Księgowość i Płace z 30 maja 2005 (nr 103).pdf

(1151 KB) Pobierz
0530ZNEZ1001-1awp.pdf
GP DORADZA
Czy drobny przedsiębiorca płaci VAT . . . . . . . . . . . . . . 3
Czy odsetki będą stanowiły przychód podatkowy . . . . 4
Kiedy potrzebna korekta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Jak prawidłowo obliczyć korektę . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Jak wyliczyć pobranie pocztowe . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Jaka stawka VAT na usługi remontowe w biurach . . 11
Gazeta Prawna
Księgowość i Płace
Nr 103 (1468) PONIEDZIAŁEK 30 maja 2005
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I FINANSISTÓW
TEMAT TYGODNIA
Jakie ewidencje
u ryczałtowców
Podatnicy i spółki, których przychody podlegają zryczałtowane-
mu podatkowi dochodowemu, zobowiązani są do prowadzenia
kilku rodzajów ewidencji. Najważniejsza z nich to prowadzona
odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencja przychodów. Pozo-
stałe wykazy dotyczą środków trwa-
łych oraz wartości niematerialnych
i prawnych, a także wyposażenia.
str. 5-8
CZEKAMY NA OPINIE I PYTANIA CZYTELNIKÓW 530 49 68
@
marcin. musial@infor.pl
PODATKI
Jak rozliczyć
działalność sezonową
Prowadzenie działalności sezonowej nie pozosta-
je bez wpływu na obowiązki podatkowe. Podatni-
cy prowadzący taką działalność mogą zastanowić
się, czy lepiej opłacać ryczałt, czy może skorzy-
stać z opodatkowania w formie karty podatkowej,
czy też rozliczać się na zasadach ogólnych.
str.
3
ROZLICZENIA
Jaka stawka VAT
na usługi remontowe
w biurach
Do świadczenia usług remontowo-budow-
lanych w pomieszczeniach biurowych znajdują-
cych się w budynku mieszkalnym można stoso-
wać stawkę 7 proc.
str.
10
Kiedy zmniejszyć
zaliczkę
P racownik jest zatrudniony na
ORZECZNICTWO
Noty korygujące
i odsetkowe
Pomyłka może zdarzyć się każdemu. Niestety,
w przypadku podatników, zwłaszcza VAT, na-
prawienie błędu wymaga więcej zachodu i mu-
si być przeprowadzone w odpowiedni sposób.
Jednym z takich trybów jest wystawienie noty
korygującej. Należy ją przesyłać wystawcy fak-
tury lub faktury korygującej wraz z kopią.
PŁACE
Wynagrodzenie za urlop
a ekwiwalent
Do obliczenia ekwiwalentu za urlop stosuje się,
z pewnymi zmianami, zasady obowiązujące przy
ustalaniu wynagrodzenia urlopowego. Różnice
te wynikają ze szczególnego charakteru tego
świadczenia. Ekwiwalent jest bowiem świadcze-
niem jednorocznym, wypłacanym w razie roz-
wiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
podstawie umowy o pracę na
czas nieokreślony. W 1999 r. pra-
cownik złożył oświadczenie, że
prowadzi działalność gospodar-
czą. W związku z tym nie stosowa-
liśmy zmniejszenia zaliczki na po-
datek dochodowy od osób fizycz-
nych określonej w pierwszym
przedziale skali podatkowej. Czy
było to prawidłowe? – pyta Maria
K. z Konina
W wyniku naszej interwencji otrzy-
maliśmy odpowiedź z Izby Skarbo-
wej w Łodzi, gdzie podkreślono, iż
osoby fizyczne, osoby prawne oraz
jednostki organizacyjne nie posia-
dające osobowości prawnej, zwane
zakładami pracy, są zobowiązane ja-
ko płatnicy obliczać i pobierać
w ciągu roku zaliczki na podatek
dochodowy od osób, które uzyskują
od tych zakładów wynagrodzenie
m.in. ze stosunku pracy. Zaliczkę
zmniejsza się o kwotę stanowiącą
1/12 kwoty zmniejszającej podatek,
określonej w pierwszym przedziale
skali podatkowej. Warunkiem
zmniejszenia jest złożenie zakłado-
wi pracy przez pracownika przed
pierwszą wypłatą wynagrodzenia
w roku podatkowym oświadczenia
według ustalonego wzoru (PIT-2).
dokończenie na str. 2
str.
4
str.
11
REKLAMA
Jak egzekwować alimenty
od niesolidnego rodzica
Nowe formy wsparcia z gminy
Sposoby postępowania wobec tzw. dłużnika alimentacyjnego
Co to jest bezskuteczna egzekucja
Nowe obowiązki komornika
Czy można sprawdzić majątek dłużnika
CZYTAJ JUTRO W GAZECIE PRAWNEJ W PRAWIE NA CO DZIEŃ
www.gazetaprawna.pl/cykle/
ksiegowosc.html
www.mf.gov.pl
49743738.030.png 49743738.031.png 49743738.032.png 49743738.033.png
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 103 (1468) 30 MAJA 2005
2
Komentarze – Terminy – Liczby
www.gazetaprawna.pl
Kiedy zmniejszyć
zaliczkę
Odliczenia VAT
od samochodów
– czy przepisy są
sprawiedliwe?
dokończenie ze str. 1
ten zakład jako właściwy do stosowania odliczeń,
w przypadku gdy równocześnie osiąga od innych za-
kładów pracy dochody ze stosunku służbowego, sto-
sunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy lub wy-
konywania pracy nakładczej.
Z powyższego wynika – jak podkreślono w wyja-
śnieniu – że tylko w przypadku, gdy płatnik dysponu-
je oświadczeniem pracownika, w którym pracownik
stwierdzi, że nie zachodzą przesłanki wymienione
powyżej, może dokonać pomniejszenia zaliczki na
podatek dochodowy. Skoro zatem w przedstawionym
stanie faktycznym podatnik złożył oświadczenie, że
prowadzi działalność gospodarczą, to płatnik zasad-
nie nie pomniejszał zaliczki na podatek dochodowy
od osób fizycznych od wypłacanego pracownikowi
wynagrodzenia – wyjaśniła IS w Łodzi.
Z wyjaśnienia Izby Skarbowej w Łodzi wynika
również, że w oświadczeniu pracownika dla zakładu
pracy (PIT-2) podatnik stwierdza, że: nie otrzymuje
emerytury lub renty; nie osiąga dochodów z tytułu
członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub
innej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni
zajmującej się produkcją rolną; nie osiąga dochodów,
od których jest obowiązany opłacać zaliczki na pod-
stawie art. 44, tj. dochodów z działalności gospodar-
czej, dochodów ze stosunku pracy otrzymywanych
z zagranicy, dochodów z tytułu emerytur i rent otrzy-
mywanych z zagranicy bez pośrednictwa banków, do-
chodów z najmu lub dzierżawy; nie otrzymuje świad-
czeń pieniężnych od organu zatrudnienia; określa
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr
54, poz. 536 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) część po-
jazdów kwalifikowanych dotychczas jako ciężarowe,
z uwagi na dużą ładowność, spełniających tzw. formułę
Lisaka, stanie się osobowymi, przez co straci prawo do
odliczeń podatku w pełnej wysokości oraz VAT od pali-
wa związanego z eksploatacją takiego samochodu. Jed-
nocześnie zaś wystarczy, że mały samochód będzie miał
jeden rząd siedzeń oddzielony od części przeznaczonej
do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą,
a skorzysta z wszelkich preferencji przewidzianych dla
ciężarówek.
Odebranie uprawnień do odliczenia całego VAT od
niektórych aut wywołało wiele negatywnych komenta-
rzy. Pojawiły się argumenty, poniekąd słuszne, że takie
działania ustawodawcy narażają Polskę na dotkliwe ka-
ry finansowe ze strony Unii Europejskiej. Przyczyną kło-
potów Polski może być niewątpliwie naruszenie tzw. za-
sady stand still, czyli niepo-
garszania warunków odli-
czenia od momentu wstą-
pienia przez dane państwo
do UE, wyrażonej w VI dy-
rektywie. Kwestia pogor-
szenia sytuacji podatników
będzie dotyczyła głównie
przedsiębiorców, którym
po trzech miesiącach od da-
ty ogłoszenia ustawy zosta-
nie odebrane prawo do od-
liczania podatku związane-
go z eksploatacją samochodów niespełniających defini-
cji samochodów ciężarowych, określonych w znowelizo-
wanej ustawie o VAT.
Przedsiębiorcy, którym prawa do odliczenia podatku
od paliw zostały w wyniku nowelizacji ustawy o VAT ode-
brane, mogą wnieść skargę do Komisji Europejskiej, po-
wołując się na art. 17 ust. 6 VI dyrektywy, zgodnie z któ-
rym państwo członkowskie nie może przyjmować regula-
cji wprowadzających szerszy katalog wyłączeń niż istnie-
jące w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy.
Wśród głosów krytycznych wprowadzenia nowych
ograniczeń w stosunku do samochodów pojawiają się
pomysły na poprawę zaistniałej sytuacji, według których
postuluje się uzależnienie prawa do odliczenia VAT od
przeznaczenia pojazdu. Jeśli tym przeznaczeniem jest
prowadzenie działalności gospodarczej, przywilej w od-
liczeniu podatku nie powinien być w ogóle ograniczany.
Jest to bardzo idealistyczny postulat i należy przyznać,
że zgodny z jedną z podstawowych zasad systemu VAT,
jaką jest neutralność tego podatku dla obrotu gospodar-
czego. Częstym bowiem przypadkiem jest korzystanie
z samochodu osobowego na potrzeby działalności go-
spodarczej przez osoby sprawujące np. wolne zawody.
Nasuwa się jednak pytanie, co, jeśli ten sam samochód
będzie wykorzystywany na potrzeby prywatne? Jak wia-
domo, nie jest to łatwe do zweryfikowania, dlatego nale-
ży podkreślić, że Polska nie jest jedynym przypadkiem
ograniczania możliwości odliczenia podatku. Więk-
szość państw UE wprowadziła różnego rodzaju limity,
a w skrajnych przypadkach niektóre kraje w ogóle unie-
możliwiły odliczenie VAT od nabycia samochodów oso-
bowych, jak chociażby Austria.
EKSPERT WYJAŚNIA
Małgorzata Frątczak-Długosz, Doradztwo Podatkowe Graczyk
i Wspólnicy S.C.
prawidłowe, a obowiązek taki wynika z art. 31
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14,
poz. 176 z późn. zm.).
Zgodnie z powyższym przepisem zakład pracy jest
obowiązany jako płatnik obliczać i pobierać w cią-
gu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób,
które uzyskują od tego zakładu przychód ze sto-
sunku pracy. Zaliczkę taką zgodnie z art. 32 ust.
3 zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty
zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym
przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeżeli
podatnik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia
w roku podatkowym złoży zakładowi pracy
oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2),
w którym stwierdzi, że:
– nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednic-
twem płatnika,
– nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rol-
niczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spół-
dzielni zajmującej się produkcją rolną,
– nie osiąga dochodów, od których jest obowiąza-
ny opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3,
– nie otrzymuje świadczeń pieniężnych od organu
zatrudnienia lub od biura terenowego Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
– określa ten zakład pracy jako właściwy do stoso-
wania odliczenia, o którym wyżej mowa, w przy-
padku gdy równocześnie osiąga od innych zakła-
dów pracy dochody ze stosunku służbowego,
stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy
lub wykonywania pracy nakładczej.
Zgodnie natomiast z ust. 4 zakład pracy nie zmniej-
sza zaliczki w sposób określony powyżej, jeżeli po-
datnik zawiadomi go o zmianach stanu faktyczne-
go wynikającego z oświadczenia.
Nie tylko Polska ogranicza
możliwości odliczenia
podatku, inne kraje UE
także wprowadziły
różnego rodzaju limity.
Ewa Matyszewska
TERMINARZ PODATNIKA I PŁATNIKA
30
MAJA
2005
Termin dla wpłat z zysku
dla spółek i przedsię-
biorstw państwowych
7
CZERWCA
2005
Termin dla kartowiczów
Not. EM
Wpłata z zysku przez przedsiębiorstwa państwo-
we.
Wpłata z zysku przez jednoosobowe spółki Skar-
bu Państwa.
Wpłata podatku dochodowego od podatników
rozliczających się w formie karty podatkowej.
Stawką karty podatkowej jest kwotowa stawka mie-
sięczna. Wysokość tej stawki uzależniona jest od
trzech czynników: rodzaju wykonywanej działalności,
liczby zatrudnionych pracowników oraz miejscowości,
w której prowadzona jest działalność (a w szczególno-
ści – od liczby mieszkańców tej miejscowości).
W przypadku działalności opodatkowanej w formie
karty podatkowej, podatnik uiszcza podatek dochodo-
wy stałym miesięcznym ryczałtem, ustalonym według
obowiązujących stawek podanych w tabeli w ustawie
o podatkach zryczałtowanych.
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (0–22) 530 40 35, (0–22) 530 40 40, fax 530 40 39,
w Internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: ksiegowosc@infor.pl
Księgowość i Płace
Redaktor prowadzący: Anna Wojda, tel. (0–22) 531 49 69
Sekretarz redakcji: Krystyna Kanecka, tel. (0–22) 530 40 44
6
CZERWCA
2005
Termin dla składek
ubezpieczeniowych
i zdrowotnych
Wpłata składek na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne opłacanych przez jednostki budżetowe,
zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.
EM
Biuro Reklamy: tel.: (0–22) 530 44 61, (0–22) 530 40 26–29, fax (0-22) 530 40 25;
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz, tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. (0–22) 530 42 24
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
Ireneusz Krawczyk, radca prawny w Kancelarii Prawnej
Chałas i Wspólnicy
W myśl ostatniej nowelizacji ustawy z dnia 11 marca
P ostępowanie zakładu pracy było jak najbardziej
49743738.001.png 49743738.002.png 49743738.003.png 49743738.004.png 49743738.005.png 49743738.006.png 49743738.007.png 49743738.008.png 49743738.009.png 49743738.010.png 49743738.011.png 49743738.012.png 49743738.013.png 49743738.014.png 49743738.015.png 49743738.016.png 49743738.017.png 49743738.018.png 49743738.019.png 49743738.020.png
 
GAZETA PRAWNA NR 103 (1468) 30 MAJA 2005
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Obowiązki podatników
3
www.gazetaprawna.pl
INSTRUKCJA
EKSPERT WYJAŚNIA
Jak rozliczyć
działalność sezonową
Własny biznes na wakacje – taki pomysł przychodzi do głowy wielu po-
datnikom. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że prowadzenie dzia-
łalności sezonowej nie pozostaje bez wpływu na obowiązki podatkowe.
Podatnicy prowadzący taką działalność mogą zastanowić się, czy lepiej
opłacać ryczałt, czy może skorzystać z opodatkowania w formie karty
podatkowej, czy też rozliczać się na zasadach ogólnych.
Przemysław Skorupa, doradca
podatkowy w Baker & McKenzie
Doradztwo Podatkowe
Czy drobny
przedsiębiorca
płaci VAT
Czy podatnicy prowadzący działalność
sezonowo, np. otwierający kramiki z pa-
miątkami, wynajmujący turystom rowery czy
prowadzący latem punkty gastronomiczne,
powinni płacić VAT? Kiedy taka konieczność
się pojawia i jak poradzić sobie z tego rodzaju
obowiązkami?
– Podstawowy problem, jaki wymaga w omawia-
nych przypadkach rozstrzygnięcia, to fakt, czy osoby
prowadzące opisaną działalność sezonowo mogą być
postrzegani jako podatnicy VAT. Z ustawy o VAT wy-
nika, iż podatnikami tego podatku są osoby prawne,
jednostki organizacyjne niemające osobowości praw-
nej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie
działalność gospodarczą. Ustawa o VAT zawiera spe-
cyficzną definicję działalności gospodarczej. Obejmu-
je ona wszelką działalność producentów, handlowców
lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących
zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność
osób wykonujących wolne zawody, również wówczas,
gdy czynność została wykonana jednorazowo w oko-
licznościach wskazujących na zamiar wykonywania
czynności w sposób częstotliwy. Jeżeli działalność ta-
ka prowadzona jest samodzielnie, w sposób częstotli-
wy (nie jest to jedynie okazjonalny wynajem, np. pry-
watnego roweru), wówczas należy uznać, iż dana oso-
ba prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu
omawianej ustawy. Konsekwentnie, osoba taka jest
podatnikiem VAT. Odrębną kwestią jest jednak to, czy
powinna ona płacić VAT do urzędu skarbowego i speł-
niać wszelkie wymogi dokumentacyjne.
W omawianych sytuacjach najczęściej będą mogły
znaleźć zastosowanie tzw. szczególne procedury doty-
czące drobnych przedsiębiorców. Z ustawy o VAT wy-
nika, iż podatnicy, u których wartość sprzedaży opo-
datkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim ro-
ku podatkowym równowartości 10 000 euro, zwolnie-
ni są z VAT. Z kolei w przypadku podmiotów rozpo-
czynających działalność w danym roku zwolnieni są
z VAT podatnicy, jeżeli przewidywana przez nich war-
tość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu
prowadzonej sprzedaży równowartości kwoty 10 000
euro. W przypadku działalności wykonywanej sezono-
wo w większości przypadków nie będzie konieczności
rozliczania VAT właśnie z uwagi na fakt nieprzekro-
czenia progów określonych w ustawie (podatnik może
jednak zrezygnować ze zwolnienia). Podmioty zwol-
nione z podatku będą musiały jednak prowadzić ewi-
dencję sprzedaży, która pozwalałaby określić, czy da-
ny podatnik nie przekroczył opisanego wyżej progu.
Należy jednakże wskazać, że pozostawanie podatni-
kiem zwolnionym ma jednak swoje niekorzystne stro-
ny. Przede wszystkim nie przysługuje mu prawo do od-
liczenia podatku naliczonego (zawartego np. w cenie
zakupu rowerów do wypożyczania).
W przypadku gdy podatnik przekroczy opisywane
wyżej progi lub zrezygnuje ze zwolnienia, będzie zobo-
wiązany rozliczać VAT na zasadach ogólnych. Dużym
uproszczeniem może okazać się składanie kwartal-
nych (w miejsce miesięcznych) deklaracji podatko-
wych w sytuacji gdy podatnik jest tzw. małym podatni-
kiem). Należy ponadto pamiętać, iż deklaracje VAT-7
(lub VAT-7K) składane są niezależnie od tego, czy po-
datnik dokonał w danym okresie jakiejś czynności
opodatkowanej. W przypadku osób prowadzących
działalność sezonową konieczne może okazać się za-
tem składanie tzw. deklaracji „zerowych” w okresach,
w których nie jest prowadzona działalność.
Not. Anna Wojda
ETAP 1
kresie handlu zapłacimy tylko
3 proc. ryczałtu. Podobnie z działal-
ności gastronomicznej (z wyjątkiem
przychodów ze sprzedaży napojów
o zawartości alkoholu powyżej 1,5
proc., bo tu stawka ryczałtu wynosi
8,5 proc.).
Ponieważ ustawa nie mówi nic
o możliwości zawieszenia działalno-
ści prowadzonej sezonowo, można
stąd wnioskować, że podatnicy, któ-
rzy zdecydują się na opłacanie po-
datku w formie ryczałtu od przycho-
dów ewidencjonowanych, a prowa-
dzą taką działalność, nie będą po
prostu wpłacali podatku za miesią-
ce, za które nie osiągają przycho-
dów, a podsumowania dokonają
w zeznaniu rocznym (PIT-28).
ma. Podatnicy zwolnieni są z obo-
wiązku prowadzenia ksiąg, składa-
nia zeznań rocznych, a także dekla-
racji o wysokości uzyskanych do-
chodów i wpłacania zaliczek na po-
datek dochodowy.
Aby skorzystać z tej formy opo-
datkowania, podatnik musi złożyć
wniosek o zastosowanie opodatko-
wania w tej formie. Termin złoże-
nia wniosku uzależniony jest od te-
go, czy podatnik rozpoczyna dzia-
łalność gospodarczą w trakcie ro-
ku podatkowego (tu wniosek nale-
ży złożyć przed rozpoczęciem
działalności), czy też działalność
już prowadził, ale chce zmienić
formę opodatkowania (wtedy
wniosek należy złożyć do 20 stycz-
nia). Podatnicy, którzy prowadzili
działalność w latach poprzednich
i płacili kartę podatkową, nie mu-
szą składać takiego wniosku, jeśli
chcą być opodatkowani nadal w tej
formie. W ich przypadku nic się
bowiem nie zmienia.
Wysokość podatku w formie
karty podatkowej stanowi mie-
sięczną stawkę i – w zależności od
rodzaju działalności – ma charak-
ter ściśle określonej kwoty pienięż-
nej, kwoty pieniężnej mnożonej
przez ilość (np. godzinę), dwóch
kwot określających maksimum lub
minimum podatku. Kwota stawki
karty podatkowej jest też uzależ-
niona od liczby zatrudnianych
osób oraz liczby mieszkańców
miejscowości, w której znajduje się
siedziba podatnika (liczbę miesz-
kańców ustala się na 31 grudnia
poprzedniego roku podatkowego).
W przypadku opłacania karty po-
datkowej – poza wieloma wygoda-
mi, jest też kilka minusów. Podatni-
cy muszą bowiem ściśle przestrze-
gać pewnych zachowań, by nie stra-
cić prawa do korzystania z tej formy
opodatkowania.
Sprawdź,
dla kogo ryczałt
Na opłacanie podatku w formie
ryczałtu mogą zdecydować się oso-
by prowadzące pozarolniczą działal-
ność gospodarczą, a więc działal-
ność zarobkową wykonywaną
w sposób zorganizowany i ciągły,
prowadzoną we własnym imieniu
i na własny rachunek, z której uzy-
skane przychody nie są zaliczone
do innych przychodów, jeśli w po-
przednim roku podatkowym obroty
firmy nie przekroczyły kwoty 250
000 euro. Kwotę tę – jak wynika
z regulacji zawartych w ustawie
z dnia 20 listopada 1998 r. o zry-
czałtowanym podatku dochodo-
wym od niektórych przychodów
osiąganych przez osoby fizyczne
(Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn.
zm.) – przelicza się na walutę pol-
ską według średniego kursu euro
ogłoszonego przez NBP z dnia
1 października poprzedzającego
rok podatkowy.
Podatnicy powinni jednak pamię-
tać, że aby w ogóle skorzystać z tej
formy opodatkowania, konieczne
jest złożenie pisemnego oświadcze-
nia naczelnikowi urzędu skarbowe-
go właściwego ze względu na miej-
sce zamieszkania podatnika.
Oświadczenie to – w przypadku po-
datników rozpoczynających działal-
ność w trakcie roku podatkowego –
należy złożyć nie później niż w dniu
uzyskania pierwszego przychodu.
Jeśli podatnik zdecyduje się na
wybór tej formy opodatkowania, po-
winien pamiętać, że zobowiązany
jest nie tylko do prowadzenia dla
każdego roku podatkowego ewiden-
cji przychodów oraz wykazu środ-
ków trwałych oraz wartości niema-
terialnych i prawnych, ale także ewi-
dencji wyposażenia. Podatnik powi-
nien też posiadać i przechowywać
dowody zakupu towarów i materia-
łów.
Stawki podatku wynoszą 20, 17,
8,5, 5,5 oraz 3 proc. Jaką stawkę za-
stosować do określonego rodzaju
działalności, precyzuje art. 12 usta-
wy o zryczałtowanym podatku do-
chodowym od niektórych przycho-
dów osiąganych przez osoby fizycz-
ne. Na przykład zapłacimy 17 proc.
ryczałtu od przychodów ze świad-
czonych usług hoteli (PKWiU gru-
pa 55.1), świadczonych przez obiek-
ty noclegowe turystyki oraz inne
miejsca krótkotrwałego zakwatero-
wania (PKWiU grupa 55.2). Z kolei
z tytułu działalności usługowej w za-
ETAP 2
Upewnij się,
czy karta jest
dla ciebie
Z opodatkowania w formie karty
podatkowej skorzystać mogą tylko
ci podatnicy, którzy spełniają ściśle
określone warunki. Jak wynika
z ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przy-
chodów osiąganych przez osoby fi-
zyczne, z tej formy opodatkowania
mogą skorzystać osoby fizyczne
prowadzące samodzielnie działal-
ność gospodarczą oraz spółki cywil-
ne osób fizycznych. Podatnik powi-
nien też pamiętać o sprawdzeniu –
przed dokonaniem wyboru – czy
spełnia kryterium branżowe wynika-
jące z załącznika nr 3 do ustawy i je-
go 12 tabel. Znalazły się tam m.in.
działalność usługowa w zakresie
handlu detalicznego żywnością, na-
pojami, wyrobami tytoniowymi
oraz kwiatami, działalność usługo-
wa w zakresie handlu detalicznego
artykułami nieżywnościowymi (z
pewnymi wyłączeniami), działal-
ność w zakresie sprzedaży domo-
wych posiłków w mieszkaniach
z wyłączeniem sprzedaży napojów
alkoholowych o zawartości powyżej
1,5 proc. alkoholu uzależniona od
ilości posiłków i liczby mieszkań-
ców miejscowości, w której wykony-
wane są usługi, działalność w zakre-
sie usług turystycznych, wynajmo-
wania pokoi gościnnych, a także
działalność gastronomiczna z wyłą-
czeniem sprzedaży napojów alkoho-
lowych o zawartości powyżej 1,5
proc. alkoholu – w tym sprzedaż lo-
dów z automatu.
Opodatkowanie w formie karty
podatkowej to bardzo wygodna for-
ETAP 3
Podejmij decyzję
Podatnicy prowadzący działal-
ność sezonową mogą także – jeśli
nie zdecydują się na wybór innej for-
my opodatkowania – opłacać poda-
tek na zasadach ogólnych określo-
nych w przepisach ustawy z dnia 26
lipca 1991 r. o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn.
zm.). Wtedy podatek płacony jest
według skali podatkowej (19, 30 lub
40 proc. w zależności od wielkości
dochodu) albo jako podatek liniowy
(19 proc.).
Anna Wojda
@
ZGŁOŚ SWÓJ PROBLEM: ksiegowosc@infor.pl
49743738.021.png 49743738.022.png 49743738.023.png
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 103 (1468) 30 MAJA 2005
4
Prostowanie błędów
www.gazetaprawna.pl
EKSPERT WYJAŚNIA
Noty korygujące
i odsetkowe
Pomyłka może zdarzyć się każdemu. Niestety, w przypadku podatników,
zwłaszcza VAT, naprawienie błędu wymaga więcej zachodu i musi być
przeprowadzone w odpowiedni sposób. Jednym z takich trybów jest
wystawienie noty korygującej.
Przemysław Skorupa, doradca
podatkowy w Baker&McKenzie
Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Czy odsetki będą
stanowiły przychód
podatkowy
Czy można wystawić w 2005 r. notę od-
setkową dotyczącą roku 2004? Jak w ta-
kiej sytuacji podatnik ma ją zaksięgować, czy
od razu jako przychód, czy dopiero po zapła-
cie np. zaległej faktury, z którą jest związane
wystawienie noty odsetkowej?
Jednym z problemów, jaki mo-
że się wiązać z korektą błędów na
fakturze za pomocą noty korygują-
cej, jest wywiązanie się z obowiąz-
ku doręczenia jej kontrahentowi.
Wystawiając notę korygującą
zgodnie z przepisami, należy ją
przesyłać wystawcy faktury lub
faktury korygującej wraz z kopią.
Nota „w drodze”
Problem może pojawić się w sy-
tuacji, gdy noty korygujące są
w drodze, a kontrola już zdążyła
zawitać do firmy. Sytuacja podat-
nika może okazać się trudna, bo
pozbawi kontrahenta prawa do
VAT. Takie stanowisko zaprezen-
tował Naczelny Sąd Administra-
cyjny, uznając, że przepisy nie
przewidują możliwości odliczeń
podatku, w sytuacji gdy podatnik
nie jest w posiadaniu stosownych
dokumentów korygujących wadli-
we faktury. Nawet wtedy, gdy znaj-
dują się one „w drodze” oraz gdy
potwierdzone zostały telefonicz-
nie lub faksem (wyrok z 1 marca
2000 r., I SA/Gd 2088/97, niepu-
blikowany).
Jak zauważył dalej NSA, jedną
z cech charakterystycznych uregu-
lowania dotyczącego VAT jest
znaczny stopień formalizmu i ry-
goryzmu. W systemie prawnym
dotyczącym tego podatku szcze-
gólne znaczenie i rolę przypisano
prawidłowo sporządzonej faktu-
rze, a na skutki błędów w faktu-
rach orzecznictwo zwracało uwa-
gę wiele razy.
W ocenie sądu nie do przyjęcia
jest bowiem stanowisko bagatelizu-
jące znaczenie stwierdzonych uchy-
bień w fakturach VAT. Uchybienia
te, nazwane przez skarżącego „for-
malnymi”, były na tyle istotne, że ja-
ko nabywca w zakwestionowanych
fakturach figurował inny podmiot
o innym numerze identyfikacji po-
datkowej niż skarżący. Jak podkre-
ślono dalej w uzasadnieniu, rów-
nież sposób skorygowania doku-
mentów nie dawał stronie skarżącej
możliwości skorzystania z przywile-
ju polegającego na prawie do obni-
żenia podatku należnego.
Z przywileju obniżenia podatku
należnego o naliczony może sko-
rzystać jedynie ten podmiot, który
przestrzega powszechnie obowią-
zujących przepisów w zakresie do-
kumentowania obrotów, tj. posia-
da prawidłowe faktury VAT. Sąd
zaznaczył, że to nie organy podat-
kowe pozbawiły stronę prawa do
obniżenia podatku, lecz to strona
nie spełniła warunków upoważnia-
jących do odliczenia podatku nali-
czonego, jak też nie spełnia wa-
runków niezbędnych do uznania
skuteczności korekt.
Zarzut strony skarżącej o nie-
uwzględnieniu wniosku o powoła-
Podstawowe zasady wystawiania
not korygujących
Notę korygującą może wystawić nabywca towaru lub usługi, któ-
ry otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki
dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze
sprzedawcą, nabywcą, oznaczeniem towaru lub usługi. Noty ko-
rygującej nie można wystawić w przypadku pomyłek dotyczących
faktury w zakresie:
– Pytanie podatnika dotyczy w istocie momentu,
w którym odsetki (np. od pożyczki, kredytu lub od-
setki za zwłokę) powinny zostać uznane za przy-
chód podatkowy. Co do zasady, w podatku docho-
dowym od osób prawnych obowiązuje tzw. zasada
memoriałowa. Oznacza to, że przychodem podatni-
ka są przychody należne, niezależnie od tego, czy
zostały one otrzymane. Od tej zasady wprowadzo-
ny jednak został wyjątek właśnie dla przychodów
z tytułu odsetek.
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych do przychodów
nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzyma-
nych odsetek od należności, w tym również od
udzielonych pożyczek (kredytów). Z przytoczone-
go przepisu wynika, że odsetki mogą zostać uznane
za przychód dopiero w momencie, w którym podat-
nik je faktycznie otrzyma. W urzędowej interpreta-
cji z dnia 13 stycznia 1999 r. (sygn. PB3/5912-722-
604/HS/98) minister finansów potwierdził, iż od-
setki takie są przychodami w dacie faktycznego
otrzymania i odpowiednio w tej samej dacie zapła-
cone przez dłużnika są jego kosztami uzyskania
przychodów.
Należy wskazać, iż analogiczne rozwiązania prze-
widziane są w ustawie o podatku dochodowym od
osób fizycznych. Kwestie momentu, w którym odset-
ki mogą zostać uznane za przychód, uregulowane zo-
stały w art. 14 ust. 3 pkt 2 wskazanej ustawy.
W związku z powyższym, z punktu widzenia prze-
pisów podatkowych nie ma przeszkód, aby „nota od-
setkowa” dotycząca należności z 2004 r. została wy-
stawiona w 2005 r. Odsetki wynikające z takiej noty
nie będą jednak przychodem w momencie jej wysta-
wienia, lecz dopiero w momencie, w którym dłużnik
zapłaci wskazane odsetki.
Na marginesie należy zauważyć, iż w analogiczny
sposób jak odsetki zapłacone traktowane są odsetki
skapitalizowane. Wniosek taki wypływa z wykładni
systemowej przepisów ustawy o podatku dochodo-
wym od osób prawnych. Został on również potwier-
dzony we wskazanej powyżej interpretacji urzędowej
ministra finansów. Zgodnie ze stanowiskiem resortu
finansów, odsetki skapitalizowane (tj. takie odsetki
od należności, które analogicznie jak należność głów-
na stanowią podstawę ustalania odsetek) są u wierzy-
ciela przychodem w każdorazowej dacie ich kapitali-
zacji dokonanej zgodnie z warunkami umów zawiera-
nych przez kontrahentów, a z drugiej strony u dłużni-
ków w tej samej dacie kapitalizacji są kosztem uzy-
skania przychodów.
jednostki miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wyko-
nanych usług;
ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny
jednostkowej netto);
wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy
sprzedaż, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto);
stawki podatku;
sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług
z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od
podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów
(usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych sta-
wek podatku;
wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwo-
tą podatku (wartości sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty
dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od
podatku lub niepodlegających opodatkowaniu;
kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażo-
nej cyframi i słownie.
UWAGA! Noty korygujące powinny zawierać wyrazy NOTA KORY-
GUJĄCA (par. 21 rozporządzenia ministra finansów z dnia
27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podat-
nikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur,
sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do któ-
rych nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów
i usług – Dz.U. nr 97, poz. 971).
nie na świadków dostawców i pra-
cowników skarżącej w celu okre-
ślenia stanu faktycznego zaistnia-
łych zdarzeń gospodarczych jest
więc niezasadny, ponieważ pod-
stawę ustalenia stanu faktycznego
stanowią dokumenty źródłowe
strony skarżącej oraz dokumenty
uzyskane z innych jednostek –
konkludował sąd.
Nie zawsze można
wystawić notę
Kolejną ważną sprawą jest to, że-
by wiedzieć, kiedy można wystawić
notę korygująca, a kiedy już trzeba
wystawić fakturę korygującą. Do
tej kwestii odniósł się NSA w in-
nym wyroku, stwierdzając, że nota
korygująca, a nie faktura korygują-
ca, może być wystawiona, jeżeli na-
bywca stwierdził wystąpienie w fak-
turze VAT pomyłki, np. w odpo-
wiednim oznaczeniu faktury jako
np. faktura VAT ZPChr. Sąd przy-
pomniał, że jest zasadą wystawia-
nie faktur korygujących, gdy wystą-
piła okoliczność mająca wpływ na
kwoty lub kwotę wykazaną w faktu-
rze, zaś not korygujących, gdy wy-
stąpiła okoliczność niemająca
wpływu na żadną kwotę wykazaną
w fakturze, ale niekiedy uniemożli-
wiającą dokonanie odliczenia, np.
brak oznaczenia faktury VAT
ZPChr (wyrok z 20 stycznia 2000
r., III SA 292/99, niepublikowany).
W innym wyroku NSA zauwa-
żył ponadto, że zwrot „jakakol-
wiek informacja wiążąca się z na-
bywcą” oznacza możliwość kory-
gowania pomyłek w sposobie
określenia nabywcy, np.: błąd
w nazwie, adresie lub numerze
identyfikacyjnym itp. Mogą być
prostowane w tym trybie pomyłki
dotyczące tego konkretnego po-
datnika. W ocenie sądu nie można
natomiast na drodze wystawienia
noty korygującej zmienić podmio-
tu umowy sprzedaży z jednego ist-
niejącego realnie na drugi mający
również swój byt cywilno-prawny
i podatkowy (wyrok NSA z 27
października 1999 r., III SA
7685/98 niepublikowany).
Nota odsetkowa
Odrębnym sposobem, który
może posłużyć do weryfikacji do-
kumentów – tym razem w zakre-
sie księgowości – jest nota odset-
kowa. Do tej kwestii odniósł się
NSA, orzekając, że adnotacja na
nocie odsetkowej o uwzględnieniu
odmowy zapłaty odsetek przez
kontrahenta nie jest równoznacz-
na z anulowaniem noty, a jedynie
stanowi podstawę do wystawienia
stosownego dowodu księgowego
(wyrok NSA z 29 października
1997 r., III SA 799/96, niepubliko-
wany).
Not. Aleksandra Tarka
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodo-
wym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54,
poz. 654 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14,
poz. 176 z późn. zm.).
@
ZGŁOŚ SWÓJ PROBLEM: ksiegowosc@infor.pl
Aleksandra Tarka
49743738.024.png 49743738.025.png 49743738.026.png
Ewidencje
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
5
JAKIE EWIDENCJE
U RYCZAŁTOWCÓW
U stawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od
Ewidencja w biurze
Prowadzenie ewidencji można przekazać do wyspecjalizowane-
go biura rachunkowego. W takim przepadku to biuro powinno
przechowywać ewidencję. W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umo-
wy z biurem rachunkowym podatnik musi zawiadomić o tym
fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W zawiado-
mieniu należy wskazać nazwę i adres biura oraz miejsce przecho-
wywania ewidencji i dowodów związanych z jej prowadzeniem.
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fi-
zyczne nakazuje podatnikom i spółkom, których
przychody podlegają temu podatkowi, prowadzenie
kilku rodzajów ewidencji. Najważniejsza z nich to
prowadzona odrębnie za każdy rok podatkowy ewi-
dencja przychodów. Pozostałe wykazy dotyczą środ-
ków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposa-
żenia. Obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów nie dotyczy po-
datników osiągających przychody (pieniądze, wartości pieniężne, war-
tości świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń) z tytułu
umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów
o podobnym charakterze. Wysokość tych przychodów musi jednak wy-
nikać z umowy zawartej w formie pisemnej. Podatników tych nie doty-
czy także obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jeżeli po-
datnicy osiągają zarówno przychody z najmu, jak i przychody z poza-
rolniczej działalności gospodarczej, obowiązek prowadzenia ewidencji
wyposażenia obejmie wyłącznie wyposażenie związane z działalnością
gospodarczą.
Ewidencja przychodów
Ewidencję oraz dowody, na podstawie których są dokonywane wpisy
do ewidencji, a także dowody zakupu towarów należy przechowywać
w miejscu wykonywania działalności. Jeśli działalność jest prowadzona
w formie spółki, ewidencję należy przechowywać w miejscu wskazanym
przez podatnika lub podatników – jako jej siedziba.
Szczegółowe warunki, jakie powinna spełniać ewidencja prowadzona
na potrzeby zryczałtowanego podatku, określa rozporządzenie ministra
finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji
przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych (Dz.U. nr 219, poz. 1836 z późn. zm.). Rozporządzenie okre-
śla nie tylko sposób prowadzenia ewidencji przez podatników, którzy wy-
brali opodatkowanie podatkiem ryczałtowym, ale także opisuje szczegó-
łowe warunki, jakim powinna ona odpowiadać, aby stanowiła dowód
w postępowaniu podatkowym. W rozporządzeniu tym można znaleźć
także informacje na temat sposobu dokumentowania przychodów i ob-
liczania należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz
wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Przepisy rozporządzenia zobowiązują podatników – „ryczałtowców” do
prowadzenia ewidencji według wzoru, który umieszczono w załączniku
do rozporządzenia. Minister określił przypadki, w których należy prowa-
dzić jedną, wspólną ewidencję dla kilku podatników. Otóż zgodnie z par.
2 pkt 1 rozporządzenia dokumentację taką będą prowadzić podatnicy
wykonujący działalność w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub
spółki jawnej osób fizycznych.
Zgodnie z pkt 2 tego samego paragrafu, wspólną ewidencję muszą
także prowadzić małżonkowie, między którymi istnieje wspólność mająt-
kowa, osiągający przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierża-
wy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przepis
ten nie będzie miał jednak zastosowania, jeżeli małżonkowie złożyli
oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.
Podatnicy dokonujący odliczeń od przychodów powinni wykazywać
je w odrębnych pozycjach ewidencji i zmniejszyć o te kwoty wartość
przychodu stanowiącego podstawę opodatkowania. Po zakończeniu mie-
siąca, do 20 dnia następnego miesiąca, należy podsumować zapisy, obli-
czyć i wpisać do ewidencji kwotę ryczałtu od przychodów ewidencjono-
wanych, a także kwoty przysługujących obniżek oraz ulg od tego ryczał-
tu. W przypadku prowadzenia więcej niż jednej ewidencji, sumy mie-
sięczne zapisów z poszczególnych ewidencji należy przenieść do jednej
z nich i podsumować. Jeżeli podatnik musi dokonać doliczeń do podat-
ku, doliczenia takie powinno się wykazać w ewidencji. O kwoty doliczeń
należy też zwiększyć wartość przychodu podlegającego opodatkowaniu
lub należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
RADZIMY
Pamiętajmy o tym, by zbroszurować ewidencję i kolejno po-
numerować jej karty. Oznacza to, że poszczególne strony ewi-
dencji nie mogą być luźne. Aby urząd skarbowy nie miał za-
strzeżeń, należy je zszyć choćby zwykłym zszywaczem.
imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy (lub nazwy skróco-
ne nabywcy i sprzedawcy) oraz ich adresy,
numery identyfikacyjne lub numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy,
numer kolejny faktury,
dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę
wystawienia,
nazwę towaru i usługi,
jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych
usług,
ceny jednostkowe netto towarów lub usług,
wartość netto sprzedanych towarów lub wykonanych usług,
kwotę podatku naliczoną od sumy wartości sprzedaży netto towarów,
wartość sprzedanych towarów lub wykonanych usług wraz z podatkiem
(brutto),
kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem,
imiona i nazwiska lub podpisy osób uprawnionych do wystawienia i od-
bioru faktury.
Faktura powinna być wystawiona co najmniej w dwóch egzempla-
rzach. Oryginał otrzymuje nabywca, a kopia zostaje u sprzedawcy. Pod-
mioty korzystające ze zwolnienia z VAT nie wystawiają faktur, lecz ra-
chunki, które nie zawierają aż tak szczegółowych danych jak faktury. Ra-
chunki muszą posiadać następujące dane:
imiona i nazwiska, nazwę lub firmę,
adres sprzedawcy i nabywcy lub wykonawcy i odbiorcy usługi,
datę wystawienia i numer rachunku,
rodzaj i ilość towarów lub usług oraz ich cenę jednostkową,
sumę należności,
podpis wystawcy i jego pieczątkę.
W przypadku sprzedaży bez faktur wpisów do ewidencji dokonuje się
na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego. Do-
wód taki zawiera jedną kwotę, która wykazuje wartość przychodów za
dzień z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ry-
czałtu od przychodów ewidencjonowanych.
RADZIMY
Dla celów podatkowych kopie wszystkich dokumentów księ-
gowych, a więc zarówno faktur, jak i rachunków muszą być
przechowywane przez co najmniej 5 lat.
Zgodnie z par. 4 rozporządzenia w sprawie prowadzenia ewidencji
przychodów w przypadku przychodów określonych w art. 14 ust. 2 usta-
wy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli np. przychodów
z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanego do działal-
CZEKAMY NA OPINIE I PYTANIA CZYTELNIKÓW
530 49 68
@
marcin.musial@infor.pl
GAZETA PRAWNA NR 103 (1468) 30 MAJA 2005
Wybór opodatkowania przychodów podat-
kiem zryczałtowanym pociąga za sobą obo-
wiązek prowadzenia kilku ewidencji. Gra mo-
że się jednaki, okazać warta świeczki. Obo-
wiązki ewidencyjne podatników opłacających
ryczałt są bowiem znacznie mniej uciążliwe niż
w przypadku innych form opodatkowania.
Dokumenty będące podstawą wpisów do ewidencji
Rozporządzenie do ustawy mówi, że dowodami, na podstawie któ-
rych dokonuje się wpisów w ewidencji, są faktury VAT (w szczególności
faktur VAT marża, faktur VAT RR, faktur VAT MP), dokumenty celne,
rachunki oraz faktury korygujące, noty korygujące – zwane potocznie
fakturami. Dokumenty te muszą odpowiadać warunkom określonym
w odrębnych przepisach. I tak np. faktury VAT powinny zawierać przy-
najmniej:
49743738.027.png 49743738.028.png 49743738.029.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin