Strefa stepów
Konspekt lekcji przyrody w klasie VIDnia ………………………..Temat: Strefa stepów. Cele:Cel ogólny: Poznanie krajobrazu stepów strefy umiarkowanej.Cele operacyjne:Wiadomości: A - uczeń pamięta terminy: step, preria, pampa nazwy: gatunków drzew i zwierząt stepów, nazwy głównych rzek i jezior, surowców mineralnych, cechy: klimatu w strefie stepów, krajobrazu stepów,B - uczeń rozumie: zależność między warunkami klimatycznymi, a roślinnością na stepach,- przyczyny występowania obszarów podmokłych w tajdze;- zasobność energetyczną i znaczenie komunikacyjne rzek syberyjskich;- trudności, na jakie napotyka człowiek gospodarujący na stepach;C - uczeń umie - wskazać na mapie krajobrazowej rozmieszczenie stepów strefy umiarkowanej;- omówić na podstawie wykresu klimatycznego z podręcznika warunki stepów;- rozpoznać zwierzęta i rośliny występujące na stepach;- powiedzieć, jakie trudności napotyka człowiek w zagospodarowaniu stepów;- opisuje roślinność stepową- wymienia cechy drapieżników rolę w wyżywieniu ludnościświata- wskazuje przystosowania roślin do warunków stepowych - charakteryzuje przystosowania zwierząt do życia na stepieD - uczeń umie: - ocenić możliwości życia i pracy mieszkańców stepów;- wyjaśnia, dlaczego obszary strefy stepów odgrywają ważną Cel wychowawczy: - budzenie wrażliwości na piękno przyrody stepów;- poznawanie warunków życia i pracy innych społeczeństw;- kształtowanie postaw pro-ekologicznych.Metody: obserwacja pośrednia, metoda tekstu przewodniego.Forma: grupowa, z całą klasą, indywidualnaŚrodki dydaktyczne: atlasy, podręczniki, mapy ścienne, mapy konturowestepów, karty pracy.Przebieg lekcji:1. Sprawy organizacyjne i sprawdzenie pracy domowej.2. Wprowadzenie uczniów w zagadnienie - odczytanie przez ucznia z mapykrajobrazowejinformacji, z jakim krajobrazem sąsiadują od północy ostatnio omawianelasy liściaste zrzucające liście na zimę. Z legendy mapy uczeń odczytujenazwę krajobrazu lasów iglastych strefy umiarkowanej i wskazuje na mapiekrajobrazowej świata zasięg tej strefy.3. Nauczyciel- określa zakres tematyki lekcji, która będzie dotyczyła krajobrazustepów- wskazuje położenia stepów na mapie ściennej - dokonuje podziału klasy na 6 grup badawczych /dzieci stają w kręgu iodliczają dosześciu- jedynki to grupa pierwsza, dwójki to grupa druga itd.- przydziela grupom badawczym zadania do wykonania, rozdaje potrzebnemateriały tzn.teksty do uzupełnienia, ilustracje do wyboru, wykres temperatury i opadówdla miejscowości położonej na stepachGrupa 1 - Położenie oraz roczny przebieg temperatury i opadów na stepachstrefy umiarkowanej.Grupa 2 - wpływ klimatu na roślinność.Grupa 3 - Roślinność stepów.Grupa 4 - Świat zwierząt stepów.Grupa 5 - Rodzaje stepów- przygotowuje dodatkowe źródła informacji takie jak encyklopedia, słownik geograficzny i inne. /w trakcie pracy uczniów/4. Uczniowie- pracują w grupach- korzystają z tekstu przewodniego zawartego w podręczniku do przyrody oraz z tekstów w innych źródłach- wykonują przydzielone im zadania - przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają opracowane materiały5. Nauczyciel - pogadanka o charakterze dopełniającym- ocena pracy uczniów 6. Ewaluacja zajęćpodsumowanie zajęć, podyktowanie krótkiej notatki7. Praca domowa Pisemnie wyjaśnić jak rośliny przystosowały się do suchego klimatu stepów.Załącznik 1Grupa 1 Położenie oraz roczny przebieg temperatury i opadów na stepach strefyumiarkowanej.1. Uzupełnij zdania: Stepy występuje w................................. części Ameryki Północnej,w ................................. części Ameryki Południowej,w ................................. części Europy,oraz w ................................. części Azji.Sąsiaduje ona z................................. , ................................. , z ............................ .2. Na podstawie danych z tabeli oraz diagramu ilustrującego roczny przebiegtemperatury powietrza i opadów. Scharakteryzuj opady i temperaturę na stepach. Uzupełnij zdania:Najwięcej opadów jest w miesiącach..................................Średnia roczna temperatura powietrza wynosiła ............................ Najwyższe temperatury wynoszą ...................... i przypadają namiesiące .................................. Najniższe temperatury przypadają w miesiącach ................................. i wynosi................................. Lato na stepach jest................................., a zimy................................. .Grupa 2 wpływ klimatu na roślinność.1. Na podstawie dostępnych źródeł informacji wymień roślinywystępujące na stepach. Uzupełnij zdania:Stepy to ................................. część strefy umiarkowanej.Stepy to rozległe, ................................. obszary porośnięteroślinnością................................. . Występują w obrębie strefy.................................. i w głębi kontynentów. Obszary stepowezostały w większości zaorane i dziś użytkowane rolniczo. Stało się todlatego, że typowymi dla stepów glebami urodzajne ................................. z dużą ilością próchnicy, gdyż opady nie rozpuszczają substancji organicznych i nie wymywają jej w niższe poziomy. Stepy występują w warunkach dość................................. klimatu................................. zimach i................................. latach, zima trwa od listopada do marca z temp.-15 -20 z ................................. opadami śniegu. Lato natomiast trwa od połowy maja do września z temp. + 15 +22 .Grupa 3Roślinność stepów:Główną roślinnością stepów są................................. wyrastające w .................................Pomiędzy nimi pojawia się wiele stepowych kwiatów:.....................................................................................................................................................................Wszystkie rośliny przystosowały się do przetrwania okresu letniej suszy dzięki wodzie zgromadzonej w korzeniach.Do najpospolitszych traw stepowych należą przede wszystkim bardzo liczne gatunki ................................. oraz ................................. Większość stepów juz w kwietniu rozkwita wydając tysiące różnokolorowych kwiatów. Oprócz dominujących wiatropylnych traw duża ilość gatunków stepowych jest owadopylna, co często pociąga za sobą okazale rozmiary kwiatów i kwiatostanów intensywny ich zapach i jaskrawe kolory. Do najatrakcyjniejszych kwitnących gatunków należą: posiadające złocistożółte kwiaty ................................. i .................................krwistoczerwone-.................................fioletowe- kosaciec, różowofioletowe- ................................. otwarta,niebieskie-................................., czerwone lub żółte-................................. i wiele innych.Roślinność stepowa dostarcza zwierzętom dość dużo pożywienia,natomiast większym z nich nie stwarza żadnych możliwości ukrycia się przedprześladowcą. Nie mogą także skryć się przed niesprzyjajaca pogoda, latemupałem, a zima mrozem.Grupa 4Zwierzęta stepów:Dzięki obfitości zielonego pokarmu żyje tu wiele zwierzątroślinożernych: ................................. Wpłynęły one na kształtowanie terenu dzięki wdeptywaniu w ziemię nasion drzew i krzewów. Jak również licznegryzonie kopiąc nory i kryjówki w ziemi np.................................. Występują tu również:................................. Ptaki: ................................. które rozkładają materię organiczną i powodują powrót substancji odżywczych do gleby, co zwiększa jej żyzność. Grupa 5Rodzaje Preria - rozległe obszary porośnięte roślinnością.................................,w................................. Preria jest podobna do występującego w Azji stepu.Rozróżnia się kilka odmian prerii:- prerię niską - na obszarach o.................................opadach (400 mm rocznie), porośniętą luźnokępkami.................................,- prerię typową - na obszarach o opadach rocznych rzędu 600 mm i glebach typu ................................., z kępkową roślinnością................................. do 120 cm wysokości,- prerię łąkową - również na................................., złożoną z................................., na obszarach o opadach ok. 1000 mm rocznie.Pampa - ..................................lub.................................-trawiasta formacja roślinna o charakterze stepowym występująca w................................. na której wypasa się bydło i owce.Na skutek częstych pożarów w roślinności pampy dominują trawy zrodzaju ostnic, byliny i rośliny zielne jednoroczne.................................. .należą do rzadkości i występują głowniewzdłuż brzegów niektórych rzek. Różnorodność gatunków w poszczególnychregionach zależy m.in. od lokalnych warunków klimatycznych, wilgotnościgleby i dominującego typu gospodarki (rolnictwo, hodowla, itp.).
sampkk