TEMAT KOMPLEKSOWY: Zima w pełniGrupa: 6-latków.CELE OPERACYJNE:Dziecko:-potrafi własnymi słowami opisać wygląd bałwanka;-potrafi rozwiązać szyfrogram;-prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6;-potrafi określić miejsce przedmiotu w szeregu;-prawidłowo wykonuje działania matematyczne na dodawanie i odejmowanie w zakresie 6;-rozpoznaje i odczytuje cyfry w zakresie 6;-potrafi pokolorować rysunek zgodnie z podanym kodem liczbowym;-rozwiązuje zagadkę rysunkową zgodną z treścią wiersza;-umie narysować bałwanka w rytm czytanego przez nauczyciela wiersza.METODY:-podające: opis, objaśnienie-poszukujące: rozmowa, zadania inspirujące, zagadka słowna i rysunkowa -praktyczne: samodzielnych doświadczeń, zadań zamkniętych-ekspresyjne: żywego słowa-twórcze: pantomima, zabawa w skojarzeniaFORMY PRACY:-indywidualna-zbiorowaŚRODKI DYDAKTYCZNE:-treść wiersza H. Ożogowskiej pt. „Kto to?”, szyfrogram i karteczki z działaniami matematycznymi, napis „bałwanki”, cyfry od 1 do 6, fragment wiersza A. Łady – Grodzickiej pt. „Dziewięć bałwanków”, ilustracje 6 bałwanków, karta pracy, treść wierszyka – zagadki rysunkowej W. Szumanówny pt. „Bałwanek”, kartki A5 dla każdego dziecka, kredki, magnetofon, płyta CD 1 „Nowa Era” z nagraniem piosenki pt. „Zimowa poleczka”. PRZEBIEG ZAJĘCIA:1.Powitanie zabawą integracyjną „Iskierka przyjaźni”.2.Wysłuchanie wiersza - zagadki H. Ożogowskiej pt. „Kto to?”.Na podwórku już od rana, dziwny gość zawitał.Nie rusza się, nic nie mówi, o nic się nie pyta.Twarz okrągła, nos – kartofel, oczy dwa węgielki.Szyi nie ma, nóg nie widać, a jak beczka wielki.Koszyk stary jak kapelusz ma na czubku głowy.Któż to taki? Czy już wiecie? To bałwan śniegowy!3.Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza.-O czym był wiersz?-Opiszcie, jak wyglądał bałwanek z wiersza.-Co jest potrzebne, aby ulepić bałwana? Jaką porą roku pada śnieg?-Wyszukiwanie różnic między bałwanem śniegowym, a nadmuchanym, który stoi w sali. Który bałwan będzie stał dłużej. Śniegowego bałwana można przynieść do domu?4.„Lepimy bałwana” – pantomima. -Lubicie lepić bałwana? Co po kolei trzeba zrobić, aby go ulepić?-Dzieci za pomocą ruchu i gestu pokazują, jak lepią bałwana.5.Rozwiązanie szyfrogramu. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, umiejętności czytania i odejmowania w zakresie 6.-Przygotowałam dla was szyfr- to taka zagadka. Żeby go rozwiązać trzeba wykonać działania matematyczne.-Na tablicy umieszczono szyfrogram. Dzieci losują karteczki, na których z jednej strony zapisane są działania matematyczne, a z drugiej strony litery i wzorek. Po obliczeniu działania dziecko odwraca kartkę i umieszcza ją w odpowiednim miejscu w szyfrogramie. 5-2=, 2-1=, 4-3=, 6-4=, 3-1=, 6-2=, 5-3=, 4-2=,-Gdy powstanie całe hasło jedno dziecko odczytuje napis „bałwanki”.6.Zabawa dydaktyczna pt. „Którego bałwanka brakuje?”.-Odkrycie umieszczonych na tablicy sylwet bałwanków ułożonych w szeregu.-Przeliczenie i umieszczenie cyfry 6 obrazującej liczbę bałwanków. -Wysłuchanie fragmentu wiersza pt. „Dziewięć bałwanków”.Ten pierwszy bałwanek ma brzuszek pękaty.I pasek szeroki, co dostał od taty.Ten drugi bałwanek garnek ma na głowie.Czy mu w nim nie ciężko? Kto na to odpowie?Ten trzeci bałwanek też bielutki cały.W ręku gałąź trzyma, co mu dzieci dały.A czwarty bałwanek w dużym kapeluszu.Chyba nic nie słyszy, no, bo nie ma uszu.A piąty bałwanek dużą miotłę trzyma.I chce, żeby długo była mroźna zima.A szósty bałwanek, zupełnie malutki.Szepcze cichuteńko: „Chcę mieć własne butki”.-Numerowanie kolejnych bałwanków, omówienie wyglądu każdego z nich. Zauważenie, że każdy następny bałwanek ma o jeden guzik więcej.-Dzieci odwracają się tyłem do tablicy, nauczyciel odpina w tym czasie jednego z bałwanków, na sygnał „już” dzieci patrzą ponownie na tablicę, mówią, którego z kolei bałwanka brakuje i jak wyglądał. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. 7.Śpiewanie piosenki pt. „Zimowa poleczka”. Improwizacja ruchowa treści piosenki. Dzieci tańczą parami w kole polkę do melodii piosenki.8.Kolorowanie ilustracji zgodnie z podanym kodem liczbowym.-Obliczanie działań matematycznych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 6.-Rozpoznawanie cyfr od 1 do 6.9.Zagadka rysunkowa „Bałwanek”.-Nauczyciel powoli i wyraźnie czyta. Dzieci wykonują na kartkach rysunek zgodny z treścią fragmentu wiersza – zagadki pt. „Bałwanek”. Zrobię kulę, zrobię dwie, skleję i trzymają się!Trzecia kula – oto głowa – i figurka już gotowa!Oczy – czarne plamki dwie.Prosty nos, buzia w skos i fajeczka żarzy się.Rózga, czapka nieco krzywo i skończone nasze dziwo.10.Rozwijanie aktywności twórczej dzieci. -Wspólne obliczanie działań matematycznych; 4 + 2 =, 5 + 1 =, 3 + 3 =,-Prezentacja 4 ilustracji przedstawiających tajemnicze kształty bałwanków. -Jeżeli dobrze obliczycie działanie zamienicie się w „to coś” z drugiej strony kartki (mysz, ślimak, drzewo).11.Ewaluacja zajęć: „Smutny i wesoły bałwanek”.
2
Gucio57