Pneumatyczne układy hamulcowe.pdf
(
3974 KB
)
Pobierz
instrukcja_ps_ham_pn
POLITECHNIKA OPOLSKA
Wydział Mechaniczny
Katedra Pojazdów Drogowych i Rolniczych
INSTRUKCJA DO
WICZENIA
Laboratorium:
Pojazdy samochodowe
Temat:
Pneumatyczny układ hamulcowy
Opracował: dr in
. I. Hetma
czyk, mgr in
. K. Malewicz
Instrukcja dost
pna: www.malewicz.po.opole.pl
1.CEL
WICZENIA
Celem
wiczenia jest poznanie budowy i zasady działania pneumatycznych układów
hamulcowych.
wiczenie uwzgl
dnia wyszczególnienie i omówienie charakterystycznych
elementów składowych stanowiska pneumatycznego układu hamulcowego. W trakcie
wiczenia
wykona
nale
y:
- pomiar czasu uzyskania ci
nienia roboczego ( czas wytworzenia ci
nienia przez spr
ark
),
- pomiar ci
nie
i czasy reakcji poszczególnych siłowników,
- ci
nienie w siłownikach podczas działania korektora,
- pomiar szczelno
ci układu (przy wył
czonej spr
arce),
- pomiar skoku pedału hamulca (skok jałowy, skok czynny),
- pomiar ci
nienia w siłownikach w zale
no
ci od stopnia nacisku na pedał hamulca,
- czas reakcji siłowników podczas „awaryjnego” zerwania zł
cza przyczepy.
2. WPROWADZENIE
2.1. Wiadomo
ci podstawowe
Pneumatyczne układy hamulcowe s
obecnie stosowane w zasadzie we wszystkich
pojazdach ci
arowych i autobusach. Specyfika tych układów sprawia,
e istnieje bardzo du
a
ró
norodno
rozwi
za
tych układów. Pneumatyczne układy hamulcowe s
układami
obcosiłowymi.
ródłem energii potrzebnej do uruchomienia hamulców jest spr
one
powietrze dostarczone przez spr
ark
zainstalowan
przy silniku samochodu i
magazynowane w zbiorniku o odpowiedniej pojemno
ci. Kierowca steruje dopływem
spr
onego powietrza do mechanizmów hamulcowych.
Pneumatyczne układy hamulcowe posiadaj
wiele zalet, mianowicie:
- mo
liwo
poboru powietrza atmosferycznego w nieograniczonej ilo
ci i zgromadzenia
znacznego zapasu energii po jego spr
eniu,
- skuteczno
działania hamulców mimo mo
liwych małych nieszczelno
ci układu,
- prawidłowe hamowanie przyczep przez wł
czenie ich do jednolitego obwodu
hamulcowego samochodu,
- mo
liwo
samoczynnego zahamowania przyczepy w przypadku oderwania si
jej od
samochodu ci
gn
cego,
- mo
liwo
wykorzystania spr
onego powietrza w innych układach samochodu, przede
wszystkim w zawieszeniu pneumatycznym i otwieraniu drzwi np. w autobusach,
Niestety posiadaj
one równie
istotne wady:
- wi
kszy stopie
skomplikowania całego układu,
- strata cz
ci mocy silnika na nap
dzanie spr
arki,
- wi
ksze wymiary siłowników, co wynika ze znacznie ni
szego ci
nienia roboczego ni
w
przypadku układów hydraulicznych,
- dłu
szy czas zwłoki zadziałania w porównaniu do innych układów,
- zawarto
pary wodnej w powietrzu atmosferycznym stwarza niebezpiecze
stwo
zamarzni
cia kondensatu, co prowadzi do unieruchomienia hamulców,
- mała precyzja sterowania wskutek wyst
powania warto
ci progowych ci
nienia oraz
histerezy zespołów,
- stały spadek ci
nienia w zbiornikach wskutek nieszczelno
ci zaworów i zł
cz układu, co
przy dłu
szym postoju mo
e doprowadzi
do braku spr
onego powietrza w całym układzie,
czyli brak działania hamulców,
- brak mo
liwo
ci dynamicznego dopasowania siły hamowania pojazdu ci
gn
cego i
przyczepy (naczepy),
- mo
liwo
powstawania awarii całego układu w starszych konstrukcjach niezaopatrzonych
w zawory zabezpieczaj
ce
Rys. 1. Stanowisko symulatora pneumatycznego układu hamulcowego zespołu drogowego
Rys. 2. Schemat jednoobwodowego, jednoprzewodowego pneumatycznego układu hamulcowego zestawu
drogowego: 1-spr
arka, 2-regulator ci
nienia, 3-zbiornik powietrza, 4-zawór odwadniaj
cy, 5-zawór
przepływowy, 6-jednorzewodowy zawór steruj
cy hamulcami przyczepy, 7-r
czny zawór odcinaj
cy, 8-zł
cze
przewodu przyczepy, 9-zł
cze przewodu pojazdu, 10-filtr przewodowy, 11-jednoprzewodowy zawór
uruchamiaj
cy hamulce przyczepy, 12-r
czny regulator siły hamowania, 13-zawór ograniczaj
cy ci
nienie, 14-
zbiornik powietrza na przyczepie, 15-zawór odwadniaj
cy, 16-elektromagnetyczny zawór ci
głego hamowania,
17-zawór dopasowuj
cy (lub koryguj
cy), 18-siłowniki hamulcowe przyczepy, 19-wł
cznik elektryczny, 20-
siłowniki hamulcowe pojazdu, 21-jednoobwodowy główny zawór hamulcowy
2.2. Pedał hamulcowy
Jest to zawór dwuobwodowy, sterowany przy pomocy pedału. Podczas hamowania
normalnego element d
wigni przez element spr
ysty naciska na tłok, co powoduje
przesuwanie go do dołu. Tłok zamyka przelot pomi
dzy nim a zaworem odł
czaj
c przył
cze
(21) od odpowietrznika (3) (rys. 4). Dalsze przesuwanie tłoka do dołu powoduje otwarcie
przelotu pomi
dzy zaworem a obudow
. Spr
one powietrze przepływa z przył
cza (11) do
przył
cza (21) poł
czonego z siłownikami hamulcowymi osi tylnej. Ci
nienie panuj
ce w
komorze A ro
nie do momentu, kiedy siła nacisku na tłok zrównowa
y sił
nacisku na pedał.
Wówczas zawór podnosi si
do góry zamykaj
c przelot. Ci
nienie ze zbiorników
podł
czonych do przył
cza (11) nie b
dzie podawane do siłowników. Równocze
nie spr
one
powietrze przepływa otworem z komory A do komory C znajduj
cej si
nad tłokiem
ró
nicowym. Ci
nienie działaj
c na du
y tłok przesuwa go razem z tłokiem (4) ku dołowi,
ciskaj
c spr
yn
. Tłok (4) zamyka przelot pomi
dzy nim a zaworem, odł
czaj
c przył
cze
(22) od odpowietrznika (3). Dalsze przesuwanie tłoka ró
nicowego do dołu powoduje
otwarcie przelotu pomi
dzy zaworem a obudow
. Spr
one powietrze przepływa z przył
cza
(12) do (22) i zasila siłowniki osi przedniej. Ci
nienie w komorze B ro
nie do momentu
zrównowa
enia siły nacisku na pedał.
Przy nagłym hamowaniu tłok przesuwa si
do swojego skrajnego poło
enia. Przelot
pomi
dzy tłokiem i zaworem b
dzie zamkni
ty. W przył
czach (21) i (22) b
dzie panowało
ci
nienie takie jak w zbiornikach powietrza.
Rys. 3. Dwuobwodowy pedał hamulcowy
Rys. 4. Schemat budowy dwuobwodowego głównego zaworu hamulcowego: a) poło
enie odhamowania,
b) hamowanie normalne, c) hamowanie nagłe, 1-pedał hamulca, 2-tłok, 3-tłok ró
nicowy, 4-tłok, 5-przelot,
6-zawór, 7-spr
zyna, 8-trzpie
, 9-otwór, 10-zawór, 11-przelot, 12-spr
yna, 13-gumowy element spr
ysty,
14-element naciskowy, 15-wkr
t regulacyjny
2.3. Spr
arka tłokowa
Jej zadaniem jest spr
enie powietrza atmosferycznego dla układów pneumatycznych
pojazdu. Przewa
nie stosuje si
spr
arki tłokowe w układzie rz
dowym. W nowoczesnych
rozwi
zaniach nap
d spr
arki od silnika odbywa si
w sposób niezale
ny, paskiem
klinowym, który nap
dza tyko spr
ark
. Filtrowanie powietrza mo
e si
odbywa
w dwojaki
sposób. Powietrze jest zasysane przez spr
ark
za filtrem powietrza dla silnika lub spr
arka
Plik z chomika:
wrona1977
Inne pliki z tego folderu:
Wtrysk bezpośredni w silnikach Diesla__ksiązka.pdf
(132207 KB)
viscokupplung.pdf
(219 KB)
turbochargers.pdf
(927 KB)
Supercharging, turbocharging and nitrous oxide perfomance handbook.pdf
(202267 KB)
StrokeOrNot.pdf
(5251 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski w pracy_mp3+pdf
AUTO SPEC
BANKOWOŚĆ
budowa samochpdów
budownictwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin