Akcja sprzątania świata pod hasłem:
Prowadząca zajęcia: mgr Honorata Antkowiak
Data: 14.09.2012
Grupa Odkrywcy 5- latki
Cele ogólne:
· Kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu
· Uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody oraz jej istotne miejsce w naszym ekosystemie
· Kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów
Cele szczegółowe:
· Uświadomienie dzieciom jakie zagrożenia w stosunku do przyrody płyną ze strony człowieka ( zaśmiecanie)
· Zachęcanie do segregowania odpadów
· Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska
· Zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów
Materiały dydaktyczne:
· Obrazki przedstawiające zanieczyszczone lasy oraz piękne lasy
· Ilustracje przedstawiające pogodę
· Różnego rodzaju odpady
· Piosenki, wiersze
· Kolorowe pojemniki na odpady
· Odznaki „Strażnika przyrody”
· Stare gazety
· Karteczki z symbolami odpadów
· Tablice przedstawiające pojemniki na odpady
Metody pracy:
· Oglądowa- obserwacje
· Oparta na działalności praktycznej dziecka
· Werbalna- pogadanka
· Odimienna metoda nauki czytania i pisania wg I. Majchrzak
· Kinezjologia edukacyjna
Realizacja podstawy programowej:
· Obdarza uwagą dzieci i dorosłych aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują
· Przestrzega zasad obowiązujących w społeczności dziecięcej
· Uważnie słuch a i pyta o niezrozumiałe fakty
· Grupuje obiekty w sensowny sposób
· Stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać co się może wydarzyć
· Uczestniczy w zabawach ruchowych
· Zna zagrożenia płynące ze świata ludzi
· Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo0 ruchową
Przebieg zajęć:
1. Kinezjologia edukacyjna: ruchy naprzemienne z wykorzystaniem folii aluminiowej
2. „ Co możemy zrobić? ”
Nauczycielka recytuje dzieciom wiersz Pt. „Sznurek Jurka”, wykładając na środek dywanika ( boiska) obrazki przedstawiające rzeczy o których jest mowa w wierszu.
Krótka rozmowa z dziećmi nt. wiersza:
· W jaki sposób podwórko zamieniło się w śmietnik?
· Jakie były konsekwencje postępowania dzieci?
· Jak oceniasz postępowanie dzieci?
· Co dzieci powinny zrobić ze śmieciami?
· Jak możemy zaradzić takim sytuacjom?
3. „Celny rzut”- zabawa ruchowa
Dzieli gniotą stare gazety w kulkę, następnie każdy stara się trafnie rzucić kulkę do kosza.
4. „Co jest na obrazku?”- ćwiczenia analizy wzrokowej
Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające zanieczyszczony las i czysty las. Opowiadają co jest na ilustracji a następnie doszukują się przyczyn powstania zaistniałych sytuacji. Wspólnie ustalają plan jak pomóc lasom.
5. „Śmietnikowy stworek”- działalność plastyczna
Dzieci wykonują stworka z przygotowanych odpadów.
6. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym oraz odpadach
· co to są odpady i skąd się biorą?
· Na czym polega segregacja śmieci?
· Na jakie grupy segregujemy śmieci? ( papier- makulatura, szkło, plastik, metal)
· Czy odpady możemy powtórnie wykorzystać?
· Co się dzieje z odpadami wtórnymi?
7. „Ziarenko”- zabawa muzyczno- ruchowa
Dzieci uczą się metodą słuchowo- pamięciową piosenki o ziarenku. Ilustrują ruchem słuchaną piosenkę
8. Bądź strażnikiem przyrody- sprzątaj po sobie odpady!- akcja sprzątania podwórka przedszkolnego
dzieci dzielą się na 4 grupy losując kolorowe wstążki. Każda grupa otrzymuje worek z symbolem odpowiedniego rodzaju odpadów jaki mają zebrać.
9. „ Mali strażnicy lasu”
Wręczenie wszystkim dzieciom pamiątkowych medali.
honia100