psychologia twórczości_notatki.pdf

(168 KB) Pobierz
12699373 UNPDF
Psychologia twórczości 2007/2008
Prof. Grażyna Mendecka
Literatura:
1. K. Szmit „Pedagogika twórczości”
2. E. Nęcka „Psychologia twórczości” (2001)
Problematyka:
1. Przebieg procesu twórczego
2. Analiza wytworów twórczych
3. Osobowość twórcza
4. Uwarunkowania twórczego rozwoju człowieka
Przebieg zajęć: teoria, testy, trening twórczości.
Warunki zaliczenia: obecność, aktywność, praca na dowolnie wybrany temat (esej/praca
badawcza).
PRACA MAGISTERSKA – wytyczne
1. Przypisy
* jak powołujemy się na kogoś, nie robimy przypisów na dole, ale w tekście; nazwisko
autora, rok wydania książki w nawiasie, np. (Nęcka, 2001)
* w przypadku cytatów dodatkowo podajemy stronę, np. (Nęcka, 2001, s.271)
CYTATY:
* w cudzysłowie
* jak najmniej cytatów i jak najkrótsze
* cytujemy: definicje, podział, uwagi wyjątkowo trafne/kontrowersyjne
* referujemy cudze poglądy a nie cytujemy!
W PRZYPISACH:
* tendencja do skrótowości – samo nazwisko (dopuszczalnie 1. litera imienia);
konsekwentnie w obrębie całej pracy
2. Bibliografia (lepiej pisać „cytowana literatura”) - powinna zawierać każdą pozycję, do
której odwołujemy się w tekście
* w pracy naukowej wykazujemy się zwłaszcza erudycją, zaczynamy od przeglądu
literatury ; praca naukowa nawiązuje do dorobku literatury z danego zakresu
* potem następuje część empiryczna – tekst od siebie
* wychwytujemy wspólne stanowiska u różnych autorów – nie referowanie a SYNTEZA
Jak sporządzamy cytowaną literaturę?
* porządek alfabetyczny!
numer pozycji. nazwisko autora, pierwsza litera imienia. (rok wydania książki). tytuł książki.
miejsce wydania książki: wydawnictwo.
Przykłady:
1. Studenski, R. (1993). Analiza zachowań ryzykownych. Katowice: Wyd. UŚl.
* czasopisma:
nazwa czasopisma: inną czcionką, wszystkie człony wielkimi literami
2. Mendecka, G. (1995). Zmiany rozwojowe w pełnieniu roli ojca. Psychologia rozwojowa .
3, s. 32-41.
1
12699373.009.png
 
Psychologia twórczości 2007/2008
Prof. Grażyna Mendecka
* praca zbiorowa, np. pod redakcją
przywołujemy tylko ten rozdział, z którego korzystamy; po „W:” zaczynamy od imienia redaktora
3. Sołowiej, J. (1984). Wpływ rodziny na twórczość. W: M. Ziemska (red.). Rodzina a dziecko.
s. 67-95. Warszawa: PWN.
* więcej niż 1 autor książki
przypis kilka nazwisk:
(Ratajczak i inni, 2000)
2 nazwiska:
(Przetacznikowa i Tyszkowa, 2000)
* cytowanie za kimś
tylko wtedy, gdy tekst źródłowy jest trudno dostępny/obcojęzyczny; w przypadku autorów
polskojęzycznych sięgamy zawsze do pierwowzoru
(Baltes 1964 za: Kubicka, 2003)
Społeczne funkcjonowanie wybitnych twórców
Wybitny twórca w roli rodzicielskiej (zarys problematyki)
Gratyfikacje wynikające z rodzicielstwa:
·
prokreacja szansą odrodzenia w powołanym do istnienia życiu – daje nadzieję, że w dzieciach
przekazana biologicznie i ukształtowana przez wychowanie przetrwa cząstka nas ( non omnis
moriar )
pozwala wykazać się własną dojrzałością: można kogoś obdarzać życiem, miłością, stać się
odpowiedzialnym za kogoś
·
nadaje życiu sens
·
Obciążenia:
·
podporządkowanie własnego życia potrzebom innej osoby
·
konieczność poświęcania czasu i dyspozycyjności
rezygnowanie z własnych potrzeb i samorealizacji
·
Rodzicielstwo w biegu ludzkiego życia:
1. Rodzicielstwo – stymulacja rozwoju zarówno rodziców, jak i samych dzieci.
2. Konfrontowanie doświadczeń osób znajdujących się na różnych etapach rozwoju.
3. Żywe zainteresowanie przeszłością rodziców przejawiane przez dzieci (poszerzanie
życiowych doświadczeń).
4. Rodzice mogą jeszcze raz przeżyć problemy dzieciństwa, obserwować je z innej
perspektywy.
5. Rodzice mogą korygować swe zachowanie pod wpływem dzieci, co decyduje o ich rozwoju.
Średni wpływ rodziców na dziecko wynosi 50 lat (czasem rodzice wywierają wpływ na zachowanie
dzieci po swojej śmierci – autorytet; stałe wzory zachowań).
Relacje dziecko – rodzic jako wsparcie umożliwiające funkcjonowanie w świecie:
1. Dziecko zawdzięcza rodzicom pierwszy kontakt z kulturą i językiem.
2
 
Psychologia twórczości 2007/2008
Prof. Grażyna Mendecka
2. Przeniesienie kultury na życie dziecka.
3. Zakotwiczenie w tradycji w celu wytworzenia poczucia bezpieczeństwa.
4. Bunt dzieci powoduje wyparcie nieadekwatnych wzorców zachowania.
5. Dzieci stają się przewodnikami rodziców po zmieniającej się teraźniejszości, uczą nowego
języka, nowoczesnych zachowań, entuzjazmu dla nowości technicznych, prowokują zmianę
stylu życia na bardziej odpowiadający duchowi czasów.
6. Dzieci przygotowują rodziców do stawiania czoła wyzwaniom przyszłości.
Uwarunkowania sukcesu związanego z realizowaniem się w roli rodzicielskiej:
1. Obdarzanie miłością nie tylko dziecka, ale także jego drugiego rodzica.
2. Zdolność rodziców do nawiązywania partnerskich relacji z dzieckiem.
3. Zachowywanie równowagi między dawaniem dzieciom tego, co potrzebują a posiadaniem
swobody niezbędnej do własnego rozwoju i samorealizacji.
4. McKinnon – rodzice muszą mieć ciekawe życie, żeby dziecko było twórcze; dziecko nie
może być całym światem, ale częścią świata.
5. Podział ról w rodzinie ma adaptacyjny charakter.
6. Rodzice stosują demokratyczny styl wychowania.
Powinności rodziców:
1. Byt materialny.
2. Akceptacja i miłość.
3. Szacunek.
4. Szczerość i otwartość w relacjach.
5. Wspieranie dziecka wtedy, gdy tego potrzebuje .
Kryteria sukcesu:
1. Utrzymanie więzi emocjonalnej bez uzależnienia od siebie.
2. Udzielanie sobie wsparcia w sytuacji tego wymagającej.
3. Ukształtowanie się w dzieciach tożsamości, poczucia własnej wartości i świadomości
własnej indywidualności.
4. Przerastanie rodziców poziomem wiedzy, wykształcenia i życiowymi sukcesami.
Cechy osoby wybitnie twórczej:
·
dominacja
indywidualizm
·
siła
·
·
odwaga i upór w dążeniu do celu
niski poziom lęku przed społecznym odrzuceniem
·
większe zdolności, intelekt, osiągnięcia
·
Czy można pogodzić rolę wybitnego twórcy z dobrze zrealizowaną rolą rodzica? [prezentacja]
> Trening twórczości
Ćw. 1
W ciągu minuty wypisz jak najwięcej słów kończących się na -at.
Ćw. 2
Wypisz jak najwięcej określeń, będących zakończeniem zdania „Delikatny jak...”.
3
 
Psychologia twórczości 2007/2008
Prof. Grażyna Mendecka
Postawy twórcze
POSTAWA – względnie trwały stosunek zawierający 3 komponenty: emocjonalno-motywacyjny,
instrumentalny, poznawczy. Zdolności mogą być tylko jednym z komponentów takiej postawy;
stosunek do rzeczywistości (zachowawczy, adaptacyjny, twórczy).
POSTAWA TWÓRCZA – postrzeganie rzeczywistości jako czegoś otwartego, co można stale
zmieniać. Tworzymy nie dlatego, że mamy zdolności, ale dlatego, że cechuje nas całych (szereg
cech osobowości) postawa twórcza.
Fazy procesu twórczego:
1. inspiracji – każdy ją ma
2. opracowania – cierpliwość, czas, kompetencje
> Introwertycy a ekstrawertycy w procesie twórczym
POPEK: Kwestionariusz Twórczego Zachowania
Na postawę twórczą składają się 2 komponenty: OSOBOWOŚĆ i INTELEKT.
OSOBOWOŚĆ
INTELEKT
POSTAWA ODTWÓRCZA algorytm
heurystyka
POSTAWA TWÓRCZA
konformizm
nonkonformizm
Kwestionariusz KANH-1
skala
H
N
K
A
wynik surowy
sten
K+A = postawa odtwórcza
N+H = postawa twórcza
Konstrukcja pytań testu:
·
w kwestionariuszu pytania muszą być jak najkrótsze, żeby można było odpowiadać
spontanicznie
nie można pytać o 2 rzeczy w 1 pytaniu
·
·
skala kłamstwa – pytania oczywiste
Jak się konstruuje program (projekt) badawczy?
1. Temat , np. Postawa twórcza a oceny szkolne
2. Część teoretyczna : operacjonalizacja pojęć: twórczość , postawa twórcza , problemy
psychologiczne związane z oceną ucznia itp.
3. Część empiryczna : grupa badawcza, narzędzia, przedmiot (+problem badawczy) i cel
badań
4
12699373.001.png 12699373.002.png 12699373.003.png 12699373.004.png 12699373.005.png 12699373.006.png 12699373.007.png
Psychologia twórczości 2007/2008
Prof. Grażyna Mendecka
Przedmiot badań – to, co badamy: postawy twórcze uczniów i oceny uzyskiwane przez uczniów .
Cel badań – ukazanie pewnych zależności ( korelacja a nie wpływ – tu nie zakładamy ani kierunku,
ani tego, że to występuje).
Definiowanie zmiennych: zależne, niezależne (ta zmienna, której wpływ na inną badamy – postawa
twórcza ), pośredniczące ( wiek, płeć, sytuacja rodzinna, pewne cechy osobowości itp.).
Skala Transgresji Studenskiego (na podstawie teorii Kozieleckiego)
> o arkusz i podręcznik można prosić w mailu na adres: g.mendecka1@chello.pl
Wyniki (kobiety; mężczyźni):
do 41p.; bardzo niski poziom transgresji
do 46; niski
do 51; niższy od średniej
do 60; średni
do 65;68 wyższy od średniej
do 70;77 wysoki
do 75;78 bardzo wysoki
Uwzględnione czynniki:
-
nastawienie do dominowania nad innymi: 20, 21, 22, 3, 2, 6, 12, 4, 23.
-
innowacyjność wykorzystywana w projektowaniu nowych rozwiązań: 18, 19, 17, 16, 9, 7.
motywacja do wzbogacania kompetencji: 14, 13, 8, 1.
-
odwaga w podejmowaniu nowych zadań: 15, 11, 10, 5.
-
Uwagi do kwestionariusza:
·
pyt. 18 i 19 – zdublowane pytania, które następują po sobie
Klasyczne teorie twórczości
1. Psychoanaliza
2. Psychologia humanistyczna
> twórczość na gruncie różnych nurtów w psychologii
W psychologii nie ma spójnej teorii twórczości – każdy kierunek stwarza sobie własną koncepcję
tego fenomenu.
Z. FREUD
Libido jako najważniejszy popęd człowieka. Popęd seksualny ma w ujęciu Freuda instrumentalny
charakter, ukierunkowuje działanie człowieka na utrzymywanie ciągłości gatunku, kieruje się
zasadą przyjemności. Szersze rozumienie libido = energia życiowa; człowiek jako byt dynamiczny
(libido dynamizuje naszą osobowość, jest jej siłą napędową). Rezerwy libido wypływają na
zewnątrz – źródło neurotycznych zachowań. Im bardziej musimy ograniczać siłę naszego libido,
tym więcej w nas zachowań neurotycznych. Żeby tego uniknąć, Freud wskazywał na mechanizm
sublimacji – transformacja energii seksualnej w zachowania twórcze.
5
12699373.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin