STAN AWARYJNY KONSTRUKCJI DACHOWEJ Z RYGLAMI O FALISTYM ŚRODNIKU.pdf

(1294 KB) Pobierz
209094253 UNPDF
Dr hab. inŜ. Aleksander KOZŁOWSKI, prof. PRz, kozlowsk@prz.edu.pl
Dr inŜ. Lucjan ŚLĘCZKA, sleczka@prz.edu.pl
Politechnika Rzeszowska
STAN AWARYJNY KONSTRUKCJI DACHOWEJ Z RYGLAMI
O FALISTYM Ś RODNIKU
FAILURE STATE OF ROOF STRUCTURE WITH CORRUGATED WEB’S GIRDERS
Streszczenie Dźwigary z falistym środnikiem są stosowane w Polsce od kilku lat, od czasu gdy ich produkcja
została zapoczątkowana w Rudzie Śląskiej przez firmę GZP . Takie dźwigary posiadają sinusoidalny kształt
środnika, o długości fali równej 155 mm i amplitudzie ±20 mm, a jego grubości wynoszą jedynie t w =2,0; 2,5 lub
3,0 mm. DuŜa smukłość środnika (h w /t w do 600) czyni je znacznie lŜejszymi w porównaniu do zwykłych
blachownic z płaskim środnikiem, ale określenie nośności i sztywności dźwigara z pofałdowanym środnikiem
moŜe sprawiać trudności. Referat opisuje stan awaryjny konstrukcji dachowej, z dźwigarami o falistym
środniku, wywołany przekroczeniem nośności środnika na docisk. Opisano przyczyny awarii oraz sposób jej
usunięcia.
Abstract Steel composed girders with sinusoidally shaped web are commonly used in Poland for a few years,
when their production was started in Ruda Śląska under Zeman license. Such girders are produced with web
thickness t w =2,0; 2,5 or 3,0 mm only, with the length of wave equal to 155 mm and wave amplitude ±20 mm.
Very high web’s slenderness (h w /t w up to 600) makes them much lighter in comparison to girders with flat web,
but thin, corrugated web makes additional difficulties during design stage. Paper deals with failure state of roof
structure with corrugated web’s girders caused by failure of web under local concentration load. Reasons of
failure and also the way of strengthening has been described.
1. Wprowadzenie
Postęp technologiczny w dziedzinie budownictwa, w tym w konstrukcjach stalowych
przejawia się we wprowadzaniu nowych wyrobów, elementów i systemów konstrukcyjnych.
Nowe rozwiązania charakteryzują się mniejszym zuŜyciem materiałów i lepszą
technologicznością, co ma na celu zwiększenie ich konkurencyjności. Projektowanie
konstrukcji o innowacyjnych rozwiązaniach wymaga jednak od projektanta szczególnej
wnikliwości i ostroŜności, szczególnie wobec niepełnych danych do projektowania, norm
i wytycznych.
Przykładem nowoczesnego wyrobu przemysłu konstrukcji stalowych są blachownice z
falistym środnikiem, produkowane w Hucie Pokój. Mogą być z nich projektowane słupy,
rygle a takŜe płatwie. Badania i analiza nośności elementów z blachownic z falistym
środnikiem były przedmiotem wielu prac, m.in. [1], [2], [3], [4]. Projektowanie tych
elementów wykonuje się według wytycznych [5] oraz według [6]. Nośność na zginanie
oblicza się przy załoŜeniu, Ŝe napręŜenia normalne w całości przenoszą pasy blachownicy, a
nośność na ścinanie przy załoŜeniu, Ŝe napręŜenia tnące przenoszone są przez falisty środnik.
623
209094253.001.png
Największy problem występuje przy ocenie nośności takich blachownic na obciąŜenia
skupione, np. w miejscu podpór. Poświęcono temu kilka prac [1], [3], [7].
Błędna ocena przez projektanta wytęŜenia strefy podporowej blachownicy z falistym
środnikiem była przyczyną stanu awaryjnego konstrukcji dachowej nowo wybudowanej hali
produkcyjnej w jednym z miast Podkarpacia.
2. Opis konstrukcji hali
Hala produkcyjna o wymiarach w planie 240 x 62 m i wysokości w kalenicy 8,7 m,
wykonana jest jako budynek parterowy z dachem jednospadowym o nachyleniu 3%. W
połowie długości hali zastosowano dylatację. W przyszłości przewiduje się dobudowę do
ściany podłuŜnej (w osi D) następnej części hali o tych samych wymiarach.
Konstrukcja hali jest mieszana, Ŝelbetowo-stalowa: fundamenty, ściany osłonowe i słupy
wykonane są w konstrukcji Ŝelbetowej, konstrukcja nośna przekrycia: dźwigary główne,
płatwie i blacha pokrycia – stalowe (rys. 1).
a)
b)
Rys. 1. Analizowana hala: a) główny układ poprzeczny, b) widok wnętrza hali
624
209094253.002.png
Rozstaw słupów w kierunku podłuŜnym wynosi 12,0 m, w kierunku poprzecznym:
18-26-18 m, rozstaw płatwi jest zmienny i wynosi od 3,75 do 4,0 m. Słupy nośne, Ŝelbetowe
z betonu B25 o wymiarach 30x40 cm, wykonano jako prefabrykowane, osadzane w
kielichowych stopach fundamentowych.
Płatwie zaprojektowano jako kratowe o rozpiętości 12 m, z prętów o przekroju rur
kwadratowych i prostokątnych. Przekrycie dachu składa się z nośnej blachy fałdowej
TR-84x0,75, na której zastosowano ocieplenie z wełny mineralnej twardej 15 cm oraz
pokrycie z dwóch warstw papy termozgrzewalnej.
Głównym elementem nośnym konstrukcji dachowej jest dźwigar blachownicowy z
falistym środnikiem typu SIN produkcji Huty Pokój, zaprojektowany jako ciągły element
3-przęsłowy, oparty na słupach Ŝelbetowych. Zastosowano następujące przekroje:
WTB 1500-300x15 na elementy pośrednie i WTB 1500-220x15 na elementy nośne
umieszczone w ścianach szczytowych i układach przydylatacyjnych. Dźwigary zostały
podzielone na pięć odcinków montaŜowych o długości ok. 12,5 m kaŜdy. Styki
poszczególnych części wykonano jako śrubowe, doczołowe, z dodatkowymi nakładkami na
dolnym i górnym pasie blachownicy. Blachy czołowe i blachy nakładek wykonano o grubości
12 mm, stosując śruby M20 kl. 5.8. W styku doczołowym zastosowano 22 śruby, w stykach
zakładkowych po 4 śruby. Na podporach blachownic zastosowano „Ŝeberka podporowe” jako
dwa nie stykające się bezpośrednio ze środnikiem słupki z pojedynczych kątowników, po obu
stronach środnika. Są to kątowniki L 60x6 na podporach skrajnych (osie D i G) i kątowniki
L 40x4 na podporach pośrednich (osie E i F), spawane obustronnie do dolnego i górnego pasa
blachownicy. Blachownice oparto na słupach Ŝelbetowych za pośrednictwem poziomo
ułoŜonych prętów Ø 30, jako „płytek centrujących”. Pręty te są spawane do blach
głowicowych osadzanych przed betonowaniem na końcach słupów, w postaci marek.
3. Opis stanu awaryjnego
W dniu 21 grudnia 2005 r. zauwaŜono znaczne deformacje (dochodzące do 6 cm)
blachownic w strefie podpór wewnętrznych (osie E i F), czyli oparcia blachownic na słupach
środkowych. Nastąpiło zmiaŜdŜenie falistego środnika blachownicy na długości ok. 30-40 cm
(rys. 2).
Rys. 2. Zgniecenie blach falistego środnika na podporze środkowej
625
209094253.003.png
Dalsze narastanie tych deformacji i nieuchronne zniszczenie dźwigarów łącznie z
zawaleniem się dachu, zostało powstrzymane przez oparcie się zdeformowanego dolnego
pasa blachownicy na krawędziach blach głowicowych słupów Ŝelbetowych (rys. 3), co
rozłoŜyło punktowe obciąŜenie strefy podporowej na strefę o szerokości równej szerokości
słupa.
Rys. 3. Oparcie zdeformowanego pasa dolnego na krawędziach słupa betonowego i wyboczenie wiotkich
słupków podporowych
Jednocześnie nastąpiło znaczne wyboczenie wiotkich słupków podporowych - „Ŝeberek”
wykonanych z kątownika L 40x4 (rys. 3).
Nie stwierdzono podobnych deformacji na podporach skrajnych, ani na podporach
środkowych w dźwigarach przydylatacyjnych i skrajnych. Nie stwierdzono takŜe innych
uszkodzeń, odkształceń czy ugięć innych elementów konstrukcyjnych hali głównej.
4. Wyt ęŜ enie ś rodnika rygla podczas awarii
4.1. Oszacowanie obci ąŜ enia ś niegiem
Grubość pokrywy śnieŜnej zalegającej na dachu w dniu awarii wynosiła, według
oświadczenia kierownika budowy, 30 - 35 cm, co odpowiada dolnej wartości zakresu
obciąŜenia śniegiem w IV strefie klimatycznej, w której jest zlokalizowany budynek. Dane te
zostały potwierdzone przez Regionalną Stację Hydrologiczno-Meterologiczną Instytutu
Meteorologii i Gospodarki Wodnej, wg której grubość pokrywy śnieŜnej w dniach 20÷22
grudnia wynosiła od 30 do 37 cm. Zawartość wody w pokrywie śnieŜnej (27-69 mm)
powodowała obciąŜenie śniegiem o wartości do 0,69 kN/m 2 . Wartość charakterystyczna
obciąŜenia śniegiem gruntu wg zaleceń normy [8] wynosi w miejscu lokalizacji budynku
0,69 kN/m 2 , co wskazuje, Ŝe obciąŜenie śniegiem w dniu awarii nie miało charakteru
wyjątkowego.
4.2. No ś no ść falistego ś rodnika pod obci ąŜ eniem skupionym
Zaobserwowane formy zniszczenia i konstrukcja węzłów podporowych wyraźnie
wskazywały na formę zniszczenia przez docisk siłą skupioną do środnika. Oparcie dźwigara
na pręcie okrągłym Ø 30 powodowało bardzo skupione przekazanie reakcji podporowej na
626
209094253.004.png
środnik dźwigara. Obliczeniowa nośność środnika falistego według [5] moŜe być określana
na podstawie PN-90/B-03200 [9] według następującej zaleŜności:
Rc
=
k
c
t
w
f
d
(1)
gdzie: c
k - jest współczynnikiem obliczanym z zaleŜności
k
c
=
c
o
/
t
w
c - jest szerokością
f - wytrzymałością obliczeniową stali.
W wypadku zastosowanego dźwigara WTB 1500-300x15 opartego na pręcie Ø 30 nośność
ta moŜe być określona jako
t - jest grubością środnika, a d
. Wpływ kątowników, jako „Ŝeber usztywniających”
jako niewielki pominięto. Formuła ta daje jednak zaniŜone wartości nośności w stosunku do
wyników badań doświadczalnych [3], [5].
Inną propozycją oszacowania nośności środników falistych pod obciąŜeniem skupionym
jest formuła Pasternaka-Brańki [1]:
P Rc 48
=
kN
P
=
10
W
yf
1
×
2
f
t
f
(2)
Rc
I
/
t
w
d
y
w
W - jest spręŜystym wskaźnikiem wytrzymałości pasa obciąŜonego siłą skupioną na
zginanie w płaszczyźnie dźwigara, y
yf
1
I - jest moment bezwładności pojedynczej fali względem
osi podłuŜnej dźwigara, f - jest amplitudą fali środnika, pozostałe oznaczenia jak wyŜej.
Korzystając z powyŜszej zaleŜności obliczeniowa nośność środnika na obciąŜenie
skupione w wypadku rozpatrywanego dźwigara została określona na poziomie
kN
.
Obliczona dla obciąŜeń w dniu awarii wartość obliczeniowa (charakterystyczna) reakcji na
środkowej podporze wynosiła
=
139
,
2
R B
=
356
(
283
,
kN
, a na podporze skrajnej
R A
=
106
,
(
84
.
kN
. Nośność dwu kątowników, obliczona jako nośność prętów osiowo
, a więc o taką wartość moŜna zmniejszyć reakcję
podporową, działającą jako siła skupiona bezpośrednio na środnik.
Porównując nośność określoną wzorem (2) ze zredukowaną reakcją działającą na środnik
widać, Ŝe nośność na podporze środkowej została znacząco przekroczona, natomiast na
podporach skrajnych warunek nośności był spełniony – co odpowiada zaobserwowanemu
występowaniu stref zgniecenia środnika na podporach środkowych i braku uszkodzeń na
podporach skrajnych. Dodatkowym czynnikiem wpływającym degradująco na nośność w
obszarze podpór środkowych była interakcja podporowego momentu zginającego i nośności
środnika na docisk.
N L
=
22
,
kN
4.3. Analiza MES wyt ęŜ enia strefy podporowej rygla
Celem weryfikacji nośności uzyskanych za pomocą wzorów (1) i (2) wykonano obliczenia
programem ADINA 8.3. Zamodelowano fragment dźwigara o całkowitej długości ok.
3700 mm, w strefie podpory wewnętrznej. Do modelowania uŜyto elementów powłokowych,
czterowęzłowych. Po dokonaniu wstępnego studium zbieŜności rozwiązania, ostatecznie
zastosowano podział środnika w obszarze docisku na dwadzieścia elementów skończonych po
długości jednej fali oraz sto dwadzieścia elementów na wysokości środnika, z dodatkowym
zagęszczeniem dolnej części, gdzie następuje docisk. Zgodnie z [6] zastosowano materiał
627
P
2
, o
rozdziału obciąŜenia, w
gdzie:
P Rc
ściskanych wynosi
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin