I. PRZEDMIOT I ZADANIA LOGOPEDII
1. Logopedia (I. Styczek) to nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty.
2. Przedmiotem badań logopedii jest mowa.
3. Zadania logopedii:
4. Podstawowe pojęcia:
Język – składa się z jednej strony ze zbioru symboli (prozo demy – elementy prozodyczne języka, czyli rytm, akcent, melodia, intonacja, rezonans nosowy; fonemy morfemy; leksemy, czyli wyrazy, związki frazeologiczne), z drugiej strony składa się z zasad według których z symboli tych budujemy wypowiedzi. Język jest zjawiskiem społecznym.
Mówienie – budowanie tekstów słownych zgodnie z prawidłami danego języka. Pierwszym etapem mówienia jest cerebracja (pomyślenie danego tekstu, sformułowanie danej wypowiedzi w myśli). Drugi etap to ruch narządów artykulacyjnych.
Tekst słowny – trzy elementy: treść, forma językowa i substancja foniczna.
Zaburzenia mowy to pojęcie najszersze; obejmuje swym zasięgiem nieprawidłowości mowy o różnej etiologii. Nieprawidłowości te mogą być spowodowane czynnikami egzogennymi jak i endogennymi. Dotyczy ono zjawisk występujących w procesie nadawania i odbioru mowy, począwszy od najprostszych wad artykulacyjnych do całkowitej niemożności mówienia włącznie.
Wada mowy to odchylenie od normy językowej spowodowane zmianami w budowie narządów mowy (nadawczych i odbiorczych) lub dysfunkcją mechanizmów mowy, zarówno na poziomie centralnym jak i obwodowym.
Wada wymowy – wada artykulacyjna, dyslalia, zaburzenie artykulacji, zaburzenie wymowy; według Kaczmarka jest to nieprawidłowa realizacja (wymawianie) fonemów.
Klasyfikacja zaburzeń mowy wg Ireny Styczek.
Podstawą podziału jest przyczyna zaburzeń.
1. Zaburzenia zewnątrzpochodne:
Język jest umiejętnością społeczną. Jaki język słyszę takiego się nauczę.
2. Zaburzenia wewnątrzpochodne:
ü Choroba Parkinsona – porażenie partii mięśniowych także artykulacyjnych
ü Choroby zawodowe – ołowica – u osób pracujących przy obróbce ołowiu; opary ołowiu wdychane powodują uszkodzenie tkanki mielinizacyjnej, występuje brak koordynacji pracy mięśni
ü SM – Stwardnienie rozsiane – jednym z objawów są trudności w mówieniu
h. Uszkodzenie narządu słuchu
Irena Styczek – lata 80-dziesiąte, obecnie jest znanych wiele nowych zaburzeń.
CEL, PODZIAŁY I PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ORTOFINICZNYCH (ELŻBIETA SACHAJSKA)
Ćwiczenia ortofoniczne to ćwiczenia kształtujące prawidłową mowę
Ćwiczenia oddechowe, cel: poszerzanie płuc oraz zróżnicowanie fazy wydechowej i wdechowej, przede wszystkim wydłużenie wydechu.
v Ćwiczenia mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy. Przykłady: dmuchanie na liście, na zamarznięte dłonie, na piłkę pingpongową do bramki, dmuchanie świecy, wąchanie kwiatów (najpierw wdech a potem wydech), dmuchanie w papierową kulkę na różnych powierzchniach (łatwiej i trudniej), zdmuchiwanie pyłków z naszego ciała;
v Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem głosek. Tutaj trzeba dobierać głoski, które można długo wypowiadać – czyli głoski szczelinowe (łatwiej bezdźwiekowe). Przykład: dzieci wymieniają liczebniki na jednym wydechu – kto potrafi najdłużej liczyć?
v Ćwiczenia brzuszno-przeponowe. W czasie wdechu brzuch podnosi się do góry. Przykład: ćwiczenia te najlepiej wykonywać w pozycji leżącej – kładziemy dzieci na plecach i kładziemy rękę na brzuchu (można kłaść, np. książkę), w momencie wdechu książka, czy ręka podnosi się, wydech – w dół,
v Ćwiczenia oddechowe w połączeniu z ruchem rąk i nóg. Są to ćwiczenia gimnastyczne, ważne jest żeby w dobrym momencie wziąć oddech,
v Ćwiczenia oddechowe w połączeniu ze śpiewaniem i recytacją. Przy opracowywaniu piosenki czy wiersza z dziećmi, należy zwrócić uwagę na moment wdechu.
Ćwiczenia fonacyjne, cel: właściwe ustawienie wysokości głosu dziecka; przeznaczone przede wszystkim dla dzieci krzykliwych i piskliwych.
v Wykonuje się je głównie na głoskach nosowych m, n; powtarza się szereg sylab: ma, me, mi, mo, mu, na, ne, ni, no , nu; następnie trudniejsza wersja: am, em, im, om, um, an, en, in, on, um. Zabawa wiosna i misie – jedno dziecko lub nauczyciel jest wiosną, a pozostałe dzieci to misie; wiosna podchodzi do dzieci i dotyka misie; dotknięty miś przeciąga się i mruczy. Zabawa „głoska A na wycieczce” – różny sposób fonowania dźwięku – najpierw głoska pojechała samochodem i jechała aaaaa (płynnie), następnie wsiadła na konia a a a a a a, dalej jechała po dziurach… Zabawa w echo – najpierw głos jest mocniejszy a następnie słabnie; dziecko wymyśla sobie słowo a dzieci powtarzają ze słabnącą siłą.
Ćwiczenia logorytmiczne, to połączenie słowa z rytmem. Cel: koordynacja pomiędzy słowem i ruchem całego ciała, potem do coraz mniejszych grup mięśniowych. Zalecone dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji albo dzieci dyslektycznych ( ponieważ u nich występuje niezborność ruchowa). Przykłady:
v Techniki ruchu – podporządkowanie się pewnemu metrum rytmicznemu, podporządkowanie swoich ruchów; improwizacja ruchowa treści, np. wiersza – inspiracja wierszem i wykonanie ruchów pod dany tekst,
v Ćwiczenia metro rytmiczne – jest pewne metrum (3/4 4/4) i dzieci muszą usłyszeć mocny takt i np. na ten takt rzucają piłką.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego, cel: rozwijanie orientacji słuchowej, umiejętności analizy i syntezy słuchowej, różnicowania dźwięków opozycyjnych.
v Ćwiczenia słuchu fizycznego, np. w formie zagadek słuchowych (nauczyciel chowa się za kotarą i ma przedmioty o różnych dźwiękach – zrzuca klucze, łamie patyk, drze gazetę, gniecie gazetę, stuka łyżką o łyżkę, przesypuje piasek). Można wykorzystać nagrane dźwięki, np. kto to? Co to? Wyd. Seventh Sea.
v Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej. Analiza słuchowa – dla najmłodszych (3-latki) to, np. wyodrębnienie wyrazów w zdaniu (ile ich jest) i dla 4-latków to analiza sylabowa (z wykorzystaniem klaskania, tupania, klocków), dla 4,5-latków to wyodrębnienie głoski początkowej i końcowej z zachowaniem …………… W nagłosie zaczynamy od samogłosek, np. Ola, w wygłosie powinny być głoski szczelinowe (dłużej je słychać) – s, f, h, ch, np. las, lew (lef), dach; dla 6-latków analiza skupia się wokół podziału na głoski;
v Ćwiczenia logotomowe – analiza logotomowa (Bronisław Rocławski), logotom to cząstka inna niż sylaba i inna niż głoska. Podział logotomowy jest po to, aby uświadomić dziecku budowę wyrazu; rozpoczyna się najczęściej od podziału imienia, np. MATYLDA, Ma-tyl-da, logotomy – M-atylda (gdzie M to fonem a atylda to logotom) lub Matyl-da, Maty-lda, M-atyl-da.
v Synteza słuchowa- w syntezie analizę robi nauczyciel, a syntezę dziecko.
o Ćwiczenia głosek opozycyjnych to ćwiczenia bardzo ważne na etapie rozwoju mowy dziecka; dźwięki opozycyjne to takie, które różnią się tylko jedną cecha artykulacyjną, np. b i p, s i sz. Przykłady: zabawa „Pan Pytalski” (Pan Pytalski ma 6 przyjaciół: sz, s, ż, z, cz, c; nauczyciel mówi, że Pan Pytalski umówił się na poniedziałek z przyjacielem S i pyta dzieci, czy Pan P. umówił się z przyjacielem z? …); zabawa w pożar, pokłon królowi (dzieli się dzieci na grupy, każda grupa to jakieś państwo, np. p,b, t, d; dzieci wyznaczają króla i marszałka;
Ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych, cel: usprawnianie mięśni języka, warg, podniebienia miękkiego i szczęki dolnej.
II. IGRASZKI SMOKA SZCZEPANA
Ćwiczenia artykulacyjne:
· Języka
· Warg
· Podniebienia miękkiego
Języka:
v Język do kącików ust
v Oblizywanie warg dookoła
v Wypychanie policzków językiem (to również ćwiczenie warg)
v Wyciąganie języka przed siebie i zwijanie go w wężyk – wysuwanie wąskie na przemian z szerokim
v Liczenie zębów górnych od jednej i drugiej strony
v Liczenie zębów górnych i dolnych przy szeroko otwartej buzi
Wargi:
v Otwieranie szeroko buzi (również ćwiczenie szczęki dolnej)
v Jedzenie paluszków bez pomocy rąk
Ćwiczenia przy wadach wymowy s, z, c, dz (syczące):
v Szeroki uśmiech
v Paluszek między zęby i próba powiedzenia s
v Wąsy z ołówka
Podniebienie miękkie:
v Zasysanie kulek czekoladowych rurką
Ćwiczenia oddechowe:
v Wdmuchiwanie powietrza przez rurkę do kubka z napojem
v Dmuchanie w kulki z waty na nitce
v Bramki z klocków i mecz kulkami nesquika za pomocą rurek
Ćwiczenia na głoski szumiące:
v Język dotyka górnej wargi
v Język chowany do buzi za górne zęby
Prawidłowa wymowa głosek szumiących:
v Dziubek z warg i wymawianie sz
v Dotknięcie słonym paluszkiem podniebienia i dziecko potem dotyka mocno tego miejsca językiem
Prawidłowa wymowa R:
v Masaż czubka języka o górne zęby
v Naśladowanie konia – kląskanie
v Parskanie języka między zę...
czarna565