R24-T.DOC

(211 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

Rozdział 24. Zrozumienie multimediów

Rozdział 24.
Zrozumienie multimediów

W tym rozdziale:

·         Omówienie multimediów

·         Omówienie sprzętu multimedialnego

·         Skanery i aparaty cyfrowe

·         Aplikacje multimedialne

·         Zarządzanie multimediami w systemie Windows

 


Multimedia to termin który jest często używany w stosunku do sprzętu komputerowego i oprogramowania. Zrozumienie tego co kryje się pod tym terminem multimedia pozwala na lepszą orientacje pośród produktów multimedialnych. To ułatwia podejmowanie decyzji podczas zakupów.

Omówienie multimediów

W raz z nowymi technologiami przetwarzania obrazu i dźwięku termin multimedia staje się coraz bardziej popularny. Nie tak całkiem dawno komputerem multimedialnym nazywano urządzenie z napędem CD-ROM i kartą dźwiękową. Dzisiaj rynek jest zalewany przez urządzenia multimedialne.

Termin multimedia określa aplikacje z dodatkami w postaci dźwięku i ruchomego obrazu. Niektóre z aplikacji korzystających z funkcji multimedialnych to filmy, programy muzyczne, oprogramowanie edukacyjne oraz gry. Aby móc się cieszyć animacjami wideo, filmami i innymi elementami multimedialnymi musisz posiadać odpowiedni sprzęt komputerowy.

Multimedialna sieć dzięki szybkim połączeniom pozwala na udostępnianie grafiki, dźwięku oraz pełnoekranowych strumieni wideo. W domu możesz stworzyć multimedialną sieć i udostępniać w niej zdjęcia rodzinne, muzykę i rodzinne filmy. Twoje dzieci mogą natomiast grać w multimedialne gry.

Aplikacje multimedialne używają funkcji audio i wideo. Problemem w sieci może być bark synchronizacji pomiędzy dźwiękiem i obrazem. Dane multimedialne muszą być przesyłanie bez żadnych zmiennych opóźnień. Elementy sekwencji wideo muszą być dostarczane przez sieć w odpowiedniej kolejności i w stałej ilości. Transmisje obrazu wymagają duże ilości pasma przez długi okres czasu.

Ważne jest aby pamiętać, że niezależnie od tego czy komputer jest, czy nie jest podłączony do sieci, czy też nie to musi być on odpowiednio wydajny, aby przetwarzać multimedia. Multimedia zwykle wymagają także od komputera specjalnego sprzętu. Na dodatek używanie multimedów przez sieć pochłania dużą część jej pasma. W zależność od tego z jakich aplikacji multimedialnych korzystasz mogą one wymagać szybszych komputerów lub szybszej sieci.

Omówienie sprzętu multimedialnego

Aplikacje multimedialne wymagają silnych i stabilnych komputerów. Komputer musi mieć odpowiednią moc obliczeniową oraz ilość pamięci RAM, szybki napęd CD-ROM, tak aby uczynić pracę z aplikacjami multimedialnymi bardziej efektywną. Tak więc na przykład operacja polegająca jedynie na dodaniu do komputera pamięci RAM, nie uczyni z niego maszyny multimedialnej.

Poniżej znajdziesz opis minimalnych wymagań aplikacji multimedialnych. Zawsze jednak musisz sprawdzić wymagania poszczególnych aplikacji aby być pewnym, że są one spełnione. Na przykład niektóre programy mogą wymagać specjalnej karty dźwiękowej lub innego sprzętu.

Omówienie procesorów

Komputer multimedialny powinien być wyposażony w szybki procesor. Istnieje wielu producentów procesorów, na przykład Intel, AMD, czy Cyrix.

Najszybszymi i najbardziej efektywnymi procesorami są obecnie AMD Athlon i Pentium 4. Także procesory Pentium III zapewniają odpowiednią szybkość dla aplikacji multimedialnych, przede wszystkim dzięki rozkazom SSE.

Procesory Intel Xeon są przeznaczone dla wymagających użytkowników i serwerów korporacyjnych. Procesor Xeon jest podobny do Pentium II i III, ale posiada większą szybkość (i jest znacznie droższy).

AMD stosuje swój własny zestaw instrukcji 3DNow! przyspieszający działanie aplikacji multimedialnych.

Pamięć RAM i cache

Pamięć RAM i cache to dwa typy pamięci obecnej w prawi każdym komputerze. Oba typy pamięci mają duży wpływ na multimedialne właściwości komputera.

Pamięć RAM

Windows do prawidłowego działania wymaga 32 MB pamięci RAM, ale wiele funkcji działa efektywnie dopiero przy 64 MB. W przypadku aplikacji multimedialnych będziesz musiał mieć 64 MB, a nawet 128 MB.

Przywiązuj uwagę do typu pamięci używanego w komputerze. Obecnie standardowym typem pamięci jest SDRAM (Synchronous Dynamic Radom Access Memory). SDRAM obsługuje dostęp w trybie burst. Dostęp w tym trybie polega na przesyłaniu całych bloków danych, a nie pojedynczych komórek. Ten proces czyni pamięć SDRAM szybszą od innych typów pamięci. SDRAM jest najlepszym wyborem dla komputer multimedialnego.

Pamięć cache

Innym składnikiem komputer wpływającym na jego szybkość jest pamięć cache. Jest to specjalna, szybka pamięć przechowująca kopię pamięci RAM. Pamięć ta zwiększa szybkość komputera przez zwiększanie szybkości dostępu do danych przechowywanych w pamięci RAM.

Pamięć cache przechowuje często pobierane informacje, co zwiększa ich dostępność. W przypadku gdy dane musiałby być pobierane z pamięci RAM szybkość wykonywania operacji byłaby zmniejszona. Pamięć cache zwiększa wydajność podsystemu pamięci i przez to całego komputera.

W komputerze występują dwa poziomy pamięci cache, nazywane L1 i L2. Pamięć L1 nazywana jest wewnętrzną, ponieważ zawsze jest zintegrowana z procesorem i działa z jego szybkością. Pamięć L2 jest nazywana zewnętrzną bo nie jest zintegrowana z procesorem. (Czasami pamięć cache L2 jest także integrowana z procesorem. Wpływa to pozytywnie na jej wydajność - przyp. tłum). Wszystkie komputer mają pamięć cache L1, a ilość komputerów bez pamięci cache L2 jest znikoma. Brak pamięci L2 wpływa negatywnie na wydajność komputera.

Szybkość pamięci cache zależy od szybkości procesora. Ogólnie szybkość pamięci cache jest uzależniona od szybkości taktowania procesora. Szybkość pamięci L2 zależy od wielu czynników. Może ona być taktowana z pełną szybkością procesora, z połową lub 1/3 tej szybkości, lub w inny sposób. Gdy procesora żąda danych z pamięci operacyjnej sprawdza najpierw, czy nie ma tych danych w pamięci cache L1. Jeżeli ich tam nie ma sprawdza w pamięci cache L2, a następnie (w przypadku braku danych w pamięci L2) pobiera je z pamięci RAM.

Omówienie napędów

W komputerze multimedialnym musi znaleźć się twardy dysk, napęd dyskietek i CD-ROM. Napęd dyskietek jest niezbędny do używania dyskietek startowych i w celach przechowywania danych. Dysk twardy jest wymagany do działania systemu Windows, a napęd CD-ROM jest wymagany przez większość programów multimedialnych.

Napęd CD-ROM powinien działa z prędkością przynajmniej x32. Im szybszy napęd tym lepiej. Napędy DVD (Digital Versatile Disc) są podobne do napędów CD-ROM, ale mają one większą pojemność. CD-ROM mieści 650 MB danych, a napęd DVD 4,7 GB. Napędy DVD są znacznie droższe od napędów CD-ROM. Napędy DVD mogą także czytać płyty CD-ROM.

Upewnij się, że twój twardy dysk będzie miał odpowiednią pojemność, aby pomieścić duże pliki multimedialne. Pliki multimedialne mogą bowiem mieść setki megabajtów wielkości. Powinieneś nabyć największy dysk jak to tylko możliwe.

Napędy dyskietek są jednym z niewielu elementów komputerów PC nie podlegającym zmianom. Wszystko czego potrzebujesz to napęd dyskietek o pojemności 1.44 MB.

Omówienie gniazd rozszerzeń

Komputer musi także być wyposażony w odpowiednie gniazda rozszerzeń. Tak aby można było dodawać do niego karty graficzną i muzyczną. Gdy kupujesz aplikację multimedialną upewnij się, że komputer jest wyposażony w wymaganą przez nią kartę rozszerzeń i odpowiednie gniazdo.

Szyna PCI (Peripherial Component Interconnect) jest preferowanym rozwiązaniem dla komputerów klasy Pentium i wyższej. Szyna PCI jest konstrukcją 32-bitową i działa z prędkością 33 MHz. Szyna PCI jest najlepszym rozwiązaniem dla współczesnych komputerów służącym do podłączania kart rozszerzeń.

Szyna PCI używa inne technologii niż szyna ISA. Karty PCI działają dzięki temu szybciej i bardziej efektywnie.

 

UWAGA

Magistrala ISA (Industry Standard Architecture) jest 16-bitowa i została pierwszy raz używa w komputerach IBM. Niektórzy producenci używają wciąż magistral ISA w takich urządzeniach jak skanery, karty dźwiękowe i inne.

 

FireWire to jeden z nowszych interfejsów pozwalający na bardziej efektywne użycie aplikacji audio i wideo. FireWire jest bardzo szybką magistralą. Przy jej użyciu możesz podłączyć do 63 urządzeń.

AGP (Accelerated Graphics Port) to nowa technologia przeznaczona specjalnie, aby spełnić wymagania aplikacji 3D. Wiele nowych gier i aplikacji edukacyjnych wykorzystuje grafikę 3D w większym stopniu niż to bywało kiedyś. Grafika 3D pozwala na bardziej realistyczne odtworzenie wielu zjawisk. AGP zwiększa także wydajność grafiki 2D.

AGP działa z szybkością 66 Mhz i jest szyną o szerokości 32 bitów. Odciąża ona szynę PCI pozwalając na zwiększenie wydajności podłączonych do niej urządzeń. AGP ma pewne minimalne wymagania, takie jak płyta główna z chipsetem BX, obsługa pamięci SDRAM, oraz odpowiedni system operacyjny (na przykład Windows 95B lub 98). Aby zainstalować kartę graficzną AGP Twój komputer musi być wyposażony w gniazdo tego typu.

 

Obsługa multimediów w systemie Windows 98

Windows 98 obsługuje różnego typu urządzenia multimedialne. Możesz w nim zainstalować czytniki DVD, joysticki, cyfrowe głośniki oraz inne urządzenia multimedialne. Oto niektóre obsługiwane przez Windows 98 urządzenia multimedialne:

·         Urządzenia DVD-ROM i DVD-RAM wraz z oprogramowaniem DVD i płytami CD z muzyką

·         Obsługa grafiki 3D przez magistralę AGP

·         Złącze USB (Universal Serial Bus) pozwalające na łączenie urządzeń zewnętrznych

·         Obsługuje WebTV, włączając w to telewizje, odtwarzanie wideo i wspierające je oprogramowanie

·         DirectX czyli interfejs pozwalający na tworzenie gier (także 3D)

Szybkość portów

Wiele urządzeń zewnętrznych można podłączyć do portu szeregowego lub równoległego. Jeżeli zależy Ci na szybkości powinieneś rozważyć port USB (Universal Serial Bus). Porty USB zapewniają dużą szybkość przesyłania danych pomiędzy urządzeniami. USB jest standardem przemysłowym i pozwala na podłączenie równego typu urządzeń. Jego konstrukcja pozwala na podłączanie i odłączanie urządzeń podczas ich pracy. Na przykład jeżeli przez port szeregowy podłączasz modem, to musisz wyłączyć komputer. W przypadku USB nie trzeba tego robić.

Nowe komputery zawierają już zbudowane porty USB, a do istniejących możesz dokupić kartę rozszerzającą z tymi portami. Sprawdź dokumentacje komputera pod względem jego kompatybilności z USB.

 

PORADA

Gdy kupujesz nowy komputer pomyśl o interfejsie SCSI (Small Computer System Interface). Interfejs ten pozwala na podłączenie wielu urządzeń takich jak twarde dyski, napędy CD-ROM, napędy Zip i inne. Jeden kanał SCSI pozwala na podłączenie 7 (lub 15) urządzeń. Kontroler odciąża układ CPU od konieczności obsługi transmisji.

 

Omówienie monitorów

Monitor który używasz powinien charakteryzować się wysoką jakością obrazu i dobrze współpracować z Twoją kartą graficzną. Patrz także na podrozdział "Zakup karty graficznej" znajdujący się dalej w tym rozdziale.

W celu uruchamiania aplikacji multimedialnych powinieneś używać monitora SVGA. SVGA oferuje większą liczę kolorów niż VGA i zastąpiła karty VGA.

Używaj monitora o przekątnej ekranu 15 lub 17 cali. Na mniejszym monitorze trudniej dostrzec szczegóły przedstawiane przez aplikacje multimedialne. Jeżeli zakupisz duży monitor (na przykład 17- lub 21-calowy). To powinieneś także zakupić odpowiednio dobrą kartę graficzną, tak aby zapewniała ona odpowiednią jakoś obrazu. Lepszą jakość obrazy zapewniają markowe karty graficzne. Na jakoś tą ma także duży wpływ połączenie pomiędzy monitorem a kartą graficzną.

Każdy obiekt tworzący obraz składa się z punktów. Odległość pomiędzy środkami sąsiednich punktów nazywa się wielkością plamki. Wielkość plamki zawiera się w przedziale pomiędzy 0,22 a 0,52 mm. Szukaj monitorów o plamce 0,26 mm lub mniejszej. Wszystko co ma większą plamkę nie zapewnia odpowiedniej jakości obrazu.

Częstotliwość odświeżania określa ile razy na sekundę obraz może zostać odświeżony. Im jest ona wyższa, tym obraz mniej "migocze". Domyślnym ustawieniem dla większości monitorów jest 60 Hz. Jeżeli jednak nie chcesz męczyć oczu migotaniem obrazu powinieneś ustawić tą częstotliwości na 75 lub 85 Hz. Określona częstotliwość odświeżania musi być obsługiwana przez monitor i kartę graficzną. W przeciwnym wypadku będziesz musiał pogodzić się z nie ergonomicznymi warunkami pracy.

Szukaj monitorów które działają bez przeplotu. Przeplot określa w jaki sposób obraz jest wyświetlany na ekranie. Monitory wyświetlające obraz z przeplotem opuszczają w każdym cyklu co drugą linię. To powoduje, że obraz drga. Monitory działające bez przeplotu rysują wszystkie linie co zapewnia najlepszą jakoś obrazu.

Omówienie napędów CD

Napęd CD może być najbardziej ważną częścią komputera multimedialnego. Napęd CD jest używany do instalowania i uruchamiania aplikacji oraz przenoszenia danych multimedialnych.

Czynnikiem charakteryzującym napęd CD jest jego szybkość. Napęd multimedialny powinien działać z szybkością 24x, 32x lub 48x.

Istnieje wiele różnych odmian napędów CD, włączając w to takie na których można nagrywać płyty. Dzięki temu możesz utrwalać swoją twórczość multimedialną na płytach CD.

 

PORADA

Jeżeli masz kontroler SCSI możesz zaopatrzyć się napęd CD-ROM SCSI zapewniający większą wydajność niż napęd IDE.

 

Sieciowe napędy CD i multimedia

Wiesz już że możesz udostępniać w sieci napędy CD-ROM w celu instalacji aplikacji. W przypadku multimediów możesz mieć jednak pewne problemy z szybkością. Nawet wydajność napędu 32x zależy mocno od szybkości procesora, twardego dysku i karty graficznej. Jeżeli napęd CD-ROM jest zbyt wolny aby pozwolić na transfer multimediów możesz skorzystać z innych możliwości.

Możesz na przykład skopiować zawartość dysku CD na twardy dysk serwera, a następnie udostępniać te dane poprzez sieć. Jeżeli nie masz sieci klient-serwer to możesz skopiować dysk CD na najsilniejszą stacje roboczą. Komputer odczytuje dane znacznie szybciej z dysku twardego, niż z napędu CD-ROM.

Następnie dane te są z dysku serwera udostępniane klientom. Jeżeli wielu klientów korzysta z tych zasobów na raz to serwer musi być naprawdę szybki.

Innym zagadnieniem jest sposób przysłania danych w sieci. Sieci komputerowe są tak zaprojektowane, aby zapewnić jak największą integralność przesyłanych danych. Dane są przysłane w małych pakietach. Komputer odbierający potwierdza ich odbiór.

W przypadku wysyłania i odbierania pakietów zależności czasowe nie są wcale ważne. Pakiety mogą przychodzić do celu w innej kolejności niż zostały wysłane.

Aplikacje multimedialne zawierające dźwięk i obraz są uczulone czasowo. Wymagają one duże ilości danych przesyłanych w odpowiedniej kolejności. Jeżeli dane nie są odbierane w takim porządku w jakim zostały nadane to obraz na chwilę się zatrzymuje, a jakość odtwarzanego dźwięku jest znacznie niższa. Zbyt wiele tego typu przerw oraz zgubionych pakietów może spowodować błędy i zatrzymanie transmisji.

Pliki multimedialne wymagają dużej przepustowości sieci, ale wymóg ten jest okresowy. Podczas transmisji multimedialnych każdy inny ruch w sieci może je zakłócić. A dane multimedialne muszą być przesyłane w ciągłym strumieniu.

W sieciach klient-serwer możesz używać oprogramowania pomagającego rozwiązać problemy z transmisjami multimedialnymi. Usługa zajmująca się zarządzaniem transmisjami multimedialnymi jest oddzielona od udostępniania plików i drukarek. Odpowiednia konfiguracja programu zapewnia każdemu komputerowi w sieci stały kanał komunikacyjny do serwera. Oprogramowanie serwera pozwala na takie skonfigurowanie odczytu z twardych dysków, aby nie było konieczne ciągłe przełączenia pomiędzy odczytami dla różnych klientów.

 

UWAGA

Media strumieniowe to zwykle strumienie audio i wideo, które wymagają ciągłej transmisji. Takie podejście do transmisji umożliwia oglądanie zawartości podczas jej przesyłania.

 

Napędy CD-ROM, CD-RW i CD-R

Płyt CD-ROM nie możesz wykorzystać do przechowywania swoich plików. Płyty te służą do dystrybucji muzyki, programów, encyklopedii, gier i innych produktów. Na przykład większość obecnie sprzedawanego oprogramowania jest rozprowadzana na płytach CD-ROM.

Z kolei napędy CD-RWE (Compact Disc-Rewritable) i CD-R (Compact Disc-Recordable) mogą zapisywać informacje na płytach odpowiedniego typu. Napędy i płyty CD-RW pozwalają na wielokrotny zapis danych, co pozwala na wielokrotne wykorzystanie płyt CD. Płyty CD-RWE są nieco droższe od płyt CD-R. Płytę CD-R można nabrać tylko raz.

Napędy CD-REW pozwalają na nagrywanie płyt CD-RW i CD-R. Płyty CD-R mogą być czytanie przez wszystkie napędy. Płyty CD-RW mogą nie być czytane przez starsze napędy CD. Jeżeli tylko jest to możliwe zaopatrz się w napęd CD-RW. Koszty zakupu tego urządzenia są niewiele większe niż w przypadku napędu CD-R. Istnieją obecnie już napędy nagrywające z szybkością 12x. Szybkość nagrywania nie na wpływu na odtwarzanie, jedynie skraca czas potrzebny na ten proces.

Napędy DVD

Płyty DVD-ROM (Digital Versatile Disc Read Only Memory) służą, podobnie jak płyty CD-ROM jedynie do odczytu. Różnią się jednak pojemnością. Podczas gdy CD-ROM może pomieścić do 650 MB danych, to płyta DVD mieści maksymalnie 4,7 GB. Napędy DVD-ROM są znacznie droższe niż napędy CD-ROM. Napęd DVD ma możliwość odczytu dysków CD-ROM, ale napęd CD-ROM nie może odczytywać dysków DVD.

Istnieją także napędy DVD-RAM i DVD-R pozwalające na zapisywanie dysków. Generalnie są one szybsze od napędów CD-RW. DVD-R może zapisywać jedynie dyski w całości i mieści 3,95 GB danych. Napęd DVD-RAM umożliwia wielokrotne częściowe zapisywanie dysku, ale mieści tylko 2.58 GB.

Zakup karty graficznej

Dużą wagę powinieneś przyłożyć do karty graficznej, szczególnie jeżeli chcesz grać w bogate graficznie gry lub używać aplikacji intensywnie przetwarzających grafikę. Także wiele programów multimedialnych wymaga dobrej karty graficznej. Programy te mogą zawierać kolorową grafikę, grafikę 3D, muzykę i inne elementy.

Typowe funkcje

Typowa karta graficzna świetnie nadaje się do nieskomplikowanych graficznie prac, takich jak na przykład edycja tekstu lub przeglądanie stron w Internecie. Jeżeli jednak używasz aplikacji multimedialnych lub gier, to wtedy powinieneś zakupić odpowiednio lepszą kartę graficzną.

Jedną z pożądanych funkcji karty graficznej jest szybkie odświeżanie ekranu. Filmy, gry, animacje i inne aplikacje multimedialne wymagają bardzo szybkiej zmiany wyświetlanego obrazu. Aby obraz był wyświetlany płynnie musi być to robione szybko.

Jeżeli chcesz odtwarzać pełnoekranowe filmy lub animacje to możesz potrzebować dedykowanej karty dekodującej obrazy zapisane w formacie MPEG (Moving Pictures Experts Group). Przy odtwarzaniu takich filmów przydaje się również interfejs DirectX. MPEG jest standardem kompresji obrazy i dźwięku.

 

UWAGA

DirectX to technologia firmy Microsoft pozwalająca na dodanie wydajnych funkcji multimedialnych dla aplikacji systemu Windows. DirectX pozwala aplikacjom (najczęściej grom) na dostęp do różnych funkcji sprzętu komputerowego. Nie wszystkie urządzenia są w pełni kompatybilne z DirectX.

 

Komputer z kartą graficzną oferującą funkcje 3D lepiej obsługuje aplikacje multimedialne. Dzięki różnym swoim funkcjom (takim jak na przykład nakładanie tekstur) karty te pomagają uzyskać bardziej realistyczny obraz.

Wymagania

Podczas kupowania karty graficznej powinieneś zwrócić uwagę na magistralę na której działa oraz pamięć której używa. Magistrala to nic innego jak typ gniazda do którego karta pasuje. Pamięć z kolei mieści się bezpośrednio na karcie. Determinuje ona szybkość operacji graficznych.

Minimalną ilością pamięci w którą powinna być wyposażona karta graficzna jest 8 MB. Pozwala to na granie w niektóre gry oraz racę z grafiką. Aby gry i programy multimedialne mogły działać z odpowiednią wydajnością karta musi mieć co najmniej 16 MB pamięci RAM.

 

UWAGA

Jeżeli grasz w określone gry lub używasz określonych programów graficznych sprawdź czy dana karta graficzna współpracuje z tym oprogramowaniem, szczególnie jeżeli chodzi o grafikę 3D. W innym przypadku program może nie zadziałać lub spowodować problemy z komputerem. Tą kwestię musisz sprawdzić dokumentacji programu.

 

Podczas zakupu karty dla aplikacji multimedialnych musisz zwrócić uwagę na następujące kwestie:

·         Sprawdź procesor na karcie graficznej. Dla zapewnienia odpowiedniej wydajności karta graficzna powinna zawierać odpowiednio szybki procesor.

·         Sprawdź szybkość działania układu RAMDAC karty graficznej. Układ ten zajmuje się przetwarzaniem cyfrowego sygnału karty na analogowy sygnał podawany do monitora. Szybkość tego układu wpływa na szybkość odświeżania obrazy na monitorze. Im szybszy układ RAMDAC, tym lepiej.

·         Szybkość 2D jest ważne podczas używania zwykłych aplikacji, na przykład programów biurowych. Szybkość 3D jest ważna w przypadku gier i aplikacji multimedialnych. Podczas gdy wszystkie karty oferują zbliżoną wydajność 2D to różnią się od siebie znacznie wydajnością 3D.

Zakup karty dźwiękowej

Tak jak karty graficzne, także karty dźwiękowe są przeznaczone dla gier, encyklopedii i innych programów multimedialnych. Karta dźwiękowa zajmuje się odtwarzaniem różnego rodzaju dźwięków generowanych przez aplikacje. Na przykład encyklopedia może zawierać odgłosy pracy maszyny parowej odtwarzany podczas opisu pociągu oraz fragment koncertu Bach'a odtwarzany podczas przytaczania jego życiorysu. Karta dźwiękowa determinuje jakość z jaką będą odtwarzane dźwięki.

Typy kart dźwiękowych

Karty dźwiękowe dzielą się na dwa typy: korzystające z syntezy FM i korzystające z technologii wavetable. Różnica pomiędzy nimi polega na sposobie tworzenia dźwięku. Pliki zawierające muzykę są zwykle małe i nie zawierają informacji o sposobie wydawania dźwięków przez instrumenty. Dźwięk instrumentów jest zamiast tego tworzony przez karty dźwiękowe. Oto opis każdego typu karty:

·         Karty z syntezą FM generują dźwięki z sposób podobny do rzeczywistych instrumentów łącząc ze sobą poszczególne jego składowe. Jakość tej syntezy zależy od jakoś karty.

·         Karty wavetable generują muzykę używając wcześniej zapisywanych próbek instrumentów. Przez to instrumenty brzmią bardziej jak prawdziwe. Jeżeli karta nie ma zapisanego dźwięku określonego instrumentu, to używa dźwięku najbardziej mu podobnego. Karty wavetable kosztują mniej, ale oferują lepszą jakoś dźwięku.

Wymagania

Oto niektóre kwestie na które powinieneś zwrócić uwagę kupując kartę dźwiękową:

·         Jakość karty jest ważna jeżeli chcesz odtwarzać muzykę z płyt CD lub grać w gry. Karta dźwiękowa powinna pozwalać na jednoczesne odtwarzanie przynajmniej 64 instrumentów. Im większa ich liczba tym lepsza jakoś dźwięku.

·         Karta dźwiękowa powinna obsługiwać dźwięk 3D.

·         Jeżeli chcesz jednocześnie odtwarzać i nagrywać dźwięk to musisz posiadać kartę działającą w trybie pełnego dupleksu. Taka karta pozwala na przesyłanie informacji o dźwięku w obu kierunkach. Przykładowymi aplikacjami wykorzystującymi pełny dupleks są programy do komunikacji dźwiękowej przez sieć. Jeżeli w takim programie korzystałbyś z karty pół-dupleksowej to komunikacja przypominałaby rozmowę przez krótkofalówkę.

 

PORADA

Jeżeli zakupisz nowy komputer i podłączysz go do Internetu odwiedź stronę WWW producenta karty dźwiękowej. Sprawdź czy na tej stronie nie ma uaktualnionej wersji sterowników do tej karty. Sterowniki dostarczane z nowymi kartami nigdy nie są aktualne, a ich nowsze wersje z reguły działają lepiej.

 

Omówienie głośników

Jeżeli masz kartę dźwiękową to potrzebujesz także głośników. Możesz kupić tani głośniki nie oferujące żadnej jakości dźwięku, albo bardzo drogie ale mogące rywalizować z tymi które są instalowany w zestawach stereo.

 

Dźwięk 3D

Jednym z najbardziej popularnych i koniecznych komponentów komputera multimedialnego jest dźwięk 3D. Technologia ta stwarza iluzje, że dźwięk dochodzi do słuchającego z każdego miejsca, choć dźwięk pochodzi jedynie z przodu. Dźwięk 3D daje nowe znaczenie słowu stereo. Na rynku istnieje kilka technologii pozwalających na osiągnięcie przestrzennego efektu dźwiękowego.

 

Oto niektóre wytyczne dotyczące nabywania głośników:

·         Upewnij się że w zestawie głośników znajduje się subwoofer. Głośnik ten wzbogaca dźwięk o niskie tony.

·         Głośniki powinny mieć własną regulacje głośności i balansu.

·         Jeżeli głośniki są dobrej jakości to odpowiednią ich mocą jest 20 W.

Multimedialne usprawnienia w sieci

Aplikacje multimedialne działają zarówno w sieci równorzędnej, jak i klient-serwer. Zwykle powinieneś takie aplikacje instalować na najsilniejszych komputerach w sieci.

Usprawnianie pod kątem multimediów sieci zależą od tego, z czego już ta sieć się składa. Zanim zrobisz cokolwiek sprawdź czy komputery multimedialne w Twojej sieci działają z satysfakcjonującą szybkością.

 

PORADA

Szybki napęd CD-ROM wykorzystywany przez sieć będzie działał znacznie wolniej niż lokalnie.

 

Jeżeli nie wykorzystujesz wiele aplikacji multimedialnych przez sieć, lub aktualna szybkość sieci jest wystarczająca to nie musisz jej modernizować. Z drugiej strony jeżeli niektóre aplikacje multimedialne nie działają przez sieć to możesz ją przyspieszyć zmieniając technologie.

Na przykład sieci wykorzystujące linie telefoniczne działają z szybkością 1 Mb/s, co jest wartością zbyt małą aby oglądać przez sieć filmy lub grać w niektóre gry. Modernizacja sieci do technologii może przynieść znaczną poprawę. Oczywiście musisz a takim przypadku także zmodernizować karty sieciowe do standardu Ethernet, kupić hub i zainstalować okablowanie 5. kategorii. Wymaga to pewnych nakładów, ale odczujesz znaczną poprawę w szybkości, pewności działania i efektywności działania całej sieci.

Koszty sieci Ethernet nie są wcale wiele większe niż sieci wykorzystującej linie telefoniczne.

 

PATRZ TAKŻE

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin