2.doc

(40 KB) Pobierz
02

Administracja

(łac.) kierować, służyć, wykonywać, administrować. XVIII – IX w. przekształcanie państwa konstytucyjnego

Niemcy – przeniesienie prawa administracyjnego

Sąd administracyjny – 1922r. (po II wojnie światowej zaprzestanie działania),

 

- potoczne znaczenie administracji oznacza wydzielone w państwie  struktury organizacyjne powołane dla realizacji określonych celów i zadań publicznych.

- określona o specjalnych cechach działalność podejmowana w ramach realizacji celów o charakterze publicznym,

 

- ludzie zatrudnieniu w strukturach organizacyjnych w pierwszym znaczeniu.,

 

Definicje administracji publicznej:

- jest to przyjęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy, a także przez organy samorządu terytorialnego zaspakajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli wynikających ze współżycia ludzi w społeczności,

 

- definicja negatywna stworzona przez Meyera i Jelinka jest wszystko to co nie jest ustawodawstwem i wymiarem sprawiedliwości (czyli administracja publiczna jest działalność państwa poza ustawodawstwem i sądownictwem),

 

Administracja publiczna (pozytywna) jest to działalność organów administracji publicznej (a więc jakie organy sprawują administracje)

 

- pozytywna przedmiotowa – działalność celowa, praktyczna, rzeczywista, konkretna, planowana bezpośrednia ciągła, władcza, twórcza, kontrolowana mająca na celu realizację zadań publicznych.

 

Cechy i funkcje administracji publicznej

 

- jako organizacja i działanie funkcjonuje na podstawie i w granicach prawa,

 

- administracja jako organizacja działa w imieniu i na rachunek państwa lub na rachunek wspólnoty samorządowej i państwa,

 

- ma charakter władczy to znaczy może korzystać z przymusu państwowego – władztwa administracyjnego, zabezpieczonego w sankcje administracyjno-prawne,

 

- administracja publiczna działa zawsze na zasadach  non profit (nie pobiera opłat za swoje działania),

 

- to zawsze działanie charakteryzujące się celowością, aktywnością i inicjatywnością,

 

- administracja publiczna działa zawsze w oparciu o personel zawodowy tzw. Kadrę urzędniczą,

 

- administracja publiczna współdziała  ze społeczeństwem.

 

Klasyfikacja administracji publicznej z punktu widzenia jej funkcji:

 

- administracja władcza zwana klasyczną realizuje się przede wszystkim przez wydawanie decyzji administracyjnej i innych aktów władczych,

 

- administracja świadcząca to działalność prowadzona bez użycia środków władczych (prowadzenie rejestrów, zbiórek publicznych, działalność informacyjna, organizatorska, pomoc społeczna, pomoc w kataklizmach),

 

- administracja wykonująca uprawnienia właścicielskie i zarządzające.

 

Pojęcie prawa administracyjnego

 

- Kryterium podmiotu – Prawo administracyjne jest to prawo zawierające normy regulujące działalność władzy administracyjnej w tym normy  regulujące uprawnienia władzy w stosunku do obywatela i obywatela względem władzy,

 

- Kryterium przedmiotu.  Prawo administracyjne jest to zespół norm prawnych regulujących wykonywanie zadań publicznych.

 

- Kryterium prawnej metody regulacji. Prawo administracyjne jest to prawo, które zawiera element władztwa i podporządkowania.

 

Cechy prawa administracyjnego

 

- bezwzględne obowiązywanie prawa administracyjnego  (tzw. Ius Mogens),

Ius dispositivi – o ile strony inaczej nie postanowią np. prawo cywilne.

 

- obywatelski charakter ( reguluje status obywatela),

 

- niesporność prawa administracyjnego ( stosowanie jak i kontrola stosowania prawa administracyjnego mają charakter niesporny),

 

Podział prawa administracyjnego ze względu na rodzaj normy

 

- ustrojowe prawo administracyjne – reguluje strukturę administracji publicznej, formy powiązań wewnętrznych, zasady powoływania i odwoływania organów, podział kompetencji,

 

- materialne prawo administracyjne – zespół norm obejmujący konkretne uprawnienia i obowiązki powstające bądź z mocy samego prawa (np.ustawa, rozporządzenia, aktów prawa miejscowego), bądź na drodze konkretyzacji tego prawa precyzujące obowiązki i uprawnienia określonego adresata np. decyzji administracyjnej),. Najobszerniejszy zespół norm np. prawa obywatelskie, o policji, o gospodarce nieruchomościami, prawo samorządu terytorialnego, prawo budowlane, o szkolnictwie wyższym,

 

- administracyjne prawo procesowe – grupa norm określających formalną stronę wprowadzenia w życie norm ustrojowych i materialnych.

 

Inny podział prawa administracyjnego.

 

Prawo administracyjne wewnętrzne, zespół norm, które normują wyłącznie  stosunki wewnątrz aparatu administracji publicznej. Normy te nie mogą wpływać  bezpośrednio na prawa i obowiązki obywateli i nie mogą  być podstawą  wydawania aktów administracyjnych.

 

- prawo administracyjne zewnętrzne – zespół norm regulujących relacje administracji publicznej z obywatelami lub innymi podmiotami (źródła prawa powszechnie obowiązująceo)

 

Praw administracyjne a inne gałęzie prawa

 

- prawo administracyjne, a prawo konstytucyjne obydwie gałęzie zaliczane do prawa publicznego zajmują się ustrojem organów administracji publicznej.

 

- prawo administracyjne stanowi konkretyzację prawa konstytucyjnego,

 

- prawo administracyjne materialne i procesowe nie posiadają istotnego związku z prawem konstytucyjnym.

 

Prawo konstytucyjne, a prawo cywilne

 

- prawo administracyjne służy interesowi publicznemu zaś prawo cywilne interesom prywatnym,

 

W prawie administracyjnym jedną ze stron stosunku prawnego zawsze jest organ administracji publicznej.

 

W prawie administracyjnym stosunek prawny charakteryzuje się  podrzędnością i podporządkowanie  obywatela państwu, jednostce samorządu terytorialnego zaś w prawie  cywilnym równorzędność stron.

 

Cechy źródeł prawa administracyjnego

 

- wielka różnorodność,

- brak kodyfikacji prawa administracyjnego,

- większość źródeł prawa administracyjnego pochodzi od samej administracji,

- brak jednolitości jako gałęzi jako gałęzi prawa (np. prawo wodne, prawo budowlane, prawo ochrony środowiska),

- występowanie  prawa miejscowego.

 

Art. 87 Konstytucji ust. 1 i 2

 

1.      Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

2.      Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

System źródeł prawa powszechnie obowiązującego:

1.      Konstytucja

2.      Ratyfikowana umowa międzynarodowa (za uprzednią zgoda w ustawie),

3.      Ustawa

4.      Ratyfikowana umowa międzynarodowa

5.      Rozporządzenie

6.      Akty prawa miejscowego.

 

 

 

 

.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin