Pneumatyczne układy hamulcowe.pdf

(3974 KB) Pobierz
instrukcja_ps_ham_pn
POLITECHNIKA OPOLSKA
Wydział Mechaniczny
Katedra Pojazdów Drogowych i Rolniczych
INSTRUKCJA DO WICZENIA
Laboratorium:
Pojazdy samochodowe
Temat:
Pneumatyczny układ hamulcowy
Opracował: dr in . I. Hetma czyk, mgr in . K. Malewicz
Instrukcja dost pna: www.malewicz.po.opole.pl
225531189.004.png 225531189.005.png 225531189.006.png
1.CEL WICZENIA
Celem wiczenia jest poznanie budowy i zasady działania pneumatycznych układów
hamulcowych. wiczenie uwzgl dnia wyszczególnienie i omówienie charakterystycznych
elementów składowych stanowiska pneumatycznego układu hamulcowego. W trakcie wiczenia
wykona nale y:
- pomiar czasu uzyskania ci nienia roboczego ( czas wytworzenia ci nienia przez spr ark ),
- pomiar ci nie i czasy reakcji poszczególnych siłowników,
- ci nienie w siłownikach podczas działania korektora,
- pomiar szczelno ci układu (przy wył czonej spr arce),
- pomiar skoku pedału hamulca (skok jałowy, skok czynny),
- pomiar ci nienia w siłownikach w zale no ci od stopnia nacisku na pedał hamulca,
- czas reakcji siłowników podczas „awaryjnego” zerwania zł cza przyczepy.
2. WPROWADZENIE
2.1. Wiadomo ci podstawowe
Pneumatyczne układy hamulcowe s obecnie stosowane w zasadzie we wszystkich
pojazdach ci arowych i autobusach. Specyfika tych układów sprawia, e istnieje bardzo du a
norodno rozwi za tych układów. Pneumatyczne układy hamulcowe s układami
obcosiłowymi. ródłem energii potrzebnej do uruchomienia hamulców jest spr one
powietrze dostarczone przez spr ark zainstalowan przy silniku samochodu i
magazynowane w zbiorniku o odpowiedniej pojemno ci. Kierowca steruje dopływem
spr onego powietrza do mechanizmów hamulcowych.
Pneumatyczne układy hamulcowe posiadaj wiele zalet, mianowicie:
- mo liwo poboru powietrza atmosferycznego w nieograniczonej ilo ci i zgromadzenia
znacznego zapasu energii po jego spr eniu,
- skuteczno działania hamulców mimo mo liwych małych nieszczelno ci układu,
- prawidłowe hamowanie przyczep przez wł czenie ich do jednolitego obwodu
hamulcowego samochodu,
- mo liwo samoczynnego zahamowania przyczepy w przypadku oderwania si jej od
samochodu ci gn cego,
- mo liwo wykorzystania spr onego powietrza w innych układach samochodu, przede
wszystkim w zawieszeniu pneumatycznym i otwieraniu drzwi np. w autobusach,
Niestety posiadaj one równie istotne wady:
- wi kszy stopie skomplikowania całego układu,
- strata cz ci mocy silnika na nap dzanie spr arki,
- wi ksze wymiary siłowników, co wynika ze znacznie ni szego ci nienia roboczego ni w
przypadku układów hydraulicznych,
- dłu szy czas zwłoki zadziałania w porównaniu do innych układów,
- zawarto pary wodnej w powietrzu atmosferycznym stwarza niebezpiecze stwo
zamarzni cia kondensatu, co prowadzi do unieruchomienia hamulców,
- mała precyzja sterowania wskutek wyst powania warto ci progowych ci nienia oraz
histerezy zespołów,
- stały spadek ci nienia w zbiornikach wskutek nieszczelno ci zaworów i zł cz układu, co
przy dłu szym postoju mo e doprowadzi do braku spr onego powietrza w całym układzie,
czyli brak działania hamulców,
- brak mo liwo ci dynamicznego dopasowania siły hamowania pojazdu ci gn cego i
przyczepy (naczepy),
- mo liwo powstawania awarii całego układu w starszych konstrukcjach niezaopatrzonych
w zawory zabezpieczaj ce
225531189.007.png
Rys. 1. Stanowisko symulatora pneumatycznego układu hamulcowego zespołu drogowego
Rys. 2. Schemat jednoobwodowego, jednoprzewodowego pneumatycznego układu hamulcowego zestawu
drogowego: 1-spr arka, 2-regulator ci nienia, 3-zbiornik powietrza, 4-zawór odwadniaj cy, 5-zawór
przepływowy, 6-jednorzewodowy zawór steruj cy hamulcami przyczepy, 7-r czny zawór odcinaj cy, 8-zł cze
przewodu przyczepy, 9-zł cze przewodu pojazdu, 10-filtr przewodowy, 11-jednoprzewodowy zawór
uruchamiaj cy hamulce przyczepy, 12-r czny regulator siły hamowania, 13-zawór ograniczaj cy ci nienie, 14-
zbiornik powietrza na przyczepie, 15-zawór odwadniaj cy, 16-elektromagnetyczny zawór ci głego hamowania,
17-zawór dopasowuj cy (lub koryguj cy), 18-siłowniki hamulcowe przyczepy, 19-wł cznik elektryczny, 20-
siłowniki hamulcowe pojazdu, 21-jednoobwodowy główny zawór hamulcowy
225531189.001.png
2.2. Pedał hamulcowy
Jest to zawór dwuobwodowy, sterowany przy pomocy pedału. Podczas hamowania
normalnego element d wigni przez element spr ysty naciska na tłok, co powoduje
przesuwanie go do dołu. Tłok zamyka przelot pomi dzy nim a zaworem odł czaj c przył cze
(21) od odpowietrznika (3) (rys. 4). Dalsze przesuwanie tłoka do dołu powoduje otwarcie
przelotu pomi dzy zaworem a obudow . Spr one powietrze przepływa z przył cza (11) do
przył cza (21) poł czonego z siłownikami hamulcowymi osi tylnej. Ci nienie panuj ce w
komorze A ro nie do momentu, kiedy siła nacisku na tłok zrównowa y sił nacisku na pedał.
Wówczas zawór podnosi si do góry zamykaj c przelot. Ci nienie ze zbiorników
podł czonych do przył cza (11) nie b dzie podawane do siłowników. Równocze nie spr one
powietrze przepływa otworem z komory A do komory C znajduj cej si nad tłokiem
nicowym. Ci nienie działaj c na du y tłok przesuwa go razem z tłokiem (4) ku dołowi,
ciskaj c spr yn . Tłok (4) zamyka przelot pomi dzy nim a zaworem, odł czaj c przył cze
(22) od odpowietrznika (3). Dalsze przesuwanie tłoka ró nicowego do dołu powoduje
otwarcie przelotu pomi dzy zaworem a obudow . Spr one powietrze przepływa z przył cza
(12) do (22) i zasila siłowniki osi przedniej. Ci nienie w komorze B ro nie do momentu
zrównowa enia siły nacisku na pedał.
Przy nagłym hamowaniu tłok przesuwa si do swojego skrajnego poło enia. Przelot
pomi dzy tłokiem i zaworem b dzie zamkni ty. W przył czach (21) i (22) b dzie panowało
ci nienie takie jak w zbiornikach powietrza.
Rys. 3. Dwuobwodowy pedał hamulcowy
225531189.002.png
Rys. 4. Schemat budowy dwuobwodowego głównego zaworu hamulcowego: a) poło enie odhamowania,
b) hamowanie normalne, c) hamowanie nagłe, 1-pedał hamulca, 2-tłok, 3-tłok ró nicowy, 4-tłok, 5-przelot,
6-zawór, 7-spr zyna, 8-trzpie , 9-otwór, 10-zawór, 11-przelot, 12-spr yna, 13-gumowy element spr ysty,
14-element naciskowy, 15-wkr t regulacyjny
2.3. Spr arka tłokowa
Jej zadaniem jest spr enie powietrza atmosferycznego dla układów pneumatycznych
pojazdu. Przewa nie stosuje si spr arki tłokowe w układzie rz dowym. W nowoczesnych
rozwi zaniach nap d spr arki od silnika odbywa si w sposób niezale ny, paskiem
klinowym, który nap dza tyko spr ark . Filtrowanie powietrza mo e si odbywa w dwojaki
sposób. Powietrze jest zasysane przez spr ark za filtrem powietrza dla silnika lub spr arka
225531189.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin