Ustawiamy zawieszenie tylne.pdf

(56 KB) Pobierz
Ustawiamy zawieszenie tylne
Ustawiamy zawieszenie tylne
Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest
indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane.
Każdy z nas powinien wiedzieć, że zawieszenie jest
indywidualną rzeczą i powinno być pod nas dopasowane.
Artykuł ten skierowany jest główne do amatorów i ludzi
zaczynających swoją przygodę z motocyklami off-road`owymi.
Strojenie zawieszenia to czynność niezwykle ważna. Podajemy
kilka cennych rad, jak umilić sobie jazdę poprzez optymalne
ustawienie zawieszenia w motocyklu crossowym i enduro.
Sprężyna
Warto poświęcić kilkanaście minut na odpowiednie ustawienie
sprężyny. Oto czynności, które pomogą w poprawnym strojeniu
tylnego amortyzatora:
1. Stawiamy motocykl na podstawce tak, by tylne koło nie
dotykało do podłoża.
2. Zaznaczamy dwa punkty na krawędzi błotnika oraz na
wahaczu lub nakrętce koła.
Zaczynamy robić pomiar. Do tego będzie nam potrzebne:
metrówka, śrubokręt, kartka papieru, coś do pisania, młotek i
podbijak.
3. Kiedy motocykl stoi na podstawce, mierzymy odległość od
nakrętki koła (w centralnym punkcie przez nas zaznaczonym
kropką) do błotnika (kropka przez nas zaznaczona).Załóżmy, że
odległość wynosi 70 cm.
4. Zapisujemy ten pomiar na kartce.
5. Opuszczamy nasz motocykl z podstawki (pamiętamy, że ma
być zatankowany do pełna).
Po opuszczeniu motocykla z podstawki warto ugiąć kilka razy
nasz amortyzator i ponownie zrobić pomiar. Jeżeli opad
motocykla wynosi (w motocyklach japońskich) między 2.5 cm a
3 cm, a w KTMie między 3.6 cm a 3.8 cm, to jest dobrze.
Jeżeli różnica wynosi na przykład 2 cm, należy odkręcić o jeden
lub kilka obrotów tylną sprężynę. Jeżeli jest, np. 4 cm, to
wiadomo, że jest za dużo i trzeba podkręcić sprężynę.
6. Kiedy już ustalimy granicę opadu, przechodzimy do
następnej czynności, jaką jest pomiar z nami na motocyklu i
oczywiście w pełnym ekwipunku. Dobrze jest mieć przy
1
21552302.001.png
pomiarze osobę do pomocy, która przytrzyma nas na motorze i
odczyta wynik. Należy pamiętać, że nie można dotykać nogami
do podłoża. Najlepiej postawić nogi na podnóżkach motocykla i
usiąść na środku siedzenia.
7. Jeżeli opad motocykla z nami wynosi między 9.5cm a 10 cm,
to mamy dobrą sprężynę i wszystko jest ustawione prawidłowo.
Problemy
1. Kiedy opad z zawodnikiem wynosi powyżej 10 cm, to mamy
za miękką tylnią sprężynę.
2. Jeżeli opad z zawodnikiem wynosi poniżej 10 cm, to mamy
za twardą sprężynę.
Fabryki motocykli montują sprężyny przewidziane zwykle dla
zawodników o przeciętnej wadze między 67 a 80 kg. Jeżeli
ważymy więcej lub mniej, a wyżej wymienione pomiary nie
odpowiadają prawidłowym wynikom, to warto jest
zainwestować w prawidłową sprężynę.
To tyle, jeśli chodzi o ustawienia sprężyny w tylnim zawiasie.
Teraz przejdźmy do regulacji dobicia i odbicia.
Tłumienie
1. Tłumienie dobicia (kompresja COMP) regulujemy na górze
amortyzatora.
2. Tłumienie odbicia (powrót REB) regulujemy na dole
amortyzatora.
Jeżeli nie wiemy, jak i w którą stronę kręcić, najlepiej ustawić
bazę wyjściowa, czyli policzyć wszystkie kliknięcia i ustawić w
połowie, zarówno kompresję, jak i dobicie. I od tego zacząć
kręcić.
Należy pamiętać, że kręcąc nakrętką kompresji w prawo,
zgodnie z ruchem wskazówek zegara, amortyzator będzie
twardszy i analogicznie, kręcąc w lewo, amortyzator będzie
bardziej miękki. Amortyzatory stroi się do naszych
indywidualnych potrzeb, predyspozycji i stylu jazdy. Należy
pamiętać, że zanim dopasuje się je optymalnie, należy na to
poświęcić trochę czasu. Amortyzator nie powinien wstawać za
wolno ani za szybko, bo będzie nas rzucało na boki.
Pamiętajmy, że olej w amortyzatorze pod wpływem pracy
nagrzewa się i inaczej będzie pracował w garażu, gdy jest
2
21552302.002.png
zimny, a inaczej na torze po przejechaniu kilku kółek. Ciężko
jest podać wzór na najlepsze strojenie, ile klików, ale
pamiętajmy, żeby próbować i chcieć.
Uwagi
1. Zawieszenie na jednym oleju może działać i dwa lata, lecz to,
co jest w środku przy wymianie, przypomina „gluty", a nie olej.
2. Olej wymieniać przynajmniej raz w roku.
3. Pamiętajmy, że lepiej dołożyć trochę więcej do oleju czy
uszczelniaczy, niż kupić taniej i robić dwa razy.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wielu z Was zrozumieć
jak działają i jak należy regulować zawieszenia w motocyklach
cross i enduro. Powodzenia na treningach i w garażu!
3
21552302.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin