STAN AWARYJNY I NAPRAWA USZKODZONEJ KŁADKI DLA PIESZYCH PO UDERZENIU KOPARKĄ.pdf

(563 KB) Pobierz
209257009 UNPDF
Dr hab. inŜ. Zbigniew MAŃKO, prof. PWr., zbigniew.manko@pwr.wroc.pl
Politechnika Wrocławska
Mgr inŜ. Arkadiusz MORDAK, armo_to@o2.pl
Centrum Naukowo-Badawcze Rozwoju Budownictwa MOSTAR (Wrocław)
STAN AWARYJNY I NAPRAWA USZKODZONEJ
KŁADKI DLA PIESZYCH PO UDERZENIU KOPARK Ą
FAILURE STATE AND REPAIR OF DAMAGED FOOTBRIDGE AFTER STRIKE OF EXCAVATOR
Streszczenie W pracy podano przykłady uszkodzeń mechanicznych stalowej kładki dla pieszych zlokalizowanej
nad ulicą Pocztową w Legnicy powstałych w wyniku uderzenia w jej konstrukcję koparki, pomimo zachowanej
skrajni drogowej. W wyniku tego uderzenia powstały znaczne odkształcenia i zniszczenia głównych elementów
konstrukcyjnych, które były bezpośrednią przyczyną powaŜnej awarii tego obiektu. Badania elementów oraz
analiza wyników obliczeń kładki wykazały, Ŝe wskutek znacznego osłabienia dźwigara głównego (pas dolny,
środnik) oraz poprzecznicy, do czasu ich naprawy, obiekt został zamknięty dla bieŜącej eksploatacji. Celem
pracy jest przedstawienie analizy problemu zagroŜenia bezpieczeństwa tego obiektu w związku z powstałymi
uszkodzeniami oraz ocena jego przydatności do dalszej eksploatacji.
Abstract The paper is presented the cases of damaged steel footbridge located over Pocztowa Street in Legnica
as a result of strike excavator despite keep of road limiting clearance. The considerable deformations and
destructions of main elements of the structure occurred as a result of this strike caused of serious damages of that
object. The elements tests as well as an analysis of results footbridge calculation show that as a result of
considerable reduced of main girder (bottom flange and web) and crossbeam strength until to their repairs, the
object was closed for a normal service. The aim of this paper is to present analysis of safety threat problem of
that object connected with its damages as well as its usefulness estimation for the future service.
1. Wst ę p
Wiele obiektów mostowych, usytuowanych nad drogami lub ulicami m.in. kładki dla
pieszych, estakady, wiadukty pomimo zachowanej skrajni drogowej ulegają uszkodzeniom
mechanicznym, wynikającym z nieodpowiedzialności uŜytkowników dróg. Występujące w
wyniku uderzenia odkształcenia i zniszczenia elementów zwłaszcza nośnych mogą być
przyczyną powaŜnych awarii tych obiektów. Szczególnie niebezpieczne jest to w przypadku
konstrukcji starych, mocno skorodowanych, o obniŜonej nośności. W konstrukcjach
stalowych najbardziej naraŜone na uszkodzenia są pasy dolne dźwigarów głównych,
wiatrownice, dość często elementy rusztu pomostu. WaŜnym problemem staje się takŜe
podjęcie właściwej decyzji o dopuszczeniu obiektu do dalszej eksploatacji nawet
ograniczonej oraz o ewentualnym sposobie naprawy powstałych szkód lub zniszczeń.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie analizy problemu zagroŜenia bezpieczeństwa
stalowej kładki dla pieszych w związku z jej uszkodzeniem przez koparkę i ocena jej
przydatności do dalszej bezpiecznej eksploatacji [1], [2].
919
209257009.051.png
Przy ocenie stanu technicznego konstrukcji dźwigarów głównych i pomostu kładki oraz
analizie warunków dalszego jej uŜytkowania wykorzystano własne oraz obce opracowania
dotyczące uszkodzeń podobnych obiektów (drogowych i kolejowych). Badania oraz analiza
wyników obliczeń statyczno-wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych kładki
wykazały znaczne osłabienie dźwigara głównego, i z tego powodu do czasu jego naprawy,
obiekt został zamknięty dla bieŜącej eksploatacji.
2. Krótki opis konstrukcji kładki
Jest to obiekt jednoprzęsłowy, o schemacie statycznym belki swobodnie podpartej z krótki-
mi wspornikami, o rozpiętości teoretycznej 23,93 m i szerokości uŜytkowej przęsła równej
5,20 m. Całkowita długość konstrukcji kładki wynosi 63,39 m. Na wspornikach przęsła opar-
to przegubowo (przy pomocy wałków stalowych) samonośne biegi schodowe, wykonane jako
niezaleŜne konstrukcje stalowo-betonowe, oparte na blachownicowych podporach ramowych.
Konstrukcja nośna obiektu składa się z dwóch stalowych spawanych blachownic w
rozstawie osiowym 5,45 m, o wymiarach środnika 20×1250 mm i pasów (dolnego i górnego)
30×250 mm, stęŜonych poprzecznicami wykonanymi z dwuteowników 300 mm w rozstawie
co 3,00 m (rys. 1). Pomost stanowi płyta Ŝelbetowa o zmiennej grubości, tj. od 0,13 do 0,16
m, wykonana z betonu klasy B30, oparta bez zespolenia na poprzecznicach, przy czym
występują jedynie połączenia konstrukcyjne prętami o średnicy 8 mm.
3. Opis i zakres uszkodze ń konstrukcji obiektu
W wyniku uderzenia w konstrukcję przęsła kładki dla pieszych zlokalizowanej nad ulicą
Pocztową w pobliŜu dworca PKS w Legnicy koparki (pojazdu ponadnormatywnego o
przekroczonej skrajni pionowej) transportowanej na podwoziu samochodowym (rys. 3 i 4)
przejeŜdŜającym pod obiektem doznała ona powaŜnych uszkodzeń, co było przyczyną
całkowitego jej wyłączenia z ruchu. Uderzenie nastąpiło w dolny pas blachownicy dźwigara
głównego B1 w odległości około 10 m od filara kładki połoŜonego od strony dworca.
Wystąpiły następujące główne uszkodzenia obiektu:
1. Konstrukcja przęsła głównego uległa znacznym przesunięciom poziomym i została
strącona ze swoich łoŜysk. Poprzeczne przesunięcie przęsła wyniosło od 180 mm od strony
hotelu do 260 mm od strony dworca PKS. Oba dźwigary kładki spadły z łoŜysk całkowicie i
oparły się na ryglu podpory od strony dworca, zaś z drugiej strony nastąpiło dość znaczne
poprzeczne ich przesunięcie na płytach górnych łoŜysk. Przed dalszym przesunięciem w bok
przęsło zabezpieczyły cokoły filarów (rys. 5), które pomimo licznych uszkodzeń spełniły
swoją funkcję ograniczników dla przesuwu bocznego.
PRZEKRÓJ POPRZECZNY
0,25
5,20
0,25
Uszkodzone słupki i pochwyt poręczy podlegający naprawi e
(wszystkie cztery miejsca przy dylatacji oraz
B1
nad podporą na biegu schodowym)
B2
300
Miejsce uderzenia przez
pojazd ponadnormatywny
5,45
5,70
Rys. 1. Przekrój poprzeczny kładki dla pieszych nad ulicą Pocztową w Legnicy
920
209257009.062.png 209257009.063.png 209257009.064.png 209257009.001.png 209257009.002.png 209257009.003.png 209257009.004.png 209257009.005.png 209257009.006.png 209257009.007.png 209257009.008.png 209257009.009.png 209257009.010.png 209257009.011.png 209257009.012.png 209257009.013.png 209257009.014.png
2. Znacznemu uszkodzeniu uległ dźwigar główny B1 w
strefie uderzenia pojazdu, w którego pas dolny nastąpiło
bezpośrednie uderzenie koparki. Wystąpiło całkowite
rozerwanie pasa dolnego w dwóch miejscach, wraz z
przesunięciem rozerwanych elementów względem siebie o około
10 mm oraz pęknięcie środnika w trzech miejscach, niemal do
połowy jego wysokości. Środnik i pas dolny zostały
odkształcone w kierunku do wewnątrz przęsła (maksymalne
lokalne odkształcenie wyniosło 63 mm). Dodatkowo wystąpiły
deformacje Ŝeber pionowych w strefie uderzenia. Strefa
największych uszkodzeń obejmowała odcinek dźwigara
głównego o długości około 3,50 m. Doszło równieŜ do
deformacji stęŜeń środnika w strefie uderzenia (rys. 3 i 4).
3. Przesunięte przęsło, na którego wspornikach oparte były za
pośrednictwem łoŜysk biegi schodów zostało wysunięte spod
biegów w wyniku, czego spadły one z łoŜysk (od strony dworca)
lub się na nich znacznie przesunęły (od strony hotelu), a tym
samym nastąpiła zmiana ich schematu statycznego ze swobodnie
podpartego na końcach na układy wspornikowe. Od strony
dworca wystąpił takŜe pionowy uskok pomiędzy poziomem
nawierzchni przęsła głównego i poziomem nawierzchni na
schodach (rys. 4). Konstrukcja schodów nie uległa zbyt
powaŜnym uszkodzeniom, a widoczne (równoległe do stopni
schodowych) zarysowanie powstało najprawdopodobniej w
miejscu styku roboczego podczas ich betonowania. W wyniku
przesunięcia przęsła nastąpiło wypadnięcie wałków przegubów
biegów schodowych, które stanowiły oparcia konstrukcji
ramownic schodów na tym przęśle, co w zasadniczy sposób
zmieniło ich schemat statyczny i stworzyło zagroŜenie utraty
stateczności dla belek schodowych. RównieŜ Ŝelbetowe
ramownicowe podpory dla przęsła i schodów nie doznały
istotnych uszkodzeń poniŜej spodu konstrukcji.
4. Wystąpiły takŜe uszkodzenia poręczy w miejscach
wszystkich czterech połączeń poręczy przęsła głównego z
poręczami biegów schodowych (rys. 4) oraz dodatkowe ich
uszkodzenia nad podporą biegu schodowego od strony dworca
(tam gdzie wystąpiło równieŜ zarysowanie Ŝelbetowej płyty
spocznika). Uszkodzone zostały równieŜ pochwyty i słupki
balustrady w obrębie stref dylatacyjnych.
5. Betonowa płyta pomostowa nie doznała Ŝadnych
większych widocznych pęknięć czy zarysowań, co mogło być
wynikiem braku jakiegokolwiek zespolenia jej z
poprzecznicami, i naturalnego odseparowania od bezpośrednio
uderzonej blachownicy, lub z powodu stosunkowo duŜej
bezwładności (masy) samego pomostu.
6. W wyniku pionowego obniŜenia biegu schodowego
opartego na przęśle głównym od strony dworca, nastąpiło
zarysowanie Ŝelbetowej płyty spocznika na schodach i zjazdach
dla wózków nad kolejną podporą.
921
209257009.015.png 209257009.016.png 209257009.017.png 209257009.018.png 209257009.019.png 209257009.020.png 209257009.021.png 209257009.022.png 209257009.023.png 209257009.024.png 209257009.025.png 209257009.026.png 209257009.027.png 209257009.028.png 209257009.029.png 209257009.030.png 209257009.031.png 209257009.032.png 209257009.033.png 209257009.034.png 209257009.035.png 209257009.036.png 209257009.037.png 209257009.038.png 209257009.039.png 209257009.040.png 209257009.041.png 209257009.042.png 209257009.043.png 209257009.044.png 209257009.045.png 209257009.046.png 209257009.047.png 209257009.048.png 209257009.049.png 209257009.050.png 209257009.052.png 209257009.053.png 209257009.054.png 209257009.055.png 209257009.056.png 209257009.057.png 209257009.058.png 209257009.059.png
a)
b)
Rys. 3. Widok na uszkodzony dźwigar główny w miejscu uderzenia koparki: a) od spodu na pęknięty środnik
oraz blachy przyspawane dla doraźnego zabezpieczenia obiektu, b) z góry na pęknięcia środnika i pasa dolnego
7. Uszkodzone zostały obie dylatacje (urządzenia dylatacyjne) pomiędzy przęsłem
głównym i biegami schodowymi.
8. Całkowicie uszkodzone (ścięte) zostały Ŝelbetowe cokoły (oporniki) na filarach, będące
przedłuŜeniem słupów ramownic, od strony dźwigara B2 (pełniące rolę ograniczników dla
przesuwu poprzecznego przęsła – rys. 5).
9. W wyniku tego uderzenia na całej długości przęsła powstały mikrorysy pomiędzy Ŝelbe-
tową płytą pomostu i wykonanymi z kątowników stalowymi ogranicznikami dla tej płyty.
10. Na słupie filara od strony dworca PKS, na poziomie chodnika, odpadła otulina
zbrojenia na wysokości około 0,40 m.
11. Uszkodzeniom uległy takŜe elementy odwodnienia kładki, a więc kształtki i rury spus-
towe wykonane z PCV sprowadzające przy filarach wodę z wpustów osadzonych w pomoście.
5. Opis projektowanego zakresu remontu kładki
5.1. Dora ź ne zabezpieczenie konstrukcji
Niezwłocznie po wystąpieniu awarii kładki wyłączono ją z eksploatacji oraz
zabezpieczono doraźnie konstrukcję przed spadnięciem przęsła i biegów schodowych dla
umoŜliwienia prowadzenia normalnego ruchu samochodowego i pieszego na ulicy Pocztowej
pod kładką. Ponadto podparto konstrukcję przęsła na trzech stabilnych podporach
tymczasowych, wzmocniono uszkodzony pas dolny nakładkami przyspawanymi w miejscach
jego rozerwania oraz oznakowano ograniczenie skrajni pionowej pod uszkodzonym obiektem.
a)
b)
Rys. 4. Przesunięcie poziome konstrukcji przęsła kładki: a) widok ze schodów od strony dworca PKS (widoczny
brak wałka w oparciu przegubowym konstrukcji schodów oraz uszkodzone urządzenie dylatacyjne i pionowy
uskok pomiędzy poziomem nawierzchni przęsła i schodów) oraz b) zsunięcie konstrukcji schodów z łoŜyska
922
209257009.060.png
a)
b)
Rys. 5. Widok z boku na uszkodzony opornik Ŝelbetowy
(cokół filara) stanowiący przedłuŜenie słupa podpory
ramownicowej: a) od spodu, widoczne przesunięcie
poziome przęsła względem ramownicy schodów oraz
uszkodzone odwodnienie płyty pomostowej, oraz b) od
strony dworca PKS, widoczna równieŜ tymczasowa
konstrukcja wsporcza podpór wykonanych z klatek typu
BYGGING
Przewidywano, Ŝe ustawione podpory tymczasowe zostaną wykorzystane podczas
prowadzenia zasadniczych prac remontowych podanych w projekcie remontu [2]. Przed
rozpoczęciem kaŜdego etapu robót naleŜało wykonać odpowiednie dla danej fazy robót
zabezpieczenia terenu budowy oraz, w razie potrzeby, wyłączenia z ruchu części jezdni ulicy
Pocztowej poprzez odpowiednie oznakowania poprzedzone opracowaniem projektu
organizacji ruchu na czas remontu tego obiektu [2].
5.2. Ustawienie prz ę sła głównego i biegów schodowych na ło Ŝ yskach
Aby we właściwy sposób wykonać ustawienie przęsła i biegów schodowych na łoŜyskach
naleŜało wykonać prace w następującej kolejności i zakresie:
• DemontaŜ elementów dylatacji, przy czym najpierw zdemontowano wszystkie te jej
elementy, które łączyły przęsło główne kładki z biegami schodowymi. Niezbędne było w
tym celu równieŜ usunięcie pasa nawierzchni przy dylatacji, aby uzyskać łatwy dostęp do
śrub mocujących górne jej elementy.
• Podniesienie i podparcie biegów schodowych na podporach tymczasowych P1 i P3 na
wysokość nieco wyŜszą od pierwotnego ich połoŜenia przed awarią, tak, aby moŜliwe
było podniesienie przęsła głównego powyŜej poziomu wałków łoŜysk umieszczonych na
filarach. Wartości sił charakterystycznych, jakie naleŜało wywołać przy podnoszeniu
biegów schodowych dźwignikami podano w [2]. Biegi naleŜało po podniesieniu
podeprzeć w trwały sposób umoŜliwiający późniejsze ich opuszczenie na łoŜyska
przegubów. Do podniesienia i podparcia biegów schodowych wykorzystano istniejące
juŜ podpory P1 i P3 wykonane na etapie awaryjnego zabezpieczenia konstrukcji kładki.
• Usunięcie wałków łoŜysk znajdujących się w przegubach pomiędzy przęsłem głównym i
biegami schodowymi, oraz zabezpieczenie antykorozyjne łoŜysk i powierzchni
dźwigarów głównych w przegubach. Po podniesieniu biegów schodowych zaplanowano
zdemontowanie wszystkich ruchomych części łoŜysk przegubów (wałki) i poddanie ich
zabiegom konserwacyjnym (piaskowanie oraz trzywarstwowa powłoka ochronna).
Podobnie przeprowadzono oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne dolnych i
923
209257009.061.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin