POLITECHNIKA SZCZECIŃSKA
WYDZIAŁ MECHANICZNY
KATEDRA EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
PROJEKT
TEMAT: Silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym.
Z-35
Ne = 150 kW
nzm = 2200 obr/min
e = 15,5
1. Proces napełniania (rys. 1)
Przyjęto:
Normalne warunki otoczenia:
T0 = 298 K
p0 = 0,1 MPa
Ciśnienie końca wylotu spalin
pw = (1,05 ¸ 1,2).p0
Przyjęto pw = 1,1 p0 = 0,110 MPa
Temperatura końca wylotu spalin
Tw = 700 ¸ 900 K
Przyjęto Tw = 800 K
Przyrost temperatury ładunku
DT = (10-25) K
Przyjęto DT = 20 K
Współczynnik reszek spalin
gr = 0,025-0,06
Przyjęto gr = 0,04
Współczynnik napełnienia
hv = 0,7 ¸ 0,9
Przyjęto hv = 0,80
pw = 0,110 MPa
Tw = 800 K
DT = 20 K
gr = 0,04
hv = 0,80
Temperatura końca suwu napełnienia
· Ciśnienie końca suwu napełnienia
ps =0,088 MPa
2. Proces sprężania
Współczynnik politropy sprężania
mk = 1,32 ¸ 1,38
Przyjęto mk = 1,35
Ciśnienie końca sprężania
Temperatura końca sprężania
Ts = 336,54 K
ps = 0,088 MPa
mk = 1,35
pk = 3,56 MPa
Tk = 878,32 K
3. Przemiana spalania
Przyjęcie składu mieszanki
l = 1,4-1,6
Przyjęto l = 1,4
Wartość opałowa paliwa
Ilość ciepła
Q = Wd . V
Ilość ciepła traconego
V = 0,7-0,9
...
Jasiek58