cz3.pdf

(4375 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - finanse pub. i pr finan. cz3
Absolutorium
dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu j.s.t
Absolutorium
dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu j.s.t .
Działalność organu wykonawczego gminy zgodnie z art. 18a ust. 1
Działalność organu wykonawczego gminy zgodnie z art. 18a ust. 1
ustawy z 8marca 1990 r. o samorządzie gminnym
ustawy z 8marca 1990 r. o samorządzie gminnym – kontroluje rada
kontroluje rada
gminy.
W tym celu powołuje komisję rewizyjną, która opiniuje wykonanie
W tym celu powołuje komisję rewizyjną, która opiniuje wykonanie
budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy o
budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy o
udzielenie lub
absolutorium
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
nieudzielenia absolutorium
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
Obrachunkową
wójtowi
absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy
nieudzielenia wójtowi
absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy
przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta
przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta
Zbliżone do powyższych regulacje dotyczące absolutorium dla
Zbliżone do powyższych regulacje dotyczące absolutorium dla
zarządu zawiera ustawa o samorządzie powiatowym
zarządu zawiera ustawa o samorządzie powiatowym (art.. 16 i 30)
oraz ustawa o samorządzie województwa
oraz ustawa o samorządzie województwa (art. 30 i 34). Niema tu
jednak mowy o odwołaniu w drodze referendum lecz o odwołaniu
zarządu przez samą radę powiatu lub sejmik województwa Do
odwołania wymagana jest większość 3/5 głosów ustawowego
składu rady powiatu lub sejmiku województwa w głosowaniu
tajnym
gminy.
udzielenie lub nieudzielenia
Obrachunkową
Uchwała rady gminy w sprawie
Uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia
420839877.042.png 420839877.043.png 420839877.044.png 420839877.045.png 420839877.001.png 420839877.002.png 420839877.003.png 420839877.004.png 420839877.005.png 420839877.006.png 420839877.007.png 420839877.008.png 420839877.009.png 420839877.010.png
Nadzór i kontrola j.s.t. przez
Regionalną Izbę Obrachunkową
Nadzór i kontrola j.s.t. przez
Regionalną Izbę Obrachunkową
W państwie prawa ani państwo,ani samorząd terytorialny nie może
prowadzić gospodarki finansowej w sposób niczym nie ograniczony,
samowolny
Zgodnie z ustawą z 7 X 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.
U. Z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) państwowymi organami nadzoru i
kontroli są regionalne izby obrachunkowe
Izby sprawują nadzór
kontroli gospodarki finansowej i zamówień
publicznych. Ponadto wydają opinie w sprawach określonych ustawami
oraz prowadza działalność informacyjną i szkoleniową
Jest to bezprecedensowa w historii ustroju Polski próba utworzen
ia
sądownictwa w zakresie spraw budżetowych. Konstytucja wymienia j
sądownictwa w zakresie spraw budżetowych. Konstytucja wymienia j e
e
jako odrębne organy nadzoru, rozszerzają zakres ich zadań na „sp rawy
rawy
finansowe”
Ustawa gwarantuje członkom kolegium regionalnych izb
obrachunkowych, iż są niezawiśli
niezawiśli w zakresie realizacji zadań nadzorczych
i kontrolnych i podlegają jedynie ustawom. Pozycja członków izb nie
może być jednak porównywana z pozycją sędziów
nadzór nad działalnością j.s.t. w zakresie spraw
finansowych oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień
publicznych
Jest to bezprecedensowa w historii ustroju Polski próba utworzen ia
jako odrębne organy nadzoru, rozszerzają zakres ich zadań na „sp
finansowe”
420839877.011.png 420839877.012.png 420839877.013.png 420839877.014.png 420839877.015.png 420839877.016.png 420839877.017.png 420839877.018.png 420839877.019.png 420839877.020.png
Regionalna Izba Obrachunkowa
Prezesa regionalnej Izby Obrachunkowej powołuje i odwołuje Preze
s
Rady ministrów po zasięgnięciu opinii kolegium izby
Organem izby jest kolegium,które składa się z przewodniczącego
Organem izby jest kolegium,które składa się z przewodniczącego
(prezesa) oraz członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministró
w w
specjalnym trybie,po przeprowadzeniu konkursu
Organami orzekającymi pierwszej instancji w sprawach o naruszeni
Organami orzekającymi pierwszej instancji w sprawach o naruszeni e
e
dyscypliny finansów są regionalne komisje orzekające
Zadania kontrolne wykonują inspektorzy, którzy sporządzają proto
Zadania kontrolne wykonują inspektorzy, którzy sporządzają proto koły
koły
Izba bada uchwały i zarządzenia w sprawach
1)procedury uchwalania budżetu i jego zmian
2) budżetu i jego zmian,
2) budżetu i jego zmian,
3) zasad i zakresu przyznawania i wykorzystania dotacji,
3) zasad i zakresu przyznawania i wykorzystania dotacji,
4) podatków i opłat lokalnych,
4) podatków i opłat lokalnych,
5) zaciągania zobowiązań wpływających na dług publicznych,
5) zaciągania zobowiązań wpływających na dług publicznych,
6)absolutorium
6)absolutorium
Prezesa regionalnej Izby Obrachunkowej powołuje i odwołuje Preze s
Rady ministrów po zasięgnięciu opinii kolegium izby
(prezesa) oraz członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministró w w
specjalnym trybie,po przeprowadzeniu konkursu
dyscypliny finansów są regionalne komisje orzekające
1)procedury uchwalania budżetu i jego zmian
420839877.021.png 420839877.022.png 420839877.023.png 420839877.024.png 420839877.025.png 420839877.026.png 420839877.027.png 420839877.028.png 420839877.029.png 420839877.030.png
Postępowanie nadzorcze
Regionalnej Izby Obrachunkowej
Regionalnej Izby Obrachunkowej
W ramach postępowania nadzorczego w sprawie
uznania uchwały budżetowej za nieważną izba wskazuje
uznania uchwały budżetowej za nieważną izba wskazuje
nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia.
nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia.
Jeżeli organ właściwy j.s.t., np. rada gminy nie usunie nieprawidłowości
kolegium izby orzeka o nieważności uchwał w całości lub części. Uchwały
kolegium izby zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej ½ liczby członków kolegium izby. W posiedzeniu ma prawo
uczestniczyć przedstawiciel gminy, której sprawa jest rozpatrywana
Orzeczenie o nieważności uchwały j.s.t. Jest aktem
Jest aktem
deklaratoryjnym, działającym z mocą wsteczną (ex tunc ). UCHWAŁA
LUB ZARZĄDZNIE ORGANU GMINY SPRZECZNE Z PRAWEM
JEST NIEWAZNE
O nieważności uchwały lub zarządzenia orzeka izba w terminie nie
dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia
Orzeczenie izby o nieważności nosi nazwę rozstrzygnięcia nadzorczego
Rozstrzygniecie nadzorcze mające formę uchwały r.i.o. powinno
zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne
pouczenie o
dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego
Postępowanie nadzorcze
W ramach postępowania nadzorczego w sprawie
deklaratoryjnym
uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie
420839877.031.png 420839877.032.png 420839877.033.png 420839877.034.png 420839877.035.png 420839877.036.png 420839877.037.png 420839877.038.png 420839877.039.png
Dochody publiczne
Zasady podziału dochodów
pomiędzy państwo a samorząd
pomiędzy państwo a samorząd
terytorialny
terytorialny
Zasady podziału dochodów
420839877.040.png 420839877.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin