Muzykoterapia.pdf

(127 KB) Pobierz
04 Dobrzynska.p65
PRACA POGLĄDOWA
ISSN 1643–0956
Ewelina Dobrzyńska 1 , Helena Cesarz 2 , Joanna Rymaszewska 1 , Andrzej Kiejna 1
1 Katedra i Klinika Psychiatrii Akademii Medycznej we Wrocławiu
2 Zakład Muzykoterapii Ogólnej i Stosowanej Akademii Muzycznej we Wrocławiu
Muzykoterapia
Music therapy
STRESZCZENIE
Od najdawniejszych czasów terapię muzyką stoso-
wano w leczeniu różnych chorób, jednak dopiero po
II wojnie światowej uznano ją za formę psychotera-
pii. Według Galińskiej można wyróżnić cztery obszary
wpływu muzyki na organizm ludzki: psychosoma-
tyczny, psychologiczny, psychomotoryczny oraz pe-
dagogiczny. Warunkuje to różnorodność celów oraz
możliwości stosowania muzykoterapii. Współcześnie
terapia za pomocą muzyki znajduje zastosowanie za-
równo w medycynie (między innymi w psychiatrii,
kardiologii, geriatrii, położnictwie, intensywnej te-
rapii czy opiece paliatywnej), pedagogice specjalnej,
jak i w resocjalizacji. W artykule omówiono rodzaje
muzykoterapii (muzykoterapia aktywna i percepcyj-
na, indywidualna i grupowa) oraz jej poszczególne
techniki, ze szczególnym uwzględnieniem technik
odreagowująco-wyobrażeniowych, wykorzystują-
cych psychologiczny mechanizm projekcji oraz pro-
ces symbolizacji. Zasygnalizowano również koniecz-
ność dalszych badań naukowych dotyczących me-
chanizmów wpływu muzyki na człowieka oraz sku-
teczności muzykoterapii w terapii różnych zaburzeń.
there can be distinguished four areas of music ma-
terial effect on human body: psychosomatic, psy-
chological, psychomotor and pedagogic. That de-
terminates heterogeneity of aims and possibilities
of application of music therapy. Contemporary mu-
sic therapy can be applied in medicine (among the
others in psychiatry, cardiology, geriatrics, obstet-
rics, intensive and palliative care), special pedago-
gy, as well as in resocialization. In article different
types of music therapy (active and receptive, indi-
vidual and group) and techniques are discussed. In
particular abreaction-visual techniques (taking ad-
vantage of psychological projection mechanism and
symbolization process) have been took into consid-
eration. The necessity of further scientific research-
es over mechanisms of music effects on human be-
ing and music therapy efficiency in different disor-
ders treatment has been highlighted.
key words: music therapy, techniques of music
therapy, types of music therapy
słowa kluczowe: muzykoterapia, techniki
muzykoterapeutyczne, rodzaje muzykoterapii
Czym jest muzykoterapia,
jakie ma cele i zastosowanie?
Terapię muzyką wykorzystywano w leczeniu
różnych chorób od najdawniejszych czasów [1], lecz
dopiero po II wojnie światowej uznano ją za formę
psychoterapii [2], między innymi obok choreotera-
pii, dramoterapii, psychorysunku czy biblioterapii.
Najnowsza definicja Amerykańskiego Towarzystwa
Muzykoterapeutycznego (AMTA, American Music
Therapy Association , 2005) [3] za muzykoterapię
uważa kliniczne, oparte na dowodach naukowych
stosowanie muzyki w relacji terapeutycznej przez
osobę odpowiednio wykwalifikowaną do osiągania
zindywidualizowanych celów.
Aby muzykoterapia spełniała cele terapeutycz-
ne, opracowano standardy jej stosowania oraz okre-
ślone procedury. Aktualne wytyczne AMTA [3] doty-
czące praktyki klinicznej muzykoterapii zawierają
ABSTRACT
Since immemorial times music was applied in treat-
ment of different diseases but only since Second
World War music therapy has been recognized as
a form of psychotherapy. According to E. Galinska
Adres do korespondencji: lek. Ewelina Dobrzyńska
Katedra i Klinika Psychiatrii Akademii Medycznej we Wrocławiu
ul. Pasteura 10, 50–367 Wrocław
tel.: (071) 784 16 00, faks: (071) 784 16 02
e-mail: edobrzynska@poczta.fm
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2006; 2 (6): 84–88
Copyright © 2006 Via Medica
84
www.psychiatria.med.pl
41159426.002.png
 
Ewelina Dobrzyńska i wsp., Muzykoterapia
siedem standardów głównych oraz ich szczegółowy
opis w zależności od rodzaju zastosowania muzyko-
terapii. Standardy główne obejmują:
— podjęcie decyzji o zastosowaniu muzykoterapii;
— ocenę pacjenta/klienta (uwzględniającą między
innymi wiek, diagnozę, funkcje poznawcze, spo-
sób komunikacji, poziom funkcjonowania, po-
trzeby i mocne strony pacjenta);
— planowanie programu muzykoterapii;
— zasady prowadzenia muzykoterapii;
— prowadzenie dokumentacji;
— opracowanie podsumowania i dalszych zaleceń po
zakończonym procesie muzykoterapeutycznym;
— konieczność ciągłego kształcenia się muzykote-
rapeuty.
Wpływ muzyki wykorzystywanej w terapii na
organizm ludzki jest wielostronny. Galińska wydzie-
liła cztery obszary oddziaływań i związane z nimi kie-
runki rozwoju muzykoterapii [4]: psychosomatyczny
(zakładający wsparcie psychiczne dla pacjenta oraz
regulację czynności wegetatywnych organizmu),
psychologiczny (wpływy emocjonalne, komunikacyj-
no-interakcyjne, poznawcze i humanistyczne), psy-
chomotoryczny (terapia muzyką zaburzeń motoryki
ciała; muzyka jako czynnik porządkujący i stymulu-
jący ruch) oraz pedagogiczny (muzyka jako czynnik
terapeutyczny w różnych zaburzeniach psychofizycz-
nych dzieci i młodzieży oraz kłopotach natury dy-
daktyczno-wychowawczej).
Uwzględniając te obszary oddziaływania, za
Kieryłem można sformułować między innymi nastę-
pujące cele muzykoterapii (głównie w aspekcie mu-
zykoterapii grupowej) [wg: 5]: ujawnianie i odreago-
wanie negatywnych emocji chorego, wyzwolenie
jego potrzeby ekspresji, obniżenie poziomu lęku oraz
obniżenie wzmożonego napięcia mięśniowego; po-
prawa komunikacji, integracja (grupy, rodziny, zdro-
wych i chorych), synchronizacja funkcji ustroju pod
wpływem odczucia rytmu wewnętrznego wyzwolo-
nego przez muzykę; uwrażliwienie kulturowe; po-
szerzenie zainteresowań muzycznych; nauczenie
wspomaganych muzyką form rekreacji (zarówno
aktywności, jak i relaksu); stymulacja rozwoju psy-
choruchowego dzieci i młodzieży; zmiana nieprawi-
dłowych zachowań psychofizycznych: poprawa sa-
mopoczucia, zaspokojenie potrzeb emocjonalnych,
pozytywne wzmocnienie własnej wartości; potwier-
dzenie lub korekta diagnozy oraz przygotowanie do
profilaktycznego wykorzystania muzyki w okresie
zdrowia.
Przedstawione obszary oddziaływania oraz
związane z nimi cele muzykoterapii warunkują jej
bardzo szerokie zastosowanie. Obecnie terapię za
pomocą muzyki wykorzystuje się zarówno w profi-
laktyce zdrowia psychicznego, jak i w leczeniu oraz
rehabilitacji różnych schorzeń. Znajduje ona zasto-
sowanie w medycynie (między innymi w psychiatrii,
kardiologii, intensywnej terapii, geriatrii, położnic-
twie, opiece paliatywnej), a także w pedagogice spe-
cjalnej czy zakładach karnych i resocjalizacyjnych. Mu-
zykoterapia najczęściej jako metoda wspomagająca
jest elementem kompleksowych oddziaływań lecz-
niczych, przy czym może stanowić uzupełnienie le-
czenia zarówno szpitalnego, jak i ambulatoryjnego
czy sanatoryjnego [6–10].
W psychiatrii w terapii nerwic muzykoterapia
ułatwia odreagowanie nagromadzonych napięć
i emocji, ujawnianie konfliktów i problemów emo-
cjonalnych, nawiązywanie kontaktów interpersonal-
nych oraz osłabia lęk. Z kolei w zaburzeniach depre-
syjnych muzykoterapia wpływa korzystnie na nastrój,
osłabia lęk, wyzwala pozytywne emocje oraz zmniej-
sza poczucie izolacji i odrzucenia. Znaczenie terapii
muzyką w schizofrenii polega natomiast na działa-
niu stymulującym emocje, uwrażliwianiu, aktywiza-
cji i redukcji nastawienia autystycznego [11]. Muzy-
koterapia pozwala na kontakt niewerbalny, stwarza
poczucie bezpieczeństwa i sprzyja otwieraniu pacjen-
tów na wzajemne relacje. Korzystnie wpływa też na
funkcje poznawcze, na przykład na poprawę kon-
centracji uwagi, porządkowanie myślenia.
Skuteczność muzykoterapii zależy między in-
nymi od precyzyjnego określenia jej celu, odpowied-
niego doboru metod i technik muzykoterapeutycz-
nych oraz materiału muzycznego, przy uwzględnie-
niu wskazań i przeciwwskazań, a także indywidual-
nych preferencji pacjenta. Zależy także od umiejęt-
ności psychoterapeutycznych muzykoterapeuty, czyli
od rozumienia procesu psychoterapeutycznego, któ-
ry prowadzi on, stosując środki i aktywności muzycz-
ne, a następnie od znajomości warsztatu muzykote-
rapeutycznego (w pierwszej kolejności od rozumie-
nia języka muzycznego, którym posługuje się pacjent
podczas gry na instrumencie, a także od znajomości
reguł percepcji muzycznej stosowanej w warunkach
terapii).
Rodzaje muzykoterapii
Rodzaje muzykoterapii można wyodrębnić w za-
leżności od typu aktywności pacjenta (klienta) oraz od
liczby pacjentów uczestniczących w zajęciach (ryc. 1).
Uwzględniając rodzaj aktywności pacjenta,
wyróżnia się muzykoterapię percepcyjną (odbiorczą)
oraz aktywną (wykonawczą). Należy jednak zazna-
czyć, że muzykoterapia percepcyjna także wymaga
www.psychiatria.med.pl
85
 
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2006, tom 6, nr 2
Muzykoterapia
Rodzaj aktywności
Liczba pacjentów
Percepcyjna
Aktywna
Indywidualna
Grupowa
Ukierunkowana Twórcza
Nieukierunkowana
Odtwórcza
Rycina 1. Rodzaje muzykoterapii
Figure 1. Types of music therapy
określonej aktywności pacjenta, głównie emocjonal-
nej i „mentalnej” (między innymi zdolności do my-
ślenia metaforycznego, twórczego).
Muzykoterapia percepcyjna oznacza wysłucha-
nie dobranych odpowiednio przez terapeutę (w za-
leżności od potrzeb pacjenta) utworów muzycznych
lub ich fragmentów. Wysłuchanie muzyki może się
odbywać w sposób swobodny, niesugerujący odbio-
ru (muzykoterapia nieukierunkowana, niedyrektyw-
na) lub w sposób zadaniowy (muzykoterapia ukie-
runkowana, dyrektywna), gdzie terapeuta narzuca
z góry rodzaj skojarzeń (np. polecając wyobrażenie
sobie miejsca, które może ilustrować dana muzyka).
Do ukierunkowanych form percepcji należą między
innymi technika „tematycznej” projekcji oraz Guided
Imagery and Music Helen Bonny [12]. Istotnym ele-
mentem muzykoterapii odbiorczej jest werbalizacja
własnych przeżyć, wspomnień, emocji towarzyszą-
cych słuchaniu muzyki. Wypowiadanie się na ten
temat na forum grupy i dyskusja pacjentów posia-
dają również walory terapeutyczne.
W muzykoterapii aktywnej pacjent uczy się pra-
widłowej komunikacji, uzewnętrznia swoje nastro-
je, skojarzenia i treści pozamuzyczne poprzez takie
formy aktywności, jak: gra na instrumentach, dialo-
gi instrumentalne, śpiew, ruch do muzyki, improwi-
zacje instrumentalne, wokalne, ruchowe, dyrygowa-
nie, komponowanie piosenek i utworów instrumen-
talnych, rysowanie przy muzyce czy relaksacja.
W zależności od rodzaju tej aktywności można wy-
różnić muzykoterapię twórczą (obejmującą produk-
cje własne pacjenta) oraz odtwórczą (na przykład
wokalne czy instrumentalne wykonywanie utworów
znanych kompozytorów). Celem muzykoterapii ak-
tywnej jest szeroko rozumiana aktywizacja pacjen-
ta. Znajduje ona zastosowanie praktycznie we
wszystkich działaniach związanych z terapią i lecz-
nictwem, przede wszystkim w rehabilitacji i peda-
gogice specjalnej. Może także służyć uzyskaniu przez
pacjenta wglądu w strukturę własnej osobowości.
Muzykoterapię można także podzielić na indy-
widualną i grupową — w zależności od liczby pa-
cjentów uczestniczących w zajęciach terapeutycz-
nych. W muzykoterapii grupowej pacjenci wchodzą
we wzajemne interakcje, co może korzystnie wpły-
wać na rozwój empatii, rozwijać umiejętność wyra-
żania emocji, a także poprawiać funkcjonowanie
społeczne. Wspólne przeżywanie muzyki może przy-
śpieszyć emocjonalne „otwarcie się”, które umożli-
wia pacjentowi przezwyciężenie istniejących postaw
obronnych. Możliwość mówienia o własnych upodo-
baniach muzycznych, działaniu muzyki, ułatwia wy-
powiadanie się osobom nieśmiałym, skrępowanym
w sytuacji grupowej. Są to tematy stosunkowo bez-
pieczne. Pewne poczucie bezpieczeństwa w kontak-
tach stwarza również możliwość rzutowania wła-
snych odczuć na muzykę, przypisywanie kompozy-
torowi czy wykonującemu utwór muzykowi określo-
nych myśli, uczuć i nastrojów.
Techniki muzykoterapii
Muzykoterapia wykorzystuje wiele różnorod-
nych technik. Maranto [13] opracowała szczegóło-
we zestawienie wszystkich metod i technik muzyko-
terapii, określając ich rolę w diagnostyce i terapii jako
aktywność: muzyczną receptywną, improwizacyjną
instrumentalną, kompozytorską, wokalną — do za-
stosowania w technikach psychoterapeutycznych,
treningach rehabilitacyjnych, w przebiegu działań
biopsychologicznych, w postępowaniu paliatywnym
i profilaktycznym, a także w wychowywaniu, rozwi-
janiu osobowości, aktywizowaniu i uczeniu określo-
nych zachowań.
Ważny wydaje się także podział Lecourt na tech-
niki mediacyjne i strukturalne [14]. Te pierwsze po-
sługują się łącznikiem między pacjentem a terapeutą
lub grupą, te drugie opierają się na związku struktu-
ry muzycznej ze strukturą psychiczną.
Galińska [15] natomiast podzieliła techniki mu-
zykoterapeutyczne między innymi na techniki odre-
agowująco-wyobrażeniowe oraz aktywizujące emo-
cjonalnie (w których muzyka jest środkiem katalizu-
jącym i intensyfikującym proces wyobrażeniowy
86
www.psychiatria.med.pl
41159426.003.png
Ewelina Dobrzyńska i wsp., Muzykoterapia
u pacjenta), treningowe (relaksacyjne, stosowane
w terapii behawioralnej, oparte na treningu autogen-
nym Schultza), komunikatywne (związane z uczeniem
komunikacji społecznej) oraz kreatywne (do których
należą improwizacje instrumentalne czy wokalne).
Techniki odreagowująco-wyobrażeniowe oraz
aktywizujące emocjonalnie, wykorzystywane w mu-
zykoterapii percepcyjnej, najczęściej opierają się na
mechanizmie projekcji. Wychodzą one z założenia,
że w zachowaniu człowieka między bodźcem a re-
akcją wyrażają się jego indywidualne cechy psychicz-
ne. Każdy z nas dostrzega, poznaje, zapamiętuje,
myśli i wyraża swój stosunek do otoczenia przez pry-
zmat własnej osobowości i indywidualnych doświad-
czeń. Cechy człowieka uzewnętrzniają się i nabierają
szczególnego znaczenia wówczas, gdy sytuacja jest
wieloznaczna i umożliwia swobodę wyboru zacho-
wania [16]. Taka właśnie wieloznaczność (poliseman-
tyczność) odróżnia muzykę od innych sztuk. Muzyka
sama w sobie nie zawiera określonych treści poza-
muzycznych, co sprawia, że każdy słuchacz może ją
odmiennie interpretować i przeżywać. Uruchamia-
jąc mechanizm projekcji, rzutuje na muzykę własne
cechy, emocje, pragnienia, marzenia, cele życiowe,
skrywane potrzeby, postrzeganie świata i najbliższe-
go otoczenia. Dzięki temu, że struktury muzyczne
tworzą przebiegi o charakterze napięć i odprężeń,
mogą być dźwiękową analogią emocji przeżywanych
przez człowieka [wg: 17]. Poza tym właściwością
muzyki jest oddziaływanie bezpośrednio na sferę
emocjonalną z pominięciem kontroli intelektualnej,
co umożliwia dotarcie do głęboko skrywanych emo-
cji. Ten sam bodziec w postaci utworu muzycznego
może wywoływać u słuchaczy podobne (lub różne)
reakcje emocjonalne, którym nada on odmienne
znaczenie. Rodzaj odczuć i skojarzeń wyzwolonych
podczas słuchania muzyki zależy przede wszystkim
od stopnia wrażliwości emocjonalnej, gustu muzycz-
nego, wcześniejszych doświadczeń muzycznych, od
aktualnego samopoczucia, nastroju, stanu psycho-
fizycznego, osobowości, a także od sytuacji poprze-
dzającej bezpośrednio słuchanie muzyki [18]. Zależy
także od problematyki, w odniesieniu do której me-
taforycznie sformułowany jest temat i w jakim stop-
niu dotrze odpowiednio dobrana do niego muzyka.
Techniki odreagowująco-wyobrażeniowe wykorzy-
stywane są zarówno w celach terapeutycznych, jak
i diagnostycznych. Emocje ujawnione podczas mu-
zykoterapii (często do tej pory nieuświadamiane) są
odreagowywane i porządkowane. Uświadamianie
sobie uczuć i kontakt z własnymi emocjami sprzy-
jają otwarciu się na innych, a to przyczynia się do
poprawy komunikacji z otoczeniem [19].
Mechanizm psychologicznego działania muzy-
ki polega na uruchamianiu procesów symbolizacji,
co zachodzi na zasadzie [20]:
— podobieństwa bodźca muzycznego do zachowań
emocjonalnych (a także motorycznych, werbal-
nych, fizjologicznych);
— aktywowania śladów pamięciowych, tak zwanych
engramów neuronalnych (muzyka sięga do zma-
gazynowanych w ciele migdałowatym doświad-
czeń emocjonalnych, odblokowuje emocje i zwią-
zane z nimi wspomnienia wyparte do podświa-
domości);
— percepcji polisensorycznej słuchowo-wzrokowo-
ruchowej (co sprawia, że podczas słuchania mogą
powstawać skojarzenia obrazowe).
Muzyka może być zatem nośnikiem znaczeń
symbolicznych, co tłumaczy łatwość i częstość wy-
stępowania podczas percepcji takich zjawisk, jak:
projekcja, identyfikacja z nią bądź jej personifikacja.
Zjawiska te ujawniają się przede wszystkim wtedy,
gdy zostaje pobudzona fantazja słuchacza. Dzięki
analizie znaczeń, które ujawnia pacjent w przeżyciu
muzycznym, można kierować jego emocjonalnością,
myśleniem i zachowaniem, inspirując go do poszu-
kiwania optymalnych rozwiązań własnych proble-
mów, a przede wszystkim nowego sposobu przeży-
wania otaczającej rzeczywistości.
Najczęściej terapeuta ukierunkowuje proces
wyobrażeniowy na określone zadania poprzez tech-
niki projekcyjne kierowane, zadając pacjentowi me-
taforyczne tematy. Do technik projekcyjnych wyko-
rzystywanych w muzykoterapii należą między inny-
mi: technika wolnych skojarzeń, czyli skojarzeń ge-
nerowanych swobodną, niekierowaną percepcją
muzyki (pytania pomocnicze, np. „Jakie uczucia,
wyobrażenia, wspomnienia wywołuje muzyka?”),
technika kierowanej wyobraźni (ja w sytuacji zain-
spirowanej tematem wybranym przez terapeutę
i podanym do odpowiedniej muzyki) czy technika zdań
niedokończonych (np. „Pod wpływem muzyki czuję
się jak...”). Wyniki nowszych badań [21] wskazują na
to, że dzięki doborowi odpowiedniej muzyki można
kierować procesem projekcyjnym u pacjenta, ponie-
waż istnieją określone struktury muzyczne, które wy-
wołują podobne, ponadindywidualne skojarzenia.
W procesie terapeutycznym wykorzystuje się
przeważnie różne rodzaje i techniki muzykoterapii.
Przykładem takiego łącznego zastosowania technik
percepcyjnych, ekspresyjnych (na przykład gry na
instrumentach) oraz psychodramatycznych w muzy-
koterapii jest metoda „portretu muzycznego”, któ-
rej autorem jest Galińska [22]. Metoda ta polega na
tworzeniu „lustra muzycznego” na temat wybrane-
www.psychiatria.med.pl
87
 
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2006, tom 6, nr 2
go pacjenta przez innych członków grupy terapeu-
tycznej oraz z wybranych przez terapeutę fragmen-
tów muzycznych (odzwierciedlających „ja jawne”,
„ukryte” i „przyszłościowe” pacjenta). W portrecie
muzycznym Galińska stosuje także „kodowanie mu-
zyczne” za pomocą instrumentu, co polega na wpro-
wadzeniu, a następnie utrwaleniu określonej infor-
macji muzycznej w określonym momencie procesu
terapeutycznego — pacjent znajduje jeden dźwięk
wytwarzany na instrumencie, który mu się podoba,
potem rytmizuje go i nadaje mu metrum [23].
2. Sidorowicz S. Słowo o Zakładzie Muzykoterapii Akademii Mu-
zycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Muzykoterapia Pol-
ska 2002; 1–2: 9–10.
3. http://www.musictherapy.org/quotes.html; z dn. 20.06.2006 r.
4. Galińska E. Kierunki rozwojowe w polskiej muzykoterapii. Ze-
szyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu 1990; 45:
162.
5. Kronenberger M. Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do za-
stosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Mediatour,
Szczecin 2004: 23.
6. Cassity M.D., Cassity J.E. Psychiatric music therapy assessment
and treatment in clinical training facilities with adults, adole-
scents, and children. J. Music Ther. 1994; 31: 2–30.
7. Cesarz H. Psychoterapeutyczna funkcja muzyki u chorych na
serce w warunkach oddziału szpitalnego. Zeszyty naukowe
Akademii Muzycznej we Wrocławiu 2002; 76: 173–178.
8. Almerud S., Peterson K. Music therapy — a complementary
treatment for mechanically ventilated intensive care patients.
Intensive Crit. Care Nurs. 2003; 19: 21–30.
9. Hillard R.E. Music therapy in hospice and palliative care:
a review of the empirical data. Evid.-based Complement. Altern.
Med. 2005; 2: 173–178.
10. Jeniak E. Muzykoterapeutyczna analiza egzystencjalna do za-
stosowania w resocjalizacji osób pozbawionych wolności. Ze-
szyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu 1981; 29:
263–288.
11. Janicki A., Tyszkiewicz M. Terapia kreatywna — arteterapia.
W: Bilikiewicz A., Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J. (red.).
Psychiatria. T. III. Wyd. Med. Urban & Partner, Wrocław 2003:
287–300.
12. http://www.bonnyinstitute.org/history.php; z dn. 20.06.2006 r.
13. Maranto C.D. Music therapy in health and education. W: Wi-
gram T. (red.). Heal M.H. Kingsley, London 1993: 153–174.
14. Lecourt E. Praca muzykoterapeuty w psychiatrii. Psychotera-
pia 2004; 1: 83–87.
15. Galińska E. Psychoterapeutyczne założenia muzykoterapii i ich
realizacja. Psychoterapia 1977; 12: 22.
16. Sęk H. Wprowadzenie do metod projekcyjnych. W: Sęk H. (red.).
Metody projekcyjne: tradycja i współczesność. Wyd. Nauko-
we UAM, Poznań 1984.
17. Guczalski K. Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce. Musica
Jagiellonica, Kraków 1999.
18. Galińska E. Muzykoterapia grupowa w psychiatrii. Muzykotera-
pia. Biuletyn Grupy Roboczej „Muzykoterapia”. Sekcja Psycho-
terapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego 1992; 2: 6–7.
19. Cesarz H. Muzykoterapia jako jedna z metod psychoterapeu-
tycznych w leczeniu osób z zaburzeniami psychicznymi. Fizjo-
terapia 2003; 11: 66.
20. Galińska E. Muzyka w terapii. Psychologiczne i fizjologiczne
mechanizmy jej działania. W: Jankowski W., Kamińska B., Miś-
kiewicz A. (red.). Człowiek — muzyka — psychologia. Akade-
mia Muzyczna, Warszawa 2000.
21. Galińska E., Kozińska J. Wpływ muzyki na symboliczny i dia-
gnostyczny wymiar procesu wyobrażeniowego. Muzyka. Kwar-
talnik poświęcony historii i teorii muzyki 2005; 4.
22. Galińska E. Doświadczenia urazowe i ich terapia metodą „por-
tretu muzycznego” PM. Psychoterapia 2003; 1: 19–40.
23. Galińska E. Muzykoterapia zaburzonego poczucia tożsamo-
ści. „Kodowanie muzyczne” — instalacja ego. Psychoterapia
2003; 3: 61–72.
Podsumowanie
Wielokierunkowe działanie materiału muzycz-
nego obejmujące różne sfery osobowości (moto-
ryczną, emocjonalno-popędową i poznawczą) umoż-
liwia pacjentowi między innymi odreagowanie sil-
nych negatywnych emocji, ułatwia mu komunikację
z innymi ludźmi, powoduje wystąpienie u niego prze-
życia kompensacyjnego obok kreatywnego i estetycz-
nego. Stwarza to możliwość stosowania różnorod-
nych technik muzykoterapeutycznych zarówno w me-
dycynie, pedagogice specjalnej, jak i resocjalizacji.
Współczesna muzykoterapia nawiązuje w swoich
celach i metodyce do synkretyzmu sztuki pierwotnej
i antycznej, włączając do terapii także werbalizację prze-
życia muzycznego, produkcje dźwiękowe na instrumen-
tach, śpiew, taniec, słowo, gest, dźwięk, a nawet rysu-
nek przy muzyce [1]. Kompleksowość takiego od-
działywania nie tylko ma walor terapeutyczny, ale
dostarcza także bogatego materiału diagnostyczne-
go dotyczącego pacjenta.
Pomimo powszechnego zastosowania muzyko-
terapii oraz licznych doniesień wskazujących na jej
efektywność, konieczne są dalsze badania naukowe,
których wyniki pozwolą na precyzyjne wyjaśnienia
mechanizmów oddziaływania muzyki na organizm
ludzki rozumiany jako jedność psychofizyczna i du-
chowa, a także na ocenę skuteczności muzykotera-
pii w poszczególnych zaburzeniach.
PIŚMIENNICTWO
1. Galińska E. Dzieje poglądów na lecznicze działanie muzyki.
Archiwum historii i filozofii medycyny 1987; 50: 239–239.
88
www.psychiatria.med.pl
41159426.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin