Tuning skutera.pdf

(57 KB) Pobierz
Tuning skutera
Tuning skutera
Jak dobrze stuningować swój skuter?
Wielu z nas zadaje sobie pytanie: Jak dobrze „odpicować" mój
skuter? Źle dobrane części nie poprawią naszych osiągów, mogą
je nawet pogorszyć. Czasami nie warto wydawać dużych
pieniędzy na tuning naszego jednośladu, żeby poprawić jego
osiągi. Poniżej przedstawiłem rozsądną kolejność postępowania
podczas tuningu.
1. W pierwszej kolejności należy pozbawić skuter blokad,
jedynie blokadę na module możemy na razie pozostawić do
czasu, kiedy będziemy zmieniali cylinder. Seryjny cylinder nie
kręci tak wysoko, by moduł go blokował. Odblokowanie modułu
przy seryjnym wale i łożyskach jest bardzo ryzykowne,
ponieważ oryginalny wał nie wytrzyma tak dużych obrotów.
Najczęściej spotykane blokady to: zawirowywacz spalin, który
znajduje się w tłumiku; podkładka pod wariator (metalowa
blaszka, tuleja); blokada na module zapłonowym (CDI);
ostatnio głównie w chińskich skuterach zdarzają się blokady w
gaźniku oraz króćcu ssącym, czasami instalowane są też zbyt
ciężkie rolki.
2. W drugiej kolejności, aby uzyskać najlepszą poprawę
osiągów, należy wstawić sportowy tłumik. Wybór jest duży w
zależności od tego, jaką ilością gotówki dysponujemy. I tu
należy się zastanowić, co dalej będziemy zmieniać w skuterze,
bo jeśli mamy w planach zmianę cylindra, to od razu
powinniśmy kupić wydech lepszej klasy, żeby później cylinder
mógł rozwinąć pełną moc. Z drugiej strony, jeśli wiemy, że na
pewno pozostaniemy przy seryjnym cylindrze, to nie warto
inwestować w wydech klasy For Race, które kosztują od 800 do
1500 zł. Cena wydechów klasy Sport zaczynają się od 200-300
zł za używane, do 600-700 zł za nowe.
3. Kolejnym etapem powinien być sportowy wariator. Różne
modele mają różne parametry, np. Polini Speed Contol daje
przyrost przyspieszenia, lecz na prędkości nie zyskamy. Hebo
Ng i Malossi Multivar cieszą się najlepszą opinią, odczuwalna
jest dzięki nim poprawa przyspieszenia oraz wzrost prędkości
1
 
maksymalnej. Przy zmianie wariatora konieczna jest też zmiana
rolek. Do wariatorów dostajemy już rolki, lecz nie zawsze są
one dobrze dobrane do naszego skutera. Zmieniając wariator,
powinno się też zmienić sprężynę centralną (często dodawaną
do zestawu), by poprawić zrywność naszego jednośladu.
4. Następnie powinniśmy zmienić pasek na wzmacniany,
ponieważ przenosi on już większe obciążenia, niż dotychczas i
jest większe prawdopodobieństwo, że standardowy pasek
pęknie. Najlepiej zakupić pasek Kevlar, który jest najbardziej
wytrzymały (koszt 100-120 zł).
5. Kiedy mamy już wydech i wariator, należałoby też pomyśleć
o sprzęgle i dzwonie sprzęgła. Kiedy silnik staje się mocniejszy,
na sprzęgło działają większe siły, a co za tym idzie, sprzęgło i
dzwon bardziej się nagrzewają, co pogarsza osiągi. Szczególnie,
gdy dzwon jest gorący, odczuwalny jest kiepski start, powoduje
to też większe zużycie elementów układu przeniesienia napędu.
Wybierając dzwon należy kierować się tym, czy dobrze
odprowadza on ciepło, czyli tym jak dobre ma chłodzenie.
Sprawdzonym dzwonem jest Stage6 Wing Cooler i naprawdę
bardzo go polecam, jeśli zależy nam na jak najlepszych
osiągach. Jeśli chcemy trochę zaoszczędzić, to polecam
sprzęgło RMS Racing Pro (koszt około 150 zł), które jest w pełni
regulowane i w komplecie mamy drugą parę sprężynek. Jeśli
nie chcemy inwestować w drogi dzwon Wing Coller, który
kosztuje około150 zł - możemy zakupić zastępczy dzwon RMS'a
w cenie 60-70 zł. Zużycie dzwonu możemy rozpoznać po jego
kolorze, zużyty dzwon ma niebiesko-fioletowe przebarwienia.
6. Następne części powinno się wstawiać jednocześnie, bo
osobno nie spełnią swojego zadania. Następne w kolejce są:
cylinder + wał + łożyska wału oraz gaźnik. Niektóre kity (czyt.
zestawy) cylindrowe nie wymagają wymiany gaźnika, czy też
wału, ale zaleca się co najmniej wymianę łożyska na
wzmacniane oraz dyszy na większą i w ten sposób można
pozostać na seryjnym gaźniku. Tyczy się to tylko cylindrów
klasy sport nie kręcących zbyt wysokich obrotów oraz nie
przekraczających mocy 10 KM. Do cylindrów klasy Racing
należy wymienić wał na wzmocniony, który wytrzyma większe
obciążenia oraz wyższe obroty, ale też konieczna jest wymiana
gaźnika na 17,5 lub 19 mm, w celu dostarczenia silnikowi
2
odpowiednio bogatej mieszanki. Gdy wymienimy gaźnik, należy
też wstawić stożkowy filtr powietrza, aby gaźnik miał swobodny
dostęp do powietrza. Seryjne filtry nie są przystosowane, aby
podawać tyle powietrza, ile potrzebuje gaźnik np. 19mm. Jeśli
nie wymieniamy gaźnika lub mamy np. 17,5 mm, nie musimy
zmieniać filtra na stożkowy, ponieważ są one bardzo awaryjne.
Filtry stożkowe są stosowane przy wyjątkowo mocnym tuningu,
szczególnie na wyścigach skuterów.
7. Na koniec trzeba koniecznie zabrać się za regulację
wszystkich części. Rolki, sprężyna centralna, sprężynki sprzęgła
- aby nasz skuter odpowiednio przenosił swoją moc na koło.
Trzeba także wyregulować gaźnik, czyli dawkę paliwa, powietrza
oraz obroty. Źle dobrane rolki mogą „przymulać" skuter lub nie
dawać odpowiedniego przyspieszenia. Przy wymianie większości
części, seryjna sprężyna centralna nam nie wystarczy, warto
wstawić twardszą, np. +30% - dzięki niej skuter będzie miał
lepszy start.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że nie warto wstawiać cylindra o mocy
przykładowo 12-14 KM na seryjny wał i łożyska, bo po
niedługim czasie pojawią się luzy na łożyskach i na wale, co
doprowadzi do tego, że i tak będziemy musieli zmienić te
części. Nie warto też wstawiać cylindra 70ccm nie wymieniając
tłumika, bo taki cylinder nie rozwinie swojej maksymalnej
mocy. Wymieniając części nie patrz na cenę, nie zawsze droższe
oznacza lepsze, przez co droga część nie zawsze da nam
najlepsze osiągi!
Tuning skutera to kosztowna zabawa, ale jeśli jest dobrze
przeprowadzony z dobrze dobranymi do siebie częściami, to
nasz skuter zmieni się nie do poznania. Zyska mocy, lecz należy
się liczyć ze znacznym wzrostem spalania - niestety coś,
kosztem czegoś...
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin