Przestępczość nieletnich notatki z wykładów.doc

(61 KB) Pobierz

PRZESTĘPCZOŚĆ NIELETNICH

Kryminologia: zajmuje się ofiarą przestępstwa, mechanizmami społecznej kontroli.

Kryminalistyka: metody wykrywania przestępstwa, zabezpieczenie dowodów itd.

 

Źródła przestępczości (gdzie można zebrać informacje na temat przestępstwa) :

1.       Statystyki urzędowe (policyjne i sądowe)

 

W statystykach policyjnych z punktu widzenia czynu:

w        przestępstwo stwierdzone: czyn uznany za przestępstwo w przygotowaniu, charakter przestępny został potwierdzony wynikami postępowania

w        przestępstwo ukryte: nie dało się wykryć sprawcy

 

Współczynnik przestępczości: liczba przestępstw stwierdzonych przypadająca na 100 tys. ludności w danym roku.

Podejrzany: osoba, której przedstawiono zarzut popełnienia przestępstwa lub przesłuchano w charakterze podejrzanego.

Oskarżony:  został zatwierdzony akt oskarżenia.

 

Statystyka sądowa – informacje dotyczące skazanych.

Sprawa o osądzenie osoby

 

Współczynnik skazań: liczba skazań w danym roku przypadająca na 10 tys. ludności podlegających odpowiedzialności karnej – od 17ego roku życia.

 

Statystyki penitencjarne

 

Populacja więzienna: osoby osadzone w aresztach śledczych i zakładach karnych; na tę populację składają się osoby tymczasowo aresztowane, skazane prawomocnym wyrokiem sądu na karę pozbawienia wolności, na karę aresztu wojskowego, ukarane za wykroczenia przez Sąd Grodzki.

 

Współczynnik prizonizacji: liczba osób pozbawionych wolności w danym roku w przeliczeniu na 10 tys. dorosłych osób (ukończyły 17ście lat); pozwalają na porównanie populacji więziennej między krajami.

 

Wskaźnik dynamiki: porównanie na tym samym obszarze, ale w innym czasie, np. porównanie przestępczości w roku 1990 a w roku 2000.

 

KULTURA PRZESTĘPCZOŚCI:

 

1)      Przestępstwo przeciwko mieniu (największa, najpopularniejsza grupa przestępstw).

2)      Przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu i komunikacji.

3)      Przestępstwo w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.

4)      Przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów.

5)      Przestępstwo przeciwko wolności, seksualnej…

6)      Przestępstwo przeciwko rodzinie i opiece.

 

Największe nasilenie przestępczości to 17 - 20 lat. Szczyt przypada na wiek 18 lat, po 24 roku życia przestępczość spada. W wieku dojrzewania wzrasta przestępczość.

 

Czynniki demograficzne przestępczości:

 

w        wiek (wiek dojrzewania)

w        płeć (90% mężczyźni)

w        opieka i metody wychowawcze w domu

w        więzi rodzinne

w        funkcjonowanie dziecka w szkole (trudności w nauce)

w        zamieszkanie dziecka (slumsy/kontrola społeczna)

 

Najczęstszym czynem karalnym w ostatnim roku jest zabieranie rodzicom pieniędzy bez ich wiedzy - częściej dotyczy dziewczyn, kradzieże w sklepie, paserstwo, nielegalne kopiowanie programów komputerowych itd. Na ogół mówimy o przestępczości jeśli towarzyszą temu objawy niedostosowania społecznego.

 

Nieletni popełniają najczęściej kradzieże (przestępstwa przeciwko mieniu). Jeżeli są popełniane drobne kradzieże to jest to czynnik zagrażający przyszłości nieletniego. Wartość kradzieży nie świadczy o stopniu zdemoralizowania.

 

Wraz z wiekiem różnorodność przestępstw się zwiększa. Istnieją też sytuacje, że nieletni popełniają zabójstwa.

 

Przestępczość dziewcząt – przyczyny (czynniki):

 

w        wychowanie w biedzie

w        tereny o wysokiej przestępczości

w        osiągnięcia szkolne

w        były ofiarami przemocy, znęcania się, molestowania seksualnego

 

Wpierw dziewczęta są ofiarami, a potem z kolei przestępcami (sprawcami).

 

AGRESJA CHŁOPCÓW               /              AGRESJA DZIEWCZĄT





 

otwarta, bójki, przemoc                             próba wyizolowania, wykluczenia,

                                                                      osoby nielubiane i samotne

 

Dziewczęta swój status materialny oceniały o wiele gorzej niż chłopcy - przy prostytucji. Kobiety popełniają przestępstwa o wiele łagodniejsze - mniejsza powrotność do przestępczości.

 

 

 

 

 

 

TEORIE PODKULTUROWE - TEORIE WPŁYWU PODKULTUR NA MŁODZIEŻ:

 

Teoria Alberta Cohena „Kultura gangu”:

W społeczeństwie amerykańskim dominującą warstwą jest klasa średnia, która ma zestaw wartości, norm. Dzieci, które nie wychowują się w klasie średniej nie są w stanie poznać tych wartości. Cechy tej klasy średniej to m.in. :

 

w        ambicja

w        osobista odpowiedzialność

w        szacunek dla osiągnięć

w        świecki ascetyzm

w        racjonalność

w        dbałość o wygląd i maniery

w        eliminacja agresji fizycznej i przemocy

w        rozsądny całościowy wypoczynek

w        szacunek dla własności

 

Subkulturę negatywistyczną tworzą dzieci, które nie potrafią przystosować się, poznać tych wartości i norm kultury średniej. Cechy subkultury negatywistycznej to m.in.:

 

w        hedonizm

w        utylitarność

w        złośliwość

 

Podkultura młodzieżowa jest odwróceniem cech, wartości kultury średniej.

 

Walter Miller uważa że podkultura młodzieżowa nie jest odwróceniem norm i wartości klasy średniej, ale wartości te wynikają z klasy niższej, z doświadczenia; wartości i normy nazywane są punktami skupienia. Cechy klasy niższej to m.in.:

 

w        trudności

w        twardość (męskość, brak skrupułów, odwaga, sprawność fizyczna)

w        cwaniactwo

w        podniecenie (szukanie zachowań ryzykownych)

w        los

w        niezależność

 

Teoria zróżnicowanych okazji Richarda Cloward’a oraz Lojda Ohlin’a:

Nie ma jednego sposobu na zablokowanie zachowań przez młodzież z klas niższych, różnie osoby reagują zależy to od dostępu pewnych środków, od tego w jakim środowisku ta młodzież żyje. Trzy rodzaje zareagowania na blokadę osiągnięcia sukcesu – trzy podkultury:

 

a)      podkultura przestępczamłodzież żyje w środowisku miasta, gdzie jest dużo dorosłych kryminalistów (popełniają przestępstwa przeciwko mieniu), mają wzory, zachowania szkodliwe, które jednak nic nie wnoszą, przygotowanie do kariery dorosłego przestępcy.

 

b)      podkultura konfliktowa: tworzą się w środowisku zdezorganizowanych slumsów, nie ma kontroli społecznej, dzieci wychowywane w takich warunkach sięgają po przemoc, są wycofane.

 

c)      podkultura wycofania

 

Koncepcja technik neutralizacji: człowiek dokonuje „wybiegów” żeby daną normę osłabić i móc ją wówczas naruszyć, powołanie się na wyższe racje:

 

w        zaprzeczenia odpowiedzialności np. łapówki

w        zaprzeczenia bezprawia

w        zaprzeczenia ofiary

 

Teorie kontroli społecznej: taka jest natura człowieka,  że jeśli będzie łamał normy to w tej sytuacji można siłą uzyskać jakieś dobra, dochodzi do przestępstwa jeśli następuje osłabienie kontroli społecznej.

 

Koncepcja Trawisa Hirschi’ego 1969 r: przyczyną przestępstwa jest osłabienie lub zerwanie więzi społecznych, więź społeczna jest wieloczłonowa i składa się z: przywiązania, zaangażowania, zaabsorbowanie, kontrola zewnętrzna.

 

Nowa koncepcja 1990 r Hirschi’ego i Golfretsona: skupia się na samokontroli, dochodzi do popełnienia przestępstwa jeżeli u dziecka nie wykształciło się samokontroli, kontrola wewnętrzna.

 

 

Podstawowa cecha koncepcji Gotfretsona i Hirschiego: rozpoznaje się osoby zanim przejawiają swoją przestępczość, zwykle cechy sprawców mają tendencję do trwania przez całe życie, niska SAMOKONTROLA



 

nieskuteczne wychowywanie

dziecka - czynnik powodujący

niską samokontrolę

 

Gotfretson i Hirschi twierdzą, że samokontrola u dziecka może być wykształcona do 8ego roku życia, niedobory można rekompensować  w wieku przedszkolnym.

Przestępczość gospodarcza Sutherland: Sutherland jako pierwszy zauważył, że klasa wyższa(a nie tylko niższa) działa na szkodliwość społeczną, wprowadził pojęcie „przestępstwo w białych kołnierzykach” u nas w Polsce przestępstwo gospodarcze. Osoby z wyższych klas szkodzą społeczeństwu prowadząc działalność zawodową, osoby te cieszą się uznaniem, mają wysoką pozycję społeczną.

 

Cechy charakterystyczne przestępczości gospodarczej:

(obszary zagrożone przestępczością gospodarczą to m.in. budownictwo)

 

w        brak elementu przemocy

w        anonimowość ofiary

w        naruszenie zaufania

 

- przestępstwa przeciwko interesom finansowym

- przeciwko konsumentom

- przeciwko środowisku

- fałszowanie pieniędzy

 

Dlaczego ludzie  z wyższej klasy decydują się na przestępstwa?

w        dążą do tego, by mieć władzę

w        chcą używać życia

 

Zapobieganie przestępczości:

(powinno się zapobiegać, a nie zwalczać i ograniczać)

 

w        kładzenie nacisku na zapobieganie przestępczości na POZIOMIE LOKALNYM

(lokalne społeczności nie są w stanie rozwiązać niektórych problemów)

 

PROGRAMY AMERYKAŃSKIE:

(odnoszące się głównie do dużych miast, książka „wybite szyby”)

 

ü      jest element lokalny

ü      różnego rodzaju zachowania powodują, że do pewnych miejsc ludzie boją się iść (skwery, parki, ulice) lub o pewnej godzinie ludzie boją się tam iść – odzyskanie przestrzeni publicznej

ü      jeśli te zachowania (ograniczenia) zostały by zahamowane to lęk przed przestępczością by spadł

ü      przeciwnicy tej koncepcji uważają, że policja nie ma czasu na takie drobne przestępstwa (zachowania uciążliwe)

ü      zwolennicy natomiast twierdzą, że z zachowań uciążliwych drobnych rodzą się przestępstwa poważne, policja powinna się tym zajmować i współpracować ze społecznością lokalną, nie powinno być patroli w samochodach, lecz patrole policyjne PIESZE przyczynia się to do spadku przestępczości

 

Spadek przestępczości wynika z kilku czynników  (Stany Zjednoczone lata 90.):

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin