Pokonać stres X 2003.pdf

(195 KB) Pobierz
Pokonać stres
111572473.002.png
stres
POZNANIE MÓZGOWYCH MECHANIZMÓW STRESU POZWOLI OPRACOWAå
NOWE METODY LECZENIA ZABURZE¡ L¢KOWYCH I DEPRESYJNYCH
ROBERT M. SAPOLSKY
ZDJ¢CIA: JAMES SALZANO
W CIÑGU STULECI W LECZENIU chorób psychicz-
nych zasz∏y ogromne zmiany. Obecnie najcz´Êciej
stosuje si´ farmakoterapi´, wp∏ywajàcà na bioche-
mi´ mózgu. Kilkadziesiàt lat temu za najskutecz-
niejsze metody uwa˝ano lobotomi´ i Êpiàczk´ wy-
wo∏ywanà podawaniem du˝ych dawek insuliny.
Jeszcze wczeÊniej musia∏y wystarczyç kaftany i kà-
piele w lodowatej wodzie, a w bardziej zamierz-
ch∏ej przesz∏oÊci – egzorcyzmy.
Zmieni∏y si´ równie˝ poglàdy na przyczyny chorób
psychicznych. Gdy zaprzestano upatrywaç ich êró-
d∏a w op´taniu, rozgorza∏a dyskusja na temat wp∏y-
wu czynników wrodzonych i Êrodowiskowych. Z∏o-
˝onoÊç ich wzajemnych oddzia∏ywaƒ sprawia jednak,
˝e dyskusje te sà w zasadzie bezcelowe. OczywiÊcie,
traumatyczne prze˝ycia mogà destrukcyjnie oddzia-
∏ywaç naumys∏. Bez wàtpienia te˝ istnieje jakiÊ czyn-
nik biologiczny, który sprawia, ˝e psychika jednych
osób jest bardziej krucha ni˝ innych. Zrozumienie
roli genów jest najpewniej wa˝nym elementem po-
znania mechanizmów psychoz. Nale˝y jednak pa-
mi´taç, ˝e jeÊli jedno z bliêniàt jednojajowych cier-
pi na chorob´ psychicznà, to drugie ma 50% szans
na jej unikni´cie.
Nie ulega wàtpliwoÊci, ˝e pomi´dzy wrodzonà
podatnoÊcià na stres a urazami Êrodowiskowymi
zachodzi interakcja. Tematem tego artyku∏u jest je-
den z jej obszarów – zwiàzek mi´dzy czynnikami
zewn´trznymi wywo∏ujàcymi stres a neurobiologià
reakcji umys∏u. Ostatnio coraz wi´cej dowiadujemy
si´ na temat roli stresu w najcz´stszych rodzajach
chorób psychicznych: zaburzeniach l´kowych oraz
depresji endogennej. Wed∏ug National Institute of
Mental Health, na ka˝dà z nich zapada rocznie pra-
wie 20 mln Amerykanów.*Istotna cz´Êç prowadzo-
nych obecnie badaƒ ma na celu opracowanie nowej
generacji leków – ulepszonych wersji prozacu, wel-
lbutrinu, valium i librium, majàcych mniej dzia∏aƒ
niepo˝àdanych oraz dzia∏ajàcych szybciej i d∏u˝ej.
JednoczeÊnie badania nad stresem stwarzajàszan-
s´ na otrzymanie zupe∏nie nowych Êrodków. Podej-
muje si´ wielokierunkowe badania, poniewa˝ mimo
znacznego post´pu w terapii zaburzeƒ l´kowych i
depresyjnych dost´pne leki sà nieskuteczne dla
ogromnej liczby pacjentów albo majà zbyt powa˝ne
dzia∏ania niepo˝àdane.
Mo˝liwoÊci zastosowania wyników badaƒ z tej
dziedziny wykraczajà daleko poza leczenie i zro-
zumienie tych dwóch chorób. Diagnostyczne kryte-
ria pozwalajàce odró˝niç pacjenta cierpiàcego na
zaburzenia l´kowe lub depresj´ endogennà od oso-
by zdrowej sà mniej lub bardziej arbitralne. Bada-
nia nad stresem dostarczajà równie˝ wa˝nych infor-
macji o niepokoju i smutku, których ka˝dy z nas
niekiedy doÊwiadcza.
Zachwiana równowaga
JEÂLI ORGANIZM jest w stanie równowagi wewnàtrzu-
strojowej, ró˝ne wskaêniki fizjologiczne – temperatu-
ra, poziom cukruitp. – sà prawie idealne. Stresorem
jest ka˝dy czynnik Êrodowiskowy zaburzajàcy homeo-
staz´, natomiast reakcja stresowa to zespó∏ fizjo-
logicznych czynnoÊci adaptacyjnych s∏u˝àcych jej
przywróceniu. Dzia∏ania te polegajà zasadniczo na
PAèDZIERNIK 2003 ÂWIAT NAUKI 69
Pokonaç
111572473.003.png
wydzielaniu przez nadnerczadwóch typów hormo-
nów: adrenaliny oraz glikokortykoidów. U ludzi naj-
wa˝niejszym glikokortykoidem jest kortyzol, zwany
równie˝ hydrokortyzonem.
Zmiany w wydzielaniu wewn´trznym to najwa˝-
niejszy skutek dzia∏ania stresu na typowego ssa-
ka. Stresorem mo˝e byç du˝y wysi∏ek fizyczny, na
przyk∏ad ucieczka przed drapie˝nikiem. Adrena-
lina i glikokortykoidy zapewniajà dop∏yw energii do
mi´Êni, zwi´kszajà liczb´ uderzeƒ serca na minu-
t´ oraz zw´˝ajà naczynia krwionoÊne, co powo-
duje wzrost ciÊnienia krwi w celu przyÊpieszenia
rozchodzenia si´ tlenu, a ponadto hamujà nieprzy-
datne w tych warunkach inne czynnoÊci fizjolo-
giczne. (Oba hormony pracujà z ró˝nà szybkoÊcià.
U˝ywajàc metafory, w sytuacji walki lub ucieczki
do adrenaliny nale˝y wydawanie broni, rolà gli-
kokortykoidów zaÊ jest opracowanie nowych jej
typów, potrzebnych, by wygraç wojn´.)
U naczelnych nie jest to jednak takie proste. Od-
miennie ni˝ u innych gatunków, u tej grupy zwierzàt
reakcj´ stresowà wywo∏uje nie tylko samo wyda-
prawi. A wi´c szczurowi nic nie b´dzie po serii
szoków elektrycznych, jeÊli pozwoli mu si´ gryêç
drewniany ko∏ek, bo w ten sposób wy∏aduje fru-
stracj´. Organizm pawiana staczajàcego wiele walk
wydzieli mniej hormonów stresu, gdy w rezulta-
cie potyczek jego pozycja w hierarchii stada zmie-
nia si´ na lepsze. W przypadku osoby, która w
ka˝dej chwili mo˝e nacisnàç przycisk radia, by
zmniejszyç g∏oÊnoÊç, napi´cie psychiczne wsku-
tek nadmiernego ha∏asu nie przekroczy Êredniego
poziomu, a ona sama b´dzie mia∏a poczucie, ˝e
panuje nad sytuacjà.
Wyobraêmy sobie jednak, ˝e brak jest takich
czynników obronnych, a stres ma charakter ciàg∏y.
Powtarzajàce si´ sygna∏y zagro˝enia b´dà wyma-
gaç stanów wzmo˝onej czujnoÊci. Od pewnego
momentu stany te mogà przybraç przewlek∏y cha-
rakter i osoba, która ich doÊwiadcza, dojdzie do
przekonania, ˝e zawsze musi si´ mieç na baczno-
Êci, nawet gdy nie ma po temu powodu. W takiej
sytuacji b´dziemy mieç do czynienia z l´kiem.
Przewlek∏y stres mo˝e te˝ zdawaç si´ nie do poko-
DO ADRENALINY NALE˚Y WYDAWANIE BRONI,
natomiast rolà glikokortykoidów jest
opracowywanie jej nowych typów.
rzenie, ale równie˝ jego przewidywanie. JeÊli na-
sze przewidywania sà trafne („To ciemna, opusto-
sza∏a ulica, wi´c musz´ byç gotów do ucieczki”), to
antycypacyjna reakcja stresowa ma du˝à wartoÊç
przystosowawczà. JeÊli jednak bez przerwy bezpod-
stawnie przewidujemy zagro˝enie, oznacza to, ˝e
cierpimy na nerwic´, stany l´kowe lub paranoj´.
W latach pi´çdziesiàtych i szeÊçdziesiàtych John
Mason (pracujàcy wówczas w Walter Reed Army
Medical Center), Seymour Levine (zatrudniony w
Stanford University) oraz Jay Weiss (z Rockefel-
ler University)rozpocz´li pionierskie badania nad
kluczowymi aspektami stresu psychologicznego.
Odkryli, ˝e stres narasta, gdy nie mo˝na roz∏ado-
waç napi´cia emocjonalnego, traci si´ poczucie
panowania nad sytuacjà, brakuje wsparcia otocze-
nia, a tak˝e przeÊwiadczenia, ˝e sytuacja si´ po-
nania, co prowadzi do poczucia bezradnoÊci. Wra-
˝enie to równie˝ mo˝e ulec uogólnieniu: cz∏owiek
nabiera przekonania, ˝e zawsze jest na straconej
pozycji, nawet w sytuacjach, w których da∏by so-
bie rad´. Wówczas ju˝ tylko krok dzieli go od
depresji.
Mechanizm l´ku
L ¢ KSIEJE SPUSTOSZENIE w cz´Êci mózgu zwiàzanej z
emocjami, zwanej uk∏adem limbicznym. Dotyczy to
zw∏aszcza jednej struktury: cia∏a migda∏owatego,
bioràcego udzia∏ w postrzeganiu i reakcjach na bodê-
ce wywo∏ujàce strach. (Co ciekawe, struktura ta pe∏-
ni równie˝ kluczowà rol´ w zachowaniach agresyw-
nych. To zakorzenienie agresji w strachu wyjaÊnia
wiele zjawisk natury spo∏ecznej i politycznej.)
Mo˝e ono wykrywaç zagro˝enie, poniewa˝ otrzy-
muje sygna∏y nerwowe z kory mózgowej, odpo-
wiedzialnej za wiele aspektów zaawansowanego
przetwarzania informacji. Cz´Êç tych impulsów
pochodzi z obszarów kory zaanga˝owanych w ana-
liz´ informacji sensorycznej, w tym tak˝e okolic
zwiàzanych z rozpoznawaniem twarzy. Cz´Êç na-
tomiast z p∏atów czo∏owych, gdzie przechowywa-
ne sà abstrakcyjne skojarzenia. Przyk∏adem wy-
wo∏ujàcej l´k asocjacji jest przypisanie do tej samej
kategorii pistoletu, porwanego samolotu oraz ko-
perty zawierajàcej zarazki wàglika. A wi´c cia∏o
PRZEGLÑD / Walka ze stresem
n Wiadomo ju˝ du˝o na temat wp∏ywu stresu na rozwój zaburzeƒ l´kowych
i depresji endogennej. Obecnie naukowcy starajà si´ dowiedzieç,
w jaki sposób przed∏u˝ajàcy si´ stres mo˝e przekszta∏caç l´k w depresj´.
n Odkrycia z neurochemii stresu stwarzajà nowe mo˝liwoÊci w farmakoterapii.
Pozwolà udoskonaliç nie tylko leki ju˝ istniejàce, lecz równie˝ opracowaç
zupe∏nie nowe.
n Znalezienie alternatywnych rozwiàzaƒ ma ogromne znaczenie, poniewa˝ wielu
ludziom nie pomagajà obecnie dost´pne Êrodki.
70 ÂWIAT NAUKI PAèDZIERNIK 2003
111572473.004.png
B¸¢DNE KO¸O
GLIKOKORTYKOIDY (KORTYZOL)
ADRENALINA
NORADRENALINA
KORA MÓZGOWA
HORMON UWALNIAJÑCY
KORTYKOTROPIN¢
1
2
3
CIA¸O
MIGDA¸OWATE
8
MIEJSCE SINAWE
4
9
PIE¡ MÓZGU
5
SZLAKI STRESU sà rozproszone i przebiegajà
przez wiele regionów mózgu. Poniewa˝ dzia∏ajà
na zasadzie sprz´˝enia zwrotnego, mogà prowadziç
do znacznego wzmocnienia reakcji. Taki proces – przedstawiony tu
w uproszczeniu – rozpoczyna si´, gdy realne lub domniemane
zagro˝enie pobudza okolice kory odpowiedzialne za postrzeganie
i myÊlenie ( 1 ). Kora ( 2 ) przesy∏a informacje do cia∏a migda∏owatego,
g∏ównego mediatora reakcji stresowej. Podprogowy sygna∏ ( 3 )
mo˝e odr´bnà drogà przyÊpieszyç aktywnoÊç tej struktury mózgu.
Zaczyna ona wydzielaç CRH, który pobudza pieƒ mózgu ( 4 ), a tak˝e
– poprzez rdzeƒ kr´gowy ( 5 ) – uk∏ad wspó∏czulny. Pobudzone nadnercza
zaczynajà uwalniaç hormon stresu – adrenalin´, a w wyniku równolegle
docierajàcych sygna∏ów równie˝ glikokortykoidy. Oba hormony oddzia∏ujà
na mi´Ênie, serce i p∏uca, aby przygotowaç organizm do „walki lub ucieczki” ( 6 ).
JeÊli stres wyst´puje stale, glikokortykoidy pobudzajà miejsce sinawe ( 7 )
do wydzielania noradrenaliny ( 8 ), oddzia∏ujàcej na cia∏o migda∏owate,
co prowadzi do wi´kszego uwalniania CRH ( 9 ) i ponownego pobudzenia
mechanizmu reakcji stresowej.
7
6
NADNERCZA
migda∏owate mo˝e zostaç pobudzone widokiem
po˝aru, groênà minà, ale i abstrakcyjnà myÊlà.
Struktura ta odbiera równie˝ informacje, które
omijajà kor´ mózgowà. W takich przypadkach do
jej wzbudzenia dochodzi bez naszej ÊwiadomoÊci.
Na przyk∏ad ofiara traumatycznego wydarzenia
nagle zamiera ze strachu w t∏umie radoÊnie rozma-
wiajàcych osób. Dopiero po chwili zdaje sobie spra-
w´, ˝e stojàcy za nià m´˝czyzna ma g∏os podobny
do przest´pcy, który jà kiedyÊ napad∏.
Cia∏o migda∏owate komunikuje si´ z wieloma
innymi obszarami mózgu, g∏ównie za poÊrednic-
twem neuroprzekaênika zwanego hormonem uwal-
niajàcym kortykotropin´ (CRH – corticotropin-
releasing hormone). Cz´Êç po∏àczeƒ nerwowych
wychodzàcych z tej struktury dociera do starszych
ewolucyjnie cz´Êci Êródmózgowia i pnia mózgu.
Ich funkcjà jest zawiadywanie autonomicznym
uk∏adem nerwowym, unerwiajàcym narzàdy we-
wn´trzne (np. serce), nad którymi zwykle nie ma-
my Êwiadomej kontroli. Jednà z dwóch cz´Êci te-
go systemu jest uk∏ad wspó∏czulny, zaanga˝owany
w zachowania typu walcz lub uciekaj. Gdy w chwi-
li zagro˝enia zostaje zaalarmowane cia∏o migda-
∏owate, uk∏ad wspó∏czulny pobudza nadnercza do
wydzielania adrenaliny. Nast´puje wówczas przy-
Êpieszenie akcji serca, oddech staje si´ p∏ytkiiwy-
ostrzajà si´ zmys∏y.
Cia∏o migda∏owate wysy∏a tak˝e informacje
z powrotem do okolic czo∏owych. Dzieje si´ tak,
PAèDZIERNIK 2003 ÂWIAT NAUKI 71
111572473.005.png
 
SKUTKI DEPRESJI
DOPAMINA
Przed∏u˝ajàce si´ dzia∏anie hormonów stresu mo˝e zwi´kszyç
ryzyko wystàpienia depresji wskutek obni˝enia poziomu dopaminy.
Substancja ta wyst´puje w strukturach zwiàzanych z odczuwaniem
przyjemnoÊci, obejmujàcych równie˝ okolice przedczo∏owe.
i uk∏adu wspó∏czulnego ma zwiàzek z pami´cià nie-
jawnà, dzia∏ajàcà poza ÊwiadomoÊcià.
Obecnie wi´cej wiadomo ju˝ na temat mechani-
zmów powstawania budzàcych l´k wspomnieƒ i ich
uogólniania wskutek powtarzajàcego si´ stresu.
Pierwszych danych dostarczy∏y badania pami´ci
deklaratywnej, zlokalizowanej najprawdopodobniej
w cz´Êci mózgu zwanej hipokampem. Âlad pami´-
ciowy powstaje wskutek wielokrotnej wymiany im-
pulsów mi´dzy grupami komórek nerwowych. Wy-
miana ta obejmuje wydzielanie neuroprzekaêników
– chemicznych pos∏aƒców w´drujàcych przez szcze-
liny mi´dzy zakoƒczeniami neuronów (synapsami).
Wielokrotne wzbudzanie grup neuronów powodu-
je wzmocnienie transmisji przez synapsy, czyli zja-
wisko zwane d∏ugotrwa∏ym wzmocnieniem synap-
tycznym (LTP – long-term potentation).
Joseph LeDoux z New York University wykaza∏,
˝e gdy szczurznajdzie si´ kilka razy w sytuacji za-
gro˝enia,w jego ciele migda∏owatym powstaje LTP.
Z pracy Sumantry Chattarji z National Center for
Biological Sciences w Bangalurze wiadomo nato-
miast, ˝e u osobników przebywajàcych w stresujà-
cych warunkach neurony tej struktury mózgu wy-
puszczajà nowe rozga∏´zienia, rozbudowujàc w
ten sposób sieç po∏àczeƒ z innymi komórkami ner-
wowymi. W efekcie dowolny element sytuacji za-
gro˝enia doprowadzi do zwi´kszenia liczby im-
pulsów nerwowych. W takim przypadku ofiara
kilku nocnych rabunków mo˝e doÊwiadczaç l´ku
nawet w Êrodku s∏onecznego dnia.
LeDoux zaproponowa∏ ciekawy model teoretycz-
ny, przedstawiajàcy zwiàzek mi´dzy tymi zmianami
a cechami pewnych form l´ku. Jak wspomina∏em,
hipokamp odgrywa kluczowà rol´ w pami´ci de-
klaratywnej. Glikokortykoidy mogà os∏abiç LTP w hi-
pokampie, a nawet spowodowaç zanik jego neuro-
Kora mózgowa
NORADRENALINA
Poniewa˝ w wyniku przewlek∏ego stresu
spada iloÊç pobudzajàcych sygna∏ów
z jàdra szwu, miejsce sinawe wydziela
mniej noradrenaliny, przez co obni˝a si´
zdolnoÊç do koncentracji.
Miejsce sinawe
Jàdro szwu
Hipokamp
SEROTONINA
Wskutek stresu jàdro szwu,
komunikujàce si´ z miejscem
sinawym oraz korà mózgowà,
uwalnia mniej serotoniny.
KURCZÑCY SI¢ HIPOKAMP
Stres powoduje Êmierç komórek w hipokampie.
Wyniki badaƒ wskazujà, ˝e ta struktura mózgu
jest o 10–20% mniejsza u osób cierpiàcych
na depresj´. Mo˝e to prowadziç do zaburzeƒ pami´ci.
poniewa˝ region ten nie tylko analizuje abstrak-
cyjne skojarzenia, ale uczestniczy równie˝ w oce-
nie informacji przychodzàcych oraz inicjuje na
ich podstawie konkretne zachowania. Nie dziw-
my si´ wi´c, ˝e tak cz´sto podejmujemy decyzje
pod wp∏ywem emocji. Cia∏o migda∏owate wysy∏a
równie˝ impulsy do okolic sensorycznych kory,
czym mo˝na cz´Êciowo t∏umaczyç, dlaczego w sta-
nach pobudzenia emocjonalnego nasze spostrze-
˝enia sà szczególnie ostre, a byç mo˝e tak˝e wy-
jaÊniç, dlaczego powracajà wtedy zapami´tane
obrazysytuacji traumatycznych(tzw. flash back).
SILNY STRES mo˝e uszkodziç hipokamp
i zablokowaç powstanie Êwiadomego,
JAWNEGO ÂLADU PAMI¢CIOWEGO.
Niezale˝nie od tego, czy ostatnia hipoteza jest traf-
na, cia∏o migda∏owate z pewnoÊcià bierze udzia∏ w
niektórych procesach pami´ciowych. Wyró˝niamy
dwa g∏ówne rodzaje pami´ci. Pami´ç deklaratyw-
na, zwana tak˝e jawnà, obejmuje pami´tanie fak-
tów i skojarzenia. Drugi typ pami´ci to pami´ç
ukryta (niejawna). W jej sk∏ad wchodzi pami´ç pro-
ceduralna, czyli m.in. umiej´tnoÊç jazdy na rowe-
rze czygry na fortepianie. To pami´ç ukryta ma zwià-
zek z l´kiem. Powróçmy do przyk∏adu kobiety,
która nieÊwiadomie si´ przestraszy∏a, s∏yszàc g∏os
podobny do zapami´tanego przez nià g∏osu napast-
nika. Pobudzenie w tej sytuacji cia∏a migda∏owatego
nów. Odwrotny wzorzec skutków reakcji stresowej
obserwuje si´ w ciele migda∏owatym. O ile silny stres
mo˝e uszkodziç hipokamp i uniemo˝liwiç powstanie
Êwiadomego, jawnego Êladu pami´ciowego, o tyle
w tym samym czasie w ciele migda∏owatym powsta-
jà nowe po∏àczenia mi´dzy neuronami oraz ulega
wzmocnieniuLTP, nasilajàc procesy pami´ci niejaw-
nej, charakterystyczne dla tej struktury. W efekcie
cia∏o migda∏owate reaguje na informacje dociera-
jàce poza ÊwiadomoÊcià, ale nie towarzyszy temu
póêniejsze Êwiadome spostrze˝enie aniprzypomnie-
nie. Zdaniem LeDouxa, taki mechanizm mo˝e le˝eç
u podstaw l´ku uogólnionego, nerwicowego.
72 ÂWIAT NAUKI PAèDZIERNIK 2003
111572473.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin