Wyklad 2 Pojecie i istota zarzadzania publicznego-1.doc

(1455 KB) Pobierz
Zarządzanie publiczne to dyscyplina szczegółowa , której głównym obiketem badań jest zarządzanie poszczególnymi organizacjami

 

 

 

ORGANIZACJA I ZARZĄZDANIE

W

ADMINISTARCJI PUBLICZNEJ

 

 

WYKŁAD II

ISTOTA ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO

 

 

 

 

                                                        W sprawach zarządzania państwem mędrzec                                                                       powinien kierować się nie               ustawowym                                                                                     prawem, lecz prawem cnoty.

                                                                                                 

                                                                                                                Arystoteles

 

 

 

 

 

1. Rola państwa i funkcje państwa

 

              Głównym elementem sfery publicznej „jest państwo, rozumiane                       w szerokim znaczeniu jako forma suwerennej organizacji publicznej społeczeństwa zamieszkującego terytorium w określonych granicach                             – obywateli państwa, w węższym zaś – jako ogół organów władzy państwowej w ogólnonarodowym zasięgu działania oraz organów samorządu terytorialnego (lokalnego wraz z obsługującymi je urzędami (instytucjami), czyli aparat państwowy). W tym węższym znaczeniu atrybut               i miano organizacji przysługuje państwu w większym stopniu, niż w znaczeniu szerszym.

              Państwo jako całość, a przede wszystkim jako aparat wykonawczy, jest organizacją sfery publicznej. Natomiast, kiedy mowa o aparacie wykonawczym państwa, rozumie się pod tym pojęciem administrację w znaczeniu rzeczowym.

              Współczesna struktura celów państwa działającego poprzez swoje organy rządowe i samorządowej obejmuje realizacje następujących ról, z reguły ujętych w konstytucji i ustawach.

 

2. Role przypisywane współczesnemu państwu

 

              1. Rola opiekuna. Państwo powinno utrzymywać porządek publiczny, zapewnić pełne bezpieczeństwo osobiste, ochronę przed terroryzmem, przemocą, gwałtem, kradzieżą, rozbojem, ochroną mniejszości przed prześladowaniem większości. Rola państwa jest tez ochrona społeczeństwa prze bezrobociem, nędzą i chorobami.

              2. Rola arbitra. Państwo określa reguły gry konkurencyjnej i relacji społeczno-politycznych. Zgodnie z istniejącym ustawodawstwem ocenia ono wszelkie odchylenia i reaguje zgodnie z przepisami prawa.

              3. Rola kontrolna i kreatywna. Państwo w gospodarce wolnorynkowej powinno dbać, ażeby nie były łamane zasady wolnej konkurencji i swoboda działalności ekonomicznej. Państwo jest też obciążone odpowiedzialnością za utrzymanie infrastruktury publicznej dróg, mostów, szpitali i szkół. Jest też zobowiązane popierać rozwój gospodarczy i ograniczone skutki kryzysów ekonomicznych.

              4. Rola koordynatora. Państwo jest odpowiedzialne za zachowanie wewnętrznej spójności społecznej, a więc za utrzymanie społecznej sprawiedliwości, co uzasadnia jego role interwencyjną w podziale dochodu narodowego.

              5. Rola produkcyjna. Państwo jest również producentem niektórych dóbr                          i realizuje niektóre usługi, np. pocztowe, transportowe. 

 

3. Funkcje przypisywane współczesnemu państwu

 

              Najczęściej państwu wyznaczane są państwu (w ramach interwencjonalizmu państwowego) następujące funkcje

 

              1. redystrybucyjna, łagodzenia sprzeczności w podziale dochodów między grupami społecznymi i regionami,

              2. stabilizacyjna, łagodzenia wahań koniunkturalnych,

              3. adaptacyjna, inicjowanie i stymulowanie procesów dostosowawczych do wymogów wspólnot regionalnych,

              4. lokacyjna, łagodzenie ujemnych skutków żywiołowego działania mechanizmu rynkowego,

              5. koordynacyjnej, koncentrowanie wysiłków podmiotów różnych szczebli na realizacji celów zgodnych z interesem ogólnospołecznym i dającym największe korzyści.

 

 

1

 


Tabela 1. Funkcje współczesnego państwa

 

 

 

 

 

Minimalny zestaw funkcji

 

Przeciwdziałanie skutkom niesprawności

Troska o sprawiedliwość społeczną

Dostarczenie „czystych dóbr publicznych”

l        obrona narodowa

l        prawo i porządek publicznych

l        prawo własności

l        zarządzanie makroekonomiczne

l        zdrowie publiczne

 

Ochrona ubogich

 

l        program walki                z ubóstwem

l        pomoc dla ofiar klęsk

 

 

Funkcje poziomu pośredniego

Osłabienie wpływu efektów zewnętrznych

 

l        podstawowe potrzeby edukacyjne

l        ochrona środowiska

 

Regulacja monopoli

 

l        regulacja usług publicznych

l        polityka antymono

- polowa

Zabezpieczenia przed niedoskonałą informacją

 

l        ubezpieczenia zdrowotne na życie, emerytalne

l        regulacje finansowe

l        ochrona konsumenta

Ubezpieczenia społeczne

 

l        renty i emerytury oparte na redystrybucji

l        dodatki rodzinne

l        ubezpieczenia od bezrobocia

Funkcje państwa aktywnego

Koordynacja działalności podmiotów prywatnych

 

l        działania na rzecz rozwoju rynków

l        inicjatywy wspierające sieci koordynacji

Redystrybucja

 

l        redystrybucja zasobów


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Model racjonalnej administracji publicznej według Maxa Webera

 

              Model administracji publicznej (do połowy XX stulecia zwanej biurokracją) według założeń niemieckiego socjologa i teoretyka Maxa Webera, twórcy idealnego modelu biurokracji (w ramach kierunku administracyjnego).

              Według neoklasycznego nowoweberowskiego modelu państwa, opartego na rządach prawa administracji (panowania legalnego), administracja publiczna powinna charakteryzować się następującymi cechami: wyjątkowy rodzaj misji                            i wynikających z niej zadań, specyficzny typ kwalifikacji i cech charakteru, specyficzny sposób rekrutacji do zawodu.

 

4.1. Podstawowe atrybuty panowania legalnego według Maxa Webera:

             

              1) wymóg ciągłego i zgodnego z określonymi regułami załatwiania spraw urzędowych w granicach kompetencji, tj. w granicach wynikającego             z podziału zadań i zakresu obowiązków i przypisanych im uprawnień rozkazodawczych oraz ewentualnych możliwości stosowania środków przymusu,

              2) zasada hierarchii urzędowej, w myśl której każdy organ podporządkowany jest organowi wyższego szczebla i ponosi przed nim odpowiedzialność, uwzględnieniem przy tym składania stosownych odwołań lub skarg,

              3) techniczny lub normatywny charakter reguł postępowania, których stosowanie zapewnić mogą jedynie fachowo wykształceni urzędnicy, tworzący sztab administracyjny,

              4) zasada całkowitego oddzielenia sztabu administracyjnego                      od własności rzeczowych i finansowych środków działania, które jego członkowie otrzymują w postaci naturalnej lub pieniężnej, i z których zobowiązani są  rozliczać się

             

              5) wykluczenie możliwości zawłaszczania stanowiska urzędowego przez zajmującą je osobę

              6) zasada pisemnego dokumentowania administracji,

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin