Temat: Potrzeby pokarmowe zwierząt
OGÓLNY CEL NAUCZANIA: Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
W zakresie nauczania:a) na poziomie wiadomościw kategorii A (zapamiętanie wiadomości)
· zdefiniować pojęcia: biofag, saprofag, pasożyt, roślinożerca, wszystkożerca, mięsożerca, glebożerca, mułożerca, kałożerca, pasożyt wewnętrzny, pasożyt zewnętrzny.
· podać przykłady organizmów należących do różnych grup heterotrofów
w kategorii B (zrozumienie wiadomości)
· uporządkować w grupy organizmy heterotroficzne w zależności od rodzaju pobieranego pokarmu
b) na poziomie umiejętności
· Skonstruować schemat podziału zwierząt ze względu na rodzaj pobieranego pokarmu.
· Uzasadnić potrzeby pokarmowe zwierząt
· Czytanie tekstu ze zrozumieniem zawartych w nim treści.
W zakresie uzyskiwanych kompetencji:
· efektywnie współdziałać w zespole, podejmować indywidualne i grupowe decyzje,
· prawidłowo komunikować się, aktywnie słuchać,
· wykorzystać wcześniej zdobytą wiedzę w praktyce,
· poszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł wiedzy,
· umiejętnie prezentować własny punkt widzenia (poglądy, spostrzeżenia) uwzględniając poglądy innych osób,
· twórczo, samodzielnie rozwiązywać problemy,
· uzyskać przygotowanie do publicznych wystąpień
· ocenić organizację własnego uczenia się i pracę na lekcji.
METODY:
· Problemowa aktywizująca – układanka
· Programowa z użyciem podręcznika programowego
· Poszukująca
FORMY PRACY:
· praca zespołowa
· zbiorowa
· jednostkowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· układanka
· karty pracy
· podręcznik
· zeszyt ćwiczeń
Uczniowie wybierają lidera grupy.
Nauczyciel rozdaje instrukcje do pracy.
Instrukcja 1 /. wszystkie grupy pracują z taką samą instrukcją, różnią się tylko przykładami organizmów heterotroficznych).
Każda grupa otrzymuje instrukcję arkuszach innymi pytaniami. /zał.4/
Ø Od czego zależą potrzeby pokarmowe zwierząt?
Ø Od czego to zależy ,że jedno zwierze zjada więcej pożywienia a inne mniej? Czyli -
o Co ma wpływ na ilość spożywanego pokarmu?
§ /rodzaj pokarmu – roślinny, zwierzęcy/
§ wielkość zwierzęcia
§ od aktywności – niedźwiedź który śpi, leniwce, ptaki….
Ø Jak na ilość zjadanego pożywienia wpływa wielkość zwierzęcia?
Ø Jak aktywność zwierzęcia wpływa na ilość zjadanego pokarmu?
Ø W jaki sposób rodzaj pokarmu wpływa na ilość zjadanego przez zwierzęta pokarmu?
1. Co to jest odżywianie?
2. Jak dzielimy organizmy ze względu na sposób odżywiania?
3. Jak dzielimy zwierzęta ze względu na rodzaj pobieranego pokarmu?
4. Od czego zależy ilość i jakość zjadanego przez zwierzęta pokarmu?
5. Jakie są potrzeby pokarmowe zwierząt?
3. Praca domowa – zadania w zeszycie ćwiczeń.
26
sampkk