Pokonać stres X 2003.pdf
(
195 KB
)
Pobierz
Pokonać stres
stres
POZNANIE MÓZGOWYCH MECHANIZMÓW STRESU POZWOLI OPRACOWAå
NOWE METODY LECZENIA ZABURZE¡ L¢KOWYCH I DEPRESYJNYCH
ROBERT M. SAPOLSKY
ZDJ¢CIA: JAMES SALZANO
W CIÑGU STULECI W LECZENIU
chorób psychicz-
nych zasz∏y ogromne zmiany. Obecnie najcz´Êciej
stosuje si´ farmakoterapi´, wp∏ywajàcà na bioche-
mi´ mózgu. Kilkadziesiàt lat temu za najskutecz-
niejsze metody uwa˝ano lobotomi´ i Êpiàczk´ wy-
wo∏ywanà podawaniem du˝ych dawek insuliny.
Jeszcze wczeÊniej musia∏y wystarczyç kaftany i kà-
piele w lodowatej wodzie, a w bardziej zamierz-
ch∏ej przesz∏oÊci – egzorcyzmy.
Zmieni∏y si´ równie˝ poglàdy na przyczyny chorób
psychicznych. Gdy zaprzestano upatrywaç ich êró-
d∏a w op´taniu, rozgorza∏a dyskusja na temat wp∏y-
wu czynników wrodzonych i Êrodowiskowych. Z∏o-
˝onoÊç ich wzajemnych oddzia∏ywaƒ sprawia jednak,
˝e dyskusje te sà w zasadzie bezcelowe. OczywiÊcie,
traumatyczne prze˝ycia mogà destrukcyjnie oddzia-
∏ywaç naumys∏. Bez wàtpienia te˝ istnieje jakiÊ czyn-
nik biologiczny, który sprawia, ˝e psychika jednych
osób jest bardziej krucha ni˝ innych. Zrozumienie
roli genów jest najpewniej wa˝nym elementem po-
znania mechanizmów psychoz. Nale˝y jednak pa-
mi´taç, ˝e jeÊli jedno z bliêniàt jednojajowych cier-
pi na chorob´ psychicznà, to drugie ma 50% szans
na jej unikni´cie.
Nie ulega wàtpliwoÊci, ˝e pomi´dzy wrodzonà
podatnoÊcià na stres a urazami Êrodowiskowymi
zachodzi interakcja. Tematem tego artyku∏u jest je-
den z jej obszarów – zwiàzek mi´dzy czynnikami
zewn´trznymi wywo∏ujàcymi stres a neurobiologià
reakcji umys∏u. Ostatnio coraz wi´cej dowiadujemy
si´ na temat roli stresu w najcz´stszych rodzajach
chorób psychicznych: zaburzeniach l´kowych oraz
depresji endogennej. Wed∏ug National Institute of
Mental Health, na ka˝dà z nich zapada rocznie pra-
wie 20 mln Amerykanów.*Istotna cz´Êç prowadzo-
nych obecnie badaƒ ma na celu opracowanie nowej
generacji leków – ulepszonych wersji prozacu, wel-
lbutrinu, valium i librium, majàcych mniej dzia∏aƒ
niepo˝àdanych oraz dzia∏ajàcych szybciej i d∏u˝ej.
JednoczeÊnie badania nad stresem stwarzajàszan-
s´ na otrzymanie zupe∏nie nowych Êrodków. Podej-
muje si´ wielokierunkowe badania, poniewa˝ mimo
znacznego post´pu w terapii zaburzeƒ l´kowych i
depresyjnych dost´pne leki sà nieskuteczne dla
ogromnej liczby pacjentów albo majà zbyt powa˝ne
dzia∏ania niepo˝àdane.
Mo˝liwoÊci zastosowania wyników badaƒ z tej
dziedziny wykraczajà daleko poza leczenie i zro-
zumienie tych dwóch chorób. Diagnostyczne kryte-
ria pozwalajàce odró˝niç pacjenta cierpiàcego na
zaburzenia l´kowe lub depresj´ endogennà od oso-
by zdrowej sà mniej lub bardziej arbitralne. Bada-
nia nad stresem dostarczajà równie˝ wa˝nych infor-
macji o niepokoju i smutku, których ka˝dy z nas
niekiedy doÊwiadcza.
Zachwiana równowaga
JEÂLI ORGANIZM
jest w stanie równowagi wewnàtrzu-
strojowej, ró˝ne wskaêniki fizjologiczne – temperatu-
ra, poziom cukruitp. – sà prawie idealne. Stresorem
jest ka˝dy czynnik Êrodowiskowy zaburzajàcy homeo-
staz´, natomiast reakcja stresowa to zespó∏ fizjo-
logicznych czynnoÊci adaptacyjnych s∏u˝àcych jej
przywróceniu. Dzia∏ania te polegajà zasadniczo na
PAèDZIERNIK 2003
ÂWIAT NAUKI
69
Pokonaç
wydzielaniu przez nadnerczadwóch typów hormo-
nów: adrenaliny oraz glikokortykoidów. U ludzi naj-
wa˝niejszym glikokortykoidem jest kortyzol, zwany
równie˝ hydrokortyzonem.
Zmiany w wydzielaniu wewn´trznym to najwa˝-
niejszy skutek dzia∏ania stresu na typowego ssa-
ka. Stresorem mo˝e byç du˝y wysi∏ek fizyczny, na
przyk∏ad ucieczka przed drapie˝nikiem. Adrena-
lina i glikokortykoidy zapewniajà dop∏yw energii do
mi´Êni, zwi´kszajà liczb´ uderzeƒ serca na minu-
t´ oraz zw´˝ajà naczynia krwionoÊne, co powo-
duje wzrost ciÊnienia krwi w celu przyÊpieszenia
rozchodzenia si´ tlenu, a ponadto hamujà nieprzy-
datne w tych warunkach inne czynnoÊci fizjolo-
giczne. (Oba hormony pracujà z ró˝nà szybkoÊcià.
U˝ywajàc metafory, w sytuacji walki lub ucieczki
do adrenaliny nale˝y wydawanie broni, rolà gli-
kokortykoidów zaÊ jest opracowanie nowych jej
typów, potrzebnych, by wygraç wojn´.)
U naczelnych nie jest to jednak takie proste. Od-
miennie ni˝ u innych gatunków, u tej grupy zwierzàt
reakcj´ stresowà wywo∏uje nie tylko samo wyda-
prawi. A wi´c szczurowi nic nie b´dzie po serii
szoków elektrycznych, jeÊli pozwoli mu si´ gryêç
drewniany ko∏ek, bo w ten sposób wy∏aduje fru-
stracj´. Organizm pawiana staczajàcego wiele walk
wydzieli mniej hormonów stresu, gdy w rezulta-
cie potyczek jego pozycja w hierarchii stada zmie-
nia si´ na lepsze. W przypadku osoby, która w
ka˝dej chwili mo˝e nacisnàç przycisk radia, by
zmniejszyç g∏oÊnoÊç, napi´cie psychiczne wsku-
tek nadmiernego ha∏asu nie przekroczy Êredniego
poziomu, a ona sama b´dzie mia∏a poczucie, ˝e
panuje nad sytuacjà.
Wyobraêmy sobie jednak, ˝e brak jest takich
czynników obronnych, a stres ma charakter ciàg∏y.
Powtarzajàce si´ sygna∏y zagro˝enia b´dà wyma-
gaç stanów wzmo˝onej czujnoÊci. Od pewnego
momentu stany te mogà przybraç przewlek∏y cha-
rakter i osoba, która ich doÊwiadcza, dojdzie do
przekonania, ˝e zawsze musi si´ mieç na baczno-
Êci, nawet gdy nie ma po temu powodu. W takiej
sytuacji b´dziemy mieç do czynienia z l´kiem.
Przewlek∏y stres mo˝e te˝ zdawaç si´ nie do poko-
DO ADRENALINY NALE˚Y WYDAWANIE BRONI,
natomiast rolà glikokortykoidów jest
opracowywanie jej nowych typów.
rzenie, ale równie˝ jego przewidywanie. JeÊli na-
sze przewidywania sà trafne („To ciemna, opusto-
sza∏a ulica, wi´c musz´ byç gotów do ucieczki”), to
antycypacyjna reakcja stresowa ma du˝à wartoÊç
przystosowawczà. JeÊli jednak bez przerwy bezpod-
stawnie przewidujemy zagro˝enie, oznacza to, ˝e
cierpimy na nerwic´, stany l´kowe lub paranoj´.
W latach pi´çdziesiàtych i szeÊçdziesiàtych John
Mason (pracujàcy wówczas w Walter Reed Army
Medical Center), Seymour Levine (zatrudniony w
Stanford University) oraz Jay Weiss (z Rockefel-
ler University)rozpocz´li pionierskie badania nad
kluczowymi aspektami stresu psychologicznego.
Odkryli, ˝e stres narasta, gdy nie mo˝na roz∏ado-
waç napi´cia emocjonalnego, traci si´ poczucie
panowania nad sytuacjà, brakuje wsparcia otocze-
nia, a tak˝e przeÊwiadczenia, ˝e sytuacja si´ po-
nania, co prowadzi do poczucia bezradnoÊci. Wra-
˝enie to równie˝ mo˝e ulec uogólnieniu: cz∏owiek
nabiera przekonania, ˝e zawsze jest na straconej
pozycji, nawet w sytuacjach, w których da∏by so-
bie rad´. Wówczas ju˝ tylko krok dzieli go od
depresji.
Mechanizm l´ku
L
¢
KSIEJE SPUSTOSZENIE
w cz´Êci mózgu zwiàzanej z
emocjami, zwanej uk∏adem limbicznym. Dotyczy to
zw∏aszcza jednej struktury: cia∏a migda∏owatego,
bioràcego udzia∏ w postrzeganiu i reakcjach na bodê-
ce wywo∏ujàce strach. (Co ciekawe, struktura ta pe∏-
ni równie˝ kluczowà rol´ w zachowaniach agresyw-
nych. To zakorzenienie agresji w strachu wyjaÊnia
wiele zjawisk natury spo∏ecznej i politycznej.)
Mo˝e ono wykrywaç zagro˝enie, poniewa˝ otrzy-
muje sygna∏y nerwowe z kory mózgowej, odpo-
wiedzialnej za wiele aspektów zaawansowanego
przetwarzania informacji. Cz´Êç tych impulsów
pochodzi z obszarów kory zaanga˝owanych w ana-
liz´ informacji sensorycznej, w tym tak˝e okolic
zwiàzanych z rozpoznawaniem twarzy. Cz´Êç na-
tomiast z p∏atów czo∏owych, gdzie przechowywa-
ne sà abstrakcyjne skojarzenia. Przyk∏adem wy-
wo∏ujàcej l´k asocjacji jest przypisanie do tej samej
kategorii pistoletu, porwanego samolotu oraz ko-
perty zawierajàcej zarazki wàglika. A wi´c cia∏o
PRZEGLÑD /
Walka ze stresem
n
Wiadomo ju˝ du˝o na temat wp∏ywu stresu na rozwój zaburzeƒ l´kowych
i depresji endogennej. Obecnie naukowcy starajà si´ dowiedzieç,
w jaki sposób przed∏u˝ajàcy si´ stres mo˝e przekszta∏caç l´k w depresj´.
n
Odkrycia z neurochemii stresu stwarzajà nowe mo˝liwoÊci w farmakoterapii.
Pozwolà udoskonaliç nie tylko leki ju˝ istniejàce, lecz równie˝ opracowaç
zupe∏nie nowe.
n
Znalezienie alternatywnych rozwiàzaƒ ma ogromne znaczenie, poniewa˝ wielu
ludziom nie pomagajà obecnie dost´pne Êrodki.
70
ÂWIAT NAUKI
PAèDZIERNIK 2003
B¸¢DNE KO¸O
GLIKOKORTYKOIDY (KORTYZOL)
ADRENALINA
NORADRENALINA
KORA MÓZGOWA
HORMON UWALNIAJÑCY
KORTYKOTROPIN¢
1
2
3
CIA¸O
MIGDA¸OWATE
8
MIEJSCE SINAWE
4
9
PIE¡ MÓZGU
5
SZLAKI STRESU sà rozproszone i przebiegajà
przez wiele regionów mózgu. Poniewa˝ dzia∏ajà
na zasadzie sprz´˝enia zwrotnego, mogà prowadziç
do znacznego wzmocnienia reakcji. Taki proces – przedstawiony tu
w uproszczeniu – rozpoczyna si´, gdy realne lub domniemane
zagro˝enie pobudza okolice kory odpowiedzialne za postrzeganie
i myÊlenie (
1
). Kora (
2
) przesy∏a informacje do cia∏a migda∏owatego,
g∏ównego mediatora reakcji stresowej. Podprogowy sygna∏ (
3
)
mo˝e odr´bnà drogà przyÊpieszyç aktywnoÊç tej struktury mózgu.
Zaczyna ona wydzielaç CRH, który pobudza pieƒ mózgu (
4
), a tak˝e
– poprzez rdzeƒ kr´gowy (
5
) – uk∏ad wspó∏czulny. Pobudzone nadnercza
zaczynajà uwalniaç hormon stresu – adrenalin´, a w wyniku równolegle
docierajàcych sygna∏ów równie˝ glikokortykoidy. Oba hormony oddzia∏ujà
na mi´Ênie, serce i p∏uca, aby przygotowaç organizm do „walki lub ucieczki” (
6
).
JeÊli stres wyst´puje stale, glikokortykoidy pobudzajà miejsce sinawe (
7
)
do wydzielania noradrenaliny (
8
), oddzia∏ujàcej na cia∏o migda∏owate,
co prowadzi do wi´kszego uwalniania CRH (
9
) i ponownego pobudzenia
mechanizmu reakcji stresowej.
7
6
NADNERCZA
migda∏owate mo˝e zostaç pobudzone widokiem
po˝aru, groênà minà, ale i abstrakcyjnà myÊlà.
Struktura ta odbiera równie˝ informacje, które
omijajà kor´ mózgowà. W takich przypadkach do
jej wzbudzenia dochodzi bez naszej ÊwiadomoÊci.
Na przyk∏ad ofiara traumatycznego wydarzenia
nagle zamiera ze strachu w t∏umie radoÊnie rozma-
wiajàcych osób. Dopiero po chwili zdaje sobie spra-
w´, ˝e stojàcy za nià m´˝czyzna ma g∏os podobny
do przest´pcy, który jà kiedyÊ napad∏.
Cia∏o migda∏owate komunikuje si´ z wieloma
innymi obszarami mózgu, g∏ównie za poÊrednic-
twem neuroprzekaênika zwanego hormonem uwal-
niajàcym kortykotropin´ (CRH – corticotropin-
releasing hormone). Cz´Êç po∏àczeƒ nerwowych
wychodzàcych z tej struktury dociera do starszych
ewolucyjnie cz´Êci Êródmózgowia i pnia mózgu.
Ich funkcjà jest zawiadywanie autonomicznym
uk∏adem nerwowym, unerwiajàcym narzàdy we-
wn´trzne (np. serce), nad którymi zwykle nie ma-
my Êwiadomej kontroli. Jednà z dwóch cz´Êci te-
go systemu jest uk∏ad wspó∏czulny, zaanga˝owany
w zachowania typu walcz lub uciekaj. Gdy w chwi-
li zagro˝enia zostaje zaalarmowane cia∏o migda-
∏owate, uk∏ad wspó∏czulny pobudza nadnercza do
wydzielania adrenaliny. Nast´puje wówczas przy-
Êpieszenie akcji serca, oddech staje si´ p∏ytkiiwy-
ostrzajà si´ zmys∏y.
Cia∏o migda∏owate wysy∏a tak˝e informacje
z powrotem do okolic czo∏owych. Dzieje si´ tak,
PAèDZIERNIK 2003
ÂWIAT NAUKI
71
SKUTKI DEPRESJI
DOPAMINA
Przed∏u˝ajàce si´ dzia∏anie hormonów stresu mo˝e zwi´kszyç
ryzyko wystàpienia depresji wskutek obni˝enia poziomu dopaminy.
Substancja ta wyst´puje w strukturach zwiàzanych z odczuwaniem
przyjemnoÊci, obejmujàcych równie˝ okolice przedczo∏owe.
i uk∏adu wspó∏czulnego ma zwiàzek z pami´cià nie-
jawnà, dzia∏ajàcà poza ÊwiadomoÊcià.
Obecnie wi´cej wiadomo ju˝ na temat mechani-
zmów powstawania budzàcych l´k wspomnieƒ i ich
uogólniania wskutek powtarzajàcego si´ stresu.
Pierwszych danych dostarczy∏y badania pami´ci
deklaratywnej, zlokalizowanej najprawdopodobniej
w cz´Êci mózgu zwanej hipokampem. Âlad pami´-
ciowy powstaje wskutek wielokrotnej wymiany im-
pulsów mi´dzy grupami komórek nerwowych. Wy-
miana ta obejmuje wydzielanie neuroprzekaêników
– chemicznych pos∏aƒców w´drujàcych przez szcze-
liny mi´dzy zakoƒczeniami neuronów (synapsami).
Wielokrotne wzbudzanie grup neuronów powodu-
je wzmocnienie transmisji przez synapsy, czyli zja-
wisko zwane d∏ugotrwa∏ym wzmocnieniem synap-
tycznym (LTP – long-term potentation).
Joseph LeDoux z New York University wykaza∏,
˝e gdy szczurznajdzie si´ kilka razy w sytuacji za-
gro˝enia,w jego ciele migda∏owatym powstaje LTP.
Z pracy Sumantry Chattarji z National Center for
Biological Sciences w Bangalurze wiadomo nato-
miast, ˝e u osobników przebywajàcych w stresujà-
cych warunkach neurony tej struktury mózgu wy-
puszczajà nowe rozga∏´zienia, rozbudowujàc w
ten sposób sieç po∏àczeƒ z innymi komórkami ner-
wowymi. W efekcie dowolny element sytuacji za-
gro˝enia doprowadzi do zwi´kszenia liczby im-
pulsów nerwowych. W takim przypadku ofiara
kilku nocnych rabunków mo˝e doÊwiadczaç l´ku
nawet w Êrodku s∏onecznego dnia.
LeDoux zaproponowa∏ ciekawy model teoretycz-
ny, przedstawiajàcy zwiàzek mi´dzy tymi zmianami
a cechami pewnych form l´ku. Jak wspomina∏em,
hipokamp odgrywa kluczowà rol´ w pami´ci de-
klaratywnej. Glikokortykoidy mogà os∏abiç LTP w hi-
pokampie, a nawet spowodowaç zanik jego neuro-
Kora mózgowa
NORADRENALINA
Poniewa˝ w wyniku przewlek∏ego stresu
spada iloÊç pobudzajàcych sygna∏ów
z jàdra szwu, miejsce sinawe wydziela
mniej noradrenaliny, przez co obni˝a si´
zdolnoÊç do koncentracji.
Miejsce sinawe
Jàdro szwu
Hipokamp
SEROTONINA
Wskutek stresu jàdro szwu,
komunikujàce si´ z miejscem
sinawym oraz korà mózgowà,
uwalnia mniej serotoniny.
KURCZÑCY SI¢ HIPOKAMP
Stres powoduje Êmierç komórek w hipokampie.
Wyniki badaƒ wskazujà, ˝e ta struktura mózgu
jest o 10–20% mniejsza u osób cierpiàcych
na depresj´. Mo˝e to prowadziç do zaburzeƒ pami´ci.
poniewa˝ region ten nie tylko analizuje abstrak-
cyjne skojarzenia, ale uczestniczy równie˝ w oce-
nie informacji przychodzàcych oraz inicjuje na
ich podstawie konkretne zachowania. Nie dziw-
my si´ wi´c, ˝e tak cz´sto podejmujemy decyzje
pod wp∏ywem emocji. Cia∏o migda∏owate wysy∏a
równie˝ impulsy do okolic sensorycznych kory,
czym mo˝na cz´Êciowo t∏umaczyç, dlaczego w sta-
nach pobudzenia emocjonalnego nasze spostrze-
˝enia sà szczególnie ostre, a byç mo˝e tak˝e wy-
jaÊniç, dlaczego powracajà wtedy zapami´tane
obrazysytuacji traumatycznych(tzw. flash back).
SILNY STRES
mo˝e uszkodziç hipokamp
i zablokowaç powstanie Êwiadomego,
JAWNEGO ÂLADU PAMI¢CIOWEGO.
Niezale˝nie od tego, czy ostatnia hipoteza jest traf-
na, cia∏o migda∏owate z pewnoÊcià bierze udzia∏ w
niektórych procesach pami´ciowych. Wyró˝niamy
dwa g∏ówne rodzaje pami´ci. Pami´ç deklaratyw-
na, zwana tak˝e jawnà, obejmuje pami´tanie fak-
tów i skojarzenia. Drugi typ pami´ci to pami´ç
ukryta (niejawna). W jej sk∏ad wchodzi pami´ç pro-
ceduralna, czyli m.in. umiej´tnoÊç jazdy na rowe-
rze czygry na fortepianie. To pami´ç ukryta ma zwià-
zek z l´kiem. Powróçmy do przyk∏adu kobiety,
która nieÊwiadomie si´ przestraszy∏a, s∏yszàc g∏os
podobny do zapami´tanego przez nià g∏osu napast-
nika. Pobudzenie w tej sytuacji cia∏a migda∏owatego
nów. Odwrotny wzorzec skutków reakcji stresowej
obserwuje si´ w ciele migda∏owatym. O ile silny stres
mo˝e uszkodziç hipokamp i uniemo˝liwiç powstanie
Êwiadomego, jawnego Êladu pami´ciowego, o tyle
w tym samym czasie w ciele migda∏owatym powsta-
jà nowe po∏àczenia mi´dzy neuronami oraz ulega
wzmocnieniuLTP, nasilajàc procesy pami´ci niejaw-
nej, charakterystyczne dla tej struktury. W efekcie
cia∏o migda∏owate reaguje na informacje dociera-
jàce poza ÊwiadomoÊcià, ale nie towarzyszy temu
póêniejsze Êwiadome spostrze˝enie aniprzypomnie-
nie. Zdaniem LeDouxa, taki mechanizm mo˝e le˝eç
u podstaw l´ku uogólnionego, nerwicowego.
72
ÂWIAT NAUKI
PAèDZIERNIK 2003
Plik z chomika:
gandziaa92
Inne pliki z tego folderu:
Narkolepsja III 2000.pdf
(318 KB)
Brzmienie barw, smak kształtów VI 2003.pdf
(185 KB)
Dwie płcie, dwa mózgi VI 2005.pdf
(383 KB)
Znaczenie snów 2003 Tajemniczy umysł.pdf
(1069 KB)
Neurobiologia samobójstwa III 2003.pdf
(176 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biochemia
Biologia molekularna
Chemia fizyczna
Chemia nieorgan
Chemia organiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin