2007.06_LinuxSampler–domowa orkiestra_[Audio].pdf

(1071 KB) Pobierz
332756993 UNPDF
dla początkujących
LinuxSampler – domowa orkiestra
– domowa orkiestra
Paweł Biliński
Wiele jest dziedzin w tzw. środowisku OpenSource , które nie osiągnęły jeszcze na tyle wystarczającego
poziomu rozwoju, by służyć nawet do zastosowań amatorskich. Nie zmienia to jednak faktu,
że deweloperzy wielu raczkujących jeszcze programów nie próżnują i większość czasu poświęcają na
rozwój swojego dzieła. Jeden z nich to projekt LinuxSampler , któremu poświęcony jest poniższy tekst.
na celu rozwój gałęzi oprogramowania Linuk-
sa dotyczącej szeroko pojętej obróbki audio.
Jest przeznaczony głównie dla muzyków, któ-
rzy chcą urozmaicić swoje kompozycje w barwy niedo-
stępne dla nich z powodu zbyt wysokich kosztów ko-
mercyjnego oprogramowania czy po prostu – jego bra-
ku. Całe zamieszanie opiera się o złącze MIDI i klawia-
turę sterującą, w którą musimy być wyposażeni, by móc
korzystać z dobrodziejstw LinuxSamplera . Oczywiście –
nic nie jest tak łatwe, jak by się zdawało. Owe złącze MI-
DI możemy otrzymać w większości przypadków stosu-
jąc tzw. kontroler MIDI podłączany do portu gier karty
dźwiękowej lub urządzenie zewnętrzne podpinane do
portu USB. Kontrolery oparte o tzw. łącze joystickowe
(port gier) są dziś stosowane stosunkowo rzadko, po-
nieważ wspomniany port wychodzi z użytku i ustępuje
miejsca popularnemu już standardowi USB. Jeśli chodzi
zaś o samą klawiaturę – może być to coś zupełnie sa-
modzielnego (np. syntezator z wyjściem MIDI) czy też
specjalna klawiatura sterująca (koszt ok. 350zł, w przy-
padku modeli najtańszych, do nawet 1500zł, gdy ma-
my do czynienia z klawiaturą ważoną). Jak to wszystko
działa?
Połączmy naszą klawiaturę sterującą kablem MIDI
według schematu: MIDI OUT (klawiatura) – MIDI IN
(kontroler MIDI), a sam kontroler do naszego kompu-
tera przez odpowiedni port – w zależności od tego, jaki
kontroler stosujemy. W ten sposób otrzymujemy izycz-
ne połączenie z komputerem. Sygnały MIDI będą inter-
pretowane (system odbiera sygnały w formacie SYX) za
pomocą sterowników MIDI w naszym systemie. Obec-
nie stosuje się w większości przypadków sterowniki
oparte o system ALSA ( Advanced Linux Sound Architec-
ture ). Następnie zostaną przekazane do naszego docelo-
wego programu – w tym wypadku jest to LinuxSampler ,
natomiast równie dobrze mógłby to być jakiś sekwencer
MIDI (np. Rosegarden stworzony dla środowiska KDE).
Każdy sygnał zawiera informacje odnośnie wysokości
dźwięku, toteż sampler wybierze dla nas odpowiednią
próbkę (lub przetworzy już gotową, po prostu zmienia-
jąc jego wysokość programowo). Lepszą jakością cha-
rakteryzują się sample , których ilość jest proporcjonal-
na do skali większości klawiatur MIDI – ok. 4-5 oktaw.
16
czerwiec 2007
LinuxSampler
S am LinuxSampler to dość młody projekt mający
332756993.015.png 332756993.016.png 332756993.017.png
 
dla początkujących
LinuxSampler – domowa orkiestra
Rysunek 1. Okno główne programu Qsamplers
pośrednim odtwarzaniu próbek nagranych
na taśmach magnetycznych po naciśnięciu
odpowiedniego klawisza; najbardziej kla-
sycznym brzmieniem Mellotronu była sek-
cja smyczkowa, potocznie zwana „ mellotron
strings ”). W pakiecie dostępne są 3 rodzaje
instrumentu – odpowiadające taśmom do-
stępnym niegdyś dla „żywego” Mellotro-
nu: Mellotron Strings , Mellotron Flutes oraz
Mellotron Brass . Rozpakowujemy gdzieś ar-
chiwum, a następnie otwieramy wybrany
instrument w QSamplerze (opcja Add Chan-
nel ). W oknie dodawania nowego kanału
wybieramy ścieżkę do sampla (pozycja File-
name ), natomiast całą resztę zostawiamy
w spokoju (domyślne ustawienia powinny
działać w większości przypadków). Jeśli ka-
nał został dodany poprawnie, próbujemy
wydobyć z niego jakieś dźwięki, uderzając
w klawisze podłączonej wcześniej klawia-
tury sterującej. Zdarzyć się może, że sam-
pler źle odczyta sample , warto zatem cza-
sem zresetować kanał (prawym klawiszem
myszki -> Reset Channel ).
W wypadku, gdy próbek jest zaledwie kilka,
sampler sam będzie zmieniał częstotliwość
w zależności od tego, dla jakiego dźwięku
wysyłany jest sygnał.
Aktualnie na projekt LinuxSampler skła-
dają się 2 biblioteki oraz nakładka o naz-
wie QSampler (oparta o bibliotekę Qt) – stąd
pewien związek z KDE. Owymi bibliote-
kami są liblscp , która jest fundamentem sa-
mego jądra LinuxSamplera oraz libgig – od-
powiedzialna z kolei za obsługę plików
z samplami w formacie GiGA Studio (w mo-
mencie pisania tego tekstu jest to jedyny
format obsługiwany przez LinuxSampler ).
Sam LinuxSampler ściśle współpracuje z obie-
ma bibliotekami i dostępny jest dla GUI
jako demon, do którego odwołuje się nak-
ładka – czyli w naszym wypadku QSamp-
ler .
i wykonujemy je (kolejność: libgig , liblscp , li-
nuxsampler , qsampler ). Będą to:
Interfejsy – porównanie
Nie od dziś wiadomo, że interfejs użytkow-
nika jest rzeczą istotną, szczególnie dla osób
zaczynających przygodę z nowym opro-
gramowaniem. W związku z tym również
w dziedzinie samplerów mamy dostęp do al-
ternatywnych klientów.
W ostatnim czasie zauważyć można
coraz szybszy rozwój innego klienta Linu-
xSamplera o nazwie Jsampler . Jest to projekt
mający podobne założenia jak jego starszy
brat – Qsampler . Główną różnicą między ni-
mi jest sposób, w jaki zbudowano interfejs.
Jsampler oparty jest o Javę, Qsampler – o bi-
bliotekę Qt .
Obie aplikacje charakteryzuje spora as-
ceza. Ilość opcji nie przytłacza użytkow-
nika, co jest niemałą zaletą. Jednak w mo-
mencie, gdy chcemy wykorzystać bardziej
zaawansowane techniki związane z wyko-
rzystaniem sampli – czujemy rozczarowa-
nie. W zasadzie nie powinniśmy się dziwić,
gdyż oba programy dostępne są w wer-
sjach rzędu 0.1. Większość potrzebnych
funkcji podstawowych działa bez zastrze-
żenia. Brakuje natomiast rzeczy takich jak
moduł efektów czy ustawianie dynami-
ki (ang. velocity ) klawiatury. Warto w tym
miejscu zaznaczyć, iż funkcjonalność sa-
mego LinuxSamplera przekracza możliwo-
ści dostępnych interfejsów – zatem może
się zdarzyć, że funkcja przez nas szukana
jest obsługiwana, natomiast program (in-
terfejs) nie pozwala na jej edycję. Nie ma-
# ./conigure
# make
# make install
Warto zaznaczyć, że – czysto teoretycznie
– nakładkę w postaci QSamplera można za-
instalować bez wcześniejszego kompilowa-
nia LinuxSamplera , gdyż programy komuni-
kują się za pomocą protokołu TCP i nie są
ze sobą bezpośrednio zlinkowane.
Zainstalowaliśmy pełny pakiet LinuxSamp-
ler , teraz przejdźmy do najprzyjemniejszej czę-
ści – samplowania.
Ściągamy sample i ...gramy!
QSampler potrai uruchomić samodzielnie
demona LinuxSamplera , więc nie musimy ro-
bić tego sami za każdym razem. Wystarczy,
że uruchomimy samą nakładkę, wklepując
polecenie:
Instalacja
W zależności od dystrybucji, jakiej używa-
my, sposób instalacji będzie wyglądał ina-
czej. Jako że opisywanie sposobu instala-
cji dla każdej dystrybucji wymagałoby po-
święcenia kilku stron, wykorzystamy pa-
kiety źródłowe dostępne na stronie projek-
tu (przy założeniu, że w naszym kompu-
terze zainstalowany jest kompilator GCC
oraz wszelkie powiązane z nim narzędzia).
Pobierzmy zatem cztery potrzebne nam pli-
ki w wersjach stabilnych.
Następnie – po rozpakowaniu – w każ-
dym z utworzonych katalogów wykonuje-
my odpowiednie polecenia. Wchodzimy po
kolei do każdego z pobranych katalogów
# qsampler
Wypadałoby jeszcze pobrać jakieś sample .
W tym celu odwiedzamy przykładową stro-
nę ze zbiorem darmowych plików w forma-
cie GiG pod adresem http://www.worras-
place.com/ . Stamtąd z kolei ściągamy wybra-
ny plik. Niech to będzie zestaw sampli sta-
rego, dobrego Mellotronu (gwoli wyjaśnie-
nia: instrument klawiszowy używany od ok.
1970 roku, głównie w muzyce progresyw-
no-rockowej; jego działanie polegało na bez-
www.lpmagazine.org
17
332756993.001.png 332756993.002.png 332756993.003.png 332756993.004.png 332756993.005.png 332756993.006.png 332756993.007.png 332756993.008.png
 
dla początkujących
LinuxSampler – domowa orkiestra
Rysunek 4. Interfejs MIDI
Tam z kolei znajdujemy numer portu urzą-
dzenia wejściowego, w moim wypadku by-
ło to:
Rysunek 2. Dodawanie nowego kanału
client 64:
'EMU10K1 MPU-401 (
UART) – Rawmidi 0' [type=kernel]
my także wpływu na same próbki – wyko-
rzystujemy jedynie gotowy zestaw sampli .
Pozostaje czekać cierpliwie na rozwój sa-
mego LinuxSamplera , by obsługiwał inne
formaty niż GigaStudio , na przykład wszel-
kie pliki zapisane w popularnym forma-
cie firmy AKAI.
z portem, na którym działa nasza klawiatura.
W celu połączenia tych dwóch urządzeń po
dodaniu kanału w QSamplerze wykonujemy
w powłoce polecenie (uwaga – tylko dla użyt-
kowników ALSY!):
Jak widać – numer portu to 64.
Sztuczki i kruczki
Dla bardziej zaawansowanych użytkow-
ników. Wcale nie jest powiedziane, że jeśli
naszą klawiaturą sterującą jest samodzielny
syntezator połączony do wzmacniacza, to
należy go wyciszyć. Najciekawszym efek-
tem jest bowiem połączenie barw synteza-
tora z dźwiękami wydobywanymi z sam-
plera . Oczywiście ma to swój efekt tylko
w graniu na żywo, podczas nagrywania ka-
nał zewnętrzny nie będzie brany pod uwa-
gę, chyba, że podłączymy go jako Line-in do
karty dźwiękowej. Ustawienie głośników
z dwóch różnych stron daje solidny efekt
stereo, zatem – symfonia w zasięgu rąk,
drodzy państwo!
# aconnect 64:0 128:0
Znane występujące problemy
Sampler nie gra nawet po dodaniu kanału
i jego wielokrotnym resetowaniu.
Zdarzyć się może, że port, na którym bę-
dzie działał sampler, nie będzie połączony
Numery portów mogą być inne, zatem mu-
simy spojrzeć na ich listę wykonując pole-
cenie :
# aconnect -l -o
W sieci
Rysunek 3. Klawiatura MIDI
• biblioteka libgig:
http://download.linuxsampler.org/
packages/libgig-2.0.2.tar.bz2
• biblioteka liblscp:
http://download.linuxsampler.
org/packages/liblscp-0.3.3.tar.gz
• LinuxSampler:
http://download.linuxsampler.org/
packages/linuxsampler-
0.3.3.tar.bz2
• Qsampler:
http://download.linuxsampler.org/
packages/qsampler-0.1.2.tar.gz
18
czerwiec 2007
332756993.009.png 332756993.010.png 332756993.011.png 332756993.012.png 332756993.013.png 332756993.014.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin