„Sztuka pozwala dotknąć tego, co niedotykalne.Zmierzyć się z tym, co niemierzalne .Zobaczyć to, co ukryte głęboko w nas...”Spis treści1.Wstęp- ogólna charakterystyka programu.2.Cele programu.3.Procedury osiągania celów.4.Metody, formy i techniki pracy.5.Rodzaje działalności plastycznej.6.Oczekiwane efekty pracy.7.Zadania szkoły.8.Pomiar osiągnięć.9.Ewaluacja realizacji programu.10.Tematyka zajęć.1. WstępInspiracją do podjęcia się prowadzenia koła artystycznego było dziecko i wszystko co z nim , wokół niego i w nim samym dokonuje się w trakcie jego rozwoju. Sztuka plastyczna jest nieoceniona w tym względzie. Daje możliwość wyzwolenia w człowieku tego co ukryte, niedostępne. Pozwala odkryć świat, spełnić się, dopowiedzieć to, czego słowem nie można...Dzieci są wspaniałymi twórcami. Tkwi w nich niezmącona energia, chęć wyrazu i pragnienie tworzenia. Potrafią „przelewać” siebie, swoje nastroje i pragnienia w rzeczy, które tworzą. Wystarczy tylko stworzyć im odpowiednie warunki, czasem podpowiedzieć, ukierunkować. Celem nadrzędnym jaki został wyznaczony jest nauczenie dzieci czerpania radości z tworzenia, i aktywności plastycznej. Różnorodność w kwestii tematyki, jak i stosowanych technik pracy ma pozwolić każdemu dziecku odnaleźć coś dla siebie i poczuć, że jest twórcą. Bazując na wcześniejszych doświadczeniach w prowadzeniu tego typu zajęć, chciałybyśmy aby były one zachętą również dla uczniów niepełnosprawnych. Z tą właśnie myślą tworzyłyśmy ten program. Zgodnie z przekonaniem, że sztuka przełamuje wszelkie bariery.Udział w zajęciach jest dobrowolny i odbywa się na zasadzie dostępności. W przypadku większej liczby dzieci (powyżej 15) przewiduje się zorganizowanie drugiej odrębnej grupy. Zbyt duża liczba uczniów uniemożliwiałaby bowiem zrealizowanie wyznaczonych celów. 2. Cele programuCele ogólne:Wszechstronny rozwój dziecka poprzez działalność plastyczną.Rozwijanie pomysłowości i oryginalności dziecka podczas wykonywania prac.Cele szczegółowe:Rozwój możliwości twórczych dziecka w wyniku różnorodnych działań plastycznych i szerokiej gamie stosowanych technik.Rozbudzanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej i ciekawości poznawczej.Rozwijanie zdolności manualnych i percepcyjnych.Umożliwienie wyrażania siebie, swoich uczuć, i stanów emocjonalnych poprzez ekspresję plastyczną.Rozbudzanie naturalnej wrażliwości na piękno otaczającego świata.Podniesienie poczucia własnej wartości poprzez własną twórczość.Kształtowanie twórczego podejścia do zadań i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.Wdrażanie do pracy zespołowej i indywidualnej.Integracja z osobami niepełnosprawnymi.Umacnianie w dziecku poczucia życzliwości i akceptacji.Rozwijanie empatii.Kształtowanie odpowiedzialności za działania własne i zespołowe.Wprowadzanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze.Pobudzanie kreatywności uczniów, odkrywanie przyjemności tworzenia.Wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystywania materiałów.Poznanie różnorodnych technik plastycznych, umiejętność łączenia ich w swojej pracy.Rozwijanie umiejętności planowania działań.Zdobywanie wiedzy z zakresu sztuk plastycznych.Doskonalenie umiejętności obserwacji piękna w przyrodzie.Kształtowanie umiejętności samooceny.3. Procedury osiągania celówStosowanie rozmaitych technik plastycznych.Przygotowywanie upominków na rożne okazje.Dekoracje na uroczystości i przedstawienia.Udział w konkursach.4.Metody, formy i techniki pracyMETODY PRACYeksponująceposzukującepraktycznego działania origamipodającemetody twórczemetody odtwórczezabaw dydaktycznychkonkursówwarsztatów plastycznychMetody te pozwolą dzieciom na zdobycie nowych wiadomości i umiejętności w sposób łatwy, a jednocześnie zmotywują je do działania. Zaspokoją ich potrzeby, rozwiną indywidualne zainteresowania i zdolności. FORMY PRACYpraca indywidualnapraca grupowazajęcia w plenerzeTECHNIKI PRACYmalarstwo farbami plakatowymi, akwarelami, witrażowymi, akrylowymirysunek kredkami, pastelami olejnymi, suchymi, ołówkiem, węglemformy rzeźbiarskie- modelina,masa solna, plastelina5. Rodzaje działalności plastycznejmalowanie farbami plakatowymi, akrylowymi, emulsjąmalowanie na szkle farbami witrażowymi, pastąmalowanie techniką „mokre na mokrym”malowanie nitkącollage, frotażrysunek węglem, pastelami olejnymi, suchymi, ołówkiem, kredkamiwydzieranki, wycinanki serwetkowelepienie z masy solnej, plasteliny, glinyodlewy gipsowe; ramki, świeczniki, obrazki itp.prace z papieru, origami płaskie i przestrzennewyklejanki z materiałów, sznurka, wełny, watyoklejanie szklanych i plastikowych butelek, słoiczków z motywami z serwetek papierowych prace przestrzenne z wykorzystaniem naturalnych materiałów: konary drzew, korzenie, liście, nasiona, muszle, korale, suszone owoce itp.kompozycje z wykorzystaniem suszonych ziół, liści, kwiatów i innych naturalnych elementów zdobniczychozdabianie różnymi technikami donicobrazki i kompozycje na płytkach ceramicznych 6. Oczekiwane efekty pracyW wyniku realizowanych zadań programu uczeń potrafi:poprzez środki plastyczne wyrażać zjawiska otaczającego świata, przyrodyodzwierciedlać plastycznie opisy słowne bądź muzycznewykorzystywać różnorodność materiałów naturalnych w pracach plastycznychsamodzielnie zaprojektować i wykonać różnorodne prace dostrzegać walory estetyczne i stosować je w pracyoperować podstawowymi technikami malarskimiwspółpracować w grupie, być tolerancyjnymi wobec innych7. Zadania szkołyPromowanie uczniów w tym głównie uczniów niepełnosprawnych w szkole, gminie, powiecie.Stworzenie dzieciom warunków do indywidualnego tempa pracy.Udostępnienie wszystkim uczniom materiałów do pracy.Ekspozycja prac uczniów w szkole.Umożliwienie kontaktu uczestników koła z lokalnymi artystami.Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki.8.Pomiar osiągnięćOcena prac, które dzieci wykonują na zajęciach koła jest bardzo istotna. Dlatego za ważne postawiłyśmy sobie zadanie dokonania za każdym razem analizy i omówienia prac dzieci. Każde z nich będzie miało również szanse wypowiedzenia się na temat swojej pracy. Wszyscy uczestnicy będą mogli oglądać wykonane przez innych prace na bieżąco. Będą mogli komentować, zadawać pytania a także oceniać. Celem wspólnego omawiania prac jest przygotowanie dzieci do samodzielnego myślenia. Przy wspólnej ocenie uwaga dzieci zostanie skierowana w kierunku stopnia realizacji postawionych celów, oryginalności wykonania zadania plastycznego oraz na ogólny artystyczny wyraz wytworu plastycznego. Oceną będzie pochwała słowna nauczyciela, a w wypadku konkursów czy warsztatów będą to dyplomy i listy pochwalne dla uczestników.9. Ewaluacja realizacji programuEfektem całorocznej pracy dzieci będzie prezentacja zdobytych umiejętności i wiadomości w różnych formach:systematyczne wystawy prac plastycznych;szkolne i międzyszkolne konkursy plastyczne;Do przeprowadzenia ewaluacji posłużymy się:opinią uczestników koła i ich rodziców w postaci ankiety badającej stopień ich zadowolenia z przeprowadzonych zajęć;analizą osiągnięć grupy i osiągnięć indywidualnych;dyskusją z grupą w zajęciach podsumowujących, co się udało, a czego nie udało się zrealizować i dlaczego;wymiana spostrzeżeń z nauczycielami, dziećmi i rodzicami na temat działalności koła oraz jego wpływu na rozwój wrażliwości i umiejętności plastycznych dzieci;wspólna z dyrekcją szkoły analiza wpływu zajęć na podniesienie poziomu i jakości kształcenia dzieci w szkole.TEMATYKA ZAJĘĆ KOŁA ARTYSTYCZNEGO (tematy do wyboru przez nauczyciela) JESIEŃ1)Wakacyjny collage z wykorzystaniem wakacyjnych skarbów.2) Jesienny pejzaż – rysunek farbami na podstawie czytanego fragmentu opisu jesiennej przyrody.3)Kapelusz z kłosów pszenicy- wspomnienie lata.4)Podstawka pod talerz- praca wykonana z trawy.5)Obraz z klipsem do papieru- wspomnienia z wakacji.6)Morskie ubranka- praca z wykorzystaniem muszli.7)Słoik z piaskiem i kolorową kredą- magiczna ozdoba do pokoju.8)Kosmonauta- ruchoma rzeźba z drutu i plasteliny.9)Oryginalna ramka z lusterkiem- zdobienie plasteliną.10)Projektowanie karty na „Dzień Nauczyciela” z wykorzystaniem różnorodnych materiałów zdobniczych.11)Obrazki na Dzień Nauczyciela- ozdabianie metodą de coupage.12)Las i jego mieszkańcy- kompozycja jesienna. Wykonywanie kasztanowych ludzików i innych stworków z darów jesieni.13)Pudełko na ołówki „Jesienna sowa”- z wykorzystaniem kolorowego papieru i papierowych rolek.14)„Jesienne jeże”- projektowanie i wykonanie zwierzątek z liści dębu, kasztanów, sznurka i kolorowego papieru.15)„Drzewa w czterech porach roku”- praca wykonana pastelami.16)„Płacząca jesień”- kompozycje jesienne malowane farbami na szkle. 17)Zakładki do książek „Jesienne stworki”- wykorzystanie szablonów jesiennych ludzików.18) Zwierzęta z suszonych liści- collage.19)Jesienne ozdoby okienne- dekoracje okien, holów szkolnych itp.20) Róże z jesiennych liści- nauka składania liści, układanie jesiennych bukietów, lakierowanie21)„W blasku świecy”- szkic węglem.22)Duszek- praca wykonana z prasowanej tektury.23)Ptaszysko- wykonanie cudaka z użyciem drutu, gazet i kolorowego papieru.24)Ozdobna miseczka na owoce- praca wykonana z gazet i kleju do tapet.25)Żółw- zwierzak z opakowania po jajkach i gazet.26)„Wełniaczek”- przyjemna maskotka na długie jesienne wieczory.27)Gąsienica- mięciutka maskotka- przytulanka.28)Oryginalne wazoniki z dyni.29)Grający korzeń- łączenie luźnych elementów sznurkiem.30)Pocztówki z darów jesieni- układanie i przyklejanie drobnych elementów na kartonie.31)Mrówka- kasztanowy cudak.32)Morski obraz- praca wykonana na bazie styropianowej tacki.33)Sympatyczna krówka z kartonu po mleku.34)Pieczątki ze styropianu- początkiem wesołej zabawy.35)Wesoły obrazek z pinezek i korka.36)Pojemnik na spinacze- praca z gliny.37)Drewniany krajobraz- praca wykonana z drewnianych arkuszy.38)Kaczka- bujaczka- praca z korka i drewna.ZIMA1)Kolorowe pudełka na prezenty- prace wykonane za pomocą kolorowego brystolu i kleju.2)Zaproszenie- praca wykonana w programie graficznym paint.3)Las zimą- praca wykonana techniką łączoną.4)Świece świąteczne- wykonanie świec z przetopionego wosku, ozdabianie ich dowolną techniką.5)Bożonarodzeniowe anioły- prace na elementach drewnianych, przy wykorzystaniu farb i elementów zdobniczych.6)Kartki świąteczne wykonane techniką dowolną przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów.7)Wykonanie ozdób świątecznych z różnorodnych materiałów:* aniołki na choinkę z serwetek papierowych* mikołajki z czerwonego brystolu* bombki z folii aluminiowej* łańcuch z kolorowych opakowań po słodyczach* anioł z masy solnej8)Zima pastą malowana- obrazy zimy malowane pastą do zębów na szkle.9)Kolorowe lampiony- wykonywanie ozdobnych lampionów z wykorzystaniem kolorowej bibuły, serwetek papierowych z motywami świątecznymi.10)Obrazek na ścianę „Owieczka”- wyklejanka z waty, skrawków wełny na papierowych talerzykach. 11)Lodowa rzeźba- próby rzeźbienia w śniegu.12)„Księżyc na chmurce”- wykonywanie z kolorowego kartonu elementów dekoracyjnych do pokoju.13)Lampki- prace wykonywane na uroczystości szkolne z kolorowego papieru, gipsu, z wykorzystaniem elementów zdobniczych (pestki dyni, kukurydza, guziki, rafia).14)Dekoracje na bal karnawałowy- wykonanie ozdobnych serwetek i girland.15)Projektowanie i wykonanie maski karnawałowej.16)Maska klauna- wykonanie maski z papieru gazetowego i balonu.17)Zimowe witraże- wykonanie pracy przy użyciu farb witrażowych.18)Ramka na zdjęcie- praca z tektury, ozdabianie różnorodnymi materiałami.19)Projektowanie i wykonanie maski karnawałowej.20) Moja Walentynka- wykonanie pracy przy użyciu kolorowego papieru.21) Etui na okulary- prezent na Dzień Babci i Dzień Dziadka.22)Diabełek- pacynka z papieru gazetowego i kleju.23)Opaski na serwetki- praca z użyciem suszonych, jesiennych liści.24)Szkatułka z nasion- wspaniały prezent na skarby. 25)Akordeon z okrągłego, tekturowego pudełka.26)Wiatrak z puszki po napoju i drutu.27)Lalka sprężynka- zabawka z wykorzystaniem drutu.28)Szalikowy ludzik- praca wykonana z dwóch wałeczków gliny.29)Świecznik- praca wykonana z dwóch kawałków gliny.30)Wiszące figurki- wyciskanie figurek z różnych foremek i nawlekanie ich na kolorowe sznurki.31)Zabawna filiżanka- praca z gliny.32)Skrzynka- praca wykonana z połączonych patyczków od lodów.33)Pani Łyżka i Pan Widelec- ozdabianie drewnianych sztućców.WIOSNA1)Baranek wielkanocny z masy solnej.2)Ozdabianie jajek wielkanocnych- pisanki.3)„Pani Wiosna”- foto -collage.4)„Łąka wiosną”- wyrażenie za pomocą farb plakatowych na dużych arkuszach papieru cech wiosny, w oparciu o wiersz.5)Kolorowe latawce- projektowanie wzorów latawców z wykorzystaniem kolorowej bibuły.6)„ Biedronki, żaby i skowronki”- prace z papieru wykonane metodą origami.7)„Wiosenne gałęzie”- wykonywanie elementów dekoracyjnych klasy z wykorzystaniem naturalnych gałęzi, kwiatów z bibuły i ptaków z paieru.8)„Ozdobne korzenie”- dekoracyjne prace wykonane z naturalnych korzeni drzew , ozdabianie ich różnorodnymi materiałami.9)Świece- odlewy z wosku ozdabianie różnorodnymi materiałami naturalnymi (suszone owoce, kawai przyprawy).10)Podstawki pod szklanki- praca wykonana z folii i plasteliny.11)Plastelinowe dziwadło- laleczka.12)Ołówek prosto z Marsa- tworzenie śmiesznych główek na ołówki.13) Lilia- plastelinowy kwiat na Dzień Matki.14)Projektowanie własnej biżuterii- prezent dla mojej Mamy.15)Rodzinka kamyków- przyklejanie materiałów do kartonu. 16)Łączenie kolorowych koralików- bransoletka.17)Kwiatek- przycisk do papieru z ozdobionego kamienia.18)Dzwoneczek- kolorowa i oryginalna ozdoba wykonana z koralików.19)Wiosenny kapelusz- praca wykonana z płaskiego talerza i papieru. Ozdabianie papierowymi kwiatami.20)Wiosenny ptaszek- tworzenie zwierzaka z gąbczastej ściereczki.21)Pleciona laleczka- praca wykonana z włóczki.22)Piłka- kolorowa zabawka z rajstop, syntetycznej wełny z poduszki.23)Pacynka ze skarpetki- wesoła zabawa.24)Szmaciany piórnik- szycie ściegiem prostym.25)Samolot z rolek papieru.26)Miś z kubeczków po czekoladowym deserze.27) Wymyślamy własną grę planszową- z wykorzystaniem aluminiowej tacki, kapsli i i magnesu.28)Grzechotki z puszek po napojach i ryżu.29)Magnetyczny motyl- wykorzystujemy aluminiowe tacki.30)Okulary- praca z wykorzystaniem drutu i rolek papieru.31)Bąbelkowy potwór- praca wykonana z folii z bąbelkami.32)Puzzle- kurczaczek.33)Kolorowe kwiaty – praca z użyciem kolorowych talerzy.34)Korkowy konik- praca z użyciem korka i wykałaczek.LATO1)Najpiękniejsze regiony Polski- rysunek wykonany farbami:* krajobraz nadmorski* krajobraz górski* krajobraz pojezierzy2)Moja ulubiona baśń- wyklejanka plasteliną.3)„Podwodny świat”- czyli ryby, kraby i rośliny wplecione w podwodne głębiny, prace metodą origami.4)Zakładka do książki- ołówek i kredka z motywami postaci bajkowych.5)Ozdobne stroiki na świece- wykonywanie prac z gałęzi chmielu, suszonych róż, konwalii i maków.6)Malowanie butelki- prace farbami emulsyjnymi.7)Wazon z kwiatami- obrazek na Dzień Matki. 8)Książeczka z kolażem o kształcie jabłka.9) Zabawna czapka clowna ozdobiona papierowym łańcuchem.10) Pajacyk z łańcucha i papierowej kulki.11)Kotek- praca ze składanego kolorowego papieru.12)Dekoracje do wesołych zabaw- papierowe miasteczko.13)Kwiaty z kolorowej bibuły- prezent dla bliskiej osoby.14)Sztuka składania i zdobienia- papierowe torebki na prezenty.15)Kolorowe stworki z rolek papieru.16)Wisząca małpka- wesoły stworek z plasteliny.17)Ryba magnes- ozdoba na lodówkę.18)Pan Balon- zdobienie baloników kolorowymi tasiemkami.19)Wakacyjna plaża- tworzenie pejzażu z piasku, kamyków i kolorowego papieru. 20)Filcowa torebka- szycie różnymi ściegami.21)Doniczka z kwiatkiem- praca z wykorzystaniem plastikowych kubków.22)Świecące słońce z metalowej zakrętki.23)Płytka z dłonią- praca z gliny.24)Przycisk do papieru- smok z gliny.Literatura:S. Szuman- „Sztuka dziecka", W-wa, WSiP, 1990 J. Garda- Łukaszewska, Tomasz Szperowski- „Współtworzenie -zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo",W-Wa, WSiP,1997 J. Lewicka - „Sto technik plastycznych" Z.Bartkowicz, E.Hoffman- „Niezwykła sztuka uczenia się", Lublin, AWH Antoni Dudek, 1999 "Kalendarz plastyczny w przedszkolu” W-wa 1995 WSiP."Podręcznik ceramika „Obszerne informacje na temat narzędzi, materiałów i technik Arkady2006 – Stave Mattison "Stemplowanie darami natury” wzory ozdób z odbitek kwiatów, liści i owoców- Laura Donnelly Bethmann4
elka745