materiał na ściągę.doc

(60 KB) Pobierz
Relacje- ogół stosunków społ, instytucji wiążących jednostki w grupy i kręgi społeczne i zapewniających ich trwanie

Relacje- ogół stosunków społecznych, instytucji wiążących jednostki w grupy i kręgi społeczne
i zapewniających ich trwanie.

 

Etyka- nauka o moralności; dyscyplina nauk. zajmująca się moralnością, usystematyzowaną wiedzą
o moralności. To nauka, której celem jest dochodzić źródeł powstawania moralności, badać efekty jakie moralność lub jej brak wywiera na ludzi oraz szukać podstawowych przesłanek filozoficznych,
na podstawie których dałoby się w racjonalny sposób tworzyć zbiory nakazów moralnych

 

Moralność - zbiór zasad (norm), które określają co jest dobre, a co złe, którymi zgodnie z danym światopoglądem religijnym bądź filozoficznym powinni kierować się ludzie. zbiór dyrektyw w formie zdań rozkazujących w rodzaju: "Nie zabijaj", których słuszności nie da się dowieść ani zaprzeczyć

 

Struktura funkcjonowania moralności:

1. Wyobrażenie wartości – poglądy na to, co dobre/złe, etyczne/nieetyczne,

2. Oceny moralne – wyrażają emocjonalny stosunek człowieka do zjawisk,

3. Normy moralne – odnoszą się do postępow. ludzi, określają powinności wobec innych: w formie nakazu (bądź uczciwy, szanuj starszych), w formie zakazu (nie kradnij, nie zabijaj), 4. Motywacja moralna – intencje moralne czynów (podlegają czyny, a nie skutki), 5. Wzory moralne i osobowe – upostaciowienie moralnych zalet, 6. Sankcje moralne – forma społecznej kontroli.

Zakres etyki indywidualnej1. Stosunek do samego siebie – własne aspiracje, stawiane sobie zadania, akceptowany ideał osobowości i stopień jej urzeczywistnienia. 2. Stosunek człowieka do innych jednostek – determinowany przez zasady życia społecznego, 3. Stosunek jednostki do zbiorowości – np. narodowej

Cnoty dla mor. indyw. – 1. osobiste – określają jednostkę, wyróżniają ją, określają jej aspiracje, wysokie poczucie honoru i godności, panowanie nad sobą, wierność sobie, 2. obywatelskie – cnoty dobrego współżycia społecznego, sprzyjają harmonii np. solidarność, sprawiedliwość, tolerancja, życzliwość słowność

Moralność społeczną tworzą: 1. Moralność polityczna – a) relacje międzynarodowe – patriotyzm, poziom agresji i przemocy, b) wew. polityka państwa – polityka społeczna, demokracja, sposób sprawowania władzy, działalność samorządowa, 2. sfera życia gospodarczego a) regulacje dot. gospodarczych stosunków międzynarodowych, konkurencji w sferze dystrybucji, pozyskiwanie rynków zbytu, b)gosp. wewn. danego kraju – system własności, podział wytworzonych dóbr, ubezpieczenia

Reguły moralności pracy: 1. Dot bezpośr. stosunku człowieka do procesu pracy – obowiązkowość, odpowiedzialność, rzetelność pracownika, twórcze traktowanie zadań, doskonalenie kwalifikacji, 2. Dot. stosunków środowiska pracowniczego – godność, tolerancja, 3. Dot. stosunku pracownika do firmy – dbałość o jej dobro, prestiż, dobre imię i rozwój, uczciwość i lojalność.

Orientacja profitowa firmy - jedynym celem jest pomnażanie zysku. Przykładem jest firma Gerber, kiedy to po nagłośnieniu informacji iż w słoiczkach z zupkami dla dzieci znaleziono kawałki szkła firma w żaden sposób nie zareagowała.

Orientacja społeczna – zadaniem jest nie tylko zarabianie pieniędzy, ale także realizacja pewnych celów społecznych. Istotne jest, że koncepcja nie neguje ekonomicznej funkcji przedsiębiorstwa, ale nie uważa jej za wyłączną.

Etapy odpowiedzialności społecznej: 1. Etap wstępny-przedprawny, przedetyczny,2. Etap pierwszy-przestrzeganie obowiązującego prawa, 3. Etap drugi-uczciwe postępow. oparte na powszechnym przestrzeganiu prawa z uwzgl.. praw klientów i pracow., 4. Etap trzeci-początki odpowiedz.spolecznej firmy, kształtowanie właściwych relacji ze wszystkimi grupami interesariuszy oraz próby równoważenia ich sprzecznych interesów, 5. Etap czwarty-zaangażowanie społeczne  polegające na kształtow. relacji społecznych, dbałość o rozwój moralny, 6. Etap piąty- zaangażowana odpow. społeczna. Zobowiązanie zmierzające do poprawy jakości życia wszystkich członków społeczności

Poziomy odpowiedzialności1. brak świadomości jakiejkolwiek odpow. 2. odp. narzucona przez prawo, uświad. odpow. za działania bezprawne, 3. odpow. narzucona przez prawo, przeds. poczuwa się tylko do odpow. prawnej, 4. odpow. wymuszona przez społecz., przeds. poczuwa się do realizacji tych oczekiwań pracowni. i konsum., które mają prawne zabezpieczenie ale też uwzględnia te oczekiwani, które mają silne poparcie społeczne. 5. przeds. świadomie włącza cele społeczne do swojej działalności, 6. odpow. dobrowolna, podejmowanie odpow. społecznej przyczyniając się do poprawy jakości życia.

Ujawnianie nadużyć konieczne: 1. potencjalna lub rzeczyw.szkoda wyrządz. Jednostkom lub społ.jest poważna, 2. pracownik ujawniający nadużycia próbował zwrócić uwagę swoim bezpośr.przełożonym, 3. pracownik wyczerpał wszystkie inne możliwości przciwdzaił.zjawiskom wewn. firmy

Ujawnianie nadużyć moralnie słuszne:

1. pracownik musi mieć pewność, że potrafi udokumentować oskarżenia/wskazać sposób w jaki można to uczynić, 2. musi być przekonany,że jego działania przyniosą pożadane efekty.

Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego firmy: szkolenia etyczne, kodeksy etyczne, rzecznik ds.etyki (onbudsmann), komitety ds.etyki, audyty etyczne, anonimowe inf.o działaniach nieetycznych

 

 

Etyka w biznesie

 

Etyka- jedna z dziedzin filozofii, ukazująca różnice pomiędzy dobrem a złem. Słowo to wywodzi się z greckiego „ethos” i oznaczało „zwyczaj”, „obyczaj”. Pierwszy użył go Arystoteles podczas prowadzenia badań nad życiem i zachowaniem człowieka. Etyka traktowana była jako nauka o naturze człowieka, jego działaniach i motywach jego zachowań.

Osobą, która ostatecznie sformułowała pojęcie etyki, był niemiecki filozof Emmanuel Kant. Uważał on, że etyka zajmuje się tym, co powinno być, a nie tym, co jest. To właśnie rozważania Kanta miały spory wpływ na stworzenie etyki w biznesie. Te z pojęć, które nie uległy przemianom, nadal stanowią podstawę do rozważań nad zagadnieniami współczesnej etyki w biznesie.

Pojęcie etyki można streścić także w innych słowach- jest to nauka o moralności, zbiór zasad i społecznych norm postępowania, które uznane zostały za obowiązujące w danym czasie i miejscu.

 

Etyka w biznesie.

Etyka w biznesie zajmuje się oceną oraz stworzeniem standardów moralnych, potrzebnych w konkretnej dziedzinie gospodarczej. Ma ona dosyć długą historię i jest specyficzną odmianą  aspektu badawczego etyki. Koncentruje się na działaniu człowieka w sferze biznesowej, nie zajmując się pozostałymi sferami jego życia. Zasadnicze kwestie przedstawiane są w postaci pytań:

  1. czy podjęliśmy słuszną decyzję postępując tak a nie inaczej
  2. czy przyniesie ono korzyści, czy straty
  3. czy postępowanie zgodnie z zasadami etyki jest w interesach opłacalne czy nie

Takie ujmowanie najważniejszych zagadnień jest bardzo praktyczne i służy racjonalizacji naszej postawy, aby dzięki temu działalność była jeszcze lepsza.

Etyka w biznesie posługuje się następującymi pojęciami:

- sprawiedliwość

- uczciwość

- prawda

- słuszność

Dzięki temu można połączyć analizę typowo naukową i rzeczywistość, panującą w sferze biznesu.

 

Istnieją trzy podstawowe rodzaje etyki ogólnej. Są one wyznacznikiem nurtów istniejących w etyce biznesu. Należą do nich:

  1. etyka deontologiczna (etyka obowiązku cnót)- moralność ludzka jest postrzegana w kategoriach obowiązku, a formą wyrazu tego są nakazy i rozkazy. Przyjmuje się je za podstawę moralnego postępowania oraz regulowania ludzkich działań. Wynika z tego, że moralna postawa w interesach charakteryzuje się przestrzeganiem reguł, odpowiednich dla danego zawodu, na przykład biznesmen powinien być uczciwy, wytrwały, pracowity.
  2. etyka aksjologiczna- inaczej etyka wartości interesów. W tej koncepcji człowiek jest powołany do tego, aby się realizował w danej dziedzinie, do autokracji. Etyka aksjologiczna koncentruje się na efektywnym osiąganiu celów oraz dążeniu do optymalizacji działania.
  3. etyka odpowiedzialności i sumienia- stanowi uzupełnienie dwóch poprzednio wymienionych rodzajów etyki. Koncentruje się ona na wartościach, wynikających ze zdobytego doświadczenia, godności- zarówno własnej, jak i godności innych osób oraz na relacjach między partnerami w interesach i pracy, postrzeganej w kategoriach relacji społecznych.

 

Głównymi metodami poznawczymi w etyce są: obserwacje, testy, wywiady, ankiety, procesy lustracji. Mają one za zadanie odkrycie postaw i zachowań, jakimi kierują się ludzie w interesach, jakie mają podejście do kwestii etycznych, i opisanie poczynionych obserwacji. Oprócz wymienionych elementów, najważniejszą rolę w procesie badawczym odgrywa analiza krytyczna. Sprawdza ona, czy wiemy, które reguły są etyczne, a które nie i czy wiemy, jaka jest różnica pomiędzy dobrem a złem.

 

 

Istotny wkład w rozwój etyki w biznesie miał szkocki ekonomista i filozof- Adam Smith. Mimo upływu czasu, zainteresowanie problematyka moralności w interesach wcale nie maleje- wręcz przeciwnie, i to zarówno w świecie nauki, jak i biznesu. Najnowsze wyniki badań na ten temat publikuje się za oceanem, gdzie etyką zajmują się tacy badacze, jak: Michael Maccoby, John Kaler, David Fogel, Peter E. Drucker, Lester Thuron, Verne E. Henderson, Charles Powers.

 

Problematykę etyki w biznesie można przedstawiać na kilka sposobów. W 1982 roku powstała książka Verne E. Hendersona, zatytułowana „Etyczna strona przedsiębiorstwa”. Autor przedstawił w niej swój punkt widzenia. Według niego etyka to konwencjonalny i statyczny zbiór norm i reguł, które wyznaczają tok postępowania. Dzięki nim wiemy co jest słuszne, a co nie oraz jakie są obowiązki moralnie postępującej osoby.

 

Bardziej przydatna w obecnych czasach jest dynamiczna etyka w biznesie. Świat ulega ciągłym przemianom, tak samo jak zmieniają się obowiązujące reguły postępowania. Tak więc i etyka musi się dostosować do teraźniejszości.

Dynamiczne ujęcie etyki wynaleźli Amerykanie Charles Powers oraz David Fogel. Według nich etyka „(…) zajmuje się wyjaśnieniem tego, co stanowi o ludzkiej pomyślności i jaki sposób postępowania jest konieczny, aby je zapewnić".  

 

Wyjaśnieniem tej zasady zajęli się w 1982 roku inni Amerykanie: T. Peters oraz R. Waterman. Według nich człowiek wtedy będzie postępował moralnie, kiedy będzie szanował innych ludzi i nie będą oni dla niego tylko środkiem do osiągnięcia jakiegoś celu. Peters i Waterman chcieli ta tezą pokazać, że kiedy szefowie dobrze funkcjonującej firmy dbają i potrzeby swoich klientów, tym samym zwiększa się ich dbałość o własnych pracowników. Innymi słowy- etyczne traktowanie klientów daje efekt w postaci lepszego traktowania podwładnych, dzięki czemu firma zyskuje większy szacunek w miejscu swojej działalności.

 

W obecnych czasach kwestia etyki nękana jest przez poważne problemy, powstałe w wyniku zderzenia się różnych kultur w świecie globalnego biznesu. Etyka nie jest tylko problemem danego kraju, dzięki działaniu światowego rynku zyskała międzynarodowy charakter. To powoduje też wzrost zainteresowania moralnością w świecie interesów. Opinia publiczna dzięki mass mediom maja możliwość, aby poznać wszelkie negatywne skutki działania wielkich firm, korporacji i przedsiębiorstw. Z tego też powodu na tych ostatnich ciąży wielka presja i muszą one opracowywać własne kodeksy postępowania i do tych reguł się stosować.

 

Mimo tych zabiegów spora grupa społeczeństwa uważa, że coś takiego jak etyka w biznesie nie istnieje. Wydawałoby się, że zjawisko etyki zanika w ogóle, jednak i w tej dziedzinie znajdą się pozytywne przykłady, że moralność można jeszcze spotkać.

Przykładem na to może być stosowanie całościowego zarządzania jakością- Total Quality Managment (TQM).

 

Według tej zasady kierownictwo organizacji powinno już na początku określić rodzaj standardów, obowiązujący w danej firmie oraz stosować taki rodzaj jego kontroli, który będzie efektywny. Oznacza to w rzeczywistości dokładną kodyfikację procedur.

Działanie TQM wpływa nie tylko na pracowników firmy, ale również na jej kierownictwo. Dzięki temu wszyscy wiedzą, jakie standardy zachowania wobec klienta obowiązują i nie można wtedy np. lekceważyć go.

 

System TQM określa także oczekiwania, jakie kierownictwo ma wobec swoich podwładnych i odwrotnie. Lojalność wobec firmy, oddanie, efektywniejszą i skuteczniejszą pracę dla organizacji można łatwo uzyskać, traktując pracowników z szacunkiem i troską. Pomocne może być w tej kwestii także stworzenie dobrych warunków do pracy, zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie wykonywania obowiązków lub stworzenie odpowiedniego systemu opieki socjalnej.

 

Dużą rolę w etyce ma do spełnienia menedżer. To właśnie od jego osoby oczekuje się przestrzegania ustalonych reguł, pełnego profesjonalizmu oraz posiadania wiedzy na temat etyki w biznesie.

Menedżer jest odpowiedzialny nie tylko za techniczną stronę całego przedsięwzięcia (produkcja, finanse, sprawy administracyjne), ale jest również odpowiedzialny za swoich podwładnych, klientów, partnerów biznesowych. Menedżer jest zobowiązany do tego, aby dbać o finanse swoich wspólników, dobro podwładnych, o środowisko naturalne, o potrzeby klientów. Dlatego ma on prawo do zwracania uwagi na kwestie etyczne tak samo, jak inni.

 

Rynki finansowe oraz wymiany towarów i usług rozwijają się w tak ogromnym tempie, że wykroczyły poza sferę kontroli rządów. Stały się globalne, a to spowodowało powstanie większego zapotrzebowania na etykę w świecie biznesu.

Ludzie, dzięki etyce, mogą stać się osobami bardziej moralnymi, postępującymi etycznie. Dzięki niej można eliminować nieetyczne wzorce zachowań, stosując własne normy i reguły.

Możliwe jest też lepsze rozwiązywanie problemów, związanych z etyką i spotykanych na co dzień w świecie interesów, poprzez głębszą analizę samego zjawiska, jakim jest etyka.

Mogłoby się wydawać, że postępowanie etyczne zanika, tym bardziej w biznesie. Ale nic bardziej mylnego- jest to element naszego życia, rzeczywistości i można się z nim spotkać bez względu na miejsce pracy i czas.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin