cz2.pdf

(2348 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - finanse pub. i pr finan. cz2
Pojęcie budżetu państwa
Budżet państwa jest
publicznym planem
finansowym będącym
podstawą prowadzenia
gospodarki finansowej
państwa, obejmującym
szczegółowe zestawienie
dochodów i wydatków oraz
przychodów i rozchodów
władz i organów oraz
administracji rządowej,który
musi być corocznie
uchwalany przez sejm na rok
budżetowy w formie ustawy
budżetowej ( art. 219
Konstytucji )
Cechy budżetu
Planistyczny
Podstawowy
Podstawowy
Szczegółowy
Roczny
1. Budżet państwa „ posiada swój
projekt ” mający odrębny byt prawny
2. Formalny charakter budżetu
zapewnia forma ustawy budżetowej
3. Budżet jest wykonywany pod
kierunkiem Rady Ministrów
Cechy budżetu
Planistyczny
420839474.002.png
Zasady budżetowe
Uprzedniości , ,
Jawności
Jawności
Roczności
Roczności , ,
Powszechności,
Jedności materialnej , ,
Jedności formalnej,
Zupełności,
Równowagi , ,
Szczegółowości budżetu,
Równowagi
Szczegółowości budżetu,
Specjalizacji budżetu
Specjalizacji budżetu
Uprzedniości
Jedności materialnej
420839474.003.png
Prowizorium budżetowe
Nieprzedstawienie przez Radę Ministrów do 30 września roku
poprzedzającego projektu ustawy budżetowej jest
równoznaczne z obowiązkiem przedstawienia w tym terminie
ustawy o prowizorium budżetowym (art.. 219, ust. 3,4
Konstytucji)
Różnice w stosunku do projektu budżetu :
1) nie jest ono zwyczajną, lecz stosowaną w wyjątkowych
przypadkach podstawą prowadzenia gospodarki finansowej
państwa,
2) zakres czasowy obowiązywania prowizorium nie może
pokrywać się z zakresem czasowym obowiązywania budżetu
(uważa się, że obowiązywać może nie dłużej niż 6 miesięcy)
3) Z prowizorycznego charakteru tego aktu wynikają mniejsze
wymagania proceduralne i formalne co do trybu jego
uchwalenia lub budowy. Nie wymagane jest obowiązkowe
uzasadnienie, jak w przypadku budżetu,
4) nie może być podstawą sprawozdania z wykonania budżetu
420839474.004.png
Klasyfikacja budżetowa
Klasyfikacja budżetowa , to
instytucja prawna służąca
określeniu stopnia
szczegółowości budżetu dla
zapewnienia jawności
gospodarki finansowej, a
zarazem umożliwienia
zarządzania finansami państwa
Z prawnego punktu widzenia
celem klasyfikacji budżetowej
jest odpowiedź na pytania:
1) Kto jest upoważniony, a
zarazem zobowiązany do
pobierania dochodów i
dokonywania wydatków?,
2) Skąd mają spływać dochody i
na co mają być przeznaczone
wydatki?.
Można wyróżnić klasyfikację:
a)podmiotową,
b)przedmiotową
Klasyfikacja spełnia funkcje:
1)polityczno-ustrojowe w
zakresie jawności gospodarki
budżetowej państwa,
2)prawno-organizacyjne i
strukturalne w zakresie
tworzenia systemu adresatów
– wykonawców planu oraz
określenia kryteriów
prawnych i granic ich
upoważnień i nakazów
wyrażonych kwotowo
Klasyfikacja budżetowa
420839474.005.png
Klasyfikacja budżetowa
Podstawa prawna klasyfikacji
= Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 IX 1999r. w sprawie klasyfikacji części
budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. Nr 78, poz. 880 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 IX 2004 r. w sprawie szczegółowej
klasyfikacji dochodów, wydatków przychodów i rozchodów oraz środków
pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 XII 2004 r.w sprawie szczegółowej
klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. Nr 285, poz. 2851)
Dochody, wydatki publiczne, przychody i rozchody klasyfikuje się
według:
1) części
Dochody, wydatki publiczne, przychody i rozchody klasyfikuje się
według
części. Dla poszczególnych działów administracji rządowej ustala się odrębne
części budżetu państwa, które odpowiadają organom władzy państwowej, organom
kontroli, ochrony prawa,sądom i trybunałom i NIK. W odrębnych częściach
budżetu państwa ujmuje się: subwencje ogólne dla j. s. t., rezerwę ogólną, rezerwy
celowe, obsługę długu Skarbu Państwa,środki własne Unii Europejskiej oraz
przychody i rozchody związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych Państwa i
prefinansowaniem zadań. Występują tylko w budżecie Państwa.
2) działy i rozdziały.
działy i rozdziały. Występuje ponad 30 działów, którymi są rodzaje działalności.
Występują jako podstawowe podziałki w klasyfikacji samorządowej,zaś w budżecie
państwa występują w ramach części. Rozdziały są to bardziej szczegółowe
podziałki podmiotowe lub przedmiotowe.
3) paragrafy
paragrafy. Są to szczegółowo ujęte dochody, wydatki, przychody i rozchody
=
420839474.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin