skrypt cz1.doc

(375 KB) Pobierz
Zagadnienia wstępne

autor: Michał Różalski

 

ZAGADNIENIA WSTĘPNE

 

 

Systematyka prawa rzymskiego:

·         Część ogólna (prawo osobowe, przedmioty stosunków prawnych, czynności prawne)

·         Zobowiązania

·         Prawo rzeczowe

·         Prawo rodzinne

·         Prawo spadkowe

Okresy historyczne rozwoju prawa:

·         Okres królewski

q       Władało 7 królów

q       Wydawali leges regie – legendarne ustawy królewskie

q       Senat jako ciało doradcze (100 osób pod koniec tego okresu 300 sób)

q       Komisje:

Ø       Curiata (30 osób)

Ø       Trybuta (21 osób)

Ø       Centuriata (193 osoby – wg uzbrojenia na jakie było ich stać, 98 jeźdźców)

Ø       Komisje te przyjmowały lub odrzucały wnioski o ustawe

·         Okres republiki

q       Władali konsulowie

q       Pojawili sie cenzorzy (duzy wpływ na senat – decydowali o składzie senatu)

q       Pojawili się trybuni (nietykalni, prawo veta)

q       Pojawili sie pretorzy (wymiar sprawiedliwości)

q       Funkcjonował senat

·         Okres pryncypatu

q       Princeps – pierwszy obywatel

q       Od Oktaiwana Augusta

q       Posiadał władzę prokonsula (władza nad wojskiem), trybuna ludowego (nietykalność i prawo veta), konsula i najwyższego kapłana

·         Okres dominatu

q       Państwo jako dominnum, imperium

q       Jedynowładztwo cesarzy

Podział prawa:

·         ius – prawo ludzkie

·         fas – prawo sakralne

·         Zasada personalności prawa (osobowości) – każdy obywatel, bez względu gdzie się znajdował, musiał się posługiwać prawem civitas, do której należał

q       ius civile w szerokim znaczeniu (=ius Quiritium)  – obywatele rzymscy – obejmowało ono ius civile w wąskim znaczeniu (plebiscita, uchwały senatu, konstytucje cesarskie i opinie jurysprudencji) oraz ius honorarium (edykty urzędników państwowych)

q       ius peregrinorum – prawo peregrynów (wg obywateli rzymskich, ponieważ dla peregrynów było to ich ius civile), w zależności – dawni sprzymierzeńcy Rzymu zachowali swoje prawo, samorządy itd, wrogowie i podbici – narzucone prawo rzymskie

q       ius gentium – prawo o zasięgu międzynarodowym, podstawą wzajemne zaufanie stron, zasady słuszności i sprawiedliwości

·         ius publicum – prawo publiczne, normy dotyczące organizacji ludu rzymskiego w postaci państwa (zasada – najwyższą powinnością prawa jest pomyślność państwa, konflikt – na korzyść interesu publicznego)

·         ius privatum – prawo prywatne, normy ustanowione w interesie pojedynczych obywateli

·         prawo przedmiotowe – całokształt norm regulujących (za pomocą przymusu państwowego) pewien zakres zewnętrznych zachowań ludzkich, podmiot może dostać zgodę na użycie przemocy aby przekonać drugi podmiot do należytego zachowania się

·         prawo podmiotowe – przyznane komuś przez prawo przedmiotowe możliwości pewnego zachowania sie oraz domagania się określonego zachowania od innej osoby (ale nie można przekraczać zasad słuszności i sprawiedliwości), jeśli przedstawia jakąś wartość ekonomiczną to jest to prawo majątkowe, jeśli nie – prawo niemajątkowe

·         ius commune – prawo powszechne – obejmuje normy mające ogólne zastosowanie

·         ius singulare – prawo wyjątkowe – obejmuje normy mające wyjątkowe zastosowanie (zakaz zawierania małżeństw przez żołnierzy), czasem uprzywilejowuje pewną grupę społeczną

·         prawo względne – uprawniony może domagać się pewnego zachowania tylko od osoby określonej, a obowiązek tej osoby może polegać na działaniu pozytywnym jak i negatywnym

·         prawo bezwzględne – podmiot uprawniony może wymagać określonego zachowania się od kogokolwiek (zachowanie to ma charakter negatywny i polega na wstrzymaniu się od ingerencji w sferę cudzego władztwa)

·         ius cogens - prawo względnie wiążące – obejmuje przepisy prawne, które każdy podmiot musi w konkretnym przypadku bezwzględnie respektować nie mając żadnej możliwości uchylenia ich zastosowania przez własne oświadczenie woli (głównie normy prawa publicznego)

·         ius dispositivum - prawo bezwzględnie wiążące – obejmuje przepisy, których zastosowanie może być w konkretnym przypadku wyłączone przez oświadczenie woli zainteresowanego podmiotu (znaczenie subsydiarne, pomocnicze)

·         prawo materialne:

q       w prawie cywilnym – normy regulujące stosunki majątkowe

q       w prawie karnym – dział prawa, który określa jakie czyny uznawane są za przestępstwa i jakie kary należy wymierzać za ich popełnienie

q       najogólniej – reguluje obowiązki poszczególnych podmiotów

·         prawo formalne (procesowe):

q       w prawie cywilnym –  normy regulujące postępowanie podmiotów prawnych i organów państwowych w toku dochodzenia przez podmiot zrealizowania norm prawa materialnego lub świadczenia odszkodowania za szkodę

q       w prawie karnym – reguluje sposób ustalania, czy przestępstwo zostało popełnienie i przewiduje kto i w jakim trybie ma wymierzyć sankcję za przekroczenie normy prawa materialnego

q       Najogólniej – reguluje postępowanie organów państwowych powołanych do wymiaru sprawiedliwości

Obowiązywanie normy prawnej w miejscu i czasie:

·         Norma prawna ma na celu zmuszenie jednostki do określonego działania lub zaniechania, nakaz lub zakaz zachowań, norma jest prawna, gdy cel społeczny normy skierowany jest na skupienie jakiejś zbiorowości ludzkiej w organizacji, której cele determinowane są wspólnym dobrem tej zbiorowości i maja zmierzać do zachowania samej organizacji, jej moc jest uzależniona od istnienia państwa

·         Stosowane w oparciu o zasady dobra, słuszności i humanizmu

·         Norma traktowana w sposób abstrakcyjny, jako coś co wyprzedza zdarzenie

·         Norma prawna nie ma zastosowania do zdarzeń, które miały miejsce przed jej powstaniem (chyba że względy natury moralnej, politycznej albo ekonomicznej)

·         Prawo rzymskie obowiązywało na terenie imperium rzymskiego  - zasada terytorialnosci

·         zasada personalności prawa (osobowości) – każdy obywatel, bez względu gdzie się znajdował, musiał się posługiwać prawem civitas, do której należał

Interpretacja prawa:

·         faza wstępna poprzedzająca zastosowanie normy prawnej

·         ustalenie znaczenia określonej normy albo przepisu prawa w toku ich stosowania

·         proces techniczny który ma doprowadzić do rekonstrukcji myśli prawodawcy (ustalenie co jest prawem, określenie zachowania zgodnego z prawem, albo wykraczającego poza to prawo)

·         rodzaje:

q       autentyczna –  jej dokonuje sam prawodawca

q       legalna –  pochodzi od desygnowanego do tej funkcji organu państwowego (nie prawodawca !!!)

q       sadowa –  dokonywana przez sądy w toku stosowania prawa

q       doktrynalna –  dokonywana przez jurystów, posiadających ius publice respondendi (od Augusta), miała moc wiążącą wobec organów państwowych

·         dyrektywy wykładni (reguły pozwalające ustalić znaczenie interpretowanego przepisu):

q       językowa –  wychodzimy z punktu widzenia budowy języka

q       gramatyczna –  wychodzimy z punktu widzenia budowy gramatyki

q       logiczna –  wychodzimy z punktu widzenia zasad logiki

q       systemowa –  treść normy ustala się ze względu na system prawa

q       celowościowa –  uwzględnia cel, jaki przepis ma do osiągnięcia

q       teleologiczna –  uwzględnia cel, jaki przepis ma do osiągnięcia

q       historyczna –  uwzględnia kontekst historyczny w jakim przepis się ukształtował

q       dosłowna –  w przypadku gdy po porównaniu wyników różnych rodzajów wykładni zakres będzie taki sam, jaki ma przepis w znaczeniu bezpośrednim (po zastosowaniu wykładni językowej)

q       rozszerzająca –  w przypadku gdy po porównaniu wyników różnych rodzajów wykładni zakres będzie szerszy od bezpośredniego znaczenia przepisu (po zastosowaniu wykładni językowej)

q       zwężająca –  w przypadku gdy po porównaniu wyników różnych rodzajów wykładni zakres będzie węższy od bezpośredniego znaczenia przepisu (po zastosowaniu wykładni językowej)

Źródła powstania prawa:

·         określenie faktów prawotwórczych, pochodzących od organów wyposażonych we władzę legislacyjna (np. ustawa uchwalana na zgromadzeniu ludowym)

Źródła poznania prawa:

·         pomniki prawa, pozwalające zrekonstruować stan prawa w poszczególnych epokach historycznych

·         trzy grupy

q       źródła jurydyczne (kodyfikacja justyniańska, instytucje Gaiusa)

q       źródła epigraficzne (rozmaite napisy o treści prawniczej wyrytych w kamieniu albo na tablicach metalowych)

q       pisma nie prawnicze – dzieła historyków. Poetów, retorów

·         pozwalają prześledzić rozwój czynników prawotwórczych (najstarszy zwyczaj, ustawa, edykty, uchwały senatu, konstytucje cesarskie wszystko wraz z działalnością jurysprudencji, a na końcu jeszcze raz zwyczaj)

 

37

 


ŹRÓDŁA  PRAWA  RZYMSKIEGO

 

Źródła prawa

Prawo zwyczajowe:

·         W czasach najdawniejszych źródłem prawa był zwyczaj (na jego podstawie ukształtowało się prawo zwyczajowe)

·         Zwyczaj kształtował się w wyniku ciągłości i niezmienności jakiegoś postępowania i dobrowolnie uznany przez większość jako konieczny, wtedy stosowany przez dłuższy czas w sposób niezmienny

·         Prawo zwyczajowe jest milczącym wyrazem woli ludu (w ustawie wola wyrażona wyraźnie)

·         Nie sprzyja poczuciu pewności prawnej, bo nie jest spisane – stwarza warunki do nadużyć

·         Kodyfikacja zwyczajowego prawa rzymskiego – 450 r. p.n.e. – Ustawa XII Tablic – źródła wszelkiego prawa  (publicznego i prywatnego)

·         Spisanie prawa nie wykluczało zwyczaju jako czynnika prawotwórczego

·         Przyznano mu moc ustawie a także moc uchylania ustaw

·         Cechy zwyczaju:

q       Dawność zwyczaju – musiał funkcjonować od dawna

q       Ogólna zgoda na stosowanie – posługiwanie się nim

q       Racjonalny charakter prawa zwyczajowego

q       Brak sprzeczności z ustawami (ten warunek doszedł, gdy gospodarka zaczęła się cofać a prawo było zbyt dobre – następuje wulgaryzacja prawa

Ustawa:

·         Ustawa – to co lud nakazuje i ustanawia

·         Ciałem ustawodawczym były zgromadzenia ludowe – comitia

q       Początkowo głosowanie jawne

q       Comitia centuriara – głosowanie tajne wg centurii

q       Comitia tributa – głosowanie tajne wg tribus

·         Z inicjatywą ustawodawczą występował magistratus (konsul, pretor) zapytując zgromadzonych czy przyjmują projekt ustawy, zanim nad nią głosowano odbywała się powszechna dyskusja, po głosowaniu jeżeli za – senat zatwierdzał

·         Przyjęta ustawa wymagała zatwierdzenia przez senat

·         Ustawa składała się z 3 części:

q       Praescripto – nazwisko wnioskodawcy, określenie czasu i miejsca głosowania

q       Rogatio – sam tekst ustawy

q       Sanctio – dyspozycje gwarantujące jej przestrzeganie

·                                                           Rodzaje ustaw z uwagi na sankcję:

q       Perfecta  (doskonałe) – posiada sankcję nieważności, która dotyka czynność wykonana wbrew postanowieniom ustawy a dodatkowo pociąga konsekwence karne

q       Minus quam perfecta (mniej doskonałe)– mimo wykonania czynności wbrew ustawie, uznaję się czynność   za ważną, ale za jej sporządzenie przewiduje się sankcje karne

q       Imperfecta (niedoskonałe)– ustawa pozbawiona jakiejkolwiek sankcji

·         Plebejusze mieli własne zgromadzenia – concilia plebis – obradujące pod przewodnictwem trybuna plebejskiego, podejmowane tam uchwały obowiązywały tylko plebejuszy ale od lex Hortensia (286 r. p.n.e.) obowiązywały wszystkich obywateli

·         Zgromadzenia ludowe jako ciała ustawodawcze funkcjonowały do czasów cesarza Nerwy (ok. 100 r. n.e.)

·         Zgromadzenia te wydały szereg ustaw, istotnych także dla prawa prywatnego, ale przede wszystkim ustawę XII Tablic ( spisana po długich walkach plebejuszy z patrycjuszami o spisanie prawa, sporządzona przez 10-cio osobowy zespół, którego zadaniem było spisanie prawa zwyczajowego, poza niewielka liczbą przepisów sakralnych, jej trzon stanowią przepisy świeckie, regulowała postępowanie sądowe i egzekucyjne, spadkobranie, ochronę własności, zobowiązania, mówiła o czynnościach prawnych i o prawie karnym; to zarodek wszelkich późniejszych praw dawnego Rzymu, najstarsze źródło prawa rzymskiego – pomijając legendarne ustawy królewskie, obejmowała wszelkie prawo ale nie była na wysokim poziomie legislacyjnym)

Edykt pretorski:

·         Wymiar sprawiedliwości (iurisdictio) w okresie republiki znajdował się w rękach konsula a od 367 r. p.n.e. w rękach pretora

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin