System budżetowy państwa.doc

(87 KB) Pobierz
Funkcje finansów publicznych

Finanse publiczne – wykład

Tryb niestacjonarny 2009/2010

System budżetowy państwa

Pojęcie i zakres oraz źródła prawa budżetowego

Przepisy prawne zaliczane do prawa budżetowego

·         zawierają normatywne definicje budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego

·         wskazują na podstawowe zasady budżetowe

·         normują proces tworzenia, wykonywania i kontroli budżetu państwa i budżetów jst

·         odnoszą się do rachunkowości i sprawozdawczości oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny budżetowej

Źródła prawa

    1. Konstytucja

·         właściwość ustawy budżetowej dla dochodów, wydatków państwa

·         możliwość stosowania prowizorium budżetowego

·         wyłączność inicjatywy ustawodawczej dla RM

·         elementy procedury uchwalania budżetu oraz kontrola wykonania budżetu z kwestią absolutorium włącznie

    1. Wśród ustaw stanowiących źródło prawa budżetowego wymienić należy:

·         ustawa o finansach publicznych

·         ustawy ustrojowe dotyczące jednostek samorządu terytorialnego

·         ustawa o radzie ministrów

·         ustawy o organach kontroli państwowej

·         ustawy o TK i TS

·         ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

 

Historyczny rozwój instytucji budżetu

Budżet jest to podstawowy plan finansowy państwa lub jednostki samorządu terytorialnego mający charakter dyrektywy i obejmujący dochody oraz wydatki o charakterze bezzwrotnym. Uchwalany przez parlament na okres przyszły, zwykle roczny

Podstawowy charakter budżetu jako planu finansowego państwa wyraża się w tym, że obejmuje on swym zakresem zasadniczą część dochodów i wydatków państwa lub j.s.t.

Dyrektywny charakter budżetu państwa jako planu wyraża się w tym, że budżet w sensie prawnym stanowi wiążące polecenie parlamentu skierowane do rządu oraz poszczególnych ministrów z osobna którego treścią jest zgromadzenie wskazanych w budżecie kwot dochodów oraz wydatkowanie środków na określone w budżecie cele

 

Rodzaje budżetów

·         budżet państwa obejmuje dochody i wydatki organów i instytucji państwowych

·         budżet j.s.t.

·         budżet federacji np. w USA

BUDŻET ZWYCZAJNY I NADZWYCZAJNY

·         zwyczajny obejmuje dochody i wydatki przewidywane zgodnie ze stanem prawodawstwa, sytuacją gospodarczą państwa i kierunkami działania jej władz.

·         nadzwyczajny dotyczy zazwyczaj wydatków których niezbędność ujawnia się już w trakcie roku budżetowego a dla których pokrycia planuje się dodatkowe dochody (np., z nowych podatków)

 

BUDŻETY WYDATKÓW BIEŻĄCYCH, MAJĄTKOWE INWESTYCYJNE

·         bieżących- obejmują wydatki i zapewniające ich realizację dochody na utrzymanie państwa i jego instytucji

·         majątkowe- obejmują dochody i wydatki związane z operacjami majątkowymi oraz wydatkami na cele rozwojowe, zwłaszcza na inwestycje infrastrukturalne

 ZASADY BUDŻETOWE

  1. zasada zupełności budżetu- postulat aby budżet obejmował wszystkie dochody i wydatki państwa
  2. zasada jedności budżetu- postulat ujęcia całości dochodów i wydatków
  3. zasada szczegółowości budżetu- postulat aby budżet uchwalony był nie tylko w globalnych kwotach dochodów i wydatków ale aby dochody te wydatki ukazane były w układzie analitycznym pozwalającym na ustalenie przewidywanej wydajności poszczególnych źródeł dochodów oraz kierunków i proporcji wydatków budżetowych.

Klasyfikacja budżetowa to prawnie określone zasady grupowania dochodów i wydatków budżetowych.

Budżet państwa składa się z części odpowiadających zasadniczo organom władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów oraz administracji rządowej.

Poszczególnymi częściami dysponują:

·         kierownicy organów

·         właściwi ministrowie

·         kierownicy urzędów centralnych

·         wojewodowie

 

Nazywa się ich dysponentami części budżetowych. Części dzieli się na działy a te z kolei na rozdziały a następnie na paragrafy.

  1. zasada jawności budżetu- w otwartości obrad parlamentu nad projektem budżetu, publikowanie ustawy budżetowej, popularyzowanie jej treści w środkach masowego przekazu.
  2. zasada jasności(przejrzystości) wyraża się w potrzebie takiego klasyfikowania i grupowania dochodów i wydatków aby dawał obraz podstawowych kierunków gospodarki finansowej państwa
  3. zasada roczności budżetu- konstytucyjna zasada roczności budżetu

·         istnieje nakaz corocznego opracowywania i uchwalania ustawy budżetowej

·         ustawy budżetowej nie można uchwalić na okres krótszy ani dłuższy od roku kalendarzowego którego dotyczy rok budżetowy

·         ustawa budżetowa obowiązuje zawsze od pierwszego stycznia danego roku budżetowego niezależnie od tego kiedy została uchwalona i ogłoszona oraz niezależnie od tego czy jej uchwalenie nie było poprzedzone zastosowaniem instytucji prowizorium budżetowego

·         ustawa budżetowa obowiązuje nie dłużej niż do 31 grudnia danego roku i nie wymaga oznaczenia faktu swej derogacji

·         wejście w życie, obowiązywanie i derogacja ustawy budżetowej na dany rok są niezależne od upływu kadencji i zmiany organów władzy ustawodawczej i wykonawczej w państwie

·         ustawa budżetowa nie może być uchylona, można ją natomiast nowelizować w toku jej wykonywania

·         upływ roku budżetowego którego dotyczy ustawa budżetowa nie stanowi przeszkody dla podjęcia czynności dotyczących kontroli i oceny jej wykonania oraz uruchomienia związanych z tym reguł odpowiedzialności

  1. zasada równowagi budżetowej- postulat zachowania odpowiednich relacji pomiędzy ogólną kwotą dochodów i wydatków budżetowych

Równowaga budżetowa oznacza pełne pokrycie wydatków budżetowych dochodami budżetowymi a także nadwyżką dochodów nad wydatkami. (art216 ust5 konstytucji RP )

  1. zasada uprzedniości budżetu- wymaga ona aby budżet był uchwalony przed początkiem roku budżetowego, który ma obowiązywać

 

 

 

 

 

 

PROCEDURA BUDŻETOWA (całokształt prawnie określonych zasad postępowania z budżetem)

1)      Ustalenie budżetu- obejmuje całokształt czynności, których treścią jest tworzenie budżetu jako planu posiadającego określoną formę prawną

ü      przygotowanie projektu budżetu( całokształt czynności których treścią jest tworzenie budżetu jako planu czyli określenie jego dochodów i wydatków zarówno w kwotach szczegółowych zgodnie z obowiązująca klasyfikacją budżetową jak i w kwotach globalnych

ü      uchwalenie budżetu- przekazanie parlamentowi projektu budżetu przez rząd, publikacja ustawy budżetowej

2)    Wykonywanie budżetu- obejmuje czynności polegające na gromadzeniu dochodów i dokonywaniu wydatków zgodnie z obowiązującym planem budżetowym

3)    faza kontroli wykonywania budżetu (2 stadia)

ü     sporządzenie przez organy administracji rządowej sprawozdania z wykonania budżetu

ü     kontrola wykonania budżetu przez parlament kończąca się udzieleniem rządowi absolutorium z wykonania budżetu

Wykonanie budżetu to ogół czynności polegających najogólniej rzecz biorąc na pobieraniu dochodów ze źródeł i w proporcjach wynikających z ustawy budżetowej oraz dokonywanie wydatków na cele i w kwotach w budżecie ustalonych

ZASDY WYKONANIA BUDŻETU

1)      Terminowość pobierania dochodów i dokonywania wydatków

2)    Zlecanie zadań na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych

3)    Dokonywanie wydatków na obsługę długu skarbu państwa przed innym wydatkami budżetu państwa

4)    Dokonywanie wydatków nieprzewidzianych, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych lub wyroków sądowych może następować bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel

5)    Możliwość dokonywania przeniesienia wydatków w budżecie państwa tylko w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych

 

 

 

 

WYKONAWCY BUDŻETU (3 kategorie)

1)      Pośredni wykonawcy budżetu- organy państwa sprawujące nadzór bądź kontrolę nad wykonaniem budżetu państwa jako całości lub jego części (RM, min. Finansów, dysponenci poszczególnych części budżetu)

2)    Bezpośredni wykonawcy budżetu- te organy państwowe oraz podlegające im jednostki budżetowe, które same gromadzą dochody na rzecz budżetu i dokonują wydatków z zasobów budżetowych

3)    Banki które sprawują bankową, kasową obsługę budżetu.

Prowizorium budżetowe jest planem gospodarki finansowej państwa posiadającym jednak kształt i charakter prawny nieco odmienny od budżetu. Do budżetu upodabnia prowizorium zarówno treść, plan finansowy, jak i forma prawna. Różnice polegają na tym, że prowizorium jest planem mniej szczegółowym, uchwalane jest na czas krótszy niż budżet, a ponadto prowizorium przestaje obowiązywać z chwilą wejścia w życie ustawy budżetowej. Celem prowizorium jest utknięcie sytuacji w której gospodarka finansowa państwa byłaby prowadzona przez pewien okres na skutek braku ustawy budżetowej bez żadnego obowiązującego planu.

Zmiana ustawy budżetowej ustawa o zmianie ustawy budżetowej ma na celu taką korektę ustawy budżetowej, która wymaga zwiększenia lub zmniejszenia ogólnej kwoty dochodów i wydatków budżetowych oraz wysokości deficytu budżetowego. Są to więc zmiany których nie można dokonać w trybie tzw. Zmian w budżecie.

WYKONANIE BUDŻETU(zasady wykonania budżetu wg ustawy o finansach publicznych)

1)      Wykonaniem budżetu państwa kieruje RM

Ø      dokonuje podziału rezerwy ogólnej i częściowo rezerwy celowej

Ø       dokonuje przeniesień planowanych wydatków między częściami i działami budżetu państwa w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego

Ø     ustala które środki budżetowe nie wygasają z końcem roku budżetowego

2)    Wykonawcami budżetu są dysponenci środków budżetowych w tym dysponenci główni oraz dysponenci 2go i 3go stopnia

3)    W toku wykonywania budżetu państwa obowiązują określone zasady gospodarki finansowej

4)    Odrębny jest reżim prawny środków pochodzących z budżetu UE

5)    wykonywanie ustawy budżetowej odbywa się na podstawie układu wykonawczego dotyczącego każdej części budżetowej oraz w oparciu o harmonogram realizacji budżetu państwa

Układ wykonawczy budżetu opracowują odrębnie dla każdej części budżetowej dysponenci główni i w terminie 21 dni po ogłoszeniu ustawy budżetowej przedstawiają go ministrowi finansów

 

 

Harmonogram realizacji budżetu- służy lepszemu wykonaniu budżetu, opracowuje go minister finansów w porozumieniu z dysponentami głównymi

Ø                  prognozy dochodów budżetu w poszczególnych miesiącach

Ø                   wielkości wydatków planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach roku.

6)    Obowiązują odrębne reżimy prawne gospodarowania rezerwami budżetowymi oraz środkami na obsługę długu skarbu państwa, także wpłat do budżetu UE i dotacjami budżetowymi

7)    Obowiązuje ograniczona możliwość zmian budżetu w toku jego dokonywania oraz dokonywania zmian w planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych

8)    Planowane wydatki mogą być blokowane ( blokowanie oznacza okresowy lub obowiązujący do końca roku zakaz dysponowania częścią lub całością planowanych wydatków albo wstrzymanie przekazywania wydatków na realizację zadań finansowych z budżetu państwa)

Ø                   w przypadku stwierdzenia niegospodarności w określonych jednostkach

Ø                  opóźnień w realizacji zadań

Ø                  nadmiaru posiadanych środków

Ø                  naruszenie zasad gospodarki finansowej

Kompetentnymi do blokowania jest minister finansów i dysponenci części w zakresie tych części

9)    Środki budżetowe wygasają z końcem roku budżetowego chociaż w pewnych wypadkach mogą przechodzić na rok następny

10) Obsługa kasowa budżetu państwa jest prowadzona na podstawie rachunków bankowych w NBP oraz banku gospodarki krajowej.

KONTROLA BUDŻETU

Ø      kontrola sejmu

Budżet j.s.t.

Ø      uchwala rada gminy

Ø      inicjatywa: wójt, burmistrz

 

 

 

 

 

DOCHODY BUDŻETÓW J.S.T.

1)      Obligatoryjne -przysługują j.s.t. w zakresie określonym w obowiązującej ustawie

Ø        dochody własne

Ø        subwencja ogólna

Ø        dotacje celowe z budżetu państwa

2)  Fakultatywne -dochody co do których jst sięgają do możliwości jakie tworzy dla nich ustawa w zakresie pobierania niektórych dochodów

Ø      Środki ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi

Ø      Środki z funduszy strukturalnych UE i innych

Dochód własny gminy

        1. podatki

Ø      od nieruchomości

Ø      rolny

Ø      leśny

Ø      od środków transportu

Ø      od osób fizycznych

Ø      od posiadania psów

Ø      od spadku i darowizn

Ø      od czynności cywilnoprawnych

        1. Wpływy z opłat
        2. Majątek
        3. 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
        4. Kary, grzywny
        5. Spadki, zapisy
        6. Odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę
        7. 39.34% wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin