cz3.pdf
(
4375 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - finanse pub. i pr finan. cz3
Absolutorium
dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu j.s.t
Absolutorium
dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu j.s.t
.
•
•
Działalność organu wykonawczego gminy zgodnie z art. 18a ust. 1
Działalność organu wykonawczego gminy zgodnie z art. 18a ust. 1
ustawy z 8marca 1990 r. o samorządzie gminnym
ustawy z 8marca 1990 r. o samorządzie gminnym –
kontroluje rada
kontroluje rada
gminy.
•
•
W tym celu powołuje komisję rewizyjną, która opiniuje wykonanie
W tym celu powołuje komisję rewizyjną, która opiniuje wykonanie
budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy o
budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy o
udzielenie lub
absolutorium
•
•
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
nieudzielenia
absolutorium
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
Obrachunkową
wójtowi
absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy
nieudzielenia
wójtowi
absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy
przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta
przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta
Zbliżone do powyższych regulacje dotyczące absolutorium dla
Zbliżone do powyższych regulacje dotyczące absolutorium dla
zarządu zawiera ustawa o samorządzie powiatowym
zarządu zawiera ustawa o samorządzie powiatowym (art.. 16 i 30)
oraz ustawa o samorządzie województwa
oraz ustawa o samorządzie województwa (art. 30 i 34). Niema tu
jednak mowy o odwołaniu w drodze referendum lecz o odwołaniu
zarządu przez samą radę powiatu lub sejmik województwa Do
odwołania wymagana jest większość 3/5 głosów ustawowego
składu rady powiatu lub sejmiku województwa w głosowaniu
tajnym
gminy.
udzielenie lub
nieudzielenia
Obrachunkową
•
•
Uchwała rady gminy w sprawie
Uchwała rady gminy w sprawie
nieudzielenia
Nadzór i kontrola j.s.t. przez
Regionalną Izbę Obrachunkową
Nadzór i kontrola j.s.t. przez
Regionalną Izbę Obrachunkową
•
W państwie prawa ani państwo,ani samorząd terytorialny nie może
prowadzić gospodarki finansowej w sposób niczym nie ograniczony,
samowolny
•
Zgodnie z ustawą z 7 X 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.
U. Z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) państwowymi organami nadzoru i
kontroli są
regionalne izby obrachunkowe
•
Izby sprawują
nadzór
kontroli gospodarki finansowej i zamówień
publicznych. Ponadto wydają opinie w sprawach określonych ustawami
oraz prowadza działalność informacyjną i szkoleniową
•
•
Jest to bezprecedensowa w historii ustroju Polski próba utworzen
ia
sądownictwa w zakresie spraw budżetowych. Konstytucja wymienia j
sądownictwa w zakresie spraw budżetowych. Konstytucja wymienia j
e
e
jako odrębne organy nadzoru, rozszerzają zakres ich zadań na „sp
rawy
rawy
finansowe”
•
Ustawa gwarantuje członkom kolegium regionalnych izb
obrachunkowych, iż są
niezawiśli
niezawiśli w zakresie realizacji zadań nadzorczych
i kontrolnych i podlegają jedynie ustawom. Pozycja członków izb nie
może być jednak porównywana z pozycją sędziów
nadzór nad działalnością j.s.t. w zakresie spraw
finansowych oraz dokonują
kontroli gospodarki finansowej i zamówień
publicznych
Jest to bezprecedensowa w historii ustroju Polski próba utworzen
ia
jako odrębne organy nadzoru, rozszerzają zakres ich zadań na „sp
finansowe”
Regionalna Izba Obrachunkowa
•
•
Prezesa regionalnej Izby Obrachunkowej powołuje i odwołuje Preze
s
Rady ministrów po zasięgnięciu opinii kolegium izby
•
•
Organem izby jest kolegium,które składa się z przewodniczącego
Organem izby jest kolegium,które składa się z przewodniczącego
(prezesa) oraz członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministró
w w
specjalnym trybie,po przeprowadzeniu konkursu
•
•
Organami orzekającymi pierwszej instancji w sprawach o naruszeni
Organami orzekającymi pierwszej instancji w sprawach o naruszeni
e
e
dyscypliny finansów są regionalne komisje orzekające
•
•
Zadania kontrolne wykonują inspektorzy, którzy sporządzają proto
Zadania kontrolne wykonują inspektorzy, którzy sporządzają proto
koły
koły
Izba bada uchwały i zarządzenia w sprawach
1)procedury uchwalania budżetu i jego zmian
2) budżetu i jego zmian,
2) budżetu i jego zmian,
3) zasad i zakresu przyznawania i wykorzystania dotacji,
3) zasad i zakresu przyznawania i wykorzystania dotacji,
4) podatków i opłat lokalnych,
4) podatków i opłat lokalnych,
5) zaciągania zobowiązań wpływających na dług publicznych,
5) zaciągania zobowiązań wpływających na dług publicznych,
6)absolutorium
6)absolutorium
Prezesa regionalnej Izby Obrachunkowej powołuje i odwołuje Preze
s
Rady ministrów po zasięgnięciu opinii kolegium izby
(prezesa) oraz członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministró
w w
specjalnym trybie,po przeprowadzeniu konkursu
dyscypliny finansów są regionalne komisje orzekające
1)procedury uchwalania budżetu i jego zmian
Postępowanie nadzorcze
Regionalnej Izby Obrachunkowej
Regionalnej Izby Obrachunkowej
W ramach postępowania nadzorczego w sprawie
uznania uchwały budżetowej za nieważną izba wskazuje
uznania uchwały budżetowej za nieważną izba wskazuje
nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia.
nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia.
•
Jeżeli organ właściwy j.s.t., np. rada gminy nie usunie nieprawidłowości
kolegium izby orzeka o nieważności uchwał w całości lub części. Uchwały
kolegium izby zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej ½ liczby członków kolegium izby. W posiedzeniu ma prawo
uczestniczyć przedstawiciel gminy, której sprawa jest rozpatrywana
•
Orzeczenie o nieważności uchwały j.s.t.
Jest aktem
Jest aktem
deklaratoryjnym, działającym z mocą wsteczną
(ex tunc
). UCHWAŁA
LUB ZARZĄDZNIE ORGANU GMINY SPRZECZNE Z PRAWEM
JEST NIEWAZNE
•
O nieważności uchwały lub zarządzenia orzeka izba w terminie nie
dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia
•
Orzeczenie izby o nieważności nosi nazwę rozstrzygnięcia nadzorczego
•
Rozstrzygniecie nadzorcze mające formę uchwały r.i.o. powinno
zawierać
uzasadnienie faktyczne i prawne
pouczenie o
dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego
Postępowanie nadzorcze
•
•
W ramach postępowania nadzorczego w sprawie
deklaratoryjnym
uzasadnienie faktyczne i prawne oraz
pouczenie
Dochody publiczne
Zasady podziału dochodów
pomiędzy państwo a samorząd
pomiędzy państwo a samorząd
terytorialny
terytorialny
Zasady podziału dochodów
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
rozdz 3 Finanse publiczne.pdf
(311 KB)
skrypt6 sciaga.doc
(214 KB)
skrypt5.doc
(266 KB)
skrypt4.doc
(430 KB)
skrypt3.doc
(214 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Club Mix
! Club Mix(1)
! Club Mix(2)
!!!!!!!! NAJLEPSZE---MP3 --- ---TYGODNIA--- (2012) muzyka-chomikuj
!!!!!!!!!test z roku 2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin