Tom 6 - uroczystości, święta i wspomienia styczeń-czerwiec.pdf

(1729 KB) Pobierz
1 stycznia
1. ŚWIĘTEJ BOŻEJ RODZICIELKI MARYI*
U ROCZYSTOŚĆ
1. Bóg wybrał dla siebie Matkę i napełnił Ją wszelkimi
darami i łaskami.
2. Maryja a Trójca Przenajświętsza.
3. Nasza Matka.
1.1 Gdy jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego,
zrodzonego z niewiasty ( Ga 4, 4) mówi dzisiejsze drugie
czytanie mszalne.
Przed kilkoma dniami rozważaliśmy Jego pełne prostoty
narodzenie w betlejemskiej stajence. Oglądaliśmy Go jako małe,
bezbronne dziecko spoczywające na rękach swojej Matki. Maryja
ukazywała nam Go, abyśmy wielbili Go jako naszego Zbawiciela i
Pana, pełni ufności i pobożności. Bóg zaplanował wszystkie
okoliczności towarzyszące Jego narodzeniu: edykt cesarza
Augusta o spisie ludności, ubóstwo betlejemskiej stajenki,
gwiazdę nad Betlejem. Ale przede wszystkim wybrał Matkę, która
wydała Go na świat. Ta Niewiasta , wzmiankowana przy różnych
okazjach w Piśmie Świętym, została wybrana przed wszystkimi
wiekami. O żadne inne stworzenie Bóg nie zatroszczył się z
większą pieczołowitością, miłością i mądrością aniżeli o Tę, która
z Jego własnego wyboru miała zostać Matką Syna Bożego.
Najświętsza Maryja Panna już na początku ludzkiego
wygnania została zapowiedziana jako zwyciężczyni węża, który
symbolizuje wdarcie się zła do tego świata, jako Dziewica, która
wyda na świat Emmanuela ( Iz 7, 14), a figurami zapowiadającymi
Ją były arka przymierza, dom złoty i wieża z kości słoniowej. Bóg
przed wiekami wybrał Ją spośród wszystkich kobiet, umiłował Ją
bardziej od wszystkich swoich stworzeń razem wziętych,
umiłował taką miłością, iż w wyjątkowy sposób znalazł w Niej
wszelkie upodobanie. Napełnił Ją, bardziej niż aniołów i świętych,
wszelkimi łaskami i darami, zachował Ją od wszelkiej zmazy
grzechu lub niedoskonałości, tak że nie można sobie wyobrazić
piękniejszego i bardziej świętego stworzenia od Tej, która została
wybrana na Matkę Zbawiciela. Słusznie mawiali teologowie i
święci, że Bóg może stworzyć większy świat, ale nie może
stworzyć matki doskonalszej od swojej Matki. A św. Bernard
pytał: „Dlaczego mamy się smucić, skoro Bóg, który – jak
widzimy – dokonuje cudów w Piśmie Świętym i wśród swoich
świętych, zechciał ukazać się jeszcze wspanialszym poprzez swoją
Matkę?‖ 1
„Sam Bóg Wszechpotężny, Wszechmocny, Najmądrzejszy
musiał wybrać swoją ziemską Matkę.
A ty co byś zrobił, jeśli miałbyś Ją sobie wybrać? Myślę, że ty
i ja wybralibyśmy tę, którą mamy, napełniając ją wszelkimi
łaskami. Tak też uczynił Bóg. Dlatego też po Trójcy Świętej
pierwsze miejsce zajmuje Maryja.
– Teolodzy dają logiczne uzasadnienie tej pełni łask, dzięki
której nie mogła Ona być poddana szatanowi: było to stosowne,
Bóg mógł to sprawić, a zatem sprawił to. To jest ten wielki
dowód. Najbardziej oczywisty dowód, że Bóg od pierwszej chwili
wyposażył swoją Matkę we wszelkie przywileje. I taka Ona jest:
piękna, czysta, z nieskalaną duszą i ciałem!‖ 2
Patrząc dzisiaj na Najświętszą Pannę, Matkę Bożą, która w
swoich ramionach trzyma dla nas swojego Syna, powinniśmy
dziękować Panu, gdyż jedną z największych łask, które Bóg dla
nas przygotował, prócz tego, że nas stworzył i odkupił, było to, iż
zechciał mieć taką Matkę, którą obierając dla siebie, uczynił
Matką naszą.
1 Św. Bernard z Clairvaux, Kazania ku czci Najświętszej Maryi
Panny , II, 9.
2 Św. Josemaría Escrivá, Kuźnia , 482.
1.2 Św. Tomasz z Akwinu poucza, że „Chrystusa nazywamy
rzeczywistym synem Matki-Dziewicy ze względu na Jej realne
macierzyństwo w odniesiemniu do Chrystusa‖ 3 . Najświętsza
Panna – pisze św. Bernard – „nazywa swoim Synem Boga i Pana
aniołów, gdy całkiem naturalnie pyta Go: Synu, czemuś nam to
uczynił? ( Łk 2, 48). Któryż z aniołów odważyłby się tak do Niego
powiedzieć (...)? Lecz Maryja, świadoma, że jest Jego Matką,
nazywa swoim Synem sam najwyższy majestat, przed którym
korzą się aniołowie. I Bóg nie obraża się o to, iż nazywa się Go
tym, kim sam być zechciał‖ 4 . On prawdziwie jest Synem Maryi.
W Chrystusie odróżnia się zrodzenie przedwieczne, to znaczy
Jego Boską naturę i preegzystencję Słowa, od doczesnych
narodzin. Jako Bóg został przed wiekami zrodzony, a nie
stworzony 5 w sposób tajemniczy przez Ojca; jako człowiek zaś
przyjął ciało z Najświętszej Maryi Panny 6 . Gdy nadeszła pełnia
czasu, Jednorodzony Syn Boży, Druga Osoba Trójcy
Przenajświętszej, przyjął ludzką naturę, czyli duszę rozumną i
ciało ukształtowane w najczystszym łonie Maryi. Natura ludzka
Jezusa, czyli jego dusza i ciało, zjednoczyły się z boską naturą w
jednej Osobie Słowa. Od owej chwili, kiedy Najświętsza Maryja
Panna wyraziła przyzwolenie na żądanie Boże, stała się Matką
wcielonego Syna Bożego, gdyż „jako wszystkie inne niewiasty, w
których łonie tworzy się fizyczna strona nasza, nie zaś dusza nasza
ludzka, prawdziwie matkami się nazywają i są nimi, tak samo i
Ona dostąpiła macierzyństwa Bożego przez to, że w Synu Jej
jedna była osoba‖ 7 .
W niebie aniołowie i święci ze zdumieniem oglądają
najwyższy stopień chwały Maryi i wiedzą dobrze, iż ta Jej
3 Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna , III, zag. 35, art. 5.
4 Św. Bernard z Clairvaux, dz. cyt. , I, 7.
5 Mszał Rzymski , Wyznanie wiary.
6 Tamże.
7 Pius XI, enc. Lux veritatis , 3.
godność pochodzi stąd, iż była i pozostaje na zawsze Matką Boga
- Stworzyciela i Zbawiciela, Mater Creatoris, Mater Salvatoris .
Dlatego też w Litanii loretańskiej pierwszym tytułem dla czci
oddawanej Najświętszej Maryi Pannie jest Sancta Dei Genitrix –
Święta Boża Rodzicielka , a tytuły następujące po nim wyrażają
przywileje Bożego macierzyństwa: Święta Panna nad pannami ,
Matka łaski Bożej , Matka najczystsza , Matka dziewicza.
Będąc prawdziwą Matką Syna Bożego, który stał się
człowiekiem, Maryja wchodzi w najściślejszy związek z Trójcą
Przenajświętszą. Jest najbardziej umiłowaną Córą Ojca , jak Ją
nazwali Ojcowie Kościoła oraz dawne i najnowsze Magisterium 8 .
Najświętszą Pannę łączą ścisłe więzy pokrewieństwa z Synem,
przez które otrzymuje naturalną władzę nad Jezusem. A na Jezusie
spoczywają obowiązki sprawiedliwości wobec Maryi, które mają
dzieci wobec swoich rodziców. Przez związek z Duchem Świętym
Maryja w zamyśle Ojców Kościoła jest Świętym Przybytkiem
Ducha Świętego , określenie to przyjął również w swoim
nauczaniu papież Jan Paweł II 9 . Jest Ona arcydziełem Trójcy
Przenajświętszej.
Maryja dla chrześcijanina nie jest bynajmniej kimś
nieistotnym. Żadnej innej osoby Bóg nie ozdobił tak wielkimi
darami. To arcydzieło Trójcy Przenajświętszej jest Matką Boga
Odkupiciela i równocześnie Matką moją, tej nędznej istoty
ludzkiej, którą jestem, i którą jest każdy ze śmiertelników. Matko
moja! – tylekroć tak właśnie Ją nazywamy.
Dziś zwracamy do Niej swoje myśli, pełni radości, czci i
świętej dumy. „Jak bardzo cieszy to ludzi, gdy przypomina im się
ich pokrewieństwo z wybitnymi postaciami ze świata literatury,
polityki, wojska, Kościoła!
– Śpiewaj Niepokalanej Dziewicy, przypominając Jej: Zdrowaś
Maryjo, Córko Boga Ojca! Zdrowaś Maryjo, Matko Boga Syna!
8 Por. Sobór Watykański II, konst. Lumen gentium , 53.
9 Por. Tamże, 55; Jan Paweł II, enc. Redemptoris Mater , 9.
Zdrowaś Maryjo, Oblubienico Boga Ducha Świętego! Ponad Tobą
– jedynie Bóg!‖ 10
1.3 Salve, Mater misericordiae, Mater spei et Mater veniae... –
Witaj, Maryjo, Matko litości, Matko nadziei i przebaczenia.
Bogarodzico i Matko łaski. Matko radosna i świętych wesele 11
mówimy dzisiaj do naszej Matki Niebieskiej słowami hymnu.
Najświętsza Maryja Panna nadal otacza swego Syna
macierzyńską troską, jak to czyniła na ziemi. Teraz tę troskę
okazuje również nam, gdyż jesteśmy członkami Ciała
Mistycznego Chrystusa. Maryja widzi Chrystusa w każdym
chrześcijaninie, w każdym człowieku. I jako Współodkupicielka
usilnie pragnie ostatecznie włączyć nas w życie Boże. Będzie Ona
zawsze stanowić ogromną pomoc w pokonywaniu trudności i
pokus. Będzie także naszą potężną sojuszniczką w apostolstwie,
które jako chrześcijanie przebywający pośród świata powinniśmy
prowadzić w tych miejscach, w których toczy się nasze życie:
„Wzywaj Najświętszą Maryję Pannę; nie przestawaj prosić Ją o to,
by zawsze okazywała się Twoją Matką: monstra te esse Matrem!
aby za łaską swego Syna oświeciła twój umysł zdrową nauką, a
serce napełniła miłością i czystością po to, byś znał drogę do Boga
i prowadził do Niego wiele dusz‖ 12 . Ten akt strzelisty – monstra te
esse Matrem! – zaczerpnięty z liturgii 13 może nam pomagać w
zjednoczeniu się z Nią zwłaszcza dzisiaj: Matko moja! Okaż, że
jesteś Matką!, w tej potrzebie i w tamtej..., a także w przypadku
tego kolegi, który zwleka ze zbliżeniem się do Twego Syna.
Nasz stosunek do Maryi musi być synowski. Według słów św.
Maksymiliana, „nie chodzi tu jednak o to, by długo klęczeć i
modlić się, ale o ten stosunek dziecka do matki. Spojrzenie
10 Św. Josemaría Escrivá, Droga , 496.
11 Liturgia Godzin , Godzina Czytań, Hymn, 21 listopada -
Ofiarowanie Najświętszej Maryi Panny.
12 Św. Josemaría Escrivá, Kuźnia , 986.
13 Hymn Ave Maris Stella .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin