rola dystrybucji w marketingu.doc

(205 KB) Pobierz
1

Dystrybucja

1. ISTOTA DYSTRYBUCJI I JEJ ROLA W MARKETINGU

Dystrybucja – obejmuje wszelkie decyzje i czynności związane z dostarczaniem wytworzonych produktów finalnemu nabywcy.

Zadaniem dystrybucji jest rozmieszczenie produktów na rynku w sposób umożliwiający nabywcom zakup pożądanych produktów w dogodnych dla nich warunkach, odpowiadającym im miejscu i czasie oraz po możliwej do zaakceptowania cenie.

Jednoczesność występowania i współzależność instrumentów marketingu-mix sprawiają, że dystrybucja musi być dostosowana do pozostałych instrumentów i zmieniać się wraz z nimi. Rodzaj, cena i faza cyklu życia produktu przesądzają o intensywności jego rozmieszczenia na rynku, a rozwój może wymagać zmiany kanału dystrybucji. Nakłady na opakowania mogą zwolnić firmę z kosztów pośrednictwa w zakresie dostosowania produktu do potrzeb nabywców finalnych. Nakłady na reklamę mogą być substytutem kosztów poszukiwania kontrahentów itd. Z drugiej zaś strony dystrybucja – jako element składowy programu marketingowego – charakteryzuje się niskim stopniem mobilności. Istniejące kanały dystrybucji i zasoby pośredników mogą ograniczać lub hamować tempo zmian pozostałych instrumentów.

2. RODZAJE STRUMIENI W KANAŁACH DYSTRYBUCJI

Rodzaje strumieni w kanałach dystrybucji:

·         Przepływ negocjacji

·         Fizyczny przepływ towarów

·         Aktywizacja sprzedaży

·         Przekazywanie prawa własności

·         Zapłata za towar

·         Zamówienia, umowy

·         Informacja rynkowe

·         Przepływ należności

·         Przepływ promocji

·         Przepływ ryzyka

3. KANAŁY DYSTRYBUCJI I ICH RODZAJE

Kanał dystrybucji:

  1. Układ wzajemnie zależnych organizacji zaangażowanych w proces udostępniania produktu bądź usługi konsumentom lub odbiorcom przemysłowym.
  2. Struktura komórek organizacyjnych firmy oraz zewnętrznych instytucji uczestniczących w sprzedaży produktu na rynku.
  3. Zespół kolejnych ogniw za pośrednictwem których dokonuje się przepływ jednego lub większej ilości strumieni związanych z działalnością marketingową.
  4. Łańcuch firm i osób, które przejmują prawo własności lub pomagają w przekazywaniu prawa własności do dóbr i usług w ich drodze od producenta do finalnego odbiorcy – konsumenta lub firmy.

Kryteria klasyfikacji

Typy kanałów

Liczba pośredników

  1. bezpośrednie
  2. pośrednie

Liczba szczebli pośrednich

  1. krótkie
  2. długie

Liczba pośredników

  1. wąska
  2. szeroka

Rodzaje przepływających strumieni

  1. transakcyjne
  2. rzeczowe

Znaczenie kanału dla producenta

  1. podstawowe
  2. pomocnicze

Charakter powiązań miedzy uczestnikami kanału

  1. konwencjonalne
  2. zintegrowane

·         kontraktowe

·         korporacyjne

·         administrowane

Kanał bezpośredni – kanał dystrybucji nie mający szczebli pośrednich

Kanał pośredni – kanał dystrybucji mający szczeble pośrednie

Kanał krótki – kanał dystrybucji dwuszczeblowy

Kanał długi – kanał dystrybucji wieloszczeblowy

Kanał szeroki – kanał dystrybucji o dużej liczbie pośredników na każdym szczeblu

Kanał wąski – kanał dystrybucji o małej liczbie pośredników na każdym szczeblu

Kanał konwencjonalny (swobodnych przepływów, pojedynczych transakcji) – stopień integracji działań poszczególnych ogniw jest niewielki, a ich powiązania są nietrwałe. Pośrednicy są bardziej zainteresowani zachowaniem swojej niezależności niż trwałą współpracą z producentami

Kanał zintegrowany (wertykalny) – w kanałach tych wysoki stopień koordynacji i kontroli działań dystrybucyjnych jest osiągany dzięki jednemu z 3 sposobów: posiadaniu na własność firm działających na kolejnych lub poprzedzających szczeblach kanału, zawarciu kontraktów miedzy uczestnikami kanału, ekonomicznej dominacji jednego z uczestników kanału

Kanał korporacyjny – producent jest jednocześnie właścicielem firm działających na szczeblu hurtu i/lub detalu (integracja naprzód) bądź detalista uruchamia własną produkcję sprzedawanych towarów (integracja wstecz)

Kanał kontraktowy – niezależne firmy producentów, hurtowników, detalistów, agentów współdziałają na podstawie zawartych kontraktów, szczegółowo określających jak każda z nich będzie starała się zwiększyć wydajność i efektywność kanału. W praktyce wyróżnia się:

·         Zrzeszenia hurtowników z niezależnymi, drobnymi detalistami (wholesaler – sponsorem voluntary chains)

·         Spółdzielnie drobnych detalistów (retailer – sponsorem cooperatives)

·         Umowy kontraktowe między firmami macierzystymi i niezależnymi pośrednikami (franchising)

Kanał administrowany – nie istnieją formalne umowy o współdziałaniu. Ich uczestnicy jednak uznają celowość podporządkowania swych działań koordynacji i kontroli jednej z firm.

4. ISTOTA KANAŁÓW BEZPOŚREDNICH I POŚREDNICH

Cecha

Kanał dystrybucji

Bezpośredni

pośredni

Kontrola nad kanałem

Producent

Dystrybutor

Strategia

Producenta

Dystrybutora

Koszty producenta

Wysokie

Niskie

Przepływ pieniądza

Krótki czas obrotu

Dłuższy czas obrotu

Sztywność reguł

Mała

Duża

Produkt

Możliwe uwzględnienie specjalnych życzeń

Standardowy

Asortyment

Wąski, własny

Szeroki, od wielu producentów

Cena

Umowa z klientem

Zależna od strategii dystrybutora

Sprężenie zwrotne informacji

Duże

Małe

Promocja i motywacja

Użytkownika

Dystrybutora

Reklama

„pcha” zbyt

„ciągnie” zbyt

 

Kanały bezpośrednie

W kanale bezpośrednim producent sam, na własny koszt i ryzyko, zajmuje się rozmieszczeniem i sprzedażą swych produktów finalnym nabywcom. Organizuje sprzedaż wysyłkową, domokrążną, detaliczną, we własnych placówkach bądź też sprzedaż z automatów. Producent sam nawiązuje kontakt z finalnymi nabywcami za pośrednictwem poczty, telefonu, telewizji, własnych pracowników. Organizacja bezpośredniego kanału dystrybucji wymaga prowadzenia dwóch różnych form działalności (produkcji i handlu0, a tym samym angażowania kapitału w działalność dystrybucyjną, co nie zawsze jest możliwe i opłacalne.

Zalety posiadania bezpośrednich kanałów dystrybucji:

·         Szybki przepływ informacji

·         Pełna, bezpośrednia kontrola nad przepływem produktu, ustalaniem cen marż

·         Możliwość realizacji marży handlowej i ustalania konkurencyjnie niskich cen

·         Możliwość szybkiej reakcji na zmiany popytu

 

O bezpośredniej formie sprzedaży wielu usług przesądzają głównie:

·         Niematerialny charakter

·         Brak możliwości transportowania i składowania

·         Brak możliwości oddzielenia usługi od osoby wykonawcy

·         Początkowa faza cyklu życia produktu na rynku

 

Kanały pośrednie

We współczesnym marketingu zdecydowana większość wytwórców w celu dotarcia ze swym produktem do finalnych nabywców korzysta z pośrednictwa zewnętrznych instytucji, tj. kanałów dystrybucji.

Pośrednik występuje wówczas, gdy sprzedaż bezpośrednia przynosi producentowi gorsze efekty finansowe od możliwych do uzyskania przy korzystaniu z jego usług.

Korzyści wynikające z zaangażowania pośrednika:

  1. Zmniejszenie kosztów związanych z poszukiwaniem potencjalnych nabywców i kontaktowaniem się z nimi
  2. Redukcja ogólnej liczby transakcji producenta z nabywcami
  3. Obniżenie jednostkowych kosztów magazynowania, transportu, spedycji, przekształcania asortymentu produkcyjnego w handlowy.
  4. Ułatwienie ekspansji producenta na dotychczas nie obsługiwane rynki

5. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WYBÓR KANAŁÓW DYSTRYBUCJI

Projektowanie kanałów dystrybucji wymaga:

·         Analizy potrzeb klienta w dziedzinie obsługi

·         Określenia celów i ograniczeń kanału dystrybucji

·         Ustalenia głównych wersji kanału dystrybucji, typów i liczby pośredników oraz odpowiedzialności każdego z uczestników kanału dystrybucji

·         Oceny tych głównych wersji przez zastosowanie kryteriów ekonomicznych, kontrolnych i adaptacyjnych

6. RODZAJE DY...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin