STATECZNOŚĆ PRZESTRZENNA PODCIĄGU KRATOWEGO Z UKOŚNYMI SPRĘŻYSTYMI PODPORAMI BOCZNYMI.pdf

(758 KB) Pobierz
209081022 UNPDF
Dr inż. Piotr IWICKI, piwicki@pg.gda.pl
Politechnika Gdańska
STATECZNOŚĆ PRZESTRZENNA PODCIĄGU KRATOWEGO Z
UKOŚNYMI SPRĘŻYSTYMI PODPORAMI BOCZNYMI
SPATIAL STABILITY OF TRUSS BINDER WITH SLOPING ELASTIC SIDE-SUPPORTS
Streszczenie W pracy przedstawiono nieliniową analizę przestrzenną podciągu kratowego ze sprężystymi
podporami bocznymi. Zbadano wpływ sztywności i kąta pochylenia podpór bocznych na stateczność podciągu.
Zbadano również przypadek podpory o charakterystyce nieliniowej. Wyznaczono siły w podporach bocznych w
relacji do siły w pasie kratownicy. Zweryfikowano odpowiednie wymogi normy [1]. Obliczono długości
wyboczeniowe pasa z płaszczyzny kratownicy w zależności od sztywności i kąta pochylenia podpór bocznych.
Abstract A three dimensional statical analysis of truss binder with elastic side-support is presented. The load
carrying capacity of the truss is calculated for different stiffness of supports and supports angel. The case with
non linear support characteristics was also taken into account Elastic supports reactions in relation to force in
compressed chord has been calculated. Results of the analysis were compared to design code [1] requirements.
Buckling length of compressed bar for different stiffness of supports and support angel was found. It was found
out that the buckling length coefficient is greater than proposed in design code [1] .
1. Wstęp
Projektowanie kratownic dachowych wg normy [1] można przeprowadzać na podstawie
upraszczających założeń, dotyczących stateczności poszczególnych elementów
konstrukcyjnych. Na przykład pas górny, w analizie wyboczenia z płaszczyzny kratownicy
może być traktowany jako belka ciągła podparta na podporach bocznych oraz że, długości
wyboczeniowe pasa są równe rozstawowi tych podpór bocznych. Zmiana sił normalnych
wzdłuż długości pasa oraz stabilizująca rola pasa rozciąganego, słupków i krzyżulców
skratowania oraz założenie, że podpory boczne zapewniają nieprzesuwne podparcie
kratownicy, powoduje, że najbardziej obciążone części pasa górnego mają z reguły mniejszą
długość wyboczeniową niż rozstaw stężeń bocznych, a więc można przypuszczać, że
wymagania normowe pozwalają na bezpieczniejsze zaprojektowanie kratownicy.
Potwierdzają to wyniki wielu badań. Na przykład w pracach [2], [3] zbadano wpływ rodzaju
skratowania, sposobu obciążenia kratownicy, wpływ sztywności pasów i skratowania,
rozstawu stężeń bocznych na wartość obciążenia krytycznego kratownic. W pracy [4] badano
siły w nieprzesuwnych podporach bocznych kratownic dachowych w zależności od
wstępnych imperfekcji. Prowadzone są również badania doświadczalne. Dla kratownic bez
podpór bocznych autorzy prac [5], [6] na drodze eksperymentalnej wyznaczyli obciążenie
krytyczne i odpowiadające długości wyboczeniowe pasa, uzyskując duże rozbieżności w
593
209081022.020.png
stosunku do warunków normy [1]. Rozbieżności te wykazują, że założenia normowe
pozwalają na bezpieczniejsze zaprojektowanie konstrukcji. W pracy [6] badano kratownice
podparte w sposób sprężysty. Wyniki tych badań potwierdzają, że z wyjątkiem podpór
bocznych o bardzo małej sztywności długości wyboczeniowe pasa ściskanego są mniejsze od
rozstawu podpór bocznych. Należy jednak dodać, że badano kratownicę o geometrii nie
stosowanej w praktyce. W pracach [7]-[9] badano zachowanie się ściskanego pasa kratownic
jako elementu wyizolowanego z całej konstrukcji oraz przeprowadzono analizy numeryczne
modelu przestrzennego kratownicy. W pracy [9] wykazano, że w przypadku krótkich
kratownic współczynniki długości wyboczeniowych krótkich kratownic mogą być większe
niż według normy [1].
Przyjęcie normowych założeń upraszczających w projektowaniu powoduje, że konstruktor
otrzymuje w efekcie obliczeń współczynnik nośności w danym pręcie i właściwie nie ma
wiedzy o rzeczywistym współczynniku bezpieczeństwa całego układu, a nawet w świetle
wyników pracy [9] może mieć wątpliwości co do bezpieczeństwa zaprojektowanej
konstrukcji.
Powstaje pytanie czy podpory boczne elementów ściskanych rzeczywiście są
nieprzesuwne i czy powinno się je modelować jako nieprzesuwne, czy raczej powinno się
zakładać, że są podporami sprężystymi. Wiadomo przecież, że wszystkie elementy
konstrukcyjne, a więc i stężenia, mają pewne luzy i niedokładności montażu i dopiero gdy
wystąpią pewne przemieszczenia elementy te włączają się do współpracy. Ponadto stężenia
pod wpływem działających obciążeń doznają przemieszczeń a więc traktowanie ich już na
początku analizy jako podpór sztywnych może prowadzić do błędnych wyników. W
przypadku dachów pochyłych zastosowanie sztywnych podpór bocznych może być nawet
niekorzystne dla konstrukcji gdyż podpory takie zamiast stężać element podstawowy
przejmują część przypadającego na niego obciążenia i w efekcie tego same mogą być
przeciążone. Na przykład w pracy [10] opisano ten problem na przykładzie konstrukcji dachu
kościoła. Zasadniczym elementem nośnym konstrukcji są dwa podciągi kratowe, na których
spoczywają inne kratownice dachowe, pełniące jednocześnie funkcje podpór bocznych
podciągu. W przypadku braku możliwości przesuwu poziomego na ścianach siły w tych
kratownicach znacznie wzrastają a siły w podciągu ulegają zmniejszeniu (rys. 1a). Jeżeli
założymy podpory umożliwiające przesuw poziomy na ścianach (na przykład podpory
sprężyste), to na skutek ugięcia całej konstrukcji dachu i pewnego rozsunięcia się kratownic
na ścianach kościoła podciąg włącza się do pracy statycznej i przejmuje większość obciążeń,
natomiast siły w kratownice na nim opartych maleją (rys.1b).
a) b)
Rys. 1. Wykresy sił normalnych w dachu kościoła przy nieprzesuwnych i sprężystych podporach na ścianach
594
209081022.021.png
Powstaje natomiast pytanie, czy kratownice spoczywające na podciągu mogą być nadal
traktowane jako podpory boczne podciągu w rozumieniu normy [1]. Wyżej opisany problem
był inspiracją do badań, których wyniki są przedstawione w niniejszej pracy. W pracy
przeanalizowano wpływ sztywności i kąta pochylenia podpór bocznych podciągu na jego
stateczność. Zbadano również przypadek podpory o charakterystyce nieliniowej, która
pozwala na pewne przemieszczenia boczne, tak aby zasadnicze elementy konstrukcyjne
włączyły się do współpracy przy przenoszeniu obciążeń. Dopiero wtedy następuje
usztywnienie podpory i kratownice w pełni stają się podporami bocznymi podciągu. W pracy
wyznaczono siły w podporach bocznych w relacji do siły w pasie kratownicy. Siły te
porównano do odpowiednich wymogów normy [1]. Obliczono długości wyboczeniowe pasa z
płaszczyzny kratownicy w zależności od sztywności i kąta pochylenia podpór bocznych.
3. Opis badanej kratownicy
Przeprowadzono geometrycznie nieliniową analizę statyczną kratownicy o rozpiętości
L = 25 m o pasach równoległych. Wysokość kratownicy wynosi 1,5m (rys. 2). Rozstaw
podpór bocznych i siły w węzłach odpowiadają siłom działającym na dach [10]. Przyjęto, że
pasy są ciągłe, a połączenia innych prętów z pasami sztywne. Pas górny składa się z 2 L 160
× 160 × 15, pas dolny to 2 L 150 × 150 × 15, krzyżulce są z ceownika C180. Założono,
imperfekcję obciążeniową wg [11]. Założono że kratownica jest stężona w węzłach pasa
górnego podporami sprężystymi o sztywnościach: 400, 600, 800kN/m. Przyjęto dalej, że
podpory te są usytuowane pod kątem α= 0°, 15°, 30°, 45°do poziomu.
α
α k
α
k
α
k
α
k
k
Rys. 2. Podciąg kratowy
Zakres przyjętych powyżej sztywności podpór sprężystych wynika w sposób pośredni z
normy [1]. Siła obliczeniowa w pasie ściskanym wynosi 2117kN. Jeżeli przyjąć, że sile
działającej na stężenie, równej 1% siły w pasie, odpowiada dopuszczalne przemieszczenie
konstrukcji w kierunku bocznym równe 12,5m × 1/200, to iloczyn siły do przemieszczenia
595
209081022.022.png
określa przewidywaną sztywność podpory sprężystej. Sztywność podpory sprężystej wynosi
około 300kN/m. Obliczenia wykonano za pomocą programu Robot Millennium [12]. Oprócz
podpór liniowo sprężystych rozpatrzono podporę o zmiennej sztywności (rys.3). Sztywność
początkowa podpory wynosi 300kN/m a po przekroczeniu przemieszczeń 5,5cm wzrasta do
1000kN/m. Początkowa sztywność została wyznaczona przy założeniu, że siła tarcia na
murach kościoła ma zapewnić stateczność podciągu, a przemieszczenia poziome wzrastają
stopniowo wraz ze wzrostem obciążeń aż do 5,5cm, czyli do wartości przemieszczeń
poziomych na murach, wynikających z ugięcia podciągu.
20
15
10
5
0
0.00
0.01
0.02
0.03
0.04
0.05
0.06
przemieszczenie [m]
Rys. 3. Model podpory o zmiennej sztywności
4. Analiza wyników
Dla różnych sztywności stężeń oraz kąta ich pochylenia w stosunku do poziomu,
wyznaczono zależności siły ściskającej w pasie górnym od przemieszczeń prostopadłych do
płaszczyzny kratownicy w odległości 11,62m od prawej podpory. Z przeprowadzonej analizy
wynika, że ze zwiększaniem sztywności podpór bocznych zwiększa się siła graniczna w pasie
(tabl. 1). Z analizy wynika również, że siła graniczna w pasie maleje wraz ze wzrostem
nachylenia podpór. Nośność plastyczna pasa górnego wynosi 2968 kN ( f d = 322MPa), a więc
w przypadku wszystkich analizowanych sztywności podpór, zwyjątkiem podpór o
sztywności k= 400kN/m i k= 600kN/m pochylonych pod kątem 45°, pas kratownicy przed
utratą stateczności ulegnie uplastycznieniu. W przypadku podpór usytuowanych pod kątem
30°, przy sile w pasie równej nosności plastycznej występują poziome przemieszczenia
równe 15cm, co przekracza warunek normowy dotyczący przemieszczeń podpór bocznych.
Praktyczne znaczenie ma długość wyboczeniowa pasa ściskanego, którą wyznaczono na
podstawie obliczonych sił granicznych ze wzoru:
l
w
=
π
EJ
P
(1)
gr
Obliczono względną długość wyboczeniową przyjmując jako wartość odniesienia rozstaw
podpór bocznych 5,77m, który, zgodnie z procedurą normy, może być przyjmowany jako
długość wyboczeniowa pasa ściskanego przy wyboczeniu z płaszczyzny kratownicy, gdy nie
przeprowadza się dokładniejszych obliczeń stateczności. Dla wszystkich rozważanych
sztywności podpór bocznych współczynnik długości wyboczeniowej pasa ściskanego jest
większy od zalecanego wg normy [1]. Długości te wahają się od 1,56 do 2,1. Zależność
względnej długości wyboczeniowej od sztywności i kąta pochylenia stężeń podano na rys. 4.
Jeżeli założyć jeszcze sztywniejsze podpory boczne to można zmniejszyć długości
wyboczeniowe pasa ale odpowiadające siły krytyczne przekraczają nośność plastyczną pasa,
596
209081022.023.png
a więc można stwierdzić, że z punktu widzenia stateczności podciągu takie „sztywne”
podpory boczne nie są potrzebne.
6000
k=800, kąt=0
5000
k=800, kąt=15
k=800, kąt=30
4000
k=800, kąt=45
k = 6 0 0, t=0
3000
k=600, kąt=15
k=600, kąt=30
2000
k=600, kąt=45
1000
k=400, kąt=0
przemieszczenie [cm]
k=400, kąt=15
k=400, kąt=30
0
0
5
10
15
20
25
30
35
40
Rys. 3. Zależność siły normalnej w pasie od przemieszczeń poziomych z płaszczyzny pasa
Obliczeniowa siła w pasie jest mniejsza niż nośność plastyczna pasa a także mniejsza niż
maksymalne siły uzyskane w analizie nieliniowej. W tym przypadku decydującym
warunkiem do wyboru potrzebnej sztywności podpór bocznych powinien być warunek
ograniczający wielkość przemieszczeń bocznych.
2,2
2,1
2
1,9
1,8
1,7
k=400kN/m
k=600kN/m
k=800kN/m
1,6
1,5
1,4
0
15
30
45
kąt pochylenia stężenia
Rys. 4. Zależność względnej długości wyboczeniowej pasa ściskanego przy wyboczeniu z płaszczyzny
kratownicy od kąta pochylenia i sztywności podpór bocznych
597
209081022.001.png 209081022.002.png 209081022.003.png 209081022.004.png 209081022.005.png 209081022.006.png 209081022.007.png 209081022.008.png 209081022.009.png 209081022.010.png 209081022.011.png 209081022.012.png 209081022.013.png 209081022.014.png 209081022.015.png 209081022.016.png 209081022.017.png 209081022.018.png 209081022.019.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin