SZK.KONSTR.EDW.7-2006.pdf

(1344 KB) Pobierz
S
z
k
o
a
ł
K
o
n
s
t
r
u
k
t
o
r
ē
w
Każdy Czytelnik Elektroniki dla Wszystkich może nadesłać rozwiązane jednego, dwch lub wszystkich trzech
zadań Szkoły z danego numeru. Rozwiązania można nadsyłać zwykłą pocztą albo mailem.
Paczki z modelami i koperty zawsze adresujcie: AVT - EdW ul. Burleska 9 01-939 Warszawa
i koniecznie podawajcie na kopercie czy paczce zawartość, np. Szko125, Jak7, NieGra125, #7, itd.
Osoby, ktre nadsyłają rozwiązanie e-mailem, powinny wysłać je na adres: szkola@elportal.pl
(szkola, a nie szkoła). W tytule maila i w nazwach wszystkich załącznikw oprcz nazwy konkursu
i numeru zadania umieśćcie także nazwisko (najlepiej bez typowo polskich liter), na przykład: Szko121Kowalski ,
Policz121Zielinski , NieGra121Malinowski , Jak3Krzyzanowski .
Regularnie potwierdzam otrzymanie wszystkich e-maili kierowanych na adres szkola@elportal.pl. Jeśli więc w terminie kilku dni
po wysłaniu maila do Szkoły nie otrzymacie mojego potwierdzenia, prześlijcie pliki jeszcze raz (do skutku).
Bardzo proszę wszystkich uczestnikw, także osoby nadsyłające prace e-mailem, żeby podawały imię, nazwisko, adres zamieszkania
oraz wiek . Jest to pomocne przy opracowywaniu rozwiązań, ocenie prac oraz wysyłce upominkw i nagrd. Jeśli na łamach czasopisma
nie chcecie ujawniać swoich danych Î napiszcie, a zachowam dyskrecję, podając tylko imię i pierwszą literę nazwiska, ewentualnie
miejscowość zamieszkania.
Jeśli nadsyłacie model, zawsze dołączajcie własnoręcznie podpisane i opatrzone datą oświadczenie:
Ja, niżej podpisany, oświadczam, że projekt/artykuł pt.: ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈ,
ktry przesyłam do redakcji Elektroniki dla Wszystkich, jest moim osobistym opracowaniem i nie był wcześniej nigdzie publikowany.
Mam też prośbę dotyczącą schematw: na schematach podawajcie wartości elementw, a dodatkowo dołączcie Wykaz elementw
w postaci pliku tekstowego .
Policz 125
Trzecia klasa Szko ł y Konstruktorēw
W marcu otworzyliśmy trzecią klasę naszej
Szkoły Konstruktorw. W jej ramach kolejny
raz otrzymujecie zadanie do rozwiązania i po
raz pierwszy już w tym numerze dość dokład-
nie omwione są zarwno szczegły proble-
mu, jak i nadesłane rozwiązania zadania
Policz121 . Za jakiś czas ujednolicimy Szkołę
i razem będą rozwiązywane wszystkie trzy
zadania o tym samym numerze.
Zgodnie z obietnicą, w trzeciej klasie nie
będziemy przeprowadzać typowo akademic-
kich rozważań i roztrząsać wszystkich szcze-
głw. W jej ramach zajmujemy się przykła-
dami praktycznych obliczeń . Zasadniczo są to
najprostsze obliczenia, z jakimi mamy do czy-
nienia na co dzień. Przy okazji jest to też
praktyczna nauka korzystania z kart katalogo-
wych, dlatego niekiedy zagłębimy się także
w szczegły, żeby pokazać, jakie jest prak-
tyczne znaczenie niektrych parametrw.
Przykład znajdziecie właśnie w rozwiązaniu
zadania 121, gdzie obszernie omwione są
liczne szczegły, ale absolutnie nie wszystkie.
I tu chciałbym od razu uspokoić wielu z Was:
rozwiązania następnych zadań będą krtsze
i prostsze Î nie obawiajcie się więc nadsyłać
prostych rozwiązań, ktre może nie dotykają
wszystkich szczegłw.
Przedstawiona dalej analiza rozwiązań
zadania Policz121 powinna jednak stać się
kubkiem zimnej wody na rozpalone głowy
zarwno niepoprawnych teoretykw, ktrzy
Budujemy prościutką przystawkę do pomia-
ru prądw stałych. Wykorzystamy połwkę
popularnego wzmacniacza operacyjnego
LM358. Ponieważ zależy nam na małym
spadku napięcia na rezystorze pomiarowym,
wzmocnienie musi wynosić 40dB. Wzmoc-
nione napięcie będzie mierzone popularnym
cyfrowym woltomierzem (multimetrem) na
zakresie 2V, a może nawet 200mV. Zapro-
jektuj prosty układ takiego wzmacniacza
według idei z rysunku A . Wartość rezystora
pomiarowego Rx jest nieistotna Î będzie
wynosić 1Ω lub mniej. Należy podać schemat
i wartości elementw bloku zaznaczonego
kolorem niebieskim. Jeśli ktoś uzna to za
potrzebne, może wykorzystać drugą połwkę
układu scalonego LM358 Î można przyjąć,
że obie mają identyczne wszystkie parametry.
W żadnym wypadku nie chodzi o ekspe-
rymentalne dobranie elementw układu ani
o odszukanie w literaturze podobnego roz-
wiązania, tylko o samodzielne obliczenie
wartości elementw. Dlatego w rozwiązaniu
należy podać:
1. schemat układu
2. wartości elementw
ale dobrze byłoby także:
3. zwięźle wyjaśnić, dlaczego wartości ele-
mentw są takie, a nie inne.
Rozwiązania powinny być możliwie
krtkie, ale ważne jest, by podać wyjaśnie-
Rys. A
nie, dotyczące przyjętych wartości elemen-
tw. Najlepiej, gdyby praca zawierała
zwięzły opis przebiegu obliczeń.
Kartę katalogową LM358 można bez
trudu znaleźć w Internecie, na przykład pod
adresem: www.elenota.pl
Nagrodami będą kity AVT lub książki.
Jestem przekonany, że potraktujecie tę trze-
cią klasę nie tyle jako okazję do zdobycia
upominkw, ale przede wszystkim sposob-
ność do nauki i pogłębiania wiedzy. Wszyst-
kie rozwiązania nadsyłane w terminie 60 dni
od ukazania się tego numeru EdW powinny
mieć dopisek Policz125 (na kopercie,
a w tytule maila dodatkowo nazwisko, np.:
Policz125Szulc ). Z uwagi na specyfikę zada-
nia, bardzo proszę o podawanie swojego
wielu oraz miejsca nauki czy pracy.
Zapraszam do rozwiązania tego zadania
zarwno początkujących, jak i doświadczo-
nych elektronikw ! Można też jeszcze nad-
syłać rozwiązania zadania Policz124 z po-
przedniego miesiąca.
31
Elektronika dla Wszystkich
910040135.550.png 910040135.597.png 910040135.608.png 910040135.619.png 910040135.001.png 910040135.012.png 910040135.023.png 910040135.034.png 910040135.045.png 910040135.056.png 910040135.067.png 910040135.078.png 910040135.089.png 910040135.100.png 910040135.111.png 910040135.122.png 910040135.133.png 910040135.144.png 910040135.155.png 910040135.166.png 910040135.177.png 910040135.188.png 910040135.199.png 910040135.210.png 910040135.221.png 910040135.232.png 910040135.243.png 910040135.254.png 910040135.265.png 910040135.276.png 910040135.287.png 910040135.298.png 910040135.309.png 910040135.320.png
 
Szkoła Konstruktorw
nie mieli w ręku lutownicy, jak też zapaleń-
cw, ktrzy ámyślą lutownicąÑ i ktrzy
z kolei nigdy w życiu nie przeprowadzili
jakichkolwiek obliczeń, błędnie sądząc, że
wszystko można sprawdzić eksperymental-
nie. Dobry konstruktor musi nie tylko umieć
policzyć wartości elementw na podstawie
parametrw typowych, średnich, ale też
uwzględnić rozrzut elementw oraz mieć
świadomość, gdzie tkwią głwne źrdła błę-
dw i potencjalne pułapki oraz jakie elementy
są dostępne, by takie zastosować.
metru regulacyjnego. A oto szczegły.
Większość uczestnikw słusznie przyjęła
schemat jak na rysunku B . Stabilizator
LM317, jak praktycznie wszystkie stabilizato-
ry trzykońcwkowe, podczas pracy utrzymuje
między końcwką wyjściową Out(put) a koń-
cwką Adj(ust) napięcie odniesienia Uref o
wartości nominalnej 1,25V. Na rezystorze R1
zawsze będzie więc wtedy występować napię-
cie rwne napięciu odniesienia, więc przez re-
zystor ten będzie płynął prąd I R1 = Uref / R1
prądzie dzielnika
około 1,25mA,
typowa wartość
prądu Iadj rwna
0,05mA to tylko
4% prądu dzielni-
ka. Wartość mak-
symalna Iadj
0,1mA to dalsze 4 %. Czyli wpływ prądu Iadj
na napięcie wyjściowe będzie w sumie nie-
wielki, kilkuprocentowy. Przy większym prą-
dzie dzielnika wpływ rozrzutu wartości
prądu Iadj jest procentowo jeszcze mniej-
szy. Natomiast przy małej wartości prądu
I R1 procentowy wpływ zmian prądu Iadj
będzie większy, co jest niekorzystne. Pat-
rząc z tego punktu widzenia, prąd I R1 nie
powinien być mniejszy niż 1mA, czyli R1
nie większy niż 1,25kΩ.
Po drugie, ważniejsze, chodzi o zasi-
lacz warsztatowy, ktry z racji swej roli częs-
to nie będzie niczym obciążony. Tymczasem
jak wynika z katalogu, minimalny prąd obcią-
żenia tego układu scalonego to typowo
3,5mA. Problem w tym, że jeśli prąd obciąże-
nia będzie mniejszy, stabilizator o takim sche-
macie wewnętrznym nie będzie mgł prawid-
łowo pracować i napięcie na wyjściu będzie
rosło ponad obliczone wartości. W efekcie nie
uda się uzyskać na nieobciążonym wyjściu
wymaganego w zadaniu napięcia 1,25V. Trze-
ba więc zapewnić, by w każdych warunkach
przez stabilizator płynął prąd o odpowiedniej
wielkości.
Przy braku obciążenia zewnętrznego, prą-
dem obciążenia będzie prąd płynący przez R1
i dalej do masy. Wartość rezystora R1 wyzna-
cza też minimalny prąd obciążenia, ktry nie
powinien być mniejszy niż 3,5mA, a więc:
R1 ≤ Uref / 3,5mA
w praktyce: R1 ≤ 1,25V / 3,5mA = 357Ω
Niektrzy producenci proponują R1 o war-
tości 360Ω, ale inni 240Ω, co zapewnia mini-
malny prąd obciążenia:
I1 = 1,25V / 240Ω = 5,2mA
W niektrych źrdłach zaleca się wartość
R1=120Ω, co z kolei gwarantuje minimalny
prąd obciążenia ponad 10mA.
Hobbysta wykonujący zasilacz dla siebie
może zastosować R1 o wartości 240ΩÈ
360Ω, a potem sprawdzić, czy pod obciąże-
niem napięcie wyjściowe nie spada znacząco.
Wtedy wartość rezystora R2, ktry oczywiś-
cie ma być potencjometrem, wyniesie od
19*240Ω=4,56kΩ
do 19*360Ω=6,84kΩ
Problem w tym, że potencjometry mają
wartości nominalne według szeregu E3
(1-2,2-4,7 albo 1-2-5). Nie ma co szukać
potencjometru 6,8kΩ. W grę wchodzi jedynie
potencjometr o wartości nominalnej 4,7kΩ
albo 5kΩ, ewentualnie 2,2kΩ i 2kΩ z rezys-
torem R1=120Ω.
I dla przeciętnego hobbysty takie oblicze-
nia są absolutnie wystarczające, a układ
Rys. D
Rozwiązanie zadania
Policz 121
W EdW 3/2004 przedstawione było pierwsze
zadanie, ktre brzmiało: Zaprojektuj prosty
stabilizator warsztatowy z układem LM317
według uproszczonego rysunku A . Napięcie
wyjściowe ma być regulowane potencjomet-
rem w zakresie 1,25VÈ25,0V. Zakładamy,
że transformator, mostek i kondensator filtru
są prawidłowo dobrane, więc należy jedynie
podać schemat i wartości elementw bloku
zaznaczonego kolorem niebieskim. Zadanie
w sumie jest łatwe i polega na dobraniu
do układu LM317 rezystora(-w) i potencjo-
metru(-w) o takich wartościach, żeby na
pewno udało się ustawić na wyjściu napięcie
w granicach 1,25VÈ25,0V. Chodzi o prosty
zasilacz przeznaczony do warsztatu, więc bę-
dzie on wykorzystywany rozmaicie, a pobr
prądu z zasilacza będzie się zmieniał w grani-
cach 0È0,5A (ale nie jest potrzebny żaden
ogranicznik prądu) .
Rys. B
Prąd ten popłynie dalej do masy przez rezys-
tor R2, wywołując na nim spadek napięcia.
Czym większa będzie wartość R2, tym
wyższe więc będzie napięcie wyjściowe stabi-
lizatora. Stosując w roli R2 potencjometr i
zmieniając jego wartość R2 od zera do jakiejś
wartości maksymalnej, uzyskamy potrzebny
zakres regulacji, czyli 1,25V È 25,0V. Aby
więc mieć na wyjściu napięcie 25V, trzeba
zastosować potencjometr o takiej wartości,
żeby spadek napięcia na jego pełnej rezystancji
wynisł 23,75V. W szereg z potencjometrem
R2 nie może być włączony dodatkowy rezystor,
bo uniemożliwi on uzyskanie napięcia 1,25V.
Rozwiązania naj-
prostsze . Dla nominalnej
wartości napięcia odnie-
sienia rwnej 1,25V
i przy zaniedbaniu prądu
wypływającego z koń-
cwki Adj obliczenia są
bardzo proste, ponieważ
zakładamy, iż I R1 = I R2 ,
więc analizujemy dzielnik według rysunku
C . Pominięcie prądu Iadj sugeruje nawet karta
katalogowa. Wtedy:
U R2 = I R2 * R2 = I R1 * R2 = (Uref / R1) * R2
= Uref * (R2/R1)
a stąd po przekształceniu obliczamy wartość
R2:
R2 = (U R2 / Uref) * R1
a więc: R2 = (23,75V /1,25V) * R1
R2 = 19*R1
Teoretycznie możemy zastosować dowol-
ne wartości spełniające warunek R2 = 19*R1.
W praktyce trzeba wziąć pod uwagę co
najmniej dwa czynniki.
Po pierwsze, nie należy zanadto zwiększać
wartości R1 i R2. Prąd wypływający z koń-
cwki ADJ, wynoszący typowo 50uA, ma-
ksymalnie 0,1mA, ktry zgodnie z rysun-
kiem D dodaje się do prądu I R1 , powinien być
wielokrotnie mniejszy od prądu płynącego
przez dzielnik (czyli od prądu I R1 ). Przykłado-
wo przy rezystancji R1 rzędu 1kΩ, czyli przy
Rys. A
Rys. C
Nadeszło zaskakująco dużo rozwiązań,
ktre należy podzielić na co najmniej dwie
grupy.
Do jednej grupy zaliczyłem najprostsze
obliczenia, nieuwzględniające ani prądu koń-
cwki Adj (Iadj), ani rozrzutu elementw.
Takie rozwiązania są wystarczające dla ogłu
hobbystw, ktrzy budują jeden egzemplarz
urządzenia dla własnych celw.
Druga grupa to rozwiązania uwzględniają-
ce wpływ prądu Iadj oraz zawierające pełniej-
sze obliczenia, obejmujące tolerancję elemen-
tw oraz rozrzut wartości napięcia odniesie-
nia stabilizatora.
Oddzielna sprawa to świadomość proble-
mu prądu minimalnego. Znaczna część
uczestnikw nawet nie wspomniała o tym
ograniczeniu. Niektrzy zaproponowali re-
zystory o zbyt dużej rezystancji, a inni świa-
domie czy nie, o prawidłowej niedużej war-
tości. Nikt nie zwrcił jednak uwagi na prob-
lem mocy strat i tolerancji użytego potencjo-
32
Elektronika dla Wszystkich
910040135.341.png 910040135.352.png 910040135.363.png 910040135.374.png 910040135.385.png 910040135.396.png 910040135.407.png 910040135.418.png 910040135.429.png 910040135.440.png 910040135.451.png 910040135.462.png 910040135.473.png 910040135.484.png 910040135.495.png 910040135.506.png 910040135.517.png 910040135.528.png 910040135.539.png 910040135.551.png 910040135.562.png 910040135.573.png 910040135.584.png 910040135.591.png 910040135.592.png 910040135.593.png 910040135.594.png 910040135.595.png 910040135.596.png 910040135.598.png 910040135.599.png 910040135.600.png 910040135.601.png 910040135.602.png 910040135.603.png 910040135.604.png 910040135.605.png 910040135.606.png 910040135.607.png 910040135.609.png 910040135.610.png 910040135.611.png 910040135.612.png 910040135.613.png 910040135.614.png 910040135.615.png 910040135.616.png 910040135.617.png 910040135.618.png 910040135.620.png 910040135.621.png 910040135.622.png 910040135.623.png 910040135.624.png 910040135.625.png 910040135.626.png 910040135.627.png 910040135.628.png 910040135.629.png 910040135.002.png 910040135.003.png 910040135.004.png 910040135.005.png 910040135.006.png 910040135.007.png 910040135.008.png 910040135.009.png 910040135.010.png 910040135.011.png 910040135.013.png 910040135.014.png 910040135.015.png 910040135.016.png 910040135.017.png 910040135.018.png 910040135.019.png 910040135.020.png 910040135.021.png 910040135.022.png 910040135.024.png 910040135.025.png 910040135.026.png 910040135.027.png 910040135.028.png 910040135.029.png 910040135.030.png 910040135.031.png 910040135.032.png 910040135.033.png 910040135.035.png 910040135.036.png 910040135.037.png 910040135.038.png 910040135.039.png 910040135.040.png 910040135.041.png 910040135.042.png 910040135.043.png 910040135.044.png 910040135.046.png 910040135.047.png 910040135.048.png
Szkoła Konstruktorw
samego stabilizatora może wyglądać jak na
rysunku E . Minus mogą sobie postawić ci
uczestnicy, ktrzy zaproponowali wartości
potencjometru większe niż 4,7kΩ lub 5kΩ,
albo też wartości niespotykane w praktyce, na
przykład 6,8kΩ, 4kΩ czy 4,3kΩ. Trzeba
mocno stać na ziemi i pamiętać o tym, co
mamy do dyspozycji.
ale nie oczekujcie, że wszystko będziemy
publikować.
Jeśli więc omawiany zasilacz miałby być
projektem w EdW, na wszelki wypadek nale-
żałoby zapewnić minimalny prąd obciążenia
co najmniej 10mA. Najprościej zrobić to,
zmniejszając R1 do 120Ω. Wtedy jednak
potencjometr R2 musiałby mieć oporność
2kΩ lub 2,2kΩ. Ten prosty, na pozr znako-
mity sposb niesie jednak kolejne niebezpie-
czeństwo, o ktrym nikt z uczestnikw nie
wspomniał.
Otż na potencjometrze wystąpi w skraj-
nym przypadku napięcie 23,75V, co oznacza,
iż przy oporności 2,2kΩ wydzieli się w nim
0,256 wata mocy. Tymczasem wiele potencjo-
metrw ma obciążalność tylko 0,1W albo
nawet 0,05W! Świadomy konstruktor powi-
nien pomyśleć i o tym. Jeśli zażąda użycia
potencjometru o obciążalności powyżej
0,25W, znacząco utrudni zadanie innym, bo
obecnie potencjometry o większej mocy
są coraz rzadziej używane. Chyba że przemil-
czy problem z przekonaniem, iż przy takiej
mocy potencjometr nie powinien się spalić,
a zmniejszenie niezawodności czyjegoś zasi-
lacza nic go nie obchodzi.
Aby definitywnie rozwiązać problem, albo
trzeba znacznie rozbudować układ i zamiast
jednego potencjometru 2,2kΩ o podwyższo-
nej mocy wstawić bardziej rozbudowany blok
regulacyjny z potencjometrem małej mocy,
albo pozostając przy potencjometrze 4,7kΩ
czy nawet 10kΩ, dodać obwd wstępnego
obciążenia wyjścia. Nie jest jednak dobrym
rozwiązaniem zastosowanie w roli takiego
obciążenia rezystora między wyjściem
a masą. Problem w tym, że problem minimal-
nego obciążenia wyjścia jest najostrzejszy
przy najmniejszym napięciu wyjściowym, jak
pokazuje stosowna charakterystyka z katalo-
gowego rysunku F . Nie trzeba jednak kon-
struować bloku o ujemnej rezystancji, gdzie
prąd zmniejsza się przy zwiększaniu napięcia
wyjściowego, albo lustra prądowego o prą-
dzie odwrotnie proporcjonalnym do napięcia
wyjściowego, a wprost proporcjonalnym do
napięcia na stabilizatorze, według rysunku
G . Wystarczy, że takie dodatkowe wstępne
obciążenie będzie jakąś prostą odmianą źrd-
ła prądowego. W rozwiązaniu z rysunku H
stabilność prądu lustra prądowego nie ma żad-
nego znaczenia, podobnie jak w przykładzie ze
źrdłem prądowym według rysunku J . Nieco
inaczej w najoszczędniejszym układzie z ry-
sunku K , gdzie zmiany prądu bazy T1 będą
wpływać na prąd płynący przez R2, a tym
samym na napięcie wyjściowe. Zmiany prądu
bazy będą wynikać ze zmian temperatury Î
temperatura ma wpływ na wzmocnienie prą-
dowe i na wartość napięcia U BE . Z uwagi na
duże wzmocnienie prądowe T1, ponad 100,
zmiany te będą jednak znikome w porwna-
niu z prądem płynącym przez R1 i można je
spokojnie pominąć. Jednak w precyzyjnym
zasilaczu laboratoryjnym należałoby przyj-
rzeć się temu szczegłowi dokładniej albo
wykorzystać ideę według rysunku G, H lub J.
Należy też koniecznie przeanalizować
problem rozrzutu parametrw, czyli tolerancji
elementw. W programach symulacyjnych są
odpowiednie procedury do takich obliczeń,
m.in. według metody Monte Carlo. Przy pro-
jektowaniu prostego zasilacza warsztatowego
nie trzeba przeprowadzać takich symulacji.
Wystarczy z grubsza oszacować rozmiary
problemu. Otż napięcie odniesienia o war-
tości nominalnej 1,25V tak naprawdę może
mieć wartość w zakresie 1,2V È 1,3V, czyli
jego tolerancja wynosi mniej więcej ±4%.
Popularne rezystory mają tolerancję ±5%.
Rys. E
Rozwiązania zaawansowane
Może się jednak zdarzyć, że zasilacz zapro-
jektowany według wcześniejszego rozumo-
wania nie spełni pokładanych w nim nadziei.
Być może maksymalne napięcie wyjściowe
będzie za niskie albo bez obciążenia napięcie
wyjściowe będzie dużo wyższe niż pod obcią-
żeniem. Otż większość producentw podaje,
że typowo minimalny prąd obciążenia układu
scalonego to 3,5mA przy rżnicy napięć wej-
ście-wyjście rwnej czy bliskiej 40V. Jedno-
cześnie gwarantowana wartość to 10mA.
Oznacza to, że mogą zdarzyć się egzemplarze
LM317, ktre przy prądzie 3,5 czy nawet
5mA nie będą poprawnie pracować przy usta-
wieniu na wyjściu najniższego napięcia.
Trudno ocenić szansę, że tak będzie, bo zale-
ży to m.in. od doskonałości technologii pro-
dukcji stosowanej przez danego producenta.
Amator może założyć, że tak nie będzie, a gdy
się jednak zdarzy, wtedy będzie się martwił
albo wykorzysta inny egzemplarz kostki. Jed-
nak prawdziwy konstruktor, projektując
urządzenie, ktre ma być powielane w wielu
egzemplarzach, musi uwzględnić najgorszy
przypadek .
Dotyczy to też każdego projektu przysyła-
nego do publikacji w EdW, zwłaszcza gdy
miałby być do niego kit Î zestaw elementw.
Nie można kierować się wartością typową,
tylko koniecznie trzeba uwzględnić najgorszy
przypadek. Niestety, niektrzy młodzi Czytel-
nicy nawet nie zdają sobie sprawy z proble-
mu, a jednocześnie są zbyt pewni siebie
i uważają, że jeśli ich model zadziałał, to już
nie ma żadnego problemu.
Otż problem jest, i to czasem dość
poważny, a młodziutki ákonstruktorÑ nie ma
o nim bladego pojęcia. Te słowa i zachętę:
áwięcej skromnościÑ, kieruję do tych nastolat-
kw, ktrzy uważają, iż po przeczytaniu kilku
książek i po lekturze kilkunastu numerw
EdW są świetnymi elektronikami i że powin-
niśmy bez zastrzeżeń publikować ich projekty
czy artykuły w EdW. Kochani, prawdziwym
konstruktorem zostaje się po latach nauki
i eksperymentw! Przysyłajcie więc modele
jako rozwiązania głwnego zadania Szkoły,
Rys. G
Rys. H
Rys. J
Rys. F
Rys. K
33
Elektronika dla Wszystkich
910040135.049.png 910040135.050.png 910040135.051.png 910040135.052.png 910040135.053.png 910040135.054.png 910040135.055.png 910040135.057.png 910040135.058.png 910040135.059.png 910040135.060.png 910040135.061.png 910040135.062.png 910040135.063.png 910040135.064.png 910040135.065.png 910040135.066.png 910040135.068.png 910040135.069.png 910040135.070.png 910040135.071.png 910040135.072.png 910040135.073.png 910040135.074.png 910040135.075.png 910040135.076.png 910040135.077.png 910040135.079.png 910040135.080.png 910040135.081.png 910040135.082.png 910040135.083.png 910040135.084.png 910040135.085.png 910040135.086.png 910040135.087.png 910040135.088.png 910040135.090.png 910040135.091.png 910040135.092.png 910040135.093.png 910040135.094.png 910040135.095.png 910040135.096.png 910040135.097.png 910040135.098.png 910040135.099.png 910040135.101.png 910040135.102.png 910040135.103.png 910040135.104.png 910040135.105.png 910040135.106.png 910040135.107.png 910040135.108.png 910040135.109.png 910040135.110.png 910040135.112.png 910040135.113.png 910040135.114.png 910040135.115.png 910040135.116.png 910040135.117.png 910040135.118.png 910040135.119.png 910040135.120.png 910040135.121.png 910040135.123.png 910040135.124.png 910040135.125.png 910040135.126.png 910040135.127.png 910040135.128.png 910040135.129.png 910040135.130.png 910040135.131.png 910040135.132.png 910040135.134.png 910040135.135.png 910040135.136.png 910040135.137.png 910040135.138.png 910040135.139.png 910040135.140.png 910040135.141.png 910040135.142.png 910040135.143.png 910040135.145.png 910040135.146.png 910040135.147.png 910040135.148.png 910040135.149.png 910040135.150.png 910040135.151.png 910040135.152.png 910040135.153.png 910040135.154.png 910040135.156.png 910040135.157.png 910040135.158.png 910040135.159.png 910040135.160.png 910040135.161.png 910040135.162.png 910040135.163.png 910040135.164.png 910040135.165.png 910040135.167.png 910040135.168.png 910040135.169.png 910040135.170.png 910040135.171.png 910040135.172.png 910040135.173.png 910040135.174.png 910040135.175.png 910040135.176.png 910040135.178.png 910040135.179.png 910040135.180.png 910040135.181.png 910040135.182.png 910040135.183.png 910040135.184.png 910040135.185.png 910040135.186.png 910040135.187.png 910040135.189.png 910040135.190.png 910040135.191.png 910040135.192.png 910040135.193.png 910040135.194.png 910040135.195.png 910040135.196.png 910040135.197.png 910040135.198.png 910040135.200.png 910040135.201.png 910040135.202.png 910040135.203.png 910040135.204.png 910040135.205.png 910040135.206.png 910040135.207.png 910040135.208.png 910040135.209.png 910040135.211.png 910040135.212.png 910040135.213.png 910040135.214.png 910040135.215.png 910040135.216.png 910040135.217.png 910040135.218.png 910040135.219.png 910040135.220.png 910040135.222.png 910040135.223.png 910040135.224.png 910040135.225.png 910040135.226.png 910040135.227.png 910040135.228.png 910040135.229.png 910040135.230.png 910040135.231.png 910040135.233.png 910040135.234.png 910040135.235.png 910040135.236.png 910040135.237.png 910040135.238.png 910040135.239.png 910040135.240.png 910040135.241.png 910040135.242.png 910040135.244.png 910040135.245.png 910040135.246.png 910040135.247.png 910040135.248.png 910040135.249.png 910040135.250.png 910040135.251.png 910040135.252.png 910040135.253.png 910040135.255.png 910040135.256.png 910040135.257.png 910040135.258.png 910040135.259.png 910040135.260.png 910040135.261.png 910040135.262.png 910040135.263.png 910040135.264.png 910040135.266.png 910040135.267.png 910040135.268.png 910040135.269.png 910040135.270.png 910040135.271.png 910040135.272.png 910040135.273.png 910040135.274.png 910040135.275.png 910040135.277.png 910040135.278.png 910040135.279.png 910040135.280.png 910040135.281.png 910040135.282.png 910040135.283.png 910040135.284.png 910040135.285.png 910040135.286.png 910040135.288.png 910040135.289.png 910040135.290.png 910040135.291.png 910040135.292.png 910040135.293.png 910040135.294.png 910040135.295.png 910040135.296.png 910040135.297.png 910040135.299.png 910040135.300.png 910040135.301.png 910040135.302.png 910040135.303.png 910040135.304.png
Szkoła Konstruktorw
Największym źrdłem niepewności będzie
R2, bo zapewne będzie zwykłym, węglowym
potencjometrem o tolerancji ±20%, a do tego
o słabej stabilności cieplnej.
Nie ma natomiast potrzeby szczegłowego
zajmowania się prądem Iadj, wypływającym
z końcwki ADJ, płynącym przez R2 i zwięk-
szającym spadek napięcia na nim. Owszem,
ma on pewien wpływ, jednak zgodnie z kata-
logiem prąd Iadj ma wartość co najwyżej
0,1mA. Natomiast przez dzielnik R1, R2 pły-
nie prąd rzędu 5mA. Prąd Iadj stanowi więc
co najwyżej 2% prądu dzielnika i można go
spokojnie pominąć, bo inne odchyłki są
znacznie większe.
Ściślej biorąc, należałoby zastanowić się
nie tyle nad wartością prądu Iadj, tylko jego
ewentualnymi zmianami (głwnie pod wpły-
wem temperatury), ktre według katalogu
typowo wynoszą 0,2uA, a maksymalnie 5uA.
Niemniej zmiana prądu Iad nawet o 5uA jest
do pominięcia, bo stanowi tylko 0,1% prądu
dzielnika, więc wprowadzi odchyłkę co naj-
wyżej 0,1%. Taką lub większą odchyłkę mogą
też wprowadzić zmiany rezystancji zwykłego,
węglowego potencjometru. Jeśli ma to być
zasilacz warsztatowy, można pozostać przy
tanim potencjometrze węglowym. W zasila-
czu laboratoryjnym należałoby zastosować
lepszy potencjometr: albo cermetowy, albo
drutowy, najlepiej wieloobrotowy, albo ewen-
tualnie ze ścieżką oporową z tworzywa
sztucznego.
W każdym razie w zasilaczu warsztato-
wym szczegłowe obliczenia tolerancji
wszystkich elementw nie są niezbędne. Jed-
nak już na pierw-
szy rzut oka wi-
dać, że niestety
przy niekorzyst-
nym zbiegu oko-
liczności należy li-
czyć się z odchy-
łką prawie 30% od
idealnej wartości
wyliczonej. Tym-
czasem w zadaniu
było wyraźnie
powiedziane,
á żeby na pewno
udało się ustawić
na wyjściu napię-
cie w granicach
1,25V È 25,0VÑ .
Bez wgłębiania się w szczegły, nasuwa się
podstawowy wniosek: jeśli układ ma być
zaprojektowany porządnie, a nie po party-
zancku, trzeba przewidzieć dodatkowy punkt
regulacji, by przy najbardziej niekorzystnej
kombinacji odchyłek parametrw elementw
osiągnąć założone najwyższe napięcie 25,0V.
Aby zagwarantować uzyskanie maksymalne-
go napięcia 25,0V, można zastosować dobie-
raną indywidualnie dodatkową rezystancję Rx
o dużej wartości, włączoną rwnolegle z po-
tencjometrem według rysunku L , ale taka
dodatkowa rezystancja będzie zmieniać cha-
rakterystykę potencjometru, co będzie nieko-
rzystne, na przykład gdyby pokrętło miało
być wyskalowane. Lepszy jest sposb z ry-
sunku M , gdzie dodatkowy potencjometr
montażowy PR1 posłuży do ustawienia mak-
symalnej wartości rwnej dokładnie 25,0V.
Nie chodzi jedynie o precyzyjne ustawienie
maksymalnego napięcia 25,0V, ale też
o umożliwienie uzyskania tego napięcia przy
niekorzystnym rozrzucie elementw. Jeśli
chcemy uzyskać regulację w grani-
cach 30%, by w każdym przypadku
skorygować rozrzut elementw,
połowa rezystancji potencjometru
powinna wynosić mniej więcej
30% obliczonej teoretycznie war-
tości rezystora R1 (czyli PR1 powi-
nien mieć około 60% wyliczonej
wartości R1), a wartość rezystora
R1a powinna wynosić około 70%
wyliczonej wartości R1, jak poka-
zuje rysunek M. Zwykły węglowy
ápeerekÑ PR1 nieco pogorszy sta-
bilność cieplną, co jednak w zasila-
czu warsztatowym jest do przyję-
cia. W laboratoryjnym należałoby
zastosować montażowy potencjo-
metr cermetowy lub lepiej wieloobrotowy
helitrim.
Na koniec należy też wspomnieć, że może-
my trafić na egzemplarz stabilizatora z napię-
ciem odniesienia nieco wyższym niż 1,25V Î
wtedy niemożliwe będzie uzyskanie wymaga-
nego w zadaniu napięcia wyjściowego 1,25V.
Jednak taką drobną rżnicę, rzędu co najwy-
żej 50 miliwoltw, możemy pominąć i osta-
tecznie pozostać przy prostszych wersjach.
Potencjometr P2 dla wygody mgłby mieć
bodaj najpopularniejszą wartość 10kΩ,
a układ mgłby wyglądać jak na rysunku N .
Z uwagi na poprawę parametrw przy wyż-
szych częstotliwościach warto dodać
nie tylko kondensator C2 na wyjściu,
ale też dodatkowo C3. Nie są
konieczne natomiast dwie diody,
zaznaczone w niektrych katalogach,
ewentualnie można dodać jedną, mię-
dzy dodatnią końcwką kondensatora
C3 a dodatnią końcwką wyjściową
(zaznaczona linią przerywaną).
Gdyby napięcie dokładnie 1,25V
było bezwzględnie konieczne, nale-
żałoby dodać stabilizator napięcia ujemnego.
Rysunek O , pochodzący z katalogu Texas
Instruments, pokazuje tego rodzaju propozyc-
ję. Inna, to wykorzystanie dodatkowego źrd-
ła niewielkiego ujemnego napięcia odniesie-
nia, na przykład według rysunku P , gdzie
możliwe jest uzyskanie napięć wyjściowych
bliskich zeru i gdzie dodatkowe ujemne
napięcie odniesienia wykorzystywane jest też
w obwodzie źrdła prądowego zapewniające-
go minimalne obciążenie prądem około
10mA.
Rys. O
Rys. P
Podana obszerna analiza, też niepełna, nie-
obejmująca wszystkich szczegłw, nie po-
winna nikogo przestraszyć, tylko pokazać, że
inne jest podejście zawodowego konstruktora,
zupełnie inne początkującego amatora, a jesz-
cze inne doświadczonego hobbysty, ktry
uwzględni tylko część omwionych czynni-
kw. Trzeba też przyznać, że nawet doświad-
czonemu konstruktorowi mogą umknąć jakieś
szczegły, czego efektem będą kłopoty przy
uruchamianiu niektrych egzemplarzy urzą-
dzenia. Właśnie z uwagi na mnstwo rozmai-
tych czynnikw, przed wprowadzeniem na ry-
nek profesjonalnych urządzeń przeprowadza
się nie tylko obliczenia, ale także liczne prak-
tyczne testy, ktre pomagają wykryć takie
potencjalne źrdła kłopotw.
Gratulacje należą się zdecydowanej więk-
szości uczestnikw, a drobne upominki za
rozwiązanie zadania Policz121 otrzymują
zarwno początkujący, jak i bardziej wnikliwi
uczestnicy: Piotr Buś z Tarnobrzega, Piotr
Ławicki z Leszczyny, Michał Jaworski
z Kazimierza, Tomasz Badura z Wrocławia,
Sławomir Maciejewski z Woli.
Rys. L
Rys. M
Rys. N
34
Elektronika dla Wszystkich
910040135.305.png 910040135.306.png 910040135.307.png 910040135.308.png 910040135.310.png 910040135.311.png 910040135.312.png 910040135.313.png 910040135.314.png 910040135.315.png 910040135.316.png 910040135.317.png 910040135.318.png 910040135.319.png 910040135.321.png 910040135.322.png 910040135.323.png 910040135.324.png 910040135.325.png 910040135.326.png 910040135.327.png 910040135.328.png 910040135.329.png 910040135.330.png 910040135.331.png 910040135.332.png 910040135.333.png 910040135.334.png 910040135.335.png 910040135.336.png 910040135.337.png 910040135.338.png 910040135.339.png 910040135.340.png 910040135.342.png 910040135.343.png 910040135.344.png 910040135.345.png 910040135.346.png 910040135.347.png 910040135.348.png 910040135.349.png 910040135.350.png 910040135.351.png 910040135.353.png 910040135.354.png 910040135.355.png 910040135.356.png 910040135.357.png 910040135.358.png 910040135.359.png 910040135.360.png 910040135.361.png 910040135.362.png 910040135.364.png 910040135.365.png 910040135.366.png 910040135.367.png 910040135.368.png 910040135.369.png 910040135.370.png 910040135.371.png 910040135.372.png 910040135.373.png 910040135.375.png 910040135.376.png 910040135.377.png 910040135.378.png 910040135.379.png 910040135.380.png 910040135.381.png 910040135.382.png 910040135.383.png 910040135.384.png 910040135.386.png 910040135.387.png 910040135.388.png 910040135.389.png 910040135.390.png 910040135.391.png 910040135.392.png 910040135.393.png 910040135.394.png 910040135.395.png 910040135.397.png 910040135.398.png 910040135.399.png 910040135.400.png 910040135.401.png 910040135.402.png 910040135.403.png 910040135.404.png 910040135.405.png 910040135.406.png 910040135.408.png 910040135.409.png 910040135.410.png 910040135.411.png 910040135.412.png 910040135.413.png 910040135.414.png 910040135.415.png 910040135.416.png 910040135.417.png 910040135.419.png 910040135.420.png 910040135.421.png 910040135.422.png 910040135.423.png 910040135.424.png 910040135.425.png 910040135.426.png 910040135.427.png 910040135.428.png 910040135.430.png 910040135.431.png 910040135.432.png 910040135.433.png 910040135.434.png 910040135.435.png 910040135.436.png 910040135.437.png 910040135.438.png 910040135.439.png 910040135.441.png 910040135.442.png 910040135.443.png 910040135.444.png 910040135.445.png 910040135.446.png 910040135.447.png 910040135.448.png 910040135.449.png 910040135.450.png 910040135.452.png 910040135.453.png 910040135.454.png 910040135.455.png 910040135.456.png 910040135.457.png 910040135.458.png 910040135.459.png 910040135.460.png 910040135.461.png 910040135.463.png 910040135.464.png 910040135.465.png 910040135.466.png 910040135.467.png 910040135.468.png 910040135.469.png 910040135.470.png 910040135.471.png 910040135.472.png 910040135.474.png 910040135.475.png 910040135.476.png 910040135.477.png 910040135.478.png 910040135.479.png 910040135.480.png 910040135.481.png 910040135.482.png 910040135.483.png 910040135.485.png 910040135.486.png 910040135.487.png 910040135.488.png 910040135.489.png 910040135.490.png 910040135.491.png 910040135.492.png 910040135.493.png 910040135.494.png 910040135.496.png 910040135.497.png 910040135.498.png 910040135.499.png 910040135.500.png 910040135.501.png 910040135.502.png 910040135.503.png 910040135.504.png 910040135.505.png 910040135.507.png 910040135.508.png 910040135.509.png 910040135.510.png 910040135.511.png 910040135.512.png 910040135.513.png 910040135.514.png 910040135.515.png 910040135.516.png 910040135.518.png 910040135.519.png 910040135.520.png 910040135.521.png 910040135.522.png 910040135.523.png 910040135.524.png 910040135.525.png 910040135.526.png 910040135.527.png 910040135.529.png 910040135.530.png 910040135.531.png 910040135.532.png 910040135.533.png 910040135.534.png 910040135.535.png 910040135.536.png 910040135.537.png 910040135.538.png 910040135.540.png 910040135.541.png 910040135.542.png 910040135.543.png 910040135.544.png 910040135.545.png 910040135.546.png 910040135.547.png 910040135.548.png 910040135.549.png 910040135.552.png 910040135.553.png 910040135.554.png 910040135.555.png 910040135.556.png 910040135.557.png 910040135.558.png 910040135.559.png 910040135.560.png 910040135.561.png 910040135.563.png 910040135.564.png 910040135.565.png 910040135.566.png 910040135.567.png 910040135.568.png 910040135.569.png 910040135.570.png 910040135.571.png 910040135.572.png 910040135.574.png 910040135.575.png 910040135.576.png 910040135.577.png 910040135.578.png 910040135.579.png 910040135.580.png 910040135.581.png 910040135.582.png 910040135.583.png 910040135.585.png
Szkoła Konstruktorw
15-letni Jakub Radwan z Wielgolasu propo-
nuje zagłuszacz telefonw komrkowych .
17-letni Sebastian Janowski z Wrocławia
podał pomysł mwiącej pocztwki, zawiera-
jącej układ scalony, mikrofon i głośnik, ktrą
można byłoby nagrać i wysłać normalnie
pocztą.
Szymon Rusiecki przysłał krciutkiego
maila z enigmatycznym pomysłem automatu
utrzymującego temperaturę w łżku . Łukasz
Bednarski z Dąbrwki Wlk. chciałby zreali-
zować pojazd magnetyczny unoszący się nad
trasą z blachy magnetycznej . Filip Sieradzki
z Lubowa lub Łubowa zaproponował temat:
automatyczny kierowca do samochodu . Z ko-
lei Łukasz Madej z Buczyny przysłał bloko-
wy schemat systemu z kamerą, domofonem,
pytający gościa o hasło i wpuszczający go
albo po podaniu słownego hasła, albo po
pokazaniu do kamery klucza-przedmiotu o
szczeglnym kształcie.
Niektre z tych propozycji są naprawdę
ciekawe, ale ich realizacja byłaby bardzo
trudna, a w warunkach amatorskich wręcz
niemożliwa.
Spośrd innych młodych uczestnikw
kilku przyznało się do przeprowadzenia prb,
ale ich prace też zaliczyłem do teoretycznych,
ponieważ autorzy nie udokumentowali ich
fotografiami. 15-letni Mateusz Łuczak z Po-
znania zajął się wykorzystaniem diod LED,
jednak proponowany schemat zawiera usterki.
14-letni Krzysztof Bartkowski z Karbowa
zaproponował budowę urządzenia, ktre
zmieściłoby się do pirnika i spełniało nastę-
pujące funkcje: zegarka-kalendarza i podpo-
wiadacza na kartkwkach (ściąga), choć
wcale nie jestem zwolennikiem ściąg. Model
wykonałem tj. połączyłem ze sobą proce-
sor(Ò2313) i wyświetlacz LCD 2*16. Jeszcze
nie umiem dobrze programować (pisałem
tylko proste programy w C++), dlatego nie do
końca rozwiązałem zadanie. (È)
Natomiast 21-letni Filip Rus z Zawiercia
napisał : (È) Być może jest już zbyt pźno, ale
mimo wszystko wysyłam swoją propozycję,
żeby zaznaczyć, iż wciąż átam jestemÐ i nadal
śledzę zadania Szkoły, jak i inne artykuły
w EdW ;-) (È) wysyłam tekst opisujący pros-
ty układ nietypowego otwierania domofonu,
ktry bez zarzutu działa od kilku miesięcy we
wrocławskim mieszkaniu studenckim (È).
Praktyczna przydatność opisanego urządzenia
może być dyskusyjna, lecz na pewno kilka
osb, szczeglnie w wieku studenckim, ale nie
tylko, uzna je za ciekawą propozycje. Otż
wyobraźmy sobie, że wracamy do mieszkania
w bloku, w ktrym na klatce schodowej zain-
stalowano domofon, do ktrego zapomnieliś-
my klucza! (È) albo wracamy do domu wraz
ze znajomym (lub znajomą ;-) ), ktry wcześ-
niej u nas nie był, dochodzimy do drzwi domo-
fonowych i co robimy zamiast wyciągnąć
klucz? Sięgamy po telefon komrkowy, wybie-
ramy numer i po chwili drzwi stoją otworem!
Gwarantuję, że wywoła to niemałe zdziwienie
na twarzy gościa, a może nawet mu tym
samym zaimponujemy ;-) Co prawda korzysta
ono z telefonu stacjonarnego, ale (È) nie ma
to większego znaczenia, gdyż przez większość
czasu telefon stacjonarny w takim mieszkaniu
milczy. Po prostu, każdy student ma komrkę!
(È). Jak widać na rysunku 1 , układ składa się
z garstki elementw i z powodzeniem może
być zmontowany na pająka. Wejście układu
podłączane jest do stacjonarnej linii telefo-
nicznej (È). Sygnał zmienny dzwonienia po
wyprostowaniu w mostku D1-D4 przechodzi
przez diodę Zenera D5. (È) Napięcie z C2
zasila cewkę niewielkiego przekaźniczka.
Wyprowadzenia stykw przekaźnika podłącza-
my bezpośrednio pod styki przycisku otwiera-
jącego drzwi w aparacie domofonowym. (È)
Sygnał ádzwonieniaÑ pojawia się na linii na
1 sekundę, co 4 sekundy. Może się to okazać
niewystarczającym czasem na otwarcie drzwi.
Jeśli stosujemy przekaźnik, możemy sprbo-
wać zwiększyć nieco pojemność C2. (È)
Oczywiście, kiedy ktoś zatelefonuje do miesz-
kania, otworzy się zamek na dole. Jednak jak
pisałem, w mieszkaniu studenckim telefon
stacjonarny odzywa się rzadko, a jeśli nawet,
to kilkakrotne zadziałanie zamka nie jest dla
studenta powodem do zmartwień ;-) (È) Ist-
nieje możliwość skonstruowania nieco innego
układu. (È) Otż wystarczy zakupionemu
aparatowi komrkowemu starszej generacji
zapewnić stałe zasilanie, włożyć kartę SIM
zakupioną za 5PLN, a do obwodw podświet-
lenia LCD (najczęściej zaświeca się ono
w trakcie dzwonienia) dołączyć element wyko-
nawczy i gotowe! (È) Uzyskamy niezależność
od osb dzwoniących na nasz numer stacjo-
narny i dodatkowo swego rodzaju áutajnie-
nieÑ numeru otwierającego drzwi do budyn-
ku. Co prawda takie tanie startery mają krt-
ką ważność, jednak w praktyce można pod ich
numer dzwonić przez okres około roku bez
uzupełniania konta.
Tyle o rozwiązaniach nieudokumentowa-
nych fotografiami.
Zadanie g ł ēwne nr 125
Na wakacyjny lipiec przygotowałem zadanie
przeznaczone zwłaszcza dla młodych Czytel-
nikw, ale mam nadzieję, że nie tylko. Impul-
sem do ogłoszenia takiego zadania była przy-
padkowo znaleziona strona internetowa, gdzie
młody miłośnik roweru prezentował z ogrom-
ną dumą swoje proste rozwiązanie wykorzys-
tujące diody LED do átuninguÑ roweru.
Zaskoczyła mnie ta wielka duma z, najdeli-
katniej mwiąc, niezbyt wielkich umiejętnoś-
ci. Tymczasem uczestnicy naszej Szkoły
potrafią bez trudu zaproponować i zrealizo-
wać nieporwnanie lepsze rozwiązania. Dla-
tego postanowiłem powrcić do árowerowe-
goÑ tematu.
Oto więc lipcowe zadanie numer 125:
Zaproponuj układ(-y) elektronicznego
tuningu roweru.
Rozumiem, że będą to przede wszystkim
rozmaite układy z diodami LED, w tym
umieszczone na kołach roweru. Oczywiście
w ramach zadania doskonale mieszczą się
także wszelkie rowerowe układy elektronicz-
ne, ktre nie będą świecić (nie każdy zechce
zmienić rower w migotliwą choinkę).
Bardzo proszę, zwrćcie szczeglną
uwagę na praktyczną stronę zagadnienia,
w tym na problem zasilania oraz zabezpiecze-
nia przed wilgocią, deszczem i wodą z kałuż.
Pole do popisu jest bardzo szerokie Î po
prostu układ ma w jakiś sposb uatrakcyjniać
wygład lub funkcje roweru. Jestem przekona-
ny, że zaproponujecie liczne interesujące idee
i rozwiązania. Jak zwykle czekam zarwno na
prace teoretyczne, jak i na praktycznie spraw-
dzone modele.
Rozwiązanie zadania 120
Temat postawionego w lutym zadania 120
brzmiał: Wariacje na dowolny temat, czyli
- zaproponu dowolne ápozytywnie zakręco-
neÑ urządzenie . Cieszę się, że temat okazał
się interesujący. Jeden z najmłodszych uczest-
nikw napisał: (È) Mam 14 lat. Od dawna
chciałem uczestniczyć w Szkole, lecz nie mia-
łem odwagi, by przysłać moje opracowanie.
Ale wreszcie postanowiłem, że to zrobię.
Chciałbym zaproponować budowę urządze-
nia, ktre (È).
Nadeszło wiele rozwiązań, w tym więk-
szość praktycznych. Modele możecie zoba-
czyć na 18 fotografiach. Aż jedenaście pro-
jektw zakwalifikowałem do sprawdzenia
i publikacji.
Rozwiązania praktyczne
16-letni Mariusz Jaglarz z Chrzanowa napi-
sał: zrealizowałem własny sprzęt audiowizual-
ny, wykorzystałem do tego dwa zestawy do
samodzielnego montażu firmy Nord Elektro-
nik (È), jest to miniiluminofonia LED oraz
wskaźnik poziomu sygnału stereo. Jak widać
na fotografii 1 , płytki z układami oraz diody
LED zostały zmontowane w dużej obudowie
z przezroczystych płyt z pleksiglasu.
Fotografia 2 pokazuje model 24-letniego
Marcina Dobrogowskiego z Gajownik
k/Choroszczy. Marcin postanowił zaprezento-
wać coś praktycznego: podwjny elektronicz-
ny starter do świetlwek. Schemat pokazany
jest na rysunku 2 . Rozwiązanie układowe za-
czerpnął z literatury, a układ przetestował tak-
że z tranzystorami KT898A, 2SC1942,
Rozwiązania teoretyczne
Pojawiły się rozmaite, w tym zaskakujące,
propozycje teoretyczne. Większość takich
propozycji nie zawierała jednak żadnych
szczegłw, a jedynie oglną ideę. I tak
35
Elektronika dla Wszystkich
910040135.586.png 910040135.587.png 910040135.588.png 910040135.589.png 910040135.590.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin