ANALIZA MECHANIZMÓW ZNISZCZENIA KONSTRUKCJI PAWILONU WYSTAWIENNICZEGO W CHORZOWIE.pdf

(7549 KB) Pobierz
209254750 UNPDF
Dr inŜ. Szczepan LUTOMIRSKI, s.lutomirski@il.pw.edu.pl
Dr inŜ. Lesław KWAŚNIEWSKI, l.kwasniewski@il.pw.edu.pl
Mgr inŜ. Zofia KOZYRA, z.kozyra@il.pw.edu.pl
Mgr inŜ. Artur WINNICKI, a.winnicki@il.pw.edu.pl
Politechnika Warszawska, Wydz. InŜynierii Lądowej
Al. Armii Ludowej 16, 00-637 Warszawa.
ANALIZA MECHANIZMÓW ZNISZCZENIA KONSTRUKCJI
PAWILONU WYSTAWIENNICZEGO W CHORZOWIE
FAILURE ANALYSIS OF CHORZÓW TRADE HALL ROOF COLLAPSE
Streszczenie W referacie przedstawiono wyniki analizy numerycznej mechanizmów zniszczenia hali
wystawowej w Chorzowie. Obliczenia wykonano z wykorzystaniem programu metody elementów skończonych
ABAQUS, dla modelu trójwymiarowego zbudowanego na podstawie uzyskanych danych technicznych hali. W
modelu uwzględniono nieliniowe, spręŜysto-plastyczne modele materiałowe, duŜe deformacje i efekt stęŜający
ortotropwej powłoki stanowiącej poszycie dachu blachą trapezową. Na podstawie przeprowadzonych analiz
statycznych i dynamicznych otrzymano hipotetyczne mechanizmy zniszczenia hali.
Abstract The paper presents results of finite element analysis of Chorzów Trade Hall roof collapse. A three
dimensional FE model was developed based on obtained technical specification. The elastic – plastic material
models, large deformations and stiffening effect of orthotropic roof plating was included. Possible failure
mechanisms are investigated through the static and dynamic analyses carried out using program ABAQUS.
1. Wprowadzenie
Przedmiotem analizy jest katastrofa budowlana pawilonu wystawienniczego przy
ul. Bytkowskiej 1 w Chorzowie na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich. Celem
opracowania jest syntetyczne wyjaśnienie przyczyn katastrofy oraz przedstawienie
moŜliwych mechanizmów zniszczenia pawilonu. Opis konstrukcji pawilonu, przebieg
katastrofy i jej następstwa, zostały opisane w szeregu publikacjach por. np. [3], [4].
W niniejszym referacie podano tylko wybrane fragmenty opracowanego przez autorów
raportu [5], niezbędne do zrozumienia treści merytorycznej.
2. Opis konstrukcji pawilonu
Omawiany pawilon wystawienniczy został wybudowany w 2000 roku, w konstrukcji
stalowej z lekką obudową. Obudowę lekką stanowiły: ściany zewnętrzne wykonane z
gotowych kaset mocowanych do konstrukcji stalowej oraz dach, w którym jako element
nośny wykorzystano blachę fałdową. Hala wystawiennicza jednokondygnacyjna miała kształt
631
209254750.001.png
dwóch prostopadłościanów „połoŜonych” jeden na drugim. Naświetla hali były zlokalizowane
w ścianach bocznych górnego prostopadłościanu oraz na dachu dolnego prostopadłościanu, w
ośmiu świetlikach punktowych. W osiach ścian zewnętrznych wymiary niŜszej części hali
wynosiły: długość 102,875 m, szerokość 97,36 m, wysokość (od posadzki hali) 10,33 m,
wyŜszej zaś odpowiednio 52,75, 47,00 i 13,33 m (rys. 1 i 2). Na dachu hali ustawionych było
dziewiętnaście centrali klimatyzacyjnych oraz sześć wentylatorów, stanowiących istotne
obciąŜenia skupione. Konstrukcję wsporczą dachu stanowiło sześć czterogałęziowych słupów
wewnętrznych o rozstawie 30,75 m pomiędzy osiami 6, 11 i 22,00 m pomiędzy osiami 11, 15.
W kierunku szerokości hali rozstaw osiowy słupów (osie E’ i M’) wynosił 47,00 m.
Rys. 1. Schemat konstrukcji dachu
Na dwóch gałęziach, kaŜdego ze słupów wewnętrznych w osiach 6, 11 i 15, oparto trzy
główne podciągi kratowe, ze skratowaniem typu N (rys. 3). Podciągi składały się z dwóch
równoległych kratownic, ustawionych w odległości osiowej 750 mm. Wymiary konstrukcyjne
kratownic wynosiły: rozpiętość 46,25 m, wysokość 3,00 m. Pasy górne i dolne oraz krzyŜulce
podporowe głównych podciągów kratowych wykonano o przekroju skrzynkowym z dwóch
ceowników walcowanych 220. Słupki i krzyŜulce przyspawane były bezpośrednio do pasów
(bez blach węzłowych). Ponadto obie kratownice podciągów głównych były połączone ze
sobą w płaszczyźnie słupków za pomocą przepon wykonanych z blachy o grubości 8 mm i
632
209254750.002.png
szerokości 100 mm. Przepony były przyspawane do obu stron słupka kratownicy i do
poziomych poprzeczek z profili HEB 100 łączących pasy obu kratownic.
Rys. 2. Przekrój A-A przez halę
Rys. 3. Przekrój B-B przez halę
Na głównych podciągach kratowych co 6 m, ułoŜone były płatwie kratowe o długości
31134 mm (D3-07 - w polu miedzy osiami 6 i 11) oraz o długości 22384 mm (D3-09 - w polu
między osiami 11 i 15). Pomiędzy płatwiami kratowymi D3-07 ułoŜone były belkowe płatwie
pośrednie D3-06, a pomiędzy D3-09 płatwie pośrednie D3-08. Osiowa wysokość i długość
przedziału płatwi kratowych wynosiła 3 m.
Podobną budowę jak główne podciągi, miały drugorzędne podciągi kratowe (D3-22+D3-
23 i D3-24+D3-25), które znajdowały się w osiach E’ i M’. Pasy górne i dolne oraz krzyŜulce
podporowe tych kratownic wykonane były o przekroju skrzynkowym z dwóch ceowników
walcowanych 160.
Podciągi pomocnicze niŜszej części hali wsparte były na sześciu słupach wewnętrznych
hali oraz na słupach zewnętrznych. Cztery podciągi pomocnicze znajdujące się w osi E’ i M’
(D3-20+D3-21 i D3-26+D3-27), były obciąŜone reakcjami od płatwi kratowych i belkowych.
Pozostałe sześć podciągów pomocniczych spełniało rolę płatwi i stanowiło usztywnienie hali.
Wszystkie podciągi pomocnicze składały się z dwóch równoległych kratownic połączonych
ze sobą przegubowo w węzłach pasów. Odległość pomiędzy osiami płaszczyzn kratownic
wynosiła 750 mm, a ich wysokość i długości przedziałów odpowiednio 2000 i 3000 mm.
Płatwie kratowe i płatwie belkowe niŜszego dachu hali miały wysokość konstrukcyjną
2000 mm i wykonane były z rur kwadratowych o przekrojach identycznych jak płatwie
wyŜszego poziomu dachu. Płatwie te opierały się na dolnych pasach podciągów: głównych,
633
209254750.003.png
drugorzędnych, na górnych pasach podciągów pomocniczych oraz na sześćdziesięciu sześciu
wahadłowych słupach zewnętrznych, rozmieszczonych wzdłuŜ ścian zewnętrznych w
przybliŜeniu co sześć metrów. Na wysokości oparcia płatwi kratowych i belkowych na
słupach zewnętrznych, występowała belka oczepowa z pionowym tęŜnikiem ściennym.
Pokrycie dachu i ścian hali wykonano w postaci lekkiej obudowy stalowej. Dach
zaprojektowany był bez płatwi, w związku z czym, blachy fałdowe ułoŜone były prostopadle
do szkieletu nośnego hali. Zastosowano blachy fałdowe PAB 77/301/903 w połoŜeniu
pozytywowym. Blachy mocowano do konstrukcji dachu wkrętami, w kaŜdej fałdzie, a co
drugą fałdę łączono ze sobą styki arkuszy blach. W projekcie przewidziano wkręty JT3-6-
5,5*25 a na obiekcie zastosowano wkręty o średnicy 4,8 mm. W ten sposób utworzyła się
dachowa przepona tarczowa, której właściwości w opracowanym modelu numerycznym
uwzględniono przez przyjęcie ortotropowego modelu materiałowego [6].
3. Opis hali po katastrofie
Widok hali po katastrofie, w czasie prowadzenia akcji ratunkowej podano na rys. 4.
Zawaleniu uległo ok. 80% powierzchni dachu hali. Dachy nad przybudówkami i rotundą
pozostały niezniszczone. Całkowitemu zawaleniu uległa najwyŜsza, środkowa część hali.
Rys.4. Widok pawilonu wystawienniczego po katastrofie budowlanej
Nad częścią niŜszą hali od jej strony wschodniej pozostał fragment dachu o pow. ok.
1760 m 2 . Dach ten spoczywał na płatwiach kratowych i płatwiach belkowych, które opierały
się na podciągu głównym w osi 15, podciągu pomocniczym w osi E’ i na słupach
zewnętrznych. Od strony południowej i zachodniej (rotunda) „podpory” płatwi spadły z
podciągów a drugie ich końce opierały się na belkach oczepowych i słupach zewnętrznych.
Słupy wewnętrzne doznały uszkodzeń w górnych częściach, nastąpiło oderwanie przewiązek
od gałęzi słupa. Uszkodzenia te są prawdopodobnie wtórnym efektem zawalenia się pociągów
634
209254750.004.png
głównych i drugorzędnych. Podciągi główne w osi M’ po katastrofie pozostały połączone z
gałęziami słupów, natomiast w osi E spadły na posadzkę, a gałęzie słupów rozdzieliły się.
4. Analiza numeryczna konstrukcji
Dobór programu numerycznego, sposób zdefiniowania modelu, oraz przyjęte załoŜenia
pozwoliły na przeprowadzenie nieliniowej analizy numerycznej, aŜ do momentu
uplastycznienia niektórych elementów konstrukcji i wystąpienia znacznych ugięć. Obliczenia
dla analizy statycznej i dynamicznej, ukazującej zniszczenie konstrukcji, wykonano przy
pomocy opartego na metodzie elementów skończonych (MES) programu komercyjnego
ABAQUS/Standard [7], [8]. Trójwymiarową geometrię konstrukcji hali opracowano na
podstawie dokumentacji projektowej i inwentaryzacji dotyczącej elementów konstrukcyjnych
takich jak podciągi, płatwie, słupy, stęŜenia i lekka obudowa. Siatkę elementów skończonych
wygenerowano przy pomocy specjalistycznego programu, tzw. preprocesora graficznego.
Model MES zbudowano przy pomocy: dwuwymiarowych elementów powłokowych,
reprezentujących poszycie dachu i jednowymiarowych elementów strukturalnych typu
ramowego i kratownicowego, zastosowanych dla reszty konstrukcji hali. Blacha trapezowa,
stanowiąca poszycie dachu, została zamodelowana elementami dwuwymiarowymi jako
powłoka ortotropowa. W modelu uwzględniono dodatkową funkcję strukturalną blachy, która
działa jako przepona usztywniająca. Przy analizowaniu pracy blachy jako tarczy istotny jest
sposób i jakość jej połączenia z konstrukcją. ZałoŜono trzy warianty:
- wariant W1 – blacha nie została uwzględniona w modelu,
- wariant W2 – blacha jest zginana i pracuje jako przepona z pełnym
wykorzystaniem nośności łączników,
- wariant W3 – blacha pracuje wyłącznie jako przepona (nie jest zginana).
Stale zastosowane w konstrukcji hali są reprezentowane przez model materiału spręŜysto-
plastycznego ze wzmocnieniem, o zróŜnicowanych wielkościach granicy plastyczności i
wytrzymałości doraźnej. ZaleŜność pomiędzy napręŜeniem zastępczym a efektywnym
odkształceniem plastycznym jest aproksymowana funkcją odcinkowo liniową. W momencie
osiągnięcia wytrzymałości doraźnej przyjęto fazę plastycznego płynięcia, w której
odkształcenia mogą narastać bez przyrostu napręŜeń. W analizie numerycznej poczyniono
konserwatywne załoŜenie o braku zniszczenia materiału i przyjęto nieodkształcalne
połączenia elementów hali. ObciąŜenie cięŜarem własnym uwzględniono wykorzystując opcję
grawitacja, która pozwala na przyłoŜenie równomiernie rozłoŜonego obciąŜenia wynikającego
z cięŜaru pojedynczego elementu skończonego. Zebrane z odpowiednich obszarów obciąŜenia
od śniegu oraz niektóre obciąŜenia technologiczne uwzględniono w postaci liniowych
obciąŜeń, przyłoŜonych do elementów skończonych reprezentujących podciągi i płatwie.
ObciąŜenia od świetlików, klimatyzatorów i wentylatorów uwzględnione zostały w postaci sił
skupionych. Słupy zewnętrzne zamocowano do podłoŜa przegubowo – nieprzesuwnie, a słupy
wewnętrzne utwierdzono.
Analiza statyczna była prowadzona dla następujących sześciu etapów obciąŜenia:
- etap E1 – obciąŜenia stałe,
- etap E2 – obciąŜenia stałe i technologiczne,
- etap E3 – obciąŜenia stałe, technologiczne i śnieg bez zasp,
- etap E4 – obciąŜenia stałe, technologiczne, śnieg i zaspy śniegowe,
- etap ET – obciąŜenia termiczne,
- etap EW – obciąŜenie wiatrem.
W etapie E4 obciąŜenie od zasp śniegowych i zalegającego lodu uwzględniano jako
równomiernie rozłoŜone obciąŜenie o wartości wzrastającej od wartości obciąŜenia śniegiem
635
Zgłoś jeśli naruszono regulamin