02. WŁASNOŚĆI TRAKCYJNE SAMOCHODU.pdf
(
2198 KB
)
Pobierz
2. Własności trakcyjne samochodu
2. WŁASNOŚCI TRAKCYJNE SAMOCHODU
Rys. 0.1. Siły działające na pojazd nienależnie od ruchu pojazdu: a) na pochyłości, b) na
poziomej nawierzchni [20]
G
– siła ciężkości,
Z
P
, Z
T
– reakcje składowe normalne,
X
P
, X
T
– reakcje składowe styczne,
l
– rozstaw
osi pojazdu
, a, b, h
– współrzędne środka masy pojazdu, – kąt nachylenia drogi
L
T
L
P
S
h
Rys. 0.2. Wyznaczanie
wysokości środka masy
pojazdu
(Oznaczenia jak w
rysunku aplikacji do
obliczania środka masy
na załączonej
dyskietce)
r
s
L
Rys. 0.3. Odkształcenia koła ogumionego w różnych przypadkach obciążeń: a) koło nier u-
chome, b) koło toczące się (bez napędu), c) koło napędzane, d ) koło hamowane [20]
Określanie promienia statycznego opony r
s
1)
(wg PN-92/C 94300/048)
Wzór do obliczania promienia:
r
d
o
0
,
78
d
d
o
[mm]
s
2
2
gdzie:
d
o
– średnica obręczy (otworu w oponie) [mm] (patrz uwaga pod tablicą 2 -1),
d
– średnica zewnętrz na opony (patrz tablica 2 -1)
Tablica 0-1. Wymiary, maksymalne nośności i ciśnienia wewnętrzne wybranych opon
radialnych
Oznaczenie
rozmiaru
opony
Średnica
zewnętrz
na
d
[mm]
Nośność
opony
[kg]
Ciśnie
nie
Oznaczenie
rozmiaru
opony
Średnica
zewnętrz
na
d
[mm]
Nośność
opony
[kg]
Ci-
śnienie
[MPa]
[MPa]
135 R 12
522
290
0,22 195/70 R 15 654
615
0,25
175 R 13
608
530
0,23 225/70 R 15 696
710
0,25
145/70 R 13 534
345
0,25 165/65 R 13 544
400
0,25
155/70 R 13 458
387
0,25 165/65 R 14 570
425
0,25
175/70 R 13 576
475
0,25 175/65 R 14 584
475
0,25
185/70 R 13 590
500
0,24 185/60 R 14 578
475
0,25
165/70 R 14 588
462
0,25 185/55 R 15 585
450
0,25
Uwagi
:
W oznaczeniu rozmiaru opony pierwsza cyfra oznacza szerokość opony w mm, osta t-
nia średnicę obręczy (otworu w oponie) w calach (1 cal 25,4 mm), natomiast cyfra po
kresce ułamkowej podaje procentowy stosunek wysokości opony do jej sz erokości.
W przypadku braku w tablicy potrzebnego rozmiaru opony, to można obliczyć dla niej
średnicę zewnętrzną na podstawie danych zawartych w oznaczeniu opony.
Rys. 0.4. Wartości współczynnika
f
dla różnych nawierzchni [20]
Dla normalnych warunków drogowych, gdy wyklucza się możliwość dużych pośl i-
zgów do ogólnych obliczeń można przyjąć r
s
= r
d
(tzn. równy promieniowi dynamiczn e-
mu)
2
1)
Tablica 0-2. Wartości współczynnika przyczepności opon do jezdni [20]
Rys. 0.5. Stopień wypełnienia idealnego pola zapotrzebowania na siłę napędową: a)
silnik o dużej elastyczności, b) silnik o małej elastycz ności, c) silnik o małej elastyczn ości
lecz ze zwiększoną ilością przełożeń w skrzynce biegów
WYDRUKI Z PROGRAMU KOMPUTEROWEGO PT. „WŁASNO-
ŚCI TRAKCYJNE SAMOCHODU”
3
(Wydruków brak, lecz program do obliczeń znajduje się na płycie CD) 1
4
2
5
Plik z chomika:
pysian2
Inne pliki z tego folderu:
01. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH.pdf
(11106 KB)
04. BUDOWA SILNIKÓW SAMOCHODOWYCH.pdf
(65730 KB)
05. MECHANIZMY NAPĘDOWE.pdf
(42726 KB)
06. UKŁADY HAMULCOWE.pdf
(17376 KB)
07. UKŁADY KIEROWNICZE.pdf
(8676 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
!!!GRY PC!!!
DC
Do Gitary
FILMY!!
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin