silnik ZS sekla.doc

(297 KB) Pobierz
POLITECHNIKA SZCZECIŃSKA

POLITECHNIKA SZCZECIŃSKA

WYDZIAŁ MECHANICZNY

KATEDRA EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROJEKT

 

 

TEMAT: Silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    PROJEKTOWAŁ                    SPRAWDZIŁ                     OCENA

 

        Marcin  Seklecki                       mgr inż. K. Garczyński

          Z-35

 

 

 

 

Ne = 150 kW

nzm = 2200 obr/min

e = 15,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.                OBLICZENIA CIEPLNE

 

1.    Proces napełniania (rys. 1)

 

 

Przyjęto:

Normalne warunki otoczenia:

T0 = 298 K

p0 = 0,1  MPa

 

Ciśnienie końca wylotu spalin

pw = (1,05 ¸ 1,2).p0

Przyjęto pw = 1,1  p0 = 0,110 MPa

 

Temperatura końca wylotu spalin

Tw = 700 ¸ 900 K

Przyjęto Tw = 800 K

 

Przyrost temperatury ładunku

DT = (10-25) K

Przyjęto DT = 20 K

 

Współczynnik reszek spalin

gr = 0,025-0,06

Przyjęto gr = 0,04

 

Współczynnik napełnienia

hv = 0,7 ¸ 0,9

Przyjęto hv = 0,80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pw = 0,110 MPa

 

 

 

Tw = 800 K

 

 

 

DT = 20 K

 

 

 

gr = 0,04

 

 

 

hv = 0,80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temperatura końca suwu napełnienia

·         Ciśnienie końca suwu napełnienia

ps =0,088 MPa

 

2.    Proces sprężania

Współczynnik politropy sprężania

mk = 1,32 ¸ 1,38

Przyjęto mk = 1,35

 

Ciśnienie końca sprężania

 

Temperatura końca sprężania

 

 

Ts = 336,54 K

 

 

 

 

 

 

ps = 0,088 MPa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mk = 1,35

 

 

 

 

 

pk = 3,56  MPa

 

 

 

 

 

Tk = 878,32 K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.    Przemiana spalania

 

Przyjęcie składu mieszanki

l = 1,4-1,6

Przyjęto l = 1,4

 

Wartość opałowa paliwa

Ilość ciepła

Q = Wd . V

Ilość ciepła traconego

V = 0,7-0,9

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin