NA EGZAMIN.pdf

(1575 KB) Pobierz
1
1. DEFINICJA DZIEDZINY FOTOGRAMETRIA I TELEDETEKCJA.
Zaktualizowany na XVI-ym Kongresie w Kioto w 1988 r. statut Międzynarodowego
Towarzystwa Fotogrametrii i Teledetekcji podaje łączną definicję fotogrametrii i teledetekcji
następująco: jest to dziedzina nauk technicznych zajmująca się pozyskiwaniem
wiarygodnych informacji o obiektach fizycznych i ich otoczeniu drogą rejestracji pomiaru i
interpretacji obrazów lub ich reprezentacji numerycznych otrzymywanych z sensorów nie
będących w bezpośrednim kontakcie z tymi obiektami.
PODZIAŁ FOTOGRAMETRII NA DZIAŁY,TECHNOLOGIE I METODY OPRACOWANIA
ZDJĘĆ.
Fotogrametria jest więc złożoną dziedziną posiadającą wiele różnych gałęzi, między innymi:
- fotogrametrię analogową - gałąź fotogrametrii, która zaczyna się, na zięciach, a
kontynuowana jest na optycznych instrumentach,
- fotogrametrię analityczną - gałąź fotogrametrii, która zaczyna się, podobnie na
zdjęciach i kontynuowana jest na skomputeryzowanych instrumentach,
- fotogrametrię cyfrową - gałąź, w której obraz nie jest rejestrowany fotogrametrycznie lecz
przy pomocy elektroniki w postaci cyfrowej, gdzie następnie techniki komputerowe stymulują
wizją i rozpoznawaniem
Fotogrametrie dzielimy na :
- naziemną (terrofotogrametria): jednoobrazowa i dwuobrazowa
- lotniczą (aerofotogrametria) : jednoobrazowa(płaska) i dwuobrazowa(przestrzenna)
- satelitarną
2. PROMIENIOWANIE ELEKTROMAGNETYCZNE WYKORZYSTYWANE DO
REJESTRACJI OBRAZÓW FOTOGRAMETRYCZNYCH.
Promieniowanie nadfioletowe jest pierwszym zakresem promieniowania krótkofalo-
wego, którego część przylegająca do widma widzialnego, wykorzystując okno atmosfery-
czne, dociera do powierzchni Ziemi. Promieniowanie to, zwane promieniowaniem
adfioletowym, wchodzi w skład widma elektromagnetycznego i zajmuje obszar falowy w
granicach 10-400 nm. Chociaż nadfiolet przylega do widma widzialnego i na ten właśnie
zakres promieniowania przypada maksimum uczulenia halogenków srebra, stanowiących
podstawowy składnik światłoczułych materiałów fotograficznych, to jednak jest to jeden z
najmniej zbadanych zakresów promieniowania elektromagnetycznego.
Kolejnym zakresem promieniowania elektromagnetycznego, wykorzystywanym
najpowszechniej w teledetekcji powierzchni Ziemi jest widmo widzialne, czyli światło. Metod,
rejestrującą informacje otrzymywane w tym zakresie widma jest fotografia.
Jak wiadomo, istnieje grupa związków chemicznych, w których pod wpływem działania
światła następują zmiany w ich budowie Substancje te są określane jako światłoczułe a
reakcje chemiczne wywołane pod wpływem światła nazywa się reakcjami fotochemicznymi
Niektóre z tych substancji znalazły zastosowanie w fotografii. Należą do nich sole srebra
chromiany, związki dwuazowe i sole żelazowe Najważniejsze, ze względu na znaczne
uczulę nie na działanie światła, są sole srebra, stąd te: wchodzą one w skład prawie
wszystkich materiałów fotograficznych.
Promieniowanie podczerwone obejmuje znaczną część widma elektromagnetycznego,
rozciągającą się od długofalowej granicy światła aż do mikrofal. O ile krótkofalowa granica
promieniowania podczerwonego została ściśle określona długością fali równą 760 nm, o tyle
granicę długofalową przyjmuje się umownie przy długości fali równej 1000 μm. Granica ta
występuje już w zakresie submilimetrowych fal radiowych. Cały ten ogromny obszar pod-
czerwieni podzielono umownie na trzy podzakresy. Pierwszy z nich obejmuje promienio-
wanie o długości fali 760-1500 μm, zwane podczerwienią bliską lub niekiedy podczerwienią
fotograficzną, gdyż można ją rejestrować na odpowiednio uczulonym filmie fotograficznym.
Drugi podzakres stanowi podczerwień środkowa, w granicach 1,5-10,0 μm. Wreszcie trzeci,
1
od 10,0 do 1000 μm, to długofalowe promieniowanie podczerwone, zwane także
podczerwienią daleką.
Kolejnym zakresem promieniowania elektromagnetycznego wykorzystywanym w zdal-
nych badaniach Ziemi są mikrofale. Obejmują one zakres między długofalowym pro-
mieniowaniem podczerwonym a krótkimi falami radiowymi. Współczesna technika
wykorzystuje jednakże tylko pewne przedziały tego zakresu promieniowania. W systemie
pasywnym jest stosowane tylko promieniowanie o długości fali od 3 mm do 30 cm, natomiast
w systemie aktywnym od 8,3 mm do 133 cm.
3.PODSTAWOWE MODELE BARW – BARWY ADDYTYWNE, SUBTRAKTYWNE
Kolor
Percepcja kolorów przez człowieka zależy od względnej ilości światła czerwonego,
zielonego i niebieskiego, które zostaje pomierzone przez światłoczułe stożki (sensory)
w oku. Z kombinacji promieniowania czerwonego, zielonego i niebieskiego powstają
różne kolory. Jest to szersza gama kolorów niż ta, którą można utworzyć z mieszaniny
innych kolorów. Dlatego kolory: czerwony- zielony i niebieski uważa się za addytywne
kolory podstawowe.
Przy łączeniu kolorów czerwonego zielonego i niebieskiego można tworzyć prawie
nieskończona liczbę barw i odcieni. Na monitorze, różne kolory będące kombinacjami
czerwonego, zielonego i niebieskiego pozwalają rozróżniać zmiany występujące na
obrazie. Współczesne monitory kolorowe mogą generować 2 lub 16 777 216 kolorów.
Z kolei każdy kolor może mieć 2 (256) różnych wartości.
Działa kolorów
W monitorze działa kolorów kierują strumienie elektronów na warstwę fosforu świecąca
w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Warstwa ta świeci z odpowiednimi
częstotliwościami odbieranymi jako różne kolory. Monitory kolorowe zazwyczaj
nazywane są monitorami RGB. (Red. Green. Blue - czerwony, zielony, niebieski).
Warstwa fosforu (czerwonego, zielonego i niebieskiego) w lampie obrazowej nanoszona jest
na ekran w postaci cienkich kolorowych plamek. Ludzkie oko łączy te plamki, a ich świecenie
odbierane jest łącznie. Każdy piksel jest reprezentowany przez jednakową liczbę plamek
świecących w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim.
Wartości jasności (lub wartości intensywności l są wartościami natężenia każdego z
kolorów podstawowych charakteryzujących dany piksel. W czasie wizualizacji
zobrazowania wartość
jaskrawości jest obliczana dla każdego działa elektronowego i w efekcie dla każdego piksela.
Wszystkie kolory wyjściowe obrazu wyświetlanego na monitorze mogą być wyrażone przy
pomocy trzech wartości jaskrawości - po jednej dla każdego działa kolorów.
Tablice barw i wzorcowe komórki kolorów
Kolor na ekranie jest tworzony jako kombinacja kolorów czerwonego, zielonego i
niebieskiego, a każdy z kolorów składowych jest przedstawiony w postaci wartości 8-
biiowej. Tak wiec do przedstawienia kolorowego obrazu potrzebne są 24 bity.
Ponieważ wiele systemów jest wyposażonych w monitory 8-bitowe. do przetwarzania
wartości 8-bitowej na dany kolor stosuje się tablice barw.
Konwersja RGB na CMY
W atramentowych urządzeniach drukujących podstawowymi kolorami są zielononiebieski,
purpurowy i żółty. zamiast podstawowych kolorów światła (czerwonego, zielonego i
niebieskiego). Do utworzenia koloru czarnego służy subtraktywna metoda łączenia kolorów
zielononiebieskiego, purpury i żółtego. Podstawowe kolory światła - czerwony, zielony i
niebieski - łączone metodą adtytywną dają kolor biały.
2
Przesyłane na urządzenie drukujące wartości pliku danych oraz towarzyszące im tablice
kolorów i kontrastów są prezentowane w schemacie RGB. Wartości jaskrawości RGB w
tablicach kontrastów i kolorów muszą zostać zamienione na wartości ĆMY.
Podstawowe kolory RGB są przeciwstawne do kolorów ĆMY. Oznacza to na przykład, że
obecność koloru zielonożółtego oznacza równoważny brak koloru czerwonego. Wartość
jaskrawość;
przeciwstawnej tworzy się przez jej konwersję, a więc przez odjęcie od maksymalnej
wartości jaskrawości każdej wartości jaskrawości RGB.
C=MAX-R M=MAX-G Y=MAX-B
gdzie:
MAX- maksymalna wartość jaskrawości
R - wartość czerwieni w tablicy przeglądowej
G - wartość zieleni w tablicy przeglądowej
B - wartość koloru niebieskiego w tablicy przeglądowej
C - obliczona wartość koloru
zielononiebieskiego M - obliczona
wartość koloru purpury
C - obliczona wartość koloru żółtego
Modele barw:
-monochromatyczne – czarnobiałe
- panchromatyczne RGB, HSB, IHS(intensywność, kontrast, nasycenie)
- multispektralne – CMYK
4 . FORMATOWANIE I ZAPIS OBRAZU FOTOGRAFICZNEGO – PROCES NEGATYWOWY
I POZYTYWOWY.
Przejście od obrazu utajonego do obrazu widocznego nazywa się wywoływaniem.
Wywolywanie jest to poddanie naświetlonej emulsji działaniu pewnych odczynników
chemicznych, w czasie którego naświetlone ziarenka halogenków srebra zmieniają się w
srebro metaliczne. W miejscach, gdzie światło działało dłużej lub intensywniej, naświetlonych
zostało więcej ziarenek halogenków srebra, mniej zaś w cieniach obrazu optycznego. Ziarna
srebra silnie pochłaniają światło i w miejscach ich skupienia powstają czarne plamki.
Mniejsze skupiska ziarenek srebra widoczne są jako plamki szare lub jasne. Tak więc duże
skupiska ziaren srebra tworzą obraz miejsc silnie naświetlonych, w postaci czarnych
powierzchni (obserwacja w świetle przepuszczonym). Małe skupiska ziaren srebra tworzą
obraz miejsc mniej naświetlonych, w postaci plam szarych o różnej tonacji. Tam gdzie nie
powstał obraz utajony, nie ma też ziaren srebra pochłaniających światło i miejsca te są
zupełnie jasne. Oglądany w takiej postaci obraz optyczny nazywa się negatywem, a to z
powodu odwrócenia na nim walorów świetlnych rzeczywistego obrazu optycznego.
Przejście od obrazu negatywnego, do obrazu zgodnego z walorami świetlnymi oryginału,
nazywa się procesem pozytywowym, a rezultat tego procesu pozytywem. Przejście od
negatywu do pozytywu następuje na drodze kopiowania stykowego lub optycznego. Zarówno
kopiowanie stykowe, jak i optyczne pozwala na uzyskanie z jednego negatywu dowolnej
liczby pozytywów. Przy kopiowaniu stykowym skale negatywu i pozytywu są sobie równe.
Przy kopiowaniu optycznym możliwe jest powiększenie lub pomniejszenie skali negatywu.
Zazwyczaj jednak skala pozytywu jest większa od skali negatywu.
Proces negatywowy i pozytywowy składa się z tych samych grup czynności, a miano-
wicie : naświetlenia, wywołania, kąpieli przerywającej, utrwalenia, płukania i wysuszenia.
Naświetlenie jest to czynność najbardziej odpowiedzialna w całym procesie foto-
grafowania. Uzyskanie dobrego negatywu uzależnione jest od wszystkich czynników. Z
3
dobrego negatywu można wykonać dobre lub złe pozytywy. .Zależy to, przede wszystkim, od
właściwego naświetlenia w czasie kopiowania.
Każdy wywoływacz składa się z czterech podstawowych substancji: redukującej,
wywołującej, konserwującej, przyspieszającej i klarującej. Substancje te dobrane w od-
powiednich proporcjach, są rozpuszczone w wodzie o temperaturze około 20'C. Kąpiel
obrazu utajonego w wywoływaczu trwa od kilkudziesięciu sekund do kilku lub kilkunastu
minut. Kąpiel musi być w określonym czasie zakończona. Przedłużanie kąpieli może
spowodować wywoływanie nienaświetlonych ziarenek halogenków srebra, a tym samym
dodatkowe zaczernienie negatywu i zniekształcenie treści obrazu.
Kąpiel przerywająca ma na celu usunięcie resztek wywoływacza. Zabezpiecza to utrwalacz
przed zanieczyszczeniem. Negatyw zanurza się w wodzie na kilka sekund. Wywołany
negatyw zawiera wiele nie rozłożonych ziarenek halogenków srebra, które nie biorą udziału
w budowie obrazu. Do budowy obrazu zużywa się około 20% bromku srebrowego zawartego
w emulsji światłoczułej. Pozostałe 80%, jest w dalszym ciągu wrażliwe na działanie światła.
Należy więc usunąć z żelatyny wszystkie substancje, prócz srebra metalicznego. Proces
rozłożenia halogenków srebra w sole rozpuszczające się w wodzie nazywamy utrwalaniem,
a kąpiel, w której się to odbywa - utrwalaczem. Czas utrwalania wynosi kilka lub kilkanaście
minut.
Trwałość obrazu utrwalonego zależy od właściwego wypłukania z warstwy żelatyny resztek
utrwalacza i innych związków powstałych w emulsji w czasie wywoływania i utrwalania.
Płukanie powinno odbywać się w bieżącej wodzie o temperaturze kąpieli wywołującej i
utrwalającej. Im dłuższy czas płukania, tym dłuższa trwałość obrazu. Minimalny czas
płukania dla negatywów 10 - 15 minut, dla pozytywów 20 - 30 minut.
Suszenie negatywów odbywa się w warunkach laboratorium fotograficznego. Niekiedy
stosowane są specjalne, ocieplane i wentylowane pomieszczenia do szybkiego suszenia
negatywów. Suszenie pozytywów o powierzchni matowej odbywa się na płytach szklanych.
Suszenie pozytywów o powierzchni błyszczącej odbywa się na specjalnych suszarkach
elektrycznych.
5.Wielkości Sensytometryczne
światłoczułość arytmetyczną, światłoczułość logarytmiczną, kontrastowość oraz gęstość
maksymalną.
6. KAMERY LOTNICZE DZIELIMY:
- kamery do wykonywania zdj. pojedynczych (migawkowe obejmujące zasięgiem ramki
tłowe, wycinek fotografowanego obszaru)
- kamery szczelinowe (bez migawki), dostarczające ciągłego pasa terenu na
przesuwającym się odpowiednio do prędkości lotu fil....
- kamery panoramiczne
Wg orientacji kamery dzielimy:
- kamery do wykonywania zdjęć pionowych lub prawie pionowych (w szeregach)
- kamery do wykonania zdj. perspektywistycznych (o widocznej linii horyzontu)
- kamery sprzężone – dwie kamery o wspólnym podwieszeniu o ustalonym kącie
zbieżności
Zasięg pola widzenia
a) WK 10 0 – 20 0 600 mm
b) NK 50 0 – 75 0 300 mm
c) SzK 85 0 – 95 0 150 mm
d) NSk 110 0 – 130 0 90 mm
Elementy podstawowe:
Korpus kamery służy do pomieszczenia stożka obiektywowego, nazywanego również
blokiem optycznym.
4
Kaseta (ładownik) - jest przeznaczona do pomieszczenia materiału światłoczułego i
stopniowego przewijania go w czasie między kolejnymi ekspozycjami.
Podwieszenie służy do umocowania korpusu kamery do podłogi samolotu w ten sposób,
aby obiektyw znalazł się nad otworem, przez który są wykonywane zdjęcia.
Stożek obiektywowy stanowi najważniejszy element kamery lotniczej. W dolnej części
stożka jest umieszczony obiektyw, wewnątrz którego wmontowana jest przysłona i migawka
aparatu
Urządzenie sterujące jest pomocniczym elementem kamery lotniczej, który reguluje rytm
pracy i współdziałanie poszczególnych jej mechanizmów.
Etapami cyklu pracy kamery lotniczej są:
• przewinięcie błony fotograficznej,
• naciągnięcie migawki,
• wyrównanie błony fotograficznej w płaszczyźnie ramki tłowej,
• ekspozycja.
CECHY I WŁAŚCIWOŚCI OBIEKTYWU.
Najważniejszą częścią kamery lotniczej jest obiektyw. Składa się on z układu
odpowiednio dobranych soczewek, które zapewniają powstawanie w płaszczyźnie tłowej (na
matówce lub materiale światłoczułym), ostrego i odwzorowanego zgodnie z zasadami rzutu
środkowego, obrazu powierzchni terenu. Obiektywy fotogrametryczne powinny być zatem
wolne od dystorsji oraz odznaczać się wysoką zdolnością rozdzielczą. Charakteryzuje się je
za pomocą wskaźników optycznych, takich jak:
- ogniskowa,
- otwór względny,
- kąt rozwarcia i kąt widzenia,
- zdolność rozdzielcza,
- ortoskopowość.
Ogniskowa obiektywu f’ jest to odległość głównego ogniska obrazowego F' od
głównego punktu obrazowego obiektywy.
Otwór względny obiektywu jest to stosunek średnicy otworu wejściowego obiektywu -
d, do ogniskowej obiektywu - f'.
Kąt rozwarcia i kąt widzenia obiektywu wiąże się z polem obrazu i polem widzenia
obiektywu. Polem widzenia obiektywu (rys) przyjęto nazywać podstawę stożkowej wiązki
promieni, które tworzą obraz nieskończenie dalekiego przedmiotu.
Zdolność rozdzielcza obiektywu jest jedną z podstawowych wielkości cechujących jego
układ optyczny. Polega ona na właściwości rozdzielnego przekazania obrazu dwóch je-
dnakowo jasnych, blisko położonych punktów lub linii, a wartość jej jest wyrażana liczbą
oddzielnie odwzorowanych linii, przypadających na l mm obrazu optycznego.
Aberracje obiektywów. Nawet najlepsze obiektywy są obarczone pewnymi wadami.
Jedną z takich wad układów optycznych, polegającą na zniekształceniu przebiegu promieni
5
3687662.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin