GP-LPI-0718/10/11 Brzeg, 23.02.2010 r.
Pan
Wojciech Jagiełło
jagaw7@o2.pl
Dotyczy: Zapytanie o metody pracy komisji oceny projektów
Witam, w odpowiedzi na Pańskie zapytania przedstawiam poniżej informacje.
1. Czy komisję pracują w systemie ciągłym czy zbierają się tylko w określonym czasie?
„Regulamin pracy komisji kwalifikacyjnej ds. wyboru asesorów oceniających wnioski
o dofinansowanie projektów złożone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółowo sposób pracy komisji kwalifikacyjnej ds. wyboru asesorów oceniających wnioski o dofinansowanie projektów złożone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013, zwanych dalej „asesorami”, powoływanej przez Dyrektora Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych dla sprawdzenia kwalifikacji kandydatów ubiegających się o wpis na Listę asesorów.
Asesorzy są powoływani do oceny projektów w danym konkursie.
W celu przeprowadzenia czynności związanych z procedurą wyłaniania asesorów
oceniających wnioski o dofinansowanie projektów złożone w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013, powołuje się komisję
Kwalifikacyjną.
2. Jakimi dokumentami posługują się pracownicy komisji oceniającej?
Wszystkimi dokumentami programowymi i regulaminem wewnętrznym.
3. Kto powoływany jest do KOP?
ASESOR – osoba powołana w celu zapewnienia rzetelnej i bezstronnej oceny projektów
aplikujących o dofinansowanie ze środków RPO WO 2007-2013. Asesorem może zostać
osoba, która nie jest pracownikiem Instytucji Zarządzającej/Instytucji Pośredniczącej II
stopnia RPO WO 2007-2013 oraz łącznie spełnia poniższe warunki:
1. posiada co najmniej wykształcenie wyższe i legitymuje się dyplomem magistra lub
inżyniera,
2. posiada minimum 2-letnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie, która obejmuje
poddziałanie, w ramach której asesor składa wniosek o wpis na Listę asesorów,
3. posiada wiedzę i/lub doświadczenie z zakresu analizy finansowej i ekonomicznej oraz
zasad finansowania projektów ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
4. korzysta w pełni z praw publicznych,
5. ma pełną zdolność do czynności prawnych,
6. nie była karana za przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe,
7. złożyła oświadczenie o gotowości do rzetelnej i bezstronnej oceny projektów.
4. Na jakim szczeblu administracyjnym pracują pracownicy KOP?
Asesorzy nie mogą być pracownikami administracji IZ .
5. Czy regulamin komisji oceny projektów jest taki sam w każdymwojewództwie, od czego to zależy?
Regulaminy mogą się różnić od siebie w różnych województwach ponieważ jego uchwalenie należy do Zarządu Województwa.
6. W ramach projektu RPO i różnych działań istnieje jedna komisja czy dokażdego priorytetu są osobne komisje?
Komisje są wyłaniane do każdego naboru/działania z osobna. Ogłoszenie o naborze umieszczane jest na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego.
7. Ile jest metod oceny projektów?
Ocena projektów przebiega dwuetapowo:
· Etap I - ocena formalna – dokonywana w oparciu o kryteria formalne uniwersalne
(tj. zgodności formalnej w zakresie poprawności złożonej dokumentacji projektowej)
w systemie TAK/NIE lub 0/1 przez pracowników IZ/IP II;
· Etap II - ocena merytoryczna:
- Ocena merytoryczna I stopnia – dotyczy analizy merytorycznej warstwy wniosku m.in.
pod względem: wykonalności i trwałości projektu, realności zakładanych wskaźników.
Możliwa do przeprowadzenia w systemie TAK/NIE lub 0/1 przez komisję konkursową
pod kątem kryteriów merytorycznych I stopnia uniwersalnych i szczegółowych;
- Ocena merytoryczna II stopnia - polega na nadaniu przez komisję konkursową określonej ilości punktów, w oparciu o szczegółowe kryteria merytoryczne II stopnia. Projekt, który uzyska, co najmniej 50 % maksymalnej liczby punktów zostaje wpisany na listę rankingową projektów w ramach danego działania/poddziałania RPO WO
2007-2013.
8. Jak przebiega weryfikacja formalna? Ile to trwa?
Ocena formalna dokonywana jest w oparciu o kryteria formalne uniwersalne
w systemie TAK/NIE lub 0/1 przez pracowników IZ/IP II.
Ocena formalna wniosku powinna zostać przeprowadzona w terminie 45 dni od upłynięcia wyznaczonego terminu składania wniosków.
9. Kto to jest asesor i na czy polega jego praca?
Asesor – osoba powołana w celu zapewnienia rzetelnej i bezstronnej oceny projektów
10. Jak duże znaczenie ma w ocenie komisji ilość środków własnych wprojekcie?
Jeśli w kryteriach oceny projektów jest to uwzględnione, wówczas wkład własny wyższy od wymaganego minimalnego skutkuje przyznaniem dodatkowych punktów przy ocenie projektów – (kryteria merytoryczne II stopnia)
11. Czy beneficjenci w ramach RPO podlegają prawu zamówień publicznych?
Tak. Beneficjent, który podpisze umowę o dofinansowanie projektu w ramach RPO WO 2007-2013 jest zobowiązany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655), w zakresie w jakim Ustawa ta ma zastosowanie do beneficjenta i do projektu. Więcej w Vademecum dla beneficjentów RPO WO 2007-2013. Tom III – Realizacja i rozliczenie projektów w ramach RPO WO 2007-2013.
12. Kto ostatecznie decyduje o przyznaniu bądź odrzuceniu wniosku?
Ostateczna decyzja należy do Zarządu Województwa, który może zmienić kolejność na liście wniosków o dofinansowanie.
13. Którym dokumentom podlegają członkowie komisji?
Szczegółowych informacji może udzielić Departament Koordynacji Programów Operacyjnych w Urzędzie Marszałkowskim – Referat Przyjmowania Projektów Inwestycyjnych.
Jeśli chodzi o poddziałanie 1.1.2, 1.3.2 i 1.4.1 RPO WO szczegółowe informacje można nabyć w Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki.
14. Chciałbym też zapytać o to z jakimi problemami spotykają siępracownicy komisji?
15. Jak przebiega ewaluacja metod oceny projektów?
16. Jakie różnice są znaczne w pracach komisji z poprzedniego okresu aobecnym?
Z poważaniem
Robert Socha
konsultant LPI
Lokalny Punkt Informacyjny
Starostwo Powiatowe w Brzegu
ul. Wyszyńskiego 23
49-300 Brzeg
tel. 077-444-17-78
fax. 077-444-17-78
e-mail: lpi@brzeg-powiat.pl
www.rpo.opolskie.pl / www.ocrg.opolskie.pl
„Informacje podane przez Lokalny Punkt Informacyjny nie są oficjalnym stanowiskiem i nie mogą stanowić podstawy do formułowania roszczeń. Punkt Informacyjny ani jego pracownicy nie odpowiadają za błędną interpretację udzielonych informacji, ani za następstwa czynności podjętych na ich podstawie”.
2
gosicka