Rodzaje wozków podlegajace udt.pdf

(317 KB) Pobierz
EKSPLOATACJA WÓZKÓW JEZDNIOWYCH PODNOŒNIKOWYCH Z MECHANICZNYM NAPÊDEM PODNOSZENIA
1. Klasyfikacja wzkw jezdniowych według norm polskich i międzynarodowych
Nie wszystkie rodzaje wzkw podlegają dozorowi technicznemu.
Zgodnie z klasyfikacją podaną w PN-ISO 5053 marzec 1999 oraz postanowieniami
rozporządzenia Rady Ministrw z dn. 3 lutego 2003 r. (Dz. U Nr 28, poz. 240), wzki
podnoszące dzielą się na:
a) wzki podnośnikowe (podlegające dozorowi technicznemu), określone jako
áwzek z przymocowaną platformą, widłami lub innymi urządzeniami do
manipulowania ładunkami, przystosowany do podnoszenia ładunku
spaletyzowanego lub niespaletyzowanego, na wysokość umożliwiającą
składowanie i pobieranie ładunku, a także układanie w gniazdach i podejmowanie
z gniazdÑ, oraz
b) wzki unoszące (niepodlegające dozorowi technicznemu), określone jako áwzek
z przymocowaną platformą lub widłami, dostosowany do podnoszenia ładunku
jedynie na wysokość umożliwiającą jego transportÑ.
Rwnież norma PN-77/M-78100 określała wzki w sposb podobny. Nie jest tutaj
ściśle określony parametr wysokości podnoszenia, od ktrego należy uznać wzek za
podnośnikowy, a do ktrego wzek jest wzkiem unoszącym. Należy jednak przyjąć, po
uwzględnianiu wymiarw typowych palet oraz definicji: áukładanie w gniazdach
manipulacja składająca się z podnoszenia ładunku i umieszczenia go na regale lub płce
w systemie składowaniaÑ oraz ápodejmowanie z gniazd
manipulacja składająca się
z podnoszenia ładunku z gniazda regału i opuszczanie goÑ, że spiętrzenie ładunku następuje
już od ok. 30 cm.
Należy uwzględnić rwnież fakt, że określenie áwzki jezdniowe podnośnikoweÑ nie
dotyczy wyłącznie tzw. wzkw widłowych. Stosowne normy przedmiotowe np.: PN-77/M-
78105 przewidują oprcz wideł cały szereg wymiennego osprzętu roboczego np. trzpień,
wysięgnik, szufle w tym samowyładowcze, trawersy do beczek, zabieraki, chwytaki, kleszcze
itp. Warto rwnież przypomnieć, że określenie áwzki jezdnioweÑ dotyczy zarwno wzkw
z siedziskiem dla operatora jak i wzkw prowadzonych i zdalnie sterowanych, z podestem
dla operatora, bądź specjalnej konstrukcji np. z wysięgnikiem, bramowych itp.
13230484.011.png
2
2.
Rodzaje wzkw
2.1. Wzki podlegające dozorowi technicznemu
Są to wzki z mechanicznym napędem podnoszenia.
Napęd mechaniczny
wszelkie rodzaje napędu (spalinowy, elektryczny,
hydrauliczny) nie wymagające bezpośredniego działania siły
mięśni podczas wykonywania czynności podnoszenia
ładunku.
Dotychczas, zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 o badaniach i certyfikacji
(Dz. U. Nr 55, poz. 250), wzki podlegały obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa
lub wystawiania przez producenta deklaracji zgodności. Zgodnie z art. 13 ust. 5 pkt. 1 ustawy
o badaniach i certyfikacji powyższy obowiązek nie dotyczy urządzeń technicznych
podlegających dozorowi technicznemu na mocy przepisw o tym dozorze.
W związku z powyższym, od dnia 18.08.2003 r., wzki powinny być projektowane,
wytwarzane, naprawiane, modernizowane oraz eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem,
w sposb zapewniający bezpieczeństwo ich eksploatacji Î zgodnie z przepisami ustawy z dnia
21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr122, poz. 1321) i przepisami odrębnymi.
Dozorowi technicznemu podlegają następujące wzki:
1) wzek podnoszący: wzek jezdniowy, ktry przystosowany jest do załadowywania,
podnoszenia i transportowania ładunkw.
2) wzek podnośnikowy: wzek z przymocowaną platformą, widłami lub innymi
urządzeniami do manipulowania ładunkami przystosowany do podnoszenia ładunku
paletyzowanego lub nie, na wysokość umożliwiającą składowania i pobierania ładunku, a
także układania w gniazdach i podejmowanie z gniazd.
13230484.012.png 13230484.013.png
3
3) wzek podnośnikowy czołowy: wzek podnośnikowy, z przymocowanymi widłami
(ktre można zastąpić innym urządzeniem), na ktrym umieszcza się ładunek
spaletyzowany lub nie, w pozycji podpartej na przednich kołach i rwnoważony masą
wzka.
4) wzek podnośnikowy z masztem wewnętrznym nie obejmujący ładunku (z masztem
lub karetką wysuwaną): wzek podnośnikowy nie obejmujący ładunku z masztem
wewnętrznym, ktry może przemieszczać ładunek, przez ruch masztu lub karetki z
widłami.
Wzek z wysuwnym masztem
Wzek z wysuwną karetką
5) wzek podnośnikowy z masztem wewnętrznym obejmujący ładunek (z masztem
stałym): wzek podnośnikowy obejmujący ładunek ze stałym masztem wewnętrznym z
widłami, ktre umieszczone są pomiędzy łapami ramy jezdnej, a środek ciężkości ładunku
znajduje się zawsze w obrębie wieloboku stabilności.
 
13230484.001.png 13230484.002.png 13230484.003.png 13230484.004.png
4
6) wzek podnośnikowy widłowy z masztem wewnętrznym: wzek podnośnikowy, w
ktrym zęby wideł znajdują się ponad łapami ramy jezdnej.
7) wzek podnośnikowy platformowy z masztem wewnętrznym: wzek podnośnikowy
spiętrzający z platformą ładunkową znajdującą się ponad łapami ramy jezdnej.
8) wzek podnośnikowy z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem: wzek
podnośnikowy z platformą operatora, ktra może być podnoszona z ładunkiem w celu jego
spiętrzania.
13230484.005.png 13230484.006.png 13230484.007.png
5
9) wzek podnośnikowy boczny (tylko z jednego boku): wzek podnośnikowy z masztem
lub karetką z widłami, ktre mogą zostać wysuwane lub wciągane pomiędzy osiami i
prostopadle do wzdłużnej osi wzka, co umożliwia odbieranie i podnoszenie ładunku w
pozycji rwnoważnej w stosunku do jednego boku wzka oraz jego spiętrzanie i
rozpiętrzanie obok wzka.
10) wzek podnośnikowy czołowy terenowy: wzki kołowe zrwnoważone przeznaczone
przede wszystkim do działania w nie wyrwnanym terenie naturalnym i zniekształconym
terenie np. budowy.
11) wzek podnośnikowy czołowy boczny (obustronny): wzek podnośnikowy
dostosowany do spiętrzania i odbierania ładunkw z obu stron kierunku jazdy.
13230484.008.png 13230484.009.png 13230484.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin