Księga III 134
Tyberiusz
1. Patrycjuszowski ród Klaudiuszów (istniał także inny tejże nazwy, plebejski, bynajmniej nie ustępujący temu ani pod względem znaczenia, ani dostojeństwa) pochodził z sabińskiego miasteczka Regillów. Stąd zaraz po założeniu Rzymu przeniósł się tam z wielką ilością klientów za sprawą Tytusa Tacjusza 1, towarzysza Romulusa, lub, co jest bardziej poparte dowodami, z woli Atty Klaudiusza2, naczelnika rodu, mniej więcej w szóstym roku po wypędzeniu królów. Przyjęty w poczet rodów patrycju-szowskich, otrzymał ponadto od państwa kawał pola za Anienem 3 dla klientów i miejsce dla siebie na cmentarz pod Kapitolem. Z kolei, z biegiem czasu, osiągnął dwadzieścia osiem konsulatów, pięć dyktatur, siedem cenzur, sześć triumfów, dwie owacje. Aczkolwiek różnicował się stopniowo przez rozliczne imiona i przydomki, lecz za wspólną zgodą wzgardził imieniem Lucjusza, gdyż dwu członków rodu obdarzonych tym imieniem zostało skazanych: jeden za grabież, drugi - za morderstwo. Między innymi przyjęto również przydomek Nerona 4, którym w języku sabińskim oznacza się kogoś mężnego i energicznego.
2. Wiele wybornych zasług oddali państwu liczni Klaudiusze, także nie mniej popełnili przeciw niemu wykroczeń. Ale wspomnę tylko o naj-znaczniejszych zasługach i najjaskrawszych błędach; oto Appiusz Cekus5 odradził zawarcie przymierza z królem Pyrrusem, jako zbyt mało korzystnego. Klaudiusz Kaudeks6 przeprawił się pierwszy na okrętach przez
1 Titus Tatius, król Sabinów. z powodu porwania Sabinek wszczął wojnę z Rzymem. Zdobył Kapitol (zdrada Tarpei). na prośby kobiet dał się namówić do pokoju. Następnie z całym swym ludem przybył do Rzymu na Wzgórze Kapitolińskie i rządził razem z Romulusem.
2 Atta Clausus (Appius Claudius) pociągnął na Rzym ze wszystkimi swymi klientami (w r. 504 przed n.e.). W 495 r. został konsulem.
3 A n i o, dopływ Tybru.
4 Aulus Gellius (N.A. = Noctes Atticae XIII 22) potwierdza tę etymologię, ale dodaje, że Sabińczycy, zdaje się, zapożyczyli to słowo od Greków.
5 Appius Claudius Caecus, słynny cenzor z r. 312 przed n.e., założył w Rzymie wodociąg aqua Appia, wykonał słynną avia Appia z Rzymu do Kapui (potem przedłużono ją z Kapui do Brundyzjum). Kiedy poseł Pyrrusa, króla Epiru, Kineas, namawiał senat do pokoju, Appiusz już jako oślepły starzec wygłosił płomienną mowę przeciw zawarciu hańbiącego pokoju i spowodował, że posłów odesłano z niczym (r. 279 przed n.e.).
6 Jego brat, Appius Claudius Caudex, konsul ż r. 264 przed n.e., rozpoczął pierwszą wojnę punicką.
135
cieśninę i wypędził Punijczyków z Sycylii. Tyberiusz * Nero7 pokonał Hazdrubala nadciągającego z Hiszpanii z wielkimi siłami, zanim ten zdążył się połączyć z bratem swym, Hannibalem. Ale znowu Klaudiusz Regilianus 8, jeden z dziesięciu członków Komisji Ustawodawczej, żywiąc namiętność do pewnej wolno urodzonej dziewczyny, usiłował uprowadzić ją przemocą jako swoją niewolnicę, czym wywołał powtórną secesję ludu 9 od patrycjuszów. Klaudiusz Druzus wystawił sobie posąg z diademem na głowie w miasteczku Forum Appiusza 10, potem usiłował opanować Italię przy pomocy swej klienteli. Gdy Klaudiusz Pulcher n u wybrzeży Sycylii zasięgał rady wróżb [przed wydaniem bitwy morskiej], a święte ptactwo nie chciało jeść, kazał je w morzu potopić, zlekceważywszy święty obrzęd, oraz w te słowa się odezwał: „niech piją, skoro jeść nie chcą!", i bitwę morską rozpoczął. Gdy jednak poniósł klęskę, senat domagał się od niego wyznaczenia dyktatora. Powtórnie, jak gdyby urągając nieszczęściu publicznemu, wyznaczył na dyktatora swego posłańca, Glycjasza. Istnieją także przykłady równie rozbieżne czynów kobiet tego rodu: wszak z jednego rodu pochodziły obydwie Klaudie. Jedna 12 wyciągnęła statek ugrzęzły w mie-liźnie Tybrowej, a mający na pokładzie świętości Idajskiej Matki Bogów, wzniósłszy głośno wobec wszystkich taką modlitwę: „żeby wreszcie poszedł za nią, jeśli cnota jej niewieścia jest bez skazy". Druga 13 została postawiona przed sąd ludu, choć kobieta (co było wówczas zupełną nowością), pod zarzutem obrazy majestatu. Oto gdy wśród stłoczonej gawędzi powóz jej posuwał się z trudem naprzód, wyraziła głośno złorzeczenie: „niechby jej brat Pulcher ożył i znowu utracił flotę, aby mniejszy tłok panował w Rzymie". Ponadto szczególnie znany jest fakt, że z wyjątkiem tylko P. Klodiusza 14, który dla wypędzenia z Rzymu Cycerona pozwolił się usynowić pewnemu plebejuszowi15, i to nawet od siebie młodszemu,
7Caius Claudius Nero jako konsul w r. 207 przed n.e. zadał straszną klęskę Hazdrubalowi, bratu Hannibala, nad rzeką Metaurem w Umbrii, koło portu adriatyckiego Sena Gallica. Głowę Hazdrubala jako zwiastuna klęski wrzucić kazał do obozu Hannibala.
8Appius Claudius Regillianus sprawował dwukrotnie konsulat: w r. 471 i w 451 r. przed n.e. Był jednym z decemwirów wybranych w r. 451 przed n.e. do kodyfikacji praw. Ale po skończonym roku urzędowania decemwirowie nie chcieli oddać władzy następnej komisji, która miała skończyć kodyfikację, zaś Appiusz dopuścił się niecnego czynu w stosunku do Werginij, co podaje Tytus Liwiusz (III 44 i in.).
W r. 447 przed n.e. wzburzony lud zajął wzgórze rzymskie Awentyn. Kodyfikacja została przeprowadzona. Appiusz albo popełnił samobójstwo, albo został stracony.
F o r u m A p p i i, na południe od Astury, port na wybrzeżu Lacjum. "Publius Claudius Pulcher, syn cenzora Appiusza Klaudiusza Caecus, konsul w r. 249 przed n.e. Tutaj wzmiankowane jest wydarzenie spod Drepanum na północno--zachodnim cyplu Sycylii.
12Claudia Quinta, prawdopodobnie wnuczka Appiusza Klaudiusza Caecus. Wypadek ten zdarzył się w r. 204 przed n.e. Idajska Matka bogów to frygijska bogini Kybele, czczona w pobliżu góry Idą, w Rzymie od 204 r. czczona jako Magna Mater. Ta druga Klaudia była córką Appiusza Klaudiusza Caecus.
14 Publius Clodius Pulcher; zob. Cez. uw. 23 i 103.
15 Publiuszowi Fontejuszowi.
136 TYBERIUSZ
wszyscy Klaudiusze byli zawsze optymatami i żarliwymi rzecznikami powagi i władzy patrycjuszów. W stosunku do ludu tak dalece zażarci i hardzi, że żaden z nich, choćby oskarżony o sprawę gardłową przed sądem ludu. nie zdobył się na zmianę szaty [na żałobną, celem wzbudzenia litości] albo na prośby. Co więcej, niejeden z nich w czasie ostrzejszej wymiany zdań czy kłótni pozwolił sobie na uderzenie trybuna ludu. Pewna także westalka [z rodu Klaudiuszów], gdy brat 16 jej odbywał wjazd triumfalny wbrew woli ludu, usiadła na jego rydwan i towarzyszyła mu aż na Kapitol. aby żaden z trybunów nie mógł wyrazić sprzeciwu albo przeszkodzić.
3. Z takiego rodu pochodzi Tyberiusz Cezar zarówno po mieczu, jak po kądzieli: po ojcu wywodził się od Tyberiusza Nerona, po matce od Appiusza Pulchra, ci obydwaj byli synami Appiusza Cekusa. Należał również do rodziny Liwiuszów, do której wszedł przez adoptację dziadek jego z linii matki. Ta rodzina, aczkolwiek plebejska, także bardzo chlubnie się odznaczyła zaszczytnymi urzędami: ośmioma konsulatami, dwiema cenzurami, trzema triumfami, dyktaturą oraz dowództwem jazdy. Zasłynęła z wielu znakomitych mężów; szczególną zaś jej chlubą stał się Salinator i Druzowie. Salinator 17 na stanowisku cenzora obciążył wszystkie gminy wyborcze notą lekkomyślnoś...
GregoryNY