Bud.Sam.11 i 12.doc

(734 KB) Pobierz
POLITECHNIKA RZESZOWSKA

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

 

ZAKŁAD  POJAZDÓW   SAMOCHODOWYCH I  SILNIKÓW   SPALINOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z Laboratorium Budowy Samochodów

 

 

Temat: Zawieszenie pojazdów samochodowych

Sztywność zawieszenia

 

                           

 

                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel i istota pracy zawieszenia.

Zawieszenie samochodu nazywamy zespół elementów sprężystych oraz wiążących je łączników ,łączących osie lub poszczególne koła samochodu z ramą albo wprost z nadwoziem pojazdu .Zadaniem zawieszenia jest łagodzenie wstrząsów wywołanych nierównościami nawierzchni ,po której porusza się samochód ,w celu zapewnienia maksymalnego komfortu jazdy przewożonym osobom ,oraz ochrony ładunków przed wstrząsami i szkodliwymi drganiami. Połączenie osi lub kół z pozostałymi zespołami za pomocą łączników sprężystych sprawia ,że wszystkie masy pojazdu można podzielić na dwie grupy:

-         masy nieresorowane , podlegające  bezpośrednio działaniu wstrząsów wywołanych nierównościami drogi ,np. koła, bębny hamulcowe , osie, itp.

-         masy  resorowane , jak rama, silnik, nadwozie.

 

Pod względem konstrukcji zawieszenia dzielimy na : zależne i niezależne.

Zawieszenia zależne to takie, w których oba koła jezdne osadzone są na wspólnej sztywnej osi, związanej z ramą lub nadwoziem elementami sprężystymi.

Zawieszenia niezależne to takie, w których każde z kół połączone są z nadwoziem indywidualnie.

Rozróżniamy trzy główne grupy rozwiązań:

-         zawieszenia z wahaczami poprzecznymi

-         zawieszenia z wahaczami podłużnymi

-         zawieszenia z pionowym prowadzeniem kół

 

Gumowe elementy sprężyste są stosowane w zawieszeniach samochodów jako pomocnicze, a  niekiedy także jako główne elementy resorujące. Do zalet takich połączeń należą: duża zdolność pochłaniania energii, mały ciężar właściwy, odporność na korozje. Wadami mała trwałość, oraz skłonność do starzenia.

Elementy tłumiące mają za zadanie tłumienie drgań masy nieresorowanej. Obecnie prawie wyłącznie stosuje się amortyzatory hydrauliczne, których działanie polega na przepompowywaniu cieczy przez małe kalibrowane otwory. Praca potrzebna do pokonania występujących przy tym oporów przeplywu wykonywana jest kosztem energii drgań pojazdu, dzięki czemu następuje ich tłumienie.   

Stabilizatory- zabezpieczają przed bocznymi przechylami nadwozia. W samochodach osobowych stosuje się stabilizatory mechaniczne.

 

 

 

 

 

 

 

Schemat niezależnego zawieszenia przednich kół nienapędzanych samochodu FSO



Schemat badania opony



 

 

 

 

 

Lp

W(mV)

F(N)

ai(cm)

bi(mm)

ki=Fi/Zi

Zz(mm)

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin