Procedury Instrukcje.doc

(236 KB) Pobierz
INSTRUKCJA DOBREJ PRAKTYKI HIGIENICZNEJ

Instrukcja

„dobrej praktyki higienicznej”

 

 

Zapewnienie prawidłowego żywienia jest jednym z podstawowych warunków funkcjonowania organizmu ludzkiego. W realizacji tych potrzeb dużą rolę odgrywają placówki żywienia zbiorowego typu zamkniętego np. stołówki w przedszkolach.

         

Warunkiem bezpieczeństwa w zakresie jakości zdrowotnej posiłków, bez obawy narażenia się na przypadkowe zatrucia pokarmowe czy inne choroby przenoszone na drodze pokarmowej, jest spełnienie przez zakład żywienia zbiorowego wymagań sanitarno – higienicznych dotyczących m.in.:

 

1.  Lokalizacja zakładu i terenu wokół niego.

2.  Zaopatrzenie w wodę.

3.  Usuwanie odpadków i ścieków.

4.  Kontrola obecności szkodników i zabezpieczenie w tym zakresie.

5.  Wentylacja.

6.  Kwalifikacje i szkolenia.

7.  Higiena budynków i urządzeń.

8.  Higieny osobistej i warunków zdrowia pracowników.

9.  Higieny produkcji posiłków i potraw.

10.           Przyjmowanie i przechowywanie (magazynowanie) żywności.

11.           Mycie i dezynfekcja maszyn i sprzętu.

12.           Kontrola wewnętrzna.

13.           Prowadzenie dokumentacji.

 

Instrukcja dobrej praktyki higienicznej ma na celu wdrażanie i przestrzeganie postanowień w zakresie:

 

1.      Higieny osobistej i stanu zdrowia osób wykonujących prace w procesie produkcji i w obrocie artykułami

2.      Procesów mycia i dezynfekcji

3.      Zaopatrzenia w wodę

4.      Usuwania odpadów i ścieków

5.      Kontroli zabezpieczania przed szkodnikami

6.      Konserwacji maszyn i urządzeń

7.      Pobieranie i przechowywanie próbek żywności

8.      Kwalifikacji i szkoleń pracowników

 

 

 

 

I.      Dane dotyczące zakładu pracy.

1.      Przedszkole oraz przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym.

2.      Na terenie ogrodu znajdują się urządzenia do zabaw dla dzieci oraz dwie piaskownice

3.      Piach w piaskownicach wymieniany jest 2 razy w roku: w miesiącu kwietniu oraz wrześniu.

4.      Przedszkole korzysta ze śmietników miejskich znajdujących się poza terenem placówki.

5.      Śmieci wybierane są 2 razy w tygodniu przez firmę ………………

6.      Pomieszczenia kuchenne zlokalizowane są na I piętrze i w ich skład wchodzą :

-          główne pomieszczenie kuchenne

-          pomieszczenie ze zlokalizowaną patelnią elektryczna

-          pomieszczenie do wstępnej obróbki warzyw i owoców

-          łazienka dla personelu kuchennego

-          szatnia dla personelu kuchennego

-          pomieszczenie do spożywania posiłków przez personel kuchenny

-          pomieszczenia do zmywania naczyń zlokalizowane są na parterze i I piętrze. W pomieszczeniach tych są zlewy i ciepła i zimna woda oraz wyparzacze do naczyń

 

MASZYNY   SPRZĘT   URZĄDZENIA

 

W kuchni przedszkola   znajduje się następujący sprzęt i urządzenia:

-         piecyki  gazowe ( 3 taborety , 2 kuchenki)

-         patelnia elektryczna,

-         blaty do obróbki jarzyn, wędlin,  mięsa i drobiu

-         narzędzia ręczne /ubijaczki, wałki noże itp.

-         blachy,

-         miksery ,

-         krajalnica do chleba

-         4 lodówki

ZAOPATRZENIE  W  WODĘ

 

                    Woda w zakładzie produkcyjnym spełnia szczególną rolę, a czasem jest podstawowym składnikiem produktów. Służy też do mycia surowców, do utrzymania czystości zakładu jak i sprzętu, aparatury oraz do zachowania higieny osobistej.

W przedszkolu  zapewniona jest  odpowiednio do potrzeb ilość bieżącej wody zimnej i cieplej. Woda doprowadzona jest z wodociągu publicznego.

 

USUWANIE ODPADKÓW  I  ŚCIEKÓW

 

                   Z przedszkola nieczystości płynne odprowadzane są do kanalizacji miejskiej z krytym odprowadzeniem ścieków do kanalizacji publicznej. Nieczystości stałe usuwane są na bieżąco z przedszkola do pojemników metalowych miejskich, usytuowanych w odpowiedniej odległości od zakładu. Pojemniki opróżniane są na bieżąco przez służby oczyszczania miasta.

 

KONTROLA  OBECNOŚCI  SZKODNIKÓW  I  ZABEZPIECZENIE  W  TYM  ZAKRESIE

 

Zwalczanie szkodników polega na zapobieganiu (profilaktyce) ich pojawienia się, jak też i na walce z już występującymi szkodnikami.

·        Należy przestrzegać uszczelniania otworów w ścianach, podłogach, przy rurach i przewodach

·        Należy zabezpieczyć siatką otwory wentylacyjne i okna. Okna, które mogą być otwierane na zewnątrz, muszą być wyposażone w łatwo dające się zdjąć do czyszczenia siatki ochronne przeciw insektom.

·        W przypadku gdy otwarte okna mogłyby być przyczyną zanieczyszczenia artykułów, okna w czasie produkcji muszą być zamknięte i zabezpieczone przed otwarciem.

·        W otoczeniu budynku i pomieszczeniach należy utrzymywać należytą czystość, porządek

·        W przypadku dokonywania procesu zwalczania szkodników, obiekt należy odpowiednio przygotować, ażeby nie uległa zanieczyszczeniu używanymi środkami chemicznymi żywność lub surowce.

·        Prace w tym zakresie przeprowadzają wyspecjalizowane firmy.

 

WENTYLACJA

 

W pomieszczeniach produkcyjnych zainstalowany jest okap z wyciągiem mechanicznym nad otwartymi urządzeniami, z którego wydobywa się para, pył, dym itp., a otwory wentylacyjne zabezpieczone kratkami z materiału Nawiew i wywiew powietrza zapewnia swobodny ruch powietrza w całym pomieszczeniu.

 

KWALIFIKACJE I SZKOLENIA

 

·         Osoby zatrudnione w kuchni powinny posiadać odpowiednie wykształcenie zgodne z odrębnymi przepisami

·         Osoby zatrudnione w kuchni  mają obowiązek uczestniczyć w szkoleniach  w celu uzyskania kwalifikacji w zakresie podstawowych zagadnień higieny określonych w odrębnych przepisach

PLAN   HIGIENY

 

Do codziennych obowiązków  utrzymania czystości w  pomieszczeniach i otoczeniu  przedszkola  należy:

·          usuwanie z kuchni   wszystkich  odpadków  i śmieci ,

·          zamiatanie   i  mycie  podłóg ,

·          mycie  lamperii  na  ścianach , drzwi , parapetów  okiennych  we  wszystkich  pomieszczeniach ,

·          trzepanie  wycieraczek,

·          zamiatanie  obejścia  przed kuchnią , podwórza , mycie  oraz  dezynfekcja ustępów itp. oraz zbiorników  na  śmieci  i  odpadki,

·          zmiana ręczników i  dezynfekcja szczoteczek  do  rąk ,

·          zaopatrzenie  umywalki  w  mydło i  roztwór dezynfekcyjny, a  ubikacje  w  papier  toaletowy

 

Do okresowych obowiązków  utrzymania  czystości  należy:

·          mycie  okien, kloszy, żarówek 

·          mycie  szuflad i wnętrz  szaf,

·          odkurzanie  ścian  i sufitów,

·          pranie  i  naprawianie  odzieży ochronnej  i  ręczników,

·          przegląd aparatury i sprzętu celem dokonania  naprawy  lub wymiany  zużytych przedmiotów,

·          sprawdzenie  szczelności podłóg, ścian, drzwi  i  okien.

 

Wszystkie  te  czynności  powinny  być wykonywane  co najmniej   raz  na  tydzień. Również raz  na  tydzień pracownicy powinni  sprzątać, myć i dezynfekować szafki na  odzież ochronną i  osobistą.

Każdy  pracownik  odpowiada  za  czystość i  porządek  w swoich  szafkach.. Pomieszczenia  magazynowe wymagają szczególnej dbałości o czystość i porządek . Ściany  sufity  półki należy co najmniej  raz  na  tydzień oczyszczać za pomocą  zwilżonych  ścierek. Podłogi  zamiatać przynajmniej  raz na  dzień , używając zwilżonych  ścierek. Szczeliny  w  podłogach , ścianach , sufitach zaklejać kitem lub zaprawą murarską.

Wietrzyć  pomieszczenia przez otwieranie okien ( tylko  w  dni  suche, bezdeszczowe ) .

 

HIGIENA  BUDYNKÓW  I  URZĄDZEŃ

 

·     Konstrukcja budynku i urządzeń zapewnia łatwe ich mycie i utrzymanie w czystosci i zabezpieczenie przed zanieczyszczaniem zewnętrznym oraz dostępem szkodników.

·     Ciągi produkcyjne zapewniaja prawidłowy proces obróbki żywności.

·     Podłogi w zakładzie sa gładkie, łatwo zmywalne, odporne na ścieranie.

·     Powierzchnia ścian jest gładka w białych lub jasnych kolorach.

·     Personel jest zobowiązany do zabezpieczenia kuchni przed osobami postronnymi.

 

HIGIENA  OSOBISTA  I  WARUNKI  ZDROWIA              PRACOWNIKÓW

 

1.  Osoby wykonujące prace w procesie produkcji lub w obrocie artykułami są zobowiązane do przestrzegania higieny osobistej oraz nosić właściwą, czystą odzież

2.  Zobowiązuję się pracowników do posiadania nieskazitelnie czystego i wyprasowanego stroju roboczego składającego się:

-          z białego fartucha z rękawami lub białego kitla i białych spodni;

-          białej (lub kolorowej) zasłonki ochraniającej fartuch przed szybkim zabrudzeniem;

-          białego czepka lub białej furażerki dokładnie zakrywającej włosy;

-          obuwia zabezpieczającego przed pośliźnięciem się na mokrej nawierzchni

3.  Osoby zatrudnione w kuchni, przychodzące do pracy rozbierają się w odpowiednim pomieszczeniu, gdzie zostawiają swoje wierzchnie ubranie, myją dokładnie ręce a następnie nakładają strój roboczy, który powinien być w osobnej szafie, przeznaczonej tylko do tego celu.

4.  Pracownikom kuchni nie wolno nosić w pracy żadnej biżuterii na dłoniach ani mieć pomalowanych paznokci. Paznokcie powinny być krótko przycięte i nienagannie czyste

5.  W trakcie pracy korzystają tylko z łazienki przeznaczonej wyłącznie do ich dyspozycji. Łazienka wyposażona jest w umywalkę z bieżącą zimną i ciepła wodę. Pracownicy kuchni korzystają z sanitariatu z bieżącą wodą, który jest podłączony do instalacji kanalizacyjnej zapewniającej odprowadzanie ścieków na zewnątrz przeznaczonego tylko do ich użytku

6.  Przed każdorazowym wejściem do łazienki  pracownik ma obowiązek zdjęcia białego fartucha. Przed wyjściem z łazienki pracownik jest zobowiązany do dokładnego umycia rąk mydłem bakteriobójczym i ususzenia dłoni w ręczniki jednorazowego użytku.

7.  Osoby wykonujące prace w procesie produkcji lub w obrocie żywnością przy pracach wymagających bezpośredniego stykania się z artykułami muszą posiadać odpowiedni stan zdrowia, potwierdzony orzeczeniem lekarskim wydawanym na podstawie odrębnych przepisów

8.  Każda osoba, która może spowodować zakażenie artykułów, ma obowiązek zgłosić niezwłocznie chorobę lub jej objawy dyrektorowi przedszkola

9.  Osoba chora lub podejrzana o choroby albo o zakażenia uniemożliwiające wykonywanie prac zostanie niezwłocznie odsunięta od wykonywania swoich czynności.

10.                    Pracownicy kuchni muszą poddawać się co 12 miesięcy określonym badaniom oraz w każdym przypadku podejrzenia o zakażenie lub wystąpienia stanu chorobowego uniemożliwiającego wykonywanie tych czynności

 

HIGIENA PRODUKCJI POSIŁKÓW I POTRAW W KUCHNI

 

Wszelkie procesy produkcyjne  muszą się odbywać  pod kontrolą osób posiadających odpowiednie kwalifikacje z zakresu technologii i higieny tak, aby stosowane zabiegi i procesy produkcyjne nie obniżały wartości zdrowotnej żywności ani jej wartości żywieniowej.

W tym celu procesy produkcyjne  brudne, jak np. czyszczenie warzyw, ryb, mycie i dezynfekcja jaj powinny być prowadzone w wydzielonych pomieszczeniach, aby zachować izolację od procesów produkcyjnych czystych. Również wszystkie etapy procesu produkcyjnego, łącznie z wydawanie potraw  konsumentom w zakładach żywienia zbiorowego, powinny przebiegać bez żadnych zbędnych przestojów. Dzięki temu artykuły spożywcze  można zabezpieczyć przed zepsuciem, zanieczyszczeniem lub rozwojem drobnoustrojów chorobotwórczych. Istotne jest również, aby stosowane metody niszczenia  szkodników nie mogły powodować zanieczyszczenia artykułów spożywczych.

 

1.      Wszystkie produkty żywnościowe powinny być przechowywane i magazynowane w odpowiednich warunkach zapewniających właściwa temperaturę.

2.      Wszystkie produkty żywnościowe należy staranie myć w przeznaczonych do tego miejscach.

3.      Zlewy lub inne urządzenia przeznaczone do mycia żywności są odpowiednio zasilane w gorącą lub zimną wodę pitną i muszą być utrzymywane w czystości.

4.      Warzywa i owoce należy poddawać wstępnej obróbce czyli obieraniu oraz myć w wydzielonych do tego miejscach

5.      Nie wolno myć produktów żywnościowych, w miejscach, w których myje się sprzęt i wyposażenie.

6.      Do krojenia i rozdrabniania produktów należy używać przeznaczonych do tego desek lub stolnic łatwych do zmywania.

7.      Desko powinny być podpisane i składowane w przeznaczonym do tego miejscu.

8.      Obróbka jaj :

-          jaja powinny być przechowywane w osobnym miejscu bez kont...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin