2006.03_Blender–program do grafiki 3D_[Grafika].pdf
(
493 KB
)
Pobierz
332785965 UNPDF
aktualności
Linuxfresh
Blender
– program do graiki 3D
Jean-Pierre Féval
do modelowania i renderowa-
nia obrazów oraz animacji trój-
wymiarowych. Z jego pomocą
można również tworzyć prezentacje inte-
raktywne (np. pozwalając użytkownikowi
zwiedzać trójwymiarowy model domu),
a nawet gry. Minęły już ponad trzy lata
od czasu, gdy wspólnym wysiłkiem wielu
miłośników
Blendera
zgromadzono kwotę
100 000 euro potrzebną do odkupienia pro-
gramu od upadającej irmy
NaN
(autora
Blendera
) przez
Blender Foundation
. Od tego
czasu
Blender
jest otwartym programem,
udostępnianym na licencji
GPL
. Wciąż jest
rozwijany i wzbogacany o nowe możliwo-
ści. Najnowsza wersja, nosząca numer
2.40
,
to prawdziwy prezent pod choinkę (nawet
został wydany w odpowiednim momen-
cie).
a także zderzających z innymi obiektami,
w realistyczny sposób. Wiele emocji może
też wywołać dodanie do
Blendera
symula-
tora cieczy, dzięki któremu można wresz-
cie tworzyć ładne animacje np. wody
wlewającej się do kieliszka. Co prawda,
w aktualnej wersji ciecze mogą być wy-
korzystywane tylko przy statycznych obiek-
tach, ale prowadzone są już bardzo za-
awansowane prace nad możliwością ko-
rzystania z cieczy przy obiektach animo-
wanych. Gdy zmiany te zostaną wpro-
wadzone, stworzenie animacji np. koła
młyńskiego nie powinno sprawić kłopo-
tu. Znacznie poprawiono operacje logicz-
ne (
boolean
), dzięki czemu obiekty two-
rzone z przecięć, złączeń i różnic dwóch
obiektów powinny zawierać minimalną
liczbę nowych powierzchni (
face
). Oprócz
wielu innych zmian i ulepszeń, wprowa-
dzono również zmiany w interfejsie użyt-
kownika.
Instalacja
Blendera
jest banalna, gdyż
rozprowadzany jest on w wersji binarnej.
Wystarczy wejść na stronę domową pro-
gramu (
http://www.blender.org/
) i skorzy-
stać z odnośnika
Download Now
. Następnie
należy wybrać odpowiednią wersję dla
Linuksa, kierując się numerem wersji zain-
stalowanego w systemie
Pythona
. Z wersji
static
powinni skorzystać użytkownicy
komputerów nie posiadających sprzęto-
wej akceleracji
OpenGL
. Po pobraniu archi-
wum i rozpakowaniu go do odpowiednie-
go katalogu,
Blendera
uruchamia się polece-
niem
./blender
(lub
./blender -w
– wtedy
zostanie uruchomiony w oknie, a nie na
pełnym ekranie).
Wśród użytkowników
Blendera
chyba
największe emocje wzbudzają możliwości
symulatora cieczy oraz tworzenia włosów.
Warto trochę poeksperymentować z tymi
funkcjami, gdyż można uzyskać napraw-
dę ciekawe efekty. A w dodatku, naucze-
nie się posługiwania tymi narzędziami
nie sprawia większych problemów.
Dla przykładu spróbujmy utworzyć
futrzastą kulkę, taką jak na Rysunku 2.
Bardzo dużo zmian i ulepszeń wpro-
wadzono w narzędziach animacyjnych
– ulepszono
rigging
(m.in. dodano typy
kości), kinematykę odwrotną, wyświe-
tlanie szkieletu, obsługę kroczenia oraz
dokonano wielu innych usprawnień mają-
cych na celu ułatwienie tworzenia anima-
cji postaci. Na szczęście, nie ograniczo-
no się do animacji – również twórcy sta-
tycznych graik mają powody do radości.
Przykładowo, wprowadzono możliwość
generowania realistycznie wyglądających
włosów (dzięki systemowi statycznych
cząsteczek). Sam system cząsteczek rów-
nież został odnowiony, głównie z myślą
o zapewnieniu większej kontroli nad
ruchem cząsteczek i działającymi na nie
siłami. Z pomocą grup wierzchołków mo-
żna kontrolować, gdzie cząsteczki się
rodzą i jak szybko się poruszają, a z po-
mocą krzywych (
Curve Guides
) można
kierować ich przepływem. W silniku
gier zwraca uwagę wprowadzenie moż-
liwości symulowania izyki bryły sztyw-
nej, dzięki czemu można tworzyć anima-
cje obiektów spadających, toczących się,
Rysunek 1.
Zmiany w Blenderze dotyczą przede wszystkim animacji postaci
46
marzec 2006
oprogramowanie
B
lender
to rozbudowany program
FRESH
News
Rysunek 2.
Uzyskanie takich włosów w Blenderze to teraz drobnostka
Genetic Algorithm File Fitter 0.4.0
Gafitter to dobry przykład na
wykorzystanie algorytmów genetycz-
nych w narzędziach przydatnych
na co dzień. Program ten pozwala
z podanego mu spisu plików i katalo-
gów wybrać taki zestaw, aby jak naj-
lepiej mieścił się na nośniku o podanej
pojemności. Można również wskazać
liczbę nośników, które są do dyspozy-
cji. Jest to idealne rozwiązanie w przy-
padku archiwizowania danych,
gdyż pozwala zminimalizować
ilość wykorzystanego miejsca.
Oczywiście, nie przyda się, gdy
konieczne jest zachowanie
kolejności plików na nośnikach.
http://freshmeat.net/projects/gafitter/
TkDVD 3.10.0
Użytkownicy nie przepadający
za linią poleceń z pewnością wolą
używać nakładek graicznych.
TkDVD
jest właśnie taką nakładką
na przeznaczony do nagrywania
płyt
DVD
program
Growisofs
. Z jej
pomocą w łatwy sposób można
wypalić zarówno płyty
DVD+R/RW
,
jak i
DVD-R/RW
. Najnowsza wersja
TkDVD
sprawdza podczas dodawa-
nia plików i katalogów do wypalenia,
czy nie zostały dodane już wcześniej
(nawet jako podkatalogi wcześniej
dodanych katalogów). Oprócz tego,
dodano opcję pozwalającą na tworze-
nie obrazu
ISO
z płyty
DVD
.
http://freshmeat.net/projects/tkdvd/
OpenOfice.org 2.0.1
Pojawiła się nowa stabilna wersja
popularnego pakietu biurowego
OpenOfice.org
. Główna zmiana doty-
czy wprowadzenia możliwości
ukrywania niektórych grup opcji
lub całych stron opcji. Pozwala to
administratorom przygotowywać
specyiczne zestawy instalacyjne.
Dodano nowy skrót klawiszowy,
pozwalający wrócić do zapisanej
pozycji kursora w dokumencie
(tam, gdzie ostatnio dokonywano
zmiany). Poza tym, wprowadzono
wiele innych zmian i poprawek,
m.in. w ustawieniach lokalizacji.
http://freshmeat.net/projects/openofice/
Nie jest może ona tak słodka, jak te znane
z klasycznej gry
Furry of the Furries
, ale na
początek wystarczy. Po uruchomieniu
Blendera
kasujemy domyślny sześcian
(klawisz [
X
]) i zamiast niego tworzymy
UVsphere
ze standardowymi ustawienia-
mi (klawisz [
Space
] i z menu wybieramy
Add->Mesh-> UVsphere
). Włosy można na-
kładać na dowolny obiekt z sekcji
Mesh
,
ale skoro tworzymy futrzastą kulkę, to
niech będzie choć trochę kulista. Teraz od
razu przejdziemy do nakładania włosów.
Najpierw wychodzimy z trybu edycji kla-
wiszem [
Tab
] i przechodzimy do rzutu
z boku (klawiszem [
1
] na klawiaturze
numerycznej). Następnie klawiszem [
F7
]
wchodzimy do sekcji
Object
. Jest ona po-
dzielona na dwie części –
Object buttons
i
Physics buttons
. Nas interesuje ta druga,
do której przechodzimy wciskając odpo-
wiedni przycisk w linii
Panels
. Tu właśnie
znajduje się pole do koniguracji cząste-
czek. Wciskamy przycisk
NEW
. Do usta-
wienia włosów potrzebne są nam sta-
tyczne cząsteczki, więc spośród wyświe
tlonych przycisków wciskamy
Static
i umie-
szczony niżej
Vect
. To podstawa, od
której zawsze zaczynamy przy tworzeniu
włosów. Teraz przechodzimy do zakładki
Particle Motion
, gdzie, ustawiając wartość
Normal
(np. na
0.030
), nadajemy cząstecz-
kom prędkość początkową. Dodatkowo,
można zwiększyć wartość
Random
(np.
do
0.010
), aby wprowadzić nieco chaosu
do fryzury. No dobrze, na razie niezbyt
przypomina to włosy – raczej sterczące
na wszystkie strony druty. Spowodujemy,
że trochę opadną – w dziale
Force
ustawia-
my wartość
Z
na
-0.06
. Jeśli są za długie,
możemy zmniejszyć wartość
Normal
lub,
co zaraz zrobimy, zmniejszyć wartość
Life
w zakładce
Particles
. Ustawiamy ją na
30.0
. Pozostało już tylko zagęścić włosy
zmieniając wartość
Amount
na
15000
.
Prawda, że od razu lepiej to wygląda? Od
razu jeszcze nadajmy im kolor. Wciskamy
[
F5
] i w sekcji
Material buttons
dodaje-
my nowy materiał przyciskiem
Add New
w zakładce
Material
. Suwaki kolorów
ustawiamy na odpowiadający nam kolor
(np.
R
na
0.775
,
G
na
0.475
i
B
na
0.410
).
Teraz możemy zrenderować obraz przy-
ciskiem [
F12
]. Zauważymy, że możemy
widzieć przez włosy niebieskie tło obrazu,
a przecież w środku wło sów powinna
znajdować się kula. Domyślnie nie jest
ona renderowana (jej głównym zadaniem
jest emisja cząsteczek). Aby to zmienić,
w zakładce
Particles
musimy włączyć
przycisk
Mesh
. Inne rozwiązanie to stwo-
rzenie bliźniaczej kuli w tym samym miej-
scu i nadanie jej odpowiedniego koloru.
Dobierając różne wartości można uzys-
kać różny wygląd włosów. Co ciekaw-
sze, można je później modelować na różne
sposoby, np. dodając obiekt
Empty
i eks-
perymentując z wartościami w zakład-
ce
Fields and Delection
(w sekcji
Physics
Button
). Jeszcze lepsze efekty można uzy-
skać dodając krzywe
Beziera
i we wspo-
mnianej zakładce ustawiając wartość pola
Fields
na
Curve Guide
.
Learn HTML By Example 1.03
Wiele osób najlepiej uczy się na
przykładach. Nauka
HTML
może
postępować znacznie szybciej, gdy
od razu podczas wpisywania znacz-
ników można obserwować uzyski-
wane z ich pomocą efekty. Na to wła-
śnie pozwala
Learn HTML By Example
.
Wpisując kod w jednym oknie,
w drugim można od razu obserwo-
wać rezultat i to nie tylko w przypad-
ku prostego kodu
HTML
, ale także
w przypadku korzystania z arkuszy
stylów
CSS
. Dostępny jest również
szereg gotowych przykładów,
które można samodzielnie modyiko-
wać.
http://freshmeat.net/projects/learnhtmlex/
http://freshmeat.net/projects/blender/
www.lpmagazine.org
47
Plik z chomika:
SOLARIX33
Inne pliki z tego folderu:
2007.06_Co takiego ma w sobie GIMP_[Grafika].pdf
(1567 KB)
2009.02_Fluxbox – prehistoria czy nowoczesność_[Grafika].pdf
(706 KB)
2007.06_Praca z grafiką z linii komend_[Grafika].pdf
(937 KB)
2007.06_Scribus dla początkujących_[Grafika].pdf
(1840 KB)
2006.06_GIMP i Scribus vs Adobe Photoshop i InDesign_[Grafika].pdf
(1655 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Aktualnosci
Audio
Bazy Danych
Bezpieczenstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin