TYGODNIK KADROWY z 6 października 11 (nr 194).pdf

(3346 KB) Pobierz
tk194_k01.indd
prenumerata
Tygodnik
WYDAWCA:
KADROWY
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
CZWARTEK 6 października 2011 | Nr 194 (3080)
DZIŚ PORADY
Ekspert GP
Zatrudnienie
Pracownik powinien podnosić
swoje kwalifikacje zawodowe
wyjaśnia Jacek Bojarski,
radca prawny | C2
Zatrudnienie nauczyciela
akademickiego tylko
po konkursie
Z początkiem października weszły w życie nowe zasady
zatrudniania pracowników wyższych uczelni. Zmiany
polegają m.in. na tym, iż nauczyciel akademicki może
podjąć tylko jedno dodatkowe zatrudnienie
Uprawnienia pracodawcy
Dopuszczalne jest zwolnienie pracownika z obowiązku
świadczenia pracy
| C3
Zwolnienia
Długotrwałe i powtarzające
się nieobecności uzasadniają
wypowiedzenie umowy
stwierdza Ryszard Sadlik,
sędzia | C2
Archiwizowanie dokumentacji kadrowej
Należy przechowywać listy płac przez okres 50 lat
od dnia zakończenia przez podwładnego pracy
| C4
Uprawnienia pracownicze
Strażak i członkowie jego rodziny mają prawo
do przejazdu na koszt jednostki PSP
| C9
Stosunek pracy
Umowa o zakazie konkurencji
powinna być zawarta w formie
pisemnej – pisze Małgorzata
Tylewicz-Piwnik, ekspert
prawa pracy | C3
Służby mundurowe
W trakcie służby pełnionej za granicą przysługuje
bezpłatna pomoc medyczna
| C9
Praca tymczasowa
Pracodawca użytkownik może być ukarany grzywną
za nieprowadzenie ewidencji czasu pracy
| C10
Świadczenie pracy
Zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej musi
być odniesiony do przedmiotu działalności pracodawcy | C12
Procedury
Pracownika ukaranego można
pozbawić dodatkowo uprawnień
mówi Ewa Drzewiecka,
ekspert prawa pracy | C12
Gazeta Prawna
Utrata uprawnień do wykonywania
zawodu może być przyczyną zwolnienia
Serwis Kadrowy
W dokumentach ZUS składanych za
ubezpieczonego trzeba podawać PESEL
ZUS przeliczy emeryturę zawieszoną
z powodu kontynuowania zatrudnienia
www.kadry.gazetaprawna.pl
ZA TYDZIEŃ: Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy
Firma nie musi ponownie przyjmować
do pracy chorego pracownika
www.gazetaprawna.pl
705716807.032.png 705716807.033.png 705716807.034.png 705716807.035.png 705716807.001.png 705716807.002.png 705716807.003.png 705716807.004.png
C 2
KOMENTARZE
DGP | 6 października 2011 | nr 194 (3080) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Czytelnia „DGP”
Jacek Bojarski
Pracownik powinien podnosić
swoje kwalifi kacje zawodowe
Ustawa o systemie ubezpieczeń
społecznych. Komentarz
KSIĄŻKA O: zasadach pod-
legania ubezpieczeniom
społecznym oraz obo-
wiązkach ubezpieczonych
i płatników składek.
KSIĄŻKA DLA: płatników skła-
dek, ubezpieczonych oraz
osób zajmujących się kwe-
stiami kadrowymi w fir-
mie.
DLACZEGO WARTO JĄ MIEĆ: Płat-
nicy składek otrzymują
praktyczne informacje
dotyczące zgłaszania do
ubezpieczeń społecznych,
naliczania składek, prowa-
dzenia ewidencji ubezpie-
czonych oraz nałożonych
na nich obowiązków wo-
bec ZUS. Ubezpieczenia
społeczne mają charakter
publicznoprawny. Dlate-
go niewypełnienie tych
obowiązków może spo-
wodować pociągnięcie do
odpowiedzialności. Ubez-
pieczony i ZUS mogą do-
chodzić swoich roszczeń
przed sądem powszech-
nym. Natomiast nieza-
P racodawca nie ma obowiązku szkolić pracowników,
W sytuacji, w której pracodawca wskazuje pracow-
nikom możliwość odbycia szkolenia w czasie wolnym
od pracy, bierne zachowanie się pracownika lub nawet
wyraźna odmowa uczestnictwa w przeszkoleniu, nie
może stanowić rażącego naruszenia podstawowych
obowiązków podwładnego. Takie szkolenie należy
uznać za nieobowiązkowe, nawet jeżeli miałoby
ścisły związek z usprawnieniem organizacji pracy
w zakładzie, np. szkolenie z zakresu wprowadzania
nowego procesu produkcji. W konsekwencji praco-
dawca wobec takiego biernego pracownika nie mógł-
by zastosować instytucji rozwiązania umowy o pracę
bez wypowiedzenia.
a jedynie ułatwiać im podnoszenie kwalifikacji za-
wodowych, jeżeli sami się na to decydują. Takie
rozumienie obowiązku zawartego w art. 94 pkt 6 k.p.
sprawia, że pracodawca, co do zasady, nie może oczeki-
wać od pracownika podnoszenia przez niego własnych
kwalifikacji zawodowych.
Jednakże pracownik musi mieć świadomość, iż dbałość
o zawodowe kwalifikacje w warunkach gospodarki wol-
norynkowej warunkuje jego funkcjonowanie na rynku
pracy. Sam podwładny powinien być zainteresowany
podwyższaniem swoich kwalifikacji zawodowych, a co
za tym idzie, przejawiać inicjatywę w tym kierunku.
płacenie składek albo
opłacenie ich w niepełnej
wysokości lub po terminie
otwiera drogę wszczęcia
egzekucji administracyj-
nej. Komentarz przytacza
również orzecznictwo są-
dów, w tym Sądu Najwyż-
szego, które wytycza linię
orzeczniczą i praktykę sto-
sowania przepisów. EP
WYDAWCA C.H. Beck, Warszawa 2011
Warto zwrócić uwagę na sytuację, w której pracodawca
poleci podwładnemu wzięcie udziału w szkoleniu w jego
godzinach pracy. Ponieważ poleceniu odbycia szkolenia
w czasie pracy trudno odmówić związku ze stosunkiem
pracy, bądź też zarzucić niezgodność z prawem, to uznać
je należy za wiążące dla pracownika. W konsekwencji
szkolenie, którego czas przypada na czas pracy pracow-
nika, ma charakter obowiązkowy. Oczywiście za czas ta-
kiego szkolenia pracownikowi należy się wynagrodzenie
za pracę. Dla przykładu wskazać można szkolenia z za-
kresu bezpieczeństwa i higieny pracy, na które praco-
dawca kieruje swoich pracowników. Świadoma odmowa
uczestnictwa w takim szkoleniu zakwalifikowana może
zostać jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiąz-
ków pracowniczych, co w następstwie może stanowić
uzasadnioną przyczynę rozwiązania umowy o pracę bez
wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 par. 1 pkt 1
k.p.). Należy jednak zaznaczyć, iż w takim przypadku to
nie brak inicjatywy pracownika w podnoszeniu kwalifi-
kacji zawodowych stanowi rażące naruszenie nałożonych
na niego obowiązków, a odmowa wykonania polecenia
pracodawcy, którego skutkiem jest brak uczestnictwa
w obowiązkowym szkoleniu.
Nie można wykluczyć sytuacji, iż odmowa udziału
w szkoleniu nieobowiązkowym skutkować będzie nie-
zdobyciem przez pracownika określonych umiejętności,
które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
zakładu pracy. A w takiej sytuacji nieprzydatność pra-
cownika stwarza pracodawcy możliwość do rozwiązania
stosunku pracy z takim biernym pracownikiem w nor-
malnym trybie, czyli za wypowiedzeniem.
Obowiązek podnoszenia przez pracownika umiejętno-
ści i kwalifikacji zawodowych może wynikać z ustaw
szczególnych (np. z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy z 21 li-
stopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.
nr 223, poz.1458 z późn. zm.). Przedmiotowe uregulo-
wania wprowadzić można także do pozaustawowych
źródeł prawa pracy (np. układu zbiorowego), które mogą
precyzyjniej określać prawa i obowiązki stron stosunku
pracy w zakresie podnoszenia przez pracowników kwa-
lifikacji zawodowych.
Dokumentacja pracownicza
2011 – wzory z komentarzem
KSIĄŻKA O: Kompleksowej
dokumentacji wszystkich
spraw kadrowych.
KSIĄŻKA DLA: Pracodawców,
pracowników oraz osób
zajmujących się kwestiami
kadrowymi w firmie.
DLACZEGO WARTO JĄ MIEĆ: Czy-
telnicy otrzymują prawie
300 wzorów do bezpośred-
niego wykorzystania na
wszystkich etapach świad-
czenia pracy: od zgłoszenia
do odpowiednich inspekcji
poprzez analizę poszcze-
gólnych części akt oso-
bowych, najróżniejszych
spraw pracowniczych oraz
pism procesowych w pra-
wie pracy po umowy cy-
wilnoprawne. Integralną
częścią pozycji jest suple-
ment elektroniczny (doku-
Jacek Bojarski, radca prawny, Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna w Warszawie
mentacja w formacie MS
Word), dający możliwość
bezpośredniej pracy na pli-
kach, uzupełnienia o dane,
zapisu, wydruku. MK
WYDAWCA ODDK Sp. z o.o., Gdańsk
2011
Ryszard Sadlik
Długotrwałe nieobecności mogą
uzasadniać wypowiedzenie umowy
celu i mogą uzasadniać wypowiedzenie umowy. Podob-
nie wskazywał Sąd Najwyższy w wyroku z 4 grudnia
1997 r. (I PKN 422/97, OSNP 1998/20/600) podnosząc,
że nieprzewidziane, długotrwałe i powtarzające się nie-
obecności pracownika w pracy, wymagające podejmo-
wania przez pracodawcę działań natury organizacyjnej
(wyznaczenia zastępstw) i pociągające za sobą wydatki
na zatrudnienie pracowników w godzinach nadliczbo-
wych lub innych osób na podstawie umów-zleceń, są
uzasadnioną przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę,
chociażby były niezawinione przez pracownika i formal-
nie usprawiedliwione.
Kodeks pracy. Komentarz
dla menedżerów HR
KSIĄŻKA O: zasadach na-
wiązywania stosunku pra-
cy, wymaganiach wobec
kandydatów do zatrud-
nienia, obowiązkach wy-
nikających z podpisania
umowy o pracę.
KSIĄŻKA DLA: praktyków
i menedżerów, którzy po-
dejmują decyzje w spra-
wach kadrowych.
DLACZEGO WARTO JĄ MIEĆ:
W publikacji szczegóło-
wo omówiono przepisy
w zakresie podnoszenia
kwalifikacji zawodowych
pracowników, m.in. nowe
obciążenia dla pracodaw-
ców związane z udziela-
niem zwolnień z pracy
i przyznawaniem urlo-
pów szkoleniowych, wa-
B rak dyspozycyjności pracownika w pracy stanowi
uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia mu umowy
o pracę. Zwłaszcza gdy powoduje to utrudnienia
w działalności firmy.
Długotrwała i powtarzająca się nieobecność w pracy
może być ważną i wystarczającą przyczyną wypowiedze-
nia umowy o pracę, także w odniesieniu do pracownika
wykonującego nienagannie swoje obowiązki.
Powtarzające się nieobecności pracownika wiążą się
zwykle ze znacznym utrudnieniem funkcjonowania pra-
codawcy, który musi albo zatrudnić dodatkową osobę,
albo też zwiększyć obciążenie dotychczasowych pra-
cowników. To zaś powoduje często dodatkowe koszty,
np. w postaci konieczności wypłaty wynagrodzenia
i dodatków do pensji pracowników zastępujących nie-
dyspozycyjnego pracownika i pracujących w godzinach
nadliczbowych. Ponadto rodzi to dla pracodawcy także
problemy organizacyjne – konieczność przesuwania
pracowników na stanowisko nieobecnej osoby, potrze-
bę ich przeszkalania w zakresie nowych obowiązków,
zmianę podziału zadań, rozkładu czasu pracy itp.
Nawet w razie prawidłowego wykonywania przez pra-
cownika jego pracy, brak dyspozycyjności wyrażający
się powtarzającymi się nieobecnościami w pracy może
uzasadniać wypowiedzenie umowy o pracę.
runki zawierania umowy
szkoleniowej. Komentarz
zawiera przykłady i aktu-
alne orzecznictwo. MK
WYDAWCA ODDK Sp. z o.o., Gdańsk
2011
Analogicznie wypowiadał się Sąd Najwyższy w wy-
roku z 21 października 1999 r. (I PKN 323/99, OSNP
2001/5/157) stwierdzając, że w przypadku gdy absencje
w pracy pracownika są częste i długotrwałe, nie można
od pracodawcy wymagać, by brał pod uwagę możliwość
poprawy zdrowia pracownika i od tego uzależniał wy-
powiedzenie mu umowy o pracę.
www.gazetaprawna.pl/poradnik
Warto też zauważyć, że celem stosunku pracy jest za-
trudnienie pracownika po to, aby wykonywał on umówio-
ną pracę i przez to umożliwiał pracodawcy prowadzenie
zamierzonej działalności
W orzecznictwie wskazywano także, że pracodawca nie
narusza zasad współżycia społecznego, jeśli wypowia-
da umowę o pracę ze względu na brak dyspozycyjności
pracownika (wyrok SN z 5 października 2005 r., I PK
61/05, Pr.Pracy 2006/3/31).
Tygodnik
KADROWY
Redaktor prowadzący:
Maciej Kasperowicz
tel. 22 530 40 83
maciej.kasperowicz@infor.pl
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Brak dyspozycyjności pracownika i jego nieobecności
w pracy są sprzeczne z dążeniem do osiągnięcia tego
Ryszard Sadlik, sędzia Sądu Okręgowego w Kielcach
705716807.005.png 705716807.006.png 705716807.007.png 705716807.008.png 705716807.009.png 705716807.010.png 705716807.011.png 705716807.012.png 705716807.013.png 705716807.014.png 705716807.015.png 705716807.016.png 705716807.017.png
DGP | 6 października 2011 | nr 194 (3080) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
STOSUNEK PRACY
C 3
UPRAWNIENIA PRACODAWCY
Dopuszczalne jest zwolnienie podwładnego
z obowiązku świadczenia pracy
W okresie wypowiedzenia pracownik ma obowiązek wykony-
wania pracy. W praktyce spotyka się jednak sytuacje, kiedy
pracodawca zwalnia podwładnego z tego obowiązku. Musi
jednak wypłacić wówczas wynagrodzenie
z obowiązku świadczenia
pracy jest oświadczeniem
woli w rozumieniu prze-
pisów kodeksu cywilnego.
W związku z tym stosu-
je się art. 300 k.p., zgod-
nie z którym w sprawach
nieunormowanych przepi-
sami prawa pracy do sto-
sunku pracy stosuje się
odpowiednio przepisy ko-
deksu cywilnego, jeżeli nie
są one sprzeczne z zasada-
mi prawa pracy. Oznacza to,
że do jednostronnego cof-
nięcia oświadczenia woli
pracodawcy o zwolnieniu
pracownika z obowiązku
świadczenia pracy w okre-
sie wypowiedzenia ma za-
stosowanie przepis art. 61
k.c., który stanowi, że od-
wołanie oświadczenia woli
jest skuteczne, gdy doszło do
adresata jednocześnie z tym
oświadczeniem lub wcze-
śniej. Z powyższej reguły
wywodzi się, iż późniejsze
odwołanie oświadczenia wo-
li wymaga, dla swej skutecz-
ności, zgody adresata.
Warto podkreślić, że
w orzecznictwie Sądu Naj-
wyższego nie budzi wąt-
pliwości teza o możliwości
zastosowania przepisu art.
61 k.c. do oświadczeń pra-
codawcy składanych pra-
cownikowi. W ocenie Sądu
Najwyższego słuszne jest
także jego użycie do cof-
nięcia oświadczenia woli
pracodawcy o zwolnieniu
pracownika z obowiązku
świadczenia pracy w okresie
wypowiedzenia (z uzasad-
nienia wyroku SN z 5 lipca
2005 r., I PK 176/04, OSNP
2006/9-10/154).
Z utrwalonego orzecz-
nictwa Sądu Najwyższe-
go wynika jednoznacznie,
że późniejsze odwołanie
oświadczenia woli wymaga
dla swej skuteczności zgody
adresata. Zatem jeżeli pra-
cownik nie wyraża zgody na
cofnięcie oświadczenia woli
pracodawcy o zwolnieniu
z obowiązku świadczenia
pracy, nie musi podporząd-
kować się poleceniom pra-
codawcy świadczenia pracy
we wskazanym miejscu i ter-
minie.
Należy zauważyć, że
przedstawione powyżej
konsekwencje skutecznego
zwolnienia pracownika z obo-
wiązku świadczenia pracy
w okresie wypowiedzenia
są inne niż jednostronnego
bezpodstawnego zwolnie-
nie pracownika z obowiąz-
ku wykonywania pracy. Takie
jednostronne, bezpodstaw-
ne zwolnienie pracownika
z obowiązku wykonywania
pracy w okresie trwającego
stosunku pracy może być
w każdym czasie odwoła-
ne przez pracodawcę przez
wezwanie pracownika do
podjęcia i świadczenia pra-
cy. (wyrok SN z 4 marca
2009 r., II PK 202/08, OSNP
2010/19-20/231). Oznacza
to, że wówczas pracownik
powinien zastosować się do
takiego polecenia.
Odmowa, w zależności od
okoliczności, może uzasad-
niać zwolnienie dyscypli-
narne.
Ponowne podjęcie pracy
Ze względu na możliwe
spory pracodawcy i pra-
cownika dotyczące powro-
tu do pracy pracownika
zwolnionego z obowiązku
jej świadczenia strony mo-
gą postanowić o możliwo-
ści skutecznego wezwania
przez pracodawcę do jej wy-
konywania. W tym celu na-
leży w porozumieniu stron
o zwolnieniu z obowiązku
świadczenia pracy zawrzeć
klauzulę, że dopuszczalne
jest wezwanie pracownika
do pracy w tym okresie.
Strony – według swego
uznania – mogą przy tym
uzgodnić, czy pracodawca
może wezwać pracowni-
ka do pracy na ograniczo-
ną, czy też nieograniczoną
liczbę dni i czy wezwanie
do pracy jest dopuszczalne
w każdym przypadku, czy
tylko w określonych przez
strony przypadkach.
Jeżeli zastrzeżono możli-
wość wezwania pracownika
do pracy, a podejmie on za-
trudnienie u innego praco-
dawcy, to może mieć miejsce
sytuacja, że zostanie faktycz-
nie do tej pracy wezwany
Przykład
Świadczenie pracy jest
prawem pracownika, któ-
rego nie może być pozba-
wiony jednostronną decyzją
pracodawcy (por. wyrok
z 28 października 1998 r.,
I PKN 361/98, OSNAPiUS
1999/23/750).
W praktyce spotyka się czę-
sto zwolnienie pracownika
od obowiązku wykonywania
pracy w okresie wypowie-
dzenia z zachowaniem pra-
wa do wynagrodzenia. Takie
zwolnienie może mieć miej-
sce jedynie za zgodą pod-
władnego.
Dopuszczalne jest zwolnie-
nie z obowiązku świadczenia
pracy jednostronną decy-
zją przełożonego bez zgo-
dy podwładnego, ale tylko
wówczas, gdy wymaga tego
uzasadniony i istotny inte-
res pracodawcy, a celem tego
zwolnienia nie jest szyka-
nowanie pracownika. Takie
zwolnienie jest w ocenie Są-
du Najwyższego możliwe ze
względu na dobro pracodaw-
cy i z poszanowaniem słusz-
nych interesów pracownika
oraz przy uznaniu tego za
oczywisty wyjątek od zasady,
że wynagrodzenie przysłu-
guje tylko za pracę wyko-
naną (wyrok z 24 września
2003 r., I PK 324/02, OSNP
2004/18/313). Konieczność
wspomnianego zwolnienia
powstanie także w przypad-
ku wypowiedzenia umowy
pracownikom należącym
do kadry zarządzającej (w
tym członkom zarządu spół-
ki prawa handlowego), je-
żeli wypowiedzenie miało
związek z odwołaniem pra-
cownika z pełnionej funkcji
w organie zarządzającym.
Odwołanie członka zarzą-
du spółki zwykle wiąże się
bowiem z niezwłocznym po-
wołaniem na to miejsce innej
osoby, której powierza się do-
tychczasowe obowiązki od-
wołanego członka zarządu (z
uzasadnienia wyroku SN z 16
czerwca 2005 r., I PK 260/04,
OSNP 2006/9-10/145).
Odwołanie oświadczenia
Oświadczenie pracodawcy
o zwolnieniu pracownika
Możliwość wezwania podwładnego
do pracy
31 sierpnia pracodawca zwolnił kierownika z obowiązku
świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
Kilka miesięcy później w kolejnym piśmie wypowiedział mu
warunki pracy i płacy z zachowaniem trzymiesięcznego okre-
su wypowiedzenia. Jednocześnie w tym okresie powierzył
mu wykonywanie pracy na innym stanowisku (art. 42 par. 4
k.p.). Pracownik odmówił podjęcia tej innej pracy. Oświadczył,
że zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy trwa nadal,
gdyż nie zgadza się on na cofnięcie oświadczenia pracodaw-
cy o zwolnieniu z obowiązku świadczenia pracy. Pracodawca
zwolnił więc kierownika dyscyplinarnie z powodu niestawie-
nia się na stanowisku pracy. Pracownik odwołał się do sądu
pracy. Sąd stwierdził, że pracodawca postąpił niezgodnie z
przepisami, zwalniając kierownika jednostronnie z obowiązku
świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
Dlatego miał prawo wezwać pracownika do świadczenia pracy
(czyli inaczej niż przy zgodnym z prawem zwolnieniu z obo-
wiązku świadczenia pracy). Jednakże jego odmowa nie mogła
skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym.
i dojdzie do kolizji w związ-
ku z koniecznością jednocze-
snego wykonywania pracy
u dwóch pracodawców.
Uzyskanie wynagrodzenia
W praktyce w okresie nie-
świadczenia pracy praco-
dawcy często wypłacają
pracownikom wynagrodze-
nie obliczane jak za urlop
wypoczynkowy.
Zdaniem Sądu Najwyż-
szego pracownikowi zwol-
nionemu z obowiązku
świadczenia pracy w okre-
sie wypowiedzenia należy
się tylko wynagrodzenie
w wysokości wynikającej
z art. 81 par. 1 k.p. (wyrok
SN z 16 czerwca 2005 r.,
I PK 260/04, OSNP 2006/9-
10/145, wyrok SN z 16 listo-
pada 2000 r., I PKN 455/00,
OSNAPiUS 2002/11/268).
Jednakże w obu przypad-
kach Sąd Najwyższy roz-
patrywał sprawy, gdzie
zwolnienie z wykonywania
pracy nie wymagało zgody
pracownika i nastąpiło bez
niej. Natomiast w sytuacji
zwykłego zwolnienia ze
świadczenia pracy podczas
okresu wypowiedzenia, za
zgodą pracownika, nie moż-
na przyjąć, że pracownik do-
znaje przeszkód z przyczyn
dotyczących pracodawcy
i moim zdaniem błędem
byłoby przyznanie wyna-
grodzenia przestojowego.
Zgoda pracownika na takie
wynagrodzenie oznaczałaby
zrzeczenie się części wy-
nagrodzenia, co jest niedo-
puszczalne (pracownikowi
przysługiwałoby roszczenie
o wyrównanie wraz z od-
setkami), a wypłata zani-
żonego wynagrodzenia jest
wykroczeniem przeciwko
prawom pracownika. Należy
wówczas wypłacić wyna-
grodzenie obliczone jak za
urlop wypoczynkowy.
PODSTAWA PRAWNA Art. 61 ustawy z 23
kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.
nr16, poz. 93 z późn. zm.).
Art. 81, art. 300 ustawy z 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r.
nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Przykład
Nieuzasadnione postępowanie
pracodawcy
Pracownik na stanowisku kierowniczym miał zastrzeżony
w umowie o pracę 12-miesięczny okres wypowiedzenia.
Załóżmy, że 26 września pracodawca wypowiedział mu
umowę o pracę z zachowaniem rocznego okresu wypowie-
dzenia. Ponadto w tym okresie zwolnił go za jego zgodą od
obowiązku świadczenia pracy. W piśmie z 30 września praco-
dawca cofnął oświadczenie o zwolnieniu od obowiązku świad-
czenia pracy i wezwał pracownika do stawienia się do pracy
w celu jej świadczenia. Wskazał, że nieusprawiedliwione nie-
stawiennictwo traktowane będzie jako ciężkie naruszenie pod-
stawowych obowiązków pracowniczych i podstawa do zwol-
nienia dyscyplinarnego. W piśmie z 3 października pracownik
oświadczył, że skoro po wypowiedzeniu umowy o pracę praco-
dawca zwolnił go z obowiązku świadczenia pracy, to później-
sze wezwanie do stawienia się do pracy należy traktować jako
cofnięcie oświadczenia woli o zwolnieniu z obowiązku świad-
czenia pracy, na które nie wyraża zgody. W efekcie pracodaw-
ca rozwiązał umowę o pracę w trybie art. 52 par. 1 pkt 1 k.p.
Pracownik odwołał się do sądu, który przyznał mu rację.
Ewa Drzewiecka
ekspert z zakresu prawa
pracy
EKSPERT WYJAŚNIA
Jakie są obligatoryjne postanowienia umowy o zakazie konkurencji
Pracodawca przedstawił mi do podpisania
umowę o zakazie konkurencji obowiązującą
przez okres trzech lat od rozwiązania umo-
wy o pracę. Co dokładnie oznacza ten zakaz
i czy możliwe jest wprowadzenie zakazu na
okres po ustaniu stosunku pracy?
Poprzez zawarcie umowy o zakazie kon-
kurencji pracownik zobowiązuje się, że
w określonym w umowie zakresie nie będzie
prowadzić działalności konkurencyjnej wo-
bec pracodawcy ani też świadczyć pracy
w ramach stosunku pracy lub na innej pod-
stawie na rzecz podmiotu prowadzącego
taką działalność (art. 101 1 par. 1 k.p.).
Umowa taka ma zazwyczaj zastosowanie
w przypadku dostępu przez pracownika do
szczególnie ważnych informacji, tajemnic
przedsiębiorstwa, których ujawnienie mogło-
by spowodować szkodę u pracodawcy.
Umowa o zakazie konkurencji powinna być
zawarta w formie pisemnej pod rygorem nie-
Małgorzata Tylewicz-Piwnik
ekspert z zakresu prawa pracy
pracy. Oczywiście taki zakaz nie może być
ustanowiony bezterminowo czy też na okres
kilkudziesięciu lat, gdyż byłoby to sprzecz-
ne z zasadami współżycia społecznego (art.
8 k.p.), jednak okres trzech lat jest jak naj-
bardziej dopuszczalny. Natomiast pominię-
cie w umowie postanowienia określającego
czas trwania zakazu konkurencji powoduje
nieważność ustanowienia takiego zakazu
(wyrok SN z 2 października 2003 r., I PK
453/02, OSNP 2004/19/331).
Wspomnieć należy, że za okres obowiązywa-
nia zakazu konkurencji po ustaniu stosunku
pracy pracownikowi przysługuje odszkodo-
wanie od pracodawcy. W umowie powinna
być określona wysokość odszkodowania.
Brak takiego postanowienia czy też zastrze-
żenie o nieodpłatnym zakazie konkurencji
po ustaniu stosunku pracy nie prowadzi do
nieważności klauzuli konkurencyjnej. Jest
ono jedynie sprzeczne z art. 101 2 par. 2 k.p,
ale zgodnie z art. 18 par. 2 k.p. w miejsce tego
nieważnego zastrzeżenia stosuje się z mocy
prawa art. 101 2 par. 3 k.p. (postanowienie SN
z 22 stycznia 2008 r., I PK 242/07, LEX nr
864143).
Odszkodowanie należne pracownikowi
nie może być niższe od 25 proc. wynagro-
dzenia otrzymywanego przez niego przed
ustaniem stosunku pracy przez okres od-
powiadający okresowi obowiązywania za-
kazu konkurencji.
Umowa o zakazie konkurencji przestaje obo-
wiązywać po upływie terminu, na jaki była
zawarta, a także przed upływem tego okresu,
jeżeli ustanie przyczyna uzasadniająca taki
zakaz lub w sytuacji niewywiązywania się
pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodo-
wania (art. 101 2 par. 2 k.p.).
PODSTAWA PRAWNA: Art. 8, art. 18 par. 2, art. 101 1 par 1, art.
101 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U.
z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
ważności. To strony umowy samodzielnie
decydują o zakresie obowiązywania takiego
zakazu.
Przepisy kodeksu pracy nie zawierają żad-
nych ograniczeń dotyczących okresu obo-
wiązywania umowy o zakazie konkurencji.
Oznacza to, że klauzula konkurencji może
być zawarta nie tylko na okres trwania umo-
wy o pracę, ale także może obowiązywać
przez określony czas po ustaniu stosunku
705716807.018.png 705716807.019.png 705716807.020.png 705716807.021.png 705716807.022.png 705716807.023.png
 
C 4
DOKUMENTACJA
DGP | 6 października 2011 | nr 194 (3080) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
SKUTKI USTANIA STOSUNKU PRACY
Listy płac należy przechowywać przez 50 lat
od dnia zakończenia przez podwładnego pracy
Dokumentacja kadrowa powinna być w każdym zakresie objęta
szczególną pieczą. Bieżące jej prowadzenie z reguły nie budzi
większych wątpliwości. Z punktu widzenia praktyki istotna
jest kwestia samego przechowania dokumentacji kadrowej
po ustaniu stosunku pracy
czenia pracy u danego pra-
codawcy dla dokumentacji
osobowej, a dla dokumen-
tacji płacowej – od dnia jej
wytworzenia.
Dokumentacja przeka-
zywana do dalszego prze-
chowywania powinna być
przed przekazaniem upo-
rządkowana, z tym że nie
ma wymogu numerowania
poszczególnych stron do-
kumentacji.
W przypadku stwierdze-
nia przez sąd rejestrowy,
na wniosek pracodawcy,
podlegającego wpisowi do
Krajowego Rejestru Sądo-
wego lub do ewidencji
działalności gospodarczej,
niemożności zapewnienia
środków na koszty dal-
szego przechowywania,
dokumentację przejmu-
je Archiwum Państwowe
Dokumentacji Osobowej
i Płacowej z siedzibą w Mi-
lanówku w powiecie gro-
dziskim, województwie
mazowieckim, utworzone
w tym celu przez ministra
właściwego do spraw kul-
tury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
Przed wydaniem postano-
wienia sąd może zasięgnąć
opinii właściwego miej-
scowo urzędu skarbowego
o stanie majątkowym pra-
codawcy.
Warunki niezbędne
do przechowywania
Ustawodawca wprowa-
dzając w art. 94 pkt 9b k.p.
obowiązek przechowywa-
nia dokumentacji kadro-
wej nie sprecyzował, o jakie
warunki przechowywania
chodzi.
Optymalne warunki prze-
chowywania dokumenta-
cji na nośniku papierowym
określono natomiast w roz-
porządzeniu ministra kul-
tury z 15 lutego 2005 r.
w sprawie warunków prze-
chowywania dokumenta-
cji osobowej i płacowej
pracodawców (Dz.U. nr
32, poz. 284) – dalej roz-
porządzenie. Chociaż roz-
porządzenie to dotyczy
przechowywania doku-
mentacji przez podmioty
prowadzące działalność
w dziedzinie przechowy-
wania dokumentacji, to
wydaje się, że z uwagi na
brak odpowiedniego uregu-
lowania dotyczącego praco-
dawców, wytyczne w niej
zawarte powinny być po-
siłkowo stosowane przez
każdego pracodawcę prze-
chowującego dokumentację
kadrową.
Zgodnie ze wspomnianym
rozporządzeniem budynek,
w którym przechowywa-
na jest dokumentacja, po-
winien być sytuowany na
suchym, niegrożącym osu-
nięciem gruncie oraz powi-
nien być położony powyżej
poziomu zalewowego po-
bliskich rzek lub innych
zbiorników wodnych,
z dogodnym dojazdem dla
pojazdów służb porządko-
wych i ratowniczych.
Pomieszczenie do prze-
chowywania dokumenta-
cji natomiast nie może być
zawilgocone oraz znajdo-
wać się w nieprzystosowa-
nej piwnicy lub na strychu
budynku.
Przez pomieszczenia te nie
mogą być prowadzone in-
stalacje wodociągowe, ka-
nalizacyjne i gazowe oraz
nie powinny być w nim
stosowane farby i lakiery
zawierające formaldehyd,
ksylen lub toluen. Powin-
no ono być natomiast wy-
posażone w ognioodporne
drzwi i pożarową instalację
sygnalizacyjno-alarmową
oraz zabezpieczone przed
włamaniem za pomocą in-
stalacji antywłamaniowej
lub w inny sposób odpo-
wiedni dla danego pomiesz-
czenia.
W pomieszczeniach, w któ-
rych jest przechowywana
dokumentacja, należy także
utrzymywać odpowiednie
warunki wilgotności i tem-
peratury.
Zgodnie z załącznikiem do
rozporządzenia poziom tem-
peratury powinien utrzy-
mywać się w przedziale
14-20°C, a wilgotności po-
wietrza w przedziale 45-60
proc. Ponadto dokumenta-
cja kadrowa powinna być
Przykład
Nieuzasadnione postępowanie
kadrowej
Przepisy kodeksu pracy zo-
bowiązują pracodawcę do
prowadzenia dokumenta-
cji w sprawach związanych
ze stosunkiem pracy oraz
akt osobowych pracowni-
ków i jej przechowywania
w warunkach niegrożących
uszkodzeniem lub znisz-
czeniem (art. 94 pkt 9a i 9b
k.p.).
Nałożenie na pracodawcę
obowiązku przechowywania
dokumentacji kadrowej na-
stąpiło w wyniku noweliza-
cji ustawy z 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archi-
walnym i archiwach, która
weszła w życie 26 kwietnia
2007 r.
Dokumentacja w spra-
wach związanych ze sto-
sunkiem pracy oraz akta
osobowe pracowników po
ustaniu stosunku pracy sta-
nowią materiały archiwalne
w rozumieniu art. 1 ustawy
z 14 lipca 1983 r. o naro-
dowym zasobie archiwal-
nym i archiwach (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 123, poz. 698
z późn. zm.) – dalej ustawa.
Na pracodawcy ciąży zatem
obowiązek ich należytego
przechowywania, tak aby
nie uległy uszkodzeniu lub
zniszczeniu (art. 12 powo-
łanej ustawy).
Przechowywanie
akt osobowych
Przepisy nie regulują
jednoznacznie, przez jaki
okres powinno się prze-
chowywać akta osobowe.
Rozbieżności w tym zakre-
sie istnieją już od dawna.
Takiego problemu nie ma
natomiast przy dokumen-
tacji płacowej, którą na-
leży przechowywać przez
50 lat (wprost stwierdza
to art. 125a ust. 4 ustawy
o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych). Stanowi-
sko, że akta osobowe na-
leży przechowywać przez
50 lat od dnia ustania za-
trudnienia, opiera się na
art. 51u ustawy, który
stwierdza, że w przypad-
ku likwidacji lub upadłości
pracodawcy powinien on
przekazać dokumentację
do dalszego przechowywa-
nia na czas, jaki pozostał
do końca 50-letniego okre-
su przechowywania doku-
mentacji. Jednakże według
innych interpretacji taki
zapis w ustawie wcale nie
wskazuje jednoznacznie,
ile lat akta osobowe po-
winny być przechowywa-
ne. Jednak chociaż wprost
przepisy tego nie stano-
wią, to dla zabezpieczenia
swoich interesów praco-
dawca powinien przyjąć
tę pierwszą interpretację
i przechowywać zarówno
dokumentację płacową, jak
i akta osobowe przez 50 lat
od ustania zatrudnienia da-
nego pracownika.
W stosunku do list obecno-
ści i harmonogramów cza-
su pracy nie przewidziano
obowiązku ich przechowy-
wania po wykorzystaniu.
Mając jednak na uwadze
3-letni okres przedawnienia
roszczeń pracowniczych,
dokumenty te należałoby
przechowywać przez co
najmniej 3 lata na wypa-
dek ewentualnych sporów
sądowych.
Dokumentacja kadrowa
a upadłość
W przypadku postawienia
pracodawcy w stan likwi-
dacji lub ogłoszenia je-
go upadłości wskazuje on
podmiot prowadzący dzia-
łalność w dziedzinie prze-
chowywania dokumentacji,
któremu przekazuje ją do
dalszego przechowywania,
zapewniając na ten cel środ-
ki finansowe na czas, jaki
pozostał do końca 50-letnie-
go okresu przechowywania
liczonego od dnia zakoń-
Pracownik wystąpił do sądu z pozwem o wypłatę wynagro-
dzenia za nadgodziny, za miesiąc maj 2009 r. Ponieważ pra-
codawca kwestionuje wysokość świadczenia na rzecz pra-
cownika, to powinien wykazać inicjatywę dowodową, przy-
kładowo przedkładając ewidencje czasu pracy tego pracow-
nika. Jednak kadrowa w ramach prowadzonych porządków
w dokumentacji zniszczyła całą ewidencję czasu pracy za
2009 rok, uznając ją już za nieprzydatną. Tymczasem w
powyższej sytuacji pracodawca, choć nie był zobowiązany
do przechowywania tych dokumentów, to jednak powinien
je przechowywać przez trzy lata, czyli w tym wypadku do
końca maja 2012 r.
chroniona przed kurzem,
infekcją grzybów pleśnio-
wych oraz zniszczeniami
powodowanymi przez owa-
dy i gryzonie.
W pomieszczeniach,
w których jest przecho-
wywana dokumentacja,
jako źródła światła sztucz-
nego ustawodawca zale-
ca używanie świetlówek
o obniżonej emisji promie-
niowania UV. Natomiast
maksymalne natężenie
światła nie może przekra-
czać 200 luksów.
Światło słoneczne powin-
no się eliminować, stosując
zasłony, żaluzje, szyby lub
folie chroniące przed pro-
mieniowaniem UV.
Naruszenie
jest wykroczeniem
Naruszenie omawianego
obowiązku przechowywa-
nia dokumentacji kadrowej
ze względu na to, że może
godzić w prawa pracownika
nie tylko w ramach prawa
pracy, lecz także zabezpie-
czenia społecznego, oraz
dlatego, że narusza interes
państwowego zasobu archi-
walnego, uznane zostało za
wykroczenie.
Pozostawienie dokumenta-
cji w sprawach związanych
ze stosunkiem pracy oraz
akt osobowych pracowni-
ków w warunkach grożących
uszkodzeniem lub zniszcze-
niem stanowi wykroczenie
przeciwko prawom pracow-
nika, za które pracodawcy
grozi kara grzywny od 1000
do 30 000 zł (art. 281 pkt
7 k.p.).
Odpowiedzialność za
omawiane wykroczenie
ponosi pracodawca albo
inna osoba lub organ obo-
wiązany do działania we
wskazanym zakresie za pra-
codawcę.
W praktyce obowiązki
prowadzenia dokumentacji
pracowniczej powierza się
zwykle pracownikom bądź
działom kadr. W takim przy-
padku za wykroczenie zwy-
kle odpowiada pracownik
wykonawczy, na którym
spoczywa obowiązek pro-
wadzenia dokumentacji pra-
cowniczej.
PODSTAWA PRAWNA Art. 94 pkt 9a i 9b,
art. 281 pkt 7 ustawy z 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r.
nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Art. 125a ust. 4 ustawy z 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(t.j.Dz.U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227
z późn. zm.).
Rozporządzenie ministra kultury z 15
lutego 2005 r. w sprawie warunków
przechowywania dokumentacji
osobowej i płacowej pracodawców
(Dz.U. nr 32, poz. 284).
Katarzyna Gospodarowicz
prawnik z Kancelarii
Schampera, Dubis, Zając
i Wspólnicy Sp. k.
EKSPERT WYJAŚNIA
Komu można powierzyć przetwarzanie danych osobowych
Czy powiatowy urząd pracy może zawierać
z pracodawcami lub instytucjami szkole-
niowymi umowy powierzenia przetwarzania
danych osobowych bezrobotnych, których
kieruje do nich na szkolenie lub w celu ewen-
tualnego zatrudnienia?
Urząd pracy ma prawo przetwarzać dane
bezrobotnych jedynie w celu realizacji swo-
ich ustawowych zadań, m.in. takich jak
pomoc w poszukiwaniu zatrudnienia. Do
zadań tych nie należy zatrudnianie ani szko-
lenie bezrobotnych. Dlatego urząd pracy
nie może powierzać tym podmiotom prze-
twarzania danych bezrobotnych w celach
innych niż te, dla których on sam je prze-
twarza.
Z punktu widzenia ustawy z 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej
ustawa) legalność przetwarzania takich da-
nych, jak np. imię, nazwisko, adres zamiesz-
kania czy numer PESEL, uzależniona jest od
Wojciech Rafał Wiewiórowski
generalny inspektor ochrony danych
osobowych
z przepisu prawa (art. 23 ust. 1 pkt 2
ustawy).
Obowiązujące przepisy uprawniają powia-
towy urząd pracy do udostępniania danych
osobowych bezrobotnych:
n pracodawcom, do których kieruje on swo-
ich podopiecznych w celu ewentualnego za-
trudnienia,
n instytucjom, z którymi współpracuje przy
organizacji szkoleń dla bezrobotnych.
Stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy, admi-
nistrator danych może powierzyć innemu
podmiotowi, w drodze umowy zawartej na
piśmie, przetwarzanie danych osobowych.
Jednak jest uprawniony, by powierzyć tylko
te dane oraz w takim zakresie i celu, w ja-
kich sam jest upoważniony do ich przetwa-
rzania.
Zatem powiatowy urząd pracy – jako admi-
nistrator danych osobowych bezrobotnych
– nie może powierzyć przetwarzania tych
danych pracodawcom oraz instytucjom
szkoleniowym w celu ewentualnego zatrud-
nienia czy zawarcia umowy szkoleniowej,
bo urząd przetwarza je w innym celu, jakim
jest pomoc w poszukiwaniu zatrudnienia.
Dlatego powierzanie przetwarzania danych
osobowych w trybie art. 31 ustawy dopro-
wadziłoby do sytuacji, w której powiatowy
urząd pracy usiłowałby przenieść na inne
podmioty uprawnienia, których sam nie po-
siada.
Ponadto wskazać należy, że przekazywa-
nie przez powiatowy urząd pracy danych
osobowych bezrobotnych pracodawcom
czy instytucjom szkoleniowym, z którymi
urząd współpracuje, nie może być utożsa-
miane z powierzeniem przetwarzania tych
danych.
PODSTAWA PRAWNA Art. 23 ust. 1 pkt. 1 – 5, art. 31 ust. 1
ustawy z 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych
(t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 z późn. zm.).
spełnienia przez administratora danych jed-
nej z przesłanek określonych w art. 23 ust. 1
pkt 1 – 5 tej ustawy.
Udostępnienie danych osobowych jako
jedna z form ich przetwarzania jest do-
puszczalne m.in. wtedy, gdy jest to nie-
zbędne dla zrealizowania uprawnienia
lub spełnienia obowiązku wynikającego
705716807.024.png 705716807.025.png 705716807.026.png 705716807.027.png
 
DGP | 6 października 2011 | nr 194 (3080) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ekspert
C 5
Zatrudnienie nauczyciela
akademickiego tylko
po konkursie
Z początkiem października weszły w życie nowe zasady zatrudniania pracowników
wyższych uczelni. Zmiany polegają m.in. na tym, iż nauczyciel akademicki wykonujący
obowiązki w uczelni publicznej może podjąć lub kontynuować zatrudnienie w ramach
stosunku pracy tylko u jednego dodatkowego pracodawcy prowadzącego działalność
dydaktyczną lub naukowo-badawczą
ca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyższym, ustawy o stop-
niach naukowych i tytule naukowym oraz
o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz
o zmianie niektórych innych ustaw (dalej
nowelizacja ustawy) ustanawiają inne re-
gulacje w zakresie:
n stanowisk dla pracowników dydaktycz-
nych uczelni,
n ustalania minimum kadrowego uczelni,
n podstaw nawiązania stosunku pracy
z nauczycielami akademickimi,
n zatrudniania w trybie konkursowym,
n ograniczenia wieloetatowości,
n zakazu tworzenia stosunku bezpośredniej
podległości służbowej pomiędzy nauczycie-
lem akademicki a jego krewnymi,
n zasad rozwiązywania stosunku pracy
z nauczycielami akademickimi,
n centralnego wykazu nauczycieli akade-
mickich i pracowników naukowych.
Pomimo iż nowe zasady weszły w życie
1 października, uczelnie będą miały czas na
wprowadzenie uchwalonych zmian.
Uprawnione organy uczelni są obowiązane
dostosować statuty uczelni do obowiązu-
jących przepisów w terminie sześciu mie-
sięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji
ustawy. Organy jednoosobowe i kolegial-
ne uczelni pełnią swoją funkcję do końca
kadencji, na którą zostały wybrane, czyli
jeszcze przez rok.
Od października bez docentów
Nauczycielami akademickimi są:
n pracownicy naukowo-dydaktyczni,
n pracownicy dydaktyczni,
n pracownicy naukowi,
n dyplomowani bibliotekarze oraz dyplo-
mowani pracownicy dokumentacji i infor-
macji naukowej (art. 108 ustawy z 27 lipca
2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
– dalej ustawa).
Pracownicy dydaktyczni zatrudniani są
na stanowiskach starszego wykładowcy,
wykładowcy oraz lektora lub instruktora.
Dodatkowo, do 30 września, statut uczelni
mógł przewidywać możliwość zatrudniania
pracowników dydaktycznych na stanowi-
skach docentów. Stanowisko takie mogła
objąć jedynie osoba posiadająca co
najmniej stopień naukowy doktora.
Nowelizacja ustawy zlikwidowała
jednak stanowisko docenta na uczelniach.
Na stanowisku asystenta będzie mogła być
zatrudniona osoba, która posiada co najmniej
tytuł zawodowy magistra lub tytuł równo-
rzędny. Natomiast adiunktem będzie mogła
być tylko osoba, która ma stopień naukowy
doktora (art. 114 ustawy).
Konkurs obowiązkowy dla wszystkich
Reforma szkolnictwa wyższego wprowadza
także procedury konkursowe na wszyst-
kie stanowiska w uczelniach. Po zmianach
nauczyciel akademicki będzie mógł być
zatrudniony w szkole wyższej tylko po
przeprowadzeniu otwartego konkursu na
wybrane stanowisko (m.in. asystenta czy
adiunkta).
Zatrudnienie i awansowanie nauczycieli
akademickich wymaga postępowania kon-
kursowego w przypadkach przewidzianych
ustawą i przez statut.
Konkurs na stanowisko profesora zwy-
czajnego ogłasza rektor na wniosek dzie-
kana zaopiniowany przez radę wydziału.
Natomiast konkurs na inne stanowisko na
wydziale ogłasza dziekan na wniosek kie-
rownika jednostki organizacyjnej, w której
nauczyciel ma być zatrudniony.
Konkurs na stanowisko nauczyciela aka-
demickiego w jednostce niewchodzącej
w skład wydziału ogłasza rektor na wniosek
kierownika jednostki.
O ogłoszeniu konkursu na stanowisko
profesora nadzwyczajnego lub profesora
zwyczajnego rektor zawiadamia ministra
właściwego do spraw szkolnictwa wyższe-
go. Konkurs może być ogłoszony po stwier-
dzeniu potrzeby i możliwości zatrudnienia
oraz określeniu wymagań kwalifikacyjnych
niezbędnych do zajęcia stanowiska. Stwier-
dzenie spełnienia tych warunków należy do
rektora bądź dziekana.
O konkursie powiadamia się przez wy-
wieszenie ogłoszeń na terenie uczelni (ta-
blice ogłoszeń uczelni, wydziału, katedry)
oraz przesłanie ogłoszeń do pokrewnych
wydziałów innych uczelni i pokrewnych
instytucji naukowych w kraju. Dopuszcza
się ogłoszenie na stronach internetowych
uczelni.
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać
w szczególności:
n nazwę stanowiska i jednostki organiza-
cyjnej oraz wymaganą dziedzinę, dyscyplinę
i specjalność naukową,
n wykaz dokumentów potwierdzających
spełnienie wymogów przewidzianych dla
poszczególnych stanowisk przepisami usta-
wy i statutu,
n miejsce i termin składania dokumentów,
który dla konkursów na stanowiska asy-
stentów, adiunktów, wykładowców i star-
szych wykładowców powinien wynosić co
najmniej czternaście dni, a na stanowisko
profesorskie najmniej trzydzieści dni od
daty ogłoszenia konkursu,
n informację o charakterze konkursu (jed-
noetapowy czy wieloetapowy),
n miejsce uzyskania przez kandydatów
dodatkowych informacji o stanowisku.
Szczegółową treść ogłoszenia i charakter
konkursu ustala rektor lub dziekan.
Powołanie komisji konkursowej
Komisję konkursową powołuje dziekan
lub kierownik jednostki międzywydziałowej
spośród pracowników jednostki. Powinien
jej przewodniczyć dziekan (prodziekan) lub
kierownik jednostki niewchodzącej w skład
wydziału.
W skład komisji konkursowej poza prze-
wodniczącym powinny wchodzić jeszcze
co najmniej trzy osoby, w tym kierownik
samodzielnej jednostki wydziału lub jed-
nostki pozawydziałowej, w której znajduje
się stanowisko konkursowe.
W przypadku konkursu na stanowiska
profesorskie w składzie komisji powin-
ny być co najmniej dwie osoby z tytułem
naukowym, a na pozostałe stanowiska
nauczycieli akademickich – co najmniej
dwie osoby ze stopniem doktora habili-
towanego.
Komisja konkursowa:
n ustala szczegółowy tryb przeprowadza-
nia konkursu,
n przeprowadza postępowanie konkurso-
we z uwzględnieniem kryteriów ustalonych
w statucie,
n prowadzi dokumentację postępowania
konkursowego (dokumentację przechowuje
dziekan lub kierownik jednostki między-
wydziałowej).
Przystąpienie i dopuszczenie do konkursu
Do konkursu przystąpić może każdy, kto
odpowiada formalnym kryteriom określo-
nym w ogłoszeniu o konkursie. Komisja
konkursowa dopuszcza do konkursu po
stwierdzeniu spełnienia przez kandydatów
kryteriów – na podstawie przedstawionych
dokumentów. W przypadku odmowy przez
komisję konkursową dopuszczenia kandy-
datów do konkursu mogą oni, w terminie
siedmiu dni od daty powiadomienia o tej
decyzji, zwrócić się do dziekana lub kie-
rownika jednostki międzywydziałowej,
który ogłosił konkurs – o uzasadnienie
odmowy.
Konkurs może być jedno- lub wieloetapo-
wy. Rozpatrywanie zgłoszeń powinno się
rozpocząć nie później niż dwa tygodnie od
upływu terminu ich składania.
Konkurs jednoetapowy odbywa się w for-
mie posiedzenia komisji konkursowej, na
którym rozpatrywane są kandydatury na
podstawie przedstawionych dokumen-
tów. Komisja może zaprosić na posiedze-
nie kandydatów w celu przeprowadzenia
rozmowy.
Natomiast w konkursie wieloetapowym
można wyróżnić w szczególności:
n zasięganie przez komisję konkursową
dodatkowych opinii o kandydatach, przy
czym powinny mieć one formę pisemną
i być udostępnione kandydatom,
n posiedzenie komisji z udziałem zapro-
szonych kandydatów,
n komisja konkursowa decyduje o zakwali-
fikowaniu kandydatów do kolejnych etapów.
Rekomendacja kandydata do zatrudnienia
Po zakończeniu konkursu komisja konkur-
sowa wyłania rekomendowanego kandydata
(kandydatów) do zatrudnienia lub awanso-
wania na stanowiska, na które był ogłoszo-
ny konkurs, bądź stwierdza nieprzydatność
wszystkich kandydatów, podając uzasadnie-
nie tej decyzji w protokole. Decyzja o za-
trudnieniu kandydata podejmowana jest
w trybie określonym w ustawie i statucie.
W razie stwierdzenia przydatności więcej
niż jednego kandydata komisja konkursowa
ustala kolejność kandydatów, podając uza-
sadnienie decyzji.
Komisja konkursowa przekazuje doku-
menty konkursowe dziekanowi lub kierow-
nikowi jednostki niewchodzącej w skład
wydziału do podjęcia procedury zatrud-
nienia wskazanego kandydata (kandyda-
tów) zgodnie z postanowieniami ustawy
i statutu.
1
Przykład
1
Zatrudnianie na
stanowiskach docentów
Na naszej uczelni mamy kilku pra-
cowników zatrudnionych na stanowiskach
docentów. Dwóch z nich zatrudnionych
jest na czas nieokreślony, a dwóch na
czas określony do września przyszłego
roku. Pracownicy zatrudnieni jako do-
cenci, będą mogli dalej pracować na
tych stanowiskach. Jak wynika z art. 22
nowelizacji ustawy, osoba zatrudniona
przed dniem wejścia w życie ustawy (czyli
przed 1 października) na stanowisku do-
centa, na podstawie mianowania na czas
nieokreślony albo umowy o pracę na czas
nieokreślony, pozostaje na tym stanow-
isku, jednak nie dłużej niż do końca roku
akademickiego, w którym ukończyła 65.
rok życia.
Natomiast osoba zatrudniona przed dniem
wejścia w życie ustawy na stanowisku do-
centa, na podstawie mianowania albo umowy
o pracę na czas określony, pozostaje na tym
stanowisku do czasu upływu okresu wska-
zanego w akcie zatrudnienia.
Dotychczasowi docenci pozostają zatem na
swoich stanowiskach aż do czasu osiągnięcia
wieku 65 lat lub zakończenia zatrudnienia.
Tygodnik
KADROWY
W prowadzane przepisy ustawy z 18 mar-
705716807.028.png 705716807.029.png 705716807.030.png 705716807.031.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin