2007.06_LinuxSampler–domowa orkiestra_[Audio].pdf
(
1071 KB
)
Pobierz
332756993 UNPDF
dla początkujących
LinuxSampler – domowa orkiestra
– domowa orkiestra
Paweł Biliński
Wiele jest dziedzin w tzw. środowisku
OpenSource
, które nie osiągnęły jeszcze na tyle wystarczającego
poziomu rozwoju, by służyć nawet do zastosowań amatorskich. Nie zmienia to jednak faktu,
że deweloperzy wielu raczkujących jeszcze programów nie próżnują i większość czasu poświęcają na
rozwój swojego dzieła. Jeden z nich to projekt
LinuxSampler
, któremu poświęcony jest poniższy tekst.
na celu rozwój gałęzi oprogramowania Linuk-
sa dotyczącej szeroko pojętej obróbki audio.
Jest przeznaczony głównie dla muzyków, któ-
rzy chcą urozmaicić swoje kompozycje w barwy niedo-
stępne dla nich z powodu zbyt wysokich kosztów ko-
mercyjnego oprogramowania czy po prostu – jego bra-
ku. Całe zamieszanie opiera się o złącze MIDI i klawia-
turę sterującą, w którą musimy być wyposażeni, by móc
korzystać z dobrodziejstw
LinuxSamplera
. Oczywiście –
nic nie jest tak łatwe, jak by się zdawało. Owe złącze MI-
DI możemy otrzymać w większości przypadków stosu-
jąc tzw. kontroler MIDI podłączany do portu gier karty
dźwiękowej lub urządzenie zewnętrzne podpinane do
portu USB. Kontrolery oparte o tzw. łącze joystickowe
(port gier) są dziś stosowane stosunkowo rzadko, po-
nieważ wspomniany port wychodzi z użytku i ustępuje
miejsca popularnemu już standardowi USB. Jeśli chodzi
zaś o samą klawiaturę – może być to coś zupełnie sa-
modzielnego (np. syntezator z wyjściem MIDI) czy też
specjalna klawiatura sterująca (koszt ok. 350zł, w przy-
padku modeli najtańszych, do nawet 1500zł, gdy ma-
my do czynienia z klawiaturą ważoną). Jak to wszystko
działa?
Połączmy naszą klawiaturę sterującą kablem MIDI
według schematu: MIDI OUT (klawiatura) – MIDI IN
(kontroler MIDI), a sam kontroler do naszego kompu-
tera przez odpowiedni port – w zależności od tego, jaki
kontroler stosujemy. W ten sposób otrzymujemy izycz-
ne połączenie z komputerem. Sygnały MIDI będą inter-
pretowane (system odbiera sygnały w formacie SYX) za
pomocą sterowników MIDI w naszym systemie. Obec-
nie stosuje się w większości przypadków sterowniki
oparte o system ALSA (
Advanced Linux Sound Architec-
ture
). Następnie zostaną przekazane do naszego docelo-
wego programu – w tym wypadku jest to
LinuxSampler
,
natomiast równie dobrze mógłby to być jakiś
sekwencer
MIDI (np.
Rosegarden
stworzony dla środowiska KDE).
Każdy sygnał zawiera informacje odnośnie wysokości
dźwięku, toteż sampler wybierze dla nas odpowiednią
próbkę (lub przetworzy już gotową, po prostu zmienia-
jąc jego wysokość programowo). Lepszą jakością cha-
rakteryzują się
sample
, których ilość jest proporcjonal-
na do skali większości klawiatur MIDI – ok. 4-5 oktaw.
16
czerwiec 2007
LinuxSampler
S
am
LinuxSampler
to dość młody projekt mający
dla początkujących
LinuxSampler – domowa orkiestra
Rysunek 1.
Okno główne programu Qsamplers
pośrednim odtwarzaniu próbek nagranych
na taśmach magnetycznych po naciśnięciu
odpowiedniego klawisza; najbardziej kla-
sycznym brzmieniem
Mellotronu
była sek-
cja smyczkowa, potocznie zwana „
mellotron
strings
”). W pakiecie dostępne są 3 rodzaje
instrumentu – odpowiadające taśmom do-
stępnym niegdyś dla „żywego” Mellotro-
nu:
Mellotron
Strings
,
Mellotron
Flutes
oraz
Mellotron
Brass
. Rozpakowujemy gdzieś ar-
chiwum, a następnie otwieramy wybrany
instrument w
QSamplerze
(opcja
Add
Chan-
nel
). W oknie dodawania nowego kanału
wybieramy ścieżkę do
sampla
(pozycja
File-
name
), natomiast całą resztę zostawiamy
w spokoju (domyślne ustawienia powinny
działać w większości przypadków). Jeśli ka-
nał został dodany poprawnie, próbujemy
wydobyć z niego jakieś dźwięki, uderzając
w klawisze podłączonej wcześniej klawia-
tury sterującej. Zdarzyć się może, że
sam-
pler
źle odczyta
sample
, warto zatem cza-
sem zresetować kanał (prawym klawiszem
myszki ->
Reset Channel
).
W wypadku, gdy próbek jest zaledwie kilka,
sampler
sam będzie zmieniał częstotliwość
w zależności od tego, dla jakiego dźwięku
wysyłany jest sygnał.
Aktualnie na projekt
LinuxSampler
skła-
dają się 2 biblioteki oraz nakładka o naz-
wie
QSampler
(oparta o bibliotekę Qt) – stąd
pewien związek z KDE. Owymi bibliote-
kami są
liblscp
, która jest fundamentem sa-
mego jądra
LinuxSamplera
oraz
libgig
– od-
powiedzialna z kolei za obsługę plików
z
samplami
w formacie
GiGA
Studio
(w mo-
mencie pisania tego tekstu jest to jedyny
format obsługiwany przez
LinuxSampler
).
Sam
LinuxSampler
ściśle współpracuje z obie-
ma bibliotekami i dostępny jest dla
GUI
jako demon, do którego odwołuje się nak-
ładka – czyli w naszym wypadku
QSamp-
ler
.
i wykonujemy je (kolejność:
libgig
,
liblscp
,
li-
nuxsampler
,
qsampler
). Będą to:
Interfejsy – porównanie
Nie od dziś wiadomo, że interfejs użytkow-
nika jest rzeczą istotną, szczególnie dla osób
zaczynających przygodę z nowym opro-
gramowaniem. W związku z tym również
w dziedzinie
samplerów
mamy dostęp do al-
ternatywnych klientów.
W ostatnim czasie zauważyć można
coraz szybszy rozwój innego klienta Linu-
xSamplera o nazwie
Jsampler
. Jest to projekt
mający podobne założenia jak jego starszy
brat –
Qsampler
. Główną różnicą między ni-
mi jest sposób, w jaki zbudowano interfejs.
Jsampler
oparty jest o Javę,
Qsampler
– o bi-
bliotekę
Qt
.
Obie aplikacje charakteryzuje spora as-
ceza. Ilość opcji nie przytłacza użytkow-
nika, co jest niemałą zaletą. Jednak w mo-
mencie, gdy chcemy wykorzystać bardziej
zaawansowane techniki związane z wyko-
rzystaniem
sampli
– czujemy rozczarowa-
nie. W zasadzie nie powinniśmy się dziwić,
gdyż oba programy dostępne są w wer-
sjach rzędu 0.1. Większość potrzebnych
funkcji podstawowych działa bez zastrze-
żenia. Brakuje natomiast rzeczy takich jak
moduł efektów czy ustawianie dynami-
ki (ang.
velocity
) klawiatury. Warto w tym
miejscu zaznaczyć, iż funkcjonalność sa-
mego
LinuxSamplera
przekracza możliwo-
ści dostępnych interfejsów – zatem może
się zdarzyć, że funkcja przez nas szukana
jest obsługiwana, natomiast program (in-
terfejs) nie pozwala na jej edycję. Nie ma-
# ./conigure
# make
# make install
Warto zaznaczyć, że – czysto teoretycznie
– nakładkę w postaci
QSamplera
można za-
instalować bez wcześniejszego kompilowa-
nia
LinuxSamplera
, gdyż programy komuni-
kują się za pomocą protokołu TCP i nie są
ze sobą bezpośrednio zlinkowane.
Zainstalowaliśmy pełny pakiet
LinuxSamp-
ler
, teraz przejdźmy do najprzyjemniejszej czę-
ści – samplowania.
Ściągamy sample i ...gramy!
QSampler
potrai uruchomić samodzielnie
demona
LinuxSamplera
, więc nie musimy ro-
bić tego sami za każdym razem. Wystarczy,
że uruchomimy samą nakładkę, wklepując
polecenie:
Instalacja
W zależności od dystrybucji, jakiej używa-
my, sposób instalacji będzie wyglądał ina-
czej. Jako że opisywanie sposobu instala-
cji dla każdej dystrybucji wymagałoby po-
święcenia kilku stron, wykorzystamy pa-
kiety źródłowe dostępne na stronie projek-
tu (przy założeniu, że w naszym kompu-
terze zainstalowany jest kompilator GCC
oraz wszelkie powiązane z nim narzędzia).
Pobierzmy zatem cztery potrzebne nam pli-
ki w wersjach stabilnych.
Następnie – po rozpakowaniu – w każ-
dym z utworzonych katalogów wykonuje-
my odpowiednie polecenia. Wchodzimy po
kolei do każdego z pobranych katalogów
# qsampler
Wypadałoby jeszcze pobrać jakieś
sample
.
W tym celu odwiedzamy przykładową stro-
nę ze zbiorem darmowych plików w forma-
cie
GiG
pod adresem
http://www.worras-
place.com/
. Stamtąd z kolei ściągamy wybra-
ny plik. Niech to będzie zestaw sampli sta-
rego, dobrego
Mellotronu
(gwoli wyjaśnie-
nia: instrument klawiszowy używany od ok.
1970 roku, głównie w muzyce progresyw-
no-rockowej; jego działanie polegało na bez-
www.lpmagazine.org
17
dla początkujących
LinuxSampler – domowa orkiestra
Rysunek 4.
Interfejs MIDI
Tam z kolei znajdujemy numer portu urzą-
dzenia wejściowego, w moim wypadku by-
ło to:
Rysunek 2.
Dodawanie nowego kanału
client 64:
'EMU10K1 MPU-401 (
UART) – Rawmidi 0' [type=kernel]
my także wpływu na same próbki – wyko-
rzystujemy jedynie gotowy zestaw
sampli
.
Pozostaje czekać cierpliwie na rozwój sa-
mego
LinuxSamplera
, by obsługiwał inne
formaty niż
GigaStudio
, na przykład wszel-
kie pliki zapisane w popularnym forma-
cie firmy AKAI.
z portem, na którym działa nasza klawiatura.
W celu połączenia tych dwóch urządzeń po
dodaniu kanału w QSamplerze wykonujemy
w powłoce polecenie (uwaga – tylko dla użyt-
kowników ALSY!):
Jak widać – numer portu to 64.
Sztuczki i kruczki
Dla bardziej zaawansowanych użytkow-
ników. Wcale nie jest powiedziane, że jeśli
naszą klawiaturą sterującą jest samodzielny
syntezator połączony do wzmacniacza, to
należy go wyciszyć. Najciekawszym efek-
tem jest bowiem połączenie barw synteza-
tora z dźwiękami wydobywanymi z
sam-
plera
. Oczywiście ma to swój efekt tylko
w graniu na żywo, podczas nagrywania ka-
nał zewnętrzny nie będzie brany pod uwa-
gę, chyba, że podłączymy go jako
Line-in
do
karty dźwiękowej. Ustawienie głośników
z dwóch różnych stron daje solidny efekt
stereo, zatem – symfonia w zasięgu rąk,
drodzy państwo!
# aconnect 64:0 128:0
Znane występujące problemy
Sampler nie gra nawet po dodaniu kanału
i jego wielokrotnym resetowaniu.
Zdarzyć się może, że port, na którym bę-
dzie działał sampler, nie będzie połączony
Numery portów mogą być inne, zatem mu-
simy spojrzeć na ich listę wykonując pole-
cenie :
# aconnect -l -o
W sieci
Rysunek 3.
Klawiatura MIDI
• biblioteka libgig:
http://download.linuxsampler.org/
packages/libgig-2.0.2.tar.bz2
• biblioteka liblscp:
http://download.linuxsampler.
org/packages/liblscp-0.3.3.tar.gz
• LinuxSampler:
http://download.linuxsampler.org/
packages/linuxsampler-
0.3.3.tar.bz2
• Qsampler:
http://download.linuxsampler.org/
packages/qsampler-0.1.2.tar.gz
18
czerwiec 2007
Plik z chomika:
SOLARIX33
Inne pliki z tego folderu:
2007.06_LinuxSampler–domowa orkiestra_[Audio].pdf
(1071 KB)
2006.10_Edycja znaczników z Audio Tag Tool_[Audio].pdf
(504 KB)
2006.10_BpmDj – narzędzie dla DJ-a pod Linuksem_[Audio].pdf
(1087 KB)
2006.05_Miksowanie muzyki w Linuksie_[Audio].pdf
(1043 KB)
2006.04_Sweep–edytor dźwięku_[Audio].pdf
(252 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Aktualnosci
Bazy Danych
Bezpieczenstwo
Biznes
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin