub skiero-
wać wniosek o ukaranie do
komisji orzekającej.
Rzecznik, badając sprawę,
będzie mógł wezwać organy
lub instytucje państwowe
i samorządowe do przedsta-
wienia pisemnych informa-
cji oraz do zasięgania opinii.
Nowelizacja przewiduje
też, że jedynie rzecznik dys-
cypliny będzie mógł złożyć
wniosek o ukaranie. Obec-
nie takie prawo mają rów-
nież: Najwyższa Izba Kontro-
li, prezes Urzędu Zamówień
Publicznych i prezes regio-
nalnej izby obrachunkowej.
Postępowanie przed komisją
Po przekazaniu sprawy do
komisji I instancji jej prze-
wodniczący przeprowadza
wstępną kontrolę wniosku
o ukaranie. Jeśli stwierdzi,
że wniosek trzeba uzupeł-
nić, to przekaże go ponow-
nie do rzecznika dyscypliny.
Natomiast kompletny doku-
ment zostanie skierowany
do rozpoznania przez komi-
sję.
Podczas rozprawy może
się jednak okazać, że wnio-
skiem o ukaranie nie objęto
wszystkich osób, które po-
winny podlegać odpowie-
dzialności. Nowością, którą
wprowadza nowelizacja,
jest możliwość uzupełnie-
Jakie rozstrzygnięcia może wydać GKO
Główna Komisja Orzekająca po
rozpoznaniu odwołania na rozpra-
wie wydaje orzeczenie, w którym:
n utrzymuje orzeczenie w mocy
albo
n uchyla orzeczenie w całości
lub w części i rozstrzyga spra-
wę co do istoty, albo
n uchyla orzeczenie w całości
lub w części i umarza postę-
powanie, albo
n uchyla orzeczenie w całości
lub w części i przekazuje
sprawę do ponownego roz-
poznania przez komisję orze-
kającą.
nia wniosku o osoby, które
w pierwotnej wersji doku-
mentu nie zostały wymie-
nione. Do chwili uzupełnie-
nia wniosku komisja odra-
cza rozprawę, a swoją pracę
– wobec osób nowo wskaza-
nych przez komisję – rozpo-
czyna rzecznik dyscypliny.
Ma on obowiązek wszczę-
cia postępowania wyjaśnia-
jącego, a o jego umorzeniu
lub zawieszeniu musi poin-
formować komisję orzeka-
jącą. Natomiast jeśli zdecy-
duje on o objęciu wnio-
skiem o ukaranie nowych
osób, przewodniczący ko-
misji nie będzie badał
wstępnie tego wniosku, ale
trafi on od razu na rozpra-
wę.
Komisja po przeprowadze-
niu rozprawy wydaje orze-
czenie. Przewodniczący
składu orzekającego ogłasza
je po zakończeniu narady
składu orzekającego oraz
podaje ustne motywy roz-
strzygnięcia.
Odwołanie od orzeczenia
Jeśli któraś ze stron postę-
powania: rzecznik dyscypli-
ny lub obwiniony, jest nie-
zadowolona z rozstrzygnię-
cia komisji I instancji,
przysługuje jej prawo do
złożenia odwołania do
Głównej Komisji Orzekają-
cej.
GKO wyznacza termin roz-
prawy i rozpatruje sprawę.
Podobnie jak w przypadku
komisji I instancji, rozstrzy-
gnięcie jest ogłaszane po na-
radzie. Podawane są rów-
nież ustne motywy. Pisem-
ne uzasadnienie orzeczenia
jest doręczane stronom
w terminie 21 dni od dnia
jego ogłoszenia.
Nowością jest obowiązek
odniesienia się przez GKO
do zarzutów stawianych
rozstrzygnięciu I instancji.
Dzięki temu obwiniony bę-
dzie miał pełną wiedzę
o motywach, jakimi kierowa-
ła się GKO.
Wyjaśnijmy, że podobnie
jak dziś, stronom będzie
przysługiwało prawo do zło-
żenia skargi na orzeczenie
GKO do wojewódzkiego są-
du administracyjnego.
Znowelizowana ustawa
czeka na podpis prezyden-
ta. Zacznie obowiązywać
po trzech miesiącach od
ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 ustawy z 19
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o od-
powiedzialności za naruszenie dyscy-
pliny finansów publicznych.
Postępowa-
nie w spra-
wie naruszenia dyscypli-
ny finansów publicznych
może zostać zawieszone
np. ze względu na długo-
trwałą chorobę osoby
oskarżonej
KSIĘGI Prowadzenie ewidencji
Można odstąpić
od zasady ciągłości
PROCEDURY Wydatki związane z załatwieniem spraw urzędowych
Zmieni się zakres przedmiotu opłaty skarbowej
Księgowi mogą odstąpić od
ciągłości stosowanych zasad
rachunkowych, jeżeli jest to
niezbędne dla przedstawie-
nia w księgach rachunko-
wych prawidłowego obrazu
podmiotu.
Księgowi otrzymają wy-
tyczne w zakresie zmian za-
sad rachunkowości. Okre-
śli je nowy krajowy stan-
dard rachunkowości nr 7,
nad którym obecnie pracu-
je Komitet Standardów Ra-
chunkowości. Według pro-
jektu opublikowanego na
stronie Ministerstwa Finan-
sów jednostka może w uza-
sadnionych przypadkach
odstąpić od ciągłości stoso-
wania przyjętych zasad
(polityki) rachunkowości
i zmienić je, dokonując re-
trospektywnego przekształ-
cenia danych porównaw-
czych. Jest to jednak moż-
liwe pod warunkiem, że
jest konieczne dla rzetelne-
go i jasnego przedstawienia
jej sytuacji majątkowej i fi-
nansowej oraz wyniku fi-
nansowego. W takiej sytu-
acji nową zasadę stosuje się
od pierwszego dnia roku
obrotowego. Zależnie od
decyzji kierownika jednost-
ki jest to pierwszy dzień
bieżącego lub następnego
roku obrotowego.
Projekt wyjaśnia też, co
oznacza wspomniane retro-
spektywne przekształcenie
danych porównawczych.
Jest to przekształcenie da-
nych porównawczych w ta-
ki sposób, jak gdyby zmienio-
ne zasady (polityka) rachun-
kowości przyjęte w roku
obrotowym stosowane były
od zawsze lub zdarzenie
uznane za istotny błąd popeł-
niony w poprzednich latach
obrotowych, było wówczas
poprawnie ujęte.
Standardy wydawane
przez komitet stanowią wy-
jaśnienie przepisów ustawy
z 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 152, poz. 1223
z późn. zm.) lub też odno-
szą się do kwestii w niej nie-
uregulowanych.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Projekt krajowego
standardu rachunkowości nr 7 „Zmiany
zasad (polityki) rachunkowości, warto-
ści szacunkowych, poprawianie błędów,
zdarzenia następujące po dniu bilanso-
wym – ujęcie i prezentacja”.
OBYWATEL
W ostatnim czasie uchwalo-
nych zostało kilka noweliza-
cji ustaw regulujących różne
dziedziny prawa, których
skutkiem jest zmiana zakre-
su czynności objętych obo-
wiązkiem zapłaty opłaty skar-
bowej.
Większość z tych zmian
znajdzie odzwierciedlenie
w załączniku do ustawy
o opłacie skarbowej, który
określa wykaz przedmiotów
tej opłaty oraz zwolnienia
z obowiązku jej uiszczania.
Zmiana, która już obowią-
zuje (od 1 września) wpro-
wadzona została nowelizacją
ustawy o zasadach ewiden-
cji i identyfikacji podatni-
ków i płatników. Przypo-
mnijmy, że od 1 września
zniosła ona obowiązek posłu-
giwania się numerem NIP
w kontaktach z administra-
cją publiczną przez osoby fi-
zyczne nieprowadzące firm.
Natomiast nadawanie NIP
tam, gdzie ustawa tego wy-
maga, odbywa się w drodze
czynności materialno-tech-
nicznej, a nie jak dotąd
decyzji administracyjnej.
W konsekwencji w załączni-
ku do ustawy o opłacie skar-
bowej uchylona została po-
zycja dotycząca opłaty
w wysokości 15 zł za wyda-
nie duplikatu decyzji
o nadaniu numeru identyfi-
kacji podatkowej. Zamiast
tego funkcjonuje obecnie
opłata w wysokości 21 zł za
wydanie informacji o nada-
niu numeru identyfikacji
podatkowej podmiotowi,
o którego numer identyfika-
cji podatkowej wystąpiono.
Pozostałe zmiany w ustawie
o opłacie skarbowej zaczną
obowiązywać od przyszłego
roku. Z załącznika do usta-
wy znikną opłaty w wysoko-
ści 106 zł i 53 zł związane
z działalności akwizycyjną na
rzecz otwartych fundusze
emerytalnych, która zostanie
zakazana zgodnie z ustawą
z 25 marca 2011 r. o zmianie
niektórych ustaw związa-
nych z funkcjonowaniem
systemu ubezpieczeń spo-
łecznych.
Do załącznika określające-
go przedmiot opłaty skar-
bowej dodano natomiast
opłatę od dokonania wpisu
do rejestru działalności re-
gulowanej podmiotu wyko-
nującego działalność na
podstawie ustawy z 1 lipca
2011 r. o utrzymaniu czysto-
ści i porządku w gminach.
Wynosić ona będzie 50 zł.
Z kolei konsekwencją wej-
ścia w życie od przyszłego ro-
ku ustawy o wspieraniu ro-
dziny i systemie pieczy za-
Opłacie
skarbowej
nie będą podlegały m.in.
sprawy załatwiane
na podstawie ustawy
o wspieraniu rodziny
i systemie pieczy
zastępczej
stępczej z 9 czerwca 2011 r.
będzie rozszerzenie zakresu
zdarzeń niepodlegających
opłacie skarbowej (art. 2
ustawy o opłacie skarbowej).
Obejmie on również dokona-
nie czynności urzędowej,
wydanie zaświadczenia czy
złożenie dokumentu stwier-
dzającego udzielenie pełno-
mocnictwa w sprawach za-
łatwianych na podstawie
przepisów o wspieraniu ro-
dziny i systemie pieczy za-
stępczej.
magdalena.majkowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 16 listopa-
da 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.
nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Od 1 września nie ma już opłaty skarbowej
za wydanie duplikatu decyzji o nadaniu nu-
meru identyfikacji podatkowe (NIP)
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Brak odpowiedniego finansowania paraliżuje działania powiatów
Środa
28 września 2011 r.
FIRMA
URZĄD
Ważne!
FIRMA
Ważne!
Ważne!
701741265.020.png 701741265.001.png 701741265.002.png 701741265.003.png 701741265.004.png
DGP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
praktyka
D 3
CIT Wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego
Czy odsetki i prowizje od pożyczki na wykup akcji są kosztem spółki
Spółka zdecydowała się wyku-
pić akcje należące do jednego
akcjonariusza, który miał
znaczny pakiet akcji. Akcjona-
riusze podjęli również uchwa-
łę o umorzeniu nabytych akcji
i obniżeniu kapitału zakłado-
wego. Czy zapłacone prowizje
i odsetki od kredytów na wykup
od akcjonariusza akcji wła-
snych w celu ich umorzenia
oraz wynagrodzenie za doradz-
two związane z tą transakcją sta-
nowią koszt podatkowy spółki?
Nie. Mimo że kosztem są
naliczone i zapłacone odset-
ki od pożyczki na sfinanso-
wanie bieżącej działalności
i wydatkowanej na cele
związane z prowadzoną
działalnością gospodarczą,
to jednak w przepisach po-
datkowych w inny sposób
traktowane są pożyczki prze-
znaczone na sfinansowanie
obniżenia kapitału zakłado-
wego.
W ustawie o CIT nie wska-
zano, że przychodem spółki
jest wartość nabytych od ak-
cjonariusza przez spółkę wła-
snych akcji w celu ich umo-
rzenia. Nie stanowią bowiem
przychodów podatkowych
środki otrzymane na utwo-
rzenie lub powiększenie ka-
pitału zakładowego. Tym sa-
mym nie mogą stanowić
kosztów podatkowych wy-
datki ponoszone na umorze-
nie tych kapitałów, wydatki
poniesione na obsługę opera-
cji nabycia, a w zasadzie od-
kupienia od akcjonariusza
wydanych mu akcji w kapi-
tale zakładowym.
Kredyt zaciągnięty przez
spółkę miał ma celu sfinan-
sowanie obniżenia jej kapita-
łu zakładowego. W konse-
kwencji odsetki od kredytu
zaciągniętego na wypłatę
udziałowcowi wynagrodze-
nia za umarzane akcje nie
mogą zostać zaliczone do
kosztów podatkowych. Po-
dobnie należy potraktować
wydatki poniesione z tytułu
prowizji i innych opłat zwią-
zanych z otrzymaniem kre-
dytu oraz doradztwem zwią-
zanym z tą transakcją. Wy-
datki te miały związek
z obniżeniem kapitału zakła-
dowego, a zatem należały do
kategorii kosztów niebędą-
cych kosztami uzyskania
przychodów.
Takie jest stanowisko orga-
nów podatkowych, które
potwierdził Naczelny Sąd
Administracyjny w wyroku
Z kosztów uzyskania przychodów wyłączone
są wydatki poniesione na umorzenie kapitałów
pozostających w związku z utworzeniem (nabyciem), po-
większeniem lub ulepszeniem źródła przychodów
z 14 czerwca 2011 r. (sygn.
akt II FSK 398/10, prawomoc-
ny) w sprawie dotyczącej in-
terpretacji przepisów podat-
kowych.
Sąd podkreślił, że tylko wy-
datki związane z emisją no-
wych akcji, bez których nie
jest możliwe podwyższenie
przez spółkę akcyjną kapita-
łu zakładowego, nie są kosz-
tami uzyskania przychodów.
Jest to zgodne z uchwałą
NSA w składzie siedmiu sę-
dziów z 24 stycznia 2011 r.
(sygn. akt II FPS 6/10).
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 12 ust. 4 pkt 4,
art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. c), pkt
11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku do-
chodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.).
EWIDENCJA Wpłaty na PFRON
Jak zaksięgować
odsetki od zaległości
PROCEDURY Sprowadzenie rzeczy spoza Unii Europejskiej
Czy wniosek o zrzeczenie się można złożyć ustnie
Firma podatnika sprowadziła
do kraju talerze z Chin. Nieste-
ty firma, która miała odebrać to-
war po odprawie celnej, zban-
krutowała. Co może zrobić po-
datnik, by uniknąć płacenia cła?
Towary pochodzące z kraju
trzeciego, żeby mogły być
sprzedawane na terytorium
Unii Europejskiej, muszą
przejść odprawę celną w urzę-
dzie celnym i uzyskać status
towarów wspólnotowych.
Przedsiębiorca, który nie chce
płacić cła od sprowadzonych
rzeczy, musi je ponownie wy-
wieźć poza obszar UE albo
zniszczyć jeszcze przed do-
puszczeniem do obrotu. Podat-
nik ma też prawo zrzec się to-
waru na rzecz Skarbu Pań-
stwa. By to zrobić, musi
jednak przestrzegać stosow-
nej procedury. Przede wszyst-
kim nie może zrobić tego ust-
nie, ale tylko pisemnie.
We wniosku o udzielenie
pozwolenia na zniszczenie to-
waru należy podać swoje
imię, nazwisko albo nazwę
i siedzibę oraz dokładnie opi-
sać towar. Przedsiębiorca ma
też obowiązek określić ilość
i masę produktów oraz podać
elementy kalkulacyjne, takie
jak: kod taryfy celnej, stawkę
celną oraz wartość celną usta-
loną według kursu waluty
obowiązującego w dniu zło-
żenia wniosku. Dodatkowo
musi oświadczyć, że sprowa-
dzone rzeczy nie są przedmio-
tem zakazów lub ograniczeń
wynikających z przepisów
krajowych i międzynarodo-
wych. Najważniejsze jest jed-
nak to, by podatnik do wnio-
sku dołączył pisemne oświad-
czenie o nieodpłatnym zrze-
czeniu się towaru na rzecz
Skarbu Państwa. Organ celny
przyjmie lub odmówi w dro-
dze decyzji administracyjnej,
na którą służy odwołanie do
organu wyższego stopnia.
Przy czym celnicy wyrażą zgo-
dę na przepadek tylko wtedy
gdy towar nie jest obciążony
innymi należnościami poza
cłem, VAT i niekiedy akcyzą.
Organ celny może odstąpić od
tego warunku, jeżeli z okolicz-
ności sprawy wynika, że przy-
jęcie towaru nie narazi Skarbu
Państwa na straty.
Jeżeli podatnik złożył wcze-
śniej zgłoszenie celne, a na-
stępnie uzyskał zgodę na
zrzeczenie się towaru, to or-
gan celny potwierdzi ten fakt
na zgłoszeniu celnym, a na-
stępnie dokona jego unieważ-
nienia.
Przedsiębiorca ma prawo
zniszczyć towar. Jednak i w tej
sprawie musi złożyć wniosek
do organu celnego. Po uzy-
skaniu zgody podatnik ma
obowiązek poinformować
służby celne o miejscu i cza-
sie utylizacji towaru – musi to
zrobić co najmniej 7 dni przed
rozpoczęciem utylizacji.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie mi-
nistra finansów z 12 lipca 2004 r. w spra-
wie szczegółowych warunków i trybu po-
stępowania przy zniszczeniu towaru i zrze-
czeniu się towaru na rzecz Skarbu
Państwa (Dz.U. nr 167, poz. 1748).
Art. 29 ustawy z 19 marca 2004 r. – Prawo
celne (Dz.U. nr 68, poz. 622 z późn. zm.).
W jednostce nastąpiły zmia-
ny kadrowe. W związku z tym
powstał obowiązek wpłat na
PFRON, którego jednak nie
dotrzymano. Jaką karę ponie-
sie pracodawca w związku
z nieterminową wpłatą i jak
ją zaksięgować?
Pracodawcy zatrudniają-
cy co najmniej 25 pracow-
ników w przeliczeniu na
pełny wymiar czasu pracy,
którzy nie osiągają odpo-
wiedniego wskaźnika za-
trudnienia osób niepełno-
sprawnych, mają obowią-
zek uiszczania wpłat na
Państwowy Fundusz Re-
habilitacji Osób Niepeł-
nosprawnych (PFRON).
Opłaty należy wnosić do
20. dnia każdego miesiąca.
Jeżeli opłat nie wniesio-
no w terminie, pracodaw-
ca musi bez wezwania
funduszu uiścić odsetki
w wysokości takiej jak
za zaległość podatkową.
Obecnie wynoszą one 14
proc. w skali roku. Praco-
dawca nie zawsze ponie-
sie taką karę. Odsetki na-
liczane są bowiem, gdy ich
wysokość przekracza trzy-
krotność wartości opłaty
dodatkowej (2,20 zł) pobie-
ranej przez Pocztę Polską.
W związku z tym maksy-
malna kwota odsetek, któ-
ra nie podlega naliczaniu
wynosi 6,60 zł.
Obowiązkowe wpłaty na
PFRON pracodawca zali-
cza do kosztów podstawo-
wej działalności operacyj-
nej, zgodnie z obowiązują-
cą w rachunkowości zasa-
dą memoriału. Oznacza to,
że składki należy ująć
w kosztach miesiąca, któ-
rego dotyczą. Odsetki za
zwłokę od nieterminowo
zapłaconych wpłat na
PFRON zalicza się do
kosztów finansowych. Na
przykład w jednostce ewi-
dencjonującej koszty na
kontach zespołu 4 zara-
chowanie wpłaty na
PFRON oraz odsetek moż-
na księgować zapisami:
n zarachowanie wpłaty na
PFRON: Wn konto
„Koszty według rodza-
jów – Podatki i opłaty”/
Ma konto „Rozrachunki
publicznoprawne –
PFRON”,
n wpłata na rzecz PFRON:
Wn konto „Rozrachun-
ki publicznoprawne –
PFRON”/ Ma konto „Ra-
chunek bieżący”,
n zarachowanie odsetek od
zaległych wpłat: Wn
konto „Koszty finanso-
we”/Ma konto „Rozra-
chunki publicznopraw-
ne – PFRON”.
anna.rymaszewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 21 ustawy
z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji za-
wodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.).
Art. 6 ust. 1 ustawy z 29 września
1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
Art. 53, art. 54 par. 1 pkt 5, art. 55 par. 1
ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordyna-
cja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8,
poz. 60 z późn. zm.).
RACHUNKOWOŚĆ Zdobycie uprawnień zawodowych
Od czego zależy wysokość opłaty za egzamin
Chciałabym przekwalifiko-
wać się i przystąpić do egza-
minu na usługowe prowadze-
nie ksiąg rachunkowych. Ile
trzeba za niego zapłacić?
Obecnie egzamin księgowy
kosztuje 554,40 zł. Jednak
należy pamiętać, że co roku
opłata z tego tytułu jest inna.
Uzależniona jest bowiem od
minimalnego wynagrodze-
nia za pracę – zgodnie z prze-
pisami rozporządzenia mi-
nistra finansów w sprawie
uprawnień do usługowego
prowadzenia ksiąg rachunko-
wych opłata wynosi 40 proc.
tej wartości.
Zgodnie z rozporządze-
niem Rady Ministrów z 13
września 2011 r. (Dz.U. nr
192, poz. 1141) minimalne
wynagrodzenie za pracę od
1 stycznia 2012 r. będzie
wynosiło 1500 zł. Oznacza
to, że w 2012 roku kandy-
daci na księgowych będą
musieli zapłacić za egza-
min 600 zł.
Informacja dotycząca wy-
sokości opłaty oraz numer
konta bankowego, na które
trzeba ją wnieść, komisja
egzaminacyjna przesyła
w piśmie po pozytywnej
weryfikacji dokumentów
kandydata. W tym samym
piśmie będzie także poda-
na informacja o dacie
i miejscu przeprowadzenia
egzaminu.
Osoba, która z ważnych
przyczyn losowych nie mo-
gła do niego przystąpić
w wyznaczonym dla niej
terminie, może przystąpić
do egzaminu w terminie
późniejszym. Wówczas
wniesiona już opłata zosta-
nie zaliczona na poczet
przyszłego egzaminu. Kan-
dydat może też – na 14 dni
przed terminem egzaminu
– zwrócić się do organiza-
tora o zwrot opłaty. Nato-
miast jeżeli ktoś zrezygnu-
je z egzaminu i nie poda
ważnej, udokumentowanej
przyczyny losowej, wów-
czas wpłacone pieniądze
przepadną.
Z kolei niedokonanie
wpłaty w wyznaczonym ter-
minie traktowane jest jako
odstąpienie od udziału
w egzaminie.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 6 ust. 1 rozpo-
rządzenia ministra finansów z 8 kwietnia
2009 r. w sprawie uprawnień do usługo-
wego prowadzenia ksiąg rachunkowych
(Dz.U. nr 62, poz. 508).
PROCEDURY Warunki skorzystania ze zwolnienia
Kiedy nie płaci się cła za towary ponownie przywiezione na obszar Unii
Podatnik wywiózł do USA
cztery komputery. W Stanach
sprzęt został oddany do ser-
wisu, gdzie specjaliści wymie-
nili płytę główną i większość
podzespołów. Czy podatnik
będzie mógł skorzystać
ze zwolnienia od cła przewi-
dzianego dla produktów po-
wracających?
Każdy towar przywożony
do Unii Europejskiej musi
przejść odprawę celną,
a importer musi uregulo-
wać dług celny. Jednak
prawo celne przewiduje
wiele zwolnień. Jedno
z nich dotyczy towarów
wspólnotowych, które zo-
stały wywiezione do kraju
trzeciego, a następnie w cią-
gu trzech lat zostały z powro-
tem wwiezione na teren
Unii Europejskiej.
Przy czym zwolnienie z
zobowiązań celnych stosu-
je się, jeżeli towary wywie-
zione poza obszar celny
Unii zostały:
n poddane jedynie zbiegom
niezbędnym do utrzyma-
nia ich w dobrym stanie
lub zabiegom zmieniają-
cym ich wygląd,
n poddane innym zabie-
gom wyłącznie w celu
Za konieczną naprawę lub przywrócenie do-
brego stanu rozumie się każdą czynność po-
wodującą naprawienie wad funkcjonalnych lub szkód ma-
terialnych, które powstały, gdy towar znajdował się poza
obszarem celnym Unii
Niestety, jak wynika z opi-
su czytelnika, nie można
uznać, że wwozi on na teren
Unii Europejskiej ten sam
towar, który wcześniej wy-
wiózł.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 185 rozporzą-
dzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 paź-
dziernika 1992 r. ustanawiające Wspól-
notowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 302
z 19 października 1992 r. z późn. zm.).
ich naprawy lub utrzy-
mania w dobrym stanie,
pod warunkiem że wadli-
wość i niezdatność do
użytku ujawniły się do-
piero po rozpoczęciu
zabiegów konserwują-
cych.
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Nie każdy rodzaj błędu w decyzji wydanej przez organ można sprostować
Środa
28 września 2011 r.
PRZEDSIĘBIORSTWO
Ważne!
FIRMA
FIRMA
KSIĘGOWI
PODATNIK
Ważne!
701741265.005.png 701741265.006.png 701741265.007.png 701741265.008.png 701741265.009.png
D 4
przepisy
PRACA
DGP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE Ograniczenie obowiązków płatników składek
Mniej papierowych dokumentów trzeba będzie przechowywać w firmach
Od przyszłego roku przedsiębiorcy opłacający składki za zatrudnionych pracowników będą musieli przechowywać dokumenty potwierdzające ich odprowadzenie tylko przez pięć lat. Przez
taki sam okres są zobowiązani do archiwizowania zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego
Bożena Wiktorowska
bozena.wiktorowska@infor.pl
Zgodnie z obowiązujący-
mi przepisami każdy
z przedsiębiorców nie tyl-
ko musi terminowo płacić
składki na ubezpieczenia
społeczne za swoich pra-
cowników, ale także prze-
chowywać przez 10 lat do-
kumenty potwierdzające
odprowadzenie składek.
Takie obowiązki nakłada
na nich ustawa z 13 paź-
dziernika 1998 r. o syste-
mie ubezpieczeń społecz-
nych.
1 stycznia 2012 r. wchodzi
w życie ustawa o redukcji
niektórych obowiązków
obywateli i przedsiębior-
ców, która łagodzi obowiąz-
ki związane z gromadze-
niem dokumentacji ubez-
pieczeniowej. Najważniejszą
zmianą jest skrócenie z 10
lat do pięciu lat obowiązku
przechowywania kopii de-
klaracji rozliczeniowych,
imiennych raportów mie-
sięcznych oraz korekt. Posło-
wie uznali, że taki okres wy-
starczy ZUS do sprawdzenia
poprawności przesłanych
dokumentów. Jednak skróce-
nie terminu przechowywa-
nia dokumentacji nie zwal-
nia firm z obowiązku ich
przedstawiania na każde żą-
danie ZUS.
Ważna jest data
Wprowadzone ułatwienia
dotyczące przechowywania
kopii dokumentacji ubez-
pieczeniowej wejdą w życie
od nowego roku. W prakty-
ce oznacza to, że wszystkie
dokumenty przesłane do
ZUS do 31 grudnia 2011 r.
będą musiały być w dal-
szym ciągu archiwizowane
przez 10 lat (jako ostatnich
Archiwizacja zgłoszeń do ZUS
(Dz.U. nr 249, poz. 2104
z późn. zm.) muszą przeka-
zać składki i wysłać doku-
menty do 5. dnia następne-
go miesiąca. Pozostali płat-
nicy mają na to czas do 15.
dnia następnego miesiąca.
Dokumenty potwierdzające
Od nowego roku nie zmie-
nią się również zasady prze-
chowywania dokumentów
potwierdzających zgłosze-
nie do ubezpieczenia spo-
łecznego. Art. 36 ust. 8 usta-
wy o systemie ubezpieczeń
społecznych określa, że do-
kumenty te firma będzie
musiała archiwizować przez
5 lat. Dotyczy to zarówno
dokumentów w formie elek-
tronicznej, jak i papierowej
(z własnoręcznym podpi-
sem osoby zgłaszającej).
PODSTAWA PRAWNA Art. 11 pkt 1 i 3 oraz
art. 27 ustawy z 16 września 2011 r.
w sprawie ustawy o redukcji niektórych
obowiązków obywateli i przedsiębior-
ców. Czeka na podpis prezydenta.
Ustawa z 13 października 1998 r. o syste-
mie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm.).
W lutym 2012 r. przedsiębior-
ca prześle do ZUS raport
o wysokości składek za za-
trudnionego pracownika.
Aby w przyszłości firma nie
mała problemów z udowod-
nieniem, że składki były pła-
cone terminowo, obowiązko-
wo będzie musiała przecho-
wywać dokumenty potwier-
dzające ten fakt do marca
2017 r.
będzie to dotyczyć tych za
listopad 2011 r.). Natomiast
te same dokumenty rozli-
czeniowe z ZUS za grudzień
2011 r. będą już przechowy-
wane tylko przez pięć lat,
bo trafią do niego na począt-
ku stycznia 2012 r.
Z nowych regulacji będą
mogli także skorzystać twór-
cy i artyści, którzy przesy-
łają deklaracje rozliczenio-
we i imienne raporty mie-
sięczne oraz opłacają
składki za okres wykonywa-
nia działalności twórczej
lub robią to, poczynając od
dnia otrzymania decyzji
Komisji ds. Zaopatrzenia
Emerytalnego Twórców,
ustalającej datę rozpoczęcia
wykonywania działalności
twórczej lub artystycznej.
Ustawa deregulacyjna
skraca także z 10 lat do pię-
ciu lat termin, w którym
ZUS może domagać się od
płatników zapłacenia zale-
głych składek. Ta zasada do-
tyczy również firm. Od
1 stycznia 2012 r. będą one
również miały pięć lat na
żądanie od ZUS zwrotu nie-
należnie nadpłaconych
składek.
Obowiązkowa wysyłka
Znowelizowane przepisy
nie zmieniają terminów
przekazywania składek oraz
przesyłania dokumentów
ubezpieczeniowych do
ZUS. Samozatrudnieni na-
dal muszą się z tego obo-
wiązku wywiązać do 10.
dnia następnego miesiąca.
Natomiast jednostki budże-
towe, zakłady budżetowe
i gospodarstwa pomocnicze
w rozumieniu art. 20 ust. 1,
art. 24 ust. 1 i art. 26 ust. 1
ustawy z 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych
Inne zmiany w tzw. ustawie deregulacyjnej
Firma będzie musiała udzielić
zaległego urlopu wypoczynko-
wego do końca września, a nie
marca, następnego roku ka-
lendarzowego. Dzięki temu
rozwiązaniu firmy zyskają
większą swobodę w zarządza-
niu czasem pracy. Nie będą
musiały już udzielać zaległe-
go wypoczynku w okresie naj-
większych absencji pracowni-
ków (I kwartał roku). Z kolei
pracownik, który zaoszczędzi
w danym roku część urlopu
wypoczynkowego, w następ-
nym będzie mógł ją wykorzy-
stać np. w lipcu lub sierpniu,
czyli w znacznie bardziej
atrakcyjnym okresie na wypo-
czynek niż np. luty lub ma-
rzec. Może liczyć też na
znacznie dłuższe wakacje
(obejmujące nawet dwa mie-
siące), jeśli połączy zaległy
urlop z tym przysługującym
mu w danym roku kalendarzo-
wym (o ile zgodzi się na to
pracodawca).
nywana na podstawie projek-
tów uwzględniających wyma-
gania bhp.
Pracodawcy zostaną zwolnie-
ni z obowiązku przekazywania
pracownikom co miesiąc in-
formacji o wysokości należ-
nych składek (druk RMUA).
Od nowego roku taki doku-
ment pracodawca będzie wy-
stawiać raz w roku. Jedynie na
wniosek pracownika firma bę-
dzie musiała go wydać raz na
miesiąc. W praktyce pracowni-
cy mogą występować o druk
RMUA, bo jest to dokument
potwierdzający ubezpieczenie
zdrowotne.
Rzeczoznawcy ds. bhp nie bę-
dą już opiniować projektów
budowy lub przebudowy po-
mieszczeń pracy. Pracodawca
samodzielnie będzie musiał
dopilnować, aby budowa lub
przebudowa obiektu, w któ-
rym mają mieścić się po-
mieszczenia pracy, była wyko-
Osoba prowadząca pozarolniczą działalność,
która przekazuje do ZUS dokumenty w formie
papierowej, musi przechowywać potwierdzenia wpłaty przez
pięć lat. Jeśli tego nie zrobi, to w przypadku braku wpłaty do
ZUS konieczne będzie ponowne opłacanie składek, ale tym
razem wraz z odsetkami
PROFESJONALIZACJA ARMII Nabór do Narodowych Sił Rezerwowych
Dodatkowe szkolenia dla kandydatów do służby w rezerwie
Ministerstwo Obrony Narodowej do końca roku musi pozyskać 20 tys. ochotników do służby w Narodowych Siłach Rezerwowych. Wojsko wprowadza dodatkowy nabór dla chętnych do służby
przygotowawczej. Po odbyciu i zdaniu egzaminu można się ubiegać o wstąpienie do Sił Rezerwy
Artur Radwan
artur.radwan@infor.pl
Armia po raz kolejny
wprowadza dodatkowy ter-
min na przeprowadzenie
służby przygotowawczej na
potrzeby kształcenia do kor-
pusu szeregowych. Już we
wrześniu w tym roku odbę-
dzie się dodatkowy nabór.
Takie zmiany przewiduje
ostatnia nowelizacja rozpo-
rządzenia ministra obrony
narodowej z 6 września
2010 r. w sprawie służby
przygotowawczej (Dz.U. nr
170, poz. 1144 z późn. zm.).
Dodatkowe szkolenie
Wprowadzenie nowego ter-
minu ma umożliwić prze-
szkolenie w centrach i ośrod-
kach szkolenia w ramach
służby przygotowawczej
większej liczby ochotników do
Narodowych Sił Rezerwo-
wych (NSR). Do końca roku
armia musi pozyskać aż 20
tys. chętnych. Obecnie jest
ponad 10 tys. ochotników,
którzy podpisali kontrakty na
wstąpienie do NSR. W dodat-
kowym terminie możliwe bę-
dzie przeszkolenie kolejnych
dwóch tysięcy chętnych.
Służba przygotowawcza
Do służby przygotowaw-
czej może być powołana
osoba niekarana za prze-
stępstwo umyślne, mająca
obywatelstwo polskie oraz
odpowiednią zdolność fi-
zyczną i psychiczną do peł-
nienia czynnej służby woj-
skowej.
Ochotnicy, którzy chcą się
kształcić na potrzeby korpu-
su oficerów, muszą mieć
wyższe wykształcenie. Dla
kandydatów do korpusu
podoficerów wymagane
jest wykształcenie średnie.
Z kolei ukończenie szkoły
gimnazjalnej wystarczy,
aby ubiegać się o wstąpie-
nie do korpusu szerego-
wych.
Żołnierzy służby przygoto-
wawczej kształci się
w szkołach wojskowych
i ośrodkach szkolenia. Dla
oficerów będą to uczelnie
wojskowe, podoficerów –
szkoły podoficerskie, a sze-
regowi będą się dokształcać
w ośrodkach szkolenia. Ci
ostatni mogą też uczyć
w jednostkach wojsko-
wych. Czas trwania takiej
służby trwa w zależności od
korpusu. Najdłużej, bo aż
pół roku, szkoleni są żołnie-
rze na oficerów.
Pięć miesięcy kształcenia
jest przewidziane dla pod-
oficerów, a najmniej, bo tyl-
ko cztery miesiące, dla
szeregowych. Zakończenie
szkolenia następuje po zda-
niu egzaminu.
Można zrezygnować
Żołnierz pełniący służbę
przygotowawczą może być
wcześniej z niej zwolniony,
jeśli np. utraci obywatel-
stwo polskie, zostanie wy-
brany na posła, senatora lub
do Parlamentu Europejskie-
go. W tracie służby może on
też zrezygnować w każdym
czasie bez podania przyczy-
ny. Nie poniesie z tego po-
wodu żadnych konsekwen-
cji prawnych lub finanso-
wych. Okres pełnienia
służby przygotowawczej
wlicza się pracownikowi do
okresu zatrudnienia w zakre-
sie wszystkich uprawnień
wynikających ze stosunku
pracy.
Inne ułatwienia
Ministerstwo Obrony Na-
rodowej po ostatniej nowe-
lizacji rozporządzenia
w sprawie zawierania kon-
traktów na wykonywanie
obowiązków w ramach Na-
rodowych Sił Rezerwo-
wych zrezygnowało z czę-
ści dokumentów wymaga-
nych wcześniej przy
składaniu wniosku. Obec-
nie ochotnicy nie muszą do
wniosku dołączać życiory-
su, skróconego odpisu ak-
tu urodzenia, uwierzytel-
nionej kopii świadectwa
pracy. Nie muszą też okazy-
wać oryginału aktualnej in-
formacji o osobie z Krajowe-
go Rejestru Karnego.
W przypadku tego ostatnie-
go dokumentu kandydat
tylko we wniosku musi
wpisać, że nie był karany za
przestępstwa umyślne.
Sprawdzi to dowódca jed-
nostki, który może wystąpić
o skontrolowanie niekaral-
ności kandydata. Taka
zmiana spowoduje, że chęt-
ni do służby nie będą mu-
sieli wydawać dodatkowo
50 zł na zaświadczenie
o niekaralności. Armia nie
domaga się też od ochotni-
ka zaświadczenia o zatrud-
nieniu. Taka informacja, ze
wskazaniem stanowiska,
powinna być jednak wpi-
sana bezpośrednio przez
kandydata we wniosku.
Dodatkowe kursy
Kandydaci mogą zwięk-
szyć swoje szanse na przy-
jęcie do NSR, jeśli do wnio-
sku dołączą też inne doku-
menty potwierdzające
przygotowanie zawodowe
oraz kwalifikacje i umiejęt-
ności przydatne w służbie
wojskowej. Mogą to być
certyfikaty językowe, świa-
dectwa ukończenia szkoleń
i kursów lub uzyskania spe-
cjalizacji zawodowych al-
bo zaświadczenia o prawie
wykonywania zawodu.
Samo złożenie wniosku
i dokumentów to tylko
część rejestracji. Każdy
wniosek powinien być od-
powiednio uzasadniony.
W przypadku zmiany da-
nych w nim zawartych lub
w załączonych dokumen-
tach osoba aplikująca mu-
si niezwłocznie o tych ko-
rektach powiadomić woj-
skowego
komendanta
stworzony dodatkowy fun-
dusz, na którym docelowo
ma się znaleźć 40 mln zł.
Środki z niego będą przeka-
zywane rezerwistom, któ-
rzy otrzymają tzw. przy-
dział kryzysowy. Z pienię-
dzy tych żołnierzom będą
wypłacane nagrody. Aby je
otrzymać, muszą spełnić
dwa warunki. Po pierwsze
– mieć podpisany kontrakt
z armią przez 12 miesięcy
(wtedy osoba należąca do
NSR dostanie od dowódcy
jednorazową gratyfikację).
Po drugie – odbyć ćwicze-
nia. O przyznaniu nagrody
zdecyduje tylko zaliczenie
ćwiczeń. Żołnierze nie bę-
dą otrzymywać z nich kon-
kretnych ocen.
PODSTAWA PRAWNA Par. 1 rozporzą-
dzenia ministra obrony narodowej
z 2 września 2011 r. zmieniającego roz-
porządzenie w sprawie służby przygo-
towawczej (Dz.U. nr 189, poz. 1127).
Weszło w życie z dniem ogłoszenia,
tj. 12 września 2011 r.
Par. 1 rozporządzenia ministra obrony
narodowej z 1 marca 2011 r. zmieniają-
cego rozporządzenie w sprawie zawie-
rania kontraktów na wykonywanie obo-
wiązków w ramach Narodowych Sił Re-
zerwowych (Dz.U. nr 54, poz. 281).
Art. 59b ust. 4 – 6 i art. 99a i 99b usta-
wy z 21 listopada 1967 r. o powszech-
nym obowiązku obrony Rzeczypospoli-
tej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 241,
poz. 2416 z późn. zm.).
uzupełnień.
Zachęty finansowe
Osoby, które zdały egza-
min w służbie przygoto-
wawczej i zostały przyjęte
do NSR, mogą ubiegać się
dodatkowo o nagrodę pie-
niężną. W efekcie żołnie-
rze, którzy przed rokiem
zgłosili się do NSR, otrzy-
mają od dowódców jedno-
stek po dwa tysiące złotych.
Takie zachęty wojsko wpro-
wadziło w rozporządzeniu
z 13 czerwca 2011 r. zmie-
niającym rozporządzenie
w sprawie warunków i try-
bu przyznawania nagród
i zapomóg żołnierzom nie-
zawodowym (Dz.U. nr 140,
poz. 821).
Zgodnie z tymi zmianami
dla żołnierzy NSR będzie
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Jakie niezbędne elementy powinna mieć decyzja administracyjna
Środa
28 września 2011 r.
ZUS
Ważne!
WOJSKO
701741265.010.png 701741265.011.png 701741265.012.png
DGP | 27 września 2011 | nr 187 (3073) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
przepisy
D 5
PROCEDURY Zasady przechowywania dokumentacji przebiegu studiów
Teczka studenta bez świadectwa maturalnego,
ale z dodatkowymi nowymi informacjami
KSAP Koszty kształcenia
Urzędnik poniesie karę
za przerwanie studiów
PRACOWNICY
Uczelnia nie będzie wymagała od osób, które ukończą studia pierwszego stopnia (licencjackie lub inżynierskie), zwrotu
legitymacji studenckiej na czas wakacji. Będą one miały prawo do korzystania ze zniżek i ulg, np. na przejazdy pociągami
i autobusami czy do kina aż do 31 października. Dotychczas absolwenci uprawnienia te tracili w momencie obrony pracy
dyplomowej
Słuchacz Krajowej Szkoły
Administracji Publicznej, któ-
ry przerwie naukę, musi zwró-
cić stypendium. Szczegóło-
wy tryb zwrotu będzie okre-
ślała ustawa, a nie jak do tej
pory rozporządzenie.
Nowe zasady przyznawa-
nia stypendiów i ich zwro-
tu w razie przerwania nauki
przez słuchacza Krajowej
Szkoły Administracji Pu-
blicznej (KSAP) wprowa-
dza nowelizacja ustawy
o KSAP. Jest to efekt wyro-
ku Trybunału Konstytucyj-
nego z 9 marca 2011 r. Zgod-
nie z nim przepisy, które na-
kazują słuchaczom KSAP
zwracać koszty kształcenia
w razie przerwania nauki,
są niezgodne z konstytucją.
Sędziowie przyznali, że
premier może się domagać
zwrotu kosztów kształcenia
w KSAP, jeśli nauka zosta-
ła przerwana z winy słucha-
cza. Zaznaczyli jednak, że
zasady oddawania takiej
pomocy powinny być okre-
ślone w ustawie, a nie
w rozporządzeniu.
Teraz stypendium ma pod-
legać zwrotowi w całości
w przypadku skreślenia z li-
sty słuchaczy w okresie
pierwszych ośmiu miesięcy
kształcenia. Może to nastą-
pić tylko z przyczyn innych
niż nieobecność na zaję-
ciach wynikająca ze stanu
zdrowia słuchacza albo z ko-
nieczności sprawowania
przez niego osobistej opieki
nad dzieckiem do lat dwóch
lub dzieckiem niepełno-
sprawnym.
Kształcenie w KSAP trwa 18
miesięcy. W tym czasie słu-
chacze otrzymują miesięcz-
nie 2,4 tys. zł stypendium. No-
welizacja przewiduje, że nie
będzie ono przysługiwało za
dni nieusprawiedliwionej
nieobecności słuchacza na
zajęciach, przy czym za
dzień nieobecności uważa
się także nieobecność na sze-
ściu godzinach zajęć w okre-
sie miesiąca kalendarzowe-
go. Świadczenie to nie nale-
ży się także w przypadku
usprawiedliwionych nie-
obecności na zajęciach
z przyczyn innych niż wyni-
kające ze stanu zdrowia.
Wtedy okres tej nieobecno-
ści musi trwać nieprzerwa-
nie dłużej niż przez siedem
dni zajęć lub przekraczać sie-
dem dni zajęć w ciągu mie-
siąca kalendarzowego.
artur.radwan@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 i 3 ustawy
z 28 lipca 2011 r. o zmianie ustawy
o Krajowej Szkole Administracji Publicz-
nej (Dz.U. nr 185, poz. 1093).
Obowiązuje od 23 września 2011 r.
Urszula Mirowska-Łoskot
urszula.mirowska@infor.pl
Od 1 października szkoły
wyższe będą zobowiązane
do przechowywania doku-
mentacji przebiegu studiów
na nowych zasadach. Wpro-
wadzana z tym dniem refor-
ma szkolnictwa wyższego
przewiduje określony spo-
sób postępowania z aktami
oraz zasady wydawania do-
kumentów stwierdzających
ich ukończenie w przypad-
ku likwidacji uczelni. Zgod-
nie z rozporządzeniem mi-
nistra nauki i szkolnictwa
wyższego z 14 września
2011 r. w sprawie dokumen-
tacji przebiegu studiów,
szkoła wyższa musi tę doku-
mentację przekazać do miej-
scowego archiwum pań-
stwowego zaraz po zakoń-
czeniu kształcenia. W razie
likwidacji placówki wypisy
i wyciągi dokumentów, dy-
plomy, świadectwa i za-
świadczenia potwierdzają-
ce zakończenie nauki –
w przypadku braku orga-
nów upoważnionych – bę-
dzie mógł podpisać likwi-
dator szkoły.
Lżejsza teczka
Przepisy nowego rozpo-
rządzenia zmieniają też ka-
studiowania na drugim kie-
runku studiów stacjonar-
nych na uczelni publicznej.
Do tego będzie miało prawo
jedynie 10 proc. najlepszych
studentów. Reszta za naukę
na kolejnym fakultecie zapła-
ci. Po drugie, nie będzie też
już można pobierać tego sa-
mego stypendium z kilku
źródeł. I tak np. osoby nie-
pełnosprawne będą miały
prawo do specjalnej pomo-
cy tylko na jednym kierun-
ku. Obecnie mogą je pobie-
rać na każdym, na którym się
uczą.
Pełne akta
Oprócz powyższych doku-
mentów w teczce akt musi
znaleźć się również ankieta
osobowa, poświadczona
przez uczelnię kopia dowo-
du osobistego lub innego
dokumentu potwierdzające-
go tożsamość (w przypadku
cudzoziemców) oraz aktu-
alna fotografia kandydata.
Dodatkowo muszą znaleźć
się tam dokumenty uzasad-
niające przyjęcie osoby na
studia, podpisany akt ślu-
bowania, zawarta ze studen-
tem umowa lub jej kopia,
potwierdzenie odbioru legi-
tymacji, karta okresowych
osiągnięć studenta, decyzje
władz uczelni dotyczące
Od 1 października 2011 r. uczelnia za wydanie
dokumentów może pobrać:
n 5 zł – za legitymację studencką
n 17 zł – za elektroniczną legitymację studencką
n 4 zł – za indeks
n 60 zł – za dyplom ukończenia studiów
n 30 zł – za świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
n 40 zł – za dodatkowy odpis dyplomu w tłumaczeniu na język
obcy
n 19 zł – za legalizację dokumentów przeznaczonych do obrotu
prawnego z zagranicą
wszystkie inne uprawnienia
wynikające z bycia studen-
tem. Mieli tylko prawo do
bezpłatnej opieki zdrowot-
nej przez okres trzech mie-
sięcy od ukończenia stu-
diów. Pozostałych upraw-
nień ich pozbawiano,
nawet jeśli od razu dostali
się na studia drugiego
stopnia (magisterskie). Od
1 października takie osoby,
znajdujące się w okresie
przejściowym (między stu-
diami pierwszego a drugie-
go stopnia), na czas waka-
cji nadal będą zachowywać
swoje uprawnienia stu-
denckie.
Parlament Studentów Rze-
czypospolitej Polskiej wnio-
skował też o przyznanie stu-
dentom możliwości posia-
dania legitymacji w okresie
zawieszenia ich w prawach.
Minister nauki i szkolnic-
twa wyższego nie uwzględ-
nił tego postulatu, argumen-
tując, że uprawnienie to jest
związane z posiadaniem
statusu studenta, którego
osoba zawieszona jest
w tym czasie pozbawiona.
Wystarczy e-księga
Wymienione rozporządze-
nie z 14 września 2011 r.
umożliwia także szkole
wyższej prowadzenie księ-
gi dyplomów w formie elek-
tronicznej. Powinna ona
wpisywać tam takie infor-
macje, jak: numer dyplomu
i albumu studenta, jego imię
(imiona) i nazwisko, rok
urodzenia, datę rozpoczęcia
studiów, nazwę wydziału,
kierunek, poziom, profil
i formę studiów, datę złoże-
nia egzaminu dyplomowego.
Zgodnie z nowymi przepi-
sami nie będzie też już
ograniczeń dotyczących
liczby wydawanych odpi-
sów dyplomów ukończenia
studiów w tłumaczeniu na
język obcy. Ponadto zwięk-
szono do trzech maksymal-
ną liczbę odpisów suple-
mentów do dyplomów
w tłumaczeniu na język an-
gielski.
Dodatkowo uczelnia ma
prawo na wniosek, zarów-
no studenta, jak i absolwen-
ta do wprowadzania zmian
w księdze dyplomów, albu-
mie studentów czy w indek-
sie. Każde sprostowanie
musi być odnotowane
w jednym z tych dokumen-
tów. W miejscu zmiany na-
leży umieścić adnotację
„dokonano sprostowania”,
podpis osoby upoważnionej
oraz datę i pieczęć urzędo-
wą. Informację o modyfika-
cji tych danych trzeba też
wskazać w teczce akt oso-
bowych studenta. Zmian
nie dokonuje się jednak
w legitymacji, dyplomie czy
jego suplemencie. W takim
przypadku uczelnia musi
cały dokument wymienić
na nowy.
Jeśli osoba ukończyła stu-
dia, nie uaktualnia się w do-
kumentach jej imienia czy
nazwiska, gdy np. zmieni
stan cywilny. Może to być
dokonane jedynie na pod-
stawie decyzji administra-
cyjnej lub orzeczenia sądu
wydanego w postępowaniu
w sprawie zmiany płci.
W tych wyjątkowych przy-
padkach wydaje się dyplom
na nowe imię (imiona) i na-
zwisko.
Bez nowych opłat
Nowe przepisy nie przewi-
dują zmian w wysokości
opłat za wydanie indeksu, le-
gitymacji studenckiej, dy-
plomu i dokumentów
stwierdzających ukończe-
nie studiów oraz za legali-
zację dokumentów przezna-
DZIECI Opieka instytucjonalna
Gmina przekaże dane
o miejscach w żłobkach
SAMORZĄD
Dziekan wydziału, na którym uczy się stu-
dent, może go zwolnić z opłat za wydanie
dokumentów w związku np. z jego trudną sytuacją ma-
terialną
Dwa razy do roku wojewo-
dowie będą przekazywać re-
sortowi pracy informacje
o liczbie żłobków, klubów
dziecięcych oraz dziennych
opiekunów oraz niezaspoko-
jonym zapotrzebowaniu na
miejsca w tych placówkach.
Do 15 lipca za okres styczeń
– czerwiec oraz do 15 stycz-
nia następnego roku kalen-
darzowego za okres sierpień
– grudzień gminy muszą
przekazywać wojewodom
sprawozdania z realizacji
zadań wynikających z usta-
wy o opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3, tzw. żłob-
kowej. Ich wzory są zawar-
te w rozporządzeniu mini-
stra pracy i polityki społecz-
nej z 5 sierpnia 2011 r.
Jednak w tym roku,
w związku z tym, że ustawa
żłobkowa zaczęła obowiązy-
wać od 4 kwietnia, gminy
mają krótsze terminy prze-
syłania danych. Te za okres
od 4 kwietnia do 30 września
muszą być przekazane do 20
października. Natomiast za
czas od 1 października do
31 grudnia – do 20 stycznia
2012 r.
Z kolei wojewodowie prze-
każą do resortu pracy dane
uzyskane od gmin odpo-
wiednio do 10 listopada oraz
do 10 lutego 2012 r. W na-
stępnych latach będą ich
obowiązywały zwykłe ter-
miny, czyli 5 sierpnia (za I pół-
rocze) oraz 5 lutego następ-
nego roku kalendarzowego
(za II półrocze).
Sprawozdania to cztery
tabele, oznaczone literami
A, B, C, D. Pierwsze dwie
dotyczą żłobków i klubów
dziecięcych oraz zespołów
tych placówek. Gminy mu-
szą w nich podać dane
o liczbie samorządowych
i prywatnych instytucji
opieki oraz przebywających
w nich dzieci na ostatni
dzień okresu sprawozdaw-
czego. W sprawozdaniu mu-
szą też być zawarte informa-
cje m.in. o wieku dzieci,
liczbie zatrudnionych osób,
godzinach działania placó-
wek, przeciętnych kosztach
związanych z pobytem
dziecka. W tabeli C gminy
muszą przedstawić podobne
dane w odniesieniu do
dziennych opiekunów. Z ko-
lei ostania tabela ma zawie-
rać informacje o niezaspo-
kojonym zapotrzebowaniu
na miejsca w żłobkach, klu-
bach i u dziennego opieku-
na, czyli liczbie dzieci, któ-
re czekają na umieszczenie
w jednej z tych instytucji.
michalina.topolewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par 2 – 4 rozporzą-
dzenia ministra pracy i polityki społecz-
nej z 5 sierpnia 2011 r. w sprawie spra-
wozdań rzeczowo-finansowych z wyko-
nywania zadań z zakresu opieki nad
dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 173,
poz. 1035). Obowiązuje od 6 września.
talog dokumentów prze-
chowywanych w teczce akt
osobowych studenta. Nie
będzie już trzeba trzymać
w niej oryginałów lub od-
pisów świadectw matural-
nych. Uczelnie będą zobo-
wiązane do zwrotu orygina-
łów tych dokumentów
studentom i absolwentom.
W aktach pozostaną ich ko-
pie, natomiast dodatkowo
trzeba będą musiały prze-
chowywać oświadczenia
studenta o: spełnianiu wa-
runków do podjęcia i kon-
tynuowania, bez wnosze-
nia opłat, studiów stacjonar-
nych w uczelni publicznej
oraz o niepobieraniu pomo-
cy materialnej na innym
kierunku.
Wcześniej złożenie takich
oświadczeń nie było wyma-
gane. Konieczność ich gro-
madzenia wiąże się z wpro-
wadzeniem ograniczenia
przebiegu studiów (np.
udzielonych urlopów) oraz
zaświadczenia o przyzna-
niu pomocy materialnej (np.
stypendium socjalnego lub
rektora).
W momencie ukończenia
przez absolwenta studiów
do jego teczki muszą być
także dołączone: m.in. je-
den egzemplarz pracy dy-
plomowej oraz jej recenzja,
protokół z egzaminu, dy-
plom ukończenia studiów
wraz z suplementem.
Teczkę tę uczelnia musi
przechowywać przez 50 lat.
Legitymacja na dłużej
Dodatkowo przepisy po-
wołanego wyżej rozporzą-
dzenia przewidują, że ab-
solwenci studiów pierwsze-
go stopnia będą mieli prawo
zachowania legitymacji stu-
denckiej do 31 październi-
ka roku, w którym ukończy-
li studia. Oznacza to, iż oso-
by te będą mogły dłużej
korzystać z przysługują-
cych im uprawnień. Do-
tychczas studenci, którzy
obronili licencjat lub zdoby-
li tytuł inżyniera, musieli
oddać legitymację na czas
wakacji. W tym okresie nie
mogli korzystać z ulgowych
przyjazdów pociągami czy
autobusami czy innych zni-
żek, np. do kina. Tracili też
Szkoła wyż-
sza musi
przechowywać teczkę
akt osobowych studenta
przez 50 lat
czonych do obrotu prawne-
go z zagranicą.
O podwyższenie kwoty za
elektroniczną legitymację
studencką wnioskowała
Konferencja Rektorów Aka-
demickich Szkół Polskich.
Jednak, zdaniem ministra,
opłata określona w rozpo-
rządzeniu odpowiada cenie
jej wytworzenia. Postula-
tów dotyczących jej wzro-
stu nie zgłaszały też uczel-
nie.
PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie
ministra nauki i szkolnictwa wyższego
z 14 września 2011 r. w sprawie doku-
mentacji przebiegu studiów. Podpisane
przez ministra wejdzie w życie 1 paździer-
nika 2011 r.
Ustawa z 18 marca 2011 r. o zmianie
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyż-
szym, ustawy o stopniach naukowych
i tytule naukowym oraz stopniach
i tytule w zakresie sztuki oraz zmianie
niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 84,
poz. 455).
Ankieta osobowa studenta
W ankiecie muszą znajdować
się następujące informacje:
n imię (imiona) i nazwisko,
n data i miejsce urodzenia,
n numer PESEL (w przypadku
jego braku nazwa i numer
dokumentu tożsamości),
n adres zamieszkania,
n adres do korespondencji.
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Składki ZUS odprowadza się od świadczeń, które są przychodem
Czwartek
29 września 2011 r.
SZKOŁY WYŻSZE
Ważne!
Ważne!
701741265.013.png 701741265.014.png 701741265.015.png 701741265.016.png 701741265.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin