Projektowanie – jest to tworzenie prwnych modeli w celu przewidzenia przyszłości.
Fazy projektowania:
a) faza badawcza tj.:
- opis i diagnozowanie obecnej sytuacji
- należy dokonać wyjaśnienia przyczyn dlaczego angażujemy się w proces projektowania
- charakterystyka przyszłego projektu – określenie jego misji i zamierzeń
b) faza formułowania – zdefiniowanie zadań i celów projektowanego systemu
c) faza tworzenia – ustalamy w niej kryteria ocen rozwiązań wariantowych, następnie dokonujemy wyboru rozwiązania w oparciu o przyjęte kryteria
d) faza opisu – dokonujemy w niej ostatecznego opisu przyjętego wariantu przyszłego systemu.
e) Faza planowania – opracowujemy sposób przejścia od sys. Istniejącego do przyszłego.
Efektem jest gotowy plan który powinien być efektem późniejszego wdrożenia.
1. musimy zrozumieć jak wykonywana jest praca
2. należy wiedzieć czy praca wykonywana jest dobrze – aby to stwierdzić należy dokonać pomiaru, najlepiej jest dokonać spójnego systemu miar. Następnie musimy ustalić czy wynik działania jest zgodny z zamierzonym. Gdy ustalimy zgodność musimy zidentyfikować przyczyny nieosiąganych rezultatów wykonywanej pracy.
Ostatnim krokiem będzie wola związana z doskonaleniem systemu zarządzania.
1. recenzja firmy
Po zapoznaniu się z charakterystyką przedsiębiorstwa zebrani proponują cele. Projektujemy przynajmniej 20 celów
2. spośród tych celów wybieramy 10 najistotniejszych
3. określamy relacje między nimi (ustalamy jakąś skalę np. 1-3)
4. sporządzamy graf (łączymy je i zastanawiamy się czy np. 1 wpłynie na 7 czy odwrotnie) i określamy ich wartość wpływów
5. wypełniamy tabelę: jak cel 1 wpływa na cel 2, cel 1 na cel 3 ...
6. Sumujemy i wychodzi nam reaktywność i intensywność (potem punkty reaktywności i aktywności nanosimy na osie).
Największy wpływ na rozwój firmy będą miały cele aktywne one najbardziej stymulują rozwój.
Cele krytyczne posiadają zarówno siłę oddziaływania na inne jak i inne oddziałują na nie.
Reaktywne posiadają najniższą siłę oddziaływania na inne, natomiast są punktem oddziaływań innych na nie. Mogą być miernikiem.
Cele leniwe to takie które nam nie pomogą ani nie zaszkodzą..
Dzięki temu np.: można się dowiedzieć o różnicy poglądów między dwoma grupami pracowniczymi.
Wiedza- to ogół wiadomości zdobytych dzięki uczeniu się, zasób wiadomości z jakiejś dziedziny (słow. j. pol)
Pojęcie wiedzy organizacji:
Wiedzę organizacji można określić jako zbiór różnych informacji:
- zawartość wewnętrznych dokumentów opisujących procedury i pracesy systemu zarządzania wiedzą
- wiedza poszczególnych pracowników wiedzy
- dane zgromadzone w korespondencji
- dane zgromadzone na dyskach komputerów lokalnych
Cechy formalnego zarządzania wiedzą:
- wiedza powinna być dostępna dla wszystkich pracowników z zastrzeżeniem prawa do dostępu do dokumentów niejawnych lub o znaczeniu strategicznym
- nie powinna być dostępna dla nikogo z zewnątrz
- liczba posiadanych dokumentów papierowych powinna być minimalizowana
- dane zawarte w bazach wiedzy winny być aktualne
- łatwy dostęp do informacji archiwalnych
- bieżące informowanie pracowników o rejestrowaniu nowych dokumentów których treść ich dotyczy
Kapitał intelektualny:
- kapitał klientów, baza klientów, relacje z klientami, potencjał klientów
- kapitał organizacyjny, procesowy, kultura organizacyjna, innowacyjność
- kapitał ludzki, wartość wyjścia, wartość relacji, wartość potencjału
Wartość firmy:
- kapitał finansowy
- kapitał intelektualny
Wartość potencjału:
- kompetencje:
o zawodowe – umiejętności w swoim zawodzie, specjalizacji
o społeczne – umiejętność pracy w zespole
o handlowe – umiejętność pracy z klientami
Zasady formułowania celów:
1. Form. Celów powinno być neutralne w stosunku do rozwiązań
2. Form. Celów powinno uwzględniać wszystkie te skutki wobec których osoba formułująca cele nie chce zachować się w sposób neutralny
3. Form. Celów musi zawierać nie tylko skutki pozytywne ale może zawierać także uniknięcie skutków negatywnych
4. Zbiór celów powinien być ustrukturyzowany jako sys. Celów
5. W miarę możliwości cele powinny być formułowane w sposób operatywny
6. Przy operatywnym formułowaniu celów należy zwrócić uwagę na rozróżnienie między celami koniecznymi i pożądanymi
7. Konflikty celów powinny być ujawnione i usunięte
8. Sformułowania ustalone w czasie poszukiwania celu nie są najczęściej ostateczne
Metody projektowania:
- diagnostyczna – polega na badaniu stanu dotychczasowego po to aby zidentyfikować cechy istniejącego sys. Zarządzania i wykryć jego głównych dysfunkcji; postulowania pożądanego przyszłego stanu; poszukiwaniu sposobów i dróg umożliwiających osiągnięcie stanu postulowanego.
- Prognostyczna – polega na projektowaniu sys. Zarządzania niejako od podstaw, przy czym silnie eksponuje się zagadnienia, określenia zamierzeń i celów stawianych przed projektowanym sys.
- Diagnosyczno-prognostyczna – polega na projektowaniu zarządzania w oparciu o dwie poprzednie metody, stosowana jest, gdy dąży się do przebudowania sys. Zarządzania przez adaptację wzorcowych rozwiązań.
Cel to świadomie określony pożądany stan przyszły do którego zmierza się poprzez określone działania. Cel jest formułowany w postaci ilościowej i jakościowej przez określenie wyników które powinny być osiągnięte w przewidywanym czasie.
Misja – generalnie miesja wyposaża realizatorów w poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie wobec środowiska. Misja umożliwia stworzenie spójności wew. I precyzuje tożsamość przedsiębiorstwa, a także stanowi źródło inf. Dla tych którzy znajdują się po za przedsiębiorstwem. Inaczej zespół skoordynowanych, dostosowanych do sytuacji firmy oraz otoczenia sposobów osiągania celów tego przedsiębiorstwa.
Misja może (powinna) zawierać: WARTOŚCI ETYCZNE (np. troska o pracowników), ZAMIERZENIA (np. tworzymy jakość by dać satysfakcję sobie i innym), CELE (np. stały rozwój wyrobów i potencjału wytwórczego), STANDARDY ZACHOWANIA (np. ciągła poprawa jakości), INDYWIDUALNE WARTOŚCI ETYCZNE (np. odpowiedzialność indywidualna, uczciwość).
Budowanie strategii;
1. etap – przeprowadzić analizę swot
2. etap – sesja treningowa polegająca na generowaniu propozycji, zadań w obszarze 4 potencjalnych sytuacji strategicznych SO (maxi-maxi), WO (mini-maxi), ST (maxi-mini), WT (mini-mini),
3. etap – przedstawione propozycje zadań w 4 obszarach strategicznych agreguje się w strategie funkcjonalne, strategie domen oraz ewentualne strategie ogólne firmy
4. etap – wybór kryteriów oceny strategii
5. etap – ocena zaproponowanych wariantów strategii
6. etap – wybór wariantu strategii
7. etap – decyzja o przystąpieniu do wdrożenia strategii
8. etap – planowanie wdrożenia strategii – opracowanie progr. Zmian i projektów zmian, zbudowanie modelu kontrolingu projektów
9. realizacja strategii – zarządzanie realizacją programu zmian
Budowa strategii:
a) podejście klasyczne – analiza SWOT
b) rozwiązania niekonwencjonalne:
- poszukiwanie celów aktywnych
- projektowanie rozwiązań dla realizacji celów aktywnych
Skrzynka morfologiczna – jest to pewien układ przestrzenny na który składają się funkcje zarządcze oraz odpowiednio ujęte układy związane z np. kierowaniem produktu i potencjałem wytwórczym.
Efektywność:
- sprawność – relacja między efektami i nakładami
- skuteczność – model decyzyjny
Modele decyzyjne mogą być z zakresu:
- wyboru asortymentu produkcji
- wybór procesu technologicznego
- wybór lokalizacji produkcji
- wybór najlepszego wariantu przedsięwzięcia inwestycyjnego
- sys. Motywacyjny
Identyfikacja barier efektywności;
- brak jasnych definicji
- nierealistyczne oczekiwania
- nieodpowiednie zasoby (personalne, materialne, czasowe, finansowe)
- preferowane podejścia do zmian
są 4 wzorce:
reaktywnych – koniecznie chcemy wracać do tego co było
bierny – stoimy w miejscu, jak ktoś za nas zrobi lub samo minie
kreatywny – wszystko nowe, jesteśmy na fali
interaktywny – zrównoważone podejście do zmian
- Brak odpowiedniego wsparcia społecznego (partnerzy zew. Np.: centrale związków zawodowych, zieloni itp.– mogą firmie pomóc lub zaszkodzić)
- Źle zdefiniowane sys. Motywacyjne
- Technocentryzm – nowoczesne rozwiązania techniczne stosujemy w niezmiennych procesach pracy)
Modele postępowania przy budowie modeli kontrolingu restrukturyzacji;
Zarządzanie –
Funkcje zarządzania -
lorak189