07_Mlynarek_Z_Podloze_gruntowe_a_awaria_budowlana.pdf

(5091 KB) Pobierz
0 ksiazka1
XXIV
awariebudowlane
Prof. zw. dr hab. inŜ. Z BIGNIEW M ŁYNAREK
Katedra Geotechniki
Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
PODŁO ś E GRUNTOWE A AWARIA BUDOWLANA
SUBSOIL CONTRIBUTION TO CONSTRUCTION FAILURES
Streszczenie Udział podłoŜa gruntowego w katastrofie budowlanej moŜna ocenić w kontekście dwóch aspek-
tów. Pierwszy stanowią dane statystyczne z katastrof, które zamieszczone zostały w licznych publikacjach.
Drugim aspektem jest analiza przyczyn katastrof i szukanie odpowiedzi na pytanie, jaki jest udział podłoŜa w za-
rządzaniu ryzykiem w projektowaniu inwestycyjnym. W artykule przedstawiono metody zarządzania ryzykiem
i zdefiniowano źródła niepewności w zarządzaniu ryzykiem w projektowaniu geotechnicznym. Szczególną uwagę
zwrócono na niepewności związane z percepcją i oceną parametrów geotechnicznych podłoŜa. Wpływ tych
niepewności na katastrofy budowlane zilustrowano na kilku przykładach.
Abstract The contribution of subsoil in the construction failures can be considered in two aspects. The first are
failures statistics, which were placed in numerous publications. The second aspect includes the analysis of causes
of failures and searching for the answer to a question, how subsoil contributes to the risk management
in the investment design. The paper presents methods of risk management and defines the sources of uncer-
tainties in risk management in the geotechnical design. The article pays particular attention to uncertainties
associated with the perception and evaluation of geotechnical parameters of the subsoil. The influence of these
uncertainties on the construction failures is illustrated with a few examples.
1. Wst ę p
PodłoŜe budowlane jest nierozłącznym elementem obiektu inŜynierskiego. W przypadku awarii
obiektu podłoŜe bierze równieŜ w niej udział. Dla inŜyniera budowlanego istotne jest zawsze
pytanie jaki jest udział podłoŜa w katastrofie budowlanej. Odpowiedź na to pytanie moŜe stanowić
istotny argument dla sformułowania opinii, Ŝe rozpoznanie właściwości podłoŜa i ich ewentu-
alnych zmian w procesie eksploatacji obiektu, powinno być znaczącym elementem w przygotowa-
niu projektu budowlanego obiektu. W tym zakresie w Polsce, szczególnie w ostatnich latach,
obserwuje się bardzo niepokojące zjawisko. Udział kosztów badań geotechnicznych w kosztorysie
projektu budowanego obiektu jest wyjątkowo niski. W pewnym sensie zakres badań geotechnicz-
nych dla rozpoznania struktury podłoŜa i oceny współpracy budowli z podłoŜem reguluje norma
PN-B-02479 Geotechnika. Dokumentowanie geotechniczne. Norma ta wprowadza pojęcie kate-
gorii geotechnicznej, która ustala zakres badań dla przygotowania dokumentacji geotechnicznej.
Kategoria geotechniczna nie rozstrzyga jednak zasadniczej kwestii, a mianowicie nie wspomina
o jakości tych badań. Jakość badań ma natomiast znaczący udział w ocenie ryzyka współpracy
konstrukcji z podłoŜem. Negatywną rolę w systematycznym zmniejszaniu udziału dokumentacji
geotechnicznej w kosztach projektu odgrywa często inwestor, który zainteresowany jest głownie
XXIVKonferencjaNaukowoTechniczna
SzczecinMiędzyzdroje,2629maja2009
175288105.001.png
Referaty problemowe
tym, aby uzyskać pozwolenie na budowę. Zainteresowanie inwestora sprowadza się takŜe do tego,
aby koszt dokumentacji geotechnicznej był jak najniŜszy. Z tego powodu znaczna część
dokumentacji, która jest wykonywana w Polsce, wykorzystuje w badaniach przede wszystkim
wiercenia, a podstawą dla opracowania wniosków są wyniki analizy makroskopowej i parametry
mechaniczne gruntów, zamieszczone w normie PN-81/B 03020. Grunty budowlane. Posadowienie
bezpośrednie budowli. Analiza kosztów dokumentacji geotechnicznej w całkowitym koszcie
budowy wykazała, Ŝe koszt dokumentacji geotechnicznej nie przekracza 0,02% kosztu inwestycji.
Jest to z jeden z najniŜszych wskaźników w Europie. Tak niski wskaźnik generuje przypuszczenie,
Ŝe udział podłoŜa w awarii budowlanej w Polsce musi być znaczący.
Ocenę udziału podłoŜa w awarii budowlanej moŜna uzyskać z dwóch źródeł informacji.
Pierwszy stanowią dane literaturowe o awariach budowlanych i oszacowanie kosztów związa-
nych z tymi awariami. Drugim źródłem informacji jest rozeznanie udziału podłoŜa w general-
nej ocenie ryzyka inwestycyjnego. Rozpoznanie czynników, które będą decydowały o mniej-
szym lub większym udziale podłoŜa w ryzyku inwestycyjnym wydaje się być szczególnie
interesujące, bowiem pozwoli wyeksponować elementy, które to ryzyko mogą zmniejszyć.
Ten problem stanowi główne motto niniejszego artykułu.
2. Poj ę cie ryzyka inwestycyjnego
Komplementarność modelu podłoŜe – fundament – konstrukcja obiektu, jednoznacznie
prowadzi do konkluzji, Ŝe na ryzyko inwestycyjne muszą składać się elementy, które związa-
ne są z podłoŜem budowlanym, projektem konstrukcyjnym oraz procesem realizacji i eksploa-
tacji obiektu (van Stavereen, 2008). Zarządzanie ryzykiem moŜna podzielić na dwie grupy;
·
pierwszą, stanowi zarządzanie ryzykiem odnośnie konstrukcji budowli.
·
drugą, zarządzanie ryzykiem związane z projektem geotechnicznym i oceną współpracy
konstrukcji z podłoŜem.
Zarządzanie ryzykiem inwestycyjnym, które dotyczy podłoŜa i konstrukcji obiektu posiada
dosyć obszerną literaturę. Warto jednak wyeksponować kilka podstawowych pojęć, które
pozwolą w niniejszym artykule skoncentrować się na zarządzaniu ryzykiem związanym z pro-
jektem geotechnicznym.
Blockley i Godfrey (2000) wyróŜnili trzy fundamentalne grupy niepewności związanych
z projektowaniem budowli: losowość, tzw. „fuzziness” i niekompletność. Udział tych trzech
podstawowych grup niepewności w kosztach katastrofy budowlanej oraz zarządzaniu ryzy-
kiem został przedstawiony za van Staverenem (2008) na rys. 1. Konstrukcja rys. 1 uwzględnia
bardzo waŜny element, który kształtuje zarządzanie ryzykiem i koszt katastrofy, a mianowicie
czas realizacji i fazowość inwestycji.
Rys. 1. Niepewności projektowe inwestycji a koszt katastrofy
104
175288105.002.png
Młynarek Z.: Podło Ŝ e gruntowe a awaria budowlana
Z rys.1 wynika, Ŝe na niepewności projektu składają się ryzyko i zdarzenia losowe. Pole
ryzyka moŜe odmiennie kształtować się w poszczególnych fazach inwestycji, od fazy wstęp-
nej poprzez projektową, aŜ do wykonawstwa i obsługi obiektu. Za szczególnie waŜny element
naleŜy uznać identyfikację czynników, które budują pole zdarzeń losowych. Do tych czynni-
ków zalicza się innowację, optymalizacje projektową i doświadczenie projektanta. Pole ryzy-
ka składa się z tak istotnych elementów jak; błędy projektowe lub wykonawcze, brak wiedzy,
konflikty w czasie realizacji inwestycji, sterowność w zarządzeniu projektem i jego realizacji.
3. Udział podło Ŝ a w ryzyku inwestycyjnym
Katastrofy budowlane towarzyszyły konstrukcjom inŜynierskim w okresie całej cywili-
zacji. W tym teŜ okresie katastrofa, jako zdarzenie inŜynierskie miała równieŜ wymiar huma-
nitarny. W Kodeksie Hammurabiego ze staroŜytnego Babilonu moŜna znaleźć zapis; jeśli
budowniczy wzniesie ścianę a ściana się zawali i śmierć poniesie właściciel budowli lub
członek jego rodziny, wówczas karą dla budowniczego była śmierć, jedynie jeśli niewolnik
zginął, wówczas wystarczyła rekompensata finansowa dla właściciela budowli. Czas współ-
czesnego budownictwa nie zniósł aspektu humanitarnego katastrofy budowlanej, bowiem
finałem katastrofy jest rozprawa sądowa. Van Staveren (2008) podaje za NRC Handeesblad
2006 r., Ŝe koszt katastrof budowlanych na świecie wynosi 5 miliardów euro rocznie, co
stanowi co najmniej 10% dochodu narodowego Holandii. Geotechnika, jak wcześniej
wspomniano, towarzyszy konstrukcji inŜynierskiej w kaŜdym etapie inwestycyjnym, stąd za
interesujące moŜna uznać dwie kwestie. Pierwsza dotyczy częstości występowania katastrof
budowlanych w poszczególnych etapach inwestycyjnych, które pokazano na rys. 1, tj. w fazie
projektowania konstrukcji obiektu i eksploatacji. Druga dotyczy globalnego udziału podłoŜa
w katastrofie budowlanej. Odpowiedź na pierwsze pytanie moŜna znaleźć w publikacji
Sowersa (1993), który przeanalizował 500 katastrof budowlanych w Stanach Zjednoczonych.
58% z tych katastrof było związanych z wadliwym projektem. 38% powstało w czasie budo-
wy, a 4% w czasie eksploatacji obiektu. Rozpoznane przyczyny to ignorancja, względnie
odrzucenie odpowiedniej technologii. W 88% przypadkach, liczba katastrof mogłaby być
zredukowana poprzez zastosowanie profesjonalnej wiedzy oraz wprowadzenie modyfikacji
systemu konstrukcyjnego. Sowers cytuje badania Kaminetzkego z 1991 roku, który podaje,
Ŝe błędy pojawiają się od 36–37% w etapie projektowania, 29–53% podczas budowy obiektu,
a od 6–23% w czasie eksploatacji obiektu. Zastosowanie wadliwej technologii jest według
Sowersa przyczyną tylko 12% katastrof. Brandl (2004) na podstawie europejskich statystyk
stwierdza, Ŝe od 80 do 85% wszystkich awarii budowlanych związanych było z podłoŜem
budowlanym. Chapman i Marcelteau (2004) wykazali, Ŝe w około 46–50% projektach
geotechnicznych stwierdzono zasadnicze rozbieŜności pomiędzy dokumentacją geotechniczną
a warunkami w podłoŜu. Warto się, więc przyjrzeć czynnikom, które mają wpływa na zarzą-
dzanie ryzykiem w inŜynierii geotechnicznej.
4. Zarz ą dzanie ryzykiem w in Ŝ ynierii geotechnicznej
W grupie niepewności związanych z projektem geotechnicznym znajduje się jeden bardzo
waŜny czynnik, który został przez Van Staverena (2008) nazwany: „nieosiągalną subiekty-
wnością indywidualnego profesjonalisty, zajmującego się warunkami gruntowymi”. Czynnik ten
znany jest takŜe pod pojęciem „czynnika ludzkiego” (Sowers, 1993; Lumb, 1974; Bea, 2006).
Czynnik ten łączy się ściśle ze sferą „ percepcji ryzyka”. O tym jak istotną rolę odgrywa ta grupa
niepewności w zarządzaniu ryzykiem w projektowaniu geotechnicznym dowodzą dane podane
105
Referaty problemowe
przez Van Tola (za Van Staverenem, 2007). Van Tol stwierdził, Ŝe awarie 40-tu wykopów
budowlanych były spowodowane w 80% tym, Ŝe nie zastosowano współczesnej wiedzy geote-
chnicznej we właściwym czasie i właściwym miejscu. Percepcję inŜynierską zdefiniował Slovic
(2000) podając, Ŝe to pojęcie odnosi się do róŜnego typu stanowiska i oceny sytuacji przez
geotechnika. Wpływ percepcji na zarządzanie ryzykiem wydaje się być oczywisty, bowiem
kaŜdy specjalista jest inną osobowością, o innym stopniu wykształcenia i doświadczeniu.
Sowers (1993) podaje, Ŝe w Stanach Zjednoczonych tylko niewielka liczba inŜynierów, po uzys-
kaniu dyplomu, poszerza wiedzę poprzez indywidualne studia lub kursy. Wydaje się, Ŝe ten pro-
blem ma równieŜ miejsce w Polsce, gdzie do przygotowania projektu budowlanego wykorzy-
stuje się dwa rodzaje dokumentacji; dokumentację geologiczno-inŜynierską i geotechniczną.
W dokumentacji geologiczno-inŜynierskiej bardzo często zalecenia odnośnie sposobu posado-
wienia budowli, oceny jej współpracy z podłoŜem i niezbędne zalecenia konstrukcyjne podawa-
ne są przez osoby, które w czasie studiów nie miały moŜliwości zapoznania się ze statyką
budowli i wytrzymałością materiałów. Percepcja dwóch specjalistów geologa i geotechnika
w projektowaniu geotechnicznym jest więc mocno zróŜnicowana. Za dobry przykład, który
ilustruje efekt percepcji kilkunastu róŜnych geotechników moŜna uznać obliczenie nośności pali,
ich przemieszczeń oraz współczynnika stateczności, na podstawie tych samych parametrów.
Tab. 1 została opracowana przez van Staverena (2006).
Tabela 1. Efekt róŜnicy w percepcji
Analiza
Obliczone wartości
Wartości zmierzone
Min
Max
Nośność graniczna pali
(Clayton 2001)
Przemieszczenie poziome pali
(Kort 2002)
Współczynnik stateczności zbocza
(Koelewijn 2002)
1000 kN
5400 kN
2850 kN
50 mm
500 mm
100 mm
0.36
1.65
W ocenie ryzyka związanego z percepcją nie moŜna pominąć odmiennego spojrzenia na
zarządzanie ryzykiem pozostałych stron procesu inwestycyjnego. Do tych stron naleŜy zali-
czyć; polityków, środki masowego przekazu, konsultantów. Ten temat jest w Polsce dobrze
znany, bowiem w przeszłości wiele inwestycji musiało być zakończonych w terminie ustalo-
nym przez grono polityczne. Bardzo ściśle z percepcją łączą się dwa kolejne źródła niepew-
ności, a mianowicie losowość i „fuzziness”.
Losowość cech podłoŜa budowlanego ma bardzo złoŜony charakter i była przedmiotem
licznych badań. Problem losowości dotyczy dwóch kwestii, a mianowicie losowości parame-
trów, które opisują właściwości podłoŜa warunkach in-situ (np. Lumb, 1966; Lacasse, 1982,
1994) i losowości mierzonych wartości w określonej technice badania (np. Młynarek, 2007;
Schultze, 1971). Za niezwykle waŜne zagadnienie naleŜy uznać ocenę losowości właściwości
próbki gruntu i losowości warstwy podłoŜa, która występuje w warunkach in-situ. W przypad-
ku ośrodka gruntowego ten problem eksponuje się w sposób szczególny. Za istotną kompli-
kację rozwiązania zagadnienia tzw. „ przejścia ” z parametrów określanych dla próbki gruntu
w laboratorium do losowości parametrów dla jednorodnej geotechnicznie warstwy gruntów,
uwaŜa się jakość pobranej próbki gruntu do laboratorium oraz wpływ rekonsolidacji próbki
w laboratorium do stanu napręŜenia geostatycznego w warunkach in-situ (Karslud,
Lunne, 2005). Ten problem skrótowo został omówiony w pkt. 5.
106
175288105.003.png
Młynarek Z.: Podło Ŝ e gruntowe a awaria budowlana
Bardzo dobrym przykładem, który przedstawia spójność pomiędzy percepcją i losowością
jest przykład wykorzystania wartości parametrów wytrzymałości na ścinanie dla zwymiaro-
wania fundamentów lub obliczenia współczynnika stateczności podany przez Patela
i Nicholsona (2007).
Rys. 2 pokazuje rozkład parametrów, który opisuje wytrzymałość na ścinanie gruntu. Jeśli
rozkład tego parametru jest normalny, wówczas inŜynier geotechnik w zaleŜności od własnej
percepcji, moŜe przyjąć znacznie róŜniące się liczbowe wartości tego parametru. Fakt ten
będzie miał istotne znaczenie w projektowaniu geometrii fundamentu lub nawet w ustaleniu
koncepcji posadowienia fundamentu. Z rys. 2 wynika, Ŝe mamy do czynienia z trzema rodza-
jami parametrów, które uwzględniają losowość badanej warstwy gruntu w podłoŜu.
Rys. 2. Rodzaje parametrów wytrzymałości na ścinanie w ujęciu analizy statystycznej
Pierwszy typ parametru określa parametr „najbardziej prawdopodobny”, który reprezentuje
wartość średnią, obliczoną z całej populacji wyznaczonych wartości parametrów wytrzyma-
łości na ścinanie. Drugim parametrem jest parametr „najbardziej niekorzystny”, który repre-
zentuje 0,1% części danych. Ten parametr reprezentuje „ najgorszą wartość, która jak będzie
wierzył projektant, moŜe wystąpić w praktyce”. Trzeci parametr zdefiniowany jest po przez
tzw. „ wartości charakterystyczne parametru”. Taką definicję moŜna znaleźć równieŜ w Euro-
kodzie EC7. Wartość tego parametru mieści się w przedziale, który opisany jest wartością
średnią oraz 5% przedziałem ufności. Losowości parametrów geotechnicznych gruntów po-
święcono wiele prac (np. Lee, 1974; Lumb, 1960; Schultze, 1971).
Niepewności projektowe związane z tzw. „ fuzziness” zajmują znaczącą pozycję w zarzą-
dzaniu ryzykiem w projektowaniu geotechnicznym. Pojęcie „fuzziness” jest rozumiane jako
brak precyzji w definicji lub koncepcji rozwiązania. Dobrym przykładem, który dowodzi
o braku precyzji w definicji moŜe być ograniczenie oceny właściwości warstwy gruntu podło-
Ŝa poprzez podanie tylko nazwy gruntu np. ił pylasty, plastyczny. W Polsce przygotowuje się
duŜo dokumentacji geologiczno-inŜynierskich, które stanowią podstawę do zwymiarowania
fundamentów obiektów, w których parametry mechaniczne gruntów określa się wyłącznie na
podstawie rodzaju gruntu i oceny stanu gruntu za pomocą stopnia plastyczności. Te dwie
informacje dają moŜliwość wyznaczenia z normy PN 81/B-0320 parametrów, które określają
wytrzymałość na ścinanie oraz moduły ściśliwości. W ten sposób pomija się zasadnicze czyn-
niki, które decydują o wytrzymałości na ścinanie np.; sposób realizacji ścieŜek napręŜeń
107
175288105.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin