Biznes rodzinny.pdf

(240 KB) Pobierz
Biznes rodzinny
Biznes rodzinny
Autor: Grant Thornton
TĀumaczenie: Anna Kanclerz
ISBN: 83-7361-640-3
TytuĀ oryginaĀ u: Family businesses
Format: 121
Firmy rodzinne sĴ motorem rozwoju kaŃdej gospodarki. Jednak napiķcie towarzyszĴce
balansowaniu pomiķdzy wĀasnymi ambicjami i potrzebami firmy a dĴŃeniami reszty
rodziny czyni drogķ do sukcesu rynkowego peĀnĴ przeszkd.
KaŃda rodzinna firma posiada wĀasnĴ kulturķ, system wartoľci i cele, ale takŃe ulega
wewnķtrznym napiķciom i presji. W miarķ rozwoju firmy, jej zaĀoŃyciel i wĀaľciciel,
peĀniĴcy jednoczeľnie funkcjķ menedŃera, musi stawiaě czoĀa wielu zĀoŃonym
problemom. Ten przewodnik uľwiadamia czytelnikom trudnoľci, jakie kaŃda wsplnie
pracujĴca rodzina powinna pokonaě, aby prawidĀowo funkcjonowaě i zapewniě dobrobyt
nastķpnym pokoleniom.
Biznes rodzinny, omawiajĴc wszystkie kluczowe aspekty prowadzenia firmy wsplnie
z czĀonkami rodziny, pomoŃe Ci:
¤ rozwiĴzywaě konflikty pojawiajĴce siķ na styku Ńycia rodzinnego i biznesu;
¤ sprawiedliwie wynagradzaě czĀonkw rodziny i pracownikw spoza jej grona;
¤ zabezpieczaě pĀynnoľě finansowĴ rodzinnej firmy dziķki wĀaľciwej strategii
dziaĀania;
¤ przygotowywaě nastķpne pokolenie do przejķcia steru.
Jak godziě cele firmy z potrzebami czĀonkw rodziny? Jak sprawnie realizowaě cele
biznesowe firmy rodzinnej, jednoczeľnie nie szkodzĴc relacjom pomiķdzy najbliŃszymi
Ci osobami? Choě odpowiedł na to pytanie nie jest jednoznaczna, Grant Thornton
przedstawi Ci kilka recept, ktre moŃesz zastosowaě w kaŃdej chwili.
194, stron: 96
×
92020255.005.png 92020255.006.png 92020255.007.png 92020255.008.png 92020255.001.png 92020255.002.png 92020255.003.png
Spis treci
Wprowadzenie
Pod piecz rodziny
5
Tim Melville-Ross, Dyrektor Generalny Institute of Directors.
Słowo wstpne
Podpora gospodarki
7
Claire Oldfield, korespondentka działu small business
The Sunday Times.
1. Firmy rodzinne
9
Profesor Sue Birely z Imperial Collage Management School
i profesor Bridget Rosewell z Business Strategies Limited
definiuj* charakterystyczne cechy rodzinnego przedsi+biorstwa.
2. Kultura firm rodzinnych
15
Jakie s* niepowtarzalne cechy kultury firmy rodzinnej i jaki jest
ich potencjalny wpływ na odniesienie sukcesu? Andrew Godfrey,
szef działu rozwoju usług z firmy Grant Thornton.
3. Rozwizywanie konfliktów
23
Dostrze/enie konfliktu i jego rozwi*zanie wymaga odpowiednich
umiej+tno0ci, a czasami nawet porady eksperta. Dr Caryn Solomon
z London Consulting Group oferuje kilka wskazówek.
4. Umowa spółki
33
Richard Burns, szef działu corporate finance firmy Hammond
Suddards, przedstawia najwa/niejsze punkty, które powinna
zawiera3 ka/da umowa spółki.
4
B IZNES RODZINNY
5. Plany przekazania sterów
43
Keith Tattersfield, konsultant PRIMA (People and Relationship
Issues in Management) w firmie Grant Thornton, doradza, jak
obmy0li3 plan przekazania firmy i jak wła0ciwie zabezpieczy3 nast+pc+.
6. Rola zarzdu
53
Hugh Jenkins, dyrektor The Family Business Consultancy, ocenia
polityk+ zatrudnienia członków rodziny i pracowników z zewn*trz.
7. Członkowie rodziny niepracujcy w firmie
61
Mark Watson, dyrektor działu corporate governance w Institute
of Directors, okre0la potencjalne punkty zapalne, których powodem
s* członkowie rodziny, niepracuj*cy w firmie.
8. Planowanie strategiczne
67
Dr Allen Zimbler z London Consulting Group podkre0la znaczenie
analizy strategicznej w okre0laniu kierunku rozwoju przedsi+biorstwa
i jego bie/*cej kontroli.
9. Struktury finansowe
75
Ka/dy rodzaj rodzinnego biznesu potrzebuje odpowiednich struktur
finansowych do pobudzenia wzrostu i rozwoju — mówi John Brown,
zast+pca dyrektora działu klientów korporacyjnych w Barclays Bank,
Yorkshire and Humberside.
10. Zarzdzanie majtkiem i motywowanie nast.pców 81
David White, senior manager działu rozwoju usług firmy
Grant Thoronton, doradza, jak oddzieli3 maj*tek od firmy
i jak wynagradza3 emerytowanych członków zarz*du.
Firmy rodzinne
Profesor Sue Birely z Imperial Collage Management School
i profesor Bridget Rosewell z Business Strategies Limited
definiuj charakterystyczne cechy
rodzinnego przedsi!biorstwa
Nagle posiadanie rodzinnej firmy stało si modne. S teraz wy-
chwalane jako element niezbdny do prawidłowego funkcjono-
wania gospodarki, zupełnie tak samo, jak przed około dziesiciu
laty ostatnim krzykiem mody były du!e firmy, na których kon-
centrowała si cała polityka rzdu.
A wic, co to jest firma rodzinna? Krótko mówic, jest to taki
podmiot, w którego działalno&' w jakim& stopniu zaanga!owana
jest rodzina. Ni!ej prezentujemy kilka przykładów przedstawia-
jcych form zaanga!owania rodziny:
Przedsibiorca zakłada firm, przez co jego współmałonek równie posiada
udziały (zgodnie z zasad wspólnoty majtkowej). Dzieci s nastolatkami.
Dwie rodziny, bdce załoycielami firmy, posiadaj udziały
w przedsibiorstwie notowanym na giełdzie i w dalszym cigu nim kieruj.
Dzieci załoyciela firmy dziedzicz udziały w przedsibiorstwie,
ale kontynuuj swoje własne kariery zawodowe.
Przedsibiorstwo jest kierowane przez profesjonalnego menedera,
który moe, ale nie musi, posiada$ akcje firmy, natomiast rodzina
ma wikszo$ głosów w zarzdzie.
Członkowie rodziny drugiego i trzeciego pokolenia włacicieli s zatrudnieni
w firmie, ale tylko pierwsze pokolenie posiada w niej udziały.
Dwaj bracia zakładaj i wspólnie prowadz firm, s wic jej
współwłacicielami.
92020255.004.png
10 B IZNES RODZINNY
Mo!na si spiera', czy nazwy „firma rodzinna” mo!na u!ywa'
tylko wtedy, gdy rodzina posiada przynajmniej 50% jej udziałów.
Z drugiej strony, mo!na twierdzi', !e je&li członkowie rodziny za-
ło!yciela dziedzicz stanowiska kierownicze, to nie ma tak na-
prawd znaczenia, ile posiadaj udziałów albo, !e firma rodzinna
to taka, w której przynajmniej dwa pokolenia zajmuj stanowiska
kierownicze.
Przedsibiorstwa rodzinne s powszechnie uto!samiane z ma-
łymi i &redniej wielko&ci firmami, chocia! niektóre z nich rozrastaj
si do du!ych rozmiarów. Takie skojarzenia s jednak uzasad-
nione, poniewa! w wikszo&ci przypadków mało prawdopodobne
jest, !eby firma rodzinna weszła na giełd papierów warto&ciowych.
Najcz&ciej udziały i kierownictwo pozostaj w rkach prywat-
nych wła&cicieli. Wielu z nich bdzie postrzegało swoje firmy jako
rodzinne, chocia! termin ten jest mało precyzyjny.
Firmy rodzinne, bez wzgldu na rozmiary, staj si coraz bar-
dziej istotnym elementem gospodarki. Po kilkudziesiciu latach
restrukturyzacji wielkich przedsibiorstw mniejsze i rodzinne firmy
stanowi wikszy udział w rynku ni! kiedykolwiek w przeszło&ci.
Zmieniaj si równie! ich klasyfikacje; Unia Europejska zweryfi-
kowała ostatnio definicj małej firmy, zmniejszajc jej górn gra-
nic zatrudnienia do 50 osób.
Skrajnie rozumujc, mo!emy równie! twierdzi', !e wszystkie
przedsibiorstwa, których władza i udziały skoncentrowane s
w rkach niewielkiej grupy osób, s w pewnym sensie przedsi-
biorstwami rodzinnymi, bo prowadzona działalno&' jest 7ródłem
wynagrodzenia, dochodu i majtku wszystkich — przyszłych
czy obecnych — członków rodziny, nawet tych niepracujcych
w firmie. Nie ma takich reguł, które definiowałyby precyzyjnie t
grup przedsibiorstw. Ka!da z przedstawionych powy!ej definicji
odzwierciedla indywidualny sposób podej&cia do zwizków midzy
przedsibiorstwem i rodzin.
Je&li kto& jest przekonany, !e prowadzi przedsibiorstwo ro-
dzinne lub pracuje w nim — bez wzgldu na struktur własno&ci
czy udział w zarzdzaniu — to pewnie tak jest. W jego przekona-
niu decyzje podejmowane w firmie bior pod uwag wzgldy ro-
dzinne i vice versa, i prawdopodobnie nie jest w tym przekonaniu
odosobniony.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin