Problemy projektowe wymiarowania głębokich budowli podziemnych.pdf

(504 KB) Pobierz
kniga_GIT-07.indb
budownictwo podziemne
wymiarowania głębokich
budowli podziemnych
ziemnych posiada swoją specyfikę i najczęściej wiąże
się z koniecznością rozwiązania szeregu złożonych
i trudnych problemów inżynierskich [5], [9], [10]. Obliczenia
statyczne i wymiarowanie silnie związane są z przyjętym
modelem podłoża gruntowego oraz opisującymi grunt pa-
rametrami geotechnicznymi. Dodajmy, że najczęściej pod-
stawą obliczeń konstrukcyjnych są normowe wartości para-
metrów geotechnicznych, ustalone w oparciu o tzw. cechy
wiodące określające genezę, rodzaj i stan fizyczny gruntu.
Normowe określenie wartości parametrów geotechnicznych,
a w szczególności parametrów wytrzymałościowych jest pro-
ste i polega na odczytaniu odpowiednich wartości z tablic,
wykresów lub wzorów obliczeniowych podanych w normach
geotechnicznych [7], [8]. Alternatywą normowej metody okre-
ślania wartości parametrów geotechnicznych jest ich zbadanie
w stosunkowo drogich i skomplikowanych testach polowych
lub laboratoryjnych.
Należy również zauważyć, że zachowanie się tych kon-
strukcji w kolejnych etapach ich realizacji, a później w okresie
eksploatacji jest różne i zależy od wielu czynników, w tym
od zmieniającego się schematu statycznego poszczególnych
elementów konstrukcyjnych. Dotyczy to zwłaszcza ścian ze-
wnętrznych wykonanych w technologii ścian szczelinowych
oraz płyt stropowych i fundamentowej płyty dennej.
Celem referatu jest ukazanie różnic w wynikach obliczeń sta-
tycznych i wymiarowaniu głębokich konstrukcji podziemnych
w zależności od przyjętych założeń projektowych, na przykładzie
wielopoziomowego parkingu podziemnego położonego na tere-
nie placu Wolności w Poznaniu, którego podłożem budowlanym
są iły plioceńskie. Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe wyko-
nano dla różnych wartości parametrów gruntowych.
Główne założenia konstrukcyjne i realizacyjne par-
kingu podziemnego
Projektowany obiekt zlokalizowany jest w centrum Po-
znania na placu Wolności. Jest to plac o wymiarach ok.
50 x 200 m. Otoczenie placu stanowią budynki użyteczno-
ści publicznej i banki powstałe przed I i II wojną świato-
wą. Trójkondygnacyjny, podziemny obiekt zaprojektowano
w formie szczelnego, monolitycznego zbiornika żelbetowego
(rys. 2), którego głównymi nośnymi elementami konstrukcyj-
nymi są: szczelinowe ściany zewnętrzne i wewnętrzne, płyta
stropowa poziomu placu, stropy międzykondygnacyjne oraz
płyta denna.
Stropy pośrednie oraz strop poziomu zerowego zaprojekto-
wano w układzie konstrukcyjnym słupowo-płytowym i oparto
na wewnętrznych słupach oraz na podłużnych ścianach szcze-
linowych. Stropy wewnętrzne stanowią jednocześnie ram-
Rys. 1. Przekrój projektowanego parkingu podziemnego
Nazwa
Parametry geotechniczne dla war-
stwy:
Parametry geotechniczne podłoża gruntowego
W miejscu projektowanej konstrukcji podziemnej, tj. pod pla-
cem Wolności w Poznaniu, podłoże gruntowe zbudowane jest
zasadniczo z dwóch warstw: gliny zwałowej zlodowacenia środ-
kowopolskiego i iłów trzeciorzędowych (plioceńskich). Poglądo-
wy plan i przekrój geologiczny w rejonie projektowanego parkin-
gu pokazano na rys. 1.
Z przeprowadzonych badań geologiczno-inżynierskich
[1], [2] wynika, że obie warstwy tworzą grunty w stanie twar-
doplastycznym zbliżonym do półzwartego (I L ≈0,05). Dla
warstwy iłu, w której zaprojektowano zamocowanie ścian
szczelinowych parkingu, średnie wartości parametrów wytrzyma-
łościowych określone metodą normową wynoszą: C u = 56 kPa,
ϕ u = 12 o ; natomiast wyznaczone w testach bezpośrednich:
C u * = 89 kPa, ϕ u * = 9 o . Wartości podstawowych parametrów geo-
technicznych zestawiono w tab. 1.
parametr
I – górnej (glina) II – dolnej (ił)
ciężar objętościowy
γ [kN/m 3 ]
21,9*) 21,0*)
moduł odkształcenia
E [MPa]
52,5
24,0 / 23,5*)
współczynnik Poissona
ν [ – ]
0,25
0,37
spójność
C u [kPa]
45
56,0 / 89,0*)
kąt tarcia wewnętrznego
ϕ u [ o ]
23
12,0 / 9,0*)
Tab. 1. Parametry geotechniczne podłoża gruntowego
*) wartości uzyskane w bezpośrednich testach wytrzymałościowych w la-
boratorium
36 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 04/2005 (07)
budownictwo podziemne
Problemy projektowe
P rojektowanie i wykonawstwo głębokich budowli pod-
200516.048.png 200516.049.png 200516.050.png 200516.051.png 200516.001.png
budownictwo podziemne
Rys. 2. Rzut poziomu zerowego konstrukcji parkingu pod placem Wolności w Poznaniu
py wjazdowe parkingu. Wjazd do parkingu zaprojektowano
w połowie długości obiektu w północnej ścianie podłużnej.
W szczytowej części zachodniej parkingu zaprojektowano śli-
makową rampę wyjazdową.
Podstawowe wymiary parkingu podziemnego: całkowita
długość – 145,0 m, podstawowa szerokość – 28,5 m, maksy-
malna szerokość obiektu – 45,0 m, głębokość użytkowa do
górnego poziomu płyty fundamentowej – 11,0 m, osiowy roz-
staw słupów w kierunku poprzecznym – 2 x (4,50-7,50-4,50) m,
natomiast w kierunku podłużnym – 7,50 m.
Ściany szczelinowe mają grubość 0,80 m. Słupy zapro-
jektowano jako żelbetowe, monolityczne, o przekrojach
prostokątnych: słupy dolnej kondygnacji 0,40 x 0,50 m
oraz 0,50 x 0,50 m, pozostałe 0,40 x 0,40 m oraz 0,45 x 0,45 m.
Stropy międzykondygnacyjne poziomu –1 i –2 mają grubości
0,20 m, a strop poziomu zerowego 0,35 m. W obszarach gło-
wicowych słupów o długości 2,0 m w kierunku poprzecz-
nym oraz 2,20 m w kierunku podłużnym parkingu podwojo-
no grubości płyt stropowych, konstruując głowice stropowe.
Posadowienie słupów obiektu zaprojektowano jako bez-
pośrednie na żelbetowych, monolitycznych stopach funda-
mentowych. Wymiary podstawowych stóp fundamentowych
w rzucie poziomym 3,00 x 3,00 m oraz lokalnie 2,50 x 2,50 m
i 3,50 x 3,50 m. Rzędne posadowienia stóp fundamentowych
są zmienne w zakresie od 11,25 do 13,65 m.
Ściany szczelinowe, stanowiące wewnętrzną i zewnętrzne
przegrody pionowe parkingu, wykorzystano jako podpory
płyt stropowych. Rzędna posadowienia ścian, z uwagi na ram-
powy układ stropów, jest zmienna na obwodzie obiektu i wy-
nosi od –14,25 do –6,65 m.
Konstrukcję parkingu zaprojektowano w monolitycznej
technologii żelbetowej z betonu klasy B37 zbrojonego stalą że-
browaną klasy A-IIIN o znaku BSt500S. Ponadto ściany szcze-
linowe zaprojektowano z betonu hydrotechnicznego W-8.
Wykonywanie obiektu podzielono na 7 zasadniczych faz reali-
zacji i eksploatacji, dla których przyjęto odpowiednie modele
obliczeniowe. W projekcie przyjęto, że konstrukcja rozporo-
wa, zabezpieczająca stateczność ścian szczelinowych w fazach
głębienia wykopu, będzie zrealizowana z wykorzystaniem na-
stępujących elementów konstrukcyjnych:
• fragmentów docelowych stropów poziomu zerowego i po-
ziomów –1 oraz –2,
• żelbetowych stropów tymczasowych w obszarze ślimako-
wej pochylni wyjazdowej,
• stalowej konstrukcji rozpór i oczepów tymczasowych za-
stosowanych na 2 poziomach.
Ze względu na rampowy układ stropów i płyty dennej
obiektu parkingu, w obszarach górnego i dolnego poziomu
konstrukcji rozparcia istnieją różnice poziomów dochodzące
do 1,50 m. Na rys. 3 przedstawiono wybrany przekrój po-
przeczny parkingu z zaznaczeniem lokalizacji żelbetowych
stropów docelowych i tymczasowej stalowej konstrukcji roz-
porowej, zaznaczonej linią przerywaną.
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 04/2005 (07)
37
budownictwo podziemne
200516.002.png 200516.003.png 200516.004.png 200516.005.png 200516.006.png 200516.007.png 200516.008.png 200516.009.png 200516.010.png 200516.011.png 200516.012.png 200516.013.png 200516.014.png 200516.015.png 200516.016.png 200516.017.png 200516.018.png 200516.019.png 200516.020.png 200516.021.png 200516.022.png 200516.023.png 200516.024.png 200516.025.png 200516.026.png 200516.027.png 200516.028.png 200516.029.png 200516.030.png 200516.031.png 200516.032.png 200516.033.png 200516.034.png 200516.035.png
budownictwo podziemne
Rys. 3. Przekrój poprzeczny parkingu
Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe konstruk-
cji parkingu
Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe konstrukcji ściany
szczelinowej wykonano dla siedmiu faz budowy, uwzględniając
wytyczne projektowe zawarte w pracach [3], [6].
Poszczególne fazy uwzględnione w obliczeniach statyczno
-wytrzymałościowych to:
faza I – ściana wykonana do pełnej głębokości, wykop do po-
ziomu –1;
faza II – ściana wykonana do pełnej głębokości, wykop do po-
ziomu –2, założone tymczasowe rozpory poziomu gór-
nego;
faza III – ściana wykonana do pełnej głębokości, wykop do po-
ziomu –3, założone tymczasowe rozpory poziomów
górnego i dolnego;
faza IV – ściana wykonana do pełnej głębokości, założone tym-
czasowe rozpory poziomów górnego i dolnego, wyko-
nana płyta fundamentowa;
faza V – ściana wykonana do pełnej głębokości, założone tym-
czasowe rozpory poziomu górnego, wykonane: płyta
fundamentowa oraz strop poziomu –2;
faza VI – ściana wykonana do pełnej głębokości, wykonane:
płyta fundamentowa, strop poziomu –2 oraz strop
poziomu –1;
faza VII – ściana wykonana do pełnej głębokości, wykonane: pły-
ta fundamentowa, strop poziomu –2, strop poziomu –1
oraz strop poziomu zerowego.
Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe konstrukcji par-
kingu wykonano, przyjmując następujące założenia oblicze-
niowe:
• parametry geotechniczne podłoża wg tab. 1, pkt 2;
• parcie gruntu zmienne: od wartości parcia granicznego, po-
przez wartości pośrednie, do parcia spoczynkowego w zależ-
ności od aktualnej fazy pracy konstrukcji;
• odpór graniczny podzielony przez uogólniony współczynnik
o wartości 1,50;
• obciążenie naziomu i płyty poziomu zerowego – 20,0 kN/m 2 ;
• obciążenie stropów międzykondygnacyjnych – 5,0 kN/m 2 ;
• beton klasy B37 zbrojony stalą żebrowaną klasy A-IIIN o zna-
ku BSt500S.
Przy wyznaczeniu długości ściany szczelinowej zastosowano
metodę Jamesa i Jacka [4] – rys. 4. W rezultacie otrzymano głębo-
kość ściany oraz reakcje w miejscu podparcia ściany rozporami.
Rozpatrzono dwa etapy pracy: etap I, gdy wykonany jest tylko
1. rząd rozpór, oraz etap II, po wykonaniu 2. rzędu rozparcia
konstrukcji ściany. Dla I etapu uzyskano równania:
(1)
gdzie: P a – parcie gruntu na ramieniu z a ,
P b – odpór gruntu na ramieniu z b ,
R – reakcja rozpory odległa o z r od poziomu gruntu.
Dla II etapu uzyskano następujące warunki równowagi:
(2)
gdzie: R 1 , R 2 , z R1 , z R2 – odpowiednio reakcje R i na ramieniach
z Ri w rozporach.
Wartości parcia P a i odporu gruntu P b wyznaczono w funkcji
głębokości wykopu h w . Uzyskano w ten sposób dwa rów-
nania, w których niewiadomymi są h i z R . Przy wyznaczaniu
głębokości ściany kluczową sprawą są wartości przyjętych pa-
rametrów geotechnicznych, jak również liczba i położenie roz-
pór. Obliczenia wykonano komputerowo przy wykorzystaniu
programu własnego ŚCIANA-SZCZELINOWA.
W obliczeniach ściany szczelinowej, traktowanej jako pręt
osadzony w sprężystym podłożu, obciążony siłami poziomy-
mi, oddziaływania gruntu oraz rozpór były zastąpione przez
podpory sprężyste o odpowiedniej podatności. Przy takim za-
łożeniu stosunkowo dokładnie wyznaczono siły wewnętrzne
w konstrukcji oraz oszacowano jej przemieszczenia. Założono,
że grunt jest ośrodkiem spełniającym zależność:
(3)
gdzie: P z – nacisk poziomy wywierany przez ścianę na grunt
na głębokości z,
C z – współczynnik proporcjonalności odkształceń pod-
łoża,
y z – przemieszczenie poziome ściany na głębokości z.
38 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 04/2005 (07)
budownictwo podziemne
200516.036.png 200516.037.png 200516.038.png
budownictwo podziemne
Wartości współczynnika odkształcalności podłoża C z wyzna-
czono w funkcji modułu odkształcalności gruntu E 0 wg wzoru:
Wykres zależności C z od rzędnej głębokości wykopu przyję-
to jako uśredniony w postaci paraboli, zgodnie z rys. 5.
Podpory ściany szczelinowej poniżej dna wykopu zastą-
piono oddziaływaniem gruntu, w jednakowym rozstawie
l p = 0,50 m. Współczynniki sprężystości podpór K i przyjęto
wg wzorów (5). Obliczenia statyczne wykonano komputero-
wo przy wykorzystaniu programu analizy statycznej RM-WIN,
wprowadzając do modelu obliczeniowego wartości sprężysto-
ści podpór wyznaczonych ze wzorów (5). W zależności od
fazy pracy ściany szczelinowej jako obciążenie poziome ścia-
ny przyjęto parcie graniczne, pośrednie czy wreszcie spoczyn-
kowe w ostatniej fazie pracy – fazie eksploatacji.
Rys. 4. Schemat statyczny do metody Jamesa i Jacka dla I i II etapu rozparcia
ściany: a – etap I (1 rząd rozpór), b – etap II (2 rzędy rozpór)
(5)
Wyniki przeprowadzonych obliczeń numerycznych długości
zakotwienia ściany z warunku jej stateczności w poszczegól-
nych, charakterystycznych przekrojach poprzecznych parkin-
gu zestawiono w tab. 2. Podano w niej ponadto pozostałe
wyniki obliczeń statycznych. Wartości długości zakotwienia
podano dla dwóch wariantów obliczeń: normowych oraz rze-
czywistych wartości parametrów wytrzymałościowych gruntu
otrzymanych z badań.
Rys. 5. Rozkład wartości współczynnika odkształcalności podłoża C z
Przemiesz-
czenie
ściany [mm]
A-B - / 17.6 542 6,4
D-E 21.2 / 17.2 461 7,5
G-H 19.8 / 15.8 376 5,9
L-M (południe) 17.6 / 13.6 262 7,9
L-M (północ) 14.4 / 11.4 193 7,4
O-P 16.1 / 14.1 167 6,8
Tab. 2. Zestawienie wyników obliczeń
Wyniki obliczeń numerycznych
Wysokość
ściany
[m]
Wnioski
Przeprowadzone obliczenia statyczno-wytrzymałościowe
oraz uzyskane na ich podstawie rezultaty dla podziemnej
konstrukcji parkingu pod placem Wolności w Poznaniu, po-
sadowionej na iłach poznańskich, wykazały znaczną „czułość”
procesu projektowania ścian szczelinowych na zastosowane
w obliczeniach wartości parametrów wytrzymałościowych
gruntów. Uwzględnienie rzeczywistych wartości parametrów
geotechnicznych, a w szczególności wpływu spójności c u
i kąta tarcia wewnętrznego ϕ u – znacznie wyższych od warto-
ści normowych – pozwoliło na istotne zmniejszenie długości
projektowanych ścian szczelinowych zamocowanych w pod-
łożu gruntowym. Znacznie mniejszy wpływ przyjętych warto-
ści parametrów geotechnicznych uzyskano na stan graniczny
nośności i użytkowalności konstrukcji ściany szczelinowej.
W przypadku projektowania głęboko posadowionych obiek-
tów budowlanych na iłach poznańskich konieczne jest usta-
lenie rzeczywistych wartości wytrzymałościowych parame-
trów geotechnicznych na podstawie bezpośrednich testów
wytrzymałościowych w terenie lub w laboratorium. Dodajmy,
że szereg zrealizowanych, głęboko posadowionych na iłach
poznańskich obiektów budowlanych w Poznaniu potwierdza
słuszność proponowanego w pracy podejścia obliczeniowego
oraz istniejącą rozbieżność normowych i rzeczywistych warto-
ści parametrów wytrzymałościowych iłu poznańskiego.
[2] Florkiewicz A., Troć M.: Problemy piętrzenia wód gruntowych
na przykładzie głębokiego posadowienia obiektów w Pozna-
niu. Inżynieria i Budownictwo 7/2002.
[3] Grzegorzewicz K., Kłosiński B.: Warunki techniczne wykony-
wania ścian szczelinowych. Warszawa, IBDiM 2003.
[4] Jarominiak A.: Lekkie konstrukcje oporowe. Warszawa ,WKŁ
2000.
[5] Michalak H., Pęski S., Pyrak S., Szulborski K.: O wpływie wy-
konywania wykopów głębokich na zabudowę sąsiednią. Inży-
nieria i Budownictwo 1/1998, s.12-15.
[6] Piaskowski A.: Wytyczne projektowania i wykonywania funda-
mentów szczelinowych. ITB 230/1980.
[7] PN-81/B-03020 Posadowienie bezpośrednie budowli. Oblicze-
nia statyczne i projektowanie.
[8] PN-B-04452:2002. Geotechnika. Padania polowe.
[9] Runkiewicz L.: Zasady realizacji budowli o głębokich posado-
wieniach w centrach miast. XLVI Konf. Naukowa KILiW PAN
i KN PZITB, Wrocław-Krynica 2000, s. 397-412.
[10] Wysokiński L., Kotlicki W., Motak E.: Zagadnienia geotech-
niczne w realizacji inwestycji w gęstej zabudowie. Inżynieria
i Budownictwo 10/1999, s.579-583.
autor
Referat został wygłoszony podczas Międzynarodowej Kon-
ferencji „Budownictwo Podziemne 2005” Kraków, wrzesień
2005, oraz zamieszczony w kwartalniku „Górnictwo i Geo-
inżynieria”.
LITERATURA
[1] Florkiewicz A.: Dokumentacja geologiczno-inżynierska dla bu-
dowy garażu podziemnego w Poznaniu na placu Wolności.
Poznań, Politechnika Poznańska 2001.
prof. nadzwyczajny dr hab. inż. Antoni Florkiewicz,
dr inż. Jacek Ścigałło
Politechnika Poznańska
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 04/2005 (07)
39
budownictwo podziemne
(4)
Przekrój
poprzeczny
parkingu
Moment
zginający
[kNm]
200516.039.png 200516.040.png 200516.041.png 200516.042.png 200516.043.png 200516.044.png 200516.045.png 200516.046.png 200516.047.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin